2015 en 2016 werden voor veel organisaties een beter jaar dan 2014. Investeringen trekken aan, klanten trekken vaker en sneller hun portemonnee, de huizenmarkt loopt in de steden weer lekker, mooi! Het verschilt nog per branche, maar we zien veel investeringen en volop goede voornemens voor 2017. De vraag is dan ook: hoe ga je in 2017 zorgen voor meer verkoop? Hierbij drie verkooptips van Learnit Training voor een glansrijk jaar.

1. Verkoop voordelen en waarde, geen feiten en features

Veel verkopers kennen hun producten en oplossingen zo goed dat ze daar graag over vertellen. Oprecht enthousiasme en specialisme leidt al snel tot vertrouwen. De valkuil is om het teveel over die producten en oplossingen te hebben en te weinig over de voordelen en waarde die dat klanten biedt. Wat heb je bijvoorbeeld op je website staan? Wat zeg je als je met een klant spreekt? Gemiddeld moet ik als trainer twee- tot driemaal doorvragen voordat ik tot een voordeel kom. Zeg je bijvoorbeeld: we hebben 50 medewerkers? Of benoem je het voordeel daarvan: we kunnen u op elk moment te woord staan? Zodra je het gaat hebben over wat het de klant oplevert, word je oplossing een stuk interessanter!

2. Wat vind je klant belangrijk?

Verkopers praten doorgaans graag. Het liefst over voordelen en waarde natuurlijk. Maar voordat je begint te praten is het belangrijk om te weten wat je klant belangrijk vindt. Waar beslist hij op? Aan die vragen wordt doorgaans net te weinig tijd besteed. En het levert je als verkoper nou juist zoveel op! Door eerst te achterhalen wat de klant belangrijk vindt hoef je daarna alleen maar die zaken te noemen die relevant voor hem of haar zijn. En kun je andere dingen grotendeels achterwege laten. Zo bespaar je de klant ergernis, jezelf een hoop tijd en je zorgt voor meer verkoop.

3. Vertrouw op jezelf

Vooral beginnende verkopers hoor ik nog wel eens zeggen: ik heb nog maar zo weinig ervaring, ik weet weinig van verkoop af, ik voel me onzeker en daarna volgt het besluit: dus ik ben nog geen goede verkoper. Wij zien vaak dat juist die mensen het in zich hebben om een goede verkoper te zijn. De vraag is vaak meer: durf je dicht bij jezelf te blijven? Op je eigen kwaliteit te vertrouwen? Te delen wat je denkt en daarnaar te handelen? Heb je interesse in een ander? Dan komt het wel goed met verkopen. Klanten zien het liefst iemand met een lach, die met plezier zichzelf en zijn organisatie vertegenwoordigt. En als je dat kunt, is de rest heel goed te leren.

Om te helpen 2017 tot een glansrijk jaar te maken, organiseert Learnit Training verschillende verkooptrainingen. Daarin gaan we altijd in op je eigen bedrijfssituatie, je eigen leerdoel en je eigen persoonlijkheid, zodat je echt meer gaat verkopen.