Learnit Training

Cursus Omgaan met agressie en (verbaal) geweld

In aanraking komen met agressief gedrag tijdens het werk kan heel beangstigend zijn. Niet alleen wordt uw gevoel van veiligheid aangetast, ook kan uw eigen manier van reageren teleurstelling en ontevredenheid oproepen. Hoe u reageert op agressie is bepalend voor het al dan niet escaleren van de situatie. Als u zich hard en stug opstelt tegenover de andere partij kan de boosheid toenemen, terwijl inleven in en meeveren met de andere partij de boosheid kan laten afnemen. Het tegenstrijdige hiervan is dat u inhoudelijk stelling moet nemen tegenover de andere partij, maar tegelijkertijd inlevingsvermogen moet tonen. Door training, oefening en veel ervaring wordt u echter steeds vaardiger in het de­escaleren van een moeilijke situatie.

In onze training leert u verschillende typen agressie herkennen en hoe u hier professioneel mee kunt omgaan. Bij elk type agressie hoort een concreet 'stappenplan' met bijbehorende de­escalerende gesprekstechnieken, waar in de training veelvuldig mee geoefend wordt. Hierdoor ondervindt u aan den lijve wat er gebeurt bij het te woord staan van een agressief persoon. U krijgt inzicht in interactie (gedrag roept gedrag op) en het referentiekader en de leefwereld van de andere partij. Hierdoor kunt u het gesprek sturen en op een passende manier contact maken en aansluiten.

We zoomen daarnaast in op uw eigen stijl van reageren (op stressvolle situaties), waarbij we focussen op het denk­ en voelproces dat plaatsvindt in die seconden dat er iemand agressief tegenover u staat. We bekijken de oorzaken en effecten van agressie op lichaam en geest, waardoor u beter kunt anticiperen op boosheid of agressie in uw omgeving. Na het volgen van de training blijft u (beter) in balans en bent u weerbaar(der) in moeilijke situaties.

Onderwerpen

  • Lichamelijke en geestelijke effecten van agressie
  • Onderliggende gevoelens en ideeën
  • De effecten van drugs en alcohol
  • Persoonlijke patronen
  • Communicatieve strategieën
  • Onderhandelingsvaardigheden
  • Assertief zijn
  • Timing
  • Frustratie voorkomen
  • Problemen oplossen
  • Grenzen stellen
  • Omgaan met kritiek en kalm blijven
  • Confrontaties aangaan
  • Collegiale steun geven en ontvangen
  • Do's en dont's
  • Een persoonlijk actieplan opstellen

Lesmethodiek

In de training wisselen we af tussen concreet ervaren, experimenteren met gedrag en technieken, reflecteren en theorie verkennen. Hiermee sluit het trainingsprogramma goed aan op alle type deelnemers. Er zit veel actie in de training, zodat u daadwerkelijk ervaart wat het effect is van nieuw gedrag. Dit maakt de herkenning van succes mogelijk. Daarnaast benadrukken we dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn of haar eigen groeiproces en hier het eigenaarschap over moet nemen. In onze training nodigen wij u uit om continue te reflecteren en verbanden te leggen met de praktijk. Ons streven is het inzicht te vergroten en u zelf de vertaalslag te laten maken. Dit zal de kans op werkelijke gedragsverandering vergroten.

Doelgroep

Deze training is bij uitstek voor deelnemers die zich geen houding weten te geven wanneer ze geconfronteerd worden met verbaal of fysiek geweld in hun (professionele) omgeving, en het moeilijk vinden om met agressieve mensen om te gaan.

Voorkennis

Er is geen voorkennis vereist voor deze training

Maatwerk

De cursusomschrijving hierboven geeft u een goede indicatie van hoe de training eruit zal komen te zien. Toch kan de inhoud iets verschillen per training, afhankelijk van de voorkennis, praktijkervaring en leerdoelen van de deelnemers. In individuele intakegesprekken voorafgaand aan de training worden de leerdoelen van de deelnemers geïnventariseerd. Op basis daarvan wordt het definitieve programma van de training bepaald.

Opmerking

Zie ook onzeAgressietraining voor BOA's en de e-learningtraining Grip op agressie.

Uw investering

Open inschrijving, per persoon, inclusief cursusmateriaal en lunch:


Duur

2 dagen

Prijs per dag (excl. btw)

€ 450,-

Subtotaal

€ 900,-

btw 21%

€ 189,-

Totaal incl. btw

€ 1089,-

Certificaat

Na afronding van deze training ontvangt u een Learnit-certificaat als bewijs van deelname.


Referenties

De cursus Omgaan met agressie en (verbaal) geweld is beoordeeld met een gemiddelde van 8.4.

“Ik ben erg tevreden over de inhoud van de training. Er was veel interactie. De theorie werd met behulp van voorbeelden (uit de praktijk) toegelicht. Alles was duidelijk. Er was veel variatie in uitleg en opdrachten, waardoor je alert bleef en de dag snel voorbij ging. Tijdens de training is mij duidelijk geworden wat agressie precies inhoudt en hoe ik hier in mijn functie het beste mee om kan gaan. Op een correcte manier word je met jezelf geconfronteerd, zodat je weet hoe jij zelf reageert in bepaalde situaties waarbij agressie de hoofdrol speelt. Door goede tips van collega's en de docent kreeg je de mogelijkheid jezelf te verbeteren. Ik kwam erachter dat ik al redelijk goed weet te handelen m.b.t. agressie, maar ook dat is fijn om te horen/zien. Ik ben nu zekerder van mijzelf en ik kan mij voorstellen dat sommige mensen echt baat hebben bij deze training. In sommige functies is het heel belangrijk (met name voor de veiligheid) om te weten hoe je met agressie en (verbaal) geweld om moet gaan! Het was ook erg leuk en leerzaam om met een acteur te werken.” - Be­oor­de­ling: 8.4

H.J. Brinks, Mijande

“Je begint met het idee: ik zie wel wat het wordt. Dan ga je merken dat je er wel eens wat aan kan hebben. Maar dan, als je echt bezig bent weet je pas goed hoe je bepaalde vormen van agressie kunt filteren. Echt een aanbeveling van mijn kant.” - Be­oor­de­ling: 9.6

G. Scholten, Mijande Wonen

“ik vond het een leerzame traing, waar ik zelf heel veel van heb meegekregen.” - Be­oor­de­ling: 10

G. Palas, SU International Zorg

“Leuke training die in de dagelijkse praktijk goed te gebruiken is.” - Be­oor­de­ling: 8

M.I. Slui, Fides Wonen

“De training is voor mij erg zinvol en leerzaam geweest. Er wordt gebruik gemaakt van rollenspellen, waardoor je goed kunt reflecteren op je eigen handelen. Ook duidelijk inzicht wordt er gegeven in welke gedrag ander gedrag uitlokt. Het is voor mij goed geweest mezelf bewust te worden van verschillende soorten gedragingen en vooral hoe je een gesprek zo kunt keren dat het niet uitloopt op verbale agressie (of zo min mogelijk). Daarnaast is de trainer erg leuk, en de organisatie goed te bereiken. Erg interessante en leerzame training dus!” - Be­oor­de­ling: 8

P.S. Kempen, GGD Hollands Midden

“Deze training heeft mij geleerd om mijn persoonlijke belemmeringen steeds beter te hanteren en te leren (h)erkennen. Met heel veel bruikbare tips. Een aanrader!” - Be­oor­de­ling: 8.2

K. Vangermeersch, ATMP Services B.V.

“Zeer leerzame training, waar je veel uit kan putten in dagelijkse werksituaties.” - Be­oor­de­ling: 8.7

D. van den Berg, Ad Hoc

“Een aanrader! Leer effectief omgaan met agressie/gedrag.” - Be­oor­de­ling: 8.8

B. Kutuk, SU International Zorg

“Een zeer praktijkgerichte training met veel aandacht voor persoonlijke situaties. Ik ben uiterst tevreden over de inhoud qua niveau en professionaliteit van de trainer, duur van de training, lestempo en variatie tussen theorie en praktijk. De trainer is zeer professioneel en weet waar zij het over heeft. Ze is gepast informeel en zeer klantgericht en klantvriendelijk. Een goede inspirator en kan goed cursisten motiveren en info uitleggen. Goede bereikbaarheid locatie, mooie uitstraling entree en ruimte, vriendelijke receptie medewerkers, prettige sfeer en heerlijke lunch. Daarnaast heb ik plezierig en professioneel klantcontact gehad met de organisatie.” - Be­oor­de­ling: 9.2

S.D.J. Wien

“Goede training met een perfecte balans tussen theorie en praktijk, waarbij het geleerde ook goed toe te passen is in het dagelijkse werk.” - Be­oor­de­ling: 9

P.C. Klink, Fides Wonen

“De training was op maat, vraaggericht en boeiend.” - Be­oor­de­ling: 7.8

J. Teuben, Trema

“We hebben goed diverse situaties met klanten kunnen oefenen.” - Be­oor­de­ling: 7

P. Vijfhuizen, Fides Wonen

“Een waardevolle training voor hen die op een juiste wijze hun klanten willen benaderen en daar nog onvoldoende ervaring in hebben.” - Be­oor­de­ling: 7.6

J.G. Maliepaard, Fides Wonen

“De training "omgaan met agressie" is een uitstekende training om inzicht te krijgen in jezelf en je collega's.” - Be­oor­de­ling: 8.3

S. Kievit, Ad Hoc

“Een leerzame training waar je in de praktijk veel nut van kunt hebben.” - Be­oor­de­ling: 8.6

P.J. Bakelaar, Fides Wonen

“Ik vond het een zeer leerzame en ook leuke training. Goede oefeningen waar je zeker wat mee kan! De agressietraining vond ik erg interessant. Voor het leren omgaan met bepaalde omstandigheden, maar ook het leren kennen van een stukje van jezelf! Ik heb de cursus met veel plezier gedaan!” - Be­oor­de­ling: 8.9

A. Tauran, Ad Hoc

“Ik vond het inhoudelijk een goede training. De trainer was goed ingelezen en goed voorbereid. De dag was goed verzorgd; al met al een leuke ervaring.” - Be­oor­de­ling: 7

M. Anink, APM Terminals Rotterdam B.V.

“Leerzaame training waar je iets mee kan in mijn werk.” - Be­oor­de­ling: 8.9

P. Prins, Fides Wonen

“De training was erg praktijkgericht, je kan direct aan de slag met het geleerde.” - Be­oor­de­ling: 8.4

R. Mulder, Mijande