Learnit Training
« Terug naar alle thema's

Trainingen Netwerk- en systeembeheer

Hieronder vindt u een overzicht van onze trainingen omtrent netwerk- en systeembeheer. Of het nu gaat om verschillende onderdelen van Oracle, ITIL of het leren beheren van Windows Server: Learnit biedt al deze trainingen maatgericht en zowel individueel als voor grote groepen (ook incompany) aan.

Cursusnaam Duur


















































“Je leert de basiscommando's om een database te bevragen en tabellen te combineren. Dit sloot geweldig aan op de vraagstukken die ik in de dagelijkse praktijk tegen kom. Ik had het geluk een klas te treffen die met dezelfde doelen aan de training deel nam. Hierdoor lag het tempo hoog en hoefde je niet op andere cursisten te wachten. Het is wel een vereiste om enige kennis te hebben van applicatiebeheer en bevragen databases te hebben, zodat je de inhoud ook direct kan vertalen naar de dagelijkse praktijk.” Training: SQL Basis - Oracle - Beoordeling: 8.8

P. de Best, Gemeente Westland

“SQL Basis Oracle is een training die ik met een gerust hart kan aanbevelen. De praktische toepasbaarheid is erg groot!” Training: SQL Basis - Oracle - Beoordeling: 8.6

N. Meijer. Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

“Goede verhouding tussen presentatie en zelf opdrachten doen. Goede afwisseling in de moeilijkheidsgraad van de opdrachten, er zaten een paar leuke uitdagende bij. De trainer had veel kennis en legde goed uit hoe je een probleem op een gestructureerde manier aan kunt pakken.” Training: Oracle Database: SQL Fundamenten deel I - Beoordeling: 8.8

S. Rodewijk, NUON

“De training is een goede opstap om verder te gaan in SQL. De training zal zeker bijdrage bij het effectiever uitvoeren van werkzaamheden op onze Oracle database.” Training: Oracle Database: SQL Fundamenten deel I - Beoordeling: 7

R. Speelmans, Enexis

“Als bedrijf naar de SharePoint Fundamentals training geweest. Door het uitkiezen van de juiste training zijn wij op het ons gewenste niveau gebracht. Er worden opgeschoonde laptops en trainingsomgevings gebruikt wat heerlijk is. Daarnaast was de locatie met het openbaar vervoer prima te bereiken. Niet zomaar een opgezette training dus :-)” Training: SharePoint 2013 Content Management: Fundamentals - Beoordeling: 8

C. Pieters, Hexion B.V.

“Als bedrijf naar de SharePoint Fundamentals training geweest. Door het uitkiezen van de juiste training zijn wij op het ons gewenste niveau gebracht. Er worden opgeschoonde laptops en trainingsomgevings gebruikt wat heerlijk is. Daarnaast was de locatie met het openbaar vervoer prima te bereiken. Niet zomaar een opgezette training dus :-)” Training: SharePoint 2013 Content Management: Fundamentals - Beoordeling: 8

C. Pieters, Hexion B.V.

[link]

De 8 handigste Office 2016-features

Microsoft Office, voor velen beter bekend als Word, Excel, Powerpoint, Access en Outlook, is voor de editie van 2016 nog eens in een compleet nieuw jasje gestoken. Zoals in elke nieuwe versie zijn er heel wat veranderingen doorgevoerd, en we zetten de 8 handigste hiervan graag voor jou op een rijtje.

1. Real-time co-auteurschap

Op een efficiënte manier samenwerken is één van de hoofddoelstellingen van Microsoft Office 2016. Het zal je dan ook niet verbazen dat je vanaf deze versie met verschillende personen gelijktijdig aan eenzelfde document kan werken. Terwijl je de eerste alinea in jouw Word-document alvast naleest, kan je collega ondertussen verder schrijven aan de volgende alinea's, zonder dat jullie werk door de ander overschreven wordt. Hetzelfde geldt overigens voor Powerpoint, maar Word heeft nog een uniek extraatje: hier kan je mekaar zelfs in real-time zien typen.

2. Grotere bestanden verzenden

Jouw Powerpoint-presentatie van 300mb even per mail verzenden? Dat is geen enkel probleem meer in de nieuwe outlook. Zodra je een Office 2016 product als bijlage aan een mail toevoegt, wordt die omgezet in een link waarop de ontvanger het bestand makkelijk kan downloaden. De enige voorwaarde hiervoor is dat het bestand al gesynchroniseerd is met een OneDrive account of een Sharepoint map.

3. Smart Lookup

De Smart Lookup functie zorgt ervoor dat je Word, Excel of Powerpoint niet meer moet verlaten wanneer je de betekenis van een woord in je document wilt opzoeken. Je selecteert simpelweg het woord in kwestie, klikt rechts en selecteert vervolgens de optie "Smart Lookup". De resultaten die je voorgeschoteld krijgt, worden gegenereerd door Bing en zullen in een "insights" tab te zien zijn binnen jouw document.

4. One-click forecasting

Excel-ninja's zullen deze feature zonder twijfel tot hun favorieten rekenen. In de grafieksectie van Excel, kun je nu met een simpele muisklik voorspellingen tevoorschijn toveren. Microsoft gebruikt hiervoor naar eigen zeggen het standaard "Exponential Smoothing algoritme (ETS) om effectief betrouwbare prognoses te tonen.

5. Skype-integratie

Zoals eerder al aangegeven is efficiënt samenwerken heel erg belangrijk in Office 2016 en dat bewijst ook de Skype-integratie in de verschillende desktop apps. Hierdoor kun je binnen Word, Excel of Powerpoint een Skype-gesprek opstarten en dit zowel met Instant Messaging, voice calls en video calls. Maar je kunt ook zonder het document te verlaten, jouw scherm delen via Skype.

6. Office Groups in Outlook

Dit is misschien wel de minst besproken nieuwigheid van Office 2016, maar daarom zeker niet de minst handige. Dankzij Office Groups is het voor eens en voor altijd gedaan met traditionele distributielijsten of onoverzichtelijke mailconversaties. Je kunt de collega's met wie je samenwerkt nu handig samenbrengen in één groep, die over een gedeelde inbox, kalender, bestandsopslagplaats en zelfs geïntegreerde OneNotes notities beschikt.

7. Nieuwe grafieken

Voor wie is uitgekeken op de standaard grafieken in Microsoft Office, is er goed nieuws. Er zijn namelijk nieuwe grafiektypes toegevoegd die je moeten helpen om financiële of hiërarchische data beter te visualiseren.

8. Betere cross-device ondersteuning

Tot slot zet Office 2016 ook een grote stap voorwaarts in de cross-device ondersteuning van de verschillende programma's. Jouw Word-document aanmaken op je smartphone, bijwerken op je tablet en de finishing touch toevoegen op je pc, het kan allemaal eenvoudiger dan ooit tevoren.

[link]

Bezoekerswachtwoorden veilig opslaan met PHP? Gebruik Hashing!

Ook deze week was het weer flink raak: de wachtwoorden van miljoenen internet gebruikers liggen op straat. Terwijl de maker van de website dit eenvoudig hadden kunnen voorkomen.

Wat is het gevaar?

In tegenstelling tot computers zijn mensen niet echt goed in onthouden. Toch moet je overal wachtwoorden voor onthouden. Met als gevolg dat veel mensen één wachtwoord gebruiken voor meerdere websites. Dit brengt een groot beveiligingsrisico met zich mee. Als een wachtwoord uitlekt zijn gelijk alle accounts toegankelijk waar dit wachtwoord is hergebruikt.

Hoe voorkom je diefstal van bezoekerswachtwoorden?

De beste oplossing om wachtwoorden niet te laten stelen, is ze simpelweg niet te bewaren! In plaats daarvan gaan we de hash van het wachtwoord opslaan. Een hashfunctie maakt een wachtwoord onherkenbaar. Op basis van de hash is het onmogelijk de invoer te achterhalen. Een hashfunctie levert altijd hetzelfde resultaat op bij dezelfde invoer. Een sterke hashfunctie zorgt daarbij ook voor dat twee verschillende teksten niet in dezelfde hash resulteren (als dit wel gebeurt is er sprake van een collision). Zelfs als het hackers lukt om een database met hashes te bemachtigen hebben ze nog geen wachtwoorden in handen.

Hoe gebruik je de hash functies van PHP?

Sinds PHP 5.5 is het erg eenvoudig geworden om wachtwoorden te hashen met behulp van de functie password_hash(). Deze functie heeft één verplicht argument: het wachtwoord. Daarbij kan met het tweede argument aangegeven worden welk hashing algoritme er gebruikt moet worden. Als je dit niet opgeeft wordt er standaard gebruik gemaakt van het sterke BCrypt algoritme. Naast hashing voegt deze functie ook een Salt toe, die beschermt tegen Rainbow Tables. Het genereren van de hash gaat als volgt:

 
  $wachtwoord = 'Geheim-Wachtwoord';
  $hash = password_hash($wachtwoord, PASSWORD_BCRYPT);
  echo $hash;

De gegenereerde hash is een tekenreeks van 60 karakters en kan er als volgt uit zien: $2y$10$Se3mLsHueAYTM­3G4Wd9hTuyfzPCRYtafI­mcOSO2U0H4290jPU.SGO. Uit deze hash is het onmogelijk het wachtwoord te achterhalen. Deze hash kun je dus veilig in je database opslaan.

Om te controleren of iemand een correct wachtwoord heeft ingevoerd gebruiken we de functie password_verify(). Deze geven we twee argumenten mee, het wachtwoord dat is ingevoerd bij inloggen en de hash die we hadden opgeslagen.


  $hash = '$2y$10$Se3mLsHueAYTM3G4Wd9hTuyfzPCRYtafImcOSO2U0H4290jPU.SGO';
  $wachtwoord = 'Onzin';

  if (password_verify( $wachtwoord, $hash)){
      echo 'Correct wachtwoord';
  } else {
    echo 'Incorrect wachtwoord';
  }

In dit geval zal het gebruikerswachtwoord een andere hash opleveren dan in onze database stond opgeslagen. Zo kunnen we controleren of het ingevoerde wachtwoord correct is, zonder het originele wachtwoord op te hoeven slaan. Zelfs als een hacker toegang krijgt tot onze database is er geen wachtwoord te vinden.

[link]

Besparen met open source

GroenLinks meent dat de overheid miljarden kan besparen met opensourcesoftware. Dat zegt GL-Kamerlid Arjan El Fassed in een interview met nu.nl. Maar dat geldt niet alleen voor de overheid, ook bedrijven en organisaties die veel gebruik maken van computers kunnen enorm veel besparen door gebruik te maken van open source.

Wat is opensourcesoftware?

Opensourcesoftware wordt niet ontwikkeld door één groot bedrijf zoals Microsoft Office, maar komt vaak tot stand op publiekelijke en gemeenschappelijke wijze. Er wordt samengewerkt door verschillende programmeurs en bedrijven om de software te ontwikkelen en is geheel gratis. Kenmerkend voor deze computerprogrammatuur is dat de broncode wordt vrijgegeven. Hierdoor kunnen gebruikers de software zelfstandig bestuderen, aanpassen en eventueel verbeteren. Het aanbod van open-sourcesoftware is groot. Zo zijn er hele besturingssystemen die Windows kunnen vervangen zoals Ubuntu en Debian. Ook bestaan er opensource CMS systemen, zoals Drupal, Wordpress en Joomla! Hiermee kan relatief eenvoudig een professionele website worden gebouwd. Dan zijn er nog de OpenOffice.org software pakketten. Dit is de gratis tegenhanger van Microsoft's Office pakket en bevat programma's als Writer om in te typen, Calc om spreadsheets mee te maken en Draw om mee te tekenen.

Besparen

Terug naar de politiek. In het interview geeft El Fassed aan dat er diverse onderzoeken zijn uitgevoerd naar mogelijke besparingen op ICT gebied. De Algemene Rekenkamer meent dat er op jaarbasis 88 miljoen euro valt te besparen met de open-sourcesoftware. De interne raming van Binnenlandse zaken is nog gunstiger: zij menen dat er per jaar 3 tot 4 miljard euro bespaard kan worden. Geen kinderachtige cijfers dus. Ook in jouw organisatie zijn besparingen mogelijk. Behalve dat het zeer voordelig kan zijn om over te stappen op opensourcesoftware, is er nog een ander voordeel. Het gebruik van opensourcesoftware zou veiliger zijn dan de gebruikelijke systemen. Een vergelijking die gemaakt wordt is deze: iemand neemt geen medicijn zonder de bijsluiter te hebben gelezen, dat is te onbetrouwbaar. Dat geldt ook voor de computerprogrammatuur. Omdat de broncode bekend is, weet je hoe het programma in elkaar steekt. Een ander voordeel is dat veel virussen alleen schadelijk zijn voor Windows. Deze virussen kunnen geen schade aanrichten op opensourcesoftware.

Learnit

Learnit volgt de ontwikkelingen rond open source op de voet en maakt zelf ook slim gebruik van de software. Zo maken de eigen medewerkers al enige tijd gebruik van het besturingssysteem Ubuntu en worden er documenten opgesteld met het gratis LibreOffice. Learnit biedt verder verschillende open source trainingen aan, zoals 'Websites maken met Joomla!' en verschillende OpenOffice trainingen. Het is ook mogelijk om een training WordPress en Drupal te volgen bij Learnit. Interesse of vragen? Neem gerust contact met ons op via 020-6369179 of stuur een mailtje naar info@learnit.nl.

[link]

7 tips om veiliger te internetten

Internetcriminelen stelen jouw gegevens op gratis wifi netwerken in restaurants, hotels en zelfs op kantoren.

Geweldig, al die netwerken waar je op kunt internetten zonder een wachtwoord in te typen. Helaas is dit niet altijd zonder gevaar. Hackers kunnen zo op een vrij simpele manier wachtwoorden, toetsen commando's en bestanden stelen. Dus wees gewaarschuwd en probeer de volgende simpele tips te volgen:

  1. Wees op je hoede en vraag in het restaurant of ze een beveiligd netwerk hebben. Informeer ook naar de naam (SSID) en het wachtwoord van het netwerk. Het komt namelijk voor dat hackers een eigen wifi-netwerk opzetten, waardoor ze vrij eenvoudig bij jouw gegevens kunnen. Vaak is het aantrekkelijk om op dit netwerk in te loggen omdat er geen wachtwoord op zit, maar pas hier mee op.
  2. Mocht je een site bezoeken waar je een wachtwoord moet invoeren, let er dan op dat de URL begint met 'https://'. Zo niet, type dan geen wachtwoord in. Anderen kunnen dit namelijk zien.
  3. Ga niet internetbankieren, betalen met een creditcard of mail versturen en ontvangen via Outlook, Thunderbird etc. Webmail is veiliger mits je een https verbinding gebruikt.
  4. Zorg dat er een goede firewall op je computer, iPad of telefoon zit.
  5. Encrypt data op je device, gebruik hiervoor TrueCript of AxCrypt of nog beter allebei.
  6. Zorg dat je folders en files niet gedeeld zijn met anderen. Als je dit wel doet, doe dit dan met wachtwoord.
  7. Gebruik een VPN connectie. Als je een VPN connectie opzet kunnen anderen niet meer zien wat je doet. Al het verkeer wordt dan encrypted. Google thuis eens rustig om uit te zoeken hoe je dit kunt doen.

Mocht dit allemaal te technisch worden dan helpen wij graag tijdens één van onze cursussen, bijvoorbeeld Basis cursus PC gebruik.