Learnit Training
« Terug naar alle thema's

Trainingen Business intelligence

Klassikaal

CursusnaamDuur


















E-Learning

CursusnaamDuur

























[link]

SQL: de programmeertaal die in populariteit blijft toenemen

Ben jij geïnteresseerd in de IT? Dan heb je de term Structured Query Language (SQL) misschien wel eens voorbij zien komen. Na meer dan 40 jaar is SQL nog steeds één van de meeste populaire programmeertalen. Vooral als je net om de hoek komt kijken in de IT wereld, biedt het gebruik van SQL een uitkomst. SQL kun je beste omschrijven als een taal die je in staat stelt om gewenste informatie uit een database te halen. Maar waarom is SQL zo populair? Na het lezen van deze blog weet je waarom SQL door veel mensen in de IT wereld wordt gebruikt!

Hoe werkt SQL?

Tegenwoordig zijn er veel bedrijven die data verzamelen en uit die data kunnen bedrijven vervolgens weer de gewenste gegevens filteren. Maar hoe kom je precies aan die gegevens? Daarvoor heb je een programmeertaal als SQL nodig. SQL kan je zien als een taal om te communiceren met je eigen (relationele) database. Door middel van verschillende ‘commands’ ben je in staat om gegevens naar keuze uit een database te filteren, aan te passen of te verwijderen. Wil je bijvoorbeeld alleen de gegevens van mannen opvragen uit je database? Met de command ‘WHERE’ vraag je deze gegevens zo op. Wil je de gegevens in je database juist sorteren op achternamen? Dan is de command ‘ORDER BY’ handig!

Webinar en training over SQL

Learnit biedt de mogelijkheid aan om een korte introductie webinar SQL terug te kijken, waarin een aantal belangrijke ‘commands’ worden besproken en toegelicht. Ben jij geïnteresseerd in het leren van deze programmeertaal? Kijk op ons YouTube-kanaal voor ons gratis webinar SQL! Daarnaast bieden wij ook de mogelijkheid om een cursus SQL Basis te volgen op diverse trainingslocaties. Benieuwd naar onze tweedaagse cursus SQL Basis? Klik dan hier. Ben je al bekend met SQL en wil jij nog meer leren over deze programmeertaal? Dan is onze cursus SQL Vervolg echt wat voor jou!

SQL in de praktijk

Dit zijn drie praktijkvoorbeelden waarbij SQL van pas kan komen als je werkzaam bent in de IT wereld:

  • SQL kan worden gebruikt om bepaalde gegevens te behouden of juist te verwijderen. Denk bijvoorbeeld aan gegevens opslaan van iemand die een account aanmaakt in je webshop. Wel zo handig als die gegevens bewaard blijven toch?
  • Door SQL te gebruiken kan je de data van verschillende tabellen combineren met een simpele command. Dit gaat een stuk sneller dan handmatig de gegevens samenvoegen.
  • Daarnaast kan je gemakkelijk bestaande gegevens in je database aanpassen met behulp van SQL. Stel bijvoorbeeld dat een klant zijn adres wil wijzigen. Het kan in zo’n geval handig zijn voor je eigen administratie om dit adres ook in je database aan te passen.
[link]

Webscraping met Python: gegevens binnen handbereik

Iedereen maakt er wel eens gebruik van: websites waarbij je verschillende producten of diensten met elkaar kan vergelijken. Wil je een hotel boeken? Klik de aankomstdatum aan en vul de bestemming in op een site als expedia.nl die verschillende hotels en prijzen van aanbieders met elkaar vergelijkt. Op zoek naar nieuwe sneakers? Typ sneakers in op beslist.nl en vul bijvoorbeeld in welke maat je hebt en naar wat voor kleur sneakers je op zoek bent. Op deze manier ben jij in staat om jouw perfecte sneakers te vinden. Handig toch! De techniek die het mogelijk maakt om op deze snelle manier te zoeken, wordt ook wel webscraping genoemd.

Wat is webscraping?

Webscraping stelt mensen in staat om belangrijke gegevens van een site te halen of maakt het mogelijk om te zoeken naar bepaalde kenmerken op een website. Naar keuze kunnen gegevens automatisch en periodiek opgehaald of opgeslagen worden. Websitebeheerders kunnen gebruik maken van verschillende programmeertalen om webscraping mogelijk te maken, waaronder Python. De module ‘Beautiful Soup’ is erg handig voor webscraping, en ‘numphy’ en ‘pandas’ maken het analyseren een stuk gemakkelijker. Webscraping zorgt ervoor dat bezoekers van bijvoorbeeld een vergelijkingswebsite gemakkelijk en snel de informatie kunnen vinden die zij nodig hebben. Handig dus voor websites als expedia.nl, die eigenlijk gewoon slim gebruik weten te maken van de gegevens en informatie van andere websites. Expedia trekt als het ware klanten doordat het bedrijf in staat is om gegevens van andere websites op een slimme manier te bundelen en zo te weergeven dat de pagina aantrekkelijk is voor consumenten die op zoek zijn naar een hotel.

Voordelen webscraping

De belangrijkste voordelen van webscraping op een rijtje:

  • Automatisch belangrijke gegevens ophalen van een website
  • Eenvoudige manier om meer inzichten te krijgen in door middel van data-analyse
  • Gemakkelijk en snel bruikbare data opslaan

Samengevat: webscraping is handig voor iedereen die wil leren hoe je het optimale kan halen uit het verwerken van data van je eigen website!

Webinar en Training Python

Ben jij geïnteresseerd in webscraping en wil jij hier een korte introductie webinar over volgen? Klik dan hier om het afgelopen webinar van expert-trainer André terug te kijken via ons YouTube kanaal. Wist je dat Learnit naast webinars ook diverse trainingen in Python aanbiedt op verschillende niveaus? Wanneer je nog geen tot weinig ervaring hebt met Python is onze training Python programmeren basis echt iets voor jou. In deze driedaagse training maak je kennis met de basisbegrippen en functies in Python. Heb je al ervaring met programmeren in Python? Dan is de training Python programmeren vervolg iets voor jou! Om ons volledige overzicht met trainingen met betrekking tot Python te bekijken, klik hier.

[link]

Wat zijn de voordelen van SharePoint?

De afweging om wel of niet gebruik te maken van SharePoint kan een lastige keuze zijn voor organisaties. Zeker als je niet helemaal bekend bent met het programma. De mogelijkheden bij SharePoint lijken eindeloos en de toepassingen zijn redelijk divers. Om de juiste keuze te maken is het belangrijk om te kijken naar de behoeften van de gebruikers. Learnit heeft een aantal voordelen van Sharepoint voor je op een rijtje gezet, waardoor de keuze om wel of niet voor SharePoint te kiezen misschien wel gemakkelijker wordt voor jou!

  • Intranet in de cloud. Dat SharePoint beschikbaar is in de cloud is één van de grootste voordelen van het programma. Ongeacht je locatie is het intranet te bereiken via desktop, tablet, smartphone of laptop. Dit maakt het programma aantrekkelijk en eenvoudig nu het werken vanaf verschillende locaties de nieuwe norm is. Daarnaast is SharePoint altijd up-to-date en ben je dus minder tijd en kosten kwijt aan het onderhouden en doorvoeren van updates.
  • Slim samenwerken. Het is gemakkelijk om documenten te delen, omdat SharePoint een sociaal platform is. Je kunt verschillende teamsites maken waarin mensen uit hetzelfde team documenten kunnen maken en delen. Hierdoor wordt de samenwerking effectief en efficiënt.
  • Eén integraal platform. SharePoint is geïntegreerd met Microsoft Teams, de Microsoft Office Suite en back-office systemen. Hierdoor is alle nodige informatie via één portaal te bereiken, dit maakt het informatiebeheer een stuk eenvoudiger.
  • Veilig werken. Bedrijfsinformatie, persoonsgegevens en gevoelige documenten hebben de beste beveiliging nodig. SharePoint heeft verschillende veiligheidsmaatregelen genomen om bijvoorbeeld datalekken te voorkomen. Daarnaast kunnen documenten ook veilig gedeeld worden met externe partijen zoals klanten of partners.
  • Personaliseren zonder ontwikkelaar. Het intranet kan met SharePoint helemaal ingericht worden naar jouw eigen wensen en behoeften en je hebt hiervoor geen hulp nodig van een ontwikkelaar. Daarnaast hoef je gegevens niet meer handmatig in te voeren, waardoor je incorrecte en dubbele data vermijdt.
  • Slimme zoekfunctie. In grote, complexe intranetsites kan het lastig zijn om de juiste, specifieke informatie te vinden. SharePoint heeft een uitgebreide zoekfunctie die direct documenten of intranetpagina's laat zien die overeenkomen met de zoekopdracht.
  • Intelligente werkplek. SharePoint heeft interessante functies door het gebruik van Artificial Intelligence, zoals de chatbot waar medewerkers vragen aan kunnen stellen. De functionaliteiten die AI biedt worden steeds verder ontwikkeld naarmate er meer data is en er meer gebruikers zijn.

Training of E-learning SharePoint

Wist je dat Learnit zowel trainingen als een E-learning in SharePoint aanbiedt? Tijdens onze training SharePoint Basis ga je zowel aan de slag met de mogelijkheden voor eindgebruikers als het zelf opzetten en inrichten van een site. De kern van de training SharePoint Vervolg ligt in het opzetten en beheren van complexere sites. Ga je liever zelf op je eigen tempo aan de slag met SharePoint? Bekijk dan eens onze E-learning SharePoint. [link]

De 5 rapporten van Google Analytics uitgelegd

Big Data is de laatste jaren een veelgehoorde term in de marketing en IT-wereld. Door handig gebruik te maken van Big Data kan je namelijk belangrijke informatie en inzichten verkrijgen die je bedrijf kunnen helpen de marketingstrategie te verbeteren. Een tool die veel bedrijven hiervoor gebruiken is Google Analytics. Altijd al willen weten hoe Google Analytics precies werkt en wat je ermee kan doen? Hieronder worden de 5 rapporten die je terugvindt in het programma in hoofdlijnen uitgelegd!

De rapporten

De 5 (hoofd)rapporten die Google Analytics weergeeft:

  • Realtime: de naam van het rapport verklapt het al, want dit rapport geeft je de meest actuele data. Dus ben je benieuwd welke bezoekers op dit moment op je website te vinden zijn of wil je weten welk item op je website nu hot is? Pak het rapport realtime er dan maar bij! Daarnaast ben je met dit rapport ook in staat om te analyseren of nieuwe items op je website aanslaan of juist niet. Ook kun je via dit rapport gemakkelijk analyseren via welke kanalen bezoekers op je website terecht komen. Denk hierbij aan bezoekers die op je site terechtkomen door bijvoorbeeld op een Instagram post te klikken die die doorlinkt naar je website.
  • Doelgroep: voor marketeers zullen de termen “doelgroep formuleren” en “segmenteren” bekend in de oren klinken. Met het doelgroep rapport ben je in staat om te bekijken uit welke plaats (stad/gebied) je bezoekers komen of welke leeftijd je bezoekers hebben. Daarnaast kan je analyseren welke interesses je bezoekers hebben of via wat voor apparaat (mobiel, laptop etc.) ze je website bezoeken. Met dit rapport ben je dus in staat om alles over je website bezoekers te weten te komen, waardoor je kan inspelen op de wensen/behoeftes van de verschillende segmenten of doelgroepen die je kan onderscheiden.
  • Acquisitie: welke campagnes op je website doen het goed en welke campagnes kun je beter stopzetten? Het acquisitie rapport geeft je direct inzicht in je eigen marketing- en campagneactiviteiten. Ook als je geïnteresseerd bent in het vergelijken van verschillende bezoekerskanalen, biedt dit rapport een uitkomst. Wist je dat als je AdWords koppelt aan je Google Analytics account, dat je binnen dit rapport ook de informatie van je verschillende campagnes kan beheren? Snel koppelen dus!
  • Gedrag: dit rapport kan je alle informatie geven over het gedrag van jouw unieke bezoekers. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan informatie over hoe lang bezoekers actief zijn op je website of welke specifieke pagina bezoekers het snelst verlaten. Kortom, met dit rapport ben je in staat om de betrokkenheid van gebruikers op je website te analyseren. Vragen waarop je antwoord kan krijgen via dit rapport zijn bijvoorbeeld 'Zijn sommige paden op je website belangrijker dan andere?' of 'Gaan bezoekers direct naar de kassa nadat ze producten hebben toegevoegd aan hun winkelmandje?'
  • Conversies: het laatste rapport draait volledig om resultaten. Resultaten van alles waarin jij mogelijk geïnteresseerd bent. Denk bijvoorbeeld aan hoeveel bezoekers product X kopen of hoeveel bezoekers zich registreren op jouw website. Oftewel, wil je bekijken of je doelstellingen zijn gehaald of welke je kan verbeteren? Het rapport conversies heeft het antwoord voor je! Kom er bijvoorbeeld achter wat het gemiddelde aantal dagen is voordat bezoekers overgaan tot een conversie of ontdek wat het totale aantal conversies per week op je website is.

De 5 hoofdrapporten die Google Analytics je geeft, bestaan uit vele kleine subrapporten waar je nog veel meer informatie kan vinden dan we hierboven hebben beschreven. Conclusie: door handig gebruik te maken van Google Analytics kan je je bedrijfsstrategie optimaliseren!

Cursus Google Analytics

Ben je na het lezen van deze blog nieuwsgierig geworden naar Google Analytics en zou je hier graag meer over willen leren? Klik dan hier voor meer informatie over onze eendaagse training Google Analytics Basis. Ben je al bekend met Google Analytics maar wil je weten hoe je meer uit het programma kan halen? Bekijk dan onze eendaagse training Google Analytics Professional door hier te klikken voor meer informatie.

[link]

Internet of Things: de voordelen en nadelen

Steeds meer apparaten raken met elkaar en met het internet verbonden. Denk bijvoorbeeld maar aan de ‘slimme’ thermostaat in je huis, de wekker in je slaapkamer of misschien wel je Google Home speaker. Uit onderzoek is gebleken dat er in 2020 meer dan 26 miljard apparaten met het internet verbonden zijn. De connecties tussen al deze apparaten wordt ook wel het ‘Internet of Things’ genoemd, of in het Nederlands: het Internet der Dingen.

Wat is het Internet der Dingen?

Het Internet der Dingen bestaat kort gezegd dus uit alle apparaten die verbonden zijn met het internet. Deze apparaten zijn in staat om met het internet en met elkaar te communiceren, daarnaast kunnen ze gegevens de ‘cloud’ insturen, zonder de tussenkomst van menselijk handelen. Door deze automatisering kunnen kosten worden bespaard en is er minder fysieke inspanning van mensen nodig. Dit klinkt natuurlijk fantastisch, maar aan de andere kant uiten mensen ook kritiek op het Internet der Dingen. Sommige mensen zijn namelijk bang dat technologie op den duur de wereld zal overnemen, anderen wijzen ook op de mogelijke problemen met privacy.

Voordelen van het Internet der Dingen

Het Internet der Dingen heeft verschillende voordelen, dit zijn de drie belangrijkste:

  • Tijdbesparend. Allereerst bespaart het veel tijd dat apparaten automatisch met elkaar en het internet kunnen communiceren zonder tussenkomst van mensen. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld een slimme thermostaat; deze kan je precies vertellen via een app wat je energieverbruik is en hoe je hierop kan besparen. Wanneer een mens deze feedback aan je zal moeten geven, kun je je voorstellen dat het meer tijd en moeite in beslag neemt.
  • Kostenbesparend. Menselijk handelen wordt gereduceerd door het gebruik van apparaten die continue in verbinding staan met het internet en met elkaar. Dit betekent dat bepaalde banen niet of minder nodig zullen zijn, waardoor bedrijven en particulieren op kosten kunnen besparen.
  • Gemak. Veel slimme apparaten zijn tegenwoordig op afstand te besturen. Denk maar eens aan een video deurbel, waarbij je op afstand kunt zien wie er voor je voordeur staat. Je bent niet alleen direct in staat om te zien wie er voor je voordeur staat met behulp van de app, je kunt ook direct met iemand die voor je deur staat communiceren. Slimme apparaten zorgen er dus voor dat het gebruiksgemak wordt verhoogd.

Nadelen van het Internet der Dingen

Naast de vele voordelen die het Internet der Dingen biedt, zijn er ook een aantal bezwaren:

  • Alles draait om technologie. Technologie is tegenwoordig onmisbaar, de vraag is alleen wanneer kent de wereld genoeg technologie? Veel mensen vragen zich af of het goed is dat er zoveel in het leven om technologie draait en of het niet verstandiger is om terug te gaan naar meer simpele tijden. Worden we niet te afhankelijk van technologie en daardoor zelf minder scherp? Daarnaast zorgt deze nieuwe technologie er ook voor dat banen verdwijnen, doordat veel werk overgenomen kan worden door technologie.
  • Hackers. Door slimme apparaten is er steeds meer dataverkeer, waardoor het voor hackers steeds interessanter wordt om apparaten te hacken. Vooral data dat over gratis draadloze netwerken (wifi) wordt verstuurd is gemakkelijk om te onderscheppen.
  • Privacy komt in gevaar. Wanneer hackers data hebben onderschept, kan dit ten koste gaan van jouw privacy. Stel je voor dat jij op afstand de lichten van je huis aan en uit zet tijdens een vakantie door middel van een app die is verbonden met lampen in je huis. Wanneer een hacker door krijgt dat je dit doet door een app te gebruiken in plaats van door de lichten zelf fysiek aan te zetten, weet hij of zij precies wanneer je wel of niet thuis bent. Je kunt je voorstellen dat dit kostbare informatie is voor inbrekers.

Internet der Dingen inzetten voor je eigen organisatie?

Het Internet der Dingen biedt veel mogelijkheden voor organisaties, maar kent ook een aantal uitdagingen. Om ervoor te zorgen dat jouw organisatie een flitsende start kan maken door het Internet der Dingen in te zetten, biedt Learnit een training ‘Internet of Things’ aan. In deze 2-daagse training leer je alles over de terminologie, toepassingsmogelijkheden, maar ook de beveiliging rondom het Internet der Dingen. Klik hier voor meer informatie over de training.

[link]

Hoe bereid je je voor op een online 2021?

Inmiddels wordt het langzamerhand duidelijk dat we zeker tot halverwege 2021 veelal thuis zullen zitten en dus ook thuis zullen moeten werken. Dit betekent dat er ook voor komend jaar veel online werkactiviteiten op de planning zullen staan. Hoe kun jij jezelf en je organisatie het beste voorbereiden op een online 2021? In deze blog leggen we je uit welke trainingen perfect aansluiten op online werken!

1. Zoekmachine optimalisatie (SEO). Hoe zorg je ervoor dat je zoveel mogelijk bezoekers naar je website trekt? Zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO genoemd is hiervoor de oplossing! Learnit biedt een cursus aan waar niet alleen de basisprincipes rondom zoekmachine optimalisatie met je gedeeld worden, maar waarbij ook wordt gewerkt aan je praktijkvaardigheden. Leer bijvoorbeeld hoe je je eigen website kunt analyseren en optimaliseren. Op deze manier kun jij het maximale uit je website en webverkeer halen in 2021!

2. Online marketing. De ontwikkelingen op het internet verlopen in een razendsnel tempo. Online marketing is een thema dat het afgelopen jaar een belangrijke rol speelde voor veel organisaties, en de verwachting is dat online marketing mogelijk een nog grotere rol gaat spelen in 2021. Kan jouw organisatie nog wel wat leren op het gebied van online marketing? Bekijk dan eens onze nieuwe 7-daagse cursus online marketing. Tijdens deze allesomvattende cursus leer je alle vaardigheden die nodig zijn om jouw organisatie sterk op de (online) kaart te zetten. Onderwerpen die aan bod komen tijdens deze training zijn: zoekmachine optimalisatie, Google Ads, Google Analytics, Facebook advertising, e-commerce, social media marketing en contentmarketing.

3. Power BI Basis. Nu we elkaar (bijna) niet meer fysiek zien of spreken op de werkvloer, kan het soms lastig zijn om bepaalde informatie over te brengen naar collega’s. Denk bijvoorbeeld aan financiële rapportages. Voor dit soort informatie kan het handig zijn om een visualisatietool te gebruiken waardoor je op afstand gemakkelijk aan collega’s kunt laten zien wat er speelt. Een van de populairste visualisatie tools is Power BI. Learnit biedt een 2-daagse cursus Power BI aan, waarin je leert om effectieve managementrapportages te maken met behulp van jouw Excel gegevens. Op deze manier kun je met Power BI vervolgens een interactief management dashboard creëren, waarin je gemakkelijk gegevens kunt visualiseren en delen met je collega’s. Ideaal om informatie over te brengen dus!

4. Agile Scrum Basis. Scrum is niets anders dan een Agile raamwerk, dat symbool staat voor effectiever en flexibeler werken. De Agile manier van werken zorgt ervoor dat er in zelfsturende teams gewerkt kan worden, wat uitermate handig is voor de planning van complexere projecten. De focus van Scrum ligt op de communicatie binnen deze projecten, maar ook op de interactie tussen afdelingen en naar klanten toe. Nu online werken aan de orde van de dag is, zie je dat veel bedrijven gebruik maken van deze gestructureerde manier van (online) werken. Ben jij benieuwd of werken volgens deze stijl iets is voor jouw organisatie? Bekijk dan eens onze training Agile Scrum Basis. Tijdens deze training leer je niet alleen de theorie rondom deze methode, ook de vaardigheden die erbij komen kijken spelen een belangrijke rol. Wist je dat er de mogelijkheid is om na de training een officieel examen af te leggen, waarna je jezelf Scrum Master of Scrum Product Owner kan noemen? Klik op de training of informeer naar de mogelijkheden.

[link]

Wat is Django? En wat kan je ermee?

Als je vaker met Python hebt gewerkt, zal de naam Django je misschien wel bekend voorkomen. Django is namelijk het grootste open source web framework dat is geschreven in Python. Dit framework is relatief makkelijk in gebruik, flexibel en daarnaast zeer betrouwbaar voor bijvoorbeeld het ontwikkelen van applicaties. Dit heeft ervoor gezorgd dat Django één van de populairste frameworks is voor het maken van ondere andere webapplicaties, websites en online platforms. Lees deze blog om erachter te komen waarvoor je Django allemaal kan gebruiken.

Django is in 2003 ontwikkeld door Adrian Holovaty en Simon Willison en het framework werd voor het eerst vrijgegeven als een open source project in 2005. Drie jaar later werd de Django Software Foundation opgericht om Django verder te kunnen blijven ontwikkelen. Inmiddels is Django uitgegroeid tot een uitermate populair framework in combinatie met Python. Wist je dat zelfs Google gebruik maakt van dit framework? Ook populaire social media kanalen als Instagram en Pinterest gebruiken Django voor hun websites en applicaties!

Wat is Django?

Kortgezegd bestaat Django uit een set van bibliotheken die ervoor zorgen dat jij als programmeur relatief snel en eenvoudig een webapplicatie kan bouwen. Je kan hierbij denken aan functies als: gegevens in een relationele database opslaan, mails versturen en webpagina’s genereren. Daarnaast beschikt Django over een handige admin interface. Zo kan een programmeur die Django gebruikt er bijvoorbeeld voor zorgen dat via de ingebouwde admin interface de beheerder van een systeem gemakkelijk gegevens kan aanpassen of bewerken. Ideaal om ook iemand anders naast de programmeur aanpassingen te kunnen laten doen in het systeem. Andere sterke punten van het Django framework in ondersteuning zijn onder andere authenticatie, templates voor formulieren en het uploaden van bestanden. Door de ontwikkeling van talloze packages en het volwassen ecosysteem, wordt Django continue verbeterd door de ‘Django community’. Ben je benieuwd welke packages er allemaal op de markt zijn? Neemt dan eens een kijkje op djangopackages.org. Een belangrijk element van Django is al genoemd maar verdient het om nogmaals benadrukt te worden. Django gebruikt Python: de beste en makkelijkste programmeertaal ter wereld zodat je snel een goede web applicatie of site kunt maken.

Wat kan je met Django?

Django is uitermate geschikt voor het opzetten van:

  • CRM-systemen
  • CMS’en
  • Software voor communicatie en samenwerking
  • Online reserverings- en afspraken systemen
  • Vastgoedmanagement systemen
  • Documentmanagement systemen

Training Django

Wist je dat Learnit binnenkort een gratis webinar over Django aanbiedt? In dit webinar van een half uur zal trainer André jou alles vertellen over wat je met Django kan en waarom Django gemakkelijk in gebruik is. Ontvang bovendien een aantal praktische tips over het programmeren in Django. Meld je snel aan voor dit gratis webinar, door hier te klikken. Daarnaast biedt Learnit een training Django programmeren aan, die is bedoeld voor developers die het Django framework zouden willen leren gebruiken om webapplicaties te ontwikkelen in Python. Geïnteresseerd in deze training? Klik dan hier voor meer informatie.

[link]

Big data - 5 veel voorkomende vragen

Big data is een term die steeds vaker in het bedrijfsleven lijkt voor te komen. Vooral multinationals en de grotere bedrijven lijken veel gebruik te maken van big data. Maar wanneer spreken we nou precies over big data? En kan big data ook betekenisvol zijn voor jouw bedrijf? In deze blog behandelen we 5 veelvoorkomende vragen over big data.

1. Wat is big data?

We spreken over big data als de data voldoet aan drie verschillende voorwaarden: het gaat om data die gegenereerd wordt in grote hoeveelheden (Volume), met een hoge snelheid (Velocity) en de data moet divers zijn (Variety). Oftewel, de data moet aan de drie V’s voldoen. Mocht je je afvragen wat een ‘grote’ hoeveelheid data is: we hebben het hier over data hoeveelheden uitgedrukt in exabytes. Dat betekent dat als we het hebben over 1 exabyte, dat het gaat over het getal 1 met maar liefst 18 nullen.

2. Waar komt big data vandaan?

Big data kan gegenereerd worden van diverse kanalen. Denk hierbij aan data van social media kanalen, transactionele data uit het bedrijfsleven, maar bijvoorbeeld ook aan data van machines. Kortom big data is overal. Je kan het eigenlijk zien als een verzameling van informatie.

3. Wat is het verschil tussen gestructureerde en ongestructureerde data?

Als we het hebben over data, kan er onderscheid gemaakt worden tussen twee verschillende soorten data. Gestructureerde data is data waarmee eenvoudig gewerkt kan worden, het gaat hier om data die namelijk al enige vorm van structuur kent: denk bijvoorbeeld aan het klantenbestand van een bedrijf. Hierin staan vaak gegevens zoals naam, leeftijd en geslacht opgeslagen en netjes gesorteerd in verschillende kolommen. Vaak hebben we echter te maken met ongestructureerde data. Denk bijvoorbeeld aan social media data zoals een Twitter of Facebook bericht. Deze data is een stuk lastiger te analyseren omdat er geen standaard format voor dergelijke data is, er zit geen vaste structuur in een Facebook bericht.

4. Wordt big data alleen gebruikt door ‘grote’ bedrijven?

Big data is zo groot als je bedrijf is. Relatief grote bedrijven zullen uiteraard een grotere datastroom hebben en dus meer data tools nodig hebben dan kleinere bedrijven. Dit betekent niet dat het verzamelen van (big) data niet zinvol is voor kleinere bedrijven. Waarom je vandaag nog zou moeten starten met het verzamelen van big data? Het verzamelen van data kan meerdere redenen hebben, maar de belangrijkste zijn toch wel om de winstgevendheid en klanttevredenheid van je bedrijf te optimaliseren. We hoeven vast niet uit te leggen dat dergelijke zaken voor elk bedrijf van belang zijn.

5. Hoe kan ik zelf werken met (big) data?

Alhoewel er steeds meer met data wordt gewerkt en er steeds meer data (visualisatie) tools beschikbaar zijn, blijft het lastig zijn om zelf aan de slag te gaan met data als je nog niet in de IT wereld thuis bent. Het kan daarom handig zijn om te beginnen met een cursus. Learnit biedt verschillende cursussen aan waarin je leert begrijpen wat de mogelijkheden zijn van big data of waarin je leert werken met data. Bekijk bijvoorbeeld eens onze cursussen Big data, Google Analytics Basis of SQL Basis.