Learnit Training

Cursus Slechtnieuwsgesprekken voeren

Een medewerker ontslaan, een klant laten weten dat je niets voor hem of haar kunt betekenen of een patiënt een sombere diagnose geven: als boodschapper bevind jij je vaak in een lastige spagaat tussen taak en emotie. Je weet dat je het slechte nieuws moet brengen, maar dat neemt niet weg dat je begaan bent met de ontvanger en hem of haar het allerbeste gunt. Deze verdeeldheid zorgt ervoor dat velen geneigd zijn zich in allerlei bochten te wringen om het slechte nieuws uit te stellen of te verzachten. Het klinkt als een paradox, maar er bestaat zoiets als een goed slechtnieuwsgesprek. En nog belangrijker: de basisprincipes zijn door iedereen aan te leren.

In de training Slecht nieuws brengen leer je een slechtnieuwsgesprek op te bouwen aan de hand van vijf fasen: de inleiding, het brengen van het slechte nieuws, aandacht voor de impact van de boodschap, meedenken over mogelijke oplossingen en, indien nodig, het maken van een vervolgafspraak. Onze trainers laten je ontdekken welke toon het best bij de situatie past, hoe je blijk geeft van jouw medeleven en hoe je tegelijkertijd duidelijk en standvastig kunt blijven, waardoor je de controle over het gesprek behoudt.

Onderwerpen

  • Structuur van het gesprek
  • Inhoudsniveau
  • Relatieniveau
  • Argumenteren
  • Vervolgstappen: afspraken maken
  • Valkuilen

Lesmethodiek

In de training wisselen we af tussen concreet ervaren, experimenteren met gedrag en technieken, reflecteren en theorie verkennen. Hiermee sluit het trainingsprogramma goed aan op alle type deelnemers. Er zit veel actie in de training, zodat je daadwerkelijk ervaart wat het effect is van nieuw gedrag. Dit maakt de herkenning van succes mogelijk. Daarnaast benadrukken we dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn of haar eigen groeiproces en hier het eigenaarschap over moet nemen. In onze training nodigen wij je uit om continue te reflecteren en verbanden te leggen met de praktijk. Ons streven is het inzicht te vergroten en jou zelf de vertaalslag te laten maken. Dit zal de kans op werkelijke gedragsverandering vergroten.

Doelgroep

Deze training is bij uitstek geschikt voor deelnemers die wel eens slecht nieuws moet brengen, zoals leidinggevenden, projectleiders, verkopers, servicemedewerkers, hulpverleners, artsen en adviseurs.

Voorkennis

Er is geen voorkennis vereist voor deze training.

Maatwerk

De cursusomschrijving hierboven geeft je een goede indicatie van hoe de training eruit zal komen te zien. Toch kan de inhoud iets verschillen per training, afhankelijk van de voorkennis, praktijkervaring en leerdoelen van de deelnemers. In individuele intakegesprekken voorafgaand aan de training worden de leerdoelen van de deelnemers geïnventariseerd. Op basis daarvan wordt het definitieve programma van de training bepaald.

Opmerking

Zie ook onze workshop Slechtnieuwsgesprekken.

Taal

De training wordt standaard verzorgd in het Nederlands. De trainer beheerst de Engelse taal. Er kan gebruik gemaakt worden van Engelstalig cursusmateriaal. Bij inschrijving van minimaal 3 deelnemers kan de training ook geheel in het Engels verzorgd worden.

Investering

Open inschrijving, per persoon, inclusief cursusmateriaal en lunch:


Duur

1 dag

Prijs per dag (excl. btw)

€ 475,-

Subtotaal

€ 475,-

btw 21%

€ 99,75

Totaal incl. btw

€ 574,75

Certificaat

Na afronding van de training wordt een Learnit-certificaat uitgereikt als bewijs van deelname.


“Het doel waar ik voor kwam, werd voldoende besproken. Ik heb veel mee kunnen nemen door tips die gegeven zijn. De trainer heeft alles nauwkeurig uit geleged. Verbeterpunten aangesproken enz. Ze heeft het zeer goed gedaan!” - Be­oor­de­ling: 9.2

learnit Slechtnieuwsgesprekken voeren

Referenties

De cursus Slechtnieuwsgesprekken voeren is beoordeeld met een gemiddelde van 8.5.

“Het doel waar ik voor kwam, werd voldoende besproken. Ik heb veel mee kunnen nemen door tips die gegeven zijn. De trainer heeft alles nauwkeurig uit geleged. Verbeterpunten aangesproken enz. Ze heeft het zeer goed gedaan!” - Be­oor­de­ling: 9.2

S. Kip, Bosch Scharnieren - Slechtnieuwsgesprekken voeren

“Zeer interactieve training met veel ruimte voor eigen inbreng en situaties die zich dagelijk voordoen.” - Be­oor­de­ling: 8.0

J. Venhorst, PCI groep - Slechtnieuwsgesprekken voeren

“De inhoud van de training heb ik als zeer goed ervaren. De docent heeft alle casussen aan de orde gesteld en is op iedere casus afzonderlijk ingegaan. De feedback die gegeven werd is als zeer positief ontvangen.” - Be­oor­de­ling: 8.1

J. Schuurman, FM Laaglanden - Advies- en gesprekstechnieken

"Leuke en praktisch ingestoken training, precies op maat. Het oefenen van gesprekken was erg zinvol. De prettige, betrokken trainer zorgde voor een persoonlijke sfeer, waardoor alle deelnemers zich vrij voelden om actief mee te doen en vragen te stellen. Verder zijn er genoeg tips en trucs aan bod gekomen die we meteen kunnen toepassen. Kortom, een leuke en leerzame dag!"

- Gesprekstechnieken

"Loop je als persoon tegen dingen aan op het gebeid van communicatie ? Daarnaast, wil je jezelf daar beter in ontwikkelen, zodat je je krachtiger gaat voelen in situaties ? Dan is de training gesprekstechnieken de juiste. Je leert omgaan met situaties die lastig voor je zijn en krijgt nieuwe inzichten hoe je het beste kunt communiceren. Het heeft mijzelf veel nieuwe en goede inzichten gegeven."

- Gesprekstechnieken

“Zeer bevlogen en ervaren, gediplomeerde trainer. Waardoor het onderste uit de kan is gehaald wat betreft de training. Over het algemeen zeer professionele club en goede communicatie vooraf.” - Be­oor­de­ling: 8.0

Pieter de Leth, EBPI - Werving en selectie: sollicitatiegesprekken afnemen

“Lekker concreet en prima in de praktijk toepasbaar.” - Be­oor­de­ling: 7.9

Mirjam Grootenhuis, Wijkracht - Selectiegesprekken met STAR

“Het is een training waarbij er veel ruimte is voor praktijkproblemen. Door de opzet krijg je ook voldoende tijd om cases te oefenen.” - Be­oor­de­ling: 8.0

W. T. R. Jansen, Ministerie van Defensie - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

“Een leuke en vooral educatieve training die jou helpt met het verbeteren van jouw communicatie. Het bewust maken van wat je zegt en het (op de juiste manier) verwerken van de communicatie die jij ontvangt. Absoluut een aanrader voor iedereen die zichzelf wilt ontwikkelen.” - Be­oor­de­ling: 9.0

J. Klaver, UwHuisveilig Advies B.V. - Gesprekstechnieken

“Een to the point training waarbij heel goed aansluitiing werd gemaakt bij de verschillen tussen de deelnemers wat betreft het voeren van gesprekken. Elke deelnemer haalde zijn eigen inzichten en leerdoelen, waarbij het delen van de inzichten ook interssant bleken voor een ieder. Een sterk punt vond ik het gebruik van modellen, waarbij de deelnemers werd gevraagd de inhoud te leveren. Dit werkte veel beter dan het presenteren van een model met de vaak abstracte begrippen, die daarna moeten beklijven en dan vervolgens in een oefening in de praktijk moeten worden gebracht/vertaald.” - Be­oor­de­ling: 8.0

R. Stap, Hoogheemraadschap van Rijnland - Gesprekstechnieken

“Zeer ervaren trainer en uitstekende organisatie.” - Be­oor­de­ling: 9.0

D. Aben, GGD Brabant-Zuidoost - POP-gesprekken

“Erg prettige webinar die goede tips geeft in gesprekstechnieken. Voor mij ook ideaal omdat ik het op een eigen gewenst tijdstip kon bekijken.” - Be­oor­de­ling: 7.4

H. van Hout, Fontys Hogeschool van de Kunsten - Gratis webinar Gesprekstechnieken

“Zeer interactieve training met veel ruimte voor eigen inbreng en situaties die zich dagelijk voordoen.” - Be­oor­de­ling: 8.0

J. Venhorst, PCI groep - Slechtnieuwsgesprekken voeren

“Een nuttige training waarbij de enthousiaste en deskundige trainer de theorie en praktijk goed weet te combineren.” - Be­oor­de­ling: 8.5

L.P. Hofstra, Universiteit Utrecht - Gesprekstechnieken

“Door van te voren de behoeften en wensen te analyseren was het een training 'op maat'. Uitzonderlijk capabele, professionele en ervaren trainer die de training van hoog niveau maakt. We waren onder de indruk van haar communicatieve vaardigheden en haar kwaliteiten als solliciteur. We hebben veel geleerd en kunnen nu zelf door met de meegegeven opdrachten.” - Be­oor­de­ling: 8.6

W. van Lankeren, Universitair Medisch Centrum Rotterdam (Erasmus MC) - Selectiegesprekken met STAR

“Een must voor een effectief competentiegericht interview!” - Be­oor­de­ling: 8.9

E. van Herwijnen, Viroclinics - Werving en selectie: sollicitatiegesprekken afnemen

“De tips en trucs die je krijgt met deze training zijn zeer toepasbaar op de dagelijkse gang van zaken. Het is goed om je op deze manier weer even op scherp te zetten.” - Be­oor­de­ling: 7.7

S. Kortekaas, Beter: - Verzuimbegeleiding: Verzuimgesprekken voeren

“Goede voorbereiding, goede inhoud, wordt goed gebracht.” - Be­oor­de­ling: 8.2

R. Koops, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) FMHaaglanden - Gesprekstechnieken

“Kleinschalige training met veel persoonlijke aandacht, waardoor goed afgestemd op ieders leerbehoefte. Deze training biedt een mooie combinatie van theorie die direct in de praktijk kan worden gebracht en zodanig ook goed naderhand nog in de praktijk te brengen is.” - Be­oor­de­ling: 8.8

A. Haasjes, Babbage Company - Selectiegesprekken met STAR

"De cursus kan je een indruk geven over hoe je bepaalde gesprekken kan voeren wat in ons werk veel voorkomt...dus erg veel aan gehad"

- Gesprekstechnieken en beïnvloeden

“Leerzame training. Veel bruikbare tips voor de praktijk. Je wordt je echt bewust van je eigen handelen. Leert om gesprekken meer diepgang te geven en echt antwoord te vinden op je vragen.” - Be­oor­de­ling: 8.1

G. van den Boestert, Kinderopvang 't Goudvisje - Selectiegesprekken met STAR

“De cursus was praktijkgericht en sloot naadloos aan op de wensen en input van de deelnemers. De cursusleider voelde aan wat er nodig was en vulde de cursus ook gevarieerd in met (kort stuk) theorie, praktijktoepassingen en rollenspel. Ik zou deze cursus zeker aanraden!” - Be­oor­de­ling: 9.0

Adriana de Bruine, Carrefour Welzijnsgroep Noordoostpolder - Gesprekstechnieken

“Zeer leerzame training die op de praktijk en eigen situatie is afgestemd.” - Be­oor­de­ling: 9.6

M. Gerritse, Stichting Bejaardenzorg - Gesprekstechnieken (vervolgtraining)

“De inhoud was zeer goed en goed toegespeeld op ons bedrijf. De trainer was zeer kundig en kon vele herkenbare voorbeelden noemen. Ook het intakegesprek vooraf was fijn.” - Be­oor­de­ling: 8.4

H. Korten, Hoopman Machines B.V. - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

"Een goed georganiseerde training met een praktisch toepasbare methode. Door een heldere uitleg en algemene communicatie was het fijn deze training te volgen."

- Selectiegesprekken met STAR

“Levendige op de deelnemer en diens behoeften gerichte cursus met veel praktijk waardoor de dag omvliegt en je heel veel leert zonder het gevoel te hebben dat je aan het stampen ben.” - Be­oor­de­ling: 7.7

Birgitta Blank, Stichting Het Rijnlands Lyceum, Europese School Den Haag - Gesprekstechnieken

“Maatwerktraining gericht op het geven van praktisch toepasbare handvatten voor verscheidene communicatievraagstukken.” - Be­oor­de­ling: 7.6

L. van Waardenburg, Woonstad Rotterdam - Gesprekstechnieken

“Zeer actieve training die je in de praktijk goed kan gebruiken. De open houding van de trainer zorgt er voor dat er een dialoog op gang komt.” - Be­oor­de­ling: 7.3

M. Klazes, Pactum - Selectiegesprekken met STAR

“Prima training die niet alleen je persoonlijke vaardigheden vergroten, maar ook de teamgeest van jou en je collega's onderling.” - Be­oor­de­ling: 8.2

J. Beijersbergen, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) FMHaaglanden - Gesprekstechnieken

“Zeer professionele organisatie en top trainers met goede ervaring en uitleg.” - Be­oor­de­ling: 9.4

D. Dekker, Woonstad Rotterdam - Gesprekstechnieken

“Goede en bruikbare training met heel sympathieke trainer!” - Be­oor­de­ling: 8.0

V.P.S.E. Langereis, Maison de Bonneterie - Werving en selectie: sollicitatiegesprekken afnemen

“Een organisatiegerichte training waarin je van te voren zelf je wensen aan kan geven.” - Be­oor­de­ling: 8.0

I. van den Berg, Hoi Pippeloi - Gesprekstechnieken

“Vanuit een algemeen oogpunt is in deze training een uitstekende koppeling gelegd met de specifieke taken waarvoor wij deze cursus wilden volgen.” - Be­oor­de­ling: 9.0

H.J. van Tellegen, Gemeente Bunschoten - Gesprekstechnieken

“Training wordt zoveel mogelijk om maat gegeven en praktisch gemaakt met veel rollenspellen. Ik kon er direct mee aan de slag!” - Be­oor­de­ling: 7.8

E. van de Wijn, Hoteschool Amersfoort - Gesprekstechnieken

“Een leerzame training, waarbij heel veel ruimte is voor feedback, vragen en brainstorm. De trainer bracht de onderwerpen duidelijk naar voren op een ongedwongen manier, wat erg prettig was. Zij liet ook veel ruimte voor het behandelen van vragen.” - Be­oor­de­ling: 10.0

A. Dincer, Politie Limburg-Zuid - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

“Compleet, kort, bondig, snel, interactief en volledig. Goede keuze om deze praktijkgerichte training te volgen. Mijn team zal zeker zaken die aan bod zijn gekomen toepassen in de praktijk.” - Be­oor­de­ling: 8.0

R. van Vliet, KLOK Containers - Werving en selectie: sollicitatiegesprekken afnemen

“Zeer professioneel en praktijkgericht. Maatwerk sluit aan op je dagelijkse werkzaamheden.” - Be­oor­de­ling: 9.6

B. Görlitz, Woonstad Rotterdam - Gesprekstechnieken

“Door de training krijg je inzicht in je eigen stijl van communiceren. Door de groepsdynamiek leer je ook dingen van anderen wat erg prettig is. Door middel van rollenspellen oefen je situaties waar je eerder op vastliep. Met de kennis uit deze training ga je gesprekken zelfverzekerder in.” - Be­oor­de­ling: 8.8

S. Berswerda - Gesprekstechnieken

“In korte tijd krijg je een goed beeld van wat je zelf prima kunt toepassen in gesprekken met bewoners of instanties. De trainer wordt op een "speelse" manier gebracht en blijft boeiend. Werken met acteur(s) geeft een nog beter inzicht.” - Be­oor­de­ling: 8.8

L. Stokroos, Woonstad Rotterdam - Gesprekstechnieken

“Zeer leerzaam!” - Be­oor­de­ling: 8.4

Christel Ockhuijsen, Eyescan oogzorgkliniek Visie - Gesprekstechnieken

“Erg leerzaam, veel kunnen leren waar ik in de praktijk direct mee kan oefenen en mij eigen kan maken. Er was veel afwisselend lesmateriaal. Ook het naslag werk, het boek en de map met info is fijn om nog eens in terug te kijken. Mijn leerdoelen zijn goed aan bod gekomen in de training, waardoor ik veel aan de training heb gehad. De training was afwisselend, waardoor ik de aandacht er goed bij kon houden en me actief heb kunnen inzetten. Iedereen voelde zich veilig genoeg om te durven leren.” - Be­oor­de­ling: 9.2

R. van Cauteren, UwHuisVeilig Advies B.V. - Gesprekstechnieken

“Professioneel en klantgericht!” - Be­oor­de­ling: 8.2

A. de Zwart, Hoi Pippeloi - Gesprekstechnieken

"I like this kind of trainings, so I consider it should be done more often"

- Plannings-, functionerings- en beoordelingsgesprekken

“Deze training geeft je nieuwe inzichten in gesprekstechnieken en interviewtechnieken. In een paar dagen verbeter je gesprektechnieken en andere communicatieve vaardigheden. Deze vaardigheden zijn zowel toepasbaar tijdens het werk en in je privé leven. Kortom: een zeer nuttige training en een enorm leuke ervaring!” - Be­oor­de­ling: 8.6

R.P. Lepp, Trius - Werving en selectie: gespreks- interviewtechnieken

“Je leert op een hele leuke ontspannen manier om te gaan met gespreksvormen. Er wordt behoorlijk veel geoefend met de vele soorten gesprekken die er zijn. Omdat de oefeningen gefilmd worden, krijg je een goed beeld van wat er goed gaat en wat er minder goed gaat wanneer het later weer in beeld gebracht wordt.” - Be­oor­de­ling: 7.6

C. Koorevaar, Du Pont de Nemours - Gesprekstechnieken

“Een interessante leerzame training, waarbij ik veel tips heb gekregen. Ik ga deze tips zeker proberen toe te passen.” - Be­oor­de­ling: 8.8

C.J. van der Tak, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) - Gesprekstechnieken

"Zeker een verrijking van mijn rugzak."

- Gesprekstechnieken en beïnvloeden

“Een training met persoonlijke aandacht voor de deelnemers, in een prettige omgeving en een goede locatie.” - Be­oor­de­ling: 8.2

H. Bleeker, Gemeente Landsmeer - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

“Zonder ervaring stapte ik in deze training. Binnen twee dagen had ik meerdere gesprekken gevoerd en leerde ik, net zo belangrijk, wat de achterliggende gedachte was achter de houding die ik aan nam en de vragen die ik stelde. Door de persoonlijke benadering heb ik mijn eigen leerdoelen kenbaar kunnen maken en kunnen behalen! Leerzaam, persoonlijk en leuk!” - Be­oor­de­ling: 8.6

B.P. van der Leij, Trius - Werving en selectie: gespreks- interviewtechnieken

“Zeer netjes, goed voorbereid en leuk om te volgen en aan mee te werken. Goed lesmateriaal en extra informatie voor na de trainingen. Learnit Training is een professionele organisatie die veel tijd besteed aan een goede voorbereiding en ook de training zelf.” - Be­oor­de­ling: 9.0

M. Schut, ConnectingTheDots - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren