Learnit Training
[link]

Misschien wel dé software-release van het jaar: Office 2019!

Één van dé releases op IT-gebied waar al een poos naar wordt uitgekeken is Office 2019. Een jaar geleden werd de nieuwe Office al aangekondigd, maar het zal nu echt niet lang meer duren. Het pakket wordt in de tweede helft van 2018 verwacht en is voor enkele bedrijven al in te zien.

Office 2019 vs. Office 365

Nog even dus en dan lanceert Microsoft de nieuwe softwarebundel. Er zijn een aantal opvallende veranderingen ten opzichte van de 2016-versie. Bij deze veranderingen zal het wel blijven, want in tegenstelling tot Office 365, zullen voor dit pakket geen grote tussentijdse upgrades plaatsvinden. Je betaalt voor Office 2019 dan ook eenmaal voor een eeuwige licentie, waar bij Office 365 een maandelijks of jaarlijks bedrag wordt afgeschreven. Microsoft gebruikt wel dezelfde codebase voor Office 2019 als voor 365. Dit is geen garantie dat Office 2019 dezelfde features zal bevatten, maar het ligt voor de hand dat er een groot aantal overeenkomsten zullen zijn. Voor iedereen die bekend is met Office 365 zullen de veranderingen dus minimaal zijn. Ten opzichte van Office 2016 verandert er natuurlijk wel het één en ander.

OneNote verandert

Zo verandert ook de app OneNote, die veel gebruikt wordt voor het maken van aantekeningen. In Office 2016 zit hiervan een desktop versie en een gescheiden Windows-app voor Windows 10. De bestaande desktop-app van OneNote krijgt dus geen nieuwe functies, maar Microsoft zal het noodzakelijke onderhoud op het gebied van beveiliging en bugs nog wel voor zijn rekening nemen tot oktober 2020. Voor de Windows 10-app daarentegen zullen nog wel updates met nieuwe features volgen. Welke updates dit precies zijn wil Microsoft nog niet loslaten.

Realtime Excel

Vanaf Office 2016 kon men al tegelijkertijd in Word, PowerPoint en OneNote werken, wanneer deze files in OneDrive of SharePoint stonden. In Office 365 werd deze ‘collaboration tool’ ook toegevoegd voor Excel. De verwachtingen zijn dat deze tool ook in Office 2019 beschikbaar is. Hierdoor zijn straks Excel-bestanden voor meerdere mensen tegelijk bewerkbaar. Het is hierbij mogelijk om deelnemers te kiezen en een verloopdatum in te stellen, waarna het bestand voor derden niet meer te bewerken is.

Windows 10 en Mac

Helaas, ook Microsoft wilt in rap tempo doorontwikkelen. Dit betekent voor gebruikers van eerdere besturingssystemen dat Office 2019 op die systemen niet zal werken. In Office 2019 is bijvoorbeeld alleen de Windows 10-versie van OneNote beschikbaar. Dit soort wijzigingen zorgen ervoor dat dit nieuwe pakket enkel en alleen geschikt is voor Windows 10. “En Apple-gebruikers dan?”, horen we je denken. Die kunnen gerust ademhalen, want Microsoft ontwikkelt ook een Mac-versie van dit pakket.

Business Preview

Voor wie écht niet meer kan wachten, biedt de Business Preview wellicht een uitkomst. Met deze preview geeft Microsoft bedrijven de kans om het pakket nog nu al uit te testen. Hier zijn echter wel enkele eisen aan verbonden. Particulieren zullen helaas nog even geduld moeten opbrengen.

Meer over SEO

Goed kunnen omgaan met de verschillende facetten van het Office-pakket is anno 2018 een veelgevraagde vaardigheid. Updates als Office 2019 maken dat organisaties nóg meer baat hebben bij de Office-software. Learnit Training biedt verschillende leerzame en boeiende trainingen aan op het gebied van Office: van de basistraining Access tot aan de experttraining Excel. We bieden maatgerichte trainingen aan, zowel individueel als voor groepen. Neem vooral een kijkje tussen alle Office-trainingen die Learnit aanbiedt en wie weet zit er iets voor je bij!

[link]

De 8 handigste Office 2016-features

Microsoft Office, voor velen beter bekend als Word, Excel, Powerpoint, Access en Outlook, is voor de editie van 2016 nog eens in een compleet nieuw jasje gestoken. Zoals in elke nieuwe versie zijn er heel wat veranderingen doorgevoerd, en we zetten de 8 handigste hiervan graag voor jou op een rijtje.

1. Real-time co-auteurschap

Op een efficiënte manier samenwerken is één van de hoofddoelstellingen van Microsoft Office 2016. Het zal je dan ook niet verbazen dat je vanaf deze versie met verschillende personen gelijktijdig aan eenzelfde document kan werken. Terwijl je de eerste alinea in jouw Word-document alvast naleest, kan je collega ondertussen verder schrijven aan de volgende alinea's, zonder dat jullie werk door de ander overschreven wordt. Hetzelfde geldt overigens voor Powerpoint, maar Word heeft nog een uniek extraatje: hier kan je mekaar zelfs in real-time zien typen.

2. Grotere bestanden verzenden

Jouw Powerpoint-presentatie van 300mb even per mail verzenden? Dat is geen enkel probleem meer in de nieuwe outlook. Zodra je een Office 2016 product als bijlage aan een mail toevoegt, wordt die omgezet in een link waarop de ontvanger het bestand makkelijk kan downloaden. De enige voorwaarde hiervoor is dat het bestand al gesynchroniseerd is met een OneDrive account of een Sharepoint map.

3. Smart Lookup

De Smart Lookup functie zorgt ervoor dat je Word, Excel of Powerpoint niet meer moet verlaten wanneer je de betekenis van een woord in je document wilt opzoeken. Je selecteert simpelweg het woord in kwestie, klikt rechts en selecteert vervolgens de optie "Smart Lookup". De resultaten die je voorgeschoteld krijgt, worden gegenereerd door Bing en zullen in een "insights" tab te zien zijn binnen jouw document.

4. One-click forecasting

Excel-ninja's zullen deze feature zonder twijfel tot hun favorieten rekenen. In de grafieksectie van Excel, kun je nu met een simpele muisklik voorspellingen tevoorschijn toveren. Microsoft gebruikt hiervoor naar eigen zeggen het standaard "Exponential Smoothing algoritme (ETS) om effectief betrouwbare prognoses te tonen.

5. Skype-integratie

Zoals eerder al aangegeven is efficiënt samenwerken heel erg belangrijk in Office 2016 en dat bewijst ook de Skype-integratie in de verschillende desktop apps. Hierdoor kun je binnen Word, Excel of Powerpoint een Skype-gesprek opstarten en dit zowel met Instant Messaging, voice calls en video calls. Maar je kunt ook zonder het document te verlaten, jouw scherm delen via Skype.

6. Office Groups in Outlook

Dit is misschien wel de minst besproken nieuwigheid van Office 2016, maar daarom zeker niet de minst handige. Dankzij Office Groups is het voor eens en voor altijd gedaan met traditionele distributielijsten of onoverzichtelijke mailconversaties. Je kunt de collega's met wie je samenwerkt nu handig samenbrengen in één groep, die over een gedeelde inbox, kalender, bestandsopslagplaats en zelfs geïntegreerde OneNotes notities beschikt.

7. Nieuwe grafieken

Voor wie is uitgekeken op de standaard grafieken in Microsoft Office, is er goed nieuws. Er zijn namelijk nieuwe grafiektypes toegevoegd die je moeten helpen om financiële of hiërarchische data beter te visualiseren.

8. Betere cross-device ondersteuning

Tot slot zet Office 2016 ook een grote stap voorwaarts in de cross-device ondersteuning van de verschillende programma's. Jouw Word-document aanmaken op je smartphone, bijwerken op je tablet en de finishing touch toevoegen op je pc, het kan allemaal eenvoudiger dan ooit tevoren.