Adobe InDesign is een van de meest bekende softwareprogramma’s als het aankomt op het ontwerpen van de lay-out van tijdschriften, boeken, folders en overige soorten publicaties. Jaarlijks voorspelt InDesign welke trends we het jaar erop vaker terug zullen zien komen, gebaseerd op zowel ontwikkelingen in het nieuws als ontwikkelingen op het gebied van design. Het afgelopen jaar zijn er verschillende nieuws thema’s geweest die van invloed zijn op de mogelijke trends voor 2021. Ben jij benieuwd hoe InDesign de corona pandemie linkt aan trends binnen het programma? Of wil jij weten hoe je zaken als het klimaatactivisme of het black lives matter (BLM) activisme kunt terug laten komen in jouw ontwerpen? Lees dan deze blog!

  • Vernieuwingen omtrent de promotie van medische middelen. Komend jaar zullen er hoogstwaarschijnlijk veel medische campagnes ontwikkeld worden om een aantal medische middelen omtrent COVID-19 te promoten onder een groot publiek. Traditioneel gezien zijn medische verpakkingen afgebeeld met een opvallende lay-out, waarin je de typische groene kleur en veel steriel wit ziet terugkomen. Tegenwoordig kennen we veel meer manieren om te laten zien dat het om medicijnen gaat. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om herkenbare graphics te gebruiken, te kiezen voor meer kleur in de verpakking en ook het ontwerp van de verpakking mag er opvallender uitzien.
  • Het creëren van fantasierijke omgevingen. Videobellen (op kantoor) is nog nooit zo populair geweest als op dit moment. Misschien pas je zelf wel eens voor de grap je eigen achtergrond aan naar een mooi vakantieoord als je in een Zoom meeting zit of misschien videobel je wel eens met collega’s die op een andere planeet lijken te zitten. Tegenwoordig is het allemaal mogelijk door de 3D en virtual reality technologie. Mede doordat we komend jaar nog veel thuis zullen zitten, verwacht InDesign dat realistische maar ook fantasie achtergronden een grote trend gaan worden in 2021. Wie wil er inmiddels nou niet graag ontsnappen uit zijn vertrouwde omgeving, na al bijna een jaar thuis zitten?
  • Inspelen op activisme. 2020 kende veel protesten en stakingen op het gebied van klimaat en racisme. De verwachting is dat deze trends zich zal doorzetten naar 2021. Hoe kun jij hier als ontwerper op inspelen? Een verschil met een aantal jaar geleden is dat dergelijke protesten en stakingen tegenwoordig een groot publiek aantrekken. Dat betekent automatisch ook dat promotiemateriaal een bredere doelgroep moet aanspreken. Denk hierbij aan virtuele afbeeldingen die geen uitleg nodig hebben om te kunnen begrijpen waar de afbeelding voor staat.
  • Het gebruik van simpele infographics. Data en de bijbehorende statistieken worden steeds belangrijker voor organisaties. Om deze op een duidelijke en overzichtelijke manier te presenteren aan een publiek, zie je dat veel ontwerpers gebruik maken van infographics. Deze infographics/simpele illustraties kunnen complexe onderwerpen beknopt weergeven, waardoor je publiek makkelijker de kern van je boodschap begrijpt. Daarom verwacht InDesign dat we dergelijke infographics veelal zullen zien terugkomen in redactionele ontwerpen en sociale afbeeldingen in 2021.
  • Durf anders te zijn dan de rest. Typografisch gezien zagen we in 2020 veel serif lettertypen voorkomen in de marketinguitingen van organisaties. Deze lettertypen worden voornamelijk gebruikt om meer autoriteit en persoonlijkheid uit te dragen in vergelijking met de anderen zogenoemde minimal sans serif lettertypen. Vooral voor logo’s en headings gaan we deze trend nog vaker zien terugkomen in 2021. Wil je toch nog een beetje opvallen tussen alle serif lettertypen? Ga dan voor serifs met een rauwe en rustieke style.

Trainingen InDesign

Wist je dat Learnit diverse trainingen in InDesign aanbiedt? Tijdens onze training InDesign CC Basis eer je alle basisfuncties goed te gebruiken en maak je kennis met de meest indrukwekkende mogelijkheden van InDesign. In de training InDesign CC Vervolg leer je gebruik te maken van de meer geavanceerde mogelijkheden binnen InDesign. Daarnaast bieden we ook een training InDesign Interactief met In5 aan. Hierbij leer je knoppen en filmpjes toevoegen aan een responsive-folder die op alle mobiele apparaten goed werkt. Klik hier voor het gehele overzicht in InDesign trainingen van Learnit.