Learnit Training
« Terug naar alle thema's

Trainingen Management

Als leidinggevende heb je het doel om resultaten te behalen. Dit doe je niet alleen, maar samen met je medewerkers. Hoe zorg je ervoor dat je mensen gemotiveerd aan de slag gaan en daadkrachtig handelen om organisatiedoelen te bereiken? Leidinggeven is niet altijd gemakkelijk, maar is zeker goed te trainen. Daarom werken we in onze managementtrainingen aan verschillende vaardigheden, zodat je stevig in je rol staat als leidinggevende.

“Goed gevarieerd en bruikbaar.” Training: Culturele diversiteit - Beoordeling: 7.8

P. Jezek, Gemeente Boxtel

“Deze training heeft van mij een 9 gekregen en dat is voor mij zeer uitzonderlijk. De training werd geweldig gegeven. Heel afwisselend, inspirerend, praktisch en met veel kennis over het onderwerp. Wat mij betreft een echte aanrader.” Training: Culturele diversiteit - Beoordeling: 9

J. Bankers, Gemeente Boxtel

“Training zet aan tot nadenken. Duidelijk en leerzaam. De trainer praat vanuit eigen ervaring, geeft voldoende voorbeelden, heeft een duidelijk verhaal en is enthousiast. Hij staat open voor meningen. Een prettige man.” Training: Culturele diversiteit - Beoordeling: 8.4

I. Wachelder, MTB Maastricht

“De training is heel goed. Je krijgt een heel persoonlijke benadering, je leert jezelf nog beter kennen door de oefeningen die je krijgt. Hetgeen ik geleerd heb gekregen kan ik goed gebruiken op mijn werkplek. Ik ben heel blij dat ik deze training heb mogen doen, en dat ik er daadwerkelijk iets mee kan. Complimenten aan de trainer voor de rust en gemak, wat hij ook uitstraalt.” Training: Coachend leidinggeven - Beoordeling: 8.4

P. Boessen, DocMorris

“Prima training met inspirerende trainer. De trainer geeft goed invulling aan behoefte en situaties. Best knap om in twee dagen er zo veel in te stoppen en uit te halen. Ik heb een goed beeld gekregen van coachend leidinggeven en hoe het mij kan helpen.” Training: Coachend leidinggeven - Beoordeling: 8.8

L. Klein Tank, Waterschap Rijn en IJssel

“De training sloot goed aan bij mijn behoefte. Door theorie te koppelen aan leuke werkvormen krijg je kennis van het onderwerp. De trainer had een open houden en gaf direct invulling aan vragen die er leefden in de groep.” Training: Coachend leidinggeven - Beoordeling: 7.4

S. van Poorten, Waterschap Rijn en IJssel

“Een prima training gehad die aansloot bij de behoefte van mij als deelnemer. Op een rustige goed bereikbare plek is door een deskundige trainer de lesstof behandeld. Daarbij wordt op interactieve wijze geschakeld om aan de behoefte van de deelnemer te voldoen.” Training: Coachend leidinggeven - Beoordeling: 8.6

R. van de Wal, Gemeente Den Haag Ambulancezorg GGD Haaglanden

“Prima training met veel ruimte voor cases. Zeer ervaren trainer die zich goed inleeft in de groep.” Training: Coachend leidinggeven - Beoordeling: 7

Anoniem

“Zoals gebruikelijk zijn we ook nu weer uiterst tevreden over de inhoud van de training en de professionele wijze waarop deze door de trainer werd verzorgd. De trainer kent onze onderneming en onze mensen en maakt daar op een uitstekende manier gebruik van om het rendement van de trainingen optimaal te laten zijn.” Training: Coachend leidinggeven - Beoordeling: 8.6

C. de Waal

“Prima training waar de leerling ook zelf veelinput heeft op de onderwerpen/leerdoelen. Ik heb regelmatig trainingen gehad via Learnit en dit bevalt mij goed. Echt een aanrader.” Training: Coachend leidinggeven - Beoordeling: 9.2

R. Landman, ECT Delta Terminal B.V.

“De training geeft je de juiste handvatten die toepasbaar zijn in je eigen werksfeer. Er is veel persoonlijk aandacht. In de training wordt vooral duidelijk hoe je zelf als leidinggevende overkomt en wat je verbeter punten zijn.” Training: Leidinggeven - Beoordeling: 8.9

A. Uyterlinde, Hotel Mijdrecht Marickenland

“Goed afgestemd op eigen situatie door de kleine groep, a.d.h.v. algemene modellen goed inzicht in eigen sterke punten en verbeterpunten. Het niveau was goed. Ik ben zeer tevreden over de cursus. Veel was mij al (deels) bekend, maar desondanks prima om dit te doordenken a.d.h.v. de huidige situatie en om er bij stil te staan.” Training: Leidinggeven - Beoordeling: 7.6

A. Putman, Radboud Universiteit

“De leerdoelen zijn per persoon, per situatie anders. Hier heeft de docent zeer goed op geanticipeerd. We hebben een plezierige training gehad, met goede resultaten. Deze training beveel ik zeker aan voor (aankomende) managers. Het is voor ieder leerzaam, met of zonder ervaring.” Training: Leidinggeven - Beoordeling: 7.7

P.A. Adamse, Keukencentrum Marssum

“Zeer leerzaam!” Training: Leidinggeven - Beoordeling: 8.1

L. Jalving, Interzorg

“De training was erg leerzaam, vooral omdat de docent erg inging op situaties uit de eigen werk omgeving.” Training: Leidinggeven - Beoordeling: 7.4

M.A. Rentenaar, 't Hekeltje

“Ik ben erg enthousiast over de training!” Training: Leidinggeven - Beoordeling: 8.3

Anoniem

“Leuke leerzame training, waarin je een beeld krijgt van de basisvaardigheden van een beginnend manager. De trainer zet zich flexibel in en zorgt voor een juiste sfeer waarin je makkelijk nieuwe zaken kunt oefenen zonder jezelf 'beoordeeld' te voelen. Al met al een erg nuttige ervaring en goede aanvulling op mijn bestaande kennis en ervaring.” Training: Leidinggeven - Beoordeling: 7.9

J. Kluitenberg-Luteijn, Team VSV

“De training was zeer goed en praktisch. Het voordeel van kleine groep sprak mij enorm aan. De brede deskundigheid van de trainer en ruime aandacht voor ieder persoonlijk was geweldig. Voor mij een topper.” Training: Leidinggeven - Beoordeling: 8.1

R. de Greef, Landgoed Maarsbergen

“Een mooie afwisseling van theorie (een paar modellen die met oefeningen inzichtelijk werden gemaakt) oefeningen maken en rollenspellen. De syllabus is als naslagwerk gebruikt, wat ik als prettig ervaar. Deze moet ik nog doornemen, dus over de kwaliteit kan ik me nog niet uitlaten, al verwacht ik er natuurlijk wel veel van.” Training: Leidinggeven - Beoordeling: 8.7

J. Rab

“Ik vond de inhoud van de training erg interessant. Ik heb erg veel geleerd. Met name de tweede en derde dag. Kwaliteit van het lesmateriaal was prima, tempo ook (werd aangepast indien nodig). De inhoud is afgestemd op de wensen vanuit de groep. Ik vond de trainer professioneel en pretiig in de omgang.” Training: Leidinggeven - Beoordeling: 8

C. Fernandez, Science center Nemo

“Goede cursus die op een erg leuke manier wordt gegeven.” Training: Leidinggeven - Beoordeling: 8

M. Klein, Nickelson

“Heel spontaan en duidelijk!” Training: Leidinggeven - Beoordeling: 8.1

N. Amann, Nickelson

“Ik heb de training Effectief Leidinggeven ervaren als een eye opener. Naast de theorie die erover bestaat heb ik vooral mezelf leren kennen. Ik kan situaties nu beter analyseren en daarop inspelen. Het is mij echt een top tijd geweest!” Training: Leidinggeven - Beoordeling: 8.4

H. de Groot, Van Wijk & Boerma Pompen B.V.

“De training Effectief Leidinggeven was zeer uitgebreid, inhoudelijk zeer goed en zeker toepasbaar in de praktijk! Veel oefenen met de camera erbij waardoor er veel ruimte is voor feedback, zelfreflectie en verdieping in eigen gedrag en vaardigheden. Een aanrader!” Training: Leidinggeven - Beoordeling: 8.7

J. de Ruiter, Parlan

“Goede training die theorie omzet in praktijk met veel interessante onderwerpen en werkmodellen die men kan meenemen naar de dagelijkse werkvloer.” Training: Leidinggeven - Beoordeling: 8.4

E. Philips, Joico Europe

“'Een leuke en leerzame training waarbij je heel veel inzicht krijgt in je eigen kwaliteiten, maar ook tips krijgt om met je zwaktes om te gaan.'” Training: Leidinggeven - Beoordeling: 8

N. Westmaas. SCC-ICT

“Een goede op maat uitgevoerde training. Alle onderwerpen die wij behandeld wilden hebben, waren behandeld. Erg prettig dat ook in kleine aantallen een training doorgaat!” Training: Leidinggeven aan vrijwilligers - Beoordeling: 8.6

W. Könnig, Stichting de Baan

“Deze training geeft een breed scala aan inzichten en vaardigheden die inzetbaar zijn in het leidinggeven aan vrijwilligers. De ervaring en deskundigheid van de trainer in combinatie met het kleine aantal deelnemers gaf veel ruimte om eigen casustiek in te brengen wat het direct toepasbaar maakt in de praktijk.” Training: Leidinggeven aan vrijwilligers - Beoordeling: 8.6

A. Andreae, Omgevingsdienst Regio Utrecht (ODRU)

“Deze training heeft zowel een ervaren als startende leidinggevende iets te bieden.” Training: Leidinggeven aan vrijwilligers - Beoordeling: 8.4

V. van der Sluis, Vera van der Sluis

“Ik heb de training als zeer positief ervaren: een deskundige docente, ruimte voor eigen inbreng en goede mogelijkheid om te oefenen met de behandelde gesprekstechnieken.” Training: Leidinggeven aan vrijwilligers - Beoordeling: 8.8

A. Kruithof, Stichting Present Den Haag

“Tijdens de training 'coachen van vrijwilligers' zijn wij als groep weer aan het denken gezet en hebben we handvatten en motivatie om hiermee verder te gaan. De training was door de trainers goed toegespitst op onze situatie en onze leerdoelen, zodat wij als team kwalitatief sterker kunnen werken.” Training: Leidinggeven aan vrijwilligers - Beoordeling: 8.6

T. de Jong, Gevangenenzorg Nederland

“De training van Learnit was goed afgestemd op onze werksituatie, waardoor de toepasbaarheid goed is. Ook plezierig (vorm) gegeven.” Training: Leidinggeven aan vrijwilligers - Beoordeling: 7.4

E. Klaassen, Gevangenenzorg Nederland

“De training 'leidinggeven aan vrijwilligers' was zeer leerzaam en verschaft veel inzichten! Het leert je anders kijken naar jouw manier van leidinggeven en communiceren met vrijwilligers! Zeker toepasbaar in de praktijk!” Training: Leidinggeven aan vrijwilligers - Beoordeling: 8

I. Scholten, Driestroom

“Training bood relevante informatie over werken met / leiding geven aan vrijwilligers, goede inzichten in je eigen (leiderschaps- of andere) kwaliteiten, en er was voldoende ruimte voor casuistiek / uitwisseling. Veel geleerd, van de training, de trainer, de andere cursisten, en ook weer veel geleerd over mezelf.” Training: Leidinggeven aan vrijwilligers - Beoordeling: 8.8

A. Flim, Transvorm

“Interessant, met heel veel praktische tips voor het gebruik bij je werk wat je met rollenspellen en casussen ook meteen gaat oefenen. Ik heb er heel veel aan gehad.” Training: Leidinggeven aan vrijwilligers - Beoordeling: 9.6

M. de Koning, Instituut voor Natuureducatie en Duurzaamheid (IVN)

“Deskundige en communicatief sterke trainer. De training had een duidelijke opbouw en er werd uitstekend ingespeeld op de specifieke situatie en vragen van de deelnemers.” Training: Roddelen op de werkvloer - Beoordeling: 8.6

A.C. Neppelenbroek-Klompe, Gemeente Maarssen

“Een prima manier om snel deskundige adviezen te krijgen over hoe om te gaan met delegeren.” Beoordeling: 7.8

C. Paauwe, Juvent

“Leuk om op een snelle manier wat inspiratie op te doen.” Beoordeling: 7.2

J. Drop, JMW

“Leuke cursus en goede duidelijk verhaal.” Beoordeling: beoordleling7.4

R. Kooiker

“Zeer leerzame training, goede opbouw van onderwerpen en goede interactie. Goede overgang van theorie naar rollenspel.” Training: Vergaderen: efficiënt en resultaatgericht - Beoordeling: 8

A. Klein, De Sleutels

“De training efficient vergaderen zal zeker helpen de vergaderingen binnen onze afdeling soepeler te laten verlopen. Het geeft niet alleen handvatten voor het vergaderen maar ook voor een betere communicatie binnen de afdeling in het algemeen.” Training: Vergaderen: efficiënt en resultaatgericht - Beoordeling: 8.1

Helga Walters, Avansplus

“De docente heeft veel kennis van zaken, kan goed schakelen/improviseren, is flexibel, heeft aandacht voor alle deelnemers en waardeert iedere inbreng, haalt de juiste essentie daaruit, weet te structureren en koppelt regelmatig terug naar de doelstellingen. Prettige persoonlijkheid.” Training: Vergaderen: efficiënt en resultaatgericht - Beoordeling: 8

John Hageman, Avans

“Vooraf worden duidelijk jouw persoonlijke leerdoelen besproken en genoteerd. Daarnaast krijg je tijdens de training diverse tips en tricks aangereikt welke direct toepasbaar zijn in de praktijk.” Training: Vergaderen: efficiënt en resultaatgericht - Beoordeling: 7.6

Hans van Esch, Nefkens Utrecht B.V.

“De training Efficiënt Vergaderen kan je helpen om je uit de sleur van vergaderen te halen. In de training leer je je eigen vergadering kritisch te bekijken en leer je praktische zaken zoals de opbouw van een agendapunt en het correct bewaken van de agenda.” Training: Vergaderen: efficiënt en resultaatgericht - Beoordeling: 8

S. Berswerda

“Een cursus met de nodige praktische tips, afwisselende oefeningen in een plezierige sfeer.” Training: Vergaderen: efficiënt en resultaatgericht - Beoordeling: 8

P. Schyns, Waterschap Rijn en IJssel

“De training voldeed aan de verwachtingen die ik had. Door de theorie en daaropvolgende rollenspel en terugkijken op de monitor werden onderwerpen duidelijk neergezet. Vooraf aan deze cursus nam de trainer contact met mij op, met als resultaat dat de punten uit dit interview extra aandacht kregen” Training: Vergaderen: efficiënt en resultaatgericht - Beoordeling: 8.4

P. Robben, Total Lubricants plant Beverwijk

“Zeer duidelijke training die handvaten biedt die direct in de praktijk toepasbaar zijn.” Training: Vergaderen: efficiënt en resultaatgericht - Beoordeling: 9

Mevr. Aourag, Ymere

“In deze praktische training heb ik gelijk kunnen oefenen met de verbetersuggesties. Echt een aanrader!” Training: Vergaderen: efficiënt en resultaatgericht - Beoordeling: 8.6

Bernadette van Diesen

“Ik heb de training Efficient Vergaderen als zeer leerzaam ervaren. Je krijgt goed naslagmateriaal mee naar huis, dat voorzien is van praktijkvoorbeelden en de nodige bruikbare tips & trucs. Zeker aan te raden voor mensen die de ins en outs willen leren omtrent het zo efficient mogelijk voorzitten van vergaderingen. Van agenda opstelling tot aan een eindverslag, maar ook hoe te handelen in lastige situaties, timemanagement, actielijsten en presentatietechnieken.” Training: Vergaderen: efficiënt en resultaatgericht - Beoordeling: 8

B. Bevaart, INVISTA Nederland

“Heb veel inzicht gekregen in de do's and don'ts van een vergadering.Het maken van een duidelijke agenda met doelen was heel verhelderend en deze heb ik dan ook gelijk kunnen toepassen bij mijn eerstvolgende teamvergadering.” Training: Vergaderen: efficiënt en resultaatgericht - Beoordeling: 8.2

B. Overeem, HMC College

“Ik zocht kennis en inspiratie om creativiteit in onze organisatie te bevorderen. Tijdens deze training heb ik verschillende hulpmiddelen gekregen en zelf ervaren dat die ook werken door theorie en praktijk samen te brengen. Ik heb mijn gereedschapskoffer gevuld om in mijn eigen organisatie weer verder te kunnen.” Training: Creatief denken voor managers - Beoordeling: 9.1

G. Stoopendaal, Gemeente Cromstrijen

“Wat mij betreft is het een training die een goede mix is van theorie en handvatten voor de praktijk. Het geeft je zelfvertrouwen om met een open visier het veranderingsproces aan te gaan!” Training: Leidinggeven aan veranderingen en reorganisaties - Beoordeling: 8.1

Gert Ravensbergen, Politie Hollands Midden

“In de training wordt snel een herkenbaar beeld over veranderingen geschetst. Vervolgens gaan de cursisten aan de slag met hun eigen vragen. In 2 dagen tijd wordt de nodige verdieping aangebracht en toegewerkt naar een bruikbaar product waarmee je als cursist in staat bent om veranderingen met je team aan te kunnen.” Training: Leidinggeven aan veranderingen en reorganisaties - Beoordeling: 8

Jan Konings, Politie Hollands Midden

“De training geeft deelnemers de handvatten voor het omgaan met veranderingen. Het mooie is dat ik alle onderwerpen de volgende dag in praktijk kon brengen. Dat maakt dat het rendement van deze training voor mij hoog is. Bedankt Anna Maria, het waren mooie inzichten die heb gekregen!” Training: Leidinggeven aan veranderingen en reorganisaties - Beoordeling: 9

G. Stoopendaal, Gemeente Cromstrijen

“Een zeer praktijkgerichte training met veel aandacht voor persoonlijke situaties. Ik ben uiterst tevreden over de inhoud qua niveau en professionaliteit van de trainer, duur van de training, lestempo en variatie tussen theorie en praktijk. De trainer is zeer professioneel en weet waar zij het over heeft. Ze is gepast informeel en zeer klantgericht en klantvriendelijk. Een goede inspirator en kan goed cursisten motiveren en info uitleggen. Goede bereikbaarheid locatie, mooie uitstraling entree en ruimte, vriendelijke receptie medewerkers, prettige sfeer en heerlijke lunch. Daarnaast heb ik plezierig en professioneel klantcontact gehad met de organisatie.” Training: Omgaan met agressie op de werkvloer - Beoordeling: 9.2

S.D.J. Wien

“Ik vond het inhoudelijk een goede training. De trainer was goed ingelezen en goed voorbereid. De dag was goed verzorgd; al met al een leuke ervaring.” Training: Omgaan met agressie op de werkvloer - Beoordeling: 7

M. Anink, APM Terminals Rotterdam B.V.

“Je begint met het idee: ik zie wel wat het wordt. Dan ga je merken dat je er wel eens wat aan kan hebben. Maar dan, als je echt bezig bent weet je pas goed hoe je bepaalde vormen van agressie kunt filteren. Echt een aanbeveling van mijn kant.” Training: Omgaan met agressie op de werkvloer - Beoordeling: 9.6

G. Scholten, Mijande Wonen

“De training was erg praktijkgericht, je kan direct aan de slag met het geleerde.” Training: Omgaan met agressie op de werkvloer - Beoordeling: 8.4

R. Mulder, Mijande

“Ik ben erg tevreden over de inhoud van de training. Er was veel interactie. De theorie werd met behulp van voorbeelden (uit de praktijk) toegelicht. Alles was duidelijk. Er was veel variatie in uitleg en opdrachten, waardoor je alert bleef en de dag snel voorbij ging. Tijdens de training is mij duidelijk geworden wat agressie precies inhoudt en hoe ik hier in mijn functie het beste mee om kan gaan. Op een correcte manier word je met jezelf geconfronteerd, zodat je weet hoe jij zelf reageert in bepaalde situaties waarbij agressie de hoofdrol speelt. Door goede tips van collega's en de docent kreeg je de mogelijkheid jezelf te verbeteren. Ik kwam erachter dat ik al redelijk goed weet te handelen m.b.t. agressie, maar ook dat is fijn om te horen/zien. Ik ben nu zekerder van mijzelf en ik kan mij voorstellen dat sommige mensen echt baat hebben bij deze training. In sommige functies is het heel belangrijk (met name voor de veiligheid) om te weten hoe je met agressie en (verbaal) geweld om moet gaan! Het was ook erg leuk en leerzaam om met een acteur te werken.” Training: Omgaan met agressie op de werkvloer - Beoordeling: 8.4

H.J. Brinks, Mijande

“Deze training heeft mij geleerd om mijn persoonlijke belemmeringen steeds beter te hanteren en te leren (h)erkennen. Met heel veel bruikbare tips. Een aanrader!” Training: Omgaan met agressie op de werkvloer - Beoordeling: 8.2

K. Vangermeersch, ATMP Services B.V.

“De training is voor mij erg zinvol en leerzaam geweest. Er wordt gebruik gemaakt van rollenspellen, waardoor je goed kunt reflecteren op je eigen handelen. Ook duidelijk inzicht wordt er gegeven in welke gedrag ander gedrag uitlokt. Het is voor mij goed geweest mezelf bewust te worden van verschillende soorten gedragingen en vooral hoe je een gesprek zo kunt keren dat het niet uitloopt op verbale agressie (of zo min mogelijk). Daarnaast is de trainer erg leuk, en de organisatie goed te bereiken. Erg interessante en leerzame training dus!” Training: Omgaan met agressie op de werkvloer - Beoordeling: 8

P.S. Kempen, GGD Hollands Midden

“De training was op maat, vraaggericht en boeiend.” Training: Omgaan met agressie op de werkvloer - Beoordeling: 7.8

J. Teuben, Trema

“Leuke training die in de dagelijkse praktijk goed te gebruiken is.” Training: Omgaan met agressie op de werkvloer - Beoordeling: 8

M.I. Slui, Fides Wonen

“Goede training met een perfecte balans tussen theorie en praktijk, waarbij het geleerde ook goed toe te passen is in het dagelijkse werk.” Training: Omgaan met agressie op de werkvloer - Beoordeling: 9

P.C. Klink, Fides Wonen

“Leerzaame training waar je iets mee kan in mijn werk.” Training: Omgaan met agressie op de werkvloer - Beoordeling: 8.9

P. Prins, Fides Wonen

“Een leerzame training waar je in de praktijk veel nut van kunt hebben.” Training: Omgaan met agressie op de werkvloer - Beoordeling: 8.6

P.J. Bakelaar, Fides Wonen

“Een waardevolle training voor hen die op een juiste wijze hun klanten willen benaderen en daar nog onvoldoende ervaring in hebben.” Training: Omgaan met agressie op de werkvloer - Beoordeling: 7.6

J.G. Maliepaard, Fides Wonen

“We hebben goed diverse situaties met klanten kunnen oefenen.” Training: Omgaan met agressie op de werkvloer - Beoordeling: 7

P. Vijfhuizen, Fides Wonen

“Zeer leerzame training, waar je veel uit kan putten in dagelijkse werksituaties.” Training: Omgaan met agressie op de werkvloer - Beoordeling: 8.7

D. van den Berg, Ad Hoc

“Ik vond het een zeer leerzame en ook leuke training. Goede oefeningen waar je zeker wat mee kan! De agressietraining vond ik erg interessant. Voor het leren omgaan met bepaalde omstandigheden, maar ook het leren kennen van een stukje van jezelf! Ik heb de cursus met veel plezier gedaan!” Training: Omgaan met agressie op de werkvloer - Beoordeling: 8.9

A. Tauran, Ad Hoc

“De training "omgaan met agressie" is een uitstekende training om inzicht te krijgen in jezelf en je collega's.” Training: Omgaan met agressie op de werkvloer - Beoordeling: 8.3

S. Kievit, Ad Hoc

“Een aanrader! Leer effectief omgaan met agressie/gedrag.” Training: Omgaan met agressie op de werkvloer - Beoordeling: 8.8

B. Kutuk, SU International Zorg

“ik vond het een leerzame traing, waar ik zelf heel veel van heb meegekregen.” Training: Omgaan met agressie op de werkvloer - Beoordeling: 10

G. Palas, SU International Zorg

“Intensieve training maar zeer leerzaam. Duidelijke uitleg en ruimte om je eigen obstakels te bespreken en te oefenen. Hierdoor begrijp je waarom je welke techniek moet toepassen om met de verschillende soorten agressie om te gaan. Je eigen conflictstijl wordt belicht en dit is heel belangrijk in je communicatie naar anderen. Je wordt je bewust van je verbeterpunten en krijgt handvatten om deze te oefenen.” Training: Omgaan met agressie op de werkvloer - Beoordeling: 9.8

N. van den Esschert, CAI Harderwijk

“De training voldeed helemaal aan de verwachtingen. Het thema omgaan met lastige mensen werd goed uitgediept. Er was alle ruimte voor de deelnemers om met hun ingebrachte casus aan de gang te gaan, maar er was ook ruimte voor andere de vragen. Het lesmateriaal was uitstekend verzorgd). De trainer en actrice waren geweldig. De trainer speelde erg goed in op een aantal ontwikkelingen die eigenlijk niet voorzien waren. Zij nam daar alle ruimte voor, maar zag toch kans om aan haar doelen van de dag te werken. Petje af. Ze zag kans om deelnemers, waar nodig, uit hun emoties te halen en weer in het onderwerp te zetten. En creëerde een veilige omgeving, zodat wij ons uitgedaagd voelden er vol voor te gaan. Knap! Een deskundige open en flexibele organisatie.” Training: Omgaan met lastige mensen - Beoordeling: 7.6

A. ten Asbroek, ProBiblio

“Er wordt een goede analyse van je persoon gemaakt. Bijna alle handvaten zijn bruikbaar.” Training: Omgaan met lastige mensen - Beoordeling: 9

M. Lebour, Ordina

“Deze training maakt het verschil van het emotioneel via bewustwording naar het tactisch kunnen omgaan met lastige mensen. Zeer vakkundig gegeven training en gericht op het toepassen in de praktijk.” Training: Omgaan met lastige mensen - Beoordeling: 8.6

T.J. van den Driesche, Evides Waterbedrijf

“Problemen waar je tegen aanloopt privé & zakelijk worden in deze training uitgediept. Je komt jezelf daarin wel een paar keer tegen, en dat is zeer leerzaam.” Training: Omgaan met lastige mensen - Beoordeling: 8.6

E.J. Blok, Dunea N.V.

“Een top training als je veel met andere mensen omgaat. Je leert veel over gedrag en omgang van mensen. Maar je eigen tekortkomeningen komen ook aan bod.” Training: Omgaan met lastige mensen - Beoordeling: 9.4

B. Den Heten, SPS Cryogenics B.V.

“Inhoud van de training was prima. Lesmateriaal goed duidelijk en professionaliteit ook niets op aan te merken.” Training: Omgaan met lastige mensen - Beoordeling: 8.6

R. Zijp-de Wild, Politievakbond ACP

“Zeer positief: flexibel inspringen op wensen van de cursisten en goed in het oog houden welke onderwerpen nog aan bod moeten komen.” Training: Omgaan met lastige mensen - Beoordeling: 8.2

E.H. de Jonge, Provincie Groningen

“De inhoud van de training is van voldoende kwaliteit. Er is een goede afwisseling van theorie en praktijk. Het lesmaterariaal is erg handig om als naslagwerk te gebruiken. Het lestempo is goed bij te benen.” Training: Omgaan met lastige mensen - Beoordeling: 8.2

M. Loeffen, Sociale Verzekeringsbank (SVB)

“Ik vond dat de trainer de sessie heel goed begeleidde en flexibel was met wat er speelde en dat ook weer gebruikte als leermateriaal.” Training: Omgaan met lastige mensen - Beoordeling: 7.8

H. Janse, ProBiblio

“Door de praktijkoefeningen is het mij duidelijk geworden dat in lastige situaties veel stress en druk weggenomen kan worden bij beide partijen, enkel door een juiste houding van mijzelf. Dat was wel de zogenoemde eye-opener.” Training: Omgaan met lastige mensen - Beoordeling: 9.8

I. Koenen, Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant

“De inhoud sloot volledig aan bij de vragen die ik had. Wat ik heel goed vond, is dat er voor een soort intake heeft plaatsgevonden. Hierdoor kon de docent goed inspringen op wat ik nodig had.” Training: Leidinggeven voor vrouwen - Beoordeling: 9

S. van Briemen, Altra College

“Een zeer interessante cursus waar ik zelf heel veel aan heb. Ik ga zeker dingen toepassen binnen ons bedrijf welke ik tijdens de cursus heb geleerd. Ik heb ook een hele andere kijk gekregen op het bedrijf waar ik werkzaam ben. Ik zie eigenlijk nu pas welke dingen bij ons verbeterd zouden kunnen worden. En daar ga ik ook zeker aan werken.” Training: Teamleiding - Beoordeling: 9.6

M. Aafjes, Hiltex Technische Weefsels B.V.

[link]

Het opstellen van een verbeter- en ontwikkelplan

De voorbereiding en het gesprek

Om een constructief gesprek met medewerkers over hun ontwikkeling en verbetering te kunnen voeren, is het van belang dat de leidinggevende de medewerker actief betrekt bij het gesprek. Voorafgaand kunnen zowel de leidinggevende als de medewerker zich voorbereiden door de onderstaande vragen te beantwoorden:

  • Hoe vind je dat het op dit moment gaat?
  • Wat gaat goed? Waar ben je tevreden over? Over welke competenties ben je tevreden?
  • Wat kan beter? Waar loop je tegenaan? Welke competenties moet je (verder) ontwikkelen?
  • Wat wil je bereiken? Welke doelen heb je voor jezelf gesteld?
  • Welke stappen moet je zetten? Wie of wat heb je daarvoor nodig?

Zorg dat ruim twee weken voorafgaand aan het gesprek bovenstaande vragen naar de medewerker toegestuurd zijn, inclusief toelichting en doel. De medewerker stuurt de vragen voorafgaand aan het gesprek retour naar de leidinggevende of kan deze meenemen naar het gesprek. Door voorafgaand duidelijk te zijn hierover richting de medewerker, weet de medewerker wat er van hem wordt verwacht. Door de medewerker ook uit te dagen en uit te nodigen mee te denken, wordt het eigenaarschap van de medewerker vergroot. Hiermee wordt voorkomen dat de leidinggevende alles bedenkt of met oplossingen moet komen. Het stellen van open vragen en stiltes laten vallen bevordert het denkproces van de medewerker.

Uitwerking van het verbeter- of ontwikkelplan

Laat het verbeter- of ontwikkelplan zelf opstellen door de medewerker. Op die manier wordt het ook het eigen plan van de medewerker, in plaats van dat het door de leidinggevende wordt opgelegd. Een verbeter- of ontwikkelplan kan er als volgt uitzien:

  • Wat zijn de ontwikkel- of verbeterdoelen voor de korte termijn (0-1 jaar)?
  • Wat zijn de ontwikkel- of verbeterdoelen voor de middellange termijn (1-3 jaar)?
  • Wat is de prioritering van deze doelen?

Per doel, de volgende vragen beantwoorden:

  • Welke actie of acties moet ik ondernemen?
  • Welke actie(s) is/zijn vereist om dit doel te bereiken?
  • Hoe ziet het tijdspad voor dit doel er uit? (Inclusief tweewekelijkse afstemming met leidinggevende)
  • Welke uitdagingen of problemen verwacht je?
  • Wat is het resultaat als deze actie is afgerond?

Laat het gespreksverslag niet in de la liggen en maak afspraken in het verbeter- of ontwikkelplan zo concreet mogelijk, bijvoorbeeld door SMART-doelen op te stellen.

[link]

Voordelen van verbeter- en ontwikkelplannen

Aandacht besteden aan de ontwikkeling van medewerkers, kent tientallen voordelen voor zowel de medewerker, de leidinggevende als de organisatie. Een top 3 van deze voordelen vind je hieronder toegelicht:

De voordelen voor de organisatie

Kleiner verzuim en verloop

Medewerkers die begeleid worden in hun werk en aandacht krijgen van hun leidinggevende en vanuit de organisatie, zijn meer tevreden over hun werk. Dit komt doordat zij voelen dat ze er toe doen. Dit kenmerkt zich doordat er minder geklaagd wordt, het verzuim minder is en het verloop ook kleiner is. Medewerkers die tevreden zijn over hun werkplek blijven bij de organisatie en willen liever doorgroeien in plaats van naar een andere organisatie over te stappen. Doorgroeien binnen de eigen organisatie drukt daarmee werving- en selectiekosten.

Medewerkers hebben aansluiting met organisatiedoelstellingen

Op de hoogte zijn van het ontwikkelniveau en de ontwikkelmogelijkheden van jouw mensen zorgt ervoor dat jij met jouw team of afdeling beter aan kunt sluiten op organisatiedoelstellingen of in ieder geval weet wat nodig is om hierop aan te sluiten. Organisatiedoelstellingen zijn te vertalen naar afdelings- of teamdoelen; vervolgens zijn deze te vertalen naar individuele doelen van medewerkers. Door deze verschillende doelen scherp te hebben, kun je ze beter op elkaar aan laten sluiten. Hiermee zorg je dat jouw medewerkers de juiste dingen doen om de juiste redenen.

Onderscheidend vermogen als organisatie / Aantrekkelijke werkgever / Bijblijven

Organisaties die aandacht geven aan de ontwikkeling van hun mensen, zijn aantrekkelijkere werkgevers. Medewerkers zien deze organisaties als organisaties die om hun mensen geven. Zoals eerder genoemd is tijd en aandacht cruciaal voor medewerkers. Aandacht voor de ontwikkeling van medewerkers zorgt ervoor dat je jezelf als organisatie onderscheidt en bijblijft.

De voordelen voor de leidinggevende

Meer binding, minder verrassingen

Door als leidinggevende aandacht te geven aan medewerkers wordt de vertrouwensband vergroot. Leidinggevenden die in goed contact staan met hun medewerkers hebben sneller door wanneer er iets aan de hand is of wanneer een werknemer onderpresteert. Continu met elkaar in gesprek blijven voorkomt verrassingen. Wanneer deze zich toch voordoen, is de leidinggevende er op tijd bij om bij te sturen waar nodig. Tevens zorgt meer aandacht voor uw medewerkers voor een hogere motivatie.

Tijdswinst

Op tijd inzien wanneer er bijgestuurd moet worden wordt bereikt door in contact te blijven met je medewerkers of door via anderen hier zicht op te hebben. Wanneer het minder goed gaat kan dit al vroeg gesignaleerd worden, zodat je bijtijds een verbeterplan kunt opstellen, in plaats van achter de feiten aan te lopen. Het op tijd in kaart brengen van wat er moet gebeuren of wat er gaande is, zorgt dat er sneller ingegrepen kan worden. Dit levert tijd en moeite op de lange termijn op.

Breder inzetbare medewerkers

Het ontwikkelen van medewerkers en zicht hebben op wat zij kunnen, geeft mogelijkheden voor het team of de afdeling. De talenten en ambities van jouw medewerkers zijn hierbij van cruciaal belang. Je weet dan immers wie waar goed in is en waar diegene heen wil. Ook door jouw medewerkers met elkaar mee te laten lopen zorg je ervoor dat zij breder inzetbaar worden. Dit versterkt de waarde van jouw medewerkers weer. Door in contact te zijn met je medewerkers krijg je ook eerder zich op onbenutte talenten.

De voordelen voor de medewerker

Moment van aandacht

Doordat de druk in veel bedrijven wordt opgevoerd, schiet de aandacht voor personeel er vaak in. Dat is echter juist waar medewerkers veel behoefte aan hebben in die tijden; dat er naar hen geluisterd wordt en dat zij het gevoel krijgen er toe te doen. In gesprek gaan met medewerkers is een vorm van aandacht geven. Het versterkt de binding tussen medewerker, leidinggevende en organisatie, wat weer kan bijdragen aan een grotere medewerkerstevredenheid.

(Doorgroei)mogelijkheden naar een andere functie

Door het bespreekbaar maken van de mogelijkheden die er zijn binnen de organisatie en deze af te stemmen op de ambities of wensen van de medewerker, kunnen er kansen gecreëerd worden voor beide partijen. Door continu met elkaar in gesprek te blijven hierover kan hier goed op gestuurd worden. Een aanpassing of verzwaring van werkzaamheden, of het meelopen met een collega, is vaak een eerste stap die nodig is om naar een andere functie door te groeien. Daarmee worden de talenten van de medewerker optimaal benut en wordt ook voorkomen dat deze vastroest.

Gevarieerder werk of juist meer gespecialiseerd werk

Het ontwikkelen van vaardigheden in de breedte of juist het specialiseren in de diepte, hangt af van de mogelijkheden en de behoeften van de organisatie, medewerker en leidinggevende. Ontwikkelen is niet enkel promotie, een opleiding of salarisverhoging; het heeft met name met het ontwikkelen van talenten te maken. Op die manier krijgen medewerkers de kans hun talenten te ontwikkelen en beter te worden in hun vak.

Learnit Training biedt voor zowel organisaties, leidinggevenden als medewerkers trainingen aan op het gebied van communicatie, management als persoonlijke ontwikkeling. Neem contact op met één van onze trainingsadviseurs voor advies of een vrijblijvende offerte.

[link]

Het verbeter- en ontwikkelplan

Werknemers voelen zich vaak het meest gewaardeerd als de leidinggevende naar hen luistert. Aandacht hebben voor (jouw) medewerkers is daarom van groot belang. De Performance Management Cycle biedt handvatten om gedurende het hele jaar personeel te ontwikkelen en te begeleiden. Een verbeterplan wordt opgesteld wanneer er aanleiding is om verbetering in de werkzaamheden aan te brengen. Een ontwikkelplan gaat over groei en ontwikkeling, ook wanneer er geen directe aanleiding is om te verbeteren. Beide plannen kunnen voortkomen uit eenzelfde gesprek. Afhankelijk van de inhoud en het doel van het gesprek, wordt het een ontwikkel- of een verbetergesprek.

Het doel van een ontwikkelgesprek is dat medewerkers kunnen groeien en ontwikkelen, met als uitgangspunt dat er met plezier en enthousiasme wordt gewerkt om de organisatiedoelstellingen te bereiken. Een ontwikkelgesprek vormt de basis voor een open werkklimaat tussen medewerker en leidinggevende.

In een ontwikkelgesprek staat centraal:

  • de verbetering, verdieping of verbreding van de uitoefening van de huidige functie;
  • de ambities en talenten van de medewerker: wat zijn de ambities en talenten en hoe zet de medewerker deze zo optimaal mogelijk in?

Een ontwikkelgesprek vindt plaats aan het begin van het jaar. Er wordt samen met de medewerker vastgesteld welke ambities - en daaraan gekoppeld welke doelen - de medewerker heeft en wat er moet gebeuren om deze doelen te behalen. Dit kunnen zowel korte- als langetermijndoelen zijn. Tijdens het functioneringsgesprek halverwege het jaar kan worden gekeken in hoeverre de medewerker op de goede weg is en wat er verder nog kan worden ondernomen om ontwikkeling te stimuleren. Ook wordt gekeken hoe iemand functioneert in zijn huidige werkzaamheden. Kenmerkend in dit gesprek is dat het tweerichtingsverkeer is. De leidinggevende is minder aan het woord dan de medewerker.

Aan het eind van het jaar zal er een beoordeling plaatsvinden over het functioneren en de reeds behaalde doelen. Mocht iemand stagneren of onvoldoende resultaten hebben behaald dan kan er een verbeterplan worden opgesteld. In een verbeterplan worden doelen vastgesteld en concreet gemaakt waaraan de medewerker moet werken om weer een positieve beoordeling te krijgen. Er wordt strak toegezien op het behalen van deze doelen door minimaal één keer in de twee weken om de tafel te gaan en de vorderingen te bespreken. Er wordt van de medewerker verwacht dat hij zelf initiatief neemt en laat zien bezig te zijn met zijn ontwikkeling en dus verbeteringen. Het doel van een verbetergesprek is dat de medewerker tijdens zijn volgende functioneringsgesprek weer goed functioneert en zijn ontwikkeling vooruit gaat.

Waar moet een verbeter- of ontwikkelgesprek aan voldoen?

Er zijn verschillende formulieren die gebruikt kunnen worden voor zowel het ontwikkel- als verbetergesprek. In onze trainigen gaan we hier dieper op in en kijken we welke vragen het best passend zijn voor jouw organisatie. Belangrijk is dat de medewerker zelf geactiveerd wordt om mee te denken over zijn eigen ontwikkeling en verbetering. Dit kun je als leidinggevende stimuleren door open vragen te stellen, stiltes te laten vallen en de input te stimuleren door actief te luisteren.

Vraagtechnieken

Om alvast een beeld te geven volgen hier enkele interessante vragen die je kunt gebruiken in een ontwikkelgesprek:

Huidige situatie

  • Is de medewerker op dit moment tevreden met zijn huidige functie?
  • Past de functie bij zijn kennis, ervaring, talenten en ambities?
  • Wenst de medewerker op dit moment een aanpassing van taken binnen zijn huidige functie? (Denk bijvoorbeeld een verbreding van taken, verdieping van taken (specialisatie), een coördinerende rol, bepaalde taken niet meer uitoefenen etc.)
  • Welke verbeteringen zien de medewerker en de leidinggevende in de huidige werkzaamheden? (Denk bijvoorbeeld nieuwe taken, efficiënter werken, nieuwe kennis opdoen en deze in de praktijk brengen, kennis delen met collega’s etc.)
  • Wat is er nodig om bovenstaande punten te realiseren en wat spreken medewerker en leidinggevende hierover af?

Ambities

  • Wil de medewerker binnen twee jaar wijzigen van functie? (Denk hierbij aan promotie, horizontale doorgroei of een functie met minder verantwoordelijkheden etc.)
  • Welke ambities heeft de medewerker op langere termijn?
  • Wat is er nodig om de genoemde ambities van de medewerker binnen de termijn van twee jaar te bereiken en wat kan daarover worden afgesproken tussen medewerker en leidinggevende?
  • Is het voor de medewerker en leidinggevende duidelijk welke loopbaanmogelijkheden er zijn binnen het bedrijf?

Talenten

  • Welke talenten heeft de medewerker, datgene waarin hij opvalt en goed kan?
  • Zijn er talenten die de medewerker heeft en die (nog) niet of onvoldoende worden ingezet in het werk?

Ben je leidinggevende en zou je graag ondersteund willen worden in het voeren van de verschillende gesprekken uit de gesprekscyclus? Of ben je medewerker en wilt u graag aan de slag met uw ontwikkelpunten? Neem contact op met één van onze trainingsadviseurs voor advies of een vrijblijvende offerte.

[link]

5 tips voor het sturen op ontwikkeling

Functioneringsgesprekken op een inspirerende én resultaatgerichte manier aanpakken? Gebruik dit gesprek als motiverend sturingsinstrument. Wij hebben 5 tips voor he op een rijtje gezet:

1. Zet een 360 graden feedback tool in

De 360 graden feedback tool is een instrument om het functioneren van een medewerker op individueel niveau te analyseren, waarbij gebruik wordt gemaakt van meerdere beoordelaars. Door verschillende waarnemingen te bundelen, wordt een compleet beeld gecreëerd van de beoordeelde medewerker en kunnen competenties worden gemeten. In veel gevallen worden collega's van gelijk niveau gevraagd, maar ook (andere) leidinggevenden en zelfs klanten kunnen gevraagd worden naar hun mening. Het doel van de 360 graden feedback tool is een zo breed mogelijk beeld te schetsen van huidig gedrag in een werksituatie. Op die manier krijgen zowel de medewerker als de leidinggevende hier meer inzicht in, waar ze naar kunnen handelen. Lees hier meer over 360 graden feedback.

2. Maak gebruik van kernkwadranten

Een kernkwadrant gaat uit van positieve eigenschappen die de medewerker al vanaf jongs af aan heeft en zo eigen zijn dat ze de "kern" van de medewerker vormen. Teveel van een dergelijke eigenschap is teveel van het goede en vormt een valkuil: de medewerker kan doorschieten en anderen kunnen zich aan de medewerker ergeren. Omdat de medewerker zo vertrouwd is met de kwaliteit is de valkuil vaak een blinde vlek. De medewerker kan aan zijn of haar valkuilen werken door op zoek te gaan naar iets dat daar positief tegenover staat: een eigenschap die de valkuil kan compenseren, ofwel: een uitdaging. Teveel van de uitdaging (dus teveel van het goede) is weer negatief: een allergie. Lees hier meer over kernkwadranten en hoe dit gebruikt kan worden. Het gebruik maken van het kernkwadrant heeft als doel inzicht creëren in eigen effectief en ineffectief gedrag, al dan niet in samenwerking met anderen. Laat de medewerker nadenken over zijn of haar kernkwadranten, met onderstaand model als uitgangspunt (bron: Daniel Ofman):

3. Zorg voor omstandigheden die motiverend werken voor de medewerker

Wanneer medewerkers goed werk afleveren, trekken leidinggevenden meestal de conclusie dat het wel goed zit met de motivatie. Meestal hebben motivatiepatronen echter betrekking op zaken die verder gaan dan de functie of bepaalde taken. Mensen raken gemotiveerd door zaken als waarde van het werk, deskundigheid, creativiteit, verbondenheid met de groep, autonomie, zekerheid, status, persoonlijke ontwikkeling en materiële beloningen. Voldoening halen uit het werk is erg belangrijk: je kunt als leidinggevende de medewerker niet motiveren, alleen de medewerker zelf kan aangeven waardoor hij of zij gemotiveerd raakt. Je kunt echter wel zorgen voor omstandigheden die motiverend werken. Het stellen van vragen aan de medewerker is hierbij cruciaal. Je kunt samen met de medewerker zoeken naar een nieuw evenwicht tussen de verwachtingen van de medewerker en datgene dat jouw organisatie kan bieden. Dit kan besproken worden tijdens een functioneringsgesprek, waarna er nieuwe afspraken worden gemaakt.

4. Betrek de medewerker actief bij het proces

Tijdens het functioneringsgesprek is het belangrijk dat de medewerker centraal staat: laat de medewerker bijvoorbeeld zelf het gesprek voorbereiden, waarbij de leidinggevende ondersteunt door een lijst met onderwerpen aan te dragen. De leidinggevende kan enkele onderwerpen verplicht stellen en enkele onderwerpen zelf laten kiezen door de medewerker. De medewerker stuurt voorafgaand aan het gesprek de voorbereiding naar de leidinggevende, zodat de leidinggevende zich ook op het gesprek kan voorbereiden. Laat de medewerker na het gesprek zelf een verslag schrijven. Door op deze manier het functioneringsgesprek in te steken, wordt de verantwoordelijkheid en eigenaarschap van de medewerker vergroot. De medewerker is ook zelf verantwoordelijk voor zijn of haar ontwikkelproces, wat weer kan zorgen voor een verhoogde motivatie (zie tip 3).

5. Laat het gespreksverslag niet in de la verdwijnen: "BE SMART"

Een functioneringsgesprek heeft pas zin als het leidt tot concrete acties en meetbare resultaten. Voornemens die goed geformuleerd zijn, zijn gemakkelijker waar te maken. Door op deze manier doelen en de te behalen resultaten te concretiseren, is er meer duidelijkheid. De "BE SMART"-methode kan hierbij helpen:

  • B = Bezield "Geloof in wat je doet, en doe waar je in gelooft"
  • E = Energie Zet er energie op. Het gaat niet vanzelf
  • S = Specifiek Maak de voornemens specifiek. Wat, waar, wanneer, hoeveel, met wie? In welke situaties wel, in welke niet?
  • M = Meetbaar Omschrijf voornemens dusdanig dat vooruitgang en het eindresultaat gemeten kunnen worden
  • A = Acceptabel voor de medewerker en voor anderen Houd rekening met wat mogelijk is voor de medewerker en anderen
  • R = Realistisch en relevant Ken de mogelijkheden en beperkingen van de medewerker en maak een goede inschatting van de werkelijkheid. Weet wat voor de medewerker (en zijn of haar omgeving) het is belang is als dit voornemen gerealiseerd wordt
  • T = Traceerbaar Is het in de tijd te volgen? Is het duidelijk wanneer het "af" is?
[link]

Het verschil tussen functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

Het functioneringsgesprek wordt in de praktijk regelmatig verward met het beoordelingsgesprek. Bij beide gesprekken gaat het om het beoordelen en functioneren van de medewerker. Het verschil zit in de invulling en benadering van de gesprekken:

Beoordelingsgesprekken

  • Eenrichtingsverkeer: de leidinggevende geeft een analyse over het functioneren van de medewerker
  • Karakter: beoordelend
  • Rol leidinggevende: beoordelaar
  • Gericht op: prestaties van de medewerker waarvan de uitslag vast staat
  • Doel: beslissingen nemen aan de hand van meetbare resultaten
  • Kernvraag: welke resultaten zijn gerealiseerd?
  • Tijdpad: het verleden
  • Methode: beoordelingsformulier
  • Frequentie: incidenteel
  • Relatie: hiërarchisch
  • Onderwerp: de medewerker
  • Spreektijdverdeling: de leidinggevende komt het meest aan het woord
  • Resultaat: kan gekoppeld worden aan promotie en/of het bespreken van salarisverhoging, kan aanleiding geven tot een wijziging van taken of functies (eventueel ontslag)

Functioneringsgesprekken

  • Tweerichtingsverkeer: beide partijen kunnen punten inbrengen
  • Karakter: probleemoplossend en begeleidend
  • Rol leidinggevende: coach, facilitator
  • Gericht op: de ontwikkeling van de medewerker door doelen van de medewerker en de organisatie af te stemmen
  • Doel: inhoudelijk het gesprek aangaan
  • Kernvragen: waar moet bijsturing in plaatsvinden? Welke mogelijkheden heeft de medewerker/de organisatie nog meer in zich?
  • Tijdpad: de toekomst
  • Methode: motiverend gesprek
  • Frequentie: periodiek
  • Relatie: gelijkwaardig: er moet geen grote machtsafstand staan tussen de medewerker en de (direct) leidinggevende
  • Onderwerp: de medewerker én de leidinggevende
  • Spreektijdverdeling: de medewerker komt het meest aan het woord
  • Resultaat: kan leiden tot bijsturing, opleidingen of trainingen in het kader van verdere ontwikkeling en andere verantwoordelijkheden.


  • In onze training Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren leer je op professionele wijze functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren. Je krijgt inzicht in het nut van de verschillende gespreksvormen en je leert wanneer je deze inzet. We trainen je uitgebreid in verschillende gesprekstechnieken, waardoor de gesprekken soepel en vooral ook vruchtbaar verlopen. Negatieve beoordelingen en lastige (emotionele) situaties komen daarbij ook aan bod. Na afloop van de training weet je hoe je zich goed voorbereidt en welke stappen je dient te zetten om ervoor te zorgen dat de gesprekken doeltreffend en motiverend werken.

    [link]

    Ondersteuning van Learnit Training

    Het optimaal benutten van de mogelijkheden van jouw medewerkers of jezelf leidt tot betere prestaties in jouw organisatie. Learnit Training ondersteunt het in goede banen leiden van persoonlijke en professionele ontwikkeling. We zijn specialist op het gebied van communicatie- en gesprekstechnieken en helpen je de juiste nuance aanbrengen in de gesprekken die je voert. Of je nu leidinggevende of medewerker bent. De leer- en ontwikkelbehoefte van jezelf en jouw organisatie is hierbij ons begin- en eindpunt.

    Het vertalen van organisatiedoelen via afdelingsdoelen naar individuele resultaten, zijn stappen die nodig zijn om resultaatgerichte afspraken per medewerker te maken. Deze doelen zo concreet mogelijk voor ogen krijgen, is vaak lastig. Door onze ruime ervaring binnen uiteenlopende organisaties, weten we waar organisaties tegenaan lopen. Juist het helder voor ogen krijgen van de verschillende doelen en de daaraan gekoppelde resultaten is wat iemand van buiten goed kan. Wat nodig is om organisatiedoelen te behalen, is een vraag die wij vertalen naar een concreet niveau, voor alle lagen binnen een organisatie. Om dit zo concreet mogelijk te krijgen, worden ook gewenst gedrag en competenties in kaart gebracht.

    Om een compleet beeld te krijgen van de leerdoelen en verwachtingen, wordt voorafgaand aan de training door de trainer een intake afgenomen met de contactpersoon van de training en (enkele) deelnemers. Tijdens de training wordt er gewerkt met praktijkvoorbeelden, vragenlijsten, korte theoretische stukken en discussies, zodat de deelnemers op gevarieerde manieren kennis en inzicht krijgen. Na afloop van de training ontvangen de deelnemers een certificaat en wordt de training schriftelijk geëvalueerd. Indien er behoefte is aan extra ondersteuning of het opdoen en meer kennis, is verdieping mogelijk middels een refresh, individuele training of persoonlijke / team-coaching.

    Interesse? Neem contact op met één van onze trainingsadviseurs voor advies of om een vrijblijvende offerte op maat aan te vragen.

    [link]

    Voordelen van een efficiënte gesprekscyclus

    Door systematisch aan de slag te gaan met de gesprekken uit de PMC bespaart dit tijd. De structuur van de gesprekken leveren bovendien meer efficiëntie op, waardoor dit ook tijd oplevert. De voordelen van de PMC zijn niet alleen voor de organisatie, maar ook voor het team en medewerkers zelf.

    Voordelen voor de organisatie:

    • Als men weet wat haalbaar is, dan zijn de verwachtingen duidelijk en weet men waar men elkaar op kan aanspreken
    • Als de directie meetbare doelen haalt en de medewerkers zich blijven ontwikkelen, dan blijft de organisatie voorlopen en is het klaar voor de toekomst

    Voordelen voor het team:

    • Goede resultaten en persoonlijke ontwikkeling is zichtbaar en meetbaar
    • De leidinggevende van het team kan managen, controleren en coachen
    • Een leidinggevende die zijn doelen behaalt weet dat hij of zij het team goed aanstuurt

    Voordelen voor de medewerker:

    • De medewerker kan zichzelf tussentijds controleren en bijsturen
    • De medewerker weet wat de eigen competenties zijn en de resultaten die behaald moeten worden, waardoor de motivatie om verder te ontwikkelen en nieuwe resultaten te halen vergroot wordt
    • Niemand kan zonder aandacht, iedereen heeft het nodig. Middels de PMC krijgt iedereen aandacht, het hele jaar door.
    [link]

    Cyclisch leidinggeven: richting geven aan gedrag om resultaten te behalen

    Het nieuwe werken zorgt ervoor dat er een nieuwe manier gevonden moet worden om met taken en verantwoordelijkheden om te gaan. Medewerkers krijgen (steeds) meer vrijheid om het werk op de eigen manier in te richten, maar ook meer verantwoordelijkheid voor de eigen resultaten en ontwikkeling. Sturen op resultaten wordt hierdoor steeds belangrijker. De Performance Management Cycle (PMC) is een cyclus die hierbij helpt en richting geeft aan gedrag dat nodig is om die resultaten te bereiken.

    Cyclisch leidinggeven kenmerkt zich door drie gesprekken gedurende het jaar. Het richt zich op het werken met doelstellingen en te behalen resultaten. De drie gesprekken waar het om gaat zijn het planningsgesprek, het voortgangsgesprek (ook wel functioneringsgesprek) en het beoordelingsgesprek:

    • Planningsgesprek: In het planningsgesprek worden er afspraken gemaakt tussen medewerker en leidinggevende over resultaten en ontwikkeling. Dit gesprek gaat over de komende periode.
    • Voortgangsgesprek: In het voortgangsgesprek wordt gekeken naar de tot nu toe behaalde resultaten, in lijn met de gemaakte afspraken. Ook richt dit gesprek zich op de verdere ontwikkeling van de medewerker in de toekomst.
    • Beoordelingsgesprek: In het beoordelingsgesprek wordt uiteindelijk beoordeeld of de gemaakte afspraken zijn behaald op resultaat en ontwikkeling. Op basis van deze beloning volgt al dan niet een beloning.

    De drie gesprekken uit de gesprekscyclus sluiten op elkaar aan. Door op een objectieve, respectvolle manier de goede en verbeterpunten van de afgelopen periode te evalueren, optimaliseert het verloop van deze gesprekken. Naast deze gesprekken vinden er tussendoor ook feedbackgesprekken plaats. Tijdens het voortgangs- of beoordelingsgesprek mogen er geen nieuwe feiten op tafel komen. Deze feiten zijn namelijk al eerder opgevallen en worden besproken in een feedbackgesprek. Het doel hiervan is vinger aan de pols houden en bijsturen waar nodig.

    Door het hele jaar door op de ontwikkeling van medewerkers te richten, levert dit voordelen en resultaten op voor zowel de organisatie, het team als de medewerkers zelf.

    [link]

    2015: het jaar van de Performance Management Cycle (PMC)

    Het is je waarschijnlijk niet ontgaan: 2015 is een jaar waarin er door wetswijzigingen veel verandert voor zowel werkgever als werknemer. Om ervoor te zorgen dat beide partijen hierdoor niet uit elkaar komen te staan, maar juist nader tot elkaar komen, is een goed doordachte gesprekscyclus van groot belang. Daarom staat de Performance Management Cycle (PMC) dit jaar centraal bij de Communicatie- en Managementafdeling van Learnit Training. Zowel werkgever als werknemer hebben baat bij een consistente manier van aansturen op resultaten en ontwikkeling. We merken dat er steeds meer behoefte is aan een inzichtelijke manier om dit te doen en Learnit Training ondersteunt jou hier graag in.

    De PMC is een veelgeprezen manier om meer consistentie in beleid, begeleiding en de ontwikkeling van jezelf of jouw medewerkers aan te brengen, zodat zowel werkgever als werknemer gedurende het jaar consequent kunnen sturen op resultaten. De gesprekken tussen werkgever en werknemer zijn het hele jaar door aan elkaar verbonden en beperken zich niet langer tot twee keer per jaar. Naast functionerings- en beoordelingsgesprekken besteedt de PMC ook aandacht aan voortgangs-, ontwikkel- en planningsgesprekken. In 2015 ontvang je daarom nieuwsbrieven, tips, advies, (gratis) webinars en inspiratie van ons over (onder andere) de volgende onderwerpen:

    • De PMC uitgelegd (februari)
    • Voortgangsgesprekken voeren (april)
    • Ontwikkelgesprekken voeren en verbeterplannen ontwikkelen (juni)
    • Sollicitatie- en wervingsgesprekken voeren (september)
    • Beoordelingsgesprekken voeren (oktober)
    • Planningsgesprekken voeren (december)

    Weet je al waar jou(w team) zich dit jaar verder in wil ontwikkelen? Voer één van de volgende acties uit om aan te geven welke vragen je hebt of waar je graag meer informatie of advies over wilt ontvangen. Onze trainers, adviseurs en planners denken graag met je mee.

    [link]

    Leiderschapstraject voor organisatie uit de scheepvaartindustrie

    Een organisatie uit de scheepvaartindustrie is bezig met een professionaliseringsslag. Het uitgangspunt is het in gang brengen van een meer relatiegerichte organisatiecultuur, waarbij de resultaten en taakinhoudelijke doelstelling voorop staan.

    Situatieomschrijving

    De organisatie is in beweging met als doelstelling de gesloten organisatie naar een meer open communicerende organisatiecultuur te verschuiven. Kenmerkend voor een open cultuur is onder andere coachend leidinggeven en het geven van heldere feedback. Om een dergelijke verandering door te laten dringen tot alle lagen van de organisatie, is het van belang dat het directieteam en managementteam het juiste voorbeeldgedrag tonen Voorbeeld doet volgen. Dit vraagt ook van henzelf een grote verandering.

    Het spreekt voor zich dat verandering niet vanzelf ontstaat bij medewerkers die al jarenlang aan de organisatie verbonden zijn. Duidelijke communicatie hierover en erkenning voor weerstand bij verandering is belangrijk om deze koersverandering een succes te laten zijn. Omdat er ook nog oud zeer kan zitten bij deze medewerkers, is het van belang dat de directieleden zorgvuldig aandacht besteden aan de relationele kant van het leidinggeven.

    Het traject

    In dit leiderschapstraject wordt vooral ingegaan op de "zachte kant" van veranderen, zoals motivatie, competenties, cultuur en vaardigheden. Deze keuze is gemaakt, omdat menselijk gedrag uiteindelijk de kern is van een veranderingsproces. Resultaten worden immers behaald door mensen, en het menselijk handelen bestaat uit kennis, vaardigheden, gedrag en attitude. En zo is de cirkel rond. Learnit Training heeft dit meerjarentraject vorm gegeven in nauw overleg met de directie en het managementteam door middel van ondersteuning op het gebied van training, coaching, advies en in de rol van facilitator. Het resultaat is dat medewerkers nu zelf meer eigenaarschap nemen voor hun handelen, er minder een roddelcultuur bestaat en medewerkers elkaar directer aanspreken en voorzien van positieve en opbouwende feedback.

    [link]

    Leidinggeven aan veranderingen na reorganisatie bij een drukkerij

    Door een reorganisatie bij een drukkerij hebben veel leidinggevenden van dit bedrijf te maken met weerstand onder het personeel. Dit komt doordat het takenpakket van veel medewerkers flink is veranderd, wat zorgt voor frictie binnen de teams. Om de weerstand te verminderen trainde Learnit Training 21 leidinggevenden van het bedrijf in leidinggeven aan veranderingen. Tijdens deze driedaagse training werd vooral ingezet op het motiveren en enthousiasmeren van de teams, zodat er meer groepsbinding zou ontstaan. Met als belangrijkste doel: gemotiveerde medewerkers en een goede werksfeer.

    Praktijk

    Tijdens de training is veel geoefend vanuit de praktijk. Van de rollenspellen zijn video-opnames gemaakt, zodat het geleerde tijdens het rollenspel direct kon worden bekeken. In het begin waren sommige medewerkers hier wat huiverig voor, maar na verloop van tijd ondervond iedereen dat deze manier van reflectie erg nuttig en waardevol is. Deze manier van trainen heeft zijn vruchten afgeworpen. De medewerkers hebben nieuwe ideeën opgedaan om hun medewerkers te motiveren en te enthousiasmeren.

    Ervaring van de medewerkers

    “Heel spontaan en duidelijk.”

    “Goede organisatie, komen bij andere trainingen zeker terug.”

    “Ik vond de training erg leerzaam en duidelijk”

    [link]

    Coachend leidinggeven voor managers

    Tijdens de training Werving en selectie voor het managementteam van een stoombootonderneming werd een dieper probleem gesignaleerd: de organisatie wilde van een relatief gesloten organisatie naar een meer open communicerende organisatiecultuur gaan. Om dit te bewerkstelligen kan er onder andere meer aandacht besteed worden aan niet goed functionerende medewerkers en het bespreekbaar maken van conflicten op de werkvloer. Dit houdt in dat leidinggevenden gevraagd worden meer directe feedback te geven, op een constructieve manier functioneringsgesprekken te voeren en hun personeel gemotiveerd en enthousiast te maken door meer en openlijk te belonen.

    Opleidingstraject

    Om dit te bewerkstelligen heeft Learnit Training een speciaal opleidingstraject ontwikkeld, aangepast aan de organisatie en de heersende cultuur. Vijf directieleden en tien middenkaderleden volgden gedurende een jaar het traject Coachend leidinggeven voor managers met aansluitend een individueel coachtraject van vijf sessies. Het jaar daarop volgde het middenkader hetzelfde traject. Daarnaast werden ieder jaar terugkomdagen georganiseerd voor beide groepen en waren er gezamenlijke bijeenkomsten. De Learnit-trainer werkte in nauw overleg met de directie samen en schiep het besef bij de medewerkers dat goed functioneren van werknemers niet vanzelfsprekend is, maar voor een groot deel afhangt van effectief leidinggeven.

    Open werksfeer

    Om een meer open werksfeer te creëren is aandacht besteed aan coachend leidinggeven en het motiveren van medewerkers door actief te luisteren en open vragen te stellen. Ook effectief omgaan met spanningen tussen medewerkers en met emoties op de werkvloer kreeg een belangrijke plaats in de training. Jaren na de training is Learnit Training nog steeds nauw betrokken bij de organisatie en ondersteunen we de medewerkers op allerlei vlakken met trainingen en coaching.

    Ervaring van de medewerkers

    “Zoals gebruikelijk zijn we ook nu weer uiterst tevreden over de inhoud van de training en de professionele wijze waarop deze door de trainer werd verzorgd."

    “De trainer kent onze onderneming en onze mensen en maakt daar op een uitstekende manier gebruik van om het rendement van de trainingen optimaal te laten zijn."

    [link]

    Wie heeft mijn kaas gepikt?

    Stephen Covey

    Iedere organisatie is onderhevig aan veranderingen; hoe gaat men hiermee om? In dit boek worden vier personages geconfronteerd net ingrijpende veranderingen; elk reageert anders als zijn Kaas plotseling op is. Johnson en Blanchard met een populaire en aansprekende parabel zien wat voor angsten verandering teweegbrengt, hoe u die angsten met succes kunt overwinnen, en hoe u uit verandering nieuwe kansen schept, zowel thuis als op het werk.

    [link]

    Doorbreek de cirkel

    Arend Ardon Hoe managers onbewust verandering blokkeren

    De meeste managers hebben tegenwoordig veel kennis over verandermanagement. Toch loopt het in de praktijk nogal eens spaak. Dat komt omdat onze kennis maar zeer beperkt ons handelen stuurt. Zonder dat we het weten hebben wij aannames over onze medewerkers die ons juist in de problemen brengen. En onbewust vertonen we gradrag waarmee we initiatief en verantwoordelijkheidsgevoel van medewerkers ondermijnen. Om de taaie situaties die hieruit ontstaan te doorbreken, moet je begrijpen hoe je die als manager zelf in stand houdt. Arend Ardon maakt glashelder hoe ze ontstaan en biedt doe-het-zelfinterventies om de verandering weer vlot te trekken.

    [link]

    Sturen op resultaten en ontwikkeling

    Truidy Bröcker & Loek van den Broek Voor leidinggevenden die (gaan) werken met de Performance Management Cyclus

    Hoe kunnen we resultaatgericht werken? En welk instrumentarium is nodig om de verschillende generaties (babyboomers, generaties X en Y) effectief in te zetten. Dit boek biedt een kader voor leidinggevenden die met de PMC (gaan) werken. Per gesprek is aangegeven hoe je resultaat- en competentie ontwikkelafspraken zo formuleer dat ze meetbaar zijn, hoe je voortgang volgt en hoe je resultaten beoordeelt. De leidinggevende krijgt bovendien een handleiding voor de introductie op zijn afdeling. Tot slot wordt besproken hoe organisaties beoordelingsresultaten aan de beloning kunnen koppelen.

    [link]

    Het groot verbeterboek

    Neil Webers, Lucas van Engelen & Thom Luijben Meer dan 120 tools en concepten voor procesverbeteraars en verandermanagers

    Dit boek geeft een overzicht en rangschikking van de meest gebruikte instrumenten die continue verbetering tot doel hebben. Maar liefst 121 tools en concepten die bijdragen aan het verbeteren van processen binnen organisaties passeren de revue. Dat gaat van bekende tools als vijf maal waarom en de oorzaak- gevolgmatrix tot minder bekende als de terugbliktool en de CTQ-flowdown. Waar veel boeken over deze tools voornamelijk vertellen wat je kunt doen om de bedrijfsprocessen te verbeteren, legt dit boek ook uit hoe je dat moet doen.

    [link]

    Systematisch transitie management

    Maaike Thiecke en Bianca van der Zeeuw Neem voor de verandering de makkelijke weg

    Een nieuwe structuur, een ander proces of een gewijzigd IT-systeem is niet voldoende voor een verandering van betekenis. Medewerkers en teams moeten een psychologische transitie doormaken om zich ook werkelijk anders te gaan gedragen. Op die manier blijft verandering niet steken bij een herschikking van stoelen. Veranderen wordt makkelijker als je regie voert op die psychologische transitie. Dit boek levert simpele, pragmatische tools waarmee je hardnekkig gedrag in teams en organisaties in verandering kunt begrijpen en kunt beïnvloeden.

    [link]

    De zeven eigenschappen van effectief leiderschap

    Stephen Covey

    Een echte klassieker, mocht je hem nog niet gelezen hebben dan is het een aanrader.