Learnit Training
« Terug naar alle thema's

Trainingen Algemeen

“De training is zeer leerzaam, waarin je in een korte tijd de vaardigheid aanleert om databases te bevragen. De goede sfeer van de training stimuleert de creativiteit, waardoor het leren bijna vanzelf gaat. De training kost geen energie, maar levert juist energie op!” Training: SQL Basis - Beoordeling: 7.8

R. Schoonenberg, Agentschap NL

“Na het doen van deze training kreeg ik een erg goede indruk van SQL en de mogelijkheden. Ik ontwikkelde al gelijk ideeën over toepassingen in mijn eigen werkomgeving en die van anderen. We kennen SQL wel, maar pas nadat de basis duidelijk is leer je begrijpen wat je kan en hoe dat moet. Deze training was daarvoor perfect.” Training: SQL Basis - Beoordeling: 8.2

A. Ruijter, Tommy Hilfiger Europe B.V.

“Prima training. Je krijgt echt de basis mee! De trainer was erg enthousias en gaf op een leuke manier de training.” Training: SQL Basis - Beoordeling: 8

H. Wennink, Provincie Overijssel

“De trainer bracht zijn kennis goed en duidelijk over. De combinatie theorie-praktijk was zeer prettig!” Training: SQL Basis - Beoordeling: 8.8

P. Biermans, CompuGroup Medical (CGM)

“Voor een goede SQL-basis is dit zeker een training die aan te raden is. Ook de manier van lesgeven en praktijk vind ik heel prettig. Wat je leert voer je direct uit om het beter te begrijpen.” Training: SQL Basis - Beoordeling: 7.8

M. Amasslam, Quby B.V.

“Zowel voor beginner als gevorderde is dit een leerzame training, die op een interactieve wijze wordt gegeven. Dit is zeer prettig, omdat je het meteen kunt toepassen tijdens het maken van de oefeningen die tijdens de training worden gegeven. Je hebt altijd de mogelijkheid tot het stellen van vragen en de begeleiding is ook goed. Dus al met al een hele goede ervaring bij de SQL-basis training van Learnit Training!” Training: SQL Basis - Beoordeling: 8

G. Romkens, CompuGroup Medical (CGM)

“Sluit heel goed aan bij de opstap naar het kunnen inzien en het gebruik van SQL. Voor mijn werk gaan we meer te maken krijgen met SQL. Hiervoor had ik vanuit de functie van functioneel beheerder meer inzicht nodig t.a.v. SQL. En dit is goed gelukt met de professionele training van Learnit Training. Dit is reeds mijn tweede Learnit-training. Gezien het zeer brede aanbod van trainingen zal het denk ik niet de laatste geweest zijn.” Training: SQL Basis - Beoordeling: 9

H. van den Driesche, Evides

“Goede training wanneer je nog geen kennis hebt van SQL. Met het geleerde kun je meteen aan de slag.” Training: SQL Basis - Beoordeling: 9

F. van Nuland, Sevagram

“Ik ben positief. Ik heb nu wat minder het gevoel dat ik in door anderen gemaakte query's verdwaal. Voor mijn functie is het geen vereiste om query's te maken, maar wel om zo nu en dan een kleine aanpassing te doen om output te genereren.” Training: SQL Basis - Beoordeling: 7.4

J. van de Putte, CIBG

“Goede training gehad met goed materiaal. Heb de basics van SQL in twee dagen goed onder de knie gekregen kan het wel aanraden om iets aan voorbereiding te doen vooraf om de onderwerpen beter en sneller op te pakken. De trainer stond open voor vragen en gaf hierop een goede uitleg.” Training: SQL Basis - Beoordeling: 7.8

R. Richtering Blenke, ProQuro Services

“Effectieve training van een ervaren trainer met ruim voldoende kennis. De trainer kon snel schakelen tussen mensen en focuste zich ook op de mensen die het nodig hadden zonder de anderen te vergeten.” Training: SQL Basis - Beoordeling: 8

J. Heijmink, Norbert Dentressangle

“Hele fijne training en organisatie, zeer tevreden!” Training: SQL Basis - Beoordeling: 9

N. Claessens, UWV

“Het werd allemaal wel duidelijk en enthousiast uitgelegd. De trainer kwam deskundig over. We kregen voldoende aandacht, maar we waren ook met een klein clubje. Voldeed aan de verwachtingen. Ik heb mijn leerdoelen behaald. Het was ook een mooie locatie (Amsterdam, Muziekgebouw aan 't IJ).” Training: SQL Basis - Beoordeling: 8

J. Hensbroek, IDS

“De training SQL geeft inzicht in het maken van query's uit databases. Tijdens de lessen leer je hoe een query wordt opgebouwd. Tijdens de lessen wordt eerst de theorie besproken om het vervolgens met een praktijkopdracht uit te voeren. Dit is erg leuk en leerzaam.” Training: SQL Basis - Beoordeling: 9

G.J. Leferink, Elementis Delden

“Leuke basistraining, perfecte locatie (Amsterdam, Muziekgebouw aan 't IJ).” Training: SQL Basis - Beoordeling: 7.4

S. Buster, De Nederlandsche Bank

“Zonder veel ervaring op het gebied van programmeren heb ik deze twee dagen veel geleerd van SQL. Als je dan kijkt wat voor query je aan het eind van de tweede dag kunt maken, dan zie je ook echt de vordering die je tijdens die twee dagen hebt gemaakt. De trainer had aandacht voor iedereen en hij nam daar ook ruim de tijd voor.” Training: SQL Basis - Beoordeling: 8

J. Blaas, A.S.R. Verzekeringen

“Je krijgt waar voor je geld. En gaat weg met de kennis om eigen SQL-statements te schrijven.” Training: SQL Basis - Beoordeling: 10

D. Knijnsberg, Gemeente Purmerend

“Heb je affiniteit met ICT, maar nog geen ervaring met SQL dan is deze cursus perfect om dit te leren.” Training: SQL Basis - Beoordeling: 8.8

J. Witvoet, S.R.S. B.V.

“Aanrader voor mensen met weinig SQL-kennis, in 2 dagen de basis prima op orde!” Training: SQL Basis - Beoordeling: 8.4

W. de Rijke, Delta Energy B.V.

“Een goede training om de basisbeginselen van SQL te leren. Veel praktijkoefeningen, waardoor je SQL snel onder de vingers krijgt. Het was onder begeleiding van een goede trainer die de tijd nam om dingen uit te leggen. Geeft enthousiast les. Een sociaal en vriendelijk persoon. Learnit Training is een professionele organisatie, klantgericht en heeft een goede en snelle service.” Training: SQL Basis - Beoordeling: 9.8

C. Verkleij, Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS)

“Het was een pittige training, waar in twee dagen enorm veel behandeld werd. Het was een enorm leuke training!” Training: SQL Basis - Beoordeling: 7.8

P. Janssen, Ministerie van Defensie

“Duidelijke uitleg over SQL met veel bruikbare voorbeelden en goede oefeningen. Het was allemaal goed te doen en na het volgen van deze basistraining heb ik ruimschoots voldoende kennis opgedaan om alle benodigde queries uit te voeren op onze database. En dat heeft veel nuttige informatie opgeleverd. Kortom: Prima training!” Training: SQL Basis - Beoordeling: 8.8

V. Jong, Kyocera Document Solutions Nederland B.V.

“Door in de breedte basiskennis op te doen van SQL, helpt het mij in de praktijk om eenvoudige queries te kunnen maken en uitgebreidere queries te kunnen lezen en aan te passen. Dat was precies waar ik naar op zoek was. Wat zeker ook het verschil maakt is dat er door de kleinschaligheid op de deelnemers afgestemd wordt.” Training: SQL Basis - Beoordeling: 8.4

J. Burgers, Gemeente Haarlemmermeer

“SQL is een taal. De training leert jou hoe je deze taal kunt lezen en begrijpen en hoe je met deze taal een eenvoudig verhaal kunt vertellen. De locatie (Amsterdam, Muziekgebouw aan het IJ) was geweldig - top locatie, met alle nodige voorzieningen, gastvrijheid, een beetje het thuisgevoel .Learnit Training voldeed aan mijn verwachtingen - benaderbaar, goede dialoog, geen onnodige wachttijd, goede informatievoorzienning, duidelijk.” Training: SQL Basis - Beoordeling: 7.4

K. Gnezda Meijer, Diebold

“Dankzij het vele oefenen en de prettige manier van lesgeven is deze training uitermate geschikt om snel basiskennis SQL op te doen.” Training: SQL Basis - Beoordeling: 8.8

R.C.C.F. Baijens, Kluwer

“Zeer goed te volgen vooral voor mensen die willen beginnen met SQL. Zowel geschikt voor IT'ers als non-IT'ers. Zeker een aanrader!” Training: SQL Basis - Beoordeling: 7.4

M. Thakoer, NN Group N.V.

“Ik was zeer twevreden met de opzet en uitvoerin van deze cursus. Er werd een goede balans gezocht in het verschil in tempo van de cursisten. Er werd duidelijk uitgelegd met een goede balans tussen het samen maken van oefeningen als het zelf aan de slag gaan met oefeningen.” Training: SQL Basis - Beoordeling: 8.4

J. Esseling, Zorgon B.V.

“Uitdagend, vooral omdat er ter plaatse afgestemd kon worden op het niveau van de cursisten.” Training: SQL Basis - Beoordeling: 7.4

M. Veerkamp, Magna Carta

“Een training die je binnen twee dagen op het een niveau brengt, waarmee je vervolgens zelf in de praktijk aan de slag kan. De inhoud van de training sloot heel goed aan op mijn verwachtingen. Ik heb nu de basis van de SQL-taal onder de knie.” Training: SQL Basis - Beoordeling: 8.2

P. Willems, Zorgon B.V.

“Heldere uitleg en goede opdrachten gaven een goed beeld van de mogelijkheden van SQL.” Training: SQL Basis - Beoordeling: 8

M. Bessem, Regiopolitie Amsterdam Amstelland

“Theorie en praktijk (oefeningen zelf doen) in de juiste verdeling. Zeer goede training. Professionele trainer. Tempo van de training is juist.” Training: SQL Basis - Beoordeling: 8.8

C. Bogaards, T-Mobile

“De trainingis uitermate geschikt voor mensen die niet eerder in aanraking zijn geweest met SQL. Er wordt goed en duidelijk uitgelegd wat de mogelijkheden zijn van SQL. Dit is een goede basistraining. Wanneer je SQL al regelmatig toepast, raad ik een gevorderde training aan.” Training: SQL Basis - Beoordeling: 8.6

R. Arentsen, I-Real

“Het is een goed opgebouwde cursus, die goed is te volgen zelfs voor de absolute beginner.De docent is gepassioneerd, duidelijk en goed in het beantwoorden van vragen.” Training: SQL Basis - Beoordeling: 9.7

N. de Korte, Q-TC Nederland B.V.

“Erg goede training. In twee dagen wordt er veel behandeld, maar dit gaat toch in een prettig tempo. Goede afwisseling van theorie en zelf oefeningen maken. Prima trainer, heeft veel kennis van de materie en kan dit ook duidelijk en op een prettige manier overbrengen.” Training: SQL Basis - Beoordeling: 9

T. Wolfs, NUON

“De training heeft mij genoeg handvatten gegeven om aan de slag te kunnen met SQL. De ervaring doe je op in de praktijk, maar deze training geeft je voldoende vaste grond onder de voeten.” Training: SQL Basis - Beoordeling: 9

B. Engelhart, Achmea IM&IT

“Deze training heeft een duidelijke structuur en opbouw. Naast de theorie is er veel ruimte om te oefenen en praktijksituaties voor te leggen aan de trainer. Rustige, gekwalificeerde en duidelijke trainer. Wist waar hij het over had en hoe de training in elkaar zit. Al met al een goede manier om een start te maken met SQL.” Training: SQL Basis - Beoordeling: 8.6

R. Kemmenaar, Triage-IT

“Excellent training with a lot of information realized by experienced and professional teachers. I wish it lasted longer, so I could learn even more that I did. I recommend it without any hesitation. Learnit Training is a professional company, they are doing what they promise. Their teachers are profesionals who know what they are talking about.” Training: SQL Basis - Beoordeling: 9.2

D. Szalobryt, Syncreon Netherlands N.V.

“Prima cursus waar de volledige basis wordt uitgelegd, trainer kan tevens zaken bespreken die niet binnen het bereik van de cursus vallen.” Training: SQL Basis - Beoordeling: 8

A. Reuijl, Grant Thornton

“Zeker aan te raden als je met SQL werkt. Handigheden die eerder bij mij niet bekend was heb ik bij deze training geleerd.” Training: SQL Basis - Beoordeling: 10

A. Puijn, DSV Venlo

“Een training in een informele sfeer, waar persoonlijk contact voorop staat. Op deze manier kan iedereen in zijn tempo de stof tot zich nemen en is er voldoende ruimte om je doelen te behalen.” Training: SQL Basis - Beoordeling: 8.2

J. Koopmans, Roba Mentals B.V.

“Een SQL cursus die voor een ieder zonder enige programmeer ervaring te volgen is door middel van een stuk theorie met opvolgend opdrachten. In kleine groepen waardoor persoonlijke interactie met de trainer mogelijk is.” Training: SQL Basis - Beoordeling: 8.8

S. Grootendorst, PSfm B.V.

“Leuke training waar je veel aan gaat hebben als je met SQL aan de slag wilt.” Training: SQL Basis - Beoordeling: 8.4

R. de Munck, Gemeente Amersfoort

“Nog niet eerder op cursus/training geweest en de training met alles eromheen was eigenlijk boven mijn verwachtingen.” Training: SQL Basis - Beoordeling: 8.2

M. Goedhart, Duynie Holding B.V.

“De trainer had veel ervaring en gedegen inhoudelijke kennis. Prima training!” Training: SQL Basis - Beoordeling: 7.6

J. Groen, Politie Kennemerland

“Goede training. Heel duidelijk en toepasbaar. Je leert alle facetten van SQL.” Training: SQL Basis - Beoordeling: 8.6

K. Sijne, AB Vakwerk

“Dit is een goede training om de basis van SQL te leren. Het is voor het begrip wel handig als al iets weet van databases/bestanden. In een aantal programmeertalen is SQL-kennis al onmisbaar.” Training: SQL Basis - Beoordeling: 9.8

P. Anuels, Praclox

“Leuke en zeer goed toepasbare training, je hebt er echt wat aan en je kunt het meteen in de pratijk brengen. Echte aanrader.” Training: SQL Basis - Beoordeling: 8

N.J.G. Cairo-Pol, Diabetes Zorgsysteem WF

“Goede trainer, genoeg trainingsmateriaal. Ik heb mijn initiële doelstellingen bereikt.” Training: SQL Basis - Beoordeling: 8.4

H. Vranac-Arapovic, Gemeente Breda

“Goede training waar je in de praktijk heel veel mee kan.” Training: SQL Basis - Beoordeling: 8.2

R. Arts, AM-Groep

“Goede training met een prima trainer die op al onze vragen een duidelijk antwoord kon geven. Niet alleen theoretische kennis, maar veel praktijkopdrachten.” Training: SQL Basis - Beoordeling: 7.6

R. Uters, Efteling

“Prima training als je SQL degelijk en gestructureerd wilt leren. Met veel praktijkoefeningen. De inhoud van de training was prima: duidelijk ingedeeld, goed lesmateriaal inclusief oefenopdrachten, goede afwisseling tussen theorie en praktisch oefenen. De kennis van de trainer is goed, evenals de wijze van uitleggen en overbrengen. Hij legt een goede nadruk op gestructureerd en degelijk kennis opbouwen, liever dan snelle resultaten. Ging goed op de vragen in.” Training: SQL Basis - Beoordeling: 9

P. Soemers

“Praktisch toepasbaar in mijn eigen werkorganisatie.” Training: SQL Basis - Beoordeling: 8.4

S. Groenen, Zuidzorg

“Prima training, goed te volgen. De inhoud voldeed aan mijn verwachtingen. De kennisoverdracht verliep op een zeer prettige wijze.” Training: SQL Basis - Beoordeling: 9

Ton van der Velden, Rijkswaterstaat (RWS)

“Goed georagniseerd, duidelijke uitleg, deugdelijk lesmateriaal.” Training: SQL Basis - Beoordeling: 8.4

E. van Loon, Amarant Groep

“Deze training is ideaal voor mensen die gaan werken met SQL database's. Er word veel uitgelegd, tempo is nooit te laag. Allerlei soorten query's komen aan bod en ook het kruisgebruik van type's door elkaar heen. Aanrader!” Training: SQL Basis - Beoordeling: 8.2

J. de Groot, Kemira

“het is een hele goede basis, om daarna meteen aan de slag te gaan met SQL.” Training: SQL Basis - Beoordeling: 7.8

T. Kraan

“Ik verwachtte een basis training die het schrijven van queries 'from scratch' van A tot Z behandelde. De training deed precies dat. Een perfecte match dus.” Training: SQL Basis - Beoordeling: 10

C. van Lumig. Woonpunt

“Training met een goed tempo. Prettige afwisseling tussen plenaire behandeling van de stof en het maken van individuele oefeningen. Prima prijs kwaliteit verhouding als je met sql in de praktijk wil gaan werken.” Training: SQL Basis - Beoordeling: 8.4

B. Willemse. Capter

“Een goede basis cursus waarbij mijn kennis 100% is vooruitgegaan. Goede leerfstof, rustig tempo en uitstekende opdrachten. Een aanrader als basis-cursus SQL.” Training: SQL Basis - Beoordeling: 8.2

R. Wolters, DSV Venlo

[link]

Incompany trainingen: de vele voordelen!

Een incompany of groepstraining betreft een op maat gemaakte training die gegeven wordt binnen jouw eigen organisatie. Al onze trainingen kunnen incompany verzorgd worden en eventueel kan de training ook op een Learnit-locatie worden georganiseerd. We hebben de voordelen van een incompany training voor je op een rijtje gezet!

Maatwerk

Het belangrijkste voordeel is dat de inhoud van de training in alle aspecten afgestemd kan worden op de leerdoelen en verwachtingen van de medewerkers en de organisatie. Hierdoor is het mogelijk om jouw bedrijfsfilosofie terug te laten komen in de training. Er wordt een op maat gemaakt programma ontwikkeld. Meerdere trainingen zouden eventueel gecombineerd kunnen worden. Omdat we een goede klik met de trainer belangrijk vinden, plannen we een (telefonische of Skype) intake met de contactpersoon van de training. Door middel van deze intake voorafgaand aan de training bepalen we gezamenlijk op welke onderwerpen het accent komt te liggen, waarbij het goed mogelijk is dat we nog onderwerpen toevoegen of aanpassen. Ook kun je tijdens de training eigen praktijkvoorbeelden gebruiken als input. Op deze manier zorgen wij ervoor dat de training perfect aansluit.

Kosten

Om de kwaliteit van de training te kunnen garanderen adviseren wij een maximale groepsgrootte van acht deelnemers. Zodra er meer deelnemers zijn, wordt de training steeds voordeliger. Wanneer je meer dan acht deelnemers inschrijft, raden wij je aan deze te verdelen over meerdere groepen. Zo blijft er voldoende individuele aandacht per deelnemer, waardoor persoonlijke leerdoelen beter behaald worden. Omdat de training bij je bedrijf of organisatie wordt gegeven, hoeft Learnit geen ruimte te huren en kan een incompany training tegen een voordeliger tarief worden aangeboden dan een open inschrijving.

Plannen

Het laatste voordeel van een incompany training is dat je niet afhankelijk bent van onze trainingsdata. Trainingsdata worden in overleg en op basis van de beschikbaarheid van onze trainer vastgesteld. Over het algemeen zijn onze trainingstijden van 10:00 tot 17:00 uur. Indien je andere wensen hebt kun je dit uiteraard aangeven. Jouw agenda staat centraal. Ook staat het aantal dagen van de training niet vast, dit kan aan de hand van jouw leerdoelen worden aangepast. Het maakt niet uit waar het bedrijf gevestigd is, Learnit traint door heel Nederland. Dat scheelt, zo zijn jouw medewerkers minder tijd aan reizen kwijt.

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw organisatie? Neem gerust contact met ons op of vraag vrijblijvend een offerte aan!

[link]

To write or not to write

Waarom? Daarom!

Wie maakt er zich niet schuldig aan? Je schrijft een tekst of een artikel voor studie of werk en je weet even zo snel niet de juiste schrijfwijze. Hoe zat het nu ook al weer met de Nederlandse spelling en grammatica?! Om vervolgens de juiste schrijfwijze op te zoeken via Google, althans dat hoop je dan maar! En aan de andere kant, in het beheersen van een vreemde taal scoren we als Nederlanders overigens best goed. Vergeleken met andere niet-Engelstaligen heeft de Engelse taal voor ons geen geheimen.

Taal doceren

Een leuke manier om je eigen taalkennis te delen is door taalvrijwilliger te worden. Maar, als je de Nederlandse taal uitlegt aan anderstaligen word je ook geconfronteerd met de vele uitdagingen en uitzonderingen op de regel die de Nederlandse taal rijk is, zoals bij de lidwoorden, de klanken, klinkers en medeklinkers. En soms blijft er enkel een “omdat het nu eenmaal zo is” als uitleg over want net zoals het leven zelf dat is, is ook taal niet altijd even logisch. En daar is op zich ook niets mis mee.

Taal leeft

Taal is tot stand gekomen door zich te (blijven) ontwikkelen. Iedere honderd tot duizend jaar ontwikkelt een taal zich mee aan een land en de cultuur van een land. Maar ook onder invloed van het politieke beleid; is er bijvoorbeeld geld en aandacht voor meertalig onderwijs? En soms gebeurt er iets verrassends op taalgebied. Zo vestigde in 2016 het Friese dialect zich officieel op de kaart, kwam er een Amelands woordenboek (Amelander Woa’deboek) uit en is de laatste 500 jaar het belang van taal meer en meer gekoppeld aan schrijftaal.

Taal verandert, taal verschuift

Waar Latijn een dode taal is, is de Nederlandse taal een levende taal. Een taal is levend wanneer deze iemands moedertaal is. Een ander kenmerk van een levende taal is dat er nieuwe woorden aan toegevoegd worden, soms uit een andere taal of door spreektaal. En hoewel het een tegenstelling lijkt, is boeken lezen weer in opkomst en is spreektaal onze schrijftaal steeds meer aan het verdringen.

Wat zeg je nu eigenlijk?

We leven in een tijd waarin we vluchtig lezen (kopjes scannen) en we nemen veel van onze informatie via vlogs en animaties tot ons. En er is zeker een goede kant aan deze ontwikkeling, van schrijf- naar spreektaal. Hierdoor gaan gecompliceerde lange en technische zinnen met een ingewikkelde schrijfstructuur (zoals in deze zin) langzamerhand steeds meer vervangen worden door meer beeldende zinnen. Straattaal dus, taal die meteen duidelijk maakt wat iemand wil zeggen.

Update je taalkennis!

En dat is positief maar aangezien het nog niet de standaard is om te schrijven zoals je het hoort en zoals je op straat met elkaar praat, is het zeker handig om je kennis voorlopig nog even op peil te houden. Bijvoorbeeld met een cursus, training of gratis webinar van Learnit Training.

[link]

Afleiding en concentratie

Afgeleid worden is een keuze

Waarschijnlijk herken je de volgende situatie maar al te goed op je werk: Je bent druk bezig met een bepaalde activiteit die al je aandacht nodig heeft en je telefoon of een eimail haalt je uit je concentratie. Vervelend. En de tijd die je nodig hebt om weer geconcentreerd verder te werken mag dan per persoon verschillen, maar uiteindelijk blijkt dat als je zonder afgeleid te zijn door kan werken, je veel sneller klaar bent. Wat is toch de reden dat we zo snel afgeleid zijn en hebben we dit niet zelf in de hand? Vanuit dat oogpunt durven wij de stelling aan dat afgeleid worden een keuze is.

Concentratie vraagt aandacht.

Er zit een verschil tussen de werkzaamheden en de concentratie die je nodig hebt om deze werkzaamheden uit te voeren. Het schrijven van een rapportage met financiële invloeden vergt meer concentratie dan een memo over het opruimen van de koffiekopjes, om maar een voorbeeld te geven. Het is daarom goed als je de werkzaamheden waarbij concentratie vereist is een label kan meegeven. Door de werkzaamheden te classificeren, krijg je inzicht in hoe hoog de concentratie moet zijn en hoe vervelend het is om afgeleid te worden bij die specifieke taak.

Concentratie vraagt actie

Als je weet welke concentratie nodig is om op een efficiënte manier je werkzaamheden te doen, zul je ook begrijpen dat concentratie om actie vraagt. Soms kan het nodig zijn dat je je letterlijk afzondert door apart te gaan zitten. Soms is het voldoende om je telefoon en je e-mailprogramma uit te zetten. Maar wat altijd geldt is dat je zélf actie moet ondernemen om dit te realiseren. Nu denk je misschien dat het niet bereikbaar zijn of niet direct reageren op een e-mail niet klantvriendelijk overkomt, maar niets is minder waar. Als je de tijd neemt om op een vast moment de telefoon te beantwoorden of je e-mail te lezen, dan heb je ook de tijd om geconcentreerd te werken.

Concentratie en tijdswinst

Vaak hoor je dat de tijd die je hebt te kort is om alle werkzaamheden te doen die men zelf wil doen of die er van je gevraagd worden. Juist door de concentratie op de juiste manieren in te zetten win je tijd. Je bent minder afgeleid, je functioneert prettiger en als je de tijd neemt om met een goede planning te werken en op de juiste manier je tijd te managen dan zul je zien dat de keuze voor geconcentreerd werken afwisselen met andere werkzaamheden je productiviteit veel hoger ligt dan wanneer je het goed vindt dat je gestoord wordt.

De keuze om afgeleid te worden heb je dus zelf in de hand. De vraag is dan ook: wat ga je nu doen? [link]

Zelfvertrouwen en zelfbeeld

Onder zelfbeeld verstaan we het beeld dat je van jezelf hebt; de manier waarop je over jezelf oordeelt of de wijze waarop je jezelf ziet. Dit beeld wordt mede gevormd door de informatie die je van anderen krijgt over jezelf. Zij kijken immers ook naar je, gaan met je om en vormen een beeld van jou. Ze laten je merken hoe ze over je denken of geven hun oordeel over jouw gedrag. Het beeld dat jij van jezelf hebt komt niet altijd overeen met het beeld dat anderen van je hebben. Dit kan je soms onzeker maken. En de manier waarop je jezelf ziet, bepaalt voor een groot deel welke positieve of negatieve gevoelens je ten opzichte van jezelf koestert.

Het komt regelmatig voor dat mensen een verkeerd beeld van zichzelf hebben. Wanneer het beeld dat je van jezelf hebt grotendeels overeenkomt met het beeld dat anderen van je hebben, blijkt hieruit dat je jezelf meestal laat zien zoals je bent of wilt zijn. Zit er verschil tussen het beeld dat je van jezelf hebt en het beeld dat anderen van je hebben? Dan hoeft dit zeker niet te betekenen dat je jezelf niet goed kent of dat anderen je niet kennen. Je laat in verschillende situaties met verschillende personen namelijk ook verschillende kanten van jezelf zien.

Onzeker zijn over jezelf, hoe je overkomt op anderen of over je positie in een bepaalde situatie is heel normaal. Maar deze onzekerheid kan ook te ver doorslaan. Een gebrek aan zelfvertrouwen leidt snel tot een negatieve spiraal: je durft geen uitdagingen meer aan te gaan, legt de lat steeds minder hoog, wat weer leidt tot een verslechtering van je zelfbeeld. Op die manier wordt het steeds moeilijker om uit deze vicieuze cirkel te ontsnappen.

Om je hierbij te helpen hebben we een tweedaagse training Zelfvertrouwen ontwikkeld. In de training leer je de oorzaken van je gebrek aan zelfvertrouwen herkennen en wordt het belang van verbale en non-verbale communicatie in relatie tot jouw zelfbeeld onderstreept. Daarnaast wordt er in de training geoefend door middel van realistische rollenspellen uit de praktijk. Onderlinge feedback en video-analyse zorgen ervoor dat je oude gedragspatronen worden doorbroken. In de training gaan we onder andere aan de slag met de volgende onderwerpen:

  • Werken aan een realistisch zelfbeeld
  • Je eigen kwaliteiten en capaciteiten
  • Het belang van verbale en non-verbale communicatie in relatie tot jezelfbeeld
  • Een positieve mentale instelling (creëren en vast houden)
  • Oorzaken van verlies aan zelfvertrouwen (h)erkennen
  • Ademhalings- en ontspanningsoefeningen
  • Realistische doelen stellen
  • Angsten en uitdagingen
  • Het labellen van negatieve en positieve etiketten
  • Assertiviteit: opkomen voor uw eigen belangen
  • Omgaan met negativiteit en kritiek

Wil je meer weten over onze aanpak en de trainingsmogelijkheden? Neem dan een kijkje op onze trainingspaginaof neem contact op met één van onze adviseurs via info@learnit.nl of 020 6369179.

[link]

Zélf een webinar organiseren?

Misschien dat je al langer met het voornemen loopt om voor je medewerkers, stakeholders of andere relaties een webinar te organiseren. Een drukke agenda verhindert echter telkens dat het er ook echt van komt. Of je hebt wel gehoord van het begrip ‘webinar’, maar weet niet goed wat het fenomeen inhoudt, laat staan welke nieuwe mogelijkheden het jouw organisatie kan bieden. Ontdek wat een webinar voor jou kan betekenen.

Als je een webinar wilt organiseren kunnen we je daarbij in alle facetten van dienst zijn. Of het nu gaat om deskundig advies over hoe een webinar op te zetten en zorgvuldig af te stemmen op een specifieke doelgroep, of om het beschikbaar stellen van onze professionele studio die is voorzien van van alle noodzakelijke geavanceerde apparatuur: we zijn je graag van dienst!

De techniek

Door je webinar via ons te organiseren kun je gebruikmaken van onze webinarstudio en de aanwezige expertise van onze medewerkers. Wij regelen alle technische faciliteiten die komen kijken bij de organisatie en uitvoering van een webinar. Wil je liever een webinar op je eigen locatie organiseren? Ook dat is geen probleem! Met onze mobiele studio kunnen we naar elke gewenste locatie reizen.

De presentatie

Omdat ieder webinar weer anders is, is het ook mogelijk om een webinar in verschillende settings te organiseren. Je kunt bijvoorbeeld als presentator alleen voor de camera staan, maar je kunt ook ondersteund worden door een host of moderator of het webinar in de vorm van een interview organiseren. Ook is het mogelijk om de kijkers bijvoorbeeld te laten zien wat je op je beeldscherm aan het doen bent.

Zelf zorg dragen voor het webinar

Als je zélf alle aspecten van het organiseren van een webinar wilt beheersen, dan is onze tweedaagse training Webinar organiseren wat voor jou. Tijdens de training wordt aandacht besteed aan alle technische aspecten die komen kijken bij het opzetten van een webinar. Er wordt daarnaast stilgestaan bij het presenteren van een webinar en de daaraan gekoppelde interactie en communicatie met een online publiek.

Meer weten over deze training? Vraag dan vrijblijvend een offerte aan. Ook kun je meer informatie opvragen over het organiseren van je eigen webinar door een e-mail te sturen naar info@yourwebinar.nl of te bellen naar 020 6369178.

[link]

Grip op je mailbox met 3 handige tips

Ben je erg veel tijd kwijt met het zoeken naar mailtjes? Idealiter moet je inbox, oftewel je digitale werkplek, zo leeg mogelijk zijn. In deze blog geven we je drie handige tips, waarbij we de instellingen in Gmail als voorbeeld nemen:

Tip 1: Maak gebruik van 3 hoofdlabels

Vrijwel alle e-mailprogramma's geven je de mogelijkheid om je inbox te personaliseren. Door binnenkomende e-mails op een gestructureerde manier te verwerken, kun je het overzicht goed bewaren. Hoe vaak komt het niet voor dat je eindeloos lang moet zoeken in je inbox om die ene e-mail te vinden? Maak gebruik van 3 hoofdlabels: wat je moet doen, waar je nog antwoord op moet krijgen en wat je hebt afgerond. In Gmail stel je dit als volgt in:

  1. Ga naar het tandwielpictogram en selecteer 'instellingen'
  2. Ga naar het tabblad 'Labels' en klik op 'nieuw label maken'
  3. Stel de labels in, bijvoorbeeld: 01 | To do, 02 | Wacht op antwoord en 03 | Afgerond
  4. Als je snel in één oogopslag onderscheid wilt maken tussen je mappen, kun je kleur geven aan de labels. Dit doe je door met je muis op het label te gaan staan (links in je inbox) en daar de kleur te selecteren. Geef bijvoorbeeld de kleur rood aan wat je nog moet doen (to do), geel aan lopende zaken (wacht op antwoord) en groen aan taken die klaar zijn (afgrond).

In de afbeelding hieronder zie je een voorbeeld van hoe je map "to do" er uit kan komen te zien:

Tip 2: Maak gebruik van sub-labels

Door 3 hoofdlabels aan te hebben gemaakt bij tip 1 heb je al gewerkt met labels, maar dit kun je uitbreiden door extra labels aan te maken van je verschillende werkzaamheden. Denk bijvoorbeeld aan klantcontact, promotiezaken of werkoverleggen. Je stelt de labels op dezelfde manier in als bij tip 1. Ook deze labels kun je weer een kleur geven.

In de afbeelding hieronder zie je een voorbeeld van hoe je label "klanten" er uit kan komen te zien. Je ziet op deze manier ook in één oogopslag wat de status is, omdat je bij tip 1 al drie mappen hebt gemaakt voor je binnenkomende e-mails:

Tip 3: Zet je zelf in de BCC bij verzoekjes

Je kent het wel: je stuurt een e-mail naar iemand met een verzoek of vraag, maar hebt (nog) geen goede manier gevonden om bij te houden of je hier wel een reactie op hebt gekregen. Dit kan als gevolg hebben dat het je soms te laat binnenschiet dat je nog iets moest weten van iemand.

Je kunt dit voorkomen door jezelf in de BCC te zetten van e-mails waarin je wacht op een reactie van iemand anders. Je kunt een filter instellen in Gmail dat alle e-mail die afkomstig is van jouw e-mailadres én waarbij je jezelf in de BCC hebt gezet, direct doorgestuurd wordt naar je in tip 1 aangemaakte map 02 | Wacht op antwoord:

  1. Ga naar het tandwielpictogram en selecteer 'instellingen'
  2. Ga naar het tabblad 'Filters en geblokkeerde adressen' en klik op 'nieuw filter maken'
  3. Vul bij "van" én "aan" je eigen e-mailadres in, en klik op "Filter maken met deze zoekopdracht".
  4. Selecteer "inbox overslaan" en selecteer "Het label toepassen". Kies voor (bijvoorbeeld) het label "02| Wacht op antwoord" en klik op "Filter maken". Alle berichten die je hebt verzonden met vragen of verzoekjes vind je nu in deze map. Zodra je een reactie hebt kun je de e-mail verplaatsen naar bijvoorbeeld "03| Afgerond".

In onze tweedaagse training Timemanagement leer je efficiënt met je tijd omgaan en ga je een stuk minder gestrest naar huis aan het einde van de dag. Je leert niet alleen praktische tips zoals in deze blog, maar leert ook te reflecteren op je eigen denken en handelen. Wist je bijvoorbeeld dat assertiviteit en delegatievaardigheden ook een grote rol spelen? Ontdek het in onze training.

Sharon Faber, afdeling Communicatie & Management

[link]

SQL: dé must-learn voor databasegebruikers

SQL, we kunnen er niet meer omheen. De Structured Query Language vormt inmiddels het hart van alle relationale databases. SQL verschaft een standaard interface naar databases als Oracle, Access, SQL Server en andere relationale databases. SQL is daarmee een absolute must-learn voor potentiële database gebruikers.

Waarom SQL?

SQL is een uniforme taal die uitstekend ingezet kan worden voor werkzaamheden als het bevragen plus aanpassen van gegevens in relationele databases. SQL is te gebruiken bij vrijwel elk modern relationeel databaseproduct.

De standaardtaal SQL heeft als wortels de relationele algebra en is oorspronkelijk ontwikkeld door IBM. De ambitie was om business managers SQL te laten inzetten om complexe bedrijfgegevens effectief te analyseren. De grootste voordelen van SQL zijn als volgt:

  • Met SQL maak je elke denkbare query mogelijk. De resultaten van de query's kun je gebruiken voor rapportagedoeleinden.
  • De standaardtaal SQL werkt onafhankelijk van specifieke databases. Daarom is de opgedane SQL-kennis ook toepasbaar op andere omgevingen zoals Oracle of Access.
  • Geavanceerde, in-database analytics zonder extra kosten. Klanten kunnen met SQL betere beslissingen nemen, door de eenvoudig te gebruiken analysetools die externe data, gegevens van het bedrijf en zelfs ongestructureerde big data naadloos combineren.
  • SQL biedt constante positieve gebruikerservaringen, zowel on-premise als in de cloud. Dit is mogelijk door het gebruik van gedeelde beheer- en ontwikkelingstools.
  • Innovaties worden standaard geintegreerd. Denk aan in-memory, beveiliging, HA, mobile BI & geavanceerde analytics. Dat maakt het voor klanten overbodig om dure add-ons aan te schaffen.

Hoe werkt SQL?

SQL is opgedeeld in drie onderdelen, die gezamenlijk informatie ontsluiten:

  1. de Data Manipulation Language (DML): een verzameling aan computertalen om gegevens uit een database te halen, te verwijderen, toe te voegen of aan te passen. De DML wordt gebruikt door computerprogramma's of database gebruikers.
  2. de Data Control Language (DCL): een computertaal die gebruikers inzetten om de toegang tot een relationele database te controleren.
  3. de Data Definition Language (DDL): een computertaal die data definieert. Een DDL wordt bijvoorbeeld gevormd door een deel van de commando's van SQL.

SQL werkt met geavanceerde query's. Een zogeheten is query is een tekenreeks die als zoekopdracht naar het database managementsysteem wordt verstuurd. Dit databasemanagementsysteem (DBMS) verwerkt de opdracht en stuurt de gevraagde gegevens terug naar het programma dat de query uitzette.

Training SQL Basis

Ontdek met een SQL-training data die eerder verborgen voor je bleven. In onze tweedaagse training SQL Basis leer je alle belangrijke ins en outs van SQL, zoals:

  • de basisprincipes;
  • gegevens opvragen, sorteren, aanpassen en filteren;
  • het werken met (sub)query's;
  • tabellen maken, aanpassen en verwijderen, en;
  • de verschillen in SQL tussen databasesystemen.

[link]

Excel - Access 0:1

In de zomer van 2015 is er in Amerika een grootschalig onderzoek geweest naar het gebruik van Excel-werkbladen. Vele duizenden sheets zijn bekeken. En wat bleek? Het merendeel van deze werkbladen bevatten geen enkele formule. Dat betekent blijkbaar dat Excel voornamelijk gebruikt wordt om gegevens te bewaren, zonder dat daarmee gerekend wordt.

In de praktijk kom ik ook veel Excel-gebruikers tegen die allerlei lijstjes of lijsten maken in Excel. Ik begrijp dat ook wel, omdat de ruitjes-indeling handig werkt en eenvoudig met filters de juiste gegevens geselecteerd kunnen worden. De problemen komen wanneer gegevens van een werkblad gekoppeld moeten worden aan andere werkbladen. Dit lukt niet met een paar eenvoudige formules en wordt dan vaak ook haast onmogelijk. Hoewel Excel een aantal databasefuncties (DBSOM,DBAANTAL,..) kent zijn deze wel weer bedoeld om mee te rekenen.

De oplossing die niet voor de hand ligt, maar vaak wel veel beter is, is het importeren van de gegevens in MS Access. Dit gaat over het algemeen probleemloos en Access maakt hiervan tabellen. Het leggen van relaties tussen gegevens wordt nu eenvoudig. In de menu-optie 'Relaties' kunnen lijnen tussen velden van verschillende tabellen getekend worden om relaties aan te brengen. Daarbij kunnen diverse opties gebruikt worden om de integriteit van de gegevens te waarborgen. Zo kan bijvoorbeeld alleen een order worden toegevoegd als hiervoor eerst een klant is aangemaakt. Deze gegevensintegriteit is in Excel niet aanwezig.

In Access kunnen eenvoudig formulieren (invoerschermen) gemaakt worden om het voor gebruikers nog overzichtelijker te maken. Ook aan uitvoer is gedacht. Via rapporten kan de informatie zeer flexibel worden afgedrukt naar papier of PDF. Ook kan eenvoudig naar Excel geëxporteerd worden. In Access kunnen zelfs de meeste Excel functies gebruikt worden om berekeningen te maken.

Het is altijd belangrijk om bij werk het juiste gereedschap te gebruiken. Dat geldt ook op kantoor. Wanneer een Excel-werkblad geen formules bevat is het meestal beter om voor Access te kiezen.

Roy Nieuwenhuijzen

Office-trainer

Wil je persoonlijke begeleiding, feedback en oefenen met eigen situaties? Schrijf je dan in voor een Excel-training of Access-training Je kunt onze Office-trainingen volgen in de versies 2007, 2010, 2013 of 2016

[link]

Stappenplan om agressie te de-escaleren

Bij het omgaan met agressieve mensen is het belangrijk om te weten dat agressie agressie uitlokt. Soms kan een manier van kijken, iets zeggen of een bepaalde houding al agressie uitlokken. Interesse kan geïnterpreteerd worden als bemoeizucht ("Hé, wat kijk je nou? Heb ik iets van je aan?"), terwijl dat helemaal niet zo bedoeld is. Het is belangrijk om op je eigen manier van communiceren te letten, omdat jouw gedrag net díe druppel kan zijn die de emmer bij iemand anders over doet lopen.

Non-verbale én verbale communicatie spelen een belangrijke rol bij het omgaan met agressieve mensen. Natuurlijk is er een groot verschil tussen iemand die gewoon boos is en bijvoorbeeld een overvaller. Soms is het goed om iemand uit te laten razen, soms om begrip te tonen en soms om zo hard mogelijk weg te rennen. Iedere situatie verlangt een goed inschattingsvermogen. Om je op weg te helpen delen we hieronder een globaal stappenplan om met verschillende vormen van agressie om te gaan:

1. Benader de ander met een open houding

Agressie is vaak een reactie op een persoon of een situatie. Wanneer je een agressief persoon tegenover je hebt, is vaak je eerste reactie om ook agressief te reageren. Toch is het beter om rustig te blijven en een open houding aan te nemen richting de ander. Als jij agressief reageert, dan wordt de ander nog kwader en agressiever met alle gevolgen van dien.

2. Laat de ander zijn of haar boosheid uiten door te luisteren

Je kunt het best een stukje ‘meegaan’ in wat de agressieve persoon te zeggen heeft. Als hij zijn verhaal kwijt kan, zal hij rustiger worden. Hij voelt zich gehoord en begrepen. Soms helpt het simpele zinnetje: "Ik zie dat je kwaad bent" al.

3. Samenvatten en vragen stellen

Maak een inschatting maken met welke vorm van agressie je te maken hebt om het vervolg van het gesprek te bepalen:

Bij emotionele agressie / frustratie agressie:

Emotionele agressie komt vaak voort uit een opeenstapeling van frustraties. Neem het probleem serieus en laat de ander zijn of haar boosheid uiten. Doe bij emotionele agressie het volgende:

4. Begrip tonen

Niet voor het agressieve gedrag, maar wel voor de situatie. In de ogen van een agressief persoon is hem of haar onrecht aangedaan. Ga daar niet tegenin, maar toon begrip. Iemand die zich begrepen voelt, maakt minder stennis.

5. Informatie geven

Licht toe waarom de situatie is zoals hij is. Vertel rustig wat er precies aan de hand is en vraag om begrip hiervoor.

6. Oplossing bieden

Probeer samen of zelf een oplossing te zoeken, of als dit mogelijk is een alternatief. Bied een oplossing en koppel die aan concrete afspraken, voor zover je daartoe in staat bent. Ben jij zelf niet degene die dingen kan of mag afspreken, haal er dan de persoon bij die dat wel kan en mag.

7. Positief afsluiten

Het mooiste is als je op een positieve manier het gesprek kunt beëindigen. Een vriendelijk woord of een kopje koffie doet wonderen. Sluit altijd positief af. En pas op voor sarcasme. Helaas zal het niet altijd lukken de ander ook positief weg te laten gaan. Maar zorg zelf dat je het gesprek positief afsluit.

Bij instrumentele / doelgerichte agressie:

Bij instrumentele agressie gebruiken mensen agressie met opzet. Ze eisen iets en omdat ze denken dat ze het anders niet voor elkaar krijgen, hebben ze bij voorbaat al het idee om het via agressie wel voor elkaar te krijgen. Hier moet je al daarom al eerder je grenzen trekken. Als het nodig is vrij snel al na stap 1.

4. Grenzen stellen

Grensbewaking is erg belangrijk in het omgaan met agressie. Dit om als professional goed te kunnen reageren. Zeg bijvoorbeeld (vriendelijk docht beslist) dat je graag wilt luisteren en praten, maar niet als zij zich zo gedragen.

5. Oplossing/keuze bieden

Geef aan de boze persoon de keuzemogelijkheden aan die er zijn. In de wachtkamer van de eerstehulppost: "U kunt kiezen: u gaat rustig zitten, dan wordt u zo meteen geholpen. Of u gaat niet zitten, maar dan bel ik nu de bewaking."

6. Afsluiten

Zijn de gegeven oplossingen niet voldoende, geef dan duidelijk aan dat er geen andere optie is dan de keus om mee te werken of te stoppen. Wees hier heel stellig in.

Training volgen

Agressie wordt op z’n minst beter beheersbaar en brengt minder leed toe wanneer je meer instrumenten in handen krijgt om gewelddadig gedrag vroeg te herkennen, de-escalerend op te treden en een duidelijk beeld te verkrijgen van je eigen gedrag in de situatie. Deze vaardigheden worden, met behulp van professionele acteurs, volop ontwikkeld en herontdekt in onze training Omgaan met agressie en (verbaal) geweld en de gespecialiseerde variant Agressietraining voor BOA's. [link]

Nut en noodzaak van agressietrainingen

Geweld in de publieke ruimte neemt toe. We lezen steeds vaker krantenkoppen als "Steekwerend vest in Haagse trams", "Conducteur naar ziekenhuis na mishandeling" en "Beveiligers vaak slachtoffer van geweld". Een gedrags- en cultuurverandering is zonder twijfel nodig, maar de impact van agressie kan worden verkleind door een gedegen training.

Voor BOA's, beveiligers, conducteurs, baliemedewerkers, agenten, deurwaarders, docenten of andere professionals die werkzaam zijn in de publieke ruimte, hebben we daarom twee agressietrainingen ontwikkeld. Deze trainingen bieden instrumenten om:

  • lichamelijke en geestelijke effecten van agressie beter te begrijpen;
  • agressief gedrag vroeg te herkennen;
  • snel te kunnen anticiperen op dit gedrag;
  • de-escalerend op te treden;
  • assertiviteit verder te ontwikkelen en
  • het eigen gedrag in kaart te brengen middels videoanalyse.

Dit doen we door te werken met professionele acteurs, een beproefd programma en door de training zéér maatgericht aan te bieden. Je vindt als cursist altijd aansluiting met je eigen werksituaties, omdat we dit als uitgangspunt nemen bij het ontwikkelen van praktijkoefeningen.

We bieden twee trainingsvarianten aan:

Na het volgen van één van onze agressietrainingen blijf je (beter) in balans en ben je weerbaar(der) in moeilijke situaties. Neem contact op via info@learnit.nl of bel met één van onze trainingsadviseurs om de mogelijkheden te bespreken (020 6369179). [link]

10 belangrijke redenen om een webinar te organiseren

Wie in het verleden een product, dienst of boodschap aan een grote groep mensen bekend wilde maken, kon daartoe een conferentie of zakelijke bijeenkomst opzetten. Vanzelfsprekend moesten de geïnteresseerden die daarbij wilden zijn dan wel de tijd en middelen hebben om naar de afgesproken locatie af te reizen. Dankzij de moderne technologie is dat tegenwoordig niet meer nodig. Met een seminar via internet, ook wel een webinar genoemd, kun je je doelgroep op een veel eenvoudigere manier bereiken. Bovendien hoeven de mensen die je webinar willen bijwonen geen reis te ondernemen. Zo maak je het voor hen een stuk aantrekkelijker om kennis te nemen van je boodschap. Maar er zijn nog veel meer goede redenen om een webinar te organiseren.

1. Een webinar organiseren scheelt alle partijen tijd en geld

Het volgen van een webinar kan in principe tussen de bedrijven door, maar kost niet alleen de geïnteresseerden aanzienlijk minder tijd en geld. Ook voor degene die het webinar organiseert levert het namelijk de nodige besparingen op. Zo hoeft men bijvoorbeeld geen ruimte af te huren of catering te regelen, en kan de online lezing of presentatie voordelig via internet gepromoot worden.

2. Geschikt voor grote en kleine aantallen deelnemers

De deelnemers kunnen het webinar gewoon via hun computer bijwonen. Dit betekent dat je je niet druk hoeft te maken over hoeveel mensen erop afkomen, of de zaal niet te groot of te klein is, of er voldoende parkeergelegenheid is, en of iedereen op tijd arriveert.

3. Direct contact met je doelgroep

Het publiek heeft de mogelijkheid om tijdens een webinar rechtstreeks met je te communiceren. Hierdoor krijg je een nog betere kijk op wat je doelgroep wil en leer je deze optimaal kennen. Dit soort inzichten en informatie zijn voor een ondernemer van onschatbare waarde.

4. Snelle interactie met potentieel geïnteresseerden

Bij een traditioneel seminar luisteren de aanwezigen over het algemeen in stilte naar een betoog. Een webinar organiseren nodigt daarentegen juist uit tot interactie tussen spreker en publiek. Dit is een veel doeltreffender manier om een relatie met je doelgroep op te bouwen dan via eenrichtingsverkeer, zoals met een geschreven tekst of een videoboodschap.

5. Webinar is vaak ook achteraf te bekijken

Omdat een webinar meestal ook nog kan worden bekeken als deze al heeft plaatsgevonden, bereik je je doelgroep zelfs achteraf nog. Daarmee is het een bijzonder krachtig en langdurig marketingmiddel. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je webinar gemakkelijk online is te vinden. Om het publiek erop te attenderen, kun je de link van het webinar naderhand verspreiden via je social media-kanalen.

6. Goede manier om meer naamsbekendheid te krijgen

Vooral wanneer een bedrijf een relatieve nieuwkomer is, kan het organiseren van een webinar helpen bij het genereren van naamsbekendheid. Het biedt ondersteuning bij het creëren van bewustwording bij je potentiële publiek, en tegelijkertijd werk je aan het opbouwen en uitbreiden van je zakelijke netwerk en businesscontacten.

7. Ideaal voor effectieve productpromotie

Een webinar organiseren leent zich perfect voor het maken van reclame voor je boek, product, evenement enz. Als organisator kun je in je verhaal verwijzen naar passages uit je boek, of er gedeeltes van je video in opnemen. Aan het eind van het webinar laat je de kijkers dan een link zien waarop informatie is te vinden over waar en hoe ze het product kunnen aanschaffen.

8. Maak een product van je webinar

Veel webinarservices bieden de mogelijkheid om een live webinar op te nemen. Dit geeft je de kans om er later een podcast of online video van te maken. Desgewenst kan het webinar ook worden uitgebracht op dvd. Je kunt deze dvd gebruiken voor de verkoop of bijvoorbeeld om weg te geven als relatiegeschenk.

9. Webinar organiseren dat direct geld oplevert

Wanneer je als ondernemer bovenop bepaalde ontwikkelingen zit of geregeld noviteiten introduceert, kan een webinar al financieel lucratief zijn op het moment dat deze plaatsvindt. Dit doe je door van de mensen die geïnteresseerd zijn in de laatste nieuwtjes binnen je sector een bijdrage te vragen om het online seminar te kunnen volgen.

10. Verzamel contactgegevens via je webinar

Het organiseren van een webinar leent zich perfect voor het verzamelen van e-mailadressen en andere informatie onder je doelgroep. Je kunt als voorwaarde voor deelname aan het webinar de belangstellenden bijvoorbeeld vragen zich vooraf aan te melden. De gegevens die dit oplevert zijn bijzonder waardevol voor het marketingteam of de verkoopafdeling van een bedrijf.

Wil je na het lezen van de blog ook een webinar organiseren? Schrijf je dan in voor onze tweedaagse training Webinar organiseren of vraag vrijblijvend een offerte aan. Ook kun je contact opnemen met YourWebinaronderdeel van Learnit Training, die de technische aspecten van een webinar volledig voor je uit handen kan nemen.

[link]

10 goede redenen om WordPress te gebruiken

Volgens een recente schatting wordt WordPress inmiddels door meer dan een kwart van alle websites gebruikt, tientallen miljoenen in totaal. En niet alleen hobbyisten gebruiken dit CMS (contentmanagementsysteem), maar ook grote namen, waaronder nieuwswebsites zoals die van de New York Times, Fortune en NRC. Hoe komt dat eigenlijk? In deze blog geven we je 10 goede redenen om ook WordPress te gaan gebruiken.

1. Gebruiksgemak

Als je het zelf niet te ingewikkeld wilt maken, hoeft WordPress amper méér te zijn dan een Microsoft Word-achtig interface. In de basis is er voor gebruikers namelijk praktisch geen enkele kennis van programmeren vereist. Dat is ook precies waar dit Content Management System voor bedoeld is: de gebruiker regelt de inhoud, WordPress verzorgt de rest.

2. Het is open source

De programmeercode van WordPress is vrij beschikbaar en iedereen kan eraan sleutelen. En dat gebeurt dus ook, gratis en 24/7. Dat zorgt niet alleen voor een kwalitatief hoogwaardig en altijd actueel systeem, maar betekent ook dat je volledige vrijheid hebt om het aan te passen. Werkelijk alles kun je naar wens op maat maken (of laten maken).

3. De community

Omdat WordPress zo vaak wordt gebruikt, is vrijwel iedere denkbare uitdaging al eerder voorgekomen. Voor de meeste problemen die nieuwe gebruikers tegenkomen staat dus al een kant-en-klare oplossing online. En als dat niet het geval is, is de levendige en vrijgevige WordPress-gemeenschap vaak in staat die snel en gratis te bieden, bijvoorbeeld via de officiële fora.

4. Thema’s

WordPress wordt geïnstalleerd aan de hand van zogenaamde thema’s, die bepalen hoe je website er uitziet – zowel aan de achterkant als wat betreft het feitelijke webdesign. Er zijn duizenden thema’s beschikbaar, waarmee je een website op professionele wijze vorm kunt geven. Veel gebruikers hebben daarom helemaal geen webdesigner meer nodig.

5. Plugins

WordPress-installaties zijn uit te breiden met kleine programmaatjes, plugins genaamd. Voor bijna elke functionaliteit bestaat tegenwoordig wel een plugin. En ook hier doet de community haar werk: er bestaat namelijk een uitgebreid ratingsysteem waarmee je eenvoudig kunt inschatten of een plugin goed is of niet.

6. Betrouwbaar

WordPress is inmiddels meer dan tien jaar oud, en vele duizenden ervaren programmeurs hebben aan het project meegewerkt om het te verbeteren. Dat betekent dat WordPress de fase van kinderziektes ver voorbij is.

7. SEO-vriendelijk

Met enkele eenvoudige aanpassingen – al dan niet via een plugin – is WordPress zeer SEO-vriendelijk. Niet enkel gebruikers, maar ook zoekmachines houden dus van dit CMS.

8. Veilig

Een algemene misconceptie is dat WordPress onveilig zou zijn. Dat komt omdat het vaak wordt aangevallen. Maar dat is enkel het geval omdat het zoveel gebruikers kent: aanvallers gaan simpelweg voor maximale opbrengsten, en focussen op het grootste systeem is dan een logische stap. Gebruikers die keurig de voorgeschreven basale veiligheidsmaatregelen in acht nemen, zoals regelmatig updates uitvoeren, worden zelden getroffen.

9. Schaalbaar en krachtig

WordPress wordt vaak gezien als een systeem voor kleine gebruikers. Dat is echter geheel ten onrechte. Enkele van de grootste websites ter wereld maken gebruik van WordPress, met wellicht als meest sprekende voorbeeld Wordpress.com, de dienst die een gehoste versie aanbiedt. Hoewel geen enkele WordPress installatie zonder meer bestand is tegen een dergelijke hoeveelheid internetverkeer, kan het systeem het dus in principe wel degelijk aan. WordPress kan dus met je meegroeien.

10. Het is populair

Hoe groter WordPress wordt, hoe beter. Dat komt omdat het open source is, maar ook omdat steeds meer gebruikers elkaar steeds beter kunnen helpen. Het gaat beslist niet voor elk systeem op, maar in het geval van WordPress is populariteit echt een voordeel.

Wil je onder begeleiding van een trainer aan de slag? Schrijf je dan in voor onze training WordPress of vraag vrijblijvend een offerte aan.

[link]

Is het wel een project?

Vanaf 1980 werd projectmatig werken steeds belangrijker door de toenemende dynamiek en complexiteit van de maatschappij en de organisaties zelf. Tegenwoordig wordt bijna elke klus een project genoemd; zelfs het opruimen van de archiefkast is een project. Ik denk dat het door de tijdgeest komt, projectmanagement is trendy. Dat iedere activiteit een project wordt genoemd is duidelijk een gevalletje ‘de klokken horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt’.

Je kent vast het geheugenspelletje van vroeger nog: ‘Ik ga op reis en ik neem mee..’. De eerste speler zegt: "Ik ga op reis en ik neem mee: een zwembroek". De tweede speler herhaalt dit en voegt iets toe. De derde speler herhaalt het woord van speler één en twee en voegt iets toe, enzovoort, enzovoort. Aan de hand van een vakantieplanning schets ik je de keuze van manieren van werken en het onderscheid.

Elk jaar ga je naar dezelfde bestemming via een vaste route, neem je zelf de spullen mee en het budget is door de jaren ervaring nauwkeurig vast te stellen. Dit is routine. Indien je routinematig ‘saai’ vindt en je meer spontaniteit en avontuur wil, dan kies je voor improviseren. Je globale wens is ‘daar waar de zon schijnt’, dus je stapt in de auto en rijden maar. Regelmatig wordt de koers aangepast aan de omstandigheden. Er ontstaan gedurende de trip nieuwe ideeën. Het is niet goed voor te bereiden daarom neem je verschillende spullen mee en veel geld.

Wanneer je je vakantieplanning projectmatig aanpakt, heb je een meer omlijnd doel (cultuur in Frankrijk, afgewisseld met ontspanning). Je bepaalt eerst de functionele eisen (kastelen en strand) en de operationele eisen (zonne-uren per maand in de regio en maximale afstand). Daarna ga je inventariseren welke keuzemogelijkheden er zijn voor vakantiebestemmingen. Je maakt een keuze, bepaalt de route en pakt de noodzakelijke spullen in en vertrekt. Bij elke keuzemoment zijn kleine wijzigingen mogelijk.

Projectmatig werken ligt tussen routine en improviseren in: er is geen garantie dat het vooraf vastgelegd resultaat bereikt wordt door het volgen van vaststaande procedures, maar er is voldoende ervaring in (soort)gelijke situaties om een af te leggen weg te beschrijven, die waarschijnlijk de geformuleerde doelstellingen dichterbij brengt.

Binnen een organisatie kan er op verschillende manieren gekeken worden naar projecten en projectmatig werken. Bij bijvoorbeeld het bouwen van een huis wordt het ontwerpen en de bouw gezien als een project, waarin architect en aannemer samenwerken. Vanuit de top wordt het geheel gezien als een project. De metselaars en timmerlieden werken routinematig. Vanuit de uitvoering wordt het als routine gezien.

Het kan ook zijn dat de moederorganisatie zeer regelmatig activiteiten verricht in de vorm van een project, bijvoorbeeld bij vernieuwing van producten en onderzoek. Vanuit de top worden deze activiteiten gezien als routine. De uitvoerende onderzoekers werken projectmatig. Vanuit de verschillende lagen kan verschillend geoordeeld worden over routinematig en projectmatig werken.

‘Iets’ leent zich voor een project indien er van te voren een globale beschrijving te geven is van een aantoonbaar, gewenst eindresultaat. Daarnaast komt er een einde aan de specifieke inspanning, na het bereiken van het eindresultaat. En op de derde plaats bestaat er een behoorlijke mate van onzekerheid t.a.v. het eindresultaat en/of de weg.

Wanneer je weer de opdracht krijgt om betrokken te zijn bij een “project”, houdt het dan tegen dit voetlicht aan en maak een bewuste en kritische afweging of het een activiteit is of dat het daadwerkelijk een project is. Een project is een tijdelijk werkverband van een aantal mensen – meestal verschillende vakgebieden – om een vooraf vastgesteld doel te bereiken met een vastgesteld budget.

[link]

Dag Flash. Hallo Animate CC!

Het is zover. Flash Professional CC krijgt een nieuwe naam: Adobe Animate CC. Uiteraard verandert niet alleen de naam, maar worden er ook nieuwe mogelijkheden toegevoegd. Het is de bedoeling dat Animate CC de nieuwe standaardtool wordt voor iedereen die webanimaties wil maken. SWF- en AIR-formats worden nog steeds ondersteund, evenals HTML5. Door samen te werken met Google en Facebook wil Adobe de bestaande Flash-content nog steeds beschikbaar houden. Adobe zegt Flash Professional CC helemaal vanaf het begin te hebben heropgebouwd om dit mogelijk te maken. Waarom veranderen ze van naam en wat zijn de nieuwe mogelijkheden waar je straks gebruik van kunt maken? Lees hier verder en ontdek alles wat je moet weten over Adobe Animate CC.

Waarom veranderen ze de naam?

Flash heeft een turbulent verleden en een slechte identiteit opgebouwd. Toen Apple stopte met het ondersteunen van Flash op de iPhone en IPad, leek het al einde verhaal te zijn. Veel marketeers bleven er echter nog steeds gebruik van maken. Nu onder andere advertentieblockers zo populair zijn geworden, lijkt dit pad voor hen inmiddels ook niet meer rendabel. En door verscheidene problemen met het programma en verschillende versies, is het slim van Adobe om het roer om te gooien met een volledig nieuwe naam. Wat verandert er?

Mogelijkheden

Omdat HTML5 voornamelijk gebruikt wordt, legt Adobe hier sterk de nadruk op door een nieuwe HTML5-videospeler die de oorspronkelijke Flash variant vervangt. Van welke mogelijkheden kun je straks nog meer gebruik maken?

Tekenen

  • Betere penselen die ervoor zorgen dat u gemakkelijk strakke vectorlijnen kunt maken en toegang krijgt tot live previews.
  • Bij elkaar liggende frames kunnen nu verschillende alfa- en kleurwaarden hebben, zodat het gemakkelijk wordt om ingewikkelde animaties te maken.
  • Met Vector art brushes kunt u het pad van een lijn aanpassen nadat deze getekend is en naar elk formaat schalen zonder dat de kwaliteit verloren gaat. Het is ook mogelijk om zelf penselen te maken of te importeren.
  • Het wordt gemakkelijker om audio-loops direct op de tijdlijn en zonder code te beheren.
  • Verander sneller van kleuren, doordat deze automatisch in de rest van het project kunnen worden aangepast.
  • Je kunt het canvas 360 graden draaien om echt elk puntje goed op de i te zetten.

Output

  • Het is nu mogelijk om video’s te exporteren voor de nieuwste Ultra HD en HI-HPI-displays.
  • Wil je verder werken in Adobe Muse, DPS, InDesign of Dreamweaver? Geen probleem, exporteer je project simpelweg als een .OAM bestand.
  • HTML5 Canvas, Flash (SWF), WebGL, Air en andere platformen zoals SVG worden door Adobe Animate CC gewoon ondersteund.
  • Hebt u nog oude content liggen? Wek ze opnieuw tot leven door ze te optimaliseren voor iedere resolutie.

Integratie

  • Met Creative Cloud Libraries krijgt u gemakkelijk toegang tot al uw afbeeldingen, kleuren, penselen en vector-illustraties.
  • In Adobe Stock krijt u direct toegang tot miljoenen illustraties waarmee u zelfs kunt animeren.

[link]

Heb je nog opleidingsbudget van 2015 over?

Het begin van 2016 is in zicht en de opleidingsplannen voor het nieuwe jaar worden weer gemaakt. Maar wat moet je doen met je resterend opleidingsbudget? Ons team van trainingsadviseurs denkt graag met je mee, zodat we samen kunnen kijken hoe je nog het meeste uit je opleidingsbudget én ontwikkeling kunt halen. Kijk voor ons aanbod, enkele van onze trainers en onze werkwijze in onze informatiebrochure. Om deze te downloaden klik je hier.

Mocht het nou zo zijn dat je dit jaar geen tijd meer heeft voor het volgen van een training, dan kunnen wij de factuur nog wel dit jaar versturen maar kun je in de training pas in 2016 volgen. Daarnaast kun je samen met jouw collega's het opleidingsbudget bundelen middels onze strippenkaart en ontvang je hier 5% korting voor als je de strippenkaart vóór 31 december 2015 aanschaft. Voor meer informatie over onze strippenkaart klik je hier.

[link]

Nominatie vakprijs Trainer van het Jaar!

De Nederlandse Orde van Beroepstrainers (NOBTRA) heeft de genomineerden voor de verkiezing van 'Trainer van het Jaar' bekend gemaakt. 'Trainer van het Jaar' is de prijs voor de persoon die volgens collega's en opdrachtgevers de beste trainer is in het Nederlandse taalgebied. Deze vakprijs stelde de NOBTRA in 2011 in. Op 25 september maakt de vakjury tijdens de 'Dag van de Trainer' in Spant! in Bussum bekend wie zich het komende jaar 'Trainer van het Jaar' mag noemen.

We zijn zeer vereerd dat Carlijn Hoogeveen, hoofd van onze Communicatie- en Managementafdeling, genomineerd is voor deze titel!

Wat zijn volgens jou de betekenis en waarde van een vakprijs als de titel 'Trainer van het Jaar'?

Carlijn: De NOBTRA heeft tot doel beroepstrainers te erkennen, toetsen en ontwikkelen, te inspireren en te binden en behartigt het aanzien van het beroep 'beroepstrainer'. Volgens de NOBTRA is een ideale trainer een trainer die:

  • een hbo denk- en werkniveau heeft;
  • een relevante en erkende trainersopleiding heeft, en daardoor beschikt over een brede theoretische kennis op het gebied van leren en gedrag, communicatie, didactiek, groepsdynamica en arbeids- en organisatiekunde;
  • twee jaar werkervaring heeft;
  • een professionele basishouding kan tonen;
  • op eigen werk en ontwikkeling reflecteert;
  • zich blijvend professionaliseert;
  • een trainingsvoorstel kan ontwikkelen en uitvoeren die past bij de vraag van de opdrachtgever en de vaardigheden heeft om leerprocessen op motiverende en heldere wijze te begeleiden.

Hierdoor geeft een dergelijke vakprijs ook onze klanten een idee waar de kwaliteit zit. Door de aanwezigheid van vakprijzen wordt het ontwikkelen van onze trainers en kwalitatieve didactische ideeën nog verder gestimuleerd. Het is een soort keurmerk voor onze klanten en geeft vertrouwen richting onze deelnemers en de organisaties waarvoor we trainen. Het is een eer hiervoor genomineerd te worden. Het geeft erkenning aan het trainersvak. Dat wat ik met heel mijn wezen doe en waarin ik geloof wordt ook gewaardeerd door onze klanten en deelnemers. Mooi als dat zo samen komt!

Wat kenmerkt volgens jou een 'Trainer van het Jaar'?

Carlijn: Algemeen: Erkenning van kwaliteit en een voorbeeldfunctie voor anderen. Iemand die door aanpak een pad vrijmaakt voor anderen in de snel wijzigende trainingsjungle.

Specifiek wat voor mij de essentie van trainen is: Reflecteren en ontwikkelen zijn twee begrippen waar mijn passie al jarenlang ligt, in de breedste zin van het woord. Met klanten resulteert dit in mooie, inzichtgevende adviesgesprekken, begeleiding, trainingen en (team)coaching. Het vergroten van inzicht in eigen kunnen en onderzoeken welke overtuigingen de ander mogelijk belemmert om een volgende stap te zetten. Door goed te luisteren wat er (niet) gezegd wordt, een spiegel voor te houden en aan te sluiten bij de klant. Ik wil mensen in beweging zetten vanuit contact en verbinding en vanuit de overtuiging dat iedere deelnemer zelf het beste weet wat er nodig is, maar soms even dat zetje in de goede richting nodig heeft. Mijn aanpak is met name een veilige omgeving creëren om uit je comfortzone te gaan, actiegerichte oefeningen laten ervaren die confronterend kunnen zijn, maar waar de lach ook zeker niet ontbreekt. Elke training, groep en individu is anders, en daarom altijd maatwerk. Dat vind ik leuk en leerzaam! Voor mij betekent het trainersvak continue reflectie en zelf groeien.

Ik doe mijn werk met veel enthousiasme en ben zelf ook nog lang niet uitgeleerd. Sinds vorig jaar werk ik naast mijn functie bij Learnit Training als opleider coach bij 'De School voor Coaching' waar ik de 'Leergang Coaching voor Professionals' verzorg. Een ontzettend mooie nieuwe stap in mijn behoefte aan verdieping en ontwikkeling. De transformatie die deelnemers doormaken is prachtig en geeft een nog diepere betekenis aan de rol van begeleider.

Mijn visie voor onze afdeling bij Learnit Training: In onze trainingen en tijdens het coachen en adviseren werken we vanuit (com)passie met onze klanten. We geloven dat een goede verbinding met onze klanten cruciaal is voor een goede samenwerking. Onszelf blijven ontwikkelen en uitdagen vinden we vanzelfsprekend. Aansluiten bij de praktijk van de klant en dit integreren in ieder programma is vanzelfsprekend. De klant af en toe confronteren, wijzen op mogelijke effecten en het resultaat voor ogen houden maakt dat we een prettige partner zijn voor organisaties en ons ook veelvuldig terugvragen. Ik vind dus ook dat dit is wat een trainer in huis moet hebben.

Wat betekent deze nominatie voor jou?

Carlijn: Een mooie erkenning en tegelijkertijd is het ook stimulerend om mezelf verder te ontwikkelen. Aan de andere kant zorgt dit voor meer bekendheid bij organisaties en klanten voor Learnit Training. Ik ben ook trots op ons bedrijf en mijn collega’s dat het met elkaar gelukt is om neer te zetten wat we nu zijn in trainersland en dat ik daar al 12 jaar onderdeel van uit maak. Dat ik de trainer ben die ik nu ben is mede dankzij Learnit Training, waarbij groei en ontwikkeling altijd gestimuleerd wordt.

Hoe zou je invulling willen geven aan de titel als je die mag dragen?

Carlijn: Ik ben ooit begonnen met trainen van psychologiestudenten op de universiteit. Waar het de eerste jaren met name ging over trainen boven het wateroppervlak, concreet gedrag en effectiever worden in je handelen, transformeerde ik als trainer door meer en meer in te gaan op wat er gebeurt onder dat wateroppervlak. Door vertrouwen te geven, werkelijk te luisteren naar wat de deelnemer vertelt en daar onderzoek naar te doen, werd het mogelijk om te accepteren voor de deelnemer hoe het werkelijk was en mogelijk gedrag aan te passen indien wenselijk. De laatste jaren, nu ik adviseer en train bij grote bedrijven, heeft mijn interesse zich uitbreid naar het systemisch werken, de context die van invloed is en erkenning te geven voor onderstromen die van grote invloed zijn. Trainen is zeker niet op alles het antwoord. Ik hoop dat ik dit de komende jaren nog meer kan uitbouwen en ontwikkelen. Het inzicht vergroten bij bedrijven dat een quick fix niet bestaat en dat verdieping, in verbinding met je medewerkers zijn en werkelijk interesse hebben in elkaar naast rekening te houden met de bedrijfsresultaten, een gouden combinatie is. En dat af en toe een training heel effectief en waardevol kan zijn (mits dit bevlogen en met voldoende reflectie gegeven wordt!) maar niet het antwoord is op alles. Daar wil ik meer mee doen, met of zonder de titel.

[link]

Verdiepen in het trainersvak

Wat maakt iemand een goede trainer? Tijdens Train de trainer gaan we uitgebreid aan de slag met de essenties van het trainersvak en vragen als: Hoe beslis je waar de training over moet gaan? Hoe baken je de onderwerpen af en creëer je een voelbare rode draad? Hoe krijg je deelnemers zover dat ze nieuw gedrag of vaardigheden gaan gebruiken? Tijdens Train de trainer komt ook je uitstraling als trainer aan bod. We nemen de deelnemers mee langs de route die we zelf als trainer afleggen. Want dát is waar het vak over gaat: over steeds weloverwogen keuzes maken (zowel voor- als tijdens de training), die leiden tot het gewenste eindresultaat. - Trainer Mieke

Train de trainer-vormen

1. Klassikale of incompanytrainingen

In de klassikale Train de trainer-training kom je als deelnemer in een groep met cursisten die vrijwel gelijke leerdoelen hebben. De training bestaat uit een zorgvuldig samengestelde combinatie van klassikale introducties, uitleg, voorbeelden en praktische toepassingen. Een incompanytraining betreft een op maat gemaakte training die gegeven wordt binnen je eigen organisatie. Eventueel kan de training ook op een Learnit-locatie worden georganiseerd. Het belangrijkste voordeel is dat de inhoud van de training in alle aspecten afgestemd kan worden op de leerdoelen en verwachtingen van de medewerkers.

Hieronder vind je enkele onderwerpen die behandeld kunnen worden tijdens een Train de trainer-training

  • Hoe kun je een stimulerende training neerzetten?
  • Stof op een didactisch verantwoorde manier brengen
  • Inzicht vergaren in je eigen stijl als trainer
  • Het belang van goed communiceren
  • Verschillende werkvormen
  • Omgaan met (kritische) vragen en lastige cursisten
  • Leerstijlen van deelnemers en hoe hier op in te spelen

Wil je de training Train de trainer volgen? Schrijf je dan in voor een locatie en startdatum van jouw voorkeur. Wil je de training incompany of op een Learnit-locatie organiseren? Vraag dan vrijblijvend een offerte aan.

2. Traject

In het traject Train de trainer leer je in zes maanden tijd alles wat er te weten valt over trainen: van voorbereiden tot uitvoeren tot evalueren. In deze zes maanden kom je in totaal zeven keer bij elkaar met een deskundige trainer en een kleine groep andere geïnteresseerden. Deze zeven dagen, 14 dagdelen, zijn verdeeld over drie blokken van twee dagen en een terugkomdag. Tussen de blokken door maak je zelfstandig verschillende opdrachten en leer je verder door middel van inspirerende en leerzame literatuur. Onze trajecten zijn zeer interactief, je gaat veel zelf aan de slag: doen en ervaren staan bij ons voorop. Op deze manier biedt de leergang een hoog leerrendement en kun je flexibel werken waardoor het ook in jouw schema past. Je wordt, in andere woorden, binnen zes maanden een professional op het gebied van trainen.

Hieronder vind je een beknopt overzicht van de drie blokken en wat er globaal behandeld wordt:

Blok 1. Jij als trainer

  • Werken aan persoonlijke trainingsstijl
  • Stimulerende training geven
  • Voorbereiding
  • Structurering
  • Opbouw
  • Didactische vaardigheden
  • Lesplan

Blok 2. Jouw trainees

  • Leerstijlen trainees herkennen
  • Aanpassen trainingstijl aan leerstijl trainee
  • Creatieve werkvormen
  • Omgaan met vragen van trainees
  • Omgaan met weerstand van trainees

Blok 3. Verdieping

In dit blok wordt er dieper ingegaan op de theorie en ga je al het geleerde verder in de praktijk brengen door middel van het geven van een korte training over een onderwerp naar keuze. Hierbij wordt gekeken wat je tot nu toe geleerd hebt en wat je nog wilt leren.

Wil je het traject Train de trainer volgen? Schrijf je dan in voor een locatie en startdatum van jouw voorkeur. Wil je een maatwerktraject incompany of op een Learnit-locatie organiseren? Vraag dan vrijblijvend een offerte aan.

3. Workshop

Met een workshop Train de trainer doe je samen met je collega’s op een actieve, leerzame, leuke en inspirerende manier nieuwe kennis en vaardigheden op. In overleg met de trainer bepaalt je organisatie zelf wáár in de workshop de nadruk op gelegd moet worden. De workshop kan variëren van twee tot vier uur en laat zich goed combineren met sociale bedrijfsactiviteiten.

Wil je de workshop incompany of op een Learnit-locatie organiseren? Vraag dan vrijblijvend een offerte aan.

Contact

Neem contact op met onze trainingsadviseurs en planners voor advies, informatie, offertes en de trainingsmodelijkheden.

[link]

De vervlogen goede voornemens

Goede voornemens: eind december kunnen we er geen genoeg van krijgen. Iedereen weet zeker dat ze 'het' dit komende jaar écht gaan bereiken. Die tien kilo afvallen, stoppen met roken, sparen voor die ene mooi reis, beter met tijd leren omgaan, een nieuwe taal of vaardigheid onder de knie krijgen en ga zo nog maar even door. Maar waarom sterven veel van deze voornemens ergens half januari een stille dood? Want de meeste voornemens worden niet langer volgehouden dan tot 2 januari, áls ze nieuwjaarsnacht al doorkomen. En dit leidt dan weer tot teleurstelling of zelfs schaamte. Maar is dit zelfverwijt terecht? Bij Learnit Training vinden we dat goede voornemens niet alleen op 1 januari van start hoeven te gaan, maar het hele jaar door kunnen worden nagestreefd. Om je een handje te helpen met het daadwerkelijk bereiken van je doelen, bieden we je de volgende zeven tips.

1. Wees realistisch, stop met fantaseren!

Een eerste stap tot succes in de vorm van het behalen van je voornemens of doelen, is het stellen van realistische en haalbare 'tussendoelen'. Iedereen kan fantaseren over die ene perfecte droomreis of dat legendarische optreden, maar vaak moet je met kleinere stappen beginnen om bij deze Grote Dromen te komen. Dwing jezelf dus je financiën op orde te maken en per maand geld opzij te leggen, of musiceer minimaal tien minuten per dag. Het behalen van deze relatief gemakkelijke tussendoelen maakt namelijk dat je gemotiveerd blijft om je daadwerkelijke doel te bereiken.

2. Schrijf je voornemens op en hang ze op een zichtbare plaats

Goede voornemens zijn niets meer dan doelen die leiden tot een situatie die jouw wenselijk lijkt. Maar het interne conflict dat ontstaat door het willen bereiken van de doelen enerzijds en er de eigenlijke moeite niet voor willen doen anderzijds, maakt dat de doelen in de vergetelheid raken. Zorg er daarom voor dat je jezelf blijft confronteren met die gewenste eindsituatie. Door je doelen op te schrijven en ze op plaatsen te hangen waar je ze dagelijks tegenkomt, blijf je ermee in contact en vergeet je ze niet.

3. Maak een plan

Om het overzicht te bewaken van je huidige situatie, wat je wilt bereiken en hoe je daar wilt komen, heb je een plan nodig. Verwerk je tussen- en einddoelen in een realistisch tijdsplan en hou je hieraan. Hang dit plan zichtbaar op naast de einddoelen en schrijf je vorderingen op, want elke stap vooruit motiveert. Op deze manier houd je overzicht en controle over je planning en komt het einddoel zichtbaar dichterbij. Moet je niet alleen doelen voor jezelf bereiken, maar ook in een groter professioneel geheel? Dan kan de training Projectmanagement je hierbij helpen. Tijdens deze training leer je namelijk stap voor stap hoe je een project kunt opzetten en tot een succesvol einde kunt brengen.

4. Vertrouw in jezelf

Een gebrek aan zelfvertrouwen leidt snel tot een negatieve spiraal: mensen durven geen uitdagingen meer aan te gaan en leggen de lat steeds minder hoog, wat weer leidt tot het niet behalen van je goede (want ambitieuze) voornemens of einddoelen. Als je merkt dat een gebrek aan zelfvertrouwen je zowel in het dagelijks leven als bij het nastreven van ambities in de weg zit, kun je veel baat hebben bij een (persoonlijke) training of coaching. Hierin krijg je inzicht in de onderliggende oorzaken van je gebrek aan zelfvertrouwen en gebruik je deze kennis om een positief zelfbeeld te creëren. Want geloven in jezelf is een belangrijke voorwaarde voor succes!

5. Vervang je gewoontes

Om goede voornemens te behalen die te maken hebben met het verbreken van slechte gewoontes als roken en obsessief eten, is het zaak deze gewoontes te vervangen in plaats van ze te elimineren. Weet in welke situaties je bepaalde gewoontes vertoont, zoals het grijpen naar een sigaret bij verveling. Wanneer je ze niet vervangt, ben je snel geneigd om in die situaties terug te grijpen naar je oude, slechte gewoontes. Zorg er daarom voor dat je iets positiefs hebt om de slechte gewoonte mee te vervangen, zoals bijvoorbeeld het eten van je lievelingsfruit of het spelen van een kort spelletje.

6. Doe het samen (met een coach)

Deel je goede voornemens met vrienden, kennissen en collega's. De mensen om je heen hebben de grootste invloed op je en iedereen laat graag succes zien aan deze groep. Daarnaast bieden ze gezonde sociale druk en kun je met vrienden die zichzelf gelijke doelen hebben gesteld gemakkelijk een groep vormen voor dat extra steuntje in de rug. Heb je (voor je gevoel) in je directe omgeving niet iemand die je (voldoende) kan motiveren of ben je op zoek naar professionele ondersteuning, dan staan de coaches van Learnit voor je klaar. Deze gaan samen met jou in op je drijfveren, dromen, wensen, motieven en ideeën en helpen je een blijvende en waardevolle verandering in je gedrag, situatie of denkpatronen te realiseren.

7. Gun jezelf kleine beloningen

Motiveer jezelf door kleine beloningen te geven bij het behalen van je tussendoelen en een grote beloning bij het behalen van het einddoel, als dat al geen beloning op zichzelf is natuurlijk. Ga eindelijk eens naar die musical waar je al jaren heen wilt (en die dus zo goed is dat-ie nog steeds draait!) of verwen jezelf met een heerlijk dagje naar de sauna. Want wees nou eerlijk, succes motiveert en alle kleine successen in het leven verdienen het gevierd worden!

Is één van jouw goede voornemens voor 2014 jezelf een nieuwe vaardigheid eigen maken of over een bepaald onderwerp een flinke dosis nieuwe kennis opdoen? Kijk dan eens wat Learnit Training, met een aanbod van meer dan 800 hoogwaardige trainingen, voor jou kan betekenen in dit mooie jaar!

[link]

De kracht van de teamcoach

Reorganiseren: hét toverwerkwoord in crisistijd. Verregaande veranderingen voor organisaties, teams en individuen zijn dagelijkse kost - veel mensen hebben zelf of middels hun omgeving met reorganisaties te maken. Een reorganisatie kan geassocieerd worden met vernieuwing, verbetering en een kans schoon schip te maken. Maar niet alle gevolgen van een reorganisatie zijn even rooskleurig.

Naast het feit dat er vaak banen verloren gaan, moeten werknemers wennen aan de nieuwe situaties waarin ze terechtkomen. De 'overblijvers' moeten afscheid nemen van collega's en van oude, vertrouwde methoden en protocollen. Doordat er minder mensen werkzaam zijn neemt de werkdruk toe. Er ontstaan nieuwe teams en sociaal-hiërarchische verbanden. Deze combinatie van factoren kan stress, irritatie en onzekerheid opleveren: zaken die de productiviteit van zowel individu als (nieuw) team niet ten goede komen, terwijl dat juist wel het doel is van de reorganisatie. Hoe kunnen bedrijven ervoor zorgen dat een reorganisatie het gewenste effect heeft?

Coaching kan een essentiële rol spelen bij succesvol reorganiseren. Individuele coaching kan van waarde zijn wanneer een specifieke werknemer niet goed functioneert en mentale en/of fysieke klachten heeft. Op tijd aan de bel trekken is dan van groot belang, zodat iemand in een individueel traject ondersteund kan worden om bijvoorbeeld te wennen aan veranderingen in positie of team.

Maar het kan ook zijn dat een team als geheel niet goed functioneert en hier komt teamcoaching om de hoek kijken. Teamcoaching is een krachtig middel om het uiterste uit een team te halen, zelfs (of: juist) onder de lastige en veranderende omstandigheden die reorganisaties met zich meebrengen. Soms houden teams of afdelingen bewust dan wel onbewust patronen, overtuigingen en gedragingen met elkaar in stand die niet meer passen in de nieuwe werkcontext. Teamcoaching focust op het team als geheel, waardoor een nieuwe manier van denken en werken ontstaat. Een team is meer dan de som der delen; een verandering kan pas echt een succes worden wanneer deze gedragen en geleefd wordt door het hele team.

Teamcoaching assisteert teams in het zoeken naar en vinden van drempels, maar heeft ook een preventieve werking wanneer er net nieuwe teams worden opgezet. Belangrijk hierbij is de compleet externe rol van de teamcoach, die geheel buiten het systeem staat en dus vrij en open kan opereren. Eén van de kernlessen die de coaches hierbij over proberen te brengen, is leren beseffen dat de heterogeniteit van een team - de verschillen tussen de leden waardoor conflicten zo vaak ontstaan - juist de kracht van het team is. Pogingen van zowel leidinggevenden als teamleden om medewerkers te homogeniseren leiden, vaker en heviger nog dan de eigenlijke verschillen, tot een onprettige en niet-productieve werksfeer.

Het coachen van een team is dé manier om gemankeerde teams een gezonde spiegel voor te houden of zelfs te voorkomen dat dit nodig is. Meer (samen)werkplezier, verlaging van het verzuim en verhoging van de productiviteit zijn daarvan de positieve gevolgen.

Wil je ontdekken wat teamcoaching voor jouw team kan betekenen? Lees meer informatie over teamcoaching op onze website vraag vrijblijvend een offerte aan of plan een gesprek in met één van onze specialisten via 020 6369179 of info@learnit.nl