Agressietraining

Cursus Omgaan met agressie en (verbaal) geweld

Leren om te groeien!

Omgaan met agressie en (verbaal) geweld

Ons aanbod...

Download PDF

Trainingsdata

In aanraking komen met agressief gedrag tijdens het werk kan heel beangstigend zijn.Hoe u hierop reageert is bepalend voor het al dan niet escaleren van de situatie. Als u zich hard en stug opstelt tegenover de andere partij zal de boosheid alleen maar toenemen, terwijl het inleven in en het meeveren met de andere partij de boosheid juist doet afnemen. Het tegenstrijdige hiervan is dat u inhoudelijk stelling moet nemen tegenover de andere partij, maar tegelijkertijd inlevingsvermogen moet tonen. Door training, oefening en ervaring wordt u echter steeds vaardiger in het de-escaleren van een moeilijke situatie.

In de training Omgaan met agressie en (verbaal) geweld leert u professioneel omgaan met agressie. We bekijken de oorzaken en de effecten ervan op lichaam en geest. U kunt hierdoor beter anticiperen op boosheid of agressie in uw omgeving. U leert welke mogelijke reacties er zijn en hoe u kunt voorkomen dat de situatie escaleert. Ook krijgt u grip op uw eigen emoties als u geconfronteerd wordt met boosheid of (verbale) agressie. Na het volgen van de training blijft u beter in balans in moeilijke situaties, bent u weerbaarder en begrijpt u tijdig wat er speelt. Met een adequate reactie bent u beter in staat om agressief gedrag in een vroegtijdig stadium te de-escaleren.

Onderwerpen

  • Lichamelijke en geestelijke effecten van agressie
  • Onderliggende gevoelens en ideeën
  • De effecten van drugs en alcohol
  • Persoonlijke patronen
  • Communicatieve strategieën
  • Onderhandelingsvaardigheden
  • Assertief zijn
  • Timing
  • Frustratie voorkomen
  • Problemen oplossen
  • Grenzen stellen
  • Omgaan met kritiek en kalm blijven
  • Confrontaties aangaan
  • Collegiale steun geven en ontvangen
  • Do's en dont's
  • Een persoonlijk actieplan opstellen

Lesmethodiek

In de training wisselen we af tussen concreet ervaren, experimenteren met gedrag en technieken, reflecteren en theorie verkennen. Hiermee sluit het trainingsprogramma goed aan op alle type deelnemers. Er zit veel actie in de training, zodat u daadwerkelijk ervaart wat het effect is van nieuw gedrag. Dit maakt de herkenning van succes mogelijk. Daarnaast benadrukken we dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn of haar eigen groeiproces en hier het eigenaarschap over moet nemen. In onze training nodigen wij u uit om continue te reflecteren en verbanden te leggen met de praktijk. Ons streven is het inzicht te vergroten en u zelf de vertaalslag te laten maken. Dit zal de kans op werkelijke gedragsverandering vergroten.

Doelgroep

Deze training is bij uitstek voor deelnemers die zich geen houding weten te geven wanneer ze geconfronteerd worden met verbaal of fysiek geweld in hun (professionele) omgeving, en het moeilijk vinden om met agressieve mensen om te gaan.

Voorkennis

Er is geen voorkennis vereist voor deze training

Maatwerk

De cursusomschrijving hierboven geeft u een goede indicatie van hoe de training eruit zal komen te zien. Toch kan de inhoud iets verschillen per training, afhankelijk van de voorkennis, praktijkervaring en leerdoelen van de deelnemers. In individuele intakegesprekken voorafgaand aan de training worden de leerdoelen van de deelnemers geïnventariseerd. Op basis daarvan wordt het definitieve programma van de training bepaald.

Opmerking

Zie ook onze workshop Omgaan met agressie, de training Omgaan met agressie voor BOA's, en de e-learning Grip op agressie.

Referenties

De cursus Omgaan met agressie en (verbaal) geweld is door 19 cursisten beoordeeld, met een gemiddelde van 8.3. 10

A. Tauran, Ad Hoc - "Ik vond het een zeer leerzame en ook leuke training. Goede oefeningen waar je zeker wat mee kan! De agressietraining vond ik erg interessant. Voor het leren omgaan met bepaalde omstandigheden, maar ook het leren kennen van een stukje van jezelf! Ik heb de cursus met veel plezier gedaan! " - Beoordeling: 8.9

P. Vijfhuizen, Fides Wonen - "We hebben goed diverse situaties met klanten kunnen oefenen." - Beoordeling: 7.0

P.S. Kempen, GGD Hollands Midden - "De training met verbale agressie is voor mij erg zinvol en leerzaam geweest. Er wordt gebruik gemaakt van rollenspellen, waardoor je goed kunt reflecteren op het eigen handelen. Ook duidelijk inzicht wordt er gegeven in welke gedrag - ander gedrag uitlokt. Het is voor mij goed geweest mezelf bewust te worden, van verschillende soorten gedragingen en vooral hoe je een gesprek zo kunt keren dat het niet uitloopt op verbale agressie (of zo min mogelijk). Daarnaast is de trainster erg leuk, en de organisatie goed te bereiken. Erg interessante en leerzame training dus!" - Beoordeling: 8.0

S.D. J. Wien - "Een zeer praktijkgerichte training met veel aandacht voor persoonlijke situaties. Ik ben uiterst tevreden over de inhoud qua niveau en professionaliteit van de docent, duur training, lestempo en variatie tussen theorie en praktijk. De docent is zeer professioneel en weet waar zij het over heeft. Ze is gepast informeel en zeer klantgericht en klantvriendelijk. Een goede inspirator en kan goed cursisten motiveren en info uitleggen. Goede bereikbaarheid locatie, mooie uitstraling entree en ruimte, vriendelijke receptie medewerkers, prettige sfeer en heerlijke lunch. Daarnaast heb ik plezierig en professioneel klant contact gehad met de organisatie." - Beoordeling: 9.1

Meer referenties

Jozien Teuben, Trema - "De training was op maat, vraaggericht en boeiend." - Beoordeling: 7.6

K. Vangermeersch, ATMP Services B.V. - "Deze cursus heeft mij geleerd om mijn persoonlijke belemmeringen steeds beter te hanteren en te leren (h)erkennen. Met heel veel bruikbare tips. Een aanrader!" - Beoordeling: 8.1

M.I. Slui, Fides Wonen - "Leuke training die in de dagelijkse praktijk goed te gebruiken is." - Beoordeling: 8.0

R. Mulder, Mijande - "De cursus was erg praktijkgericht, je kan direct aan de slag met het geleerde." - Beoordeling: 8.3

D. van den Berg, Ad Hoc - "Zeer enthousiaste docent die een goede training heeft gegeven. Veel van de training opgestoken en heeft tot nieuwe inzichten geleid. Zeker voor herhaling vatbaar!" - Beoordeling: 8.6

S. Kievit, Ad Hoc - "De training "omgaan met agressie" is een uitstekende training om inzicht te krijgen in jezelf en je collega's." - Beoordeling: 8.3

P. Prins, Fides Wonen - "Leerzaame training waar je iets mee kan in mijn werk." - Beoordeling: 8.9

M. Duchateau, Ad Hoc - "Een erg interessante, leerzame, interactieve training! Goede combinatie tussen theorie en praktijk. 'Samen' trainen, theorie vanuit de docente en veel praktijkvoorbeelden vanuit cursisten. Zeer enthousiast!" - Beoordeling: 8.6

J.G. Maliepaard, Fides Wonen - "Een waardevolle training voor hen die op een juiste wijze hun klanten willen benaderen en daar nog onvoldoende ervaring in hebben." - Beoordeling: 7.6

H.J. Brinks, Mijande - "Ik ben erg tevreden over de inhoud van de training. Er was veel interactie. De theorie werd met behulp van voorbeelden (uit de praktijk) toegelicht. Alles was duidelijk. Er was veel variatie in uitleg en opdrachten, waardoor je alert bleef en de dag snel voorbij ging. Tijdens de training is mij duidelijk geworden wat agressie precies inhoudt en hoe ik hier in mijn functie het beste mee om kan gaan. Op een correcte manier word je met jezelf geconfronteerd, zodat je weet hoe jij zelf reageert in bepaalde situaties waarbij agressie de hoofdrol speelt. Door goede tips van collega's en de docent kreeg je de mogelijkheid jezelf te verbeteren. Ik kwam erachter dat ik al redelijk goed weet te handelen m.b.t. agressie, maar ook dat is fijn om te horen/zien. Ik ben nu zekerder van mijzelf en ik kan mij voorstellen dat sommige mensen echt baat hebben bij deze training. In sommige functies is het heel belangrijk (met name voor de veiligheid) om te weten hoe je met agressie en (verbaal) geweld om moet gaan! Het was ook erg leuk en leerzaam om met een acteur te werken." - Beoordeling: 8.3

D. van den Berg, Ad Hoc - "Zeer leerzame training, waar je veel uit kan putten in dagelijkse werksituaties." - Beoordeling: 8.7

P.C. Klink, Fides Wonen - "Goede training met een perfecte balans tussen theorie en praktijk, waarbij het geleerde ook goed toe te passen is in het dagelijkse werk." - Beoordeling: 9.0

G. Scholten, Mijande Wonen - "Je begint met het idee, ik zie wel wat het wordt. Dan ga je merken dat je er wel eens wat aan kan hebben. Maar dan, als je echt bezig bent weet je pas goed hoe je bepaalde vormen van agressie kunt filteren. Echt een aanbeveling van mijn kant." - Beoordeling: 9.7

M. Anink, APM Terminals Rotterdam B.V. - "Ik vond het inhoudelijk een goede training. De docent was goed ingelezen en goed voorbereid. De dag was goed verzorgd; al met al een leuke ervaring." - Beoordeling: 7.0

P.J. Bakelaar, Fides Wonen - "Een leerzame training waar je in de praktijk veel nut van kunt hebben." - Beoordeling: 8.6

Cedeo-Keurmerk

Cedeo Dankzij hoge klanttevredenheidsscores heeft Learnit de Cedeo-erkenning gekregen. Uit het onafhankelijke onderzoek van Cedeo is gebleken dat we op de trainingen een tevredenheid van 98,7% hebben behaald. Cedeo audit en certificeert als onafhankelijke instantie leveranciers van opleidingen en andere HR-diensten. Een uitvoerige enquête onder de opdrachtgevers vormt een belangrijk deel van de audit.

Meer informatie

Strippenkaart

Wist u dat u met een strippenkaart voordeliger uit bent?

Meer informatie

Terug naar...

Klanttevredenheid

Waarom Learnit?

  • Maatwerk cursussen
  • Flexibele support
  • Hoge beoordeling
  • Bekwame trainers
  • Altijd in de buurt

Gratis Cursussen

Nieuwsbrief en acties

Informatie over onze trainingen, en de beste lastminute deals per email.

Incompany

Learnit biedt ook incompany en privé trainingen aan: een training geheel op maat en aangepast aan uw specifieke wensen. Meer informatie