Learnit Training
[link]

Big data - 5 veel voorkomende vragen

Big data is een term die steeds vaker in het bedrijfsleven lijkt voor te komen. Vooral multinationals en de grotere bedrijven lijken veel gebruik te maken van big data. Maar wanneer spreken we nou precies over big data? En kan big data ook betekenisvol zijn voor jouw bedrijf? In deze blog behandelen we 5 veelvoorkomende vragen over big data.

1. Wat is big data?

We spreken over big data als de data voldoet aan drie verschillende voorwaarden: het gaat om data die gegenereerd wordt in grote hoeveelheden (Volume), met een hoge snelheid (Velocity) en de data moet divers zijn (Variety). Oftewel, de data moet aan de drie V’s voldoen. Mocht je je afvragen wat een ‘grote’ hoeveelheid data is: we hebben het hier over data hoeveelheden uitgedrukt in exabytes. Dat betekent dat als we het hebben over 1 exabyte, dat het gaat over het getal 1 met maar liefst 18 nullen.

2. Waar komt big data vandaan?

Big data kan gegenereerd worden van diverse kanalen. Denk hierbij aan data van social media kanalen, transactionele data uit het bedrijfsleven, maar bijvoorbeeld ook aan data van machines. Kortom big data is overal. Je kan het eigenlijk zien als een verzameling van informatie.

3. Wat is het verschil tussen gestructureerde en ongestructureerde data?

Als we het hebben over data, kan er onderscheid gemaakt worden tussen twee verschillende soorten data. Gestructureerde data is data waarmee eenvoudig gewerkt kan worden, het gaat hier om data die namelijk al enige vorm van structuur kent: denk bijvoorbeeld aan het klantenbestand van een bedrijf. Hierin staan vaak gegevens zoals naam, leeftijd en geslacht opgeslagen en netjes gesorteerd in verschillende kolommen. Vaak hebben we echter te maken met ongestructureerde data. Denk bijvoorbeeld aan social media data zoals een Twitter of Facebook bericht. Deze data is een stuk lastiger te analyseren omdat er geen standaard format voor dergelijke data is, er zit geen vaste structuur in een Facebook bericht.

4. Wordt big data alleen gebruikt door ‘grote’ bedrijven?

Big data is zo groot als je bedrijf is. Relatief grote bedrijven zullen uiteraard een grotere datastroom hebben en dus meer data tools nodig hebben dan kleinere bedrijven. Dit betekent niet dat het verzamelen van (big) data niet zinvol is voor kleinere bedrijven. Waarom je vandaag nog zou moeten starten met het verzamelen van big data? Het verzamelen van data kan meerdere redenen hebben, maar de belangrijkste zijn toch wel om de winstgevendheid en klanttevredenheid van je bedrijf te optimaliseren. We hoeven vast niet uit te leggen dat dergelijke zaken voor elk bedrijf van belang zijn.

5. Hoe kan ik zelf werken met (big) data?

Alhoewel er steeds meer met data wordt gewerkt en er steeds meer data (visualisatie) tools beschikbaar zijn, blijft het lastig zijn om zelf aan de slag te gaan met data als je nog niet in de IT wereld thuis bent. Het kan daarom handig zijn om te beginnen met een cursus. Learnit biedt verschillende cursussen aan waarin je leert begrijpen wat de mogelijkheden zijn van big data of waarin je leert werken met data. Bekijk bijvoorbeeld eens onze cursussen Big data, Google Analytics Basis of SQL Basis.

[link]

De 5 rapporten van Google Analytics uitgelegd

Big Data is de laatste jaren een veelgehoorde term in de marketing en IT wereld. Door handig gebruik te maken van Big Data kan je namelijk belangrijke informatie en inzichten verkrijgen die je bedrijf kunnen helpen de marketingstrategie te verbeteren. Een tool die veel bedrijven hiervoor gebruiken is Google Analytics. Altijd al willen weten hoe Google Analytics precies werkt en wat je ermee kan doen? Hieronder worden de 5 rapporten in hoofdlijnen uitgelegd!

De rapporten

De 5 (hoofd)rapporten die Google Analytics weergeeft:

  • Realtime: de naam van het rapport verklapt het al, want dit rapport geeft je de meest actuele data. Dus ben je benieuwd welke bezoekers op dit moment op je website te vinden zijn of wil je weten welk item op je website nu hot is? Pak het rapport realtime er dan maar bij!
  • Doelgroep: marketeers zullen de termen “doelgroep formuleren” of “segmenteren” bekend voorkomen. Met het doelgroep rapport ben je in staat om te bekijken uit welke plaats je bezoekers komen of welke leeftijd je bezoekers hebben. Lees alles over je doelgroep met behulp van dit rapport.
  • Acquisitie: welke campagnes op je website doen het goed en welke campagnes kun je beter stopzetten? Het acquisitie rapport geeft je direct inzicht in je eigen marketing- en campagne activiteiten. Ook als je geïnteresseerd bent in het vergelijken van je verschillende bezoekerskanalen, biedt dit rapport een uitkomst.
  • Gedrag: dit rapport kan je alle informatie geven over het gedrag van jouw unieke bezoekers. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan informatie over hoe lang bezoekers bijvoorbeeld op je website blijven of op welke specifieke pagina bezoekers het kortste kijken.
  • Conversies: het laatste rapport draait volledig om resultaten. Resultaten van alles waarin jij mogelijk geïnteresseerd bent. Denk bijvoorbeeld aan hoeveel bezoekers product X kopen of hoeveel bezoekers zich registreren op jouw website. Kortom, wil je bekijken of je doelstellingen zijn gehaald of welke je kan verbeteren? Het rapport conversies heeft het antwoord voor je!

De 5 hoofdrapporten die Google Analytics je geeft, bestaan uit vele kleine subrapporten waar je nog veel meer informatie kan vinden. Conclusie: door handig gebruik te maken van Google Analytics kan je je bedrijfsstrategie optimaliseren!

Cursus Google Analytics

Ben je na het lezen van deze blog nieuwsgierig geworden naar Google Analytics en zou je hier graag meer over willen leren? Klik dan hier voor meer informatie over onze eendaagse training Google Analytics Basis.

[link]

SQL: de programmeertaal die in populariteit blijft toenemen

Ben jij geïnteresseerd in de IT? Dan heb je de term Structured Query Language (SQL) misschien wel eens voorbij zien komen. Na meer dan 40 jaar is SQL nog steeds één van de meeste populaire programmeertalen. Vooral als je net om de hoek komt kijken in de IT wereld, biedt het gebruik van SQL een uitkomst. SQL kun je beste omschrijven als een taal die je in staat stelt om gewenste informatie uit een database te halen. Maar waarom is SQL zo populair? Na het lezen van deze blog weet je waarom SQL door veel mensen in de IT wereld wordt gebruikt!

Hoe werkt SQL?

Tegenwoordig zijn er veel bedrijven die data verzamelen en uit die data kunnen bedrijven vervolgens weer de gewenste gegevens filteren. Maar hoe kom je precies aan die gegevens? Daarvoor heb je een programmeertaal als SQL nodig. SQL kan je zien als een taal om te communiceren met je eigen (relationele) database. Door middel van verschillende ‘commands’ ben je in staat om gegevens naar keuze uit een database te filteren, aan te passen of te verwijderen. Wil je bijvoorbeeld alleen de gegevens van mannen opvragen uit je database? Met de command ‘WHERE’ vraag je deze gegevens zo op. Wil je de gegevens in je database juist sorteren op achternamen? Dan is de command ‘ORDER BY’ handig!

Webinar en cursus over SQL

Learnit biedt de mogelijkheid aan om een korte introductie webinar SQL te volgen, waarin een aantal belangrijke ‘commands’ worden besproken en toegelicht. Ben jij geïnteresseerd in het leren van deze programmeertaal? Schrijf je dan nu in voor ons gratis webinar SQL, actueler dan ooit! Daarnaast bieden wij ook de mogelijkheid om een cursus SQL Basis te volgen op diverse trainingslocaties. Benieuwd naar onze tweedaagse cursus SQL Basis? Klik dan hier. Ben je al bekend met SQL en wil jij nog meer leren over deze programmeertaal? Dan is onze cursus SQL Vervolg echt wat voor jou!

SQL in de praktijk

Dit zijn drie praktijkvoorbeelden waarbij SQL van pas kan komen als je werkzaam bent in de IT wereld:

  • SQL kan worden gebruikt om bepaalde gegevens te behouden of juist te verwijderen. Denk bijvoorbeeld aan gegevens opslaan van iemand die een account aanmaakt in je webshop. Wel zo handig als die gegevens bewaard blijven toch?
  • Door SQL te gebruiken kan je de data van verschillende tabellen combineren met een simpele command. Dit gaat een stuk sneller dan handmatig de gegevens samenvoegen.
  • Daarnaast kan je gemakkelijk bestaande gegevens in je database aanpassen met behulp van SQL. Stel bijvoorbeeld dat een klant zijn adres wil wijzigen. Het kan in zo’n geval handig zijn voor je eigen administratie om dit adres ook in je database aan te passen.
  • Enthousiast geworden? Geef je dan snel op voor het webinar over SQL op 15 oktober 2020! [link]

    Webscraping met Python: gegevens binnen handbereik

    Iedereen maakt er wel eens gebruik van: websites waarbij je verschillende producten of diensten met elkaar kan vergelijken. Wil je een hotel boeken? Klik de aankomstdatum aan en vul de bestemming in op een site als expedia.nl die verschillende hotels en prijzen van aanbieders vergelijkt. Op zoek naar nieuwe sneakers? Typ sneakers in op beslist.nl en vul bijvoorbeeld in welke maat je hebt en naar wat voor kleur sneakers je op zoek bent. Op deze manier ben jij in staat om jouw perfecte sneakers te vinden. Handig toch? De techniek die het mogelijk maakt om op deze snelle manier te zoeken, is webscraping.

    Wat is webscraping?

    Webscraping stelt mensen in staat om belangrijke gegevens van een site te halen of maakt het mogelijk om te zoeken naar bepaalde kenmerken op een website. Naar keuze kunnen gegevens automatisch en periodiek opgehaald of opgeslagen worden. Websitebeheerders kunnen gebruik maken van verschillende programmeertalen om webscraping mogelijk te maken, waaronder Python. De module ‘Beautiful Soup’ is erg handig voor webscraping, en ‘numphy’ en ‘pandas’ maken het analyseren een stuk gemakkelijker. Webscraping zorgt ervoor dat bezoekers van bijvoorbeeld een vergelijkingswebsite gemakkelijk en snel de informatie kunnen vinden die zij nodig hebben. Handig dus voor websites als expedia.nl, die eigenlijk gewoon slim gebruik maken van de gegevens van andere websites. Websites als expedia.nl trekken klanten omdat zij in staat zijn om gegevens van andere websites op een slimme manier te bundelen en te weergeven.

    Webinar webscraping en cursus Python voor data-analyse

    Ben jij geïnteresseerd in webscraping en wil jij hier een korte introductie webinar over volgen? Geef je dan hier op voor het gratis webinar Webscraping met Python, dat plaatsvindt op woensdag 23 september. Ben jij naast webscraping ook geïnteresseerd in andere data-analyses in Python? Schrijf je dan hier in voor onze 3-daagse cursus Python voor data-analyse. Tijdens deze cursus leer je hoe data tot bruikbare inzichten kan leiden en bovendien leer je hoe je data het beste kan weergeven. Daarnaast kan je met behulp van Python leren om het gedrag van je doelgroep te verklaren en voorspellen. Hierdoor ben je beter in staat om je bedrijfsstrategie doelgericht te sturen met behulp van inzichten die je hebt opgedaan door gebruik te maken van data-analyses.

    Voordelen webscraping

    De belangrijkste voordelen van webscraping op een rijtje:

    • Automatisch belangrijke gegevens ophalen van een website
    • Eenvoudige manier om meer inzichten te krijgen door middel van data-analyse
    • Gemakkelijk en snel bruikbare data opslaan

    Samengevat: webscraping is handig voor iedereen die wil leren hoe je het optimale kan halen uit het verwerken van data van je eigen website!