Wat is social media marketing?

Social media marketing is een vorm van online marketing dat draait om het creëren en delen van inhoud op social media netwerken. Denk hierbij aan netwerken zoals Facebook, Twitter en LinkedIn. Het doel van social media marketing is dat gebruikers de berichten, foto´s of video´s delen met hun eigen sociale netwerk. Hierdoor creëert het bedrijf een groter bereik en wordt de naamsbekendheid vergroot.

Als reactie op de populariteit van sociale netwerken en marketingactiviteiten is in 2014 de Reclamecode Social Media (RSM) opgesteld. ''Deze code beoogt transparantie in Social Media Marketing te bevorderen, door de relatie tussen de adverteerder en degene die de reclame-uiting verspreidt openbaar te maken.'' Zo moeten bloggers die betaald krijgen om een product/dienst te delen via hun social media account, dit herkenbaar maken door bijvoorbeeld het gebruik van hashtags #spon (gesponsord) of #adv (advertentie). Daarnaast beschrijft het RSM een 'manipulatieverbod', waarbij het verboden is de berichten ''zodanig te bewerken dat de gemiddelde consument hierdoor kan worden misleid.''

Hulpmiddel

Social media is een laagdrempelig platform om berichten, advertenties en ideeën te delen met (toekomstige) klanten. Als bedrijf kun je direct in contact komen met jouw doelgroep en andersom ook: klanten kunnen reageren op een advertentie, een persoonlijk bericht sturen naar het bedrijf en onmiddellijk feedback geven of krijgen.

Social media marketing is een gemakkelijk hulpmiddel om verschillende doelen te bereiken, zoals:

  • Naamsbekendheid vergroten
  • Een merkidentiteit creëren
  • Meer websitebezoekers
  • Meer conversies
  • Hogere zoekmachinerankings (SEO)

Social media en SEO zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Meer aanwezigheid op social media verbetert je positie in zoekresultaten (SEO) en tegelijkertijd leveren de inspanningen die je besteedt aan SEO ook een beter bereik op social media op. Hoe meer volgers op social media, hoe hoger jouw zoekmachineranking. Let wel op: Google kan gekochte volgers detecteren, dus je vele volgers zullen organisch moeten ontstaan. Zodra je volgers veel reageren, delen en liken - betrokken zijn - zal dit leiden tot meer aanwezigheid online. Meer 'brand presence' leidt tot meer zoekopdrachten naar jouw bedrijf/merk. Dit heeft als positief gevolg dat jouw bedrijf sneller bovenaan staat in Google, ook bij zoekopdrachten die minder gerelateerd zijn aan jouw bedrijf.

Hoe meer externe websites naar jouw website doorverwijzen, hoe positiever Google over jouw website wordt. Verwijs dus op je eigen social media pagina's door naar je website, maar zorg wel voor inhoud van kwaliteit: anders val je snel door Google's mand.

Sceptische consumenten

De populariteit van social media marketing heeft ook een keerzijde: wantrouwen. Een Engels onderzoek van het Chartered Institute for Marketing (CIM) bevestigt dat van de geïnterviewden maar 1 op de 5 vertrouwen heeft in de online marketingactiviteiten. Neppe accounts om positieve beoordelingen te schrijven, gekochte likes, misleidende campagnes en geweldige beloftes die het bedrijf niet kan waarmaken. Consumenten zijn sceptisch over advertenties en merken op social media. Maar hoe haal je als bedrijf dit wantrouwen weg? CIM geeft als advies zo open en transparant mogelijk te zijn. Reageer op een slechte beoordeling en los het probleem op in plaats van de reactie te verwijderen.

Tijdens onze training Social media marketing leer je hoe je dit wantrouwen tegen kunt gaan en hoe je jouw reputatie kunt bewaken. Daarnaast ontdek je waar jouw doelgroep zich online bevindt, welke rol jouw bedrijf op sociale media kan vervullen en hoe je dat aanpakt. In de training wisselen we theorie, praktische oefeningen en reflectie op een prettige manier af. Daardoor kun je niet alleen de kennis snel plaatsen, maar heb je ook veel aanknopingspunten waar je na de training mee aan de slag kunt.