Het zijn zware tijden in de winkelstraat. Met het project Voor de goede Zaak! wil Dagblad van het Noorden de noordelijke middenstand inspireren om nieuwe kansrijke wegen in te slaan. In de aanloop portretteert het dagblad de deskundigen in de denktank die de ondernemers zal bij staan.
Het gezicht van de winkelier. Zie daar het cruciale voordeel van de winkel ten opzichte van de webshop. "Er is iemand om zaken mee te doen", zegt Sebastiaan Berswerda van personeelstrainer Learnit. "Het intermenselijke contact en bijbehorende vertrouwen in de winkel ontbreekt volledig online en daarom is het één van de sterkste wapens van de winkelier."
Maar dan moet zo'n detaillist natuurlijk wel gebruik maken van dat unique selling point. En juist daar valt nog wel het een en ander bij te spijkeren door Learnit, trainingsinstituut voor de detailhandel en commerciële beroepen, met vestigingen in onder meer Groningen. Want als dat gezicht van de zaak een gezicht als een oorwurm is, helpt het nog niks.
Meer informatie: "De kwaliteit van het klantcontact op de winkelvloer of via de telefoon is zeer belangrijk voor het gezicht van de onderneming", zegt trainingsadviseur Berswerda. "Dat lijkt een open deur, maar als die kwaliteit onder de maat is kan dat grote consequenties hebben. "Eén negatieve ervaring kan je zo een klant kosten, of via de mond-tot-mond antireclame een hele kring van klanten."
Eenvoudige communicatieve hulpmiddelen kunnen al een hoop schade voorkomen. Learnit traint verkooppersoneel door heel Nederland, onder meer in Groningen, Assen en ook Hoogeveen maar ook op de winkelvloer zelf. Contactuele vaardigheden, gesprekstechnieken, 'succesvol verkopen', klantgericht werken: een kleine bijspijkercursus kan al een wereld van verschil maken.
Maar ook de vaardigheid met internet is onderwerp van een groot aantal trainingen. Want behalve in de winkel moet de ondernemer dat gezicht toch ook echt wel op het web laten zien. "Ook dat is misschien een open deur, maar nog altijd zijn veel ondernemingen bijzonder slecht online bereikbaar. Daarmee laten ze heel veel omzet liggen."