Learnit Training
« Terug naar alle thema's

Trainingen Google

De invloed van zoekmachinegigant Google op het internet kan moeilijk worden overschat. Vindbaar zijn via Google is daarom erg belangrijk. De Google-trainingen leiden je trefzeker langs de digitale snelweg met bijvoorbeeld Google AdWords. We bieden onze trainingen maatgericht aan, zowel individueel als voor groepen.

[link]

De 5 grootste voordelen van Google Analytics

De meeste mensen hebben wel eens gehoord van Google Analytics en sommigen hebben hun website hieraan gekoppeld. Toch weet niet iedereen hoe het precies werkt en wat voor voordelen ze eruit kunnen halen. Met Google Analytics kun je alle activiteiten naar, op en van je website meten en vorm je een duidelijk beeld over onder andere bezoekersstromen en -profielen. Deze informatie kan je helpen om gerichte marketing op te zetten, om zo meer bezoekersstromen te krijgen en daardoor meer winst te behalen. Google Analytics is dus een handig en effectief programma, de volgende vijf voordelen laten dit verder zien!

1. Inzicht in verkeersbronnen. Via verschillende wegen en kanalen komen bezoekers op een website terecht. Dit kan bijvoorbeeld via een zoekmachine, een advertentie of social media. Als je meer weet over waar bezoekers vandaan komen, heb je een beter idee van het effect van de marketingactiviteiten.

2. Keywords rapportage. Met de keywords rapportage kun je zien op welke keywords bezoekers op de website zijn gekomen. Op deze manier zie je welke keywords het meest gezocht worden en welke het meeste websiteverkeer bezorgen. Met deze informatie kun je de website optimaliseren door keywords te veranderen.

3. Beeld van bezoekers. Zoals eerder genoemd biedt Google Analytics inzicht in bezoekersprofielen, wat je informatie geeft over waar je bezoekers vandaan komen, hoe vaak ze je website bezoeken en hoeveel nieuwe en terugkerende bezoekers de website heeft. Ook is te zien op welk apparaat bezoekers jouw website bezochten. Al deze informatie geeft jou een beter beeld van de doelgroep, waardoor je gerichte marketing kunt toepassen.

4. Inzicht in bouncepercentage. Het bouncepercentage vertelt je meer over hoe je webpagina’s het doen. Op welke pagina’s blijven bezoekers hangen en welke pagina’s klikken bezoekers snel door? Van een bounce is sprake als een bezoeker meteen weggaat na één pagina op jouw website te hebben bezocht. Een hoog bouncepercentage houdt in dat een landingspagina minder relevant is voor bezoekers. Als je weet welke pagina’s een hoog bouncepercentage hebben kun je gerichte acties ondernemen.

5. Geen verplichte kosten. Google Analytics is een gratis programma van Google, maar ondanks dat heeft het evenveel functionaliteiten dan andere programma’s.

Training Google Analytics

Wist je dat Learnit een training over Google Analytics aanbiedt? Tijdens onze training Google Analytics Basis leer je de basisprincipes en hoe je dit op de juiste manier kan gebruiken om duidelijke inzichten te krijgen. Klik hier voor meer informatie over de training of om je direct in te schrijven.

[link]

3 veel voorkomende Google AdWords fouten

Hoe zet je Google Adwords effectief in? Een reclamecampagne die gebrekkig is uitgevoerd kan een organisatie meer kosten dan haar lief is. Het is van belang dat je genoeg kennis hebt van Adwords. waardoor je slim kunt omgaan met de campagnes. Wij hebben 3 veel voorkomende fouten op een rijtje gezet, zodat je een stapje dichterbij een succesvolle Adwords reclamecampagne bent.

Fout 1. Blindelings vertrouwen in je eigen advertentie

Hoewel je misschien je eigen advertentie geweldig vindt, kunnen de statistieken je iets heel anders laten zien. Je kunt niet in andermans hoofden kijken, waardoor je niet zeker kunt zijn dat anderen je advertentie ook geweldig zullen vinden. Zorg ervoor dat je verschillende versies van je advertenties test. Varieer bijvoorbeeld met je titel of juist met een kortere inhoud. Hierdoor kun je zien welke versie tot meer bezoekers en omzet leidt.

Maak niet de fout meteen verliefd te worden op je advertentie terwijl je doelgroep waar de advertentie voor is bedoeld, geen enkele klik voelt. Blijf testen! Probeer je eigen advertentie altijd te verslaan, met nog een betere versie. Kies de versie die zorgt voor de hoogste conversion rate of juist de laagste cost per acquisition (CPA).

Fout 2. Geen gebruik maken van negatieve keywords

Naast 'positieve keywords', trefwoorden waar je juist wél op gevonden wilt worden, geeft AdWords ook de mogelijkheid om 'negatieve keywords' te gebruiken. Dit zijn trefwoorden waar je juist niet op gevonden wil worden. Een voorbeeld: Learnit geeft verschillende trainingen op het gebied van communicatie, management en IT. Een positieve keyword zou voor ons training kunnen zijn. Daarentegen zou Spaanse training een negatieve keyword kunnen zijn voor Learnit, omdat wij geen trainingen voor de Spaanse taal verzorgen. Wanneer iemand zoekt op Spaanse training, zal Learnit dus niet verschijnen.

Negatieve keywords kunnen toegevoegd worden via AdWords door op 'Negative keywords' te klikken, onder de lijst van keywords voor jouw campagne of advertentiegroep. De negatieve keywords kunnen toegevoegd worden voor een specifieke 'ad group' of voor de gehele advertentie.

Maar welke woorden moet je toevoegen aan de negatieve keywords? Dit kun je het beste achterhalen via Google Analytics. Ga naar Acquisition > Adwords > Matched Search Queries > Query Match Type > kies uit broad match of phrase match. Werp een blik op de trefwoorden die niet werken. Zijn er negatieve keywords die je kunt toevoegen waardoor goedwerkende trefwoorden niet worden geschrapt?

Fout 3. Je niet bewust zijn van je eigen concurrentie

Nog een voorkomende fout: je bent niet bewust van je concurrentie, wat voor zoektermen zij gebruiken en hoe hun advertenties en pagina's eruit zien. Zet jezelf in de schoenen van je klanten: welke advertentie spreekt het meest aan? Op welke advertentie zou jij het eerst klikken?

Waarom is jouw concurrent bekender of juist minder bekend? Kijk niet alleen naar hoe de advertenties er uit zien, maar ook naar waar ze worden doorverwezen. Hoe verschilt dit met jouw eigen advertentie en pagina? Is er een betere vormgeving, tekst of keywords? Test de positieve waarnemingen in de nieuwe versie van jouw eigen advertentie. Gaat de conversion rate omhoog? Of misschien zelfs omlaag.. Nogmaals: blijf testen, een advertentie is nooit perfect!

Training Google AdWords Basis en Professioneel

Meer tips nodig? Learnit Training verzorgt twee trainingen voor Google AdWords: een basistraining voor de beginners en een professionele training voor de gevorderden. De training Google AdWords Basis sluit in combinatie met de training Google AdWords Professional aan op de certificering van Google AdWords, die op eigen initiatief na afronding van deze training gedaan kan worden.

In de training Google AdWords Basis leer je stap voor stap hoe Google AdWords werkt, hoe je het account inricht en hoe je een campagne opzet. Daarbij kijken we wat je concurrenten online doen en hoe je doelgroep online op zoek is naar bedrijven zoals de die van jou. Tot slot leer je hoe je de prestaties van je campagnes kunt bewaken en verbeteren, en hoe je een dashboard en automatische rapportage kunt aanmaken.

In de training Google AdWords Professional leer je strategischer met Google Adwords om te gaan, door een betere vertaling van je bedrijfsdoelen naar de inrichting van je campagnes te maken. Alle geavanceerde mogelijkheden van Google AdWords passeren de revue, zoals advertentie-extensies, automatische biedingen en remarketing. Je gaat in de praktijk aan de slag met die onderdelen die specifiek voor jou interessant zijn.

[link]

Grip op je mailbox met 3 handige tips

Ben je erg veel tijd kwijt met het zoeken naar mailtjes? Idealiter moet je inbox, oftewel je digitale werkplek, zo leeg mogelijk zijn. In deze blog geven we je drie handige tips, waarbij we de instellingen in Gmail als voorbeeld nemen:

Tip 1: Maak gebruik van 3 hoofdlabels

Vrijwel alle e-mailprogramma's geven je de mogelijkheid om je inbox te personaliseren. Door binnenkomende e-mails op een gestructureerde manier te verwerken, kun je het overzicht goed bewaren. Hoe vaak komt het niet voor dat je eindeloos lang moet zoeken in je inbox om die ene e-mail te vinden? Maak gebruik van 3 hoofdlabels: wat je moet doen, waar je nog antwoord op moet krijgen en wat je hebt afgerond. In Gmail stel je dit als volgt in:

  1. Ga naar het tandwielpictogram en selecteer 'instellingen'
  2. Ga naar het tabblad 'Labels' en klik op 'nieuw label maken'
  3. Stel de labels in, bijvoorbeeld: 01 | To do, 02 | Wacht op antwoord en 03 | Afgerond
  4. Als je snel in één oogopslag onderscheid wilt maken tussen je mappen, kun je kleur geven aan de labels. Dit doe je door met je muis op het label te gaan staan (links in je inbox) en daar de kleur te selecteren. Geef bijvoorbeeld de kleur rood aan wat je nog moet doen (to do), geel aan lopende zaken (wacht op antwoord) en groen aan taken die klaar zijn (afgrond).

In de afbeelding hieronder zie je een voorbeeld van hoe je map "to do" er uit kan komen te zien:

Tip 2: Maak gebruik van sub-labels

Door 3 hoofdlabels aan te hebben gemaakt bij tip 1 heb je al gewerkt met labels, maar dit kun je uitbreiden door extra labels aan te maken van je verschillende werkzaamheden. Denk bijvoorbeeld aan klantcontact, promotiezaken of werkoverleggen. Je stelt de labels op dezelfde manier in als bij tip 1. Ook deze labels kun je weer een kleur geven.

In de afbeelding hieronder zie je een voorbeeld van hoe je label "klanten" er uit kan komen te zien. Je ziet op deze manier ook in één oogopslag wat de status is, omdat je bij tip 1 al drie mappen hebt gemaakt voor je binnenkomende e-mails:

Tip 3: Zet je zelf in de BCC bij verzoekjes

Je kent het wel: je stuurt een e-mail naar iemand met een verzoek of vraag, maar hebt (nog) geen goede manier gevonden om bij te houden of je hier wel een reactie op hebt gekregen. Dit kan als gevolg hebben dat het je soms te laat binnenschiet dat je nog iets moest weten van iemand.

Je kunt dit voorkomen door jezelf in de BCC te zetten van e-mails waarin je wacht op een reactie van iemand anders. Je kunt een filter instellen in Gmail dat alle e-mail die afkomstig is van jouw e-mailadres én waarbij je jezelf in de BCC hebt gezet, direct doorgestuurd wordt naar je in tip 1 aangemaakte map 02 | Wacht op antwoord:

  1. Ga naar het tandwielpictogram en selecteer 'instellingen'
  2. Ga naar het tabblad 'Filters en geblokkeerde adressen' en klik op 'nieuw filter maken'
  3. Vul bij "van" én "aan" je eigen e-mailadres in, en klik op "Filter maken met deze zoekopdracht".
  4. Selecteer "inbox overslaan" en selecteer "Het label toepassen". Kies voor (bijvoorbeeld) het label "02| Wacht op antwoord" en klik op "Filter maken". Alle berichten die je hebt verzonden met vragen of verzoekjes vind je nu in deze map. Zodra je een reactie hebt kun je de e-mail verplaatsen naar bijvoorbeeld "03| Afgerond".

In onze tweedaagse training Timemanagement leer je efficiënt met je tijd omgaan en ga je een stuk minder gestrest naar huis aan het einde van de dag. Je leert niet alleen praktische tips zoals in deze blog, maar je leert ook te reflecteren op je eigen denken en handelen. Wist je bijvoorbeeld dat assertiviteit en delegatievaardigheden ook een grote rol spelen? Ontdek het in onze training!