Learnit Training

Cursus Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

Functionerings- en beoordelingsgesprekken zijn vanzelfsprekend primair gericht op het evalueren van de samenwerking tussen leidinggevende en medewerker, maar houden beide partijen ook scherp. Zijn de resultaten bevredigend? Is de werksfeer goed? En is er nog voldoende motivatie om tot de gewenste resultaten te komen? Als leidinggevende is het jouw taak aan deze zaken aandacht te besteden en de belangen van de medewerkers te verenigen met die van de organisatie. Door op een objectieve, respectvolle manier de goede en slechte punten van de afgelopen periode te evalueren, optimaliseer je het verloop van deze gesprekken. Ook het wederzijds bijstellen van de verwachtingen komt hierbij naar voren, zodat er sprake blijft van een motiverende, productieve situatie voor beide partijen.

In de training Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren leer je op professionele wijze functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren. Je krijgt inzicht in het nut van de verschillende gespreksvormen en je leert wanneer je deze inzet. Wij trainen jou uitgebreid in verschillende gesprekstechnieken, waardoor het gesprek soepel en vooral ook vruchtbaar verloopt. Negatieve beoordelingen en lastige (emotionele) situaties komen daarbij ook aan bod. Na afloop van de training weet je hoe jij je goed voorbereidt en welke stappen je dient te zetten om ervoor te zorgen dat de gesprekken doeltreffend zijn en motiverend werken..

Onderwerpen

  • Voorbereiding van gesprek
  • Gespreksmodel bij beoordelen
  • De Performance Management Cyclus (PMC)
  • Het gesprek voorbereiden
  • Het gesprek van de juiste opbouw en structuur voorzien
  • Communicatiemodel inzetten
  • Effectieve gesprekstechnieken
  • De STAR-methode als hulpmiddel
  • Feedback geven en ontvangen
  • Omgaan met lastige situaties en emoties
  • Objectief evalueren
  • Doelen stellen met SMART
  • Conclusies trekken en afspraken maken
  • Do's & don'ts

Lesmethodiek

In de training wisselen we af tussen concreet ervaren, experimenteren met gedrag en technieken, reflecteren en theorie verkennen. Hiermee sluit het trainingsprogramma goed aan op alle type deelnemers. Er zit veel actie in de training, zodat je daadwerkelijk ervaart wat het effect is van nieuw gedrag. Dit maakt de herkenning van succes mogelijk. Daarnaast benadrukken we dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn of haar eigen groeiproces en hier het eigenaarschap over moet nemen. In onze training nodigen wij jou uit om continue te reflecteren en verbanden te leggen met de praktijk. Ons streven is het inzicht te vergroten en jou zelf de vertaalslag te laten maken. Dit zal de kans op werkelijke gedragsverandering vergroten.

Doelgroep

Deze training is bij uitstek geschikt voor (HR-)managers en leidinggevenden die zich (op bepaalde aspecten) willen bekwamen in het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken.

Voorkennis

Er is geen voorkennis vereist voor deze training.

Maatwerk

De cursusomschrijving hierboven geeft je een goede indicatie van hoe de training eruit zal komen te zien. Toch kan de inhoud iets verschillen per training, afhankelijk van de voorkennis, praktijkervaring en leerdoelen van de deelnemers. In individuele intakegesprekken voorafgaand aan de training worden de leerdoelen van de deelnemers geïnventariseerd. Op basis daarvan wordt het definitieve programma van de training bepaald.

Opmerking

Zie ook onze e-learning Functionerings- en beoordelingsgesprekken.

Investering

Open inschrijving, per persoon, inclusief cursusmateriaal en lunch:


Duur

2 dagen

Prijs per dag (excl. btw)

€ 450,-

Subtotaal

€ 900,-

btw 21%

€ 189,-

Totaal incl. btw

€ 1089,-

Certificaat

Na afronding van de training wordt een Learnit-certificaat uitgereikt als bewijs van deelname.


Referenties

De cursus Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren is beoordeeld met een gemiddelde van 8.5.

“De training 'functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren' is een leuke en leerzame cursus waarbij het gebruik van videobeelden bij de rollenspellen een toegevoegde waarde is. De stof was deels nieuw en deels bekend voor mij maar desondanks was het ook voor het reeds bekende deel goed om e.e.a. weer eens op te frissen.” - Be­oor­de­ling: 8.4

John Bakker, Topa

“Nuttige cursus bij een organisatie waar zowel materiaal als docent ruim voldoende scoren.” - Be­oor­de­ling: 9.1

Peter Stuifzand, Squiby Foods BV

“Het is een training waarbij er veel ruimte is voor praktijkproblemen. Door de opzet krijg je ook voldoende tijd om cases te oefenen.” - Be­oor­de­ling: 8

W. T. R. Jansen, Ministerie van Defensie