Hoe zorg je ervoor dat je zo veel mogelijk verkeer naar je website trekt? Search Engine Optimization (SEO) is dé oplossing! SEO kan het best omschreven worden als de optelsom van alle activiteiten die je onderneemt om jouw website beter vindbaar te maken in online zoekmachines, zoals Google.

SEO uitgelegd

Vertaald naar het Nederlands betekent SEO: ‘zoekmachineoptimalisatie’. Deze term dekt SEO eigenlijk volledig. Door er bijvoorbeeld voor te zorgen dat jouw producten of diensten hoog verschijnen in de lijst met zoekresultaten van consumenten, kan je ervoor zorgen dat je meer verkeer naar je eigen website leidt. Het voordeel van dit soort consumenten aantrekken, is dat je eigenlijk al weet dat ze op zoek zijn naar jouw product of dienst, ze zoeken immers al doelgericht naar jouw product of dienst binnen een zoekmachine. Dat betekent ook dat de kans op conversies of misschien zelfs aankopen toeneemt, wanneer je dit type bezoekers aantrekt tot je website.

Hoe zorg je ervoor dat je ranking omhoog gaat?

Nu is de grote vraag: hoe zorg je ervoor dat je bovenaan in de zoekresultaten komt te staan? Drie aspecten spelen hierin een grote rol: content, techniek en autoriteit. Content gaat natuurlijk over de informatie die je op je website deelt, bijvoorbeeld informatie over de schoenen die je verkoopt. Heb je bijvoorbeeld de maat wel vermeld staan, of de kleur? Techniek gaat om de werking van je website en de gebruiksvriendelijkheid. Autoriteit heeft te maken met externe links die vanaf jouw eigen website te vinden zijn, ook wel linkbuilding genoemd. Als een partij zoals bol.com (die zelf ook hoog is gerankt) de link van jouw website op hun website hebben staan, is dit een enorm voordeel voor je eigen website. Als je veel van dit soort links hebt, stijgt als ware je eigen domeinwaarde.

Hieronder hebben we een paar belangrijke voordelen van SEO voor je op een rijtje gezet:

  • De naamsbekendheid van je bedrijf gaat omhoog. Een bijkomend voordeel van hoog in de zoekmachines verschijnen, is dat consumenten je bedrijfsnaam vaker tegenkomen. Hoe vaker je bedrijfsnaam opduikt, hoe groter je naamsbekendheid wordt. Een win-win situatie dus!
  • 24/7 promotie. Een ander voordeel van hoog in de ranking van zoekmachines staan, is dat mensen je letterlijk op elk moment gemakkelijker kunnen vinden. Zelfs als jij niet bezig bent met het promoten van een bepaald product of dienst, wordt dit als het ware voor je gedaan.
  • Relatief weinig kosten. Als je wel eens een advertentie hebt gepromoot via Facebook of Linkedin, weet je waarschijnlijk dat adverteren via social media hoog in de kosten kan oplopen. Het probleem met dit soort advertenties is dat je voor elke nieuwe advertentie opnieuw moet betalen. Het voordeel van SEO is dat het investeren hierin een stuk duurzamer is. Wanneer je eenmaal goede teksten op je website hebt staan, blijft dit voor langere tijd. Hier hoef je niet weer in te investeren.
  • Zichtbaar in meerdere zoekmachines. Wanneer je investeert in je zichtbaarheid in de ene zoekmachine is het wel zo fijn als je ook goed zichtbaar bent in de anderen. Het voordeel van SEO is dat de basis om te ranken in alle zoekmachine gelijk zijn. Lukt het je dus om hoog te ranken in Google, dan geldt dit ook automatisch voor Bing of Opera.
  • Inzicht in je conversies. Wist je dat je met behulp van Google Analytics exact kan zien hoeveel conversies je website verkeer oplevert? Als je je dus afvraagt of jouw SEO tactiek ook daadwerkelijk wat oplevert, is het handig om de statistieken van Google Analytics te bekijken.

Learnit cursus

Ben je geïnteresseerd in SEO en wil jij leren wat SEO voor jouw bedrijf kan betekenen? Bekijk dan eens onze cursus Zoekmachineoptimalisatie (SEO). Leer de basisprincipes van online zoekmachines kennen en leer hoe je je eigen website in de kijker speelt!