In de training leer je een slechtnieuwsgesprek op te bouwen aan de hand van vijf fasen: de inleiding, het slechte nieuws brengen, de impact van de boodschap, oplossingen bedenken en de vervolgstappen.

  • Kleine groepen
  • Covid-19 veilig
  • Ervaren docent
  • Online mogelijk
  • Praktische training

Een medewerker ontslaan, een klant laten weten dat je niets voor hem of haar kunt betekenen of een patiënt een sombere diagnose geven: als boodschapper bevind jij je vaak in een lastige spagaat tussen taak en emotie. Je weet dat je het slechte nieuws moet brengen, maar dat neemt niet weg dat je begaan bent met de ontvanger en hem of haar het allerbeste gunt. Deze verdeeldheid zorgt ervoor dat velen geneigd zijn zich in allerlei bochten te wringen om het slechte nieuws uit te stellen of te verzachten. Het klinkt als een paradox, maar er bestaat zoiets als een goed slechtnieuwsgesprek. En nog belangrijker: de basisprincipes zijn door iedereen aan te leren.

In de training Slecht nieuws brengen leer je een slechtnieuwsgesprek op te bouwen aan de hand van vijf fasen: de inleiding, het brengen van het slechte nieuws, aandacht voor de impact van de boodschap, meedenken over mogelijke oplossingen en, indien nodig, het maken van een vervolgafspraak. Onze trainers laten je ontdekken welke toon het best bij de situatie past, hoe je blijk geeft van jouw medeleven en hoe je tegelijkertijd duidelijk en standvastig kunt blijven, waardoor je de controle over het gesprek behoudt.

Onderwerpen

  • Structuur van het gesprek
  • Inhoudsniveau
  • Relatieniveau
  • Argumenteren
  • Vervolgstappen: afspraken maken
  • Valkuilen

Lesmethodiek

In de training wisselen we af tussen concreet ervaren, experimenteren met gedrag en technieken, reflecteren en theorie verkennen. Hiermee sluit het trainingsprogramma goed aan op alle type deelnemers. Er zit veel actie in de training, zodat je daadwerkelijk ervaart wat het effect is van nieuw gedrag. Dit maakt de herkenning van succes mogelijk. Daarnaast benadrukken we dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn of haar eigen groeiproces en hier het eigenaarschap over moet nemen. In onze training nodigen wij je uit om continue te reflecteren en verbanden te leggen met de praktijk. Ons streven is het inzicht te vergroten en jou zelf de vertaalslag te laten maken. Dit zal de kans op werkelijke gedragsverandering vergroten.

Doelgroep

Deze training is bij uitstek geschikt voor deelnemers die wel eens slecht nieuws moet brengen, zoals leidinggevenden, projectleiders, verkopers, servicemedewerkers, hulpverleners, artsen en adviseurs.

Voorkennis

Er is geen voorkennis vereist voor deze training.

Maatwerk

De cursusomschrijving hierboven geeft je een goede indicatie van hoe de training eruit zal komen te zien. Toch kan de inhoud iets verschillen per training, afhankelijk van de voorkennis, praktijkervaring en leerdoelen van de deelnemers. In individuele intakegesprekken voorafgaand aan de training worden de leerdoelen van de deelnemers geïnventariseerd. Op basis daarvan wordt het definitieve programma van de training bepaald.

Taal

De training wordt standaard verzorgd in het Nederlands. De trainer beheerst de Engelse taal. Er kan gebruik gemaakt worden van Engelstalig cursusmateriaal. Bij inschrijving van minimaal 3 deelnemers kan de training ook geheel in het Engels verzorgd worden.

Certificaat

Na afronding van de training wordt een Learnit-certificaat uitgereikt als bewijs van deelname.

De beste training voor jou

Bij Learnit vind je altijd een training waarmee je verder komt. Van (technische) IT skills tot communicatie of persoonlijk leiderschap. Daarbij kan je kiezen uit de trainingsvorm die jij het prettigst vindt: een klassikale training, een maatwerktraining bij jou op kantoor, een online cursus of een e-learning. Wij hebben voor iedereen de juiste training en trainingsvorm. Want leren op de manier die het best bij jou past, zorgt voor de beste resultaten.

Waarom kiezen voor een training bij Learnit?

  • Altijd en overal persoonlijk

    Persoonlijke aandacht en een prettige sfeer. Of je nou een cursus volgt bij ons, op kantoor of op je pc, wij zorgen dat je je genoeg thuisvoelt om je grenzen te verleggen.

  • Gewoon doen!

    Nieuwe mogelijkheden ontstaan als je in beweging komt. Scherp blijft. Steeds nieuwe stappen zet. Wij stimuleren je om de stap te wagen en er echt voor te gaan.

  • Groeien door kennis en inspiratie

    Ontdek iets nieuws. Versterk je kwaliteiten. En kies je eigen weg. Wij helpen je groeien met trainingen en leervormen die echt bij jou passen.

  • Skills voor de toekomst

    We denken altijd in mogelijkheden en win-win. En we werken elke dag aan nieuwe oplossingen voor morgen. Door opleidingen te bieden waarmee jij goed voorbereid bent op de toekomst.

  • Samen werken aan kwaliteit

    Aan loze beloftes doen wij niet. Maar wel aan kwaliteit, kennis en ervaring. Een breed cursusaanbod mogelijk gemaakt door onze geïnspireerde medewerkers en trainers.

  • Begrijpen en begrepen worden

    We luisteren naar wat er bij jou leeft. Waar jij behoefte aan hebt. Want daar begint onze oplossing, ons maatwerk. Elkaar goed begrijpen en helder communiceren, daar geloven wij in.

Bekijk meer over Learnit

Samen verder komen

Een training volgen bij Learnit betekent samen leren. Samen met jouw ervaren trainer, samen met je cursusgroep of samen met je collega’s. En of je de training nou thuis, op jouw kantoor of op één van onze trainingslocaties volgt, wij zijn altijd bereikbaar om je te helpen. Onze kennis met jou te delen op zo’n manier dat jij er echt wat aan hebt. Samen verder komen door persoonlijke aandacht en elkaar goed begrijpen; daar geloven wij in.

Direct toepassen in je werk

Theorie uit een boekje leren waar je vervolgens weinig mee kan in je werk? Niet bij Learnit! Welke training je ook volgt bij ons, je kan er direct mee aan de slag op je werkplek. Door jouw unieke leerdoelen die je aan het begin van de training samen met de trainer bepaalt. Door de afwisseling van theorie en (interactieve) praktijkopdrachten. En door de uitdagingen waar jij tegenaan loopt in je dagelijks werk mee te nemen naar de training.

Referenties

Wat anderen zeggen over deze training

Cursus Slechtnieuwsgesprekken voeren referenties - Gemiddeld cijfer 8.5

  • “Het doel waar ik voor kwam, werd voldoende besproken. Ik heb veel mee kunnen nemen door tips die gegeven zijn. De trainer heeft alles nauwkeurig uit geleged. Verbeterpunten aangesproken enz. Ze heeft het zeer goed gedaan!”

    S. Kip, Bosch Scharnieren- Slechtnieuwsgesprekken voeren
    Beoordeling 9.2
  • “Zeer interactieve training met veel ruimte voor eigen inbreng en situaties die zich dagelijk voordoen.”

    J. Venhorst, PCI groep- Slechtnieuwsgesprekken voeren
    Beoordeling 8.0
  • “De tips en trucs die je krijgt met deze training zijn zeer toepasbaar op de dagelijkse gang van zaken. Het is goed om je op deze manier weer even op scherp te zetten.”

    S. Kortekaas, Beter:- Verzuimbegeleiding: Verzuimgesprekken voeren
    Beoordeling 7.7
  • “Zeer leerzame training die op de praktijk en eigen situatie is afgestemd.”

    M. Gerritse, Stichting Bejaardenzorg- Gesprekstechnieken (vervolgtraining)
    Beoordeling 9.6
  • “Ik vond het een fijne les, leerzaam en in een goed tempo. Er werd voldoende aandacht besteed aan de onderwerpen die wij gevraagd hadden, er werd ook de tijd voor genomen. Ook fijn was de trainer, die in alle rust zijn uitleg gaf over de onderwerpen die wij wilde bespreken. Bedankt Marco Schmidt Werkbegeleider Re-integratie”

    Marco Schmidt, DZB Leiden- Gesprekstechnieken
    Beoordeling 7.9
  • “Zeer nuttige training die goed was aangepast op de wensen en behoeften van de groep. Echt een aanrader!”

    J. Meijer, Universitair Medisch Centrum Rotterdam (Erasmus MC)- Selectiegesprekken met STAR
    Beoordeling 8.9
  • “Super prive training gehad, veel nieuwe inzichten gekregen. Eindelijk structuur in mijn gesprekken en toch het gevoel dat het niet een kunstje worrdt, maar een goed zakelijk sollicitatie gesprek.”

    H. Loos, ABN Amro Bank- Selectiegesprekken met STAR
    Beoordeling 9.2
  • “Deze training was erg leerzaam. De communicatielijnen met Learnit zijn erg kort, prima.”

    P. Wolf, ABN Amro Bank Verzekeringen- Gesprekstechnieken
    Beoordeling 8.0
  • “Een organisatie die op een open en eerlijke manier zonder mensen te beschadigen een wijze van communiceren wil bijbrengen. Ik heb als heel prettig ervaren.”

    A. van der Hilt, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) FMHaaglanden- Gesprekstechnieken
    Beoordeling 8.0
  • “Leuke docente met goede praktijkvoorbeelden en goed inzicht in de cursisten.”

    M.G. Prins -van Warmerdam, BovenIJ Ziekenhuis- POP-gesprekken
    Beoordeling 8.0
  • "Inhoud is leerzaam maar door de trainer ook bruikbaar. Alleen met het lesmateriaal zou je zeker wel de kennis opdoen maar om het toe te passen heb je begeleiding nodig. Leerzame stof waar je echt iets aan hebt en erachter komt hoe je overkomt en en wilt overkomen. Onze trainer was geweldig en luisterde naar ons om onze klachten te behandelen."

    - Gesprekstechnieken
  • "Fijne training, open sfeer, sluit goed aan op de eigen leerbehoeften."

    - Gesprekstechnieken en beïnvloeden
  • “Een goed leermiddel om sollicitatiegesprekken te voeren in de vorm van STAR-gesprekken. Door de juiste vraagstellingen krijg je ook een juist beeld van het voeren van gesprekken in de vorm van STAR.”

    D. van de Weijenberg, Kinderopvang 't Goudvisje- Selectiegesprekken met STAR
    Beoordeling 8.0
  • "Heel nuttig voor iedereen in privé en werksituaties, overal bruikbaar in elk gesprek voor de rest van je leven!"

    - Gesprekstechnieken en beïnvloeden
  • “Zeer netjes, goed voorbereid en leuk om te volgen en aan mee te werken. Goed lesmateriaal en extra informatie voor na de trainingen. Learnit Training is een professionele organisatie die veel tijd besteed aan een goede voorbereiding en ook de training zelf.”

    M. Schut, ConnectingTheDots- Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren
    Beoordeling 9.0
  • “De training is leuk en leerzaam, waarbij het gebruik van videoanalyse bij de rollenspellen zeker een toegevoegde waarde is. De stof was deels nieuw en deels bekend voor mij, maar desondanks was het ook voor het reeds bekende deel goed om e.e.a. weer eens op te frissen.”

    J. Bakker, Topa- Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren
    Beoordeling 8.0
  • "Professionaliteit van cursusleider (Roeli), aandacht voor persoonlijke leerdoelen en verbinding binnen cursisten heeft ervoor gezorgd dat de training gesprekstechnieken als zeer positief zijn ervaren."

    - Gesprekstechnieken
  • “Compleet, kort, bondig, snel, interactief en volledig. Goede keuze om deze praktijkgerichte training te volgen. Mijn team zal zeker zaken die aan bod zijn gekomen toepassen in de praktijk.”

    R. van Vliet, KLOK Containers- Werving en selectie: sollicitatiegesprekken afnemen
    Beoordeling 8.0
  • “Inhoud is perfect op de doelgroepafgestemd. Prettige training, veel geleerd. Bedankt!”

    K. Kokke, Protempo- Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren
    Beoordeling 8.4
  • “Levendige op de deelnemer en diens behoeften gerichte cursus met veel praktijk waardoor de dag omvliegt en je heel veel leert zonder het gevoel te hebben dat je aan het stampen ben.”

    Birgitta Blank, Stichting Het Rijnlands Lyceum, Europese School Den Haag- Gesprekstechnieken
    Beoordeling 7.7
  • “Heldere informatie, veel toepasbare tips en adviezen meegekregen. Het was een leerzame dag.”

    Jorick Merx, SchaalX B.V.- Werving en selectie: sollicitatiegesprekken afnemen
    Beoordeling 8.1
  • "Ik ben zeer tevreden over de training. Het heeft mij veel inzicht gegeven in gespreksvaardigheden en het uitvoeren ervan. Ik kan dit toepassen in de praktijk. Een echte aanrader dus!"

    - Gesprekstechnieken en beïnvloeden
  • “De training behandelt een uitgebreide hoeveelheid theorie zonder dat het saai wordt! Praktische voorbeelden en ervaringen van anderen dagen je uit om het geleerde meteen in de praktijk te brengen. Na het volgen van deze cursus ben je een beter uitgeruste en meer bewuste gesprekspartner en zijn je adviesvaardigheden weer up to date.”

    I. van Riet, FM Haaglanden- Gesprekstechnieken
    Beoordeling 8.6
  • "Een goed georganiseerde training met een praktisch toepasbare methode. Door een heldere uitleg en algemene communicatie was het fijn deze training te volgen."

    - Selectiegesprekken met STAR
  • "Een prima training voor dummy's zoals ik, die een sollicitatiegesprek gaat voeren met een kandidaat."

    - Selectiegesprekken met STAR
  • “De training was praktijkgericht waardoor je het geleerde direct in de praktijn kon uitproberen. Terugkoppeling de tweede dag was ook zeer prettig.”

    C. Cazier, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) FMHaaglanden- Gesprekstechnieken
    Beoordeling 8.8
  • “Super prive training gehad, veel nieuwe inzichten gekregen. Eindelijk structuur in mijn gesprekken en toch het gevoel dat het niet een kunstje worrdt, maar een goed zakelijk sollicitatie gesprek.”

    H. Loos, ABN Amro Bank- Selectiegesprekken met STAR
    Beoordeling 9.2
  • “Super prive training gehad, veel nieuwe inzichten gekregen. Eindelijk structuur in mijn gesprekken en toch het gevoel dat het niet een kunstje worrdt, maar een goed zakelijk sollicitatie gesprek.”

    H. Loos, ABN Amro Bank- Selectiegesprekken met STAR
    Beoordeling 9.2
  • “Compleet, kort, bondig, snel, interactief en volledig. Goede keuze om deze praktijkgerichte training te volgen. Mijn team zal zeker zaken die aan bod zijn gekomen toepassen in de praktijk.”

    R. van Vliet, KLOK Containers- Werving en selectie: sollicitatiegesprekken afnemen
    Beoordeling 8.0
  • “Zeer nuttige en praktisch toepasbare training.”

    S. Ham, Ready For Change B.V.- POP-gesprekken
    Beoordeling 8.6
  • “Zeer professioneel en praktijkgericht. Maatwerk sluit aan op je dagelijkse werkzaamheden.”

    B. Görlitz, Woonstad Rotterdam- Gesprekstechnieken
    Beoordeling 9.6
  • "Zeker een verrijking van mijn rugzak."

    - Gesprekstechnieken en beïnvloeden
  • “Inhoud is perfect op de doelgroepafgestemd. Prettige training, veel geleerd. Bedankt!”

    K. Kokke, Protempo- Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren
    Beoordeling 8.4
  • “De training is absoluut aan te raden. Van te voren kun je jouw leerdoelen doorgeven tijdens kort telefonisch contact met de trainer. Al jouw doelen worden vervolgens behandeld. De trainer geeft op een hele leuke manier les, structuur zonder dat het op een bepaalde manier teveel wordt opgelegd. Inbreng van deelnemers wordt zeer gewaardeerd. Presenteren voor de camera lijkt in eerste instantie eng, maar het is erg leerzaam en uiteindelijk ook heel leuk. Naast zeer leerzaam en goed toepasbaar, heb ik de dagen ook heel gezellig gevonden. Jammer dat het voorbij is. Gelukkig heb ik mijn lesmateriaal met aantekeningen nog en zitten de belangrijke zaken nog goed in mijn hoofd.”

    G.T. Huitema, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK)- Gesprekstechnieken
    Beoordeling 8.4
  • “Leuke trainer. Rollenspellen waren erg leerzaam.”

    N. Aghris, Woonstad Rotterdam- Gesprekstechnieken
    Beoordeling 7.8
  • "Ik heb veel gehad aan de training! Ik heb nu het gevoel dat ik ieder gesprek wel aan durf te gaan, al zal je je hele leven wel blijven leren. Zeker een aanrader!"

    - Gesprekstechnieken en beïnvloeden
  • “Leerzame dag die aanleiding geeft tot nadenken en verbetering.”

    H. Muharam, Universitair Medisch Centrum Rotterdam (Erasmus MC)- Selectiegesprekken met STAR
    Beoordeling 9.0
  • "Inhoud is leerzaam maar door de trainer ook bruikbaar. Alleen met het lesmateriaal zou je zeker wel de kennis opdoen maar om het toe te passen heb je begeleiding nodig. Leerzame stof waar je echt iets aan hebt en erachter komt hoe je overkomt en en wilt overkomen. Onze trainer was geweldig en luisterde naar ons om onze klachten te behandelen."

    - Gesprekstechnieken
  • "Inhoud is leerzaam maar door de trainer ook bruikbaar. Alleen met het lesmateriaal zou je zeker wel de kennis opdoen maar om het toe te passen heb je begeleiding nodig. Leerzame stof waar je echt iets aan hebt en erachter komt hoe je overkomt en en wilt overkomen. Onze trainer was geweldig en luisterde naar ons om onze klachten te behandelen."

    - Gesprekstechnieken
  • “De cursus was praktijkgericht en sloot naadloos aan op de wensen en input van de deelnemers. De cursusleider voelde aan wat er nodig was en vulde de cursus ook gevarieerd in met (kort stuk) theorie, praktijktoepassingen en rollenspel. Ik zou deze cursus zeker aanraden!”

    Adriana de Bruine, Carrefour Welzijnsgroep Noordoostpolder- Gesprekstechnieken
    Beoordeling 9.0
  • “Zeer doordachte training. Theorie, zelf toepassen, rollenspel (welke elementen wel/niet), opnieuw rollenspel. Zodat alle facetten d.m.v. herhaling aan bod kwamen. Training is herhaling. De trainer was erg prettig in sfeer en had een perfecte deskundigheid.”

    H. Hofland, P-Services HR Group- Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren
    Beoordeling 10.0
  • "Het is een op de praktijk toepasbare cursus, waarvan je veel opsteekt op het gebied van communicatie. Je krijgt een nieuwe blik op je eigen rol daarin."

    - Gesprekstechnieken en beïnvloeden
  • “Heldere informatie, veel toepasbare tips en adviezen meegekregen. Het was een leerzame dag.”

    Jorick Merx, SchaalX B.V.- Werving en selectie: sollicitatiegesprekken afnemen
    Beoordeling 8.1
  • “Sloot heel mooi aan op onze praktijk. De trainer heeft ons echt handvaten gegeven om mee aan de slag te gaan. Tips voor de trainer? Niets meer aan doen! Het was de beste training iin tijden. Ze was betrokken en deskundig. Had een goed gevoel voor de sfeer. Gaf waar nodig antwoord op detailniveau, maar vertaalde het vervolgens direct naar de grote denklijnen.”

    E. Coumans, Raad voor Rechtsbijstand- Functionerings- en ontwikkelgesprekken voeren
    Beoordeling 9.0
  • “Goede training die goed passend word gemaakt bij je leerdoelen. Er hangt een ontspannen sfeer waardoor je mede door de kleine groepen snel open kan stellen!”

    Silvia Vermeulen, Bartimeus- Gesprekstechnieken
    Beoordeling 8.2
  • “Je leert op een hele leuke ontspannen manier om te gaan met gespreksvormen. Er wordt behoorlijk veel geoefend met de vele soorten gesprekken die er zijn. Omdat de oefeningen gefilmd worden, krijg je een goed beeld van wat er goed gaat en wat er minder goed gaat wanneer het later weer in beeld gebracht wordt.”

    C. Koorevaar, Du Pont de Nemours- Gesprekstechnieken
    Beoordeling 7.6
  • “Zeer professionele organisatie en top trainers met goede ervaring en uitleg.”

    D. Dekker, Woonstad Rotterdam- Gesprekstechnieken
    Beoordeling 9.4
  • “' Leerzame en interessante training, waarin je leert hoe je een gesprek kan aangaan met bv slecht nieuws gesprek.'”

    H.J. Kroon. DZB Leiden- Gesprekstechnieken
    Beoordeling 8.2
  • “Een training toegespitst op de praktische invulling van functionerings- en beoordelingsgesprekken. Hierbij leer je niet alleen de standaard acties, maar ook de redenen erachter. Hierdoor is het direct toepasbaar!”

    R. van Dantzig, Cam IT Solutions- Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren
    Beoordeling 9.0
  • “Deze training heeft mij uitgedaagd om met de STAR-methode aan de slag te gaan. Het is een zeer werkbare en sterke vorm van interviewen en onderzoeken. Uitgedaagd door een zeer onderlegde trainer wordt zelfs de ervaren werker geprikkeld en geïnspireerd. Aanrader.”

    E. Nolsen, Pactum- Selectiegesprekken met STAR
    Beoordeling 8.1

Learnit referenties

Bekijk alle trainingen