Learnit Training
« Terug naar alle thema's

Trainingen Marketing en E-commerce

Digitale marketing is vrijwel zeker 1 van de beste manieren om uw product of bedrijf onder de aandacht te brengen. Het mooie is dat alles goed meetbaar is en u zeer goed kan meten wat campagnes opleveren. Wij bieden de trainingen aan zodat u het optimale kan halen uit Google adword, Social media campagnes en Search engine optimalisation.

“'De webinar was goed te volgen voor mensen die nog niet veel van het onderwerp afweten en helpt je goed om zelf de eerste stappen te zetten in de zoekmachinemarketing.'” Beoordeling: 8.4

N. Lisman, IVIO@School

“' Zag er verzorgd uit, en veel tips gekregen.'” Beoordeling: 7.6

E. van Oostveen, GGD Kennemerland

“Door een goede voorbereiding en een zeer deskundige trainer met een ruime praktijkervaring is het onderwerp eenvoudiger in de praktijk toe te passen.” Beoordeling: 8.6

A. Lensen

[link]

Contentmarketing: wat is jouw verhaal?

Bij contentmarketing zijn advertenties nog steeds aanwezig, maar er wordt niet meer gepusht om voor een bepaald product te kiezen. Door creatieve en waardevolle inhoud te bieden aan (potentiëe) klanten wordt er geprobeerd om een gedragsverandering teweeg te brengen. Met contentmarketing gaan we dus eigenlijk proberen om het natuurlijke afweersysteem van mensen tegen reclame te omzeilen door het commerciële aspect naar de achtergrond te verplaatsen. We draaien het hele marketing model om. Allereerst gaan we kijken waar mensen op zoeken om te achterhalen waar vraag naar is. Deze vragen worden beantwoord en op die manier probeer je ze naar je toe te trekken.

Waarom kiezen voor contentmarketing?

Op het huidige internet, het web 2.0, is een bijzondere verandering aan de gang. Er vindt steeds meer interactie plaats en mensen beoordelen gemakkelijk merken en organisaties. Tijdens het internetten zijn mensen niet op zoek naar advertenties, maar naar informatie. De kunst is dat jij degene moet worden die waardevolle informatie gaat verstrekken. Marketeers willen graag geloven dat mensen de hele dag over merken praten, maar dat is natuurlijk niet het geval. Traditionele marketing wordt over mensen uit gesproeid, terwijl niemand daarop zit te wachten. Contentmarketing werkt dus precies andersom. De doelgroep speelt een hele belangrijke rol.

Doelgroep staat centraal

Als de doelgroep te groot is gaat deze strategie niet werken. Je moet werken met een bepaald persoon voor ogen waarvoor je de campagne op gaat starten. Houd rekening met je publiek en ga de conversatie aan om in kaart te krijgen wat nu precies is waar ze naar ze op zoek zijn. Dat kan soms best wel ingewikkeld zijn, want vaak weet je van tevoren nog helemaal niet wie precies jouw doelgroep is. Bedenk dus goed voor wie je het schrijft. Dit wordt ook wel buyer personas genoemd: de specifieke beschrijving van de doelgroep. Het is als het ware een fictief persoon die voldoet aan verschillende kenmerken, die vervolgens representatief wordt voor jouw doelgroep.

Jouw verhaal

Vandaag de dag bepalen alle partijen samen wat een merk is. Als marketeer kun je jouw eigen verhaal maken, maar dat hoeft niet het uiteindelijke beeld te worden dat het publiek van jouw merk heeft. Consumenten vormen hun eigen ideeën en verhalen. Al deze factoren vallen samen als puzzelstukjes en bepalen samen hoe mensen jouw merk gaan zien. Soms wordt het zelfs nog gekker en gaan mensen hun eigen verhaal maken op basis van de verhalen van andere consumenten. Er wordt veel verschillende content gemaakt. Het geheel bepaald wat wij van een merk vinden en het imago van het merk. Het gaat dus niet meer om wat het merk zegt wat het is. Het merk wordt gemaakt door wat iedereen van het merk zegt. Tegenwoordig is het een soort flipperkast: je bent de bal en zodra je hem de wereld in schiet ben je de controle kwijt en weet je niet wat er gaat gebeuren. Dankzij content marketing kun jij (potentiële) klanten inhoud bieden waar ze ook écht op zitten wachten. Zo krijg jij een stukje controle terug in handen.

Training Contentmarketing

Wil jij meer leren over contentmarketing? In onze training leer je hoe je contentmarketing kunt inzetten om je bedrijfsdoelen te behalen. Je leert welke content door je doelgroep gezocht wordt en hoe je die kunt (laten) maken. Vervolgens leer je diverse methoden voor de promotie van de gemaakte content en hoe je de resultaten kunt meten en verbeteren. In de training wisselen we theorie, praktische oefeningen en reflectie op een prettige manier af. Deze trainings kan als losse eendaagse training gevolgd worden, maar is ook een onderdeel van ons zevendaagse traject Online marketing.

[link]

3 tips om meer te verkopen in 2017!

2015 en 2016 werden voor veel organisaties een beter jaar dan 2014. Investeringen trekken aan, klanten trekken vaker en sneller hun portemonnee, de huizenmarkt loopt in de steden weer lekker, mooi! Het verschilt nog per branche, maar we zien veel investeringen en volop goede voornemens voor 2017. De vraag is dan ook: hoe ga je in 2017 zorgen voor meer verkoop? Hierbij drie verkooptips van Learnit Training voor een glansrijk jaar.

1. Verkoop voordelen en waarde, geen feiten en features

Veel verkopers kennen hun producten en oplossingen zo goed dat ze daar graag over vertellen. Oprecht enthousiasme en specialisme leidt al snel tot vertrouwen. De valkuil is om het teveel over die producten en oplossingen te hebben en te weinig over de voordelen en waarde die dat klanten biedt. Wat heb je bijvoorbeeld op je website staan? Wat zeg je als je met een klant spreekt? Gemiddeld moet ik als trainer twee- tot driemaal doorvragen voordat ik tot een voordeel kom. Zeg je bijvoorbeeld: we hebben 50 medewerkers? Of benoem je het voordeel daarvan: we kunnen u op elk moment te woord staan? Zodra je het gaat hebben over wat het de klant oplevert, word je oplossing een stuk interessanter!

2. Wat vind je klant belangrijk?

Verkopers praten doorgaans graag. Het liefst over voordelen en waarde natuurlijk. Maar voordat je begint te praten is het belangrijk om te weten wat je klant belangrijk vindt. Waar beslist hij op? Aan die vragen wordt doorgaans net te weinig tijd besteed. En het levert je als verkoper nou juist zoveel op! Door eerst te achterhalen wat de klant belangrijk vindt hoef je daarna alleen maar die zaken te noemen die relevant voor hem of haar zijn. En kun je andere dingen grotendeels achterwege laten. Zo bespaar je de klant ergernis, jezelf een hoop tijd en je zorgt voor meer verkoop.

3. Vertrouw op jezelf

Vooral beginnende verkopers hoor ik nog wel eens zeggen: ik heb nog maar zo weinig ervaring, ik weet weinig van verkoop af, ik voel me onzeker en daarna volgt het besluit: dus ik ben nog geen goede verkoper. Wij zien vaak dat juist die mensen het in zich hebben om een goede verkoper te zijn. De vraag is vaak meer: durf je dicht bij jezelf te blijven? Op je eigen kwaliteit te vertrouwen? Te delen wat je denkt en daarnaar te handelen? Heb je interesse in een ander? Dan komt het wel goed met verkopen. Klanten zien het liefst iemand met een lach, die met plezier zichzelf en zijn organisatie vertegenwoordigt. En als je dat kunt, is de rest heel goed te leren.

Om te helpen 2017 tot een glansrijk jaar te maken, organiseert Learnit Training verschillende verkooptrainingen. Daarin gaan we altijd in op je eigen bedrijfssituatie, je eigen leerdoel en je eigen persoonlijkheid, zodat je echt meer gaat verkopen.

[link]

Internetmarketing voor dienstverlenende MKB-bedrijven

De manier waarop dienstverlenende bedrijven met potentiële klanten in contact komen is aan het veranderen, en sneller dan ooit. Onderzoek in de VS heeft aangetoond dat in 2014 46% van de beslissers van B2B inkopen in de leeftijd van 18 tot 34 zat, de zogenaamde millenials. Dat was in 2012 nog 27%, een groei van bijna 70% dus! En die groep is opgegroeid met het internet. Zij gebruiken internet voor alles, en dus ook om zich te oriënteren bij de inkoop van diensten.

Voor MKB-bedrijven is het dus zaak zo snel mogelijk een online marketingstrategie te ontwikkelen. Zorgen dat je letterlijk in beeld komt, een goede indruk maakt en een conversatie opstart met de potentiële klant. Traditionele marktposities gelden online vaak niet. Online zijn het vaak andere bedrijven die goed vindbaar zijn en een goede indruk maken. Ze hoeven nog geen groot marktaandeel te hebben, maar ze hebben één ding gemeen; ze groeien snel! Maar hoe pak je dat aan, een online marketingstrategie ontwikkelen als MKB-bedrijf?

Ik heb gemerkt dat dit voor veel MKB-bedrijven een lastig proces is. Marketing is één van de kernen van een bedrijf. Zoals Peter Drucker al zei zijn marketing en innovatie de basisfuncties van een bedrijf. En binnen een bedrijf is er historisch een acquisitiewijze ontstaan die zijn waarde in het verleden bewezen heeft, en ingebed is geraakt in de organisatie. Het heeft zijn weerslag in de omschrijving van de diensten, de prijsstelling, de onderscheidende punten en voorwaarden waaronder de diensten worden aangeboden. Dit zal allemaal tegen het licht gehouden en heroverwogen moeten worden als je de diensten effectief online wilt promoten. Dat is een ander speelveld, met andere promotiekanalen, andere concurrenten en een andere relatie met potentiële klanten.

En het internet is niet alleen een verzameling van nieuwe promotiekanalen, het is een interactief medium waarmee een groep geïnteresseerden opgebouwd kan worden (een community) en waarmee laagdrempelig een (digitale) conversatie opgestart kan worden. Dat is zo anders dan hoe marketing vroeger ging dat het een volledige nieuwe visie van het MKB-bedrijf vergt. Om deze verandering door te gaan moet een MKB-bedrijf een aantal stappen doorlopen.

De eerste stap is dat er een probleemeigenaar in het bedrijf aangewezen wordt. Die gaat de kar trekken van deze omslag. Hij maakt de doelen helder, bepaalt de aanpak en bewaakt de voortgang. De tweede stap is het in huis halen van de kennis die nodig is om dit tot een goed eind te brengen. Ook als uiteindelijk besloten zou worden grote delen van de uitvoering uit te besteden, moet de basiskennis in eigen huis zijn. De internetmarketingtrainingen van Learnit Training vormen dan uiteraard een goede basis. Er zijn onder andere trainingen voor beginners en gevorderden op het gebied van Facebook advertising, Google Analytics, social media-marketing, e-commerce en contentmarketing.

De volgende stappen zijn in vogelvlucht:

  • Online klant helder krijgen
  • Propositie verbeteren
  • Trechter bouwen
  • Online promotie
  • Meten en verbeteren

Een uitwerking van deze stappen kunt u lezen in onze gratis cursus Internetmarketing voor dienstverlenende bedrijven. Daarin worden duidelijk de stappen toegelicht die genomen moeten worden om succesvol internet marketing in een dienstverlenend bedrijf in te voeren. Tevens staan de grootste valkuilen bij dit proces beschreven en hoe die te vermijden.

[link]

Vertrouw je op jezelf als verkoper?

Vooral beginnende verkopers hoor ik nog wel eens zeggen: ik heb nog maar zo weinig ervaring, ik weet weinig van verkoop af, ik voel me onzeker. Of: om verkoper te zijn moet je heel goed kunnen praten. Je moet mooie verhalen vertellen en mensen alles kunnen aanpraten. En dat kan ik niet zo goed. En daarna volgt het besluit: dus ik ben geen goede verkoper.

Wij zien vaak dat mensen die zichzelf bovenstaande afvragen het in zich hebben om een goede verkoper te zijn. De vraag is vaak meer: durf je dicht bij jezelf te blijven? Op je eigen kwaliteit te vertrouwen? Te delen wat je denkt en daarnaar te handelen? Heb je interesse in een ander? Dat zijn de kwaliteiten die je gaan helpen als verkoper!

Klanten zien het liefst iemand met een lach, die met plezier zichzelf en zijn organisatie vertegenwoordigt. Klanten willen graag gehoord en gezien worden, willen iemand die interesse toont, hun uitdagingen of wensen aanhoort en daarin meedenkt. En als je dat kunt, ben je heel al dichtbij een goede verkoper zijn.

Dat is voor mij als trainer het mooiste resultaat na een paar dagen training. Mensen die bij aanvang dachten dat ze niet goed konden verkopen besluiten na twee dagen training dat ze alles in zich hebben om succesvol en met veel plezier aan het werk te gaan. Niet omdat ze iets willen halen uit de markt, maar omdat ze beseffen dat ze zelf iets waardevols komen brengen. Niet omdat ze op jacht zijn om een target te halen, maar omdat ze iets relevants toevoegen en klanten echt helpen vooruit te komen.

Ook zin om beter, met meer zin, met meer resultaat, met meer vertrouwen de markt op te gaan? Doe dan mee aan een verkooptraining van Learnit Training. Daarin gaan we in op je eigen bedrijfssituatie, je eigen leerdoelen en je eigen persoonlijkheid zodat je maximaal resultaat behaalt en meer gaat verkopen.

Hoe interessant ben jij?

Afgelopen week had ik iemand in mijn verkooptraining. Hij zei: “ik wil graag mezelf interessanter maken zodat mensen meer van me kopen”. Er ligt een mooie vraag onder: hoe maak je jezelf interessanter? Hoe doe je dat nou? Uiteindelijk wordt het antwoord altijd gegeven door de klant: vindt hij je interessant? En zo ja, waardoor komt dat dan? Ons advies: je wordt interessanter als je de klanten iets interessants biedt. Als je je verdiept in wat ze nodig hebben en iets bijdraagt aan hun doelen. Waar loopt je klant nou tegenaan? Wat zit hem dwars? Wat staat zijn groei nog in de weg? Zodra je daar iets zinnigs aan kunt bijdragen, word je interessant. Dat gaat dus veel meer over de ander interessant maken dan jezelf interessant maken. Als je dat eerste doet, volgt dat tweede vanzelf.

[link]

De webshop: kans of bedreiging?

Onlangs werd duidelijk dat Nederlanders in 2012 maar liefst 88 miljoen keer een online bestelling hebben geplaatst – een groei van 13 procent ten opzichte van 2011. Het werd ook het jaar waarin webgigant Amazon een robotsysteem aanschafte dat, eenvoudig gesteld, same day delivery mogelijk heeft gemaakt: je bestelt het product in de ochtend en ontvangt het in de namiddag.

Maar naast deze groei en technologische ontwikkeling van online activiteiten, werd het ook het jaar waarin de ‘offline’ detailhandel in Nederland zware klappen te voorduren kreeg en het consumentenvertrouwen lager dan ooit lag. Met het project Voor de goede zaak, geïnitieerd door Dagblad van het Noorden, worden expertise en middenstand bijelkaar gebracht om de plaatselijke detailhandel een hart onder de riem te steken. Ook Learnit denkt mee: wat kan de winkelier doen om het tij te keren?

Feitelijk zijn er twee opties. Allereerst kan de winkelier vol inzetten op het intensiveren van klantcontact en optimaal gebruik maken van die ene, belangrijke ‘offline-eigenschap’: persoonlijk contact maken met de klant. Een juiste inschatting maken van diens wensen en mogelijkheden. Klantenbinding realiseren. Maar ook een gastheer zijn – de winkel als gastvrije, aangename vestiging presenteren waar alle deskundigheid rondom een product of dienst samenkomt. Met trainingen als Klantgericht werken en Verkoopvaardigheden face-to-face voor winkelpersoneel is deze optie goeddeels te realiseren.

Ten tweede kan het motto ‘If you can’t beat them, join them’ voor de detailhandelaar opgaan: bouw zelf een webshop, wees optimaal online bereikbaar en geef de klant de mogelijkheid alles via internet te regelen. Het klantenpotentieel breidt hiermee natuurlijk enorm uit en door het aanbieden van verzendingen is de winkelier niet meer enkel afhankelijk van de plaatselijke economie. Ook hier komt Learnit tegemoet middels de training Webshop bouwen met Joomla! en VirtueMart, waarin mensen zonder kennis van programmeren in staat worden gesteld een eigen, op maat gemaakte webshop te ontwerpen.

Maar een combinatie van klantgericht werken en online activiteiten uitbreiden is natuurlijk het meest wenselijk. Wanneer de winkel zowel on- als offline goed bereikbaar is, deskundigheid uitstraalt en betrouwbare services zoals snelle verzending en klachtenafhandeling biedt, wordt het principe van een webshop meer en meer kans in plaats van bedreiging. Een kans die Learnit graag helpt grijpen!

[link]

Besparen met open source

GroenLinks meent dat de overheid miljarden kan besparen met opensourcesoftware. Dat zegt GL-Kamerlid Arjan El Fassed in een interview met nu.nl. Maar dat geldt niet alleen voor de overheid, ook bedrijven en organisaties die veel gebruik maken van computers kunnen enorm veel besparen door gebruik te maken van open source.

Wat is opensourcesoftware?

Opensourcesoftware wordt niet ontwikkeld door één groot bedrijf zoals Microsoft Office, maar komt vaak tot stand op publiekelijke en gemeenschappelijke wijze. Er wordt samengewerkt door verschillende programmeurs en bedrijven om de software te ontwikkelen en is geheel gratis. Kenmerkend voor deze computerprogrammatuur is dat de broncode wordt vrijgegeven. Hierdoor kunnen gebruikers de software zelfstandig bestuderen, aanpassen en eventueel verbeteren. Het aanbod van open-sourcesoftware is groot. Zo zijn er hele besturingssystemen die Windows kunnen vervangen zoals Ubuntu en Debian. Ook bestaan er opensource CMS systemen, zoals Drupal, Wordpress en Joomla! Hiermee kan relatief eenvoudig een professionele website worden gebouwd. Dan zijn er nog de OpenOffice.org software pakketten. Dit is de gratis tegenhanger van Microsoft's Office pakket en bevat programma's als Writer om in te typen, Calc om spreadsheets mee te maken en Draw om mee te tekenen.

Besparen

Terug naar de politiek. In het interview geeft El Fassed aan dat er diverse onderzoeken zijn uitgevoerd naar mogelijke besparingen op ICT gebied. De Algemene Rekenkamer meent dat er op jaarbasis 88 miljoen euro valt te besparen met de open-sourcesoftware. De interne raming van Binnenlandse zaken is nog gunstiger: zij menen dat er per jaar 3 tot 4 miljard euro bespaard kan worden. Geen kinderachtige cijfers dus. Ook in jouw organisatie zijn besparingen mogelijk. Behalve dat het zeer voordelig kan zijn om over te stappen op opensourcesoftware, is er nog een ander voordeel. Het gebruik van opensourcesoftware zou veiliger zijn dan de gebruikelijke systemen. Een vergelijking die gemaakt wordt is deze: iemand neemt geen medicijn zonder de bijsluiter te hebben gelezen, dat is te onbetrouwbaar. Dat geldt ook voor de computerprogrammatuur. Omdat de broncode bekend is, weet je hoe het programma in elkaar steekt. Een ander voordeel is dat veel virussen alleen schadelijk zijn voor Windows. Deze virussen kunnen geen schade aanrichten op opensourcesoftware.

Learnit

Learnit volgt de ontwikkelingen rond open source op de voet en maakt zelf ook slim gebruik van de software. Zo maken de eigen medewerkers al enige tijd gebruik van het besturingssysteem Ubuntu en worden er documenten opgesteld met het gratis LibreOffice. Learnit biedt verder verschillende open source trainingen aan, zoals 'Websites maken met Joomla!' en verschillende OpenOffice trainingen. Het is ook mogelijk om een training WordPress en Drupal te volgen bij Learnit. Interesse of vragen? Neem gerust contact met ons op via 020-6369179 of stuur een mailtje naar info@learnit.nl.