Een leider die niet overlegt, alles bepaalt en alles onder strenge controle houdt: is dat nog van deze tijd? Wij denken van niet. Bottum-up communicatie wordt gewaardeerd en medewerkers willen het gevoel hebben dat ze enigszins betrokken worden bij de beleidsvoering. Dé goede leider bestaat misschien niet, maar in deze blog benoemen we een aantal concrete tips die je in ieder geval dichter bij geslaagd leiderschap kunnen brengen!

Gedeelde visie

Het is belangrijk dat deze visie gedeeld wordt door de medewerkers en dat je neuzen dezelfde kant op krijgt, hoe cliché dat misschien ook moge klinken. Op deze manier is er sprake van een gezamenlijk streven en een optimale teamspirit. Verder heeft een goede leider een neusje voor het vinden de juiste mensen en zet hij of zij ze op de plek waar zij het best tot hun recht komen. Een goede leider laat zijn medewerkers voor een groot deel vrij in wat zij doen en gaat ze niet de hele tijd controleren of bijsturen. Uiteraard stel je een visie en een einddoel, maar vervolgens laat je de medewerkers hun werk doen zoals zij dat het beste kunnen.

Vrijheid

Het is belangrijk een duidelijk doel te stellen en vervolgens je werknemers erop vertrouwen dat zij de klus zelfstandig en naar eigen inzicht klaren. Wanneer je er continu bovenop zit, blokkeer je alle creativiteit, eigen initiatief en werkplezier van een werknemer. Hierdoor kan een werknemer zich ook nooit verbeteren of groeien in een bepaald veld. Goede werknemers zullen de organisatie eerder verlaten omdat ze zich geremd, niet gewaardeerd of verstikt voelen. Je taak als goede leider is vooral een situatie creëren en middelen bieden waarmee een werknemer zijn of haar werk optimaal kan doen.

Werknemer én mens

De mens achter de werknemer is hierbij essentieel. Wanneer een werknemer om wat voor reden dan ook niet goed in zijn vel zit, hebben zijn of haar prestaties hieronder te lijden en daarmee ook het bedrijf. Daarom is het belangrijk om tot op een bepaalde hoogte in continu gesprek te zijn met hem of haar. Weten hoe het met iemand gaat, goede prestaties of initiatieven toejuichen zijn hierbij belangrijk. Het inleven moet niet worden verward met een persoonlijke relatie opbouwen. Dat is je taak ook niet in de setting van een bedrijf. Maar je wel interesseren voor een werknemer. Ze enthousiast maken voor je visie en je einddoel en ze ondersteunen waar dat nodig is.

Concrete tips voor leiders

Wellicht is het wat achterhaald om het te hebben over dé goede leider, maar er zijn zeker een aantal concrete tips te noemen die de basis van leiderschap weerspiegelen:

  • Aandacht geven aan emoties. Neem medewerkers serieus; dit verkleint de weerstand.
  • Geef zelf het goede voorbeeld, want waarom zouden medewerkers het gewenste gedrag anders wel tonen?
  • Vraag wat er omgaat in het hoofd van medewerkers. Dit vergroot het gevoel van betrokkenheid en stimuleert beleidsontwikkeling.
  • Zorg voor innerlijke motivatie, zodat iedereen 'zin' in de verandering heeft.
Bovenstaande aspecten vormen de basis van leiderschap en wanneer je de hiervoor benodigde vaardigheden beheerst, maakt dit jou een stuk geschikter.

Ontdek de leider in jezelf

Vind je de tips handig, maar ben je op zoek naar meer verdieping en wil je vaardigheden ontwikkelen? Wil je weten wat voor leider jij bent en hoe je je leiderschapskwaliteiten kunt bijschaven om een moderne, coachende leider te worden? Onze training Coachend leidinggeven is wellicht een goede training voor jou! Mocht je toch op zoek zijn naar een andere training, kan je gerust door ons complete cursusoverzicht heen scrollen om te zien welke training bij jou past.