Learnit Training
« Terug naar alle thema's

Trainingen Projectmanagement

Projectmatig werken kan het uiterste van zowel leidinggevende als medewerker vergen. De tijdsdruk is vaak hoog, de middelen zijn schaars en resultaten worden dikwijls scherp beoordeeld aan de hand van de aan het begin gestelde doelen. Onze projectmanagementtrainingen bieden een blauwdruk voor succesvol projectmatig werken, waarin prestatie en plezier elkaar wederzijds aanvullen en versterken.

“Leuke en interessante cursus. De stof wordt er niet ingestampt maar wordt op een juiste wijze gedoseerd aangedragen. De praktijk opdrachten waren leuk om te doen. Verder vond ik het goed dat de klas op 4 cursisten gezet wordt, hierdoor wordt de interactie tussen opleider en cursist optimaal benut. Daar kom je toch voor...!” Training: Projectmanagement - Beoordeling: 7.7

M.G. Zonneveld, Marco Zonneveld

“Ik zat tijdens de cursus Projectmanagement in een kleine groep van 3 personen, wat ik als zeer prettig ervaarde. Het is ook prettig dat de cursus een goede balans heeft tussen theorie en praktijk. Dit zorgt ervoor dat je de theorie nog beter onder de knie krijgt. In 1 woord: een topcursus.” Training: Projectmanagement - Beoordeling: 8.3

Mirjam Valstar, DSW Zorgverzekeraar

“Als nieuweling in dit vakgebied, was het een leerzame en goede cursus. De trainer gebruikte de theorie vooral als kapstok voor de praktijk. De focus lag op het nadenken over een mogelijk project. Door vooraf alles goed in kaart te brengen en te beschrijven, wordt het zoveel eenvoudiger om een project ten uitvoer te brengen. De trainer was een ervaren rot die de stof prima beheerste. Hij was in staat om te improviseren tijdens de lessen en stond open voor de vragen vanuit de eigen praktijk van zijn cursisten. Daarnaast was hij zeer plezierig in de omgang! Ik beschouw deze cursus als een goede basis voor een startende projectleider.” Training: Projectmanagement - Beoordeling: 9

F.L.M. Groot Koerkamp, Kiskadee

“Vakdocent gaat goed in op vragen en onduidelijkheden. Cursusmateriaal kan goed gebruikt worden als naslagwerk. Het is erg positief dat docent goed in gaat op praktijkvoorbeelden vanuit de groep.” Training: Projectmanagement - Beoordeling: 8.5

K. van Rossenberg, ActiZ

“Een erg leerzame training die tevens heel praktisch opgebouwd is. D.m.v. praktijkvoorbeelden en opdrachten word je wegwijs gemaakt in het projectmatig werken. Omdat ik een prive-training kreeg had ik het voordeel dat alles op mijn situatie toegespitst werd.” Training: Projectmanagement - Beoordeling: 9

S. Pruimboom, DSW Zorgverzekeraar

“De gevolgde training Projectmanagement is bijzonder goed bevallen: het was een echte training in projectmatig werken en het opzetten/beheersen/managen van projecten. Door het kleine aantal deelnemers kreeg iedereen de ruimte zijn of haar praktijkvragen in te brengen en uitgelegd te krijgen. Hetgeen in de training is behandeld, kan direct door mij in de praktijk worden toegepast. Kortom, dit is geen cursus maar een training zoals een training hoort te zijn.” Training: Projectmanagement - Beoordeling: 9

A. Sjauw, Gemeente Almere

“Voor beginnende projectleiders /projectmanagers is dit een uiterst zinvolle training. Gefaseerd en gestructureerd werken staat centraal. De kneepjes om projectgewijs te werken komen aan bod. Voor de meer ervaren PL's / PM's is het tevens een nuttige training als opfriscursus of bevestiging (of bijsturing) van de reeds aanwezige werkwijzen.” Training: Projectmanagement - Beoordeling: 8.3

Marco Spackler, Kenz-Figee

“Een goed in de praktijk toepasbare training, die op zeer boeiende en interactieve wijze wordt gegeven. Na 3 dagen beschikt de cursist over een aantal handvatten, waarmee men meteen aan de slag kan.” Training: Projectmanagement - Beoordeling: 8.9

J.M. Schimmel, Schimmel Advies & Ondersteuning

“Leuke en interessante driedaagse cursus met veel ruimte voor voorbeelden uit de praktijk van de deelnemers en de cursusleidster. De cursusleidster geeft de cursus met veel kennis van zaken, zorgt voor een goede sfeer in de groep en heeft gevoel voor humor, waardoor de aangeboden stof extra goed blijft hangen.” Training: Projectmanagement - Beoordeling: 8

A. Diepenbroek

“Het goed vooraf nagaan wat je zelf wilt bereiken en de inhoud die de training biedt maakte dat ik van deze training heb geleerd wat ik verwachtte. Ook waren er punten waar ik eerder minder bij had stilgestaan die nu heel helder voor me zijn geworden, om daarmee valkuilen te omzeilen.” Training: Projectmanagement - Beoordeling: 8.6

L. van Zuylen, BISC

“Een complete en compacte training in project management van een ervaren trainer. De kennis is direct toepasbaar en niet afhankelijk van een gekozen methodiek. Als instapcursus in dit veld zeer aan te bevelen!” Training: Projectmanagement - Beoordeling: 8

I. van Bemmelm, Joint Institute for VLBI ERIC

“Binnen een dag veel inzicht gekregen in mijn positie binnen mijn team en de organisatie. En daarbij ook nog extra handvaten om de reorganisatie op een positieve manier te kunnen invullen. Deze 2 dingen zorgen ervoor dat ik met een stukje meer rust en vertrouwen de komende spannende periode inga.” Training: Projectmanagement - Beoordeling: 8.8

J. de Heij, Picturae

“Een training waar ik ook echt wat aan heb gehad, een super traineer die met passie, enthousiasme les geeft, variatie creeert en echt goed weet waar ze het over heeft!” Training: Projectmanagement - Beoordeling: 8.8

J. van Buuren, Leger des Heils

“professioneel, kundig, niet alleen oog voor wat er in de cursus wordt behandeld maar ook wat er in de desbetreffende organisatie speelt.” Training: Projectmanagement - Beoordeling: 8.2

R. de Koning. Regionale Huisartsenpost Drechtsteden

“Een erg fijne training die enorm helpt als handvaten bij beginnende projectmanagers. Docent erg goed en enthousiast en motiveert alle cursisten met zijn passie voor het vak!” Training: Projectmanagement - Beoordeling: 8.4

E. Hagedoorn, BrandBase

“De training geeft zowel een goede theoretische basis als de praktische toepassing hiervan. Dit gebeurd middels goed opgebouwde behandeling van de stof in combinatie met wat casussen om het toe te passen. Uiteindelijk wil je dat de materie eigen wordt, en dat het geen geleerd kunstje is. Daar hebben ze een goede methode voor gevonden. Ook de kleine groepssamenstelling is erg prettig. Veel ruimte voor persoonlijke vraagstukken.” Training: Projectmanagement - Beoordeling: 9

J. de Jonge

“Prima cursus waar de theorie gaat leven voor je.” Training: Projectmanagement - Beoordeling: 8.7

Dhr. C. Weeda, Gemeente Zoetermeer

“Een project kan nog zo ingewikkeld lijken maar als je projectmsnagement en projectmatig werken toepast wordt het een stuk overzichtelijker. In het bos gaan ineens bospaadjes met bankjes ontstaan. De wandeling door een project wordt zo een stuk leuker.” Training: Projectmanagement - Beoordeling: 9.1

Mirjam Zoomer, M. Zoomer

“De oefeningen geven meteen een handvat om er zelf in de praktijk mee aan de slag te gaan. Goed georganiseerd van start tot einde van de training.” Training: Projectmanagement - Beoordeling: 8

M. Bijelic, Sanquin

“Leuke en vooral leerzame cursus met eigen inspraak en ideeën. Werd goed geluisterd naar de cursisten en de leerdoelen van het desbetreffende bedrijf.” Training: Projectmanagement - Beoordeling: 8.3

Nick van Oosten

“Learnit is een prima organisatie die op een goede manier trainingen verzorgd in een uitstekende ambiance. Goede docent gehad en heerlijke lunch.” Training: Projectmanagement - Beoordeling: 8

W. J. Nobbe

“Ik vond het een praktische training en kon de inhoud vertalen naar mijn eigen situatie, waardoor het voor mij visueel werd.” Training: Projectmanagement - Beoordeling: 8

J. Jansen-Faber, Hagaziekenhuis

“Prima training, prima locatie (Zwolle) en de docent weet de kernzaken van Projectmanagement in 3 dagen duidelijk, maar vooral op een informele manier te bespreken. Theorie en praktijk worden worden goed afgewisseld door individuele, maar ook groepsopdrachten. De groep bestond uit 3 cursisten, waardoor je persoonlijk veel aandacht krijgt. Daarnaast kwamen wij uit totaal verschillende organisaties, waardoor je verschillende ervaringen meekrijgt. Ben erg tevreden over het volgen van deze training!” Training: Projectmanagement - Beoordeling: 8.3

G. Keulen, SRAM Europe Sales & Services BV

“Deze cursus heeft me een enorme hoeveelheid handvatten gegeven die ik tijdens mijn projecten kan gebruiken. Ik zie nu vol vertrouwen komende projecten tegemoet.” Training: Projectmanagement - Beoordeling: 8.9

Trainer Learnit

“Een zeer nuttige training die je als beginnend projectleider een stap verder brengt. Met name ook door de ervaringsdeskundige docent.” Training: Projectmanagement - Beoordeling: 8

C.M. de Boer, BZK/DWM; Expertisecentrum arbeidsjuridisch

“Zeer nuttige training voor mensen die als projectmanager een goede orde in hun werk willen aanbrengen” Training: Projectmanagement - Beoordeling: 7.3

A. van 't Veld, De Vlieg

“In een korte tijd heel veel handvaten gekregen waardoor ik mijn projecten beter kan inrichten en beheren. Zelfs op het persoonlijk vlak kan ik de opgedane kennis inzetten.” Training: Projectmanagement - Beoordeling: 9.1

Chris Koeling, SBP b.v. De Zaak

“Een zeer complete training over het aanpakken van projecten.Een goede basis om mee aan de gang te gaan.Er worden veel praktijkvoorbeelden gebruikt en het de docent probeert de stof toe te passen op jou werkomgeving.Het is niet alleen theorie, iedere dag zijn er wel 1 of 2 praktijkopdrachten. Je zit met een kleine groep waardoor er veel persoonlijke aandacht is. De cursisten komen uit uiteenlopende branches waardoor er uit verschillende oogpunten naar de stof wordt gekeken, wat erg leuk. Al met al, een aanrader!” Training: Projectmanagement - Beoordeling: 8.1

A. Brugman, Xelion

“Zelden een training meegemaakt die vanaf moment 1 zo pakkend was. Zeer helder met voldoende handvatten om deze direct toe te passen. Zowel voor beginnende als ervaren projectleiders een aanrader.” Training: Projectmanagement - Beoordeling: 8.6

W.H. Zoeten, Danielson Europe

“Fijne cursusleider, met een voorbeeld uit eigen omgeving ,wat heel duidelijk en toepasbaar bleek!” Training: Projectmanagement - Beoordeling: 9.1

E. Timmer, Corderius College

“De cursus projectmanagement van Learnit geeft goed inzicht in de processtappen en de beslispunten per fase. De materie is best wel complex, maar mede dankzij de goede, enthousiaste en gedegen aanpak van de docent word je goed door de stappen van het projectmatig werken heengeloodst.” Training: Projectmanagement - Beoordeling: 8.1

Theo van Daalhoff, Gemeente Den Haag

“Ben erg blij dat het de docent is gelukt om projectmanagement van A tot Z te bespreken, precies waar ik op hoopte! Veel kernwoorden en termen waar ik nu al wat mee kan..... Dit alles gebracht op een prettige en afwisselende manier, was voor mij erg leerzaam!” Training: Projectmanagement - Beoordeling: 8.6

Dhr. Lenting, Enemo

“De training is de perfecte combinatie van theorie en praktijk. Bruikbare theorie wordt meteen toegepast in de praktijk en de aanpak van een project wordt van A tot Z duidelijk. Deze training is ideaal voor iedereen die meer structuur kan gebruiken in het aanpakken van projecten.” Training: Projectmanagement - Beoordeling: 9.8

M.O. Kalter, RS Components B.V.

“Deze training geeft voldoende handvatten om direct in de praktijk toe te passen.” Training: Risicomanagement - Beoordeling: 9.4

W. Philipsen, ABB B.V.

“De training 'Projectplan Schrijven' is bij uitstek geschikt voor degenen die de training 'Projectmanagement' hebben gevolgd of voor het eerst kennismaken met projectmatig werken. De interactieve manier van lesgeven, en met name ook door het vervolgtraject (het schrijven van een projectplan voor een bestaand of fictief project als thuisopdracht, dat naderhand becommentarieerd wordt door de trainer), maakt de training heel erg leerzaam en vooral ook praktisch toepasbaar.” Training: Projectplan Schrijven - Beoordeling: 8.4

Jori Schimmel, Schimmel Advies

“De cursus heeft mij een zeer bruikbare tool opgeleverd om een goed plan van aanpak op te stellen.” Training: Projectplan Schrijven - Beoordeling: 8.3

F. Stoffels, de Alliantie

“Een goed gegeven cursus die d.m.v. zelfreflectie goed aan sluit bij de vooraf gestelde doelen.” Training: Projectleiderschap - Beoordeling: 7

S. van de Werken, gemeente Krimen aan den IJssel

“De training biedt in vrij korte tijd inzicht in de theorie en de praktische toepassing hiervan. Het bijgeleverde boek van de trainer is een mooi middel om alles nog eens rustig na te lezen.” Training: Scrum Basis - Beoordeling: 8.6

M. Kerklaan, Rabobank

“Leerzaam, nuttig en praktisch toepasbaar.” Training: Scrum Basis - Beoordeling: 8.8

A. Krijgsman

“De training Scrum Basis geeft een goed beeld van theorie over de methode en maakt het meteen mogelijk deze te leren toepassen in de eigen praktijk.” Training: Scrum Basis - Beoordeling: 8.6

Alwin Wullink, Saxion

“Goede training en trainer. De scrum basistraining is een aanrader voor iedereen die deze techniek wil begrijpen en kunnen toepassen. Een juiste theorie/praktijk verhouding voorzien van nuttige tips met do's en don'ts. Wouter is een trainer met praktijkervaring, die met veel enthousiasme en energie zijn trainingen op een interactieve manier verzorgt. Hij speelt perfect in op de wensen van de groep en weet er op die manier een boeiende en inspirerende cursus van te maken.” Training: Scrum Basis - Beoordeling: 8.4

D. Kooi

“Zelfs als je nog geen kennis van SCRUM hebt is deze cursus zeker aan te raden.” Training: Scrum Basis - Beoordeling: 7.6

W. Lippens, Funding Applicatieontwikkeling B.V.

[link]

Waarom e-mail niet je beste vriend is tijdens een project

Een cruciale factor voor het laten slagen van projecten is goede communicatie. Ondanks dat e-mails volop worden gebruikt in het bedrijfsleven, is een e-mailsysteem niet de beste keus voor communicatie tijdens een project. Hier zijn drie redenen waarom je beter voor een ander hulpmiddel kunt kiezen tijdens projectmanagement.

1. Centraal opslagsysteem

Een project bevat veel informatie. Heel veel informatie. E-mailsystemen zijn niet ideaal om deze informatie te ordenen en op te slaan. Bij een project komt veel kijken: niet alleen één-op-één gesprekken en bestanden, ook ideeën, rapporten en statistieken maken vaak deel uit van een project. Het gebrek aan een centrale en geordende opslagsysteem kan voor veel onduidelijkheid, vertraging en dubbel werk zorgen. Je tijd als projectmanager en -medewerker is waardevol, zorg dat dit effectief wordt gebruik!

2. Task management

Een nadeel aan e-mailen is dat je niet een standaard update krijgt van de gang van zaken. Tenzij iemand je specifiek een e-mail terugstuurt of je het zelf regelmatig vraagt aan de desbetreffende persoon, is het niet duidelijk hoe het staat met de taken. Daarnaast worden alleen de personen op de hoogte gehouden die de mail daadwerkelijk krijgen, andere teamleden kunnen gauw (onbedoeld) worden buitengesloten van de update.

Door het gebruik van een effectieve project management tool, worden alle taken overzichtelijk weergeven en gevolgd. De taken kunnen goed beschreven worden en op prioriteit gesorteerd worden. Hierdoor kan de projectmanager gemakkelijk de status van het project volgen, zonder een e-mail te versturen of het persoonlijk te vragen.

3. Onvoorspelbaarheid

Een project gaat hand in hand met risico's en onvoorspelbaarheid. Als projectmanager en -team moet je goed voorbereid zijn op plotselinge verandering. In het geval van nood, moet de projectmanager in staat zijn snel een geschikte oplossing te vinden met de beschikbare middelen. Helaas geven e-mailsystemen niet de overzichtelijkheid die een team in een spoedgeval nodig heeft. Het gebruik van een tool specifiek gemaakt voor projecten geeft een goede ondersteuning bij risico's en onzekerheid.

MS Project

Maar wat wordt dan je beste vriend tijdens projecten? Een systeem speciaal gemaakt voor projecten is Microsoft Project. Ms Project behoort al jarenlang tot één van de belangrijkste planningsprogramma's voor op de werkplek. Er zijn momenteel drie versies: 2010, 2013 en 2016. Learnit Training biedt verschillende cursussen aan, waardoor je snel kan beschikken over algemene projectmanagement kennis die je nodig hebt om projecten te plannen, te beheren en te rapporteren.

[link]

De blessings en valkuilen van Scrum

Scrum is ontzettend populair binnen ICT-bedrijven. Maar de agile-werkmethode wordt ook steeds vaker binnen andersoortige bedrijven geïmplementeerd. Voor veel bedrijven blijkt het systeem een goede uitkomst bij het ontwikkelen van software. Maar… er zijn ook bedrijven die al snel bij hun pogingen om scrum te adopteren stranden. Dat is zonde! Want als je scrum op de juiste wijze implementeert, zorgt de methode ervoor dat veel projecteren sneller en op een makkelijkere en leukere manier resultaat opleveren.

Scrum in het kort

Een populaire softwareontwikkelingsmethode. Dat is scrum. Vanaf ongeveer 2009 werd de methode steeds populairder in Nederland. Aan de hand van een vaste rollen, processen en rituelen levert het team steeds kleine stukjes software op. Scrum is duidelijk en iedereen weet wat er van hem verwacht wordt. Dat maakt de methode stabiel en sterk.

Wat kan er misgaan…?

Met scrum an sich is niets mis. Het probleem is dat veel bedrijven scrum niet goed implementeren. De weerstand voor verandering wint het bij veel werknemers. Daarnaast schort het aan de uitvoering van het scrumsysteem: het systeem valt of staat met het uitvoeren van de rituelen en het opvolgen van de regels die erbij horen. Daarnaast wordt binnen veel organisaties de rol van de product owner erg onderschat. Dit heeft gevolgen voor de communicatie met directie en andere stakeholders. En het levert een gebrek aan visie op. Ook de koppigheid van de mens kan het systeem de das om doen. Na een aantal sprints is je scrumteam nog niet volwassen. Als je er desondanks voor kiest om de scrumregels aan te passen en de rollen naar eigen inzicht in te vullen, zaag je aan de poten van het systeem…

Meer werkplezier en sneller resultaat

Maar er is goed nieuws: zoals hierboven beschreven, hoeft het helemaal niet te gaan! Als je scrum op de juiste wijze oppakt en toepast, profiteer je van alle voordelen die de methode met zich meebrengt. We kijken dan vooral naar de stabiliteit van de werkmethode. Maar ook naar het stukje plezier dat medewerkers krijgen als ze als team zelf verantwoordelijk zijn voor de oplevering van kleine partjes van het project. Scrum maakt van teams een geoliede machine. Dat zorgt voor een fijne werkflow. En voor een sneller resultaat!

Zelf leren hoe je scrum toepast?

Spring over de valkuilen heen en leer hoe je scrum op de juiste manier toepast in jouw organisatie. Neem deel aan één van onze Scrum-trainingen [link]

Hoe cultuur je managementmethode om zeep kan helpen

Hoe een manager een project leidt hangt verrassend genoeg vooral af van zijn of haar afkomst. Cultuur speelt een grote rol in de benadering van management en leiderschap. Om een voorbeeld te geven: In een land als China is iedere leider, of het nu van het land zelf is of van de lokale fabriek, nog net geen heilige. Hiërarchie is alles en het in twijfel trekken of kritisch benaderen van ‘de’ leider staat bijna gelijk aan het aanvragen van je ontslag. Zet dit af tegen de steeds meer opkomende flexibele managementmethoden in het Westen en je begint je af te vragen hoe je deze mensen ooit in een gezamenlijk project kunt laten samenwerken.

In het Westen, waaronder dus ook Nederland, wordt de afstand tussen chef en werknemer steeds kleiner. Voor een deel komt dit door redenen die feitelijk zijn onderbouwd, maar zeker ook voor een flink deel vanwege onze Nederlandse ideologische benadering van hoe je met werknemers om moet gaan. De nieuwe Nederlandse managementstijl is vooral flexibel en geeft de werknemer veel verantwoordelijkheid om zelf na te denken en zelf een methode te vinden om zijn of haar deel van het project uit te voeren.

De manager is er vooral om te motiveren, te coördineren en ingewikkelde problemen op te lossen, waarvoor de werknemers zelf naar hem of haar toekomen. Voor de werknemer natuurlijk veel fijner werken, want het benut iemands capaciteiten optimaal en geeft ook minder werkdruk. Zowel voor de projectmanager als zijn werknemers. Minder overzicht betekent overigens ook een groter risico op miscommunicatie en maakt het voor de projectleider soms lastiger om goed overzicht te houden. Speciaal hiervoor zijn projectmanagementtools ontwikkelt, zoals bijvoorbeeld Scrum, die volledig uitgaan van het samen toewerken naar een specifiek doel. Hierbij heeft iedereen zijn eigen ‘gebied’, maar kan de manager aan de hand van de behaalde en nog niet behaalde targets wel controle houden en zien hoever iedereen is.

De culturele risico`s van de veranderende projectmanagementmethodes zijn echter niet te onderschatten. De westerse cultuur is namelijk erg gericht op individualisme en het uitgaan van de kracht van de persoon. Je moet er zelf voor zorgen dat je gelukkig wordt, succesvol bent en slaagt in je carrière en leven. Dit staat haaks op de culturen van het grootste gedeelte van de wereldbevolking, inclusief Nederlanders met een andere culturele achtergrond. Zij gaan namelijk uit van de kracht van de groep, of het collectief. Hierbij speelt hiërarchie en sterk leiderschap een veel belangrijkere rol. Iedere groep heeft namelijk een leider nodig en dit leiderschap wordt in principe ook niet betwist. Voor Aziatische werknemers is het bijvoorbeeld heel normaal dat er iemand is die bepaalt wat hij of zij moet doen en ook hóe dit gebeurt. Het idee dat ze zelf mogen bepalen hoe ze hun werk doen en tot zekere hoogte ook kritisch mogen zijn en vragen mogen stellen is voor hen niet alleen vreemd, maar vaak ook niet gewenst. Niet het belang van de persoon staat voorop, maar het behaalde resultaat als een groep. Zelfs al gaat dat ten koste van hem of haarzelf.

Veel projectleiders die met een cultureel gemixt team gaan werken zullen hier al snel achter komen. Mensen intercultureel laten samenwerken in een project vraagt een heel andere methode en heel ander soort type projectleider. De belangrijkste les is dat je de culturele aspecten binnen projectmanagement nooit moet onderschatten. Een goede voorbereiding, waaronder een goede projectmanagementtraining, is hierbij zeker het halve werk. Leer de cultuur van de mensen met wie je in een project stapt eerst goed kennen en ontdek dat je nog heel wat van hen kunt leren.

[link]

Van visie tot evaluatie: tips voor projectleiders

Of het nu gaat om het zorgen voor structuur, helder met je team communiceren of een visie overbrengen: leiders van projecten moeten van veel markten thuis zijn om hun team naar goede resultaten te leiden. Zes belangrijke tips voor de projectleiders van nu.

1. Bepaal de projectdoelen.

Duidelijke projectdoelstellingen zullen de focus van je project bepalen: wees hier daarom zo specifiek mogelijk in. Door de projectdoelen helder te formuleren voorkom je dat men te veel met bijzaken bezig is.

2. Zorg voor een heldere visie.

Een goede projectmanager zorgt voor duidelijkheid en inspireert de rest van het team. Een handig hulpmiddel in het creëren van duidelijkheid is door gebruik te maken van visuele middelen (diagram, grafiek of tekening). Een heldere visie zorgt ervoor dat alle neuzen dezelfde kant op staan.

3. Zorg voor een duidelijke communicatie.

Om succesvol te werken binnen projecten is duidelijke, open communicatie van essentieel belang. Wees duidelijk over de doelen en de voortgang van het project. Dit zorgt voor een groter commitment van iedereen die werkt aan het project (opdrachtgever, projectleider, teamleden, lijnmanagers en de gebruikers). Daarnaast is het belangrijk dat iedereen bewust is van zijn of haar verantwoordelijkheden binnen het project. Als de verantwoordelijkheden niet duidelijk zijn, bestaat de kans dat een project vertraging oploopt. Een goede communicatie is dus onmisbaar voor een prettige en effectieve samenwerking.

4. Zorg voor leiderschap.

Naast het opzetten, structureren en beheersen van een project, is leiderschap geven aan de teamleden een belangrijk onderdeel van projectleiderschap. Breng de projectdoelen en ideeën overtuigend over. Dit zal de teamleden enthousiasmeren en motiveren. Een positieve instelling laat zien dat je toegewijd bent aan het project. Geef de teamleden vertrouwen door bijvoorbeeld bepaalde zaken te delegeren.

5. Zorg voor structuur.

Een project kan complex en hectisch zijn. Structuur is dan erg belangrijk om het overzicht te houden. Maak gebruik van een goede mappenstructuur die toegankelijk is voor het hele projectteam en maak een duidelijke planning met behulp van bijvoorbeeld MS Project.

6. Evalueer het project.

Evaluatie is een stap die regelmatig wordt overgeslagen, terwijl het een belangrijk leermoment is. Zorg dat het hele team meedoet aan de beoordeling van het project. Wat ging goed? Wat ging minder? Wat kunnen we de volgende keer beter doen? Evaluatie is nodig bij elke mijlpaal en niet alleen aan het einde van het project. Als er niet wordt geëvalueerd is de kans dat een volgend project zal mislukken groter.

Wil je verder groeien in jerol als projectleider? Dan is onze driedaagse training Projectleiderschap iets voor jou. Tijdens deze training besteden we aandacht aan je persoonlijke leiderschapsstijl. Je leiderschap moet er immers voor zorgen dat het project een succes wordt. In deze training leer je ideeën overtuigend over te brengen. Zo kun je je teamleden enthousiasmeren en motiveren. Daarbij leer je het beste in mensen naar boven te halen en individuele kwaliteiten te herkennen. Ook wordt aandacht besteed aan het contact met de opdrachtgever: hoe zorg je dat dit zo effectief mogelijk verloopt? Na het volgen van de training weet je hoe je de belangrijkste kracht in het team wordt en blijft!

[link]

10 timemanagement-tips

Life is what happens to you, while you're busy making other plans. - John Lennon

De tijd slipt maar wat vaak door onze vingers. Toch hoeven we doorgaans niet per se méér tijd te krijgen, want er zitten nu eenmaal altijd 24 uren in één dag. We willen echter wel graag meer grip op onze tijd. Met deze praktische en direct uitvoerbare tips gaat dat je zeker lukken!

Tip 1. Neem pauze!

Door even weg te zijn van je werkzaamheden, kun je energie opdoen en neemt je concentratievermogen toe. Ga even naar buiten of haal koffie voor jezelf of je collega's. Maak een praatje met iemand over het weekend. Kortom: haal je hoofd even leeg van werk en ontspan, zodat je weer nieuwe energie hebt om door te gaan.

Tip 2. Maak iedere dag een planning voor 75% van je tijd

Schrijf aan het begin van iedere dag alles op wat je die dag moet doen. Maak vervolgens een planning, waarbij je 25% van je tijd niet inplant. Op die manier heb je met die 25% een buffer voor onvoorziene werkzaamheden of spoedklussen die tussendoor komen. Aan het einde van de dag check je of alles is gelukt en kijk je wat er naar morgen verschoven moet worden. Nog beter is om 's avonds gelijk de planning voor de volgende dag te maken, zodat je de volgende dag fris aan de slag kunt.

Tip 3. Plan je dag in met blokken van Doen - Denken - Doen - Denken

Het lukt ons niet om de hele dag hetzelfde te doen, met dezelfde mate van concentratie en bevlogenheid. Bij werkzaamheden waarbij je veel moet nadenken is dat al helemaal lastig. Om je energie beter te richten, kun je het beste werkzaamheden die veel denkwerk vereisen afwisselen met meer praktische taken. Dus beginnen met doe-taken, dan denk-taken, dan lunch, dan weer doe-taken en eindigen met denk-taken.

De grootste concentratiepiek ligt bij de meeste mensen rond 11.00. Plan op dat moment (of op een moment dat voor jou het beste werkt) dus die lastige hersenkraker: een brainstorm, functioneringsgesprek of het schrijven van een stuk. Voorafgaand aan je concentratiepiek kun je beter meer praktische werkzaamheden verrichten, zoals je mailbox wegwerken of andere administratieve zaken. Na de lunch komt de energiedip. Het is dan het beste om geen denkwerkzaamheden te plannen. Doe dan wat meer praktische zaken. Aan het einde van de dag kun je weer wat denkwerkzaamheden plannen, want dan gaat je energiecurve weer omhoog.

Tip 4. Prioriteren en effectiever werken aan de hand van het Eisenhower-diagram

Bij het indelen van je werkzaamheden en tevens maken van je planning, bepaal je eerst wat belangrijk is en wat niet. Vervolgens bepaal je wat urgent is en wat niet. Dat klinkt vaak makkelijker dan het lijkt.

Belangrijk VS niet belangrijk

Bij belangrijke taken zijn veel mensen betrokken of heeft het niet of slecht verrichten van de taken verstrekkende gevolgen. Het zijn de zogenaamde hoofdtaken die bijvoorbeeld in je functie- of taakomschrijving staan. Vraag jezelf dus per taak af of deze tot je kernwerkzaamheden behoren of niet. Minder belangrijke taken zijn bijvoorbeeld je administratie bijhouden of een bestelling doen.

Urgent VS niet urgent

Wat moet echt nú gebeuren en kan niet wachten? Taken en klussen met een deadline of bepaalde afspraken zijn eerst niet urgent. Maar na verloop van tijd worden ze dat wel. Je wil voorkomen dat taken 'vanzelf', na verloop van tijd, urgent worden. Je wil namelijk zo min mogelijk taken bij urgent hebben staan. Door deze tweedeling te maken, kom je op de volgende diagram:

Eisenhower, opperbevelhebber en later president van Amerika, heeft dit prioriteitenmodel bedacht en zei hierover het volgende: Urgente zaken zijn zelden belangrijk en belangrijke zaken zijn zelden urgent.

Tip 5. Maak een lijst met tijdverslinders

Een overzicht van wat je afleidt, geeft inzicht in wat je werk verstoort. Door een overzicht te maken van tijdverslinders en er vervolgens een actie aan te koppelen, ben je proactief bezig met timemanagement. Wat veel mensen bijvoorbeeld afleidt, zijn collega's die even langskomen voor een 'praatje', maar vervolgens een half uur blijven kletsen. De desbetreffende collega heeft er vaak helemaal geen erg in dat het je op dat moment niet uitkomt. Dat kan diegene ook niet weten als dat hem of haar niet wordt verteld. Probeer in dat geval op een vriendelijke manier te zeggen dat het je nu niet uitkomt, bijvoorbeeld: "Ik hoor straks graag meer over je weekend naar Rome, maar ik moet nu echt even verder met deze mail." Of je kunt zeggen: "Ik heb het ontzettend druk, dus ik ben bang dat ik weer door moet." Wanneer je dit respectvol brengt, mag je verwachten van deze collega dat deze het begrijpt. Hij of zij heeft het zelf vast ook weleens meegemaakt.

Tip 6. Stel SMART-doelen

Wat je wil bereiken in de tijd die je hebt moet realiseerbeer zijn. Het helpt daarbij om je doelen (ook van projecten, vergaderingen en andere gesprekken) SMART en daarbij concreet te maken. Een doel dat SMART is voldoet aan de volgende kenmerken:

  • Specifiek - Wat is het doel? En ook: Wat is niet het doel?
  • Meetbaar - Is het meetbaar en zo ja, hoe?
  • Acceptabel - Wie is erbij betrokken? Is er draagvlak voor?
  • Realistisch - Is het mogelijk en haalbaar?
  • Tijdsgebonden - Wanneer is het af? Wat is de deadline?

Ook wanneer een collega je vraagt iets te doen of vice versa, kan het helpen dit zo concreet mogelijk te maken door deze uitkomsten SMART te maken. Dan weet je zeker dat de verwachtingen over de taak hetzelfde zijn.

Tip 7. Maak een langetermijnplanning: de glazen pot en de grote stenen

Als je alleen maar van dag tot dag werkt, dan krijgen de langetermijnprojecten- of plannen geen ruimte. Denk daarbij maar eens aan een grote glazen pot. Als je deze wilt vullen met grote stenen, lijkt de glazen pot al snel vol. Vervolgens blijkt er nog ruimte te zijn voor kiezels: de pot was dus niet vol! Nadat de kiezels erin zitten, lijkt de glazen pot weer vol, tot je er zand in probeert te doen. Is de pot nú dan eindelijk vol? Nee, want er kan nog water bij! En dan zit de glazen pot pas vol.

De grote stenen kun je zien als langetermijnprojecten, de kiezels voor de middellangetermijnklussen en het zand als kortetermijnwerkzaamheden. Het water staat voor de ad-hoc tussendoorwerkzaamheden, waar vaak teveel tijd in gaat zitten. Als je de glazen pot eerst had gevuld met alleen maar zand of water, dan hadden de grote stenen nooit gepast. Het is dus van belang om bij het maken van een langetermijnplanning rekening te houden met de grootte van de klussen en projecten. Op die manier lukt het je beter om alles binnen de beschikbare tijd in te plannen.

Tip 8. Hanteer de kaasschaafmethode

Er zijn klussen en projecten waar je als een berg tegenop kunt zien, gewoonweg omdat ze zo groot en onoverkoombaar lijken. Dan biedt de kaasschaafmethode uitkomst. Probeer op verschillende momenten een klein stukje van de klus of het project te doen. Dan hoe je niet alles in één keer te doen.

Door iets op te delen in meer overzichtelijke stukken en porties, wordt de berg of het project ook kleiner. Zorg er daarbij wel voor dat je ook voor die kleinere stukken en porties tijd inruimt en dit inplant. Als je dat namelijk niet doet, zul je deze berg niet overwinnen en wordt deze ook nooit kleiner.

Tip 9. Houd gedurende een week een logboek bij

Door een logboek bij te houden waarin je een onderscheid maakt tussen verschillende soorten werkzaamheden (zoals administratie, klantcontact, contact collega's, werken aan projec(en), etc.), krijg je inzicht in waar je jezelf kunt verbeteren. Bekijk dit logboek kritisch en maak keuzes waar je meer of minder tijd aan wilt besteden. Neem dit vervolgens ook op in je planning.

Tip 10. Communiceer met anderen!

Je hebt wel degelijk invloed op je tijd en de hoeveelheid werk die je in die gegeven tijd moet doen. Nee zeggen is vaak lastig als iemand met een dringende klus aan je bureau staat - je wil diegene toch helpen. Je kunt jezelf alleen afvragen ten koste waarvan? Komt het je nu echt uit, of is een later moment toch stukken beter? Geef dat dan ook aan. De ander weet dan waar hij of zij aan toe is.

Verder is het belangrijk je te realiseren dat je niet alles zelf hoeft te doen. Anderen zijn ook goed in staat om je uit de brand te helpen. De kunst bij delegeren is het loslaten. Geef de ander heldere uitleg en geef de ander ook vertrouwen. De eerste keren zal het wat onwennig voelen wanneer je iets delegeert, maar het levert je op lange termijn een hoop op, waaronder grip op je tijd. Kijk voor meer informatie op de trainingspagina van onze tweedaagse training Delegeren.

Vergeet niet: Timemanagement is zelfmanagement. Dus jíj staat aan het roer en niet de klok.

Meer leren over timemanagement?

Volg nu een training Timemagement bij Learnit Training of haal inspiratie uit onderstaande boeken, welke tevens inspiratie waren voor deze blog:

Timemanagement volgens Covey - Stephen R. Covey, Rebecca R. Merrill & Rebecca Merrill

Effectief tijdbeheer - Ineke E. Kievit- Broeze


Leah Kolkman, trainer, coach en adviseur op de afdeling Communicatie & Management

[link]

Is het wel een project?

Vanaf 1980 werd projectmatig werken steeds belangrijker door de toenemende dynamiek en complexiteit van de maatschappij en de organisaties zelf. Tegenwoordig wordt bijna elke klus een project genoemd; zelfs het opruimen van de archiefkast is een project. Ik denk dat het door de tijdgeest komt, projectmanagement is trendy. Dat iedere activiteit een project wordt genoemd is duidelijk een gevalletje ‘de klokken horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt’.

Je kent vast het geheugenspelletje van vroeger nog: ‘Ik ga op reis en ik neem mee..’. De eerste speler zegt: "Ik ga op reis en ik neem mee: een zwembroek". De tweede speler herhaalt dit en voegt iets toe. De derde speler herhaalt het woord van speler één en twee en voegt iets toe, enzovoort, enzovoort. Aan de hand van een vakantieplanning schets ik je de keuze van manieren van werken en het onderscheid.

Elk jaar ga je naar dezelfde bestemming via een vaste route, neem je zelf de spullen mee en het budget is door de jaren ervaring nauwkeurig vast te stellen. Dit is routine. Indien je routinematig ‘saai’ vindt en je meer spontaniteit en avontuur wil, dan kies je voor improviseren. Je globale wens is ‘daar waar de zon schijnt’, dus je stapt in de auto en rijden maar. Regelmatig wordt de koers aangepast aan de omstandigheden. Er ontstaan gedurende de trip nieuwe ideeën. Het is niet goed voor te bereiden daarom neem je verschillende spullen mee en veel geld.

Wanneer je je vakantieplanning projectmatig aanpakt, heb je een meer omlijnd doel (cultuur in Frankrijk, afgewisseld met ontspanning). Je bepaalt eerst de functionele eisen (kastelen en strand) en de operationele eisen (zonne-uren per maand in de regio en maximale afstand). Daarna ga je inventariseren welke keuzemogelijkheden er zijn voor vakantiebestemmingen. Je maakt een keuze, bepaalt de route en pakt de noodzakelijke spullen in en vertrekt. Bij elke keuzemoment zijn kleine wijzigingen mogelijk.

Projectmatig werken ligt tussen routine en improviseren in: er is geen garantie dat het vooraf vastgelegd resultaat bereikt wordt door het volgen van vaststaande procedures, maar er is voldoende ervaring in (soort)gelijke situaties om een af te leggen weg te beschrijven, die waarschijnlijk de geformuleerde doelstellingen dichterbij brengt.

Binnen een organisatie kan er op verschillende manieren gekeken worden naar projecten en projectmatig werken. Bij bijvoorbeeld het bouwen van een huis wordt het ontwerpen en de bouw gezien als een project, waarin architect en aannemer samenwerken. Vanuit de top wordt het geheel gezien als een project. De metselaars en timmerlieden werken routinematig. Vanuit de uitvoering wordt het als routine gezien.

Het kan ook zijn dat de moederorganisatie zeer regelmatig activiteiten verricht in de vorm van een project, bijvoorbeeld bij vernieuwing van producten en onderzoek. Vanuit de top worden deze activiteiten gezien als routine. De uitvoerende onderzoekers werken projectmatig. Vanuit de verschillende lagen kan verschillend geoordeeld worden over routinematig en projectmatig werken.

‘Iets’ leent zich voor een project indien er van te voren een globale beschrijving te geven is van een aantoonbaar, gewenst eindresultaat. Daarnaast komt er een einde aan de specifieke inspanning, na het bereiken van het eindresultaat. En op de derde plaats bestaat er een behoorlijke mate van onzekerheid t.a.v. het eindresultaat en/of de weg.

Wanneer je weer de opdracht krijgt om betrokken te zijn bij een “project”, houdt het dan tegen dit voetlicht aan en maak een bewuste en kritische afweging of het een activiteit is of dat het daadwerkelijk een project is. Een project is een tijdelijk werkverband van een aantal mensen – meestal verschillende vakgebieden – om een vooraf vastgesteld doel te bereiken met een vastgesteld budget.

[link]

Leren door vallen en opstaan

In deze blog deel ik graag mijn eerste ervaring met projectmatig werken binnen mijn eerste project met je. Bij mijn toenmalige werkgever waren de collega’s van de afdeling 'Beleid' belast met het uitvoeren van de projecten en de collega’s van onze afdeling waren binnen de projecten projectteamleden. Doordat er op de beleidsafdeling geen uren meer beschikbaar waren om een bepaald project uit voeren hebben zij aan de directeur, opdrachtgever in deze, voorgesteld om mij voor te dragen om dit project te leiden. De collega van wie ik het project overgedragen kreeg, gaf mij een projectmanagement-boekje. Vol enthousiasme, motivatie en inspiratie ging ik voortvarend aan de slag met deze nieuwe uitdaging; ik had immers nooit eerder een project uitgevoerd.

Na enige tijd kwam ik er op een pijnlijke manier achter dat je een project niet op een reguliere manier aanpakt, zoals je gewend bent je dagelijkse werkzaamheden uit te voeren of zomaar ‘erbij’ doet. De ene deksel na de andere op mijn neus. Alles wat mis kon gaan ging mis: Op het moment dat tijdens de uitvoering van het project werd gevraagd of het project gepresenteerd kon worden voor een belangrijke commissie van de opdrachtgever, zei ik zonder navraag te doen volmondig “JA!”. Bij navraag bleek dat de projectteamleden weinig tot niets hadden wat gepresenteerd kon worden. De teamleden gaven namelijk prioriteit aan hun reguliere werkzaamheden.

Projectwerkzaamheden werden gedaan wanneer men tijd had. Iedereen werkte parttime, afspraken werden niet nagekomen en deadlines werden niet gehaald. De opdrachtgever was niet op de hoogte van de vorderingen, bemoeide zich op de verkeerde momenten met het project en nam niet de juiste beslissing.Tijdens het project heb ik vaker gezucht, ben gefrustreerd geweest en heb mijn opdrachtgever en projectteamleden vervloekt.

Om geen gezichtsverlies te leiden tijdens de presentatie, ik was immers verantwoordelijk voor het project, heb ik dagen voor aanvang alles naar me toe getrokken en heb met hulp van de communicatiemedewerker de presentatie in elkaar geflanst. Verbazingwekkend was de commissie onder de indruk van het project. Wat een opluchting, ik ben niet door de mand gevallen. Bij binnenkomst op kantoor vroeg het projectteam hoe het was gegaan. Toen ze hoorden dat de commissie onder de indruk was, zei één projectteamlid, en vol trots, “Zo! Dat hebben we goed gedaan!”. In mijn hoofd ontplofte ik ‘WIJ?!’ ‘WIJ!?’

Wat ben ik boos geweest op de opdrachtgever en het projectteam, om er vervolgens achter te komen dat dit onterecht was en de realisatie kreeg kreeg dat het dramatische verloop van het project geheel mijn eigen schuld was. Ondanks dat het project niet naar tevredenheid was verlopen, vond ik projecten en het leiden ervan wel erg interessant. Tóén heb ik het projectmanagementboekje, welk onaangeraakt was gebleven voor en tijdens het project, maar eens opengeslagen. Tijdens het lezen had in continue ‘aha-momenten’ en kwam ik erachter wat ik allemaal heb verzuimd te doen.

Om succes te ervaren vraagt de projectaanpak om een focus op één bepaald resultaat, andere aandachtsvelden blijven buiten schot. Daarnaast moeten alle projectbetrokkenen het juiste resultaat voor ogen hebben en houden. Wanneer je goede condities schept dan neemt het project in het kielzog andere aandachtsvelden mee in de goede richting.

Het werken in het project kon leuk zijn als de betrokkenen doelgericht en praktisch bezig waren en men wist waarvoor men het deed en wat er voor gedaan moest worden. Op het moment dat je intensief met elkaar samenwerkt, schept het een band en een prettige werksfeer. Het prettig verloop van de interactie met de omgeving, stakeholders, is motiverend.

Projectmanagement is echt een vak en vraagt om een gestructureerde manier van denken en werken. Het is niet alleen leidinggeven, maar ook structureren. Deze vaardigheden worden aangeleerd tijdens onze training Projectmanagement, waarin op een interactieve manier wordt ingegaan op het voorbereiden, inrichten, structureren en beheersen van een project. Het verder ontwikkelen van de vaardigheden doe je door ze toe te passen in de praktijk.

[link]

Workshop Projectleiderschap

De workshop Projectleiderschap is gebaseerd op onze gelijknamige training. Het doel van de workshop is de deelnemers op inspiratievolle en dynamische wijze te leren hoe zij een project opzetten, structureren en beheersen en in dit proces hun persoonlijke leiderschapsstijl optimaal inzetten.

Een workshop van Learnit stelt je in staat om het leerzame met het aangename te combineren en is bovenal inspirerend. De 3 á 4 uur durende bijeenkomst kan gemakkelijk aansluiten bij sociale activiteiten zoals een bedrijfsuitje. De workshop is een ideale manier om binnen een team of organisatie de neuzen de goede kant op te krijgen.

Hoe werkt het?

Aan de rechterkant van deze site kun je jezelf inschrijven, waarna een trainer van Learnit contact met je opneemt. Met deze trainer bespreek je alle relevante informatie: hoeveelheid personen, tijd en locatie en welke onderwerpen in de workshop centraal komen te staan. Hieronder vind je de onderwerpen waaruit gekozen kan worden. Het is echter ook mogelijk onderwerpen uit een andere training of workshop te behandelen.

Let op: voor bijzondere omstandigheden, extra trainers en/of acteurs worden toeslagen berekend. Je krijgt op voorhand natuurlijk uitsluitsel over de kosten.

Onderwerpen

  • Verschillende rollen van een projectleider
  • Inrichting en organisatie van een project
  • Een efficiënte werkverdeling maken
  • Conflicten hanteren
  • Uw ideeën overtuigend overbrengen
  • Teamleden enthousiasmeren en motiveren
  • Effectief sturing geven
  • Feedback geven en ontvangen
  • Valkuilen en risico's
  • Projecten professioneel beheersen en sturen

Waarom een workshop?

  • De realisatie van een serieus doel tijdens een aangenaam, sociaal event;
  • Geschikt voor (zeer) grote groepen door enthousiaste, capabele trainers;
  • Geringe besteding van tijd en middelen met veel resultaat;
  • Versterking van de teamband.
    • [link]

      Projectmanagement: het belang van goede communicatie

      Een cruciale factor voor het laten slagen van (ICT) projecten is goede communicatie. Door de sociale dynamiek in teams te onderkennen en extra aandacht aan communicatie te besteden, kun je als projectleider meer vat krijgen op de menselijke factor en wordt alles beter afgestemd met de betrokken stakeholders.

      Niemand zal ontkennen dat organisaties er doorgaans alles aan doen projecten succesvol te laten verlopen en af te ronden. Maar deze maatregelen blijken in de praktijk vaak onvoldoende te werken. Projectmanagers besteden bijvoorbeeld veel tijd en aanzienlijke middelen aan het uit (laten) voeren van plan- en controleprotocollen, maar laten de sociale dynamiek van het team nogal eens buiten beschouwing. Hebben mensen het naar hun zin? Communiceren ze met elkaar? Vinden ze de uit te voeren taak zinvol?

      Wisselwerking

      Voor een projectmanager is het cruciaal inzicht te hebben in (het gebrek aan) motivering van de betrokkenen, mee te werken aan het project en de beoogde resultaten, maar ook de bijbehorende obstakels te kennen. Hier komt het belang van interne communicatie naar voren. Met interne communicatie organiseer je wisselwerking tussen de verschillende communicatoren in een project of verandering, waardoor zij inzicht krijgen in elkaars motivaties en belemmeringen. Wanneer men deze inzichten met elkaar deelt en bereid is om met die inzichten rekening te houden in de realisatie, kan een project tot een succes gemaakt worden.

      Op tijd, blij en binnen budget

      Learnit Training biedt je trainingen aan gericht op jóúw praktijk, waar je de basismethoden- en technieken krijgt aangereikt om structuur in jouw projecten aan te brengen en leiding te geven aan resultaat én proces. Voor het gehele proces en projectmedewerkers raden wij onze training Projectmanagement aan, voor leiders van projecten de training Projectleiderschap. Met de nieuwe (communicatieve) inzichten zul je in staat zijn jouw projecten en team proactief te sturen en op tijd binnen budget op te leveren.

      [link]

      Het team moet door

      Helaas liggen we eruit op het EK, een moeilijk te verteren brok. Hoewel de spirit er nu natuurlijk even uit is, moeten we toch verder. Vanaf september gaat oranje zich alweer voorbereiden op het WK, nieuwe rondes en nieuwe kansen. Hoe zorg je ervoor dat je het team voor die tijd weer op de rit krijgt en hoe bereik je een omslag in het enthousiasme van het team? Dat is dé uitdaging voor de bondscoach. Maar het kan ook van toepassing zijn op uw organisatie. Zijn er bijvoorbeeld achterblijvende prestaties of is de sfeer in het team niet goed? Door teambuilding kan de sfeer in de groep verbeteren, evenals de prestaties die uw team neerzet. Hier 7 Learnit tips om als team een topprestatie neer te zetten:

      1. Moedig samenwerking aan. Maak verschillende mensen verantwoordelijk voor het eindresultaat en communiceer. Leg besluiten uit en creëer betrokkenheid door ieders inbreng serieus te nemen.
      2. Stel duidelijke doelen op, zodat iedereen precies weet waar hij of zij zich voor inzet.
      3. Zorg voor voldoende speelruimte. De grote lijnen zijn uitgezet, hierbinnen kan het team zelfstandig functioneren, zonder de hele tijd te moeten terugkoppelen naar het hoger management. Zo kan het team besluitvaardiger optreden.
      4. Moet er een nieuw teamlid worden aangetrokken? Betrek andere teamleden bij het selectieproces. Zij moeten immers met de nieuwe kracht werken!
      5. Bied ondersteuning als er problemen zijn en zorg dat er ook ruimte is voor humor en plezier. De boog kan niet altijd gespannen staan.
      6. Zijn er gezamenlijk successen behaald met de groep? Besteed hier aandacht aan en vier de behaalde resultaten met z'n allen. Samen successen behalen is een uitstekende vorm van teambuilding!
      7. Delegeer! Laat anderen eens een taak van jou uitvoeren. Op deze manier voelt je medewerker zich uitgedaagd en toon je bovendien het vertrouwen in de ander. Op deze manier kan men laten zien wat hij/zij waard is.

      Heb je niet voldoende aan deze tips en wil je inzetten op een hechter team dat samen een topprestatie neerzet? Volg dan de Learnit training Teamleiding en Teambuilding. Tijdens de training zetten we in op een team dat goede resultaten behaald door een soepele samenwerking en dat 100 procent inzet toon. Voor dit team geldt: Het geheel is meer dan de som der delen en de teamleden zijn trots om mee te draaien in dit team. Na het volgen van deze training zijn uw communicatieve en organisatorische vaardigheden vergroot en zijn uw vaardigheden als teamleider verbeterd. U bent naast teamleider ook een teamspeler die het beste uit de groep naar boven haalt.

      Heb je collega's die deze training ook willen volgen? Dan is er de aantrekkelijke mogelijkheid om een voordelige groepstraining op een locatie jouw naar keuze te verzorgen.

[link]

Projectmanagement, projectmatig werken in de praktijk (2011)

Roel Grit

Voor de training Projectmanagement maken wij onder andere gebruik van dit boek. Met dit boek maakt u op een praktische manier kennis met projectmatig werken.

Bij een project werkt een aantal mensen met een beperkte hoeveelheid geld tijdelijk samen om een bepaald doel te bereiken. Zowel in organisaties als op hogescholen worden werkzaamheden steeds vaker projectmatig aangepakt. Doel van het boek is personen met weinig of geen projectervaring theorie en een set praktische instrumenten aan te reiken om te leren werken in projectverband.

De bestseller Projectmanagement is door de heldere schrijfstijl en duidelijke structuur hét boek over dit onderwerp. Het aantal verkochte exemplaren van dit boek is inmiddels de 200.000 gepasseerd.

[link]

De zwakste schakel (1999)

Eliyahu M. Goldratt

De Engelse titel van dit boek is Critical Chain. In deze business-roman wordt op een geheel eigen wijze naar een projectmanagementproces gekeken. Op een inspirerende manier wordt beschreven hoe u projecten in veel minder tijd kunt afronden en binnen het budget zonder concessies te doen aan kwaliteitseisen of de functionaliteit.

[link]

Projectmanagement, een professionele aanpak van evenementen (2009)

Jan Verhaar

Dit boek biedt handvatten om van een creatief idee via een doortimmerd projectplan tot een succesvol en professioneel evenement te komen. Projectmanagement wordt gekarakteriseerd door de systematische en integrale controle van het ontwikkelingsproces, van het creatieve idee tot het concrete product. Evenementen, zoals tentoonstellingen, conferenties, kunstproducties, festivals en bedrijfs- en sportevenementen, trekken veel aandacht. Een initiatief eindigt echter nogal eens in een mislukking, doordat het budget overschreden wordt of deadlines niet gehaald worden.

[link]

Projectmanagement volgens PRINCE2 (2011)

Peter Janssen, Jean-Pierre van Craen

Dit boek geeft naast een brede inleiding in het vakgebied van het projectmatig werken ook inzicht in de procesmatige aanpak van PRINCE2, een algemeen toepasbare methode die geschikt is voor zowel kleine als grote projecten. Naast de theorie worden in het boek veel praktijkvoorbeelden, cases en opdrachten uitgewerkt. Nieuw in deze tweede, verbeterde editie zijn twee hoofdstukken over vooral de 'zachte' kant van projectmanagement. De PRINCE2-onderwerpen uit dit boek sluiten nog steeds goed aan op de examenspecificaties voor het EXIN-examen PRINCE2 Foundation.

[link]

Projectmatig Werken (2007)

Gert Wijnen, Willem Renes, Peter Storm

Dit boek is interessant voor iedereen die betrokken is bij een project en die invloed wil hebben op het verloop van het project. Dit boek geeft een compleet beeld van wat er allemaal komt kijken bij het opzetten en besturen van een project.

[link]

De kleine PRINCE2, gids voor projectmanagement (2010)

Mark van Onna, Ans Koning

PRINCE2 is een succesvolle projectmanagementmethode waarmee u projecten begeleidt van aanloop tot nazorg. ‘De kleine PRINCE2’ biedt een uitgebreid overzicht van deze methode. In het boek komt de volledige levenscyclus van een project aan bod.

[link]

Managen van Succesvolle Projecten met PRINCE2 (2010)

Office of Government Commerce

Dit boek is gericht op PRINCE2 Foundation.