Learnit Training

Cursus Klantgericht schrijven

Tegenwoordig wordt er meer met klanten gecommuniceerd per e­mail dan face­to­face of telefonisch. Maar hoe schrijf je een klantgerichte e­mail? Het is soms een uitdaging om dit informele medium in te zetten in een zakelijke context. Zakelijk en klantgericht schrijven wordt gekenmerkt door helder geformuleerde teksten, waarbij in één oogopslag duidelijk is wat de boodschap is, waarbij de toon is aangepast aan de ontvanger. Een passende toon is essentieel om professioneel over te komen, maar hoe bepaal je deze toon?

In de training Klantgericht schrijven (e-mail) leer je op een klantgerichte en professionele manier te communiceren via e­mail. Je krijgt verschillende technieken aangereikt, waardoor je je zakelijke correspondentie naar een hoger niveau kunt tillen.

Onderwerpen

Opbouw van de e-mail

  • Verschillende onderdelen van een e-mail: informatieve subjectsregel, formele en informele aanhef, passende beginzin, efficiënt middenstuk, passende afsluiting en passende ondertekening
  • Verschillende tekstonderdelen: alinea-indeling, kernzinnen en structuurwoorden

Formulering van de e-mail

  • Stijl: passende toonzetting, niet te wollig taalgebruik, direct schrijven
  • Correctheid: correct taalgebruik zoals werkwoordspelling, samenstellingen, verwijswoorden en hoofdlettergebruik

Optioneel: de mogelijkheden van e-mailprogramma's

  • E-mail vs. telefoon en post
  • Bijlagen toevoegen
  • Berichtdraden en berichthistorie herkennen
  • E-mails archiveren
  • Templates maken

Lesmethodiek

In de training wisselen we af tussen experimenteren met teksten en technieken, reflecteren en theorie verkennen. Hiermee sluit het trainingsprogramma goed aan op alle type deelnemers. Er zit veel actie in de training, zodat u daadwerkelijk ervaart wat het effect is van de manier waarop je schrijft. Daarnaast benadrukken we dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn of haar eigen groeiproces en hier het eigenaarschap over moet nemen. In onze training nodigen wij je uit om continuue te reflecteren en verbanden te leggen met de praktijk. Ons streven is het inzicht te vergroten en je zélf de vertaalslag te laten maken.

Doelgroep

Deze training is bij uitstek geschikt voor deelnemers die efficiënter en klantgerichter willen leren e-mailen, om op deze manier een verzorgd visitekaartje van de organisatie af te geven.

Voorkennis

Enige ervaring met e-mailprogramma's is vereist.

Maatwerk

De cursusomschrijving hierboven geeft een goede indicatie van hoe de training eruit zal komen te zien. Toch kan de inhoud iets verschillen per training, afhankelijk van de voorkennis, praktijkervaring en leerdoelen van de deelnemers. In individuele intakegesprekken voorafgaand aan de training worden de leerdoelen van de deelnemers geïnventariseerd. Op basis daarvan wordt het definitieve programma van de training bepaald.

Investering

Open inschrijving, per persoon, inclusief cursusmateriaal en lunch:


Duur

2 dagen

Prijs per dag (excl. btw)

€ 450,-

Subtotaal

€ 900,-

btw 21%

€ 189,-

Totaal incl. btw

€ 1089,-

Certificaat

Na afronding van de training wordt een Learnit-certificaat uitgereikt als bewijs van deelname.


Referenties

De cursus Klantgericht schrijven is beoordeeld met een gemiddelde van 8.