Learnit Training

De vervlogen goede voornemens

Goede voornemens: eind december kunnen we er geen genoeg van krijgen. Iedereen weet zeker dat ze 'het' dit komende jaar écht gaan bereiken. Die tien kilo afvallen, stoppen met roken, sparen voor die ene mooi reis, beter met tijd leren omgaan, een nieuwe taal of vaardigheid onder de knie krijgen en ga zo nog maar even door. Maar waarom sterven veel van deze voornemens ergens half januari een stille dood? Want de meeste voornemens worden niet langer volgehouden dan tot 2 januari, áls ze nieuwjaarsnacht al doorkomen. En dit leidt dan weer tot teleurstelling of zelfs schaamte. Maar is dit zelfverwijt terecht? Bij Learnit Training vinden we dat goede voornemens niet alleen op 1 januari van start hoeven te gaan, maar het hele jaar door kunnen worden nagestreefd. Om je een handje te helpen met het daadwerkelijk bereiken van je doelen, bieden we je de volgende zeven tips.

1. Wees realistisch, stop met fantaseren!

Een eerste stap tot succes in de vorm van het behalen van je voornemens of doelen, is het stellen van realistische en haalbare 'tussendoelen'. Iedereen kan fantaseren over die ene perfecte droomreis of dat legendarische optreden, maar vaak moet je met kleinere stappen beginnen om bij deze Grote Dromen te komen. Dwing jezelf dus je financiën op orde te maken en per maand geld opzij te leggen, of musiceer minimaal tien minuten per dag. Het behalen van deze relatief gemakkelijke tussendoelen maakt namelijk dat je gemotiveerd blijft om je daadwerkelijke doel te bereiken.

2. Schrijf je voornemens op en hang ze op een zichtbare plaats

Goede voornemens zijn niets meer dan doelen die leiden tot een situatie die jouw wenselijk lijkt. Maar het interne conflict dat ontstaat door het willen bereiken van de doelen enerzijds en er de eigenlijke moeite niet voor willen doen anderzijds, maakt dat de doelen in de vergetelheid raken. Zorg er daarom voor dat je jezelf blijft confronteren met die gewenste eindsituatie. Door je doelen op te schrijven en ze op plaatsen te hangen waar je ze dagelijks tegenkomt, blijf je ermee in contact en vergeet je ze niet.

3. Maak een plan

Om het overzicht te bewaken van je huidige situatie, wat je wilt bereiken en hoe je daar wilt komen, heb je een plan nodig. Verwerk je tussen- en einddoelen in een realistisch tijdsplan en hou je hieraan. Hang dit plan zichtbaar op naast de einddoelen en schrijf je vorderingen op, want elke stap vooruit motiveert. Op deze manier houd je overzicht en controle over je planning en komt het einddoel zichtbaar dichterbij. Moet je niet alleen doelen voor jezelf bereiken, maar ook in een groter professioneel geheel? Dan kan de training Projectmanagement je hierbij helpen. Tijdens deze training leer je namelijk stap voor stap hoe je een project kunt opzetten en tot een succesvol einde kunt brengen.

4. Vertrouw in jezelf

Een gebrek aan zelfvertrouwen leidt snel tot een negatieve spiraal: mensen durven geen uitdagingen meer aan te gaan en leggen de lat steeds minder hoog, wat weer leidt tot het niet behalen van je goede (want ambitieuze) voornemens of einddoelen. Als je merkt dat een gebrek aan zelfvertrouwen je zowel in het dagelijks leven als bij het nastreven van ambities in de weg zit, kun je veel baat hebben bij een (persoonlijke) training of coaching. Hierin krijg je inzicht in de onderliggende oorzaken van je gebrek aan zelfvertrouwen en gebruik je deze kennis om een positief zelfbeeld te creëren. Want geloven in jezelf is een belangrijke voorwaarde voor succes!

5. Vervang je gewoontes

Om goede voornemens te behalen die te maken hebben met het verbreken van slechte gewoontes als roken en obsessief eten, is het zaak deze gewoontes te vervangen in plaats van ze te elimineren. Weet in welke situaties je bepaalde gewoontes vertoont, zoals het grijpen naar een sigaret bij verveling. Wanneer je ze niet vervangt, ben je snel geneigd om in die situaties terug te grijpen naar je oude, slechte gewoontes. Zorg er daarom voor dat je iets positiefs hebt om de slechte gewoonte mee te vervangen, zoals bijvoorbeeld het eten van je lievelingsfruit of het spelen van een kort spelletje.

6. Doe het samen (met een coach)

Deel je goede voornemens met vrienden, kennissen en collega's. De mensen om je heen hebben de grootste invloed op je en iedereen laat graag succes zien aan deze groep. Daarnaast bieden ze gezonde sociale druk en kun je met vrienden die zichzelf gelijke doelen hebben gesteld gemakkelijk een groep vormen voor dat extra steuntje in de rug. Heb je (voor je gevoel) in je directe omgeving niet iemand die je (voldoende) kan motiveren of ben je op zoek naar professionele ondersteuning, dan staan de coaches van Learnit voor je klaar. Deze gaan samen met jou in op je drijfveren, dromen, wensen, motieven en ideeën en helpen je een blijvende en waardevolle verandering in je gedrag, situatie of denkpatronen te realiseren.

7. Gun jezelf kleine beloningen

Motiveer jezelf door kleine beloningen te geven bij het behalen van je tussendoelen en een grote beloning bij het behalen van het einddoel, als dat al geen beloning op zichzelf is natuurlijk. Ga eindelijk eens naar die musical waar je al jaren heen wilt (en die dus zo goed is dat-ie nog steeds draait!) of verwen jezelf met een heerlijk dagje naar de sauna. Want wees nou eerlijk, succes motiveert en alle kleine successen in het leven verdienen het gevierd worden!

Is één van jouw goede voornemens voor 2014 jezelf een nieuwe vaardigheid eigen maken of over een bepaald onderwerp een flinke dosis nieuwe kennis opdoen? Kijk dan eens wat Learnit Training, met een aanbod van meer dan 800 hoogwaardige trainingen, voor jou kan betekenen in dit mooie jaar!