Learnit Training
« Terug naar alle thema's

Trainingen Google

De invloed van zoekmachinegigant Google op het internet kan moeilijk worden overschat. Vindbaar zijn via Google is daarom erg belangrijk. De Google-trainingen leiden u trefzeker langs de digitale snelweg met bijvoorbeeld Google AdWords, maar leren u ook werken met software van Google, zoals Google Sketchup Basis. We bieden onze trainingen maatgericht aan, zowel individueel als voor groepen.

“'De webinar was goed te volgen voor mensen die nog niet veel van het onderwerp afweten en helpt je goed om zelf de eerste stappen te zetten in de zoekmachinemarketing.'” Beoordeling: 8.4

N. Lisman, IVIO@School

“' Zag er verzorgd uit, en veel tips gekregen.'” Beoordeling: 7.6

E. van Oostveen, GGD Kennemerland

“Goed en ook op onze eigen inbreng werd goed ingespeeld. De trainer gaf voor ons op de juiste wijze ondersteuning.” Training: Gmail: Leren werken met Google Drive en de Google Agenda - Beoordeling: 7

A. Bronkhorst

“Door een goede voorbereiding en een zeer deskundige trainer met een ruime praktijkervaring is het onderwerp eenvoudiger in de praktijk toe te passen.” Beoordeling: 8.6

A. Lensen

[link]

Is jouw website mobielvriendelijk?

Pak je smartphone erbij, start je internet op en ga naar jouw website. Wat zie je? Een website die qua inhoud goed past op je mobiel, zowel staand als liggend? Of niet? In het laatste geval heb je geen responsive website. Zonde! Het mobiele verkeer is de afgelopen jaren ongekend gestegen en zal blijven stijgen. 4 op de 5 Nederlanders heeft een smartphone en 90% gebruikt zijn of haar telefoon om te internetten. Bezoekers via een smartphone of tablet vormen een groot aandeel van het totale internetverkeer. Je mag ze dus absoluut niet uit het oog verliezen!

Betere gebruikerservaring

Veel internetverkeer loopt vandaag de dag via een smartphone of tablet. Heb je een website waarvan de content goed leesbaar is op alle verschillende elektronische apparaten? Met een responsive website is de bezoeker niet bezig met het in- en uitzoomen van afbeeldingen en teksten om ze goed te kunnen lezen en zien. Jouw website past zich automatisch aan aan het scherm van de bezoeker, waardoor de tekst altijd goed leesbaar is. Als je bezoeker via een smartphone niet kan vinden waar hij of zij naar zoekt, is de kans 61% groot dat de bezoeker de website direct verlaat. Moeten bezoekers wél pielen met de teksten en afbeeldingen? Bezoekers zullen sneller afhaken en jouw website verlaten. Een responsive website is dus een must!

Het belang van een snelle website

Google adviseert dat het laden van jouw website pagina maximaal twee seconden mag duren. Een laadtijd van meer dan vier seconden wordt als slecht gezien. Duurt het laden van een website te lang? De kans is groot dat de bezoeker alweer is verdwenen. De grote bottleneck bij het laden van een pagina zijn de afbeeldingen. Let bij het maken van je responsive design op de grootte van de afbeeldingen, zodat het de gebruikerservaring ten goede komt.

De bonuspunten van Google

Met een responsive website scoor je niet alleen bij je bezoekers, maar ook bij Google. Google houdt van responsive designs. Een goede online ervaring van de gebruiker is het uitgangspunt van de zoekmachine. Klikken bezoekers jouw website snel weg, dan blijft dat niet onbekend voor Google. Sterker nog, Google gebruikt deze informatie als indicator om te bepalen of jouw website relevant is of niet. Google geeft strafpunten wanneer jouw website slecht scoort op de technische aspecten. Deze strafpunten zorgen ervoor dat jouw website minder goed vindbaar wordt.

Wanneer is een responsive website interessant voor jou?

Het leveren van een goede mobiele ervaring is voor elk bedrijf interessant. Hoe je het ook wend of keert, het internetverkeer via smartphones en tablets heeft een groot aandeel in het totale internetverkeer. Is het voor jou een redelijk forse investering? Kijk dan naar waar jouw bezoekers vandaan komen. Heb je veel bezoekend verkeer via smartphones, maar klikt deze groep de website snel weg? Dan is het raadzaam om toch te gaan investeren in een responsive design.

Vergeet niet jouw website ontwerp te testen op zo veel mogelijk verschillende elektronische apparaten en schermformaten. Laat daarnaast jouw website beoordelen door Google, om erachter te komen of je huidige website wel geschikt is voor mobiele apparaten!

Hulp nodig?

Wil je jouw eigen website geschikt maken voor mobiel internet of wil je meer weten over het ontwikkelen van applicaties? In onze introductietraining Responsive design leer je alles wat je moet weten over mobiel internet en wat er komt kijken bij het ontwikkelen van mobiele websites.

[link]

Internetmarketing voor dienstverlenende MKB-bedrijven

De manier waarop dienstverlenende bedrijven met potentiële klanten in contact komen is aan het veranderen, en sneller dan ooit. Onderzoek in de VS heeft aangetoond dat in 2014 46% van de beslissers van B2B inkopen in de leeftijd van 18 tot 34 zat, de zogenaamde millenials. Dat was in 2012 nog 27%, een groei van bijna 70% dus! En die groep is opgegroeid met het internet. Zij gebruiken internet voor alles, en dus ook om zich te oriënteren bij de inkoop van diensten.

Voor MKB-bedrijven is het dus zaak zo snel mogelijk een online marketingstrategie te ontwikkelen. Zorgen dat je letterlijk in beeld komt, een goede indruk maakt en een conversatie opstart met de potentiële klant. Traditionele marktposities gelden online vaak niet. Online zijn het vaak andere bedrijven die goed vindbaar zijn en een goede indruk maken. Ze hoeven nog geen groot marktaandeel te hebben, maar ze hebben één ding gemeen; ze groeien snel! Maar hoe pak je dat aan, een online marketingstrategie ontwikkelen als MKB-bedrijf?

Ik heb gemerkt dat dit voor veel MKB-bedrijven een lastig proces is. Marketing is één van de kernen van een bedrijf. Zoals Peter Drucker al zei zijn marketing en innovatie de basisfuncties van een bedrijf. En binnen een bedrijf is er historisch een acquisitiewijze ontstaan die zijn waarde in het verleden bewezen heeft, en ingebed is geraakt in de organisatie. Het heeft zijn weerslag in de omschrijving van de diensten, de prijsstelling, de onderscheidende punten en voorwaarden waaronder de diensten worden aangeboden. Dit zal allemaal tegen het licht gehouden en heroverwogen moeten worden als je de diensten effectief online wilt promoten. Dat is een ander speelveld, met andere promotiekanalen, andere concurrenten en een andere relatie met potentiële klanten.

En het internet is niet alleen een verzameling van nieuwe promotiekanalen, het is een interactief medium waarmee een groep geïnteresseerden opgebouwd kan worden (een community) en waarmee laagdrempelig een (digitale) conversatie opgestart kan worden. Dat is zo anders dan hoe marketing vroeger ging dat het een volledige nieuwe visie van het MKB-bedrijf vergt. Om deze verandering door te gaan moet een MKB-bedrijf een aantal stappen doorlopen.

De eerste stap is dat er een probleemeigenaar in het bedrijf aangewezen wordt. Die gaat de kar trekken van deze omslag. Hij maakt de doelen helder, bepaalt de aanpak en bewaakt de voortgang. De tweede stap is het in huis halen van de kennis die nodig is om dit tot een goed eind te brengen. Ook als uiteindelijk besloten zou worden grote delen van de uitvoering uit te besteden, moet de basiskennis in eigen huis zijn. De internetmarketingtrainingen van Learnit Training vormen dan uiteraard een goede basis. Er zijn onder andere trainingen voor beginners en gevorderden op het gebied van Facebook advertising, Google Analytics, social media-marketing, e-commerce en contentmarketing.

De volgende stappen zijn in vogelvlucht:

  • Online klant helder krijgen
  • Propositie verbeteren
  • Trechter bouwen
  • Online promotie
  • Meten en verbeteren

Een uitwerking van deze stappen kunt u lezen in onze gratis cursus Internetmarketing voor dienstverlenende bedrijven. Daarin worden duidelijk de stappen toegelicht die genomen moeten worden om succesvol internet marketing in een dienstverlenend bedrijf in te voeren. Tevens staan de grootste valkuilen bij dit proces beschreven en hoe die te vermijden.

[link]

Grip op je mailbox met 3 handige tips

Ben je erg veel tijd kwijt met het zoeken naar mailtjes? Idealiter moet je inbox, oftewel je digitale werkplek, zo leeg mogelijk zijn. In deze blog geven we je drie handige tips, waarbij we de instellingen in Gmail als voorbeeld nemen:

Tip 1: Maak gebruik van 3 hoofdlabels

Vrijwel alle e-mailprogramma's geven je de mogelijkheid om je inbox te personaliseren. Door binnenkomende e-mails op een gestructureerde manier te verwerken, kun je het overzicht goed bewaren. Hoe vaak komt het niet voor dat je eindeloos lang moet zoeken in je inbox om die ene e-mail te vinden? Maak gebruik van 3 hoofdlabels: wat je moet doen, waar je nog antwoord op moet krijgen en wat je hebt afgerond. In Gmail stel je dit als volgt in:

  1. Ga naar het tandwielpictogram en selecteer 'instellingen'
  2. Ga naar het tabblad 'Labels' en klik op 'nieuw label maken'
  3. Stel de labels in, bijvoorbeeld: 01 | To do, 02 | Wacht op antwoord en 03 | Afgerond
  4. Als je snel in één oogopslag onderscheid wilt maken tussen je mappen, kun je kleur geven aan de labels. Dit doe je door met je muis op het label te gaan staan (links in je inbox) en daar de kleur te selecteren. Geef bijvoorbeeld de kleur rood aan wat je nog moet doen (to do), geel aan lopende zaken (wacht op antwoord) en groen aan taken die klaar zijn (afgrond).

In de afbeelding hieronder zie je een voorbeeld van hoe je map "to do" er uit kan komen te zien:

Tip 2: Maak gebruik van sub-labels

Door 3 hoofdlabels aan te hebben gemaakt bij tip 1 heb je al gewerkt met labels, maar dit kun je uitbreiden door extra labels aan te maken van je verschillende werkzaamheden. Denk bijvoorbeeld aan klantcontact, promotiezaken of werkoverleggen. Je stelt de labels op dezelfde manier in als bij tip 1. Ook deze labels kun je weer een kleur geven.

In de afbeelding hieronder zie je een voorbeeld van hoe je label "klanten" er uit kan komen te zien. Je ziet op deze manier ook in één oogopslag wat de status is, omdat je bij tip 1 al drie mappen hebt gemaakt voor je binnenkomende e-mails:

Tip 3: Zet je zelf in de BCC bij verzoekjes

Je kent het wel: je stuurt een e-mail naar iemand met een verzoek of vraag, maar hebt (nog) geen goede manier gevonden om bij te houden of je hier wel een reactie op hebt gekregen. Dit kan als gevolg hebben dat het je soms te laat binnenschiet dat je nog iets moest weten van iemand.

Je kunt dit voorkomen door jezelf in de BCC te zetten van e-mails waarin je wacht op een reactie van iemand anders. Je kunt een filter instellen in Gmail dat alle e-mail die afkomstig is van jouw e-mailadres én waarbij je jezelf in de BCC hebt gezet, direct doorgestuurd wordt naar je in tip 1 aangemaakte map 02 | Wacht op antwoord:

  1. Ga naar het tandwielpictogram en selecteer 'instellingen'
  2. Ga naar het tabblad 'Filters en geblokkeerde adressen' en klik op 'nieuw filter maken'
  3. Vul bij "van" én "aan" je eigen e-mailadres in, en klik op "Filter maken met deze zoekopdracht".
  4. Selecteer "inbox overslaan" en selecteer "Het label toepassen". Kies voor (bijvoorbeeld) het label "02| Wacht op antwoord" en klik op "Filter maken". Alle berichten die je hebt verzonden met vragen of verzoekjes vind je nu in deze map. Zodra je een reactie hebt kun je de e-mail verplaatsen naar bijvoorbeeld "03| Afgerond".

In onze tweedaagse training Timemanagement leer je efficiënt met je tijd omgaan en ga je een stuk minder gestrest naar huis aan het einde van de dag. Je leert niet alleen praktische tips zoals in deze blog, maar leert ook te reflecteren op je eigen denken en handelen. Wist je bijvoorbeeld dat assertiviteit en delegatievaardigheden ook een grote rol spelen? Ontdek het in onze training.

Sharon Faber, afdeling Communicatie & Management