Learnit Training

3 verrassende verkooptips

Misschien een beetje gechargeerd, maar… Sommige mensen zien verkopers als manipulatieve figuren, die je altijd iets aansmeren waar je eigenlijk niet op zit te wachten. Jij weet wel beter: het product of de dienst die jij aanbiedt, helpt je klant echt verder. Maar hoe maak je dat duidelijk? We geven je drie verkooptips, waarmee je anderen (lees: klanten) ook echt blijer maakt!

Even resetten..

Echte verkoop zit 'm niet in het sluiten van de deal. Echte verkoop gaat om het helpen van klanten. Adviseer hen (schrijf blogs!). Wees de expert op je gebied en stap als zodanig in de wereld van potentiële en bestaande klanten. Dat doe je niet door hen te vertellen dat je goed bent, maar door het te laten zien. Vrijblijvend advies - zonder dat iemand überhaupt al door heeft dat ie een probleem heeft - kan enorm waardevol zijn! Dus: maak een filmpje voor social media, schrijf een mooi artikel voor een weekblad, stuur een mailing bomvol tips..

Investeer in bestaande klanten

Maak je klant blij! Blije klanten vertellen over jou en je dienst of product. Daarbij kunnen ze zelf trouwe afnemers worden. Een investering in een bestaande klant is ontzettend belangrijk. De deal is niet klaar als het product eenmaal verkocht is. Blijf investeren! Blije bestaande klanten hebben een belangrijke rol in het beslissingsproces van nieuwe klanten. (Als nieuwe klanten zich na hun kennismaking met jou gaan oriënteren, willen ze positieve verhalen horen/lezen. Dat versterkt hun beeld van jou als de expert.) Let op: al deze belangrijke processen vinden plaats voordat jij nog enig aanbod aan de klant hebt gedaan. Dat aanbod is de kers op de taart; de beslissing erover maakt een klant vaak op gevoel. De echte verkoop vindt ervoor plaats.

Focus je op kleine dingen

Kleine dingen. Die doen 't 'm! Dit is echt waar: een leuk mailtje voor of na de levering; een link naar een gepubliceerde blog die mogelijk interessant is; een berichtje op social media; een uitnodiging voor een passend event; een kaartje aan het einde van het jaar. Al deze kleine dingen zorgen ervoor dat je je klant een glimlach bezorgt. Daarbij: kleine dingen zijn haalbaar!

Meer weten over sales en accountmanagement?

Check ons aanbod op het gebied van Sales & accountmanagement. Investeren in jezelf is investeren in het bedrijf. Wedden dat het na zo'n cursus nog makkelijker wordt om je klanten echt blij te maken? Ervaar het zelf!