Bij contentmarketing zijn advertenties nog steeds aanwezig, maar er wordt niet meer gepusht om voor een bepaald product te kiezen. Door creatieve en waardevolle inhoud te bieden aan (potentiëe) klanten wordt er geprobeerd om een gedragsverandering teweeg te brengen. Met contentmarketing gaan we dus eigenlijk proberen om het natuurlijke afweersysteem van mensen tegen reclame te omzeilen door het commerciële aspect naar de achtergrond te verplaatsen. We draaien het hele marketing model om. Allereerst gaan we kijken waar mensen op zoeken om te achterhalen waar vraag naar is. Deze vragen worden beantwoord en op die manier probeer je ze naar je toe te trekken.

Waarom kiezen voor contentmarketing?

Op het huidige internet, het web 2.0, is een bijzondere verandering aan de gang. Er vindt steeds meer interactie plaats en mensen beoordelen gemakkelijk merken en organisaties. Tijdens het internetten zijn mensen niet op zoek naar advertenties, maar naar informatie. De kunst is dat jij degene moet worden die waardevolle informatie gaat verstrekken. Marketeers willen graag geloven dat mensen de hele dag over merken praten, maar dat is natuurlijk niet het geval. Traditionele marketing wordt over mensen uit gesproeid, terwijl niemand daarop zit te wachten. Contentmarketing werkt dus precies andersom. De doelgroep speelt een hele belangrijke rol.

Doelgroep staat centraal

Als de doelgroep te groot is gaat deze strategie niet werken. Je moet werken met een bepaald persoon voor ogen waarvoor je de campagne op gaat starten. Houd rekening met je publiek en ga de conversatie aan om in kaart te krijgen wat nu precies is waar ze naar ze op zoek zijn. Dat kan soms best wel ingewikkeld zijn, want vaak weet je van tevoren nog helemaal niet wie precies jouw doelgroep is. Bedenk dus goed voor wie je het schrijft. Dit wordt ook wel buyer personas genoemd: de specifieke beschrijving van de doelgroep. Het is als het ware een fictief persoon die voldoet aan verschillende kenmerken, die vervolgens representatief wordt voor jouw doelgroep.

Jouw verhaal

Vandaag de dag bepalen alle partijen samen wat een merk is. Als marketeer kun je jouw eigen verhaal maken, maar dat hoeft niet het uiteindelijke beeld te worden dat het publiek van jouw merk heeft. Consumenten vormen hun eigen ideeën en verhalen. Al deze factoren vallen samen als puzzelstukjes en bepalen samen hoe mensen jouw merk gaan zien. Soms wordt het zelfs nog gekker en gaan mensen hun eigen verhaal maken op basis van de verhalen van andere consumenten. Er wordt veel verschillende content gemaakt. Het geheel bepaald wat wij van een merk vinden en het imago van het merk. Het gaat dus niet meer om wat het merk zegt wat het is. Het merk wordt gemaakt door wat iedereen van het merk zegt. Tegenwoordig is het een soort flipperkast: je bent de bal en zodra je hem de wereld in schiet ben je de controle kwijt en weet je niet wat er gaat gebeuren. Dankzij content marketing kun jij (potentiële) klanten inhoud bieden waar ze ook écht op zitten wachten. Zo krijg jij een stukje controle terug in handen.

Training Contentmarketing

Wil jij meer leren over contentmarketing? In onze training leer je hoe je contentmarketing kunt inzetten om je bedrijfsdoelen te behalen. Je leert welke content door je doelgroep gezocht wordt en hoe je die kunt (laten) maken. Vervolgens leer je diverse methoden voor de promotie van de gemaakte content en hoe je de resultaten kunt meten en verbeteren. In de training wisselen we theorie, praktische oefeningen en reflectie op een prettige manier af. Deze trainings kan als losse eendaagse training gevolgd worden, maar is ook een onderdeel van ons zevendaagse traject Online marketing.