Learnit Training
« Terug naar alle thema's

Trainingen Word

Microsoft Word cursussen kun je bij Learnit volgen op alle niveau's. Van de basis Word cursus tot aan de cursus Word Expert. In alle versies, van Word 2010 tm Word 2016 en Office 365. Je kunt de Word cursussen ook als e-learning volgen.

[link]

Liggende pagina's afdrukken met behulp van secties

Het zoemende geluid van afdrukkende printers horen we steeds minder vaak. Documenten worden niet meer afgedrukt maar vooral via e-mail verstuurd of gedeeld via platforms als Sharepoint. Desondanks wordt MS Word nog steeds veel gebruikt om documenten samen te stellen. Zaken als opmaak, kopregels en automatisch een inhoudsopgave genereren zijn nog steeds favoriete mogelijkheden van MS Word.

Wat wel lastig is, is om in één en hetzelfde document zowel staande als liggende pagina’s op te nemen. Vaak is het een hele toer om de liggende pagina’s met bijvoorbeeld een grafiek ook zó af te drukken zodat de grafiek past. Deze liggende pagina apart afdrukken geeft weer problemen met de paginanummers.

De juiste manier om dit netjes en eenvoudig op te lossen is om gebruik te maken van secties. Een document kan in meerdere secties ingedeeld worden. Per sectie kunnen diverse instellingen, zoals een staande of liggende pagina, worden ingesteld. Voordat secties worden ingevoegd is het handig om de secties ook zichtbaar te maken. Door met de rechtermuisknop op de 'Statusbalk' (onderste balk, naast het woordje 'Gereed') te klikken kan de weergave van de secties worden ingeschakeld. Nu is zichtbaar in welke sectie de cursor staat.

Het invoegen van secties gaat via het tabblad 'Pagina-indeling 'en dan uit de groep 'Pagina-instelling' de optie 'Eindemarkeringen'. Via deze optie kan gekozen worden voor 'Volgende Pagina'. Deze optie zorgt ervoor dat de sectie altijd op een nieuwe pagina begint. Wanneer de cursor in deze sectie geplaatst wordt kan bij 'Pagina-Indeling > Afdrukstand' gekozen worden voor 'Liggend'. Deze sectie heeft nu deze afdrukstand. Vergeet niet om aan het eind van deze sectie nogmaals een eindemarkering te plaatsten zodat bij de volgende sectie weer gekozen kan worden voor een staande afdrukstand.

Word-training

Wil je ook de meest elementaire mogelijkheden van Word onder de knie krijgen gemakkelijk allerlei documenten opstellen? Volg dan bij ons de training Word Basis. Aan het eind van onze tweedaagse training begrijp je hoe de interface werkt, heb je geleerd wat Word allemaal te bieden heeft en kun je de belangrijkste functies van het programma gemakkelijk in de praktijk brengen.

[link]

E-mail managen met Outlook

Regelmatig praat ik met deelnemers over de toename van e-mail als communicatiemiddel. Een groot deel van de beschikbare werktijd gaat op aan het beantwoorden van e-mail. Eén deelnemer gaf zelfs aan dat zij overdag zoveel e-mail kreeg dat zij ’s avonds thuis haar eigenlijke werk aan het doen was. Dit kan nooit de bedoeling van e-mail zijn geweest. E-mail is bedoeld als ondersteuning, niet als primaire taak. Ik denk niet dat er ook maar één werknemer in zijn functiebeschrijving heeft staan dat e-mail beantwoorden de hoofdtaak is.

Tijdens de gesprekken met mijn deelnemers vraag ik ook altijd wie er veel e-mail ontvangt. Vervolgens vraag ik of deze veel-ontvangers ook altijd gelijk antwoord geven. Dit wordt meestal bevestigend beantwoord. Wanneer je een vraag hebt en je hebt de keus om dit aan meerdere collega’s per e-mail te vragen, dan mail je toch altijd naar degene die het snelst antwoord geeft?Op deze manier creëer je dus je eigen omgeving. Ik adviseer dan ook altijd om alleen op vaste tijden, bijvoorbeeld rond 10.00 en 15.00, je mailbox af te handelen. Collega’s wennen hier snel aan en als het echt dringend is wordt de telefoon gebruikt.

Ook binnen Outlookzijn er diverse middelen beschikbaar om de grote hoeveelheid e-mail te managen. Omdat Outlook gebruik maakt van MS Word als editor, werkt het volgende ook in Word: wanneer regelmatig dezelfde teksten in e-mail gebruikt moeten worden, wordt meestal een oude e-mail opgezocht en de tekst gekopieerd. Een snellere manier is om gebruik te maken van de 'Snelonderdelen' (Quickparts). Wanneer een nieuwe e-mail gemaakt wordt kan de geselecteerde tekst via het tabblad 'Invoegen > Tekst > Snelonderdelen' opgeslagen worden in de 'Galerie Snelonderdelen'. Wanneer de tekst weer nodig is kan via dezelfde weg de tekst geselecteerd worden en in de e-mail worden geplakt. Naast alleen tekst kunnen alle geselecteerde elementen, zoals bijvoorbeeld afbeeldingen in de bouwsteen, worden opgenomen en worden ingevoegd. Dit scheelt toch weer zoeken naar de e-mail met de nodige tekst.

Outlook-training

Wil je ook de meest elementaire mogelijkheden van Outlook onder de knie krijgen en jouw zaken overzichtelijk en gemakkelijk organiseren? Volg dan bij ons de training Outlook Basis. Aan het eind van onze tweedaagse training begrijp je hoe de interface werkt, heb je geleerd wat Outlook allemaal te bieden heeft en kun je de belangrijkste functies van het programma gemakkelijk in de praktijk brengen.