Leer een lastig nieuws op een empathische en stevige manier over te brengen in vijf heldere fasen. Wordt bedreven in tonen van medeleven terwijl je de controle houdt.

  • Kleine groepen
  • Ervaren docent
  • Online mogelijk
  • Praktische training

Een medewerker ontslaan, een klant laten weten dat je niets voor hem of haar kunt betekenen of een patiënt een sombere diagnose geven: als boodschapper bevind jij je vaak in een lastige spagaat tussen taak en emotie. Je weet dat je het slechte nieuws moet brengen, maar dat neemt niet weg dat je begaan bent met de ontvanger en hem of haar het allerbeste gunt. Deze verdeeldheid zorgt ervoor dat velen geneigd zijn zich in allerlei bochten te wringen om het slechte nieuws uit te stellen of te verzachten. Het klinkt als een paradox, maar er bestaat zoiets als een goed slechtnieuwsgesprek. En nog belangrijker: de basisprincipes zijn door iedereen aan te leren.

In de training Slecht nieuws brengen leer je een slechtnieuwsgesprek op te bouwen aan de hand van vijf fasen: de inleiding, het brengen van het slechte nieuws, aandacht voor de impact van de boodschap, meedenken over mogelijke oplossingen en, indien nodig, het maken van een vervolgafspraak. Onze trainers laten je ontdekken welke toon het best bij de situatie past, hoe je blijk geeft van jouw medeleven en hoe je tegelijkertijd duidelijk en standvastig kunt blijven, waardoor je de controle over het gesprek behoudt.

Onderwerpen

  • Structuur van het gesprek
  • Inhoudsniveau
  • Relatieniveau
  • Argumenteren
  • Vervolgstappen: afspraken maken
  • Valkuilen

Lesmethodiek

In de training wisselen we af tussen concreet ervaren, experimenteren met gedrag en technieken, reflecteren en theorie verkennen. Hiermee sluit het trainingsprogramma goed aan op alle type deelnemers. Er zit veel actie in de training, zodat je daadwerkelijk ervaart wat het effect is van nieuw gedrag. Dit maakt de herkenning van succes mogelijk. Daarnaast benadrukken we dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn of haar eigen groeiproces en hier het eigenaarschap over moet nemen. In onze training nodigen wij je uit om continue te reflecteren en verbanden te leggen met de praktijk. Ons streven is het inzicht te vergroten en jou zelf de vertaalslag te laten maken. Dit zal de kans op werkelijke gedragsverandering vergroten.

Doelgroep

Deze training is bij uitstek geschikt voor deelnemers die wel eens slecht nieuws moet brengen, zoals leidinggevenden, projectleiders, verkopers, servicemedewerkers, hulpverleners, artsen en adviseurs.

Voorkennis

Er is geen voorkennis vereist voor deze training.

Maatwerk

De cursusomschrijving hierboven geeft je een goede indicatie van hoe de training eruit zal komen te zien. Toch kan de inhoud iets verschillen per training, afhankelijk van de voorkennis, praktijkervaring en leerdoelen van de deelnemers. In individuele intakegesprekken voorafgaand aan de training worden de leerdoelen van de deelnemers geïnventariseerd. Op basis daarvan wordt het definitieve programma van de training bepaald.

Certificaat

Na afronding van de training wordt een Learnit-certificaat uitgereikt als bewijs van deelname.

Taal

De training wordt standaard verzorgd in het Nederlands. De trainer beheerst de Engelse taal. Er kan gebruik gemaakt worden van Engelstalig cursusmateriaal. Bij inschrijving van minimaal 3 deelnemers kan de training ook geheel in het Engels verzorgd worden.

De beste training voor jou

Bij Learnit vind je altijd een training waarmee je verder komt. Van (technische) IT skills tot communicatie of persoonlijk leiderschap. Daarbij kan je kiezen uit de trainingsvorm die jij het prettigst vindt: een klassikale training, een maatwerktraining bij jou op kantoor, een online cursus of een e-learning. Wij hebben voor iedereen de juiste training en trainingsvorm. Want leren op de manier die het best bij jou past, zorgt voor de beste resultaten.

Waarom kiezen voor een training bij Learnit?

  • Altijd en overal persoonlijk

    Persoonlijke aandacht en een prettige sfeer. Of je nou een cursus volgt bij ons, op kantoor of op je pc, wij zorgen dat je je genoeg thuisvoelt om je grenzen te verleggen.

  • Gewoon doen!

    Nieuwe mogelijkheden ontstaan als je in beweging komt. Scherp blijft. Steeds nieuwe stappen zet. Wij stimuleren je om de stap te wagen en er echt voor te gaan.

  • Groeien door kennis en inspiratie

    Ontdek iets nieuws. Versterk je kwaliteiten. En kies je eigen weg. Wij helpen je groeien met trainingen en leervormen die echt bij jou passen.

  • Skills voor de toekomst

    We denken altijd in mogelijkheden en win-win. En we werken elke dag aan nieuwe oplossingen voor morgen. Door opleidingen te bieden waarmee jij goed voorbereid bent op de toekomst.

  • Samen werken aan kwaliteit

    Aan loze beloftes doen wij niet. Maar wel aan kwaliteit, kennis en ervaring. Een breed cursusaanbod mogelijk gemaakt door onze geïnspireerde medewerkers en trainers.

  • Begrijpen en begrepen worden

    We luisteren naar wat er bij jou leeft. Waar jij behoefte aan hebt. Want daar begint onze oplossing, ons maatwerk. Elkaar goed begrijpen en helder communiceren, daar geloven wij in.

Bekijk meer over Learnit

Samen verder komen

Een training volgen bij Learnit betekent samen leren. Samen met jouw ervaren trainer, samen met je cursusgroep of samen met je collega’s. En of je de training nou thuis, op jouw kantoor of op één van onze trainingslocaties volgt, wij zijn altijd bereikbaar om je te helpen. Onze kennis met jou te delen op zo’n manier dat jij er echt wat aan hebt. Samen verder komen door persoonlijke aandacht en elkaar goed begrijpen; daar geloven wij in.

Direct toepassen in je werk

Theorie uit een boekje leren waar je vervolgens weinig mee kan in je werk? Niet bij Learnit! Welke training je ook volgt bij ons, je kan er direct mee aan de slag op je werkplek. Door jouw unieke leerdoelen die je aan het begin van de training samen met de trainer bepaalt. Door de afwisseling van theorie en (interactieve) praktijkopdrachten. En door de uitdagingen waar jij tegenaan loopt in je dagelijks werk mee te nemen naar de training.

Referenties

Wat anderen zeggen over deze training

Cursus Slechtnieuwsgesprekken voeren referenties - Gemiddeld cijfer 8.5

  • “Het doel waar ik voor kwam, werd voldoende besproken. Ik heb veel mee kunnen nemen door tips die gegeven zijn. De trainer heeft alles nauwkeurig uit geleged. Verbeterpunten aangesproken enz. Ze heeft het zeer goed gedaan!”

    S. Kip, Bosch Scharnieren- Slechtnieuwsgesprekken voeren
    Beoordeling 9.2
  • “Zeer interactieve training met veel ruimte voor eigen inbreng en situaties die zich dagelijk voordoen.”

    J. Venhorst, PCI groep- Slechtnieuwsgesprekken voeren
    Beoordeling 8.0
  • “Het doel waar ik voor kwam, werd voldoende besproken. Ik heb veel mee kunnen nemen door tips die gegeven zijn. De trainer heeft alles nauwkeurig uit geleged. Verbeterpunten aangesproken enz. Ze heeft het zeer goed gedaan!”

    S. Kip, Bosch Scharnieren- Slechtnieuwsgesprekken voeren
    Beoordeling 9.2
  • “Hele praktische training waarbij je de tips en verbeteringen direct in de praktijk kunt toepassen.”

    K. van de Vossenberg, Oostendorp Autogroep B.V.- Werving en selectie: sollicitatiegesprekken afnemen
    Beoordeling 9.3
  • “Zeer actieve training die je in de praktijk goed kan gebruiken. De open houding van de trainer zorgt er voor dat er een dialoog op gang komt.”

    M. Klazes, Pactum- Selectiegesprekken met STAR
    Beoordeling 7.3
  • “Zeer nuttige training met goede toegepaste theorie in praktijk oefeningen!”

    E. Roos, Pilar Games- Gesprekstechnieken
    Beoordeling 9.0
  • “Dit webinair geeft in korte tijd een paar belangrijke handvatten in het kader van gesprekstechnieken die vervolgens in heel veel verschillende situatie gebruikt kunnen worden. Het wordt op een duidelijke manier gedaan met grote kennis van zaken.”

    C. van de Bilt- Gratis webinar Gesprekstechnieken
    Beoordeling 9.0
  • “Levendige op de deelnemer en diens behoeften gerichte cursus met veel praktijk waardoor de dag omvliegt en je heel veel leert zonder het gevoel te hebben dat je aan het stampen ben.”

    Birgitta Blank, Stichting Het Rijnlands Lyceum, Europese School Den Haag- Gesprekstechnieken
    Beoordeling 7.7
  • “Een training van zeer toegevoegde waarde! Ik kan nu na een sollicitatiegesprek volmondig en tevreden mijn oordeel beamen in plaats van met een onderbuikgevoel..”

    A. Kalidin, NUON- Werving en selectie: sollicitatiegesprekken afnemen
    Beoordeling 8.9
  • “Leuke docente met goede praktijkvoorbeelden en goed inzicht in de cursisten.”

    M.G. Prins -van Warmerdam, BovenIJ Ziekenhuis- POP-gesprekken
    Beoordeling 8.0
  • “Zeer professioneel en praktijkgericht. Maatwerk sluit aan op je dagelijkse werkzaamheden.”

    B. Görlitz, Woonstad Rotterdam- Gesprekstechnieken
    Beoordeling 9.6
  • “Training was gericht op de praktijk dit maakte de training erg goed. Verder was alles goed geregeld en kan ik deze training zeker aanraden!”

    Ruud Tummers, T-Mobile Netherlands B.V.- Gesprekstechnieken
    Beoordeling 8.8
  • “De inhoud was zeer goed en goed toegespeeld op ons bedrijf. De trainer was zeer kundig en kon vele herkenbare voorbeelden noemen. Ook het intakegesprek vooraf was fijn.”

    H. Korten, Hoopman Machines B.V.- Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren
    Beoordeling 8.4
  • “De inhoud van de training heb ik als zeer goed ervaren. De trainer heeft alle casussen aan de orde gesteld en is op iedere casus afzonderlijk ingegaan. De feedback die gegeven werd is als zeer positief ontvangen.”

    J. Schuurman, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) FMHaaglanden- Advies- en gesprekstechnieken
    Beoordeling 8.1
  • “Door de training krijg je inzicht in je eigen stijl van communiceren. Door de groepsdynamiek leer je ook dingen van anderen wat erg prettig is. Door middel van rollenspellen oefen je situaties waar je eerder op vastliep. Met de kennis uit deze training ga je gesprekken zelfverzekerder in.”

    S. Berswerda- Gesprekstechnieken
    Beoordeling 8.8
  • “Je leert op een hele leuke ontspannen manier om te gaan met gespreksvormen. Er wordt behoorlijk veel geoefend met de vele soorten gesprekken die er zijn. Omdat de oefeningen gefilmd worden, krijg je een goed beeld van wat er goed gaat en wat er minder goed gaat wanneer het later weer in beeld gebracht wordt.”

    C. Koorevaar, Du Pont de Nemours- Gesprekstechnieken
    Beoordeling 7.6
  • “Zeer leerzaam!”

    Christel Ockhuijsen, Eyescan oogzorgkliniek Visie- Gesprekstechnieken
    Beoordeling 8.4
  • “Aanvankelijk wist ik niet zo goed wat ik kon verwachten bij de training gesprekstechnieken, het is een breed begrip. Door de eigen in te brengen input, het telefonisch en mail contact met de trainer voor aanvang en de theorie vanuit de trainer zijn het twee hele leerzame, productieve trainingsdagen geworden.”

    Simone van der Kooij, Koetsveldschool- Gesprekstechnieken
    Beoordeling 8.7
  • “Hele praktische training waarbij je de tips en verbeteringen direct in de praktijk kunt toepassen.”

    K. van de Vossenberg, Oostendorp Autogroep B.V.- Werving en selectie: sollicitatiegesprekken afnemen
    Beoordeling 9.3
  • “Met veel plezier deze training gevolgd. De trainer had zich goed voorbereid door vooraf te bellen en goed door te vragen naar mijn persoonlijke leerdoelen. Die waren vervolgens op maat in het programma opgenomen. Veel geleerd en goed verzorgd cursusmateriaal gekregen. Echt een aanrader!”

    M. van der Burght, Gemeente Arnhem- Gesprekstechnieken
    Beoordeling 9.0
  • “Zeer doordachte training. Theorie, zelf toepassen, rollenspel (welke elementen wel/niet), opnieuw rollenspel. Zodat alle facetten d.m.v. herhaling aan bod kwamen. Training is herhaling. De trainer was erg prettig in sfeer en had een perfecte deskundigheid.”

    H. Hofland, P-Services HR Group- Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren
    Beoordeling 10.0
  • “Het is een training die op maat gesneden is en zeer toepasbaar op de praktijk!”

    D. Kolstee, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) FMHaaglanden- Gesprekstechnieken
    Beoordeling 8.4
  • “Training wordt zoveel mogelijk om maat gegeven en praktisch gemaakt met veel rollenspellen. Ik kon er direct mee aan de slag!”

    E. van de Wijn, Hoteschool Amersfoort- Gesprekstechnieken
    Beoordeling 7.8
  • “Leuke, interessante training! Op een leuke locatie in Utrecht centrum, waarbij lunch en ruimte goed geregeld is. Goede docent die inspeelt op ieders behoefte en leermomenten. Heb een goede opfriscursus gehad met enkele handige tips en tricks die ik zeker mee neem in de gesprekken die ik vanaf nu ga voeren!”

    J. Bastiaans, SchaalX B.V.- Werving en selectie: sollicitatiegesprekken afnemen
    Beoordeling 8.8
  • “Dit is echt een training op maat. Van tevoren spreek je direct met de trainer. Zo leer je de trainer van tevoren kennen en worden jouw doelen besproken. Deze doelen worden tijdens de training besproken. Het is een interactieve training. De stof wordt opgebouwd, zodat je aan het eind van de dag naar huis gaat met het gevoel dat je echt iets geleerd hebt. Zeker een aanrader.”

    M. Luiten, Kinderopvang 't Goudvisje- Selectiegesprekken met STAR
    Beoordeling 8.6
  • “Deze training heeft mij uitgedaagd om met de STAR-methode aan de slag te gaan. Het is een zeer werkbare en sterke vorm van interviewen en onderzoeken. Uitgedaagd door een zeer onderlegde trainer wordt zelfs de ervaren werker geprikkeld en geïnspireerd. Aanrader.”

    E. Nolsen, Pactum- Selectiegesprekken met STAR
    Beoordeling 8.1
  • “Ik vond de training er goed en vooral nuttig en leerzaam. Ondanks dat ik momenteel niet lekker in mijn vel zit en niet mijzelf ben heb ik er toch veel van opgestoken. Men kijkt meestal tegen rollenspellen op, maar als je eenmaal over de 'angst' heen bent, is het erg leuk en leerzaam om een rollenspel te doen.”

    M. Mulder, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) FMHaaglanden- Gesprekstechnieken
    Beoordeling 9.0
  • “Zeer ervaren trainer en uitstekende organisatie.”

    D. Aben, GGD Brabant-Zuidoost- POP-gesprekken
    Beoordeling 9.0
  • “Zeer nuttige training die goed was aangepast op de wensen en behoeften van de groep. Echt een aanrader!”

    J. Meijer, Universitair Medisch Centrum Rotterdam (Erasmus MC)- Selectiegesprekken met STAR
    Beoordeling 8.9
  • “De training werving en selectie is echt een aanrader. Je leert om via de STAR methode veel meer informatie uit je sollicitant te krijgen die hij normaal niet zou geven omdat sollicitanten vaak antwoord geven op standaard vragen die je ook graag wil horen. De kunst is om hem situaties voor te leggen en daarop door te vragen waardoor je een veel beter eerlijker beeld van je sollicitant krijgt. Geweldige tips en trucs.”

    I. van Otterdijk, Koat B.V.- Werving en selectie: sollicitatiegesprekken afnemen
    Beoordeling 10.0
  • “Ik had mij in eerste instantie aangemeld voor een andere training (Interviewtechnieken). Tijdens een gesprek met Learnit Training bleek deze training ook goed aan te sluiten bij mijn wensen. Dat hadden ze goed ingeschat. We waren met een kleine groep en daardoor kon de training heel erg naar onze leerdoelen gemaakt worden. De trainer was heel flexibel, ze bewoog mee met onze antwoorden op vragen. Je voelde dat ze je wilde helpen om verder te komen. Naar mijn idee heeft ze heel veel kennis en deskundigheid. Ik heb van haar genoten, ze heeft me geïnspireerd.”

    A. Wösten, Stichting Icare- Gesprekstechnieken
    Beoordeling 10.0
  • “Waardevolle handvatten die praktisch toepasbaar zijn!”

    J. Hartmann- Gratis webinar Gesprekstechnieken
    Beoordeling 8.6
  • “Zeer nuttige training met goede toegepaste theorie in praktijk oefeningen!”

    E. Roos, Pilar Games- Gesprekstechnieken
    Beoordeling 9.0
  • "Zeer leerzaam en opent je ogen met hoe je naar jezelf kijkt en wat je nog kan "verbeteren"."

    - Gesprekstechnieken en beïnvloeden
  • “Een organisatiegerichte training waarin je van te voren zelf je wensen aan kan geven.”

    I. van den Berg, Hoi Pippeloi- Gesprekstechnieken
    Beoordeling 8.0
  • “De afgelopen maanden zijn wij binnen FMHaaglanden overstelpt met trainingen en cursussen. Kostte mij veel moeite om weer op te laden voor deze cursus. Eenmaal aanwezig werd ik meegenomen in het enthousiasme van de trainers, waardoor het een leerzame training werd en ook deze snel voorbij vloog!”

    G. v/d Kamp, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) FMHaaglanden- Gesprekstechnieken
    Beoordeling 9.0
  • “Kleinschalige training met veel persoonlijke aandacht, waardoor goed afgestemd op ieders leerbehoefte. Deze training biedt een mooie combinatie van theorie die direct in de praktijk kan worden gebracht en zodanig ook goed naderhand nog in de praktijk te brengen is.”

    A. Haasjes, Babbage Company- Selectiegesprekken met STAR
    Beoordeling 8.8
  • “Een training geheel aangepast aan mij als individu, niet alleen als professional, maar ook als mens. Ik heb er in alle opzichten iets van geleerd”

    C. Pietjou, Provincie Fryslan- Selectiegesprekken met STAR
    Beoordeling 8.3
  • “Een organisatiegerichte training waarin je van te voren zelf je wensen aan kan geven.”

    I. van den Berg, Hoi Pippeloi- Gesprekstechnieken
    Beoordeling 8.0
  • “De inhoud van de training heb ik als zeer goed ervaren. De trainer heeft alle casussen aan de orde gesteld en is op iedere casus afzonderlijk ingegaan. De feedback die gegeven werd is als zeer positief ontvangen.”

    J. Schuurman, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) FMHaaglanden- Advies- en gesprekstechnieken
    Beoordeling 8.1
  • “Erg leerzaam, veel kunnen leren waar ik in de praktijk direct mee kan oefenen en mij eigen kan maken. Er was veel afwisselend lesmateriaal. Ook het naslag werk, het boek en de map met info is fijn om nog eens in terug te kijken. Mijn leerdoelen zijn goed aan bod gekomen in de training, waardoor ik veel aan de training heb gehad. De training was afwisselend, waardoor ik de aandacht er goed bij kon houden en me actief heb kunnen inzetten. Iedereen voelde zich veilig genoeg om te durven leren.”

    R. van Cauteren, UwHuisVeilig Advies B.V.- Gesprekstechnieken
    Beoordeling 9.2
  • “Dit webinair geeft in korte tijd een paar belangrijke handvatten in het kader van gesprekstechnieken die vervolgens in heel veel verschillende situatie gebruikt kunnen worden. Het wordt op een duidelijke manier gedaan met grote kennis van zaken.”

    C. van de Bilt- Gratis webinar Gesprekstechnieken
    Beoordeling 9.0
  • "Inhoud is leerzaam maar door de trainer ook bruikbaar. Alleen met het lesmateriaal zou je zeker wel de kennis opdoen maar om het toe te passen heb je begeleiding nodig. Leerzame stof waar je echt iets aan hebt en erachter komt hoe je overkomt en en wilt overkomen. Onze trainer was geweldig en luisterde naar ons om onze klachten te behandelen."

    - Gesprekstechnieken
  • “Een leerzame training, waarbij heel veel ruimte is voor feedback, vragen en brainstorm. De trainer bracht de onderwerpen duidelijk naar voren op een ongedwongen manier, wat erg prettig was. Zij liet ook veel ruimte voor het behandelen van vragen.”

    A. Dincer, Politie Limburg-Zuid- Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren
    Beoordeling 10.0
  • “Zeer professionele organisatie en top trainers met goede ervaring en uitleg.”

    D. Dekker, Woonstad Rotterdam- Gesprekstechnieken
    Beoordeling 9.4
  • “Erg leuke training, zeer leerzaam. Ik had een geluk om in een leuke groep te komen, dat scheelt wel.”

    E. Lammertink, Vestia- Gesprekstechnieken
    Beoordeling 7.8
  • “Een organisatiegerichte training waarin je van te voren zelf je wensen aan kan geven.”

    I. van den Berg, Hoi Pippeloi- Gesprekstechnieken
    Beoordeling 8.0
  • “Zeer praktische, op de deelnemers aangepaste training: goede trainer, kleine groep, goede sfeer. Goed kunnen communiceren is iets wat iedere dag, in ieder contact van belang is. Heel fijn dus om daar eens twee dagen echt de tijd voor te nemen onder professionele begeleiding.”

    A. Flipse- Gesprekstechnieken
    Beoordeling 8.4
  • “Gewoon een keer deze training volgen, altijd nuttig.”

    Frank Medendorp, Wijkracht- Selectiegesprekken met STAR
    Beoordeling 8.0
  • “De training was goed en afwisselend opgebouwd. De afwisseling van theorie met praktische, realistische oefeningen was zo goed op elkaar afgestemd dat er geen saaie momenten plaatsvonden en het constant boeiend bleef. De training werd gegeven door een professionele kundige docent die toch niet belerend was en zichzelf ook kwetsbaar durfde opstellen, zonder de leiding te verliezen. Zij gaf zeer opbouwende kritiek waardoor de motivatie goed bleef. Erg goed is het gebruik van audio ondersteuning, modellen en spelsituaties. Al met al is de training erg goed om je bewust te worden van wat je precies doet in gesprekken en wat je hierin zou kunnen ontwikkelen of veranderen. Je wordt je snel bewust van je sterke en zwakke punten.”

    L. Buitenhuis- Gesprekstechnieken
    Beoordeling 8.4

Learnit referenties

Bekijk alle trainingen