« Terug naar alle thema's

Trainingen Access

Access cursussen kun je bij Learnit volgen op alle niveau's. Van de basis cursus Access tot aan de cursus Access Expert. In alle versies, van Access 2010 tm Access 2016 en Office 365. Daarnaast kun je de Access cursussen ook als e-learning volgen.

“Ik heb de training Access Basis gevolgd, na het volgen van de training ben ik in staat de voor onze organisatie benodigde rapportages uit ons cliëntregistratiesysteem te halen en op een professionele manier te presenteren. Mooi dat de oefeningen die je in de training maakt makkelijk te vertalen zijn naar wat in de eigen organisatie nodig is.” Training: Access Basis - Beoordeling: 10.0

R. Borkent, St. VO Rosa Manus

“Goede cursus die in het dagelijks gebruik makkelijk toe te passen is.” Training: Access Basis - Beoordeling: 9.3

R. Fiks, Achmea Zorg en Gezondheid

“In twee dagen krijg je inderdaad een behoorlijke basiskennis van Access in een zeer praktijkgerichte cursus. Bovendien krijg je zin om ermee aan de slag te gaan!” Training: Access 2003 Basis - Beoordeling: 8.0

N. van den Berg, Wingman Business Valuators BV

“Zeer goede training die perfect aansluit bij praktische wensen van het ontwikkelen en onderhouden van een database in Access.” Training: Access Vervolg - Beoordeling: 9.0

H. de Jong, Diamond Genetics

“De leerstof die wordt aangeboden is duidelijk en het is fijn dat je in je eigen tempo kan werken. Leraar stelt zich pro-actief op en is deskundig. Goede faciliteiten. Aanrader” Training: Access Basis - Beoordeling: 8.6

D. Thijssen, CEVA Logistics

“Zeer duidelijk lesmateriaal en leraar; een leerzame cursus en ervaring!” Training: Access Basis - Beoordeling: 7.6

K. Heeringa, Conscious Hotel Vondelpark.

[link]

De 4 belangrijkste redenen om Access met Excel te gebruiken

Binnen de Office-productenfamilie kun je programma’s combineren in het gebruik. Zowel Access als Excel heeft verschillende voordelen en een aantal verschillende functies. Maar waarom zou je voor één van de twee moeten kiezen? Het combineren van Access en Excel brengt namelijk een aantal voordelen met zich mee! Als je gegevens opslaat in Access en er verbinding mee maakt vanuit Excel kun je profiteren van de voordelen van beide programma’s. We hebben 4 redenen voor je op een rijtje gezet om deze twee programma’s samen te gebruiken.

1. Een Excel-werkblad naar Access kopiëren. Een goed begin is het kopiëren van gegevens van Excel naar Access. Je kunt een Access-tabel aanmaken en deze weergeven in de gegevensbladweergave, welke lijkt op een Excel werkblad. In de gegevensbladweergave kun je de algemene taken bij het maken van een tabel meteen uitvoeren. Veel eenvoudiger is als je gegevens uit Excel kopieert en plakt in Access. Op deze manier hoef je niet eerst een tabel aan te maken of een tabel te openen in de gegevensbladweergave, maar wordt automatisch gevraagd of de gegevens kopteksten bevatte, wordt het goede gegevenstype gebruikt en is de Access-tabel gemaakt.

2. Een koppeling maken naar Excel vanuit Access. Een andere eenvoudige manier om voordelen van Excel én Acces te gebruiken, is door een Excel-tabel te koppelen aan een Access-tabel. Met het gebruik van een Access-koppeling kun je de gegevens in Excel bewaren, maar ook regelmatig gebruik maken van Access-functies. Als je wijzigingen wilt toepassen, kun je deze aanbrengen in Excel en vervolgens in de Access-tabel vernieuwen. Je kunt de inhoud van de tabel niet bewerken in Access.

3. Access-rapporten maken met Excel gegevens. Als je alle gegevens vanuit Excel hebt verzameld in Access, kun je profiteren van een reeks hulpprogramma’s voor het maken van rapporten. Door gebruik van opties als ‘wizard Rapport’, ‘Indelingsweergave’ of één van de andere vele besturingselement wizards en -galerieën, kun je eenvoudige rapporten, groeps- en overzichtsrapporten, grafische rapporten en subrapporten maken.

4. Filteren, sorteren en query’s uitvoeren in Access. In Access kunnen gegevens vanuit Excel gefilterd en gesorteerd worden in een gegevensbladweergave, zonder dat opnieuw een nieuwe gebruikersinterface geleerd moet worden. De pictogrammen, opdracht menu’s, citeria en dialoogvensters lijken sterk op elkaar. Deze filters kun je vervolgens ook opslaan en sorteren. In Access kun je query’s aanmaken zonder überhaupt te weten waar SQL voor staat. Dit kun je doen met vier query wizards.

Cursus Access

Wil jij meer leren Access? Learnit biedt trainingen over Access aan op verschillende niveaus. Tijdens de 2-daagse training Acces Basis gaan we in op de structuur van databases en leer je hoe je deze kunt benaderen met Access. Tijdens de 2-daagse training Acces Vervolg ligt het accent op het ontwikkelen in Access en ga je aan de slag met relaties tussen tabellen, complexe formulieren en beveiliging. Klik hier voor alle trainingen op het gebied van Access..

[link]

Maak kennis met Access!

Van het maken van een simpele tabel tot aan het opvragen van gegevens met behulp van filters en query’s, de mogelijkheden in het programma Access zijn eindeloos! Access heeft veel weg van Excel, met als verschil dat je in Access relaties tussen verschillende tabellen kunt leggen. Doordat het programma slim gebruikt maakt van een grafische interface, ben ook jij als (beginnend) gebruiker in staat om zelf een database op te zetten. Om een goed beeld van Access te krijgen, bespreken we in deze blog de belangrijkste mogelijkheden binnen het programma. Zo kom je erachter of Access een geschikt programma is voor jouw werkzaamheden!

Tabellen

De basis van vrijwel alle Access bestanden bestaat uit tabellen. In deze tabellen kun je zelf informatie invoeren die je nodig hebt en kun je verschillende tabellen die in relatie tot elkaar staan aan elkaar linken. Het is erg belangrijk om de tabellen in het begin goed op te zetten en ze goed aan elkaar te linken, want anders loop je later in het proces tegen onjuistheden aan. Elke rij in een tabel heeft een uniek zogenaamd ‘ID nummer’, welke je nodig hebt om naar iets uit een tabel te kunnen verwijzen. Dit ID nummer heb je nodig om te kunnen verwijzen naar ‘iets’ uit je tabel met een unieke naam, de rijen zelf hebben namelijk geen unieke waardes.

Primaire velden

De primaire velden binnen een tabel bevatten een unieke naam die je nodig hebt om de verschillende rijen in een tabel van elkaar te kunnen onderscheiden. De reden dat Access werkt met unieke namen in de primaire velden heeft te maken met het volgende. Stel dat er namen in de tabel voorkomen, en dat er meerdere mensen zijn die de achternaam ‘de Boer’ hebben, dan ziet het systeem geen verschil tussen bijvoorbeeld Eva de Boer en Emma de Boer, terwijl het toch echt om twee verschillende personen gaat. Zo’n unieke naam kan dan het verschil maken in een tabel. Deze unieke naam zou je daarom zelfs kunnen vergelijken met een burgerservicenummer (BSN) of of sofi nummer, waarmee de overheid als het ware iedere persoon een unieke code heeft gegeven om mensen van elkaar te kunnen onderscheiden.

Verwijzingsvelden

Een verwijzingsveld wordt gebruikt om naar een andere tabel te kunnen doorverwijzen. Hierdoor ben je in staat om van een kolom een ‘opzoeken en relatie’ kolom te maken, waarmee je kan verwijzen naar een andere tabel. Misschien vraag je je af wanneer je gebruik maakt van zo’n verwijzingsveld. Dat kan bijvoorbeeld in de volgende situatie.

Stel, je wilt onderzoek doen naar de bedrijfscultuur binnen een grote landelijke organisatie waarbij je beschikt over een bestand waarin je de gegevens van alle werknemers van de organisatie hebt opgeslagen (naam, adres, personeelsnummer). Op een bepaald moment besluit je om met verschillende personen uit dit bestand een interview te houden om meer informatie over de werksfeer te verkrijgen. Het is dan wel zo handig om een apart bestand te maken waarin je bij kan houden met wie van de werknemers je allemaal hebt gesproken om misverstanden te voorkomen. Via Access zou je dan een apart formulier kunnen aanmaken, waarin je bijhoudt met wie je hebt gesproken op welke datum en op welke locatie het interview plaatsvond. Om dit te kunnen linken aan een persoon die je terug kan vinden in het eerste bestand waarin je alle gegevens van alle werknemers hebt opgeslagen, heb je een uniek kenmerk nodig. Dit zou bijvoorbeeld het unieke personeelsnummer waar elke werknemer over beschikt kunnen zijn. In het verwijzingsveld hoef je dan dus enkel dit personeelsnummer in te voeren, waardoor Access daar automatisch een naam en adres aan linkt.

Formulieren

In het bovenstaande voorbeeld spraken we al over formulieren. Dit betreft een functie binnen Access waarbij je gemakkelijk informatie uit de gewenste kolommen van een tabel om kan zetten naar een formulier. Als je dit formulier eenmaal hebt gecreëerd, kan je via een eenvoudige interface alle gegevens invullen om een nieuwe rij toe te voegen zonder dat je deze in de aan het formulier gelinkte tabel hoeft toe te voegen. Hierdoor kun je niet per ongeluk een fout maken of een eerder toegevoegde rij verwijderen. Handig toch?

Training Access

Denk je na het lezen van deze blog dat Access misschien wel eens een handig programma voor jou zou kunnen zijn, maar weet je niet hoe je beste kan beginnen met informatie verwerken via Access? Dan hebben wij de perfecte training voor jou! In onze tweedaagse training Access Basis leer je namelijk alle basisvaardigheden die je nodig hebt om met Access uit de voeten kunnen. Van het maken van een eenvoudige tabel tot het opvragen van gegevens met filters en query’s en van het maken van handige invulformulieren tot de presentatie van de informatie in verschillende rapporten. Na het volgen van deze training beschik jij over de kennis en vaardigheden om werken in Access voortaan tot een succes te maken. Klik hier voor informatie over de training.