Assertiviteit heeft alles te maken het het opkomen voor jezelf. Het gaat over het vinden van balans: het is belangrijk om je eigen belang te behartigen, maar je moet ook rekening houden met het belang van anderen. Op de werkvloer betekent dit concreet gezien dat je helder moet communiceren over je eigen gedachten, gevoelens en mening. Daarnaast is ook luisteren naar anderen belangrijk. Wie assertief wil zijn, zal moeten leren om zichzelf te verplaatsen in de schoenen van een ander. Lees deze blog en leer hoe jij assertiever kan worden op je werk.

Het belang van assertiviteit

Over het algemeen kunnen we drie soorten reacties onderscheiden: passief, agressief of juist assertief. Aan de hand van een kort voorbeeld, leggen we het verschil aan je uit. Stel je voor: er nadert een belangrijke deadline op je werk. Je baas stelt voor dat een aantal mensen van de afdeling de rest van de week gaan overwerken, om de deadline op tijd af te ronden. Hoe reageer jij op dit voorstel? Een passieve reactie zou in dit geval kunnen zijn: “Het maakt mij niet uit, ik ben waarschijnlijk toch niet de persoon die zal moeten overwerken”. Iemand die agressief reageert zou het volgende kunnen zeggen: “Ik heb mijn werk altijd keurig op tijd af, ik ga echt niet overwerken deze week”. Het probleem met deze twee reacties is dat het tot weerstand zal leiden. Het weerspiegelt namelijk alleen wat jij van de situatie vindt, zonder rekening te houden met je collega’s. Voor een goede samenwerking op de werkvloer is het juist van belang om rekening met elkaar te houden, het sociale component is essentieel.

Daarom is assertiviteit op de werkvloer zo belangrijk. Een voorbeeld van een assertieve reactie in dit geval is: “Deze deadline is belangrijk voor ons bedrijf. Ik weet dat iedereen het druk heeft, maar we zouden per dag kunnen kijken wie er tijd en ruimte heeft om een stapje extra te zetten. Ik ben de hele week druk, maar ik zal kijken of ik morgen tijd vrij kan maken”. Deze reactie laat zien dat het mogelijk is om zelf je grens aan te geven, rekening te houden met collega’s en tegelijkertijd in oplossingen te denken.

Zo begin je met assertief zijn op de werkvloer:

  • Zet je eigen valkuilen op een rijtje. Laat jij vaak over je heen lopen? Of heb jij moeite met anderen teleurstellen? Er zijn genoeg mensen die dit gedrag zullen herkennen. Als je assertiever wil worden op de werkvloer, dan is het handig om eerst kritisch naar jezelf te kijken. Weet en erken wat je eigen valkuilen zijn. Schrijf deze dus vooral op en bedenk hoe je de volgende keer kan reageren als je in een dergelijke situatie terecht komt.
  • Heldere communicatie. Bedenk voor je iets zegt welk doel je voor ogen hebt en wat de hoofdgedachte hierachter is. Dingen die voor jezelf logisch zijn, kunnen voor anderen onduidelijk zijn. Probeer de ander daarom mee te nemen in jouw gedachtegang. Vertel je baas niet alleen dat je een nieuwe werk laptop nodig hebt, maar leg duidelijk uit waaróm jij die nieuwe laptop nodig hebt.
  • Let op je houding. Assertiviteit wordt door veel mensen geassocieerd met zelfverzekerdheid. Als je wil dat er naar je wordt geluisterd, probeer dan zelfvertrouwen uit te stralen. Niet alleen met woorden, ook lichaamstaal is belangrijk. Zorg dat je rechtop staat of zit als je aan het woord bent en kijk de mensen aan tegen wie je praat.

Training assertiviteit

Learnit biedt een training ‘Assertiviteit: opkomen voor jezelf’ aan, waarin je zelfbewuster leert op te treden en wederzijds respect centraal laat staan. Na de training kun jij jouw mening duidelijk kenbaar maken en jezelf op de juiste manier profileren. Klik hier om te lezen over de training of om je direct aan te melden.