Learnit Training
« Terug naar alle thema's

Trainingen Online marketing

De ontwikkeling van het internet heeft een geweldige invloed gehad op hoe klanten producten en diensten vinden en kopen. Maak met onze online marketingtrainingen je website beter vindbaar, leer hoe je online kunt adverteren, haal het beste uit je social media-kanalen en ontwikkel een gedegen marketingstrategie.

“'De webinar was goed te volgen voor mensen die nog niet veel van het onderwerp afweten en helpt je goed om zelf de eerste stappen te zetten in de zoekmachinemarketing.'” Beoordeling: 8.4

N. Lisman, IVIO@School

“' Zag er verzorgd uit, en veel tips gekregen.'” Beoordeling: 7.6

E. van Oostveen, GGD Kennemerland

“Doordat tijdens de training gebruik wordt gemaakt van je eigen teksten, zie je direct wat je verbeterpunten zijn. Dit maakt het makkelijker om het geleerde in de praktijk te gaan brengen.” Training: Commercieel schrijven - Beoordeling: 8

A. v.d. Vliet, Fenedex

“De inhoud van de training was goed. In betrekkelijk korte tijd kreeg je inzicht in de mogelijkheden om je webteksten puntiger en je boodschap duidelijker neer te zetten. De trainer pakte de training helder en met kennis van zaken aan. Ze had de training op de ingebrachte teksten van de deelnemers gericht, zodat je in de praktijk zag wat er nog veranderd en verbeterd kan worden.” Training: Commercieel schrijven - Beoordeling: 7.4

Anoniem

“Praktisch, up to date.” Training: Commercieel schrijven - Beoordeling: 7

M. Kuijpers, Fenedex

“Een compacte heldere training, waarin ik in korte tijd mijn tekst vanuit een ander perspectief heb gezien.” Training: Commercieel schrijven - Beoordeling: 8.2

H. Kokje, Fenedex

“De inhoud was heel uitgebreid. Het was prettig dat we maar met drie cursisten waren, waardoor we veel aandacht kregen. De opbouw van lesprogramma was goed.” Training: Commercieel schrijven - Beoordeling: 7.6

R. de Vries-Bruning, Koninklijke Visio

“De inhoud van de training was precies wat ik nodig had. Van te voren heeft de trainer gevraagd welke onderwerpen ik wilde bespreken. Op basis van mijn antwoord heeft zij het lesprogramma samengesteld. Ik vond het fijn dat we veel praktijkoefeningen hebben gedaan en dat dit werd uitgevoerd direct na het bespreken van de stof. De duur van de training was lang genoeg. Ik kreeg één op éém les, dus ik kreeg genoeg aandacht en tijd om vragen te stellen en mijn opdrachten te maken.” Training: Commercieel schrijven - Beoordeling: 8.4

N. van den Barselaar, ENECO Energie

“Professioneel, klantgericht, verplaatst zich in onze organisatie.” Training: Commercieel schrijven - Beoordeling: 8

F. Flinterman, Fenedex

“Prima. Alle onderwerpen gedekt, lekker afwisselend.” Training: Commercieel schrijven - Beoordeling: 9

E. Otten, Fenedex

“De inhoud was prima, perfect toegepast op mijn specifieke situatie. Ik heb goede toepasbare tips gekregen.” Training: Commercieel schrijven - Beoordeling: 10

M.M.A. van der Loo, DataExpert

“De trainer legde alles goed uit en stond open voor wat wij verwachten en vonden. Was echt een goede trainer, heel prettig.” Training: Commercieel schrijven - Beoordeling: 8.2

Anoniem

“De trainer was belangstellend en in staat de stof op een prettige manier over te brengen.” Training: Commercieel schrijven - Beoordeling: 7.8

Anoniem

“Door een goede voorbereiding en een zeer deskundige trainer met een ruime praktijkervaring is het onderwerp eenvoudiger in de praktijk toe te passen.” Beoordeling: 8.6

A. Lensen

[link]

Internetmarketing voor dienstverlenende MKB-bedrijven

De manier waarop dienstverlenende bedrijven met potentiële klanten in contact komen is aan het veranderen, en sneller dan ooit. Onderzoek in de VS heeft aangetoond dat in 2014 46% van de beslissers van B2B inkopen in de leeftijd van 18 tot 34 zat, de zogenaamde millenials. Dat was in 2012 nog 27%, een groei van bijna 70% dus! En die groep is opgegroeid met het internet. Zij gebruiken internet voor alles, en dus ook om zich te oriënteren bij de inkoop van diensten.

Voor MKB-bedrijven is het dus zaak zo snel mogelijk een online marketingstrategie te ontwikkelen. Zorgen dat je letterlijk in beeld komt, een goede indruk maakt en een conversatie opstart met de potentiële klant. Traditionele marktposities gelden online vaak niet. Online zijn het vaak andere bedrijven die goed vindbaar zijn en een goede indruk maken. Ze hoeven nog geen groot marktaandeel te hebben, maar ze hebben één ding gemeen; ze groeien snel! Maar hoe pak je dat aan, een online marketingstrategie ontwikkelen als MKB-bedrijf?

Ik heb gemerkt dat dit voor veel MKB-bedrijven een lastig proces is. Marketing is één van de kernen van een bedrijf. Zoals Peter Drucker al zei zijn marketing en innovatie de basisfuncties van een bedrijf. En binnen een bedrijf is er historisch een acquisitiewijze ontstaan die zijn waarde in het verleden bewezen heeft, en ingebed is geraakt in de organisatie. Het heeft zijn weerslag in de omschrijving van de diensten, de prijsstelling, de onderscheidende punten en voorwaarden waaronder de diensten worden aangeboden. Dit zal allemaal tegen het licht gehouden en heroverwogen moeten worden als je de diensten effectief online wilt promoten. Dat is een ander speelveld, met andere promotiekanalen, andere concurrenten en een andere relatie met potentiële klanten.

En het internet is niet alleen een verzameling van nieuwe promotiekanalen, het is een interactief medium waarmee een groep geïnteresseerden opgebouwd kan worden (een community) en waarmee laagdrempelig een (digitale) conversatie opgestart kan worden. Dat is zo anders dan hoe marketing vroeger ging dat het een volledige nieuwe visie van het MKB-bedrijf vergt. Om deze verandering door te gaan moet een MKB-bedrijf een aantal stappen doorlopen.

De eerste stap is dat er een probleemeigenaar in het bedrijf aangewezen wordt. Die gaat de kar trekken van deze omslag. Hij maakt de doelen helder, bepaalt de aanpak en bewaakt de voortgang. De tweede stap is het in huis halen van de kennis die nodig is om dit tot een goed eind te brengen. Ook als uiteindelijk besloten zou worden grote delen van de uitvoering uit te besteden, moet de basiskennis in eigen huis zijn. De internetmarketingtrainingen van Learnit Training vormen dan uiteraard een goede basis. Er zijn onder andere trainingen voor beginners en gevorderden op het gebied van Facebook advertising, Google Analytics, social media-marketing, e-commerce en contentmarketing.

De volgende stappen zijn in vogelvlucht:

  • Online klant helder krijgen
  • Propositie verbeteren
  • Trechter bouwen
  • Online promotie
  • Meten en verbeteren

Een uitwerking van deze stappen kunt u lezen in onze gratis cursus Internetmarketing voor dienstverlenende bedrijven. Daarin worden duidelijk de stappen toegelicht die genomen moeten worden om succesvol internet marketing in een dienstverlenend bedrijf in te voeren. Tevens staan de grootste valkuilen bij dit proces beschreven en hoe die te vermijden.

[link]

10 belangrijke redenen om een webinar te organiseren

Wie in het verleden een product, dienst of boodschap aan een grote groep mensen bekend wilde maken, kon daartoe een conferentie of zakelijke bijeenkomst opzetten. Vanzelfsprekend moesten de geïnteresseerden die daarbij wilden zijn dan wel de tijd en middelen hebben om naar de afgesproken locatie af te reizen. Dankzij de moderne technologie is dat tegenwoordig niet meer nodig. Met een seminar via internet, ook wel een webinar genoemd, kun je je doelgroep op een veel eenvoudigere manier bereiken. Bovendien hoeven de mensen die je webinar willen bijwonen geen reis te ondernemen. Zo maak je het voor hen een stuk aantrekkelijker om kennis te nemen van je boodschap. Maar er zijn nog veel meer goede redenen om een webinar te organiseren.

1. Een webinar organiseren scheelt alle partijen tijd en geld

Het volgen van een webinar kan in principe tussen de bedrijven door, maar kost niet alleen de geïnteresseerden aanzienlijk minder tijd en geld. Ook voor degene die het webinar organiseert levert het namelijk de nodige besparingen op. Zo hoeft men bijvoorbeeld geen ruimte af te huren of catering te regelen, en kan de online lezing of presentatie voordelig via internet gepromoot worden.

2. Geschikt voor grote en kleine aantallen deelnemers

De deelnemers kunnen het webinar gewoon via hun computer bijwonen. Dit betekent dat je je niet druk hoeft te maken over hoeveel mensen erop afkomen, of de zaal niet te groot of te klein is, of er voldoende parkeergelegenheid is, en of iedereen op tijd arriveert.

3. Direct contact met je doelgroep

Het publiek heeft de mogelijkheid om tijdens een webinar rechtstreeks met je te communiceren. Hierdoor krijg je een nog betere kijk op wat je doelgroep wil en leer je deze optimaal kennen. Dit soort inzichten en informatie zijn voor een ondernemer van onschatbare waarde.

4. Snelle interactie met potentieel geïnteresseerden

Bij een traditioneel seminar luisteren de aanwezigen over het algemeen in stilte naar een betoog. Een webinar organiseren nodigt daarentegen juist uit tot interactie tussen spreker en publiek. Dit is een veel doeltreffender manier om een relatie met je doelgroep op te bouwen dan via eenrichtingsverkeer, zoals met een geschreven tekst of een videoboodschap.

5. Webinar is vaak ook achteraf te bekijken

Omdat een webinar meestal ook nog kan worden bekeken als deze al heeft plaatsgevonden, bereik je je doelgroep zelfs achteraf nog. Daarmee is het een bijzonder krachtig en langdurig marketingmiddel. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je webinar gemakkelijk online is te vinden. Om het publiek erop te attenderen, kun je de link van het webinar naderhand verspreiden via je social media-kanalen.

6. Goede manier om meer naamsbekendheid te krijgen

Vooral wanneer een bedrijf een relatieve nieuwkomer is, kan het organiseren van een webinar helpen bij het genereren van naamsbekendheid. Het biedt ondersteuning bij het creëren van bewustwording bij je potentiële publiek, en tegelijkertijd werk je aan het opbouwen en uitbreiden van je zakelijke netwerk en businesscontacten.

7. Ideaal voor effectieve productpromotie

Een webinar organiseren leent zich perfect voor het maken van reclame voor je boek, product, evenement enz. Als organisator kun je in je verhaal verwijzen naar passages uit je boek, of er gedeeltes van je video in opnemen. Aan het eind van het webinar laat je de kijkers dan een link zien waarop informatie is te vinden over waar en hoe ze het product kunnen aanschaffen.

8. Maak een product van je webinar

Veel webinarservices bieden de mogelijkheid om een live webinar op te nemen. Dit geeft je de kans om er later een podcast of online video van te maken. Desgewenst kan het webinar ook worden uitgebracht op dvd. Je kunt deze dvd gebruiken voor de verkoop of bijvoorbeeld om weg te geven als relatiegeschenk.

9. Webinar organiseren dat direct geld oplevert

Wanneer je als ondernemer bovenop bepaalde ontwikkelingen zit of geregeld noviteiten introduceert, kan een webinar al financieel lucratief zijn op het moment dat deze plaatsvindt. Dit doe je door van de mensen die geïnteresseerd zijn in de laatste nieuwtjes binnen je sector een bijdrage te vragen om het online seminar te kunnen volgen.

10. Verzamel contactgegevens via je webinar

Het organiseren van een webinar leent zich perfect voor het verzamelen van e-mailadressen en andere informatie onder je doelgroep. Je kunt als voorwaarde voor deelname aan het webinar de belangstellenden bijvoorbeeld vragen zich vooraf aan te melden. De gegevens die dit oplevert zijn bijzonder waardevol voor het marketingteam of de verkoopafdeling van een bedrijf.

Wil je na het lezen van de blog ook een webinar organiseren? Schrijf je dan in voor onze tweedaagse training Webinar organiseren of vraag vrijblijvend een offerte aan. Ook kun je contact opnemen met YourWebinaronderdeel van Learnit Training, die de technische aspecten van een webinar volledig voor je uit handen kan nemen.