Leer negatief roddelen herkennen en aanpakken om zo de sfeer en productiviteit binnen je team te verbeteren. Geschikt voor HR-medewerkers, vertrouwenspersonen en leidinggevenden.

  • Krijg inzicht in de oorzaken en gevolgen van roddelen op de werkvloer
  • Leer negatieve omgangsvormen om te buigen tot positieve omgangsvormen
  • Krijg handvatten om concreet aan de slag te gaan met een cultuurverandering binnen je organisatie
  • Online mogelijk
  • Praktische training

Iedereen praat weleens over anderen. Dit hoeft niet erg te zijn, want als dit op een constructieve manier gebeurt heeft het zelfs een belangrijke functie: collega's leren elkaars ideeën beter kennen, verduidelijken onderlinge verhoudingen en creëren zo een gezonde (werk)relatie. Wanneer deze gesprekken over een derde persoon echter van consequent negatieve aard zijn, verdwijnt de onschuld. Roddelen kan gebruikt worden om te manipuleren, collega's te isoleren of anderen tegen elkaar uit te spelen. De werksfeer kan hierdoor ernstig verstoord raken en de productiviteit van een enkele werknemer, een heel team en uiteindelijk zelfs de hele organisatie kan drastisch dalen als mensen zich buitengesloten voelen. Het is daarom van groot belang om negatief roddelen binnen een team op tijd te signaleren en er daadkrachtig tegenop te treden.

In de training Constructief omgaan met roddelen op de werkvloer leer je een analyse te maken van jouw eigen team, negatief roddelen te herkennen en te hanteren, sleutelfiguren effectief aan te spreken en de algehele omgangsvormen en werksfeer met de juiste technieken te verbeteren. Naast theorie is er volop aandacht voor de uitvoering. In een ontspannen en respectvolle omgeving oefen je aan de hand van rollenspellen en casussen scenario's die je op de werkvloer kunt tegenkomen.

Onderwerpen

Tijdens de training komen onder andere onderstaande onderwerpen aan bod:

  • De functie van roddelen: Wanneer is roddelen nog onschuldig en wanneer niet meer?

  • De gevolgen van roddelen op een werknemer, het team en de organisatie: Verstoring van de werksfeer en productiviteit

  • Correctief optreden en grenzen stellen aan gedrag: Werknemers aanspreken op gedrag en verantwoordelijkheden

  • Valkuilen: Waar kun je als leidinggevende, HR-medewerker of vertrouwenspersoon in trappen?

  • Gewenst gedrag stimuleren: Hoe zorg je ervoor dat jouw team weer goed functioneert?

  • Een cultuurverandering bewerkstelligheden: Het verbreken van ongewenste omgangsvormen

  • Omgaan met weerstand en emoties bij verandering: Benoem, erken, bevraag, beweeg mee en kantelen

Resultaten

  • Je hebt inzicht in de oorzaken en gevolgen van roddelen op de werkvloer
  • Je weet hoe je negatieve omgangsvormen kunt ombuigen tot positieve omgangsvormen
  • Je hebt handvatten om concreet aan de slag te gaan met een cultuurverandering binnen je organisatie

Doelgroep

Deze training is bij uitstek geschikt voor deelnemers die vanuit hun functie te maken hebben met roddelen, zoals HR-medewerkers, vertrouwenspersonen en leidinggevenden. Deze training is ook geschikt om met het hele team te volgen.

Werkwijze

  • Maatwerk staat bij ons centraal: door een telefonisch intakegesprek inventariseert de trainer jouw persoonlijke leerdoelen. Op basis daarvan wordt het definitieve programma van de training bepaald.
  • We vinden een veilige trainingssfeer belangrijk, omdat je je prettig moet voelen bij het experimenteren met nieuwe kennis en vaardigheden.
  • We geloven sterk in het doen en ervaren, in plaats van vertellen over de inhoud van trainingen, waardoor al onze trainingen actief van aard zijn.
  • Om de kwaliteit van de training te kunnen garanderen, hanteren wij voor de training een maximale groepsgrootte van acht deelnemers, zodat we het leereffect en rendement kunnen waarborgen.

Taal

De training wordt standaard verzorgd in het Nederlands. De trainer beheerst de Engelse taal. Er kan gebruik gemaakt worden van Engelstalig cursusmateriaal. Bij inschrijving van minimaal 3 deelnemers kan de training ook geheel in het Engels verzorgd worden.

Certificaat

Na afronding van de training wordt een Learnit-certificaat uitgereikt als bewijs van deelname.

De beste training voor jou

Bij Learnit vind je altijd een training waarmee je verder komt. Van (technische) IT skills tot communicatie of persoonlijk leiderschap. Daarbij kan je kiezen uit de trainingsvorm die jij het prettigst vindt: een klassikale training, een maatwerktraining bij jou op kantoor, een online cursus of een e-learning. Wij hebben voor iedereen de juiste training en trainingsvorm. Want leren op de manier die het best bij jou past, zorgt voor de beste resultaten.

Waarom kiezen voor een training bij Learnit?

  • Altijd en overal persoonlijk

    Persoonlijke aandacht en een prettige sfeer. Of je nou een cursus volgt bij ons, op kantoor of op je pc, wij zorgen dat je je genoeg thuisvoelt om je grenzen te verleggen.

  • Gewoon doen!

    Nieuwe mogelijkheden ontstaan als je in beweging komt. Scherp blijft. Steeds nieuwe stappen zet. Wij stimuleren je om de stap te wagen en er echt voor te gaan.

  • Groeien door kennis en inspiratie

    Ontdek iets nieuws. Versterk je kwaliteiten. En kies je eigen weg. Wij helpen je groeien met trainingen en leervormen die echt bij jou passen.

  • Skills voor de toekomst

    We denken altijd in mogelijkheden en win-win. En we werken elke dag aan nieuwe oplossingen voor morgen. Door opleidingen te bieden waarmee jij goed voorbereid bent op de toekomst.

  • Samen werken aan kwaliteit

    Aan loze beloftes doen wij niet. Maar wel aan kwaliteit, kennis en ervaring. Een breed cursusaanbod mogelijk gemaakt door onze geïnspireerde medewerkers en trainers.

  • Begrijpen en begrepen worden

    We luisteren naar wat er bij jou leeft. Waar jij behoefte aan hebt. Want daar begint onze oplossing, ons maatwerk. Elkaar goed begrijpen en helder communiceren, daar geloven wij in.

Bekijk meer over Learnit

Samen verder komen

Een training volgen bij Learnit betekent samen leren. Samen met jouw ervaren trainer, samen met je cursusgroep of samen met je collega’s. En of je de training nou thuis, op jouw kantoor of op één van onze trainingslocaties volgt, wij zijn altijd bereikbaar om je te helpen. Onze kennis met jou te delen op zo’n manier dat jij er echt wat aan hebt. Samen verder komen door persoonlijke aandacht en elkaar goed begrijpen; daar geloven wij in.

Direct toepassen in je werk

Theorie uit een boekje leren waar je vervolgens weinig mee kan in je werk? Niet bij Learnit! Welke training je ook volgt bij ons, je kan er direct mee aan de slag op je werkplek. Door jouw unieke leerdoelen die je aan het begin van de training samen met de trainer bepaalt. Door de afwisseling van theorie en (interactieve) praktijkopdrachten. En door de uitdagingen waar jij tegenaan loopt in je dagelijks werk mee te nemen naar de training.

Referenties

Wat anderen zeggen over deze training

Cursus Constructief omgaan met roddelen op de werkvloer referenties - Gemiddeld cijfer 8.5

  • “Deskundige en communicatief sterke trainer. De training had een duidelijke opbouw en er werd uitstekend ingespeeld op de specifieke situatie en vragen van de deelnemers.”

    A.C. Neppelenbroek-Klompe, Gemeente Maarssen- Constructief omgaan met roddelen op de werkvloer
    Beoordeling 8.6

    Learnit referenties

    Bekijk alle trainingen