Onlangs werd duidelijk dat Nederlanders in 2012 maar liefst 88 miljoen keer een online bestelling hebben geplaatst – een groei van 13 procent ten opzichte van 2011. Het werd ook het jaar waarin webgigant Amazon een robotsysteem aanschafte dat, eenvoudig gesteld, same day delivery mogelijk heeft gemaakt: je bestelt het product in de ochtend en ontvangt het in de namiddag.

Maar naast deze groei en technologische ontwikkeling van online activiteiten, werd het ook het jaar waarin de ‘offline’ detailhandel in Nederland zware klappen te voorduren kreeg en het consumentenvertrouwen lager dan ooit lag. Met het project Voor de goede zaak, geïnitieerd door Dagblad van het Noorden, worden expertise en middenstand bijelkaar gebracht om de plaatselijke detailhandel een hart onder de riem te steken. Ook Learnit denkt mee: wat kan de winkelier doen om het tij te keren?

Feitelijk zijn er twee opties. Allereerst kan de winkelier vol inzetten op het intensiveren van klantcontact en optimaal gebruik maken van die ene, belangrijke ‘offline-eigenschap’: persoonlijk contact maken met de klant. Een juiste inschatting maken van diens wensen en mogelijkheden. Klantenbinding realiseren. Maar ook een gastheer zijn – de winkel als gastvrije, aangename vestiging presenteren waar alle deskundigheid rondom een product of dienst samenkomt. Met trainingen als Klantgericht werken en klanttevredenheid en Sales: verkopen met resultaat! is deze optie goeddeels te realiseren.

Ten tweede kan het motto ‘If you can’t beat them, join them’ voor de detailhandelaar opgaan: bouw zelf een webshop, wees optimaal online bereikbaar en geef de klant de mogelijkheid alles via internet te regelen. Het klantenpotentieel breidt hiermee natuurlijk enorm uit en door het aanbieden van verzendingen is de winkelier niet meer enkel afhankelijk van de plaatselijke economie.

Maar een combinatie van klantgericht werken en online activiteiten uitbreiden is natuurlijk het meest wenselijk. Wanneer de winkel zowel on- als offline goed bereikbaar is, deskundigheid uitstraalt en betrouwbare services zoals snelle verzending en klachtenafhandeling biedt, wordt het principe van een webshop meer en meer kans in plaats van bedreiging. Een kans die Learnit graag helpt grijpen!