Voordat ik trainer was, was ik verkoper. En als ik op een feestje wel eens aan mensen vertelde wat ik deed, kreeg ik niet altijd enthousiaste reacties. "Oh, jij bent zo iemand die…" vul maar in: achter de ellebogen is, mensen iets aansmeert, anderen tot last is, alleen voor eigen gewin gaat, bedriegt, oplicht, nep is. Met andere woorden: een verkoper is een viezerd. Bah. Ik kreeg dan aan het eind van de avond wel eens te horen: "Dat viel nog alles mee, je bent wel OK!" Deze verhalen ontstaan natuurlijk niet voor niets. Volhardende telefonische verkopers irriteren vaak mateloos. Hetzelfde geldt voor verkopers die geen enkel oor hebben voor je wensen. Het zijn dit soort verkoopbenaderingen die het vak z’n slechte naam bezorgen. En het kan zoveel mooier! Zoals het onderstaande voorbeeld.

Ik had laatst iemand in mijn verkooptraining – Marcel heet ie - die heel erg gepassioneerd was over z’n vak. Hij had veel kennis en kon dat goed over de buhne krijgen. Hij werd door het management gevraagd om mee te gaan helpen in de verkoop. En hij vond het een verschrikkelijk idee. Verkopen, gatver! Totdat we aan de slag gingen in de training. En hij terug kreeg: "Wat fijn voor klanten als je iemand tegenover je hebt die weet waar hij het over heeft. Wat heerlijk als iemand een oplossing voorstelt die werkt in plaats van een oplossing die het meeste omzet oplevert. Wat effectief als iemand eerst het naadje van de kous wil weten voordat hij komt met een advies. En wat eerlijk als hij zegt: ik weet dit en dat niet zeker." Hij kwam er tijdens de training achter hoeveel verschil hij kon maken voor klanten. Hoe ze niet zitten te wachten op een verkooppraatje, maar op een goed gesprek. En hoe zo’n goed gesprek en oprechtheid leidt tot duurzame klantrelaties. Toen hij dat eenmaal zag, kon hij van het verkoopvak gaan genieten. En hij merkte na de training hoe leuk het is als een oplossing die je zelf bedenkt en aandraagt met veel plezier wordt ontvangen en uitgevoerd.

We hebben Marcel niet heel veel meer hoeven leren. Een paar tips hier, paar tactvolle dingen daar, in een paar dagen was hij klaar. Zijn verandering van mindset is het belangrijkste dat hij heeft bereikt. Inmiddels werkt ie met veel plezier als verkoper.

Ben je of ken je ook iemand die veel weet van de inhoud, maar nog wat terughoudend is m.b.t. verkopen? Laat hem dan eens met ons bellen. Ik beloof, het wordt niets vies.