Pak je smartphone erbij, start je internet op en ga naar jouw website. Wat zie je? Een website die qua inhoud goed past op je mobiel, zowel staand als liggend? Of niet? In het laatste geval heb je geen responsive website. Zonde! Het mobiele verkeer is de afgelopen jaren ongekend gestegen en zal blijven stijgen. 4 op de 5 Nederlanders heeft een smartphone en 90% gebruikt zijn of haar telefoon om te internetten. Bezoekers via een smartphone of tablet vormen een groot aandeel van het totale internetverkeer. Je mag ze dus absoluut niet uit het oog verliezen!

Betere gebruikerservaring

Veel internetverkeer loopt vandaag de dag via een smartphone of tablet. Heb je een website waarvan de content goed leesbaar is op alle verschillende elektronische apparaten? Met een responsive website is de bezoeker niet bezig met het in- en uitzoomen van afbeeldingen en teksten om ze goed te kunnen lezen en zien. Jouw website past zich automatisch aan aan het scherm van de bezoeker, waardoor de tekst altijd goed leesbaar is. Als je bezoeker via een smartphone niet kan vinden waar hij of zij naar zoekt, is de kans 61% groot dat de bezoeker de website direct verlaat. Moeten bezoekers wél pielen met de teksten en afbeeldingen? Bezoekers zullen sneller afhaken en jouw website verlaten. Een responsive website is dus een must!

Het belang van een snelle website

Google adviseert dat het laden van jouw website pagina maximaal twee seconden mag duren. Een laadtijd van meer dan vier seconden wordt als slecht gezien. Duurt het laden van een website te lang? De kans is groot dat de bezoeker alweer is verdwenen. De grote bottleneck bij het laden van een pagina zijn de afbeeldingen. Let bij het maken van je responsive design op de grootte van de afbeeldingen, zodat het de gebruikerservaring ten goede komt.

De bonuspunten van Google

Met een responsive website scoor je niet alleen bij je bezoekers, maar ook bij Google. Google houdt van responsive designs. Een goede online ervaring van de gebruiker is het uitgangspunt van de zoekmachine. Klikken bezoekers jouw website snel weg, dan blijft dat niet onbekend voor Google. Sterker nog, Google gebruikt deze informatie als indicator om te bepalen of jouw website relevant is of niet. Google geeft strafpunten wanneer jouw website slecht scoort op de technische aspecten. Deze strafpunten zorgen ervoor dat jouw website minder goed vindbaar wordt.

Wanneer is een responsive website interessant voor jou?

Het leveren van een goede mobiele ervaring is voor elk bedrijf interessant. Hoe je het ook wend of keert, het internetverkeer via smartphones en tablets heeft een groot aandeel in het totale internetverkeer. Is het voor jou een redelijk forse investering? Kijk dan naar waar jouw bezoekers vandaan komen. Heb je veel bezoekend verkeer via smartphones, maar klikt deze groep de website snel weg? Dan is het raadzaam om toch te gaan investeren in een responsive design.

Vergeet niet jouw website ontwerp te testen op zo veel mogelijk verschillende elektronische apparaten en schermformaten. Laat daarnaast jouw website beoordelen door Google, om erachter te komen of je huidige website wel geschikt is voor mobiele apparaten!

Hulp nodig?

Wil je jouw eigen website geschikt maken voor mobiel internet of wil je meer weten over het ontwikkelen van applicaties? In onze introductietraining Responsive design leer je alles wat je moet weten over mobiel internet en wat er komt kijken bij het ontwikkelen van mobiele websites.