Een goede manager is een goede coach. Als jij jezelf als manager/leidinggevende wil verbeteren, dan zul je je coachingseigenschappen moeten aanspreken. Welke eigenschappen zijn dat en hoe komen die tot uiting bij een goede coach?

Een goede coach kan goed luisteren

Stel je eens voor dat je tegen iemand praat die met z’n hoofd heel ergens anders is. Je probeert je verhaal te doen, maar het lijkt niet echt door te dringen. En dat terwijl het voor jou echt belangrijk is dat juist die persoon hoort wat je zegt. Juist, hartstikke frustrerend! Hiertegenover staat een gesprek met iemand die alle aandacht voor je heeft; iemand die niet oordeelt; iemand die echt luistert naar wat je zegt. Wees als coach die laatste persoon! Laat merken dat je de intentie hebt om echt te luisteren door het gesprek te beginnen met een vraag. Ga creatief om met wat je gesprekspartner zegt. Veel te vaak zijn we in ons hoofd enkel bezig met wat we zelf gaan zeggen, waardoor we geen tijd hebben om echt naar de ander te luisteren (en daarop te reageren).

Een goede coach vraagt

Als manager heb je vaak veel kennis, die je graag deelt met anderen. Toch is het een goed idee om niet in de vertellersrol te gaan zitten. Door (gericht) te vragen kun je mensen hun eigen stappen laten nemen in een ontwikkelingsproces. Je coacht hen de goede kant op. Door ze zelf de antwoorden te laten geven, zullen medewerkers sneller geneigd zijn om kennis aan te nemen. En om deze kennis in te zetten bij hun werkzaamheden.

Een goede coach heeft een positieve instelling

Als er een vertrouwensband is tussen coach en medewerker, kun je samen op een positieve manier naar de toekomst kijken. Een goede coach weet op de meeste zaken een positief licht te werpen en zijn gesprekspartner mee te nemen in zijn blik. Hiervoor is nodig dat je als manager en vertrouwen hebt in je medewerkers.

Een goede coach werkt aan het verantwoordelijkheidsgevoel van de medewerker

Een medewerker die zich verantwoordelijk voelt, zal meer doen om de besproken plannen echt tot uitvoer te brengen. Het helpt om samen een stappenplan (met deadlines) te maken en de medewerker de verantwoordelijkheid te geven voor de uitvoer.

Aan de slag!

Wil je zelf stappen zetten als coach? Meld je dan aan voor onze training Coachingsvaardigheden: praktische basistechnieken. Tijdens deze training leer je praktische technieken om je coachingsvaardigheden verder te ontwikkelen.