Learnit Training
« Terug naar alle thema's

Trainingen InDesign

Hieronder vind je een overzicht van onze InDesign trainingen. Je kunt onze InDesign cursussen volgen door heel het land, zowel incompany als op een trainingslocatie van Learnit.

[link]

Waarom je vandaag nog moet overstappen naar Affinity!

Als je bekend bent met het bewerken van foto’s of het ontwerpen van beeldmateriaal, dan zullen de programma’s van Adobe je ongetwijfeld bekend voorkomen. Photoshop en InDesign (beide van Adobe) zijn namelijk de populairste programma’s als het gaat om foto- en videobewerking. Sinds een paar jaar heeft Adobe er echter een geduchte concurrent bij: Affinity.

De software van Affinity is op de markt gebracht door het Britse softwarebedrijf Serif Europe. Dit bedrijf kwam voor het eerst in de geschiedenis met een gelijkwaardig antwoord op de software van Adobe. Affinity Photo is namelijk te vergelijken met Adobe’s Photoshop, waar Affinity Designer het antwoord is op Adobe’s InDesign. Misschien denk je nu waarom zou ik op Affinity overstappen als ik al gewend bent aan de software van Adobe? Inmiddels kunnen we daar genoeg redenen voor geven. Bekijk hieronder alle voordelen van Affinity en wie weet kom je erachter of de software wat voor jou is!

  • De aanschaf van de Affinity software is een stuk voordeliger. Mensen die de software van Adobe gebruiken, zullen ongetwijfeld weten dat de prijzen van de verschillende programma’s van Adobe behoorlijk in de kosten kunnen lopen. Dit heeft er mee te maken dat je maandelijks een bedrag moet betalen om de software te kunnen blijven gebruiken en je documenten te kunnen openen. De software van Affinity daarentegen is een stuk voordeliger in aanschaf. Momenteel kun je Affinity Photo bijvoorbeeld aanschaffen voor het eenmalige bedrag van €27,99 (vanwege corona). Voor deze prijs heb je altijd toegang tot het programma, je hoeft dus geen abonnement of iets dergelijk aan te schaffen. Hetzelfde geldt voor Affinity Designer, dit programma kun je aanschaffen voor een vergelijkbare prijs.
  • De Affinity software is gebruiksvriendelijk. Wanneer je gewend bent om met Photoshop of InDesign te werken, dan zul je geen moeite hebben om over te stappen op de software van Affinity. Dit komt doordat de programma’s erg veel op elkaar lijken, waar Affinity zelfs nog een aantal functies heeft toegevoegd die het gebruik gemakkelijker maken. Zo is het bij Affinity mogelijk om snel de geschiedenis van je project terug te kijken, zelfs tot aan het begin van je project. Daarnaast kun je gemakkelijk met één knop in- of uitzoomen op een foto met de ‘move’ tool, waarbij je in Photoshop meerdere knoppen nodig hebt om tot hetzelfde resultaat te komen.
  • Affinity beschikt over nieuwe functies. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om raster- en vector lagen door elkaar te bewerken, pdf’s te bewerken of bestanden moeiteloos uit te wisselen tussen verschillende applicaties. Een andere handige functie waarover Affinity beschikt wordt ook wel persona’s genoemd. Dit zijn werkruimtes die gelinkt zijn aan specifieke taken. Binnen deze werkruimtes kun je gemakkelijk naar verschillende werkruimtes schakelen waardoor je voor jezelf gemakkelijker overzicht kunt houden. Adobe Photoshop beschikt ook over werkruimtes, alleen deze werken anders en zijn iets lastiger in het gebruik.

Gratis webinar over Affinity

Wist je dat Learnit binnenkort een gratis (introductie) webinar organiseert over Affinity? Onderwerpen die in ieder geval aan bod komen zijn: een korte introductie over de verschillende Affinity software, de verschillen tussen de Affinity- en Adobe software, uitwisseling van bestanden tussen Affinity en Adobe en redenen om wel of niet over te stappen op Affinity. Dus twijfel je nog of Affinity geschikt is voor jou? Schrijf je dan snel in voor het gratis webinar op 15 april tussen 11:00 - 11:30 en kom erachter! Klik hier om je in te schrijven.

[link]

InDesign: dé trends voor 2021

Adobe InDesign is een van de meest bekende softwareprogramma’s als het aankomt op het ontwerpen van de lay-out van tijdschriften, boeken, folders en overige soorten publicaties. Jaarlijks voorspelt InDesign welke trends we het jaar erop vaker terug zullen zien komen, gebaseerd op zowel ontwikkelingen in het nieuws als ontwikkelingen op het gebied van design. Het afgelopen jaar zijn er verschillende nieuws thema’s geweest die van invloed zijn op de mogelijke trends voor 2021. Ben jij benieuwd hoe InDesign de corona pandemie linkt aan trends binnen het programma? Of wil jij weten hoe je zaken als het klimaatactivisme of het black lives matter (BLM) activisme kunt terug laten komen in jouw ontwerpen? Lees dan deze blog!

  • Vernieuwingen omtrent de promotie van medische middelen. Komend jaar zullen er hoogstwaarschijnlijk veel medische campagnes ontwikkeld worden om een aantal medische middelen omtrent COVID-19 te promoten onder een groot publiek. Traditioneel gezien zijn medische verpakkingen afgebeeld met een opvallende lay-out, waarin je de typische groene kleur en veel steriel wit ziet terugkomen. Tegenwoordig kennen we veel meer manieren om te laten zien dat het om medicijnen gaat. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om herkenbare graphics te gebruiken, te kiezen voor meer kleur in de verpakking en ook het ontwerp van de verpakking mag er opvallender uitzien.
  • Het creëren van fantasierijke omgevingen. Videobellen (op kantoor) is nog nooit zo populair geweest als op dit moment. Misschien pas je zelf wel eens voor de grap je eigen achtergrond aan naar een mooi vakantieoord als je in een Zoom meeting zit of misschien videobel je wel eens met collega’s die op een andere planeet lijken te zitten. Tegenwoordig is het allemaal mogelijk door de 3D en virtual reality technologie. Mede doordat we komend jaar nog veel thuis zullen zitten, verwacht InDesign dat realistische maar ook fantasie achtergronden een grote trend gaan worden in 2021. Wie wil er inmiddels nou niet graag ontsnappen uit zijn vertrouwde omgeving, na al bijna een jaar thuis zitten?
  • Inspelen op activisme. 2020 kende veel protesten en stakingen op het gebied van klimaat en racisme. De verwachting is dat deze trends zich zal doorzetten naar 2021. Hoe kun jij hier als ontwerper op inspelen? Een verschil met een aantal jaar geleden is dat dergelijke protesten en stakingen tegenwoordig een groot publiek aantrekken. Dat betekent automatisch ook dat promotiemateriaal een bredere doelgroep moet aanspreken. Denk hierbij aan virtuele afbeeldingen die geen uitleg nodig hebben om te kunnen begrijpen waar de afbeelding voor staat.
  • Het gebruik van simpele infographics. Data en de bijbehorende statistieken worden steeds belangrijker voor organisaties. Om deze op een duidelijke en overzichtelijke manier te presenteren aan een publiek, zie je dat veel ontwerpers gebruik maken van infographics. Deze infographics/simpele illustraties kunnen complexe onderwerpen beknopt weergeven, waardoor je publiek makkelijker de kern van je boodschap begrijpt. Daarom verwacht InDesign dat we dergelijke infographics veelal zullen zien terugkomen in redactionele ontwerpen en sociale afbeeldingen in 2021.
  • Durf anders te zijn dan de rest. Typografisch gezien zagen we in 2020 veel serif lettertypen voorkomen in de marketinguitingen van organisaties. Deze lettertypen worden voornamelijk gebruikt om meer autoriteit en persoonlijkheid uit te dragen in vergelijking met de anderen zogenoemde minimal sans serif lettertypen. Vooral voor logo’s en headings gaan we deze trend nog vaker zien terugkomen in 2021. Wil je toch nog een beetje opvallen tussen alle serif lettertypen? Ga dan voor serifs met een rauwe en rustieke style.

Interactief webinar InDesign

Learnit biedt nu de mogelijkheid aan om je in te schrijven voor het interactieve webinar Digitale brochures in InDesign maken, waarbij jij alles leert over de ontwerpmogelijkheden in InDesign. Daarnaast ga je samen met Learnit expert-trainer Mike aan de slag om zelf een digitale brochure te ontwerpen, zodat je je opgedane kennis direct in praktijk kan brengen. Ben jij benieuwd naar dit interactieve webinar? Klik dan hier. Liever een van onze trainingen in Indesign volgen? Klik dan hier om de mogelijkheden te bekijken.