Vrijdag 27 november is het weer zover, Black Friday staat voor de deur! De laatste jaren zie je dat mensen massaal inkopen doen op deze dag: bijna elke winkel biedt zijn producten deze vrijdag met korting aan. Weken van te voren zien we allerlei advertenties voorbij komen en maken we lijstjes met wat we dit keer gaan aanschaffen. Dat Black Friday voordelig is voor consumenten moge duidelijk zijn. Maar wat kan Black Friday opleveren voor bedrijven? En hoe kan jij je steentje bijdragen als online marketeer? Lees hieronder 4 tips die jou helpen om de Black Friday acties van jouw bedrijf tot een succes te maken:

1. Verzamel extra leads

Het aantal conversies neemt in de loop van Black Friday alleen maar toe. Als je het slim aanpakt, kun je ervoor zorgen dat potentiële nieuwe klanten hun gegevens achterlaten op jouw website en tegelijkertijd getriggerd worden om een product juist bij jou af te nemen. Adverteer bijvoorbeeld met ‘laat je mailadres achter en krijg alvast een sneak peek in ons Black Friday assortiment’ of ‘krijg gratis verzending als je je aanmeldt voor onze nieuwsbrief’. Dit zijn deals die het aantrekkelijk maken voor nieuwe klanten om hun klantgegevens op jouw website achter te laten. Deze kun jij bijvoorbeeld weer gebruiken voor email marketing.

2. Verhoog je klantloyaliteit met exclusieve deals voor bestaande klanten

Veel bedrijven zullen zich realiseren dat kortingsacties een goede manier zijn om nieuwe klanten aan te trekken. Lastiger is het om ervoor te zorgen dat bestaande klanten niet naar de concurrent gaan wanneer deze ook korting aanbiedt. Een manier om dit te voorkomen is door bestaande klanten in je systeem exclusieve deals aan te bieden, denk bijvoorbeeld aan extra korting bovenop de normale korting of een gratis product bij aankoop van een item op Black Friday. Hierdoor is de kans groter dat bestaande klanten hun producten gewoon bij jou kopen. Bestaande klanten zullen dergelijke acties waarderen, waardoor de klanttevredenheid omhoog zal gaan. Op den duur leidt dit tot loyalere klanten voor jouw bedrijf.

3. Gebruik hashtags

Het aantal conversies, oftewel het webverkeer neemt flink toe in de aanloop naar Black Friday. Niet zo gek als je bedenkt dat mensen vaak van te voren uitzoeken waar ze de beste deals kunnen krijgen. Als bedrijf kun je hier op inspelen door gebruik te maken van hashtags in je social media posts. #Hashtags zorgen er namelijk voor dat je posts tot een bepaalde categorie gerekend worden. Adverteer jij bijvoorbeeld met #BlackFriday en #sneakers, dan zal jouw feed sneller terecht komen bij mensen die aan het zoeken zijn naar nieuwe sneakers. Voor je bedrijf kan het handig zijn om te adverteren met meerdere hashtags om zo uit te zoeken welke hashtags de meeste conversies opleveren voor jouw bedrijf.

4. Analyseer je kortingsacties

Meedoen aan Black Friday lijkt belangrijk voor veel bedrijven, maar dat is het vooral als je inzicht krijgt/hebt in welke acties nou precies waardevol zijn. Vaak zie je namelijk dat klanten vlak voor Black Friday aankopen uitstellen, waardoor je je als bedrijf zou moeten afvragen of Black Friday hiervoor voldoende compenseert. Daarnaast zal een deel van de consumenten tijdens Black Friday alvast aankopen doen voor Sinterklaas of Kerst. Nu kunnen consumenten die producten immers met korting inkopen, maar het gaat voor jou als bedrijf misschien wel ten koste van je aankopen later in het jaar. Daarnaast is het ook belangrijk om te kijken wat nieuwe leads bijvoorbeeld opleveren. Lezen nieuwe klanten de week na Black Friday je nieuwsbrief nog of hebben ze zich direct afgemeld? Een manier om inzicht te krijgen in je (kortings)acties, is het analyseren van je conversies van de maand waarin Black Friday plaatsvindt maar ook van de maand ervoor en erna. Dit kan bijvoorbeeld met behulp van Google Analytics.

Training online marketing

Het opzetten van Black Friday acties, het adverteren voor deze acties en het analyseren van gegevens die uit deze acties voortkomen zijn voorbeelden van werkzaamheden waarmee een online marketeer te maken zou kunnen krijgen op de werkvloer. Andere werkzaamheden waar een online marketeer zich mee bezighoudt zijn onder andere: zoekmachine optimalisatie, Google Ads, Google Analytics, Facebook advertising, E-commerce, social media marketing en content marketing. Wist je dat Learnit een 7-daagse training online marketing aanbiedt die perfect aansluit op al deze onderwerpen? Wil jij je vaardigheden uitbreiden of jezelf ontwikkelen op het gebied van online marketing? Dan is deze training echt wat voor jou! Klik hier voor meer informatie over deze training.