Een tool waarmee meerdere bronnen aan elkaar gekoppeld kunnen worden is geen overbodige luxe. Al helemaal niet wanneer deze tool gratis en ongelimiteerd toegankelijk is. Zoiets zou er toch al moeten zijn, toch? Dat klopt, Google kwam vorig jaar met een update waarmee elke SEO'er in een paar klikken voorzien is van alle relevante cijfers. De Search Console connector is een mooie toevoeging voor elke website-eigenaar. In deze blog lichten we een aantal functies van deze handige tool toe. Verder vertellen we wat je hieraan hebt en hoe je nóg handiger kan worden met SEO.

Search Console connector

De Search Console connector verzamelt data van de gekoppelde accounts, zoals bijvoorbeeld Google Adwords, Google Analytics en de Google Search Console. Deze data kan men in Data Studio omzetten in overzichtelijke rapporten, waardoor het analyseren van gegevens voor zoekmachineoptimalisatie een stuk eenvoudiger wordt. De rapporten bevatten impressies, clicks en gemiddelde posities. Wanneer je eenmaal bent ingelogd in Data Studio is het eenvoudig om accounts te koppelen en rapporten in te zien.

Zoekverkeer

De meest interessante data vind je onder het kopje 'Zoekverkeer' in de sectie 'Zoekopdrachten'. Waar je in Google Analytics niet of nauwelijks kan zien door welke zoekwoorden mensen binnenkomen op je website, kan dit wel met deze tool. Je ziet op welke woorden mensen zoeken, maar ook hoeveel mensen daadwerkelijk klikken.

HTML-verbeteringen

Google past haar algoritmes geregeld aan waardoor niet altijd duidelijk is hoe een website hoog scoort in de zoekresultaten. Wat wél duidelijk is, is dat de positie van je website afhankelijk is van honderden factoren, waaronder teksten en omschrijvingen. Daarom is het ook interessant om eens te kijken naar 'HTML-verbeteringen', te vinden onder 'Uiterlijk van Site Search'. Dit is niet zo technisch als je misschien zou denken. Google analyseert je teksten automatisch en kijkt tot in hoeverre deze voldoen aan de eisen. De tool geeft aan welke teksten je zou moeten aanpassen als je maximaal vindbaar wilt zijn in de zoekresultaten. Zo kan het zijn dat je geadviseerd wordt meta descriptions of titels aan te passen.

SEO-strategie

Ook is het mogelijk om te kijken waar de mensen je zoeken (demografie), wanneer de mensen je zoeken (datum, tijd) en op welk apparaat (desktop, mobiel). Op die manier is het een kleine moeite om inzicht te krijgen in hoe je potentiële doelgroep zich beweegt op het internet. Kortom, met de cijfers van deze handige tool kom je te weten of de gekozen SEO-strategie werkt of dat deze misschien wel voor verbetering vatbaar is en zwakke plekken bevat. Met de juiste strategie groeit het potentiële bereik. Of je nieuwe strategie ook vruchten afwerpt, kun je allemaal zien in een grafiek die het aantal kliks toont. Een kleine 'helaas' is dat data met een terugwerkende kracht van twee dagen verwerkt worden. Als je vandaag iets wijzigt, zal je dus even moeten wachten tot je weet wat het effect is.

Besparing

Het is zeker de moeite waard om hier een middagje voor uit te trekken, want deze Search Console connector is een absolute zegen voor iedere moderne organisatie die wil werken aan online zichtbaarheid. De waarde van deze tool is ook direct in euro's te vertalen, omdat een goede SEO-score dure advertenties in sommige gevallen overbodig maakt. Een groter onbetaald bereik is immers het logische gevolg van meer online zichtbaarheid. De tijd die je steekt in het ontdekken van deze tool verdien je daarnaast ruimschoots terug met de efficiëntie die het structureel oplevert.

Meer over SEO

Meer weten over wat zoekmachineoptimalisatie kan betekenen voor je organisatie? Neem dan een kijkje op de cursuspagina op onze website. Hier kan je ook gelijk zien wanneer er weer trainingen worden gegeven, zodat je weer helemaal up to date bent en je jouw organisatie van een online boost kan voorzien door middel van de laatste SEO-technieken.