Big Data is de laatste jaren een veelgehoorde term in de marketing en IT-wereld. Door handig gebruik te maken van Big Data kan je namelijk belangrijke informatie en inzichten verkrijgen die je bedrijf kunnen helpen de marketingstrategie te verbeteren. Een tool die veel bedrijven hiervoor gebruiken is Google Analytics. Altijd al willen weten hoe Google Analytics precies werkt en wat je ermee kan doen? Hieronder worden de 5 rapporten die je terugvindt in het programma in hoofdlijnen uitgelegd!

De rapporten

De 5 (hoofd)rapporten die Google Analytics weergeeft:

  • Realtime: de naam van het rapport verklapt het al, want dit rapport geeft je de meest actuele data. Dus ben je benieuwd welke bezoekers op dit moment op je website te vinden zijn of wil je weten welk item op je website nu hot is? Pak het rapport realtime er dan maar bij! Daarnaast ben je met dit rapport ook in staat om te analyseren of nieuwe items op je website aanslaan of juist niet. Ook kun je via dit rapport gemakkelijk analyseren via welke kanalen bezoekers op je website terecht komen. Denk hierbij aan bezoekers die op je site terechtkomen door bijvoorbeeld op een Instagram post te klikken die die doorlinkt naar je website.
  • Doelgroep: voor marketeers zullen de termen “doelgroep formuleren” en “segmenteren” bekend in de oren klinken. Met het doelgroep rapport ben je in staat om te bekijken uit welke plaats (stad/gebied) je bezoekers komen of welke leeftijd je bezoekers hebben. Daarnaast kan je analyseren welke interesses je bezoekers hebben of via wat voor apparaat (mobiel, laptop etc.) ze je website bezoeken. Met dit rapport ben je dus in staat om alles over je website bezoekers te weten te komen, waardoor je kan inspelen op de wensen/behoeftes van de verschillende segmenten of doelgroepen die je kan onderscheiden.
  • Acquisitie: welke campagnes op je website doen het goed en welke campagnes kun je beter stopzetten? Het acquisitie rapport geeft je direct inzicht in je eigen marketing- en campagneactiviteiten. Ook als je geïnteresseerd bent in het vergelijken van verschillende bezoekerskanalen, biedt dit rapport een uitkomst. Wist je dat als je AdWords koppelt aan je Google Analytics account, dat je binnen dit rapport ook de informatie van je verschillende campagnes kan beheren? Snel koppelen dus!
  • Gedrag: dit rapport kan je alle informatie geven over het gedrag van jouw unieke bezoekers. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan informatie over hoe lang bezoekers actief zijn op je website of welke specifieke pagina bezoekers het snelst verlaten. Kortom, met dit rapport ben je in staat om de betrokkenheid van gebruikers op je website te analyseren. Vragen waarop je antwoord kan krijgen via dit rapport zijn bijvoorbeeld 'Zijn sommige paden op je website belangrijker dan andere?' of 'Gaan bezoekers direct naar de kassa nadat ze producten hebben toegevoegd aan hun winkelmandje?'
  • Conversies: het laatste rapport draait volledig om resultaten. Resultaten van alles waarin jij mogelijk geïnteresseerd bent. Denk bijvoorbeeld aan hoeveel bezoekers product X kopen of hoeveel bezoekers zich registreren op jouw website. Oftewel, wil je bekijken of je doelstellingen zijn gehaald of welke je kan verbeteren? Het rapport conversies heeft het antwoord voor je! Kom er bijvoorbeeld achter wat het gemiddelde aantal dagen is voordat bezoekers overgaan tot een conversie of ontdek wat het totale aantal conversies per week op je website is.

De 5 hoofdrapporten die Google Analytics je geeft, bestaan uit vele kleine subrapporten waar je nog veel meer informatie kan vinden dan we hierboven hebben beschreven. Conclusie: door handig gebruik te maken van Google Analytics kan je je bedrijfsstrategie optimaliseren!

Cursus Google Analytics

Ben je na het lezen van deze blog nieuwsgierig geworden naar Google Analytics en zou je hier graag meer over willen leren? Klik dan hier voor meer informatie over onze eendaagse training Google Analytics Basis. Ben je al bekend met Google Analytics maar wil je weten hoe je meer uit het programma kan halen? Bekijk dan onze eendaagse training Google Analytics Professional door hier te klikken voor meer informatie.