De Nederlandse Orde van Beroepstrainers (NOBTRA) heeft de genomineerden voor de verkiezing van 'Trainer van het Jaar' bekend gemaakt. 'Trainer van het Jaar' is de prijs voor de persoon die volgens collega's en opdrachtgevers de beste trainer is in het Nederlandse taalgebied. Deze vakprijs stelde de NOBTRA in 2011 in. Op 25 september maakt de vakjury tijdens de 'Dag van de Trainer' in Spant! in Bussum bekend wie zich het komende jaar 'Trainer van het Jaar' mag noemen.

We zijn zeer vereerd dat Carlijn Hoogeveen, hoofd van onze Communicatie- en Managementafdeling, genomineerd is voor deze titel!

Wat zijn volgens jou de betekenis en waarde van een vakprijs als de titel 'Trainer van het Jaar'?

Carlijn: De NOBTRA heeft tot doel beroepstrainers te erkennen, toetsen en ontwikkelen, te inspireren en te binden en behartigt het aanzien van het beroep 'beroepstrainer'. Volgens de NOBTRA is een ideale trainer een trainer die:

  • een hbo denk- en werkniveau heeft;
  • een relevante en erkende trainersopleiding heeft, en daardoor beschikt over een brede theoretische kennis op het gebied van leren en gedrag, communicatie, didactiek, groepsdynamica en arbeids- en organisatiekunde;
  • twee jaar werkervaring heeft;
  • een professionele basishouding kan tonen;
  • op eigen werk en ontwikkeling reflecteert;
  • zich blijvend professionaliseert;
  • een trainingsvoorstel kan ontwikkelen en uitvoeren die past bij de vraag van de opdrachtgever en de vaardigheden heeft om leerprocessen op motiverende en heldere wijze te begeleiden.

Hierdoor geeft een dergelijke vakprijs ook onze klanten een idee waar de kwaliteit zit. Door de aanwezigheid van vakprijzen wordt het ontwikkelen van onze trainers en kwalitatieve didactische ideeën nog verder gestimuleerd. Het is een soort keurmerk voor onze klanten en geeft vertrouwen richting onze deelnemers en de organisaties waarvoor we trainen. Het is een eer hiervoor genomineerd te worden. Het geeft erkenning aan het trainersvak. Dat wat ik met heel mijn wezen doe en waarin ik geloof wordt ook gewaardeerd door onze klanten en deelnemers. Mooi als dat zo samen komt!

Wat kenmerkt volgens jou een 'Trainer van het Jaar'?

Carlijn: Algemeen: Erkenning van kwaliteit en een voorbeeldfunctie voor anderen. Iemand die door aanpak een pad vrijmaakt voor anderen in de snel wijzigende trainingsjungle.

Specifiek wat voor mij de essentie van trainen is: Reflecteren en ontwikkelen zijn twee begrippen waar mijn passie al jarenlang ligt, in de breedste zin van het woord. Met klanten resulteert dit in mooie, inzichtgevende adviesgesprekken, begeleiding, trainingen en (team)coaching. Het vergroten van inzicht in eigen kunnen en onderzoeken welke overtuigingen de ander mogelijk belemmert om een volgende stap te zetten. Door goed te luisteren wat er (niet) gezegd wordt, een spiegel voor te houden en aan te sluiten bij de klant. Ik wil mensen in beweging zetten vanuit contact en verbinding en vanuit de overtuiging dat iedere deelnemer zelf het beste weet wat er nodig is, maar soms even dat zetje in de goede richting nodig heeft. Mijn aanpak is met name een veilige omgeving creëren om uit je comfortzone te gaan, actiegerichte oefeningen laten ervaren die confronterend kunnen zijn, maar waar de lach ook zeker niet ontbreekt. Elke training, groep en individu is anders, en daarom altijd maatwerk. Dat vind ik leuk en leerzaam! Voor mij betekent het trainersvak continue reflectie en zelf groeien.

Ik doe mijn werk met veel enthousiasme en ben zelf ook nog lang niet uitgeleerd. Sinds vorig jaar werk ik naast mijn functie bij Learnit Training als opleider coach bij 'De School voor Coaching' waar ik de 'Leergang Coaching voor Professionals' verzorg. Een ontzettend mooie nieuwe stap in mijn behoefte aan verdieping en ontwikkeling. De transformatie die deelnemers doormaken is prachtig en geeft een nog diepere betekenis aan de rol van begeleider.

Mijn visie voor onze afdeling bij Learnit Training: In onze trainingen en tijdens het coachen en adviseren werken we vanuit (com)passie met onze klanten. We geloven dat een goede verbinding met onze klanten cruciaal is voor een goede samenwerking. Onszelf blijven ontwikkelen en uitdagen vinden we vanzelfsprekend. Aansluiten bij de praktijk van de klant en dit integreren in ieder programma is vanzelfsprekend. De klant af en toe confronteren, wijzen op mogelijke effecten en het resultaat voor ogen houden maakt dat we een prettige partner zijn voor organisaties en ons ook veelvuldig terugvragen. Ik vind dus ook dat dit is wat een trainer in huis moet hebben.

Wat betekent deze nominatie voor jou?

Carlijn: Een mooie erkenning en tegelijkertijd is het ook stimulerend om mezelf verder te ontwikkelen. Aan de andere kant zorgt dit voor meer bekendheid bij organisaties en klanten voor Learnit Training. Ik ben ook trots op ons bedrijf en mijn collega’s dat het met elkaar gelukt is om neer te zetten wat we nu zijn in trainersland en dat ik daar al 12 jaar onderdeel van uit maak. Dat ik de trainer ben die ik nu ben is mede dankzij Learnit Training, waarbij groei en ontwikkeling altijd gestimuleerd wordt.

Hoe zou je invulling willen geven aan de titel als je die mag dragen?

Carlijn: Ik ben ooit begonnen met trainen van psychologiestudenten op de universiteit. Waar het de eerste jaren met name ging over trainen boven het wateroppervlak, concreet gedrag en effectiever worden in je handelen, transformeerde ik als trainer door meer en meer in te gaan op wat er gebeurt onder dat wateroppervlak. Door vertrouwen te geven, werkelijk te luisteren naar wat de deelnemer vertelt en daar onderzoek naar te doen, werd het mogelijk om te accepteren voor de deelnemer hoe het werkelijk was en mogelijk gedrag aan te passen indien wenselijk. De laatste jaren, nu ik adviseer en train bij grote bedrijven, heeft mijn interesse zich uitbreid naar het systemisch werken, de context die van invloed is en erkenning te geven voor onderstromen die van grote invloed zijn. Trainen is zeker niet op alles het antwoord. Ik hoop dat ik dit de komende jaren nog meer kan uitbouwen en ontwikkelen. Het inzicht vergroten bij bedrijven dat een quick fix niet bestaat en dat verdieping, in verbinding met je medewerkers zijn en werkelijk interesse hebben in elkaar naast rekening te houden met de bedrijfsresultaten, een gouden combinatie is. En dat af en toe een training heel effectief en waardevol kan zijn (mits dit bevlogen en met voldoende reflectie gegeven wordt!) maar niet het antwoord is op alles. Daar wil ik meer mee doen, met of zonder de titel.