Learnit Training

Cursus Omgaan met eigen frustraties en emoties op de werkvloer

Iedereen kan boos worden. Boos worden op de juiste persoon, op het juiste moment, om de juiste oorzaak en op de juiste wijze ligt echter niet in ieders vermogen. - Aristoteles

Reageer je wel eens iets feller op jouw baas dan je eigenlijk zou willen? Of schrik je soms van de manier waarop je jouw frustraties op een collega botviert? Boosheid en frustraties kunnen relaties met collega's schaden en vreten daarnaast energie. Jouw emoties en reacties zeggen veel over de manier waarop je in het leven staat, hoe je het gedrag van anderen interpreteert en hoe gebalanceerd jouw eigen leven is. Als je in staat bent om jouw emoties en frustraties te hanteren, maak je het leven voor jezelf én anderen een stuk aangenamer. Je zult zich rustiger en gelukkiger voelen en bovendien zullen de relaties met familie, vrienden en collega's verbeteren.

In de training Omgaan met eigen frustraties en emoties op de werkvloer krijg je technieken aangereikt om effectief met jouw eigen emoties en frustraties om te gaan. Je zult leren jouw kalmte te bewaren en op een juiste manier op situaties te reageren. Na afloop van de training weet je hoe je eenzelfde situatie van meerdere standpunten kunt bekijken en begrijp je hoe je deze kennis kunt toepassen in gesprekken met anderen. Dit leidt tot een groter wederzijds begrip en bovendien kun je jouw persoonlijke doelen beter bereiken. Ook wordt er aandacht besteed aan het beter begrijpen van jou zelf: waarom ben je gefrustreerd, wat doen de bijbehorende emoties met je en wat maakt dit in jou los? Je leert op tijd waarschuwingssignalen te herkennen en frustraties en boosheid op tijd bespreekbaar te maken. Je leert gecontroleerd een keuze te maken in jouw manier van reageren, in plaats van je door jouw impulsen te laten leiden. Na afloop van de training zul je jouw emoties en frustraties beter onder controle kunnen houden.

Onderwerpen

  • Negatieve effecten van frustraties en boosheid
  • Wanneer is boosheid gerechtvaardigd?
  • Kalmeringsmethoden
  • Rationeel blijven denken
  • Het communicatiemodel en positieve communicatiestijlen
  • Non-verbale en verbale communicatie
  • De ijsbergtheorie: feiten en interpretaties
  • Referentiekader: jezelf en anderen beter begrijpen
  • Assertief zijn
  • Eigen emoties, gedachtes en gevoelens
  • Conflicthanteringstechnieken
  • Kritiek geven en ontvangen
  • Effectief frustraties en emoties uiten
  • Zelfvertrouwen opbouwen
  • Levensbalans en effect op emoties
  • Empathie tonen
  • Do's en dont's
  • Rollenspellen (eventueel met acteur)

Lesmethodiek

In de training wisselen we af tussen concreet ervaren, experimenteren met gedrag en technieken, reflecteren en theorie verkennen. Hiermee sluit het trainingsprogramma goed aan op alle type deelnemers. Er zit veel actie in de training, zodat je daadwerkelijk ervaart wat het effect is van nieuw gedrag. Dit maakt de herkenning van succes mogelijk. Daarnaast benadrukken we dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn of haar eigen groeiproces en hier het eigenaarschap over moet nemen. In onze training nodigen wij jou uit om continue te reflecteren en verbanden te leggen met de praktijk. Ons streven is het inzicht te vergroten en jou zelf de vertaalslag te laten maken. Dit zal de kans op werkelijke gedragsverandering vergroten.

Doelgroep

Deze training is bij uitstek geschikt voor deelnemers die wel eens moeite hebben met het bewaren van kalmte op het werk.

Voorkennis

Er is geen voorkennis vereist voor deze training

Maatwerk

De cursusomschrijving hierboven geeft je een goede indicatie van hoe de training eruit zal komen te zien. Toch kan de inhoud iets verschillen per training, afhankelijk van de voorkennis, praktijkervaring en leerdoelen van de deelnemers. In individuele intakegesprekken voorafgaand aan de training worden de leerdoelen van de deelnemers geïnventariseerd. Op basis daarvan wordt het definitieve programma van de training bepaald.

Investering

Open inschrijving, per persoon, inclusief cursusmateriaal en lunch:


Duur

2 dagen

Prijs per dag (excl. btw)

€ 450,-

Subtotaal

€ 900,-

btw 21%

€ 189,-

Totaal incl. btw

€ 1089,-

Certificaat

Na afronding van de training wordt een Learnit-certificaat uitgereikt als bewijs van deelname.


Referenties

De cursus Omgaan met eigen frustraties en emoties op de werkvloer is beoordeeld met een gemiddelde van 8.5.

“In de training leer je als eerste hoe je overkomt bij anderen en dat is echt anders dan jezelf vaak denkt. Dit beeld bepaalt namelijk hoe een situatie kan gaan lopen. Krijg je ruzie of haal je je doel binnen of beheers je de situatie enz. Ik vond het echt een eye opener.” - Be­oor­de­ling: 7.8

J.Knol, Provincie Zuid-Holland

“De training is van hoog niveau. Het lestempo is goed, variatie is er voldoende en de opzet en professionalilteit zijn ook goed. Sommige oefeningen hadden iets uitgebreider gemogen van mij.” - Be­oor­de­ling: 8

T. Wijnen, Océ-Technologies B.V.

“Ik heb enorm genoten van deze trainingsdagen. Het meest bijzondere vond ik het inzicht wat je krijgt in je eigen handelen en hoe dat overkomt op anderen. Het feit dat je het tegenovergestelde bij mensen oproept van wat je wilt bereiken is iets wat ik zelf niet in kon zien. Een echte eyeopener was het tekenen van het 'probleem'. Hierdoor werd het iets heel simpels en kleins, iets wat je kon overzien en waar je mee aan de slag kon. Uiteindelijk zul je vooral aan jezelf moeten gaan werken en willen veranderen. Door deze training ben ik geïnspireerd om hier echt voor te gaan. De theorie was misschien niet heel vernieuwend, maar de manier waarop de training gegeven werd en de handvatten die je krijgt, hebben bij mij de knop doen omgaan om te gaan werken aan mezelf.” - Be­oor­de­ling: 9.6

L. Burger, DOC de Doornakker

“Prima training en zeer goed in de praktijk uit te voeren! Locatie Rotterdam is zeer goed bereikbaar met de trein! Binnen 2 tellen sta je in het gebouw.” - Be­oor­de­ling: 8.6

W. van Gool, Innofa B.V.

“Deze cursus biedt diepe inzichten in het verhaal achter bepaalde gedragsvormen. Waarom reageer ik in sommige situaties niet adequaat ? Je moet wel bereid zijn je open te stellen en heel diep te gaan. Dat is soms pijnlijk en kost veel kracht, maar het levert fijne resultaten op. Ik kan de cursus van harte aanbevelen.” - Be­oor­de­ling: 8.6

B.R. Plasmeijer, Shell Nederland B.V.

“Ik heb in een vertrouwde omgeving de bron van mijn frustraties kunnen ontdekken en inzicht gekregen in mijn handelen. Daardoor weet ik nu beter hoe ik de situaties die mijn frustraties opwekken, kan benoemen zodat ik professioneel kan reageren.” - Be­oor­de­ling: 7.8

J. Reedijk, Kansspelautoriteit

“Leerzame cursus die voor een ieder is geschikt en als standaard moet worden opgenomen bij het inwerken van nieuwe medewerkers. De lesstof geeft inzicht in het gedrag van mensen, de mogelijke gevolgen daarvan en richtlijnen in de communicatie.” - Be­oor­de­ling: 8.2

H. de Vries, Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid

“Zo'n training is voor iedereen goed, zeker omdat je veel leert ook over de manier van communiceren.” - Be­oor­de­ling: 10

Karin van de Vossenberg, Oosterdorp Autogroep B.V.