Learnit Training
Cursus Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren
  • Leer de verschillen en overeenkomsten tussen functionerings- en beoordelingsgesprekken
  • Weet hoe je een gesprek moet opbouwen en hier structuur in aanbrengt
  • Houd de regie in het gesprek en leer een gesprek te sturen
  • Breng de kwaliteiten en valkuilen van je medewerkers in kaart
  • Leer beter te luisteren, door te vragen en samenvetten, zodat de gesprekken doeltreffend zijn en motiverend werken

Het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken is een waardevol middel om de belangen van je medewerkers en je organisatie te verenigen. Door op een objectieve, respectvolle manier de sterke en ontwikkelpunten van de afgelopen periode te evalueren, worden de prestaties én de motivatie van je medewerkers verhoogd. In de training Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren leer je op professionele wijze functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren. Je krijgt inzicht in het nut van de verschillende gespreksvormen en je leert wanneer je deze inzet. We trainen je uitgebreid in verschillende gesprekstechnieken, waardoor de gesprekken soepel en vooral ook vruchtbaar verlopen.

Ja, ik wil meer weten

“Zeer netjes, goed voorbereid en leuk om te volgen en aan mee te werken. Goed lesmateriaal en extra informatie voor na de trainingen. Learnit Training is een professionele organisatie die veel tijd besteed aan een goede voorbereiding en ook de training zelf.” - Be­oor­de­ling: 9.0

learnit Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

Cursus Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

Het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken is een waardevol middel om de belangen van je medewerkers en je organisatie te verenigen. Door op een objectieve, respectvolle manier de sterke en ontwikkelpunten van de afgelopen periode te evalueren, worden de prestaties én de motivatie van je medewerkers verhoogd. Het houdt beide partijen scherp en de samenwerking wordt geëvalueerd. Zijn de resultaten bevredigend? Is de werksfeer goed? En is er nog voldoende motivatie om tot de gewenste resultaten te komen? Ook het wederzijds bijstellen van verwachtingen komt hierbij naar voren, zodat er sprake blijft van een motiverende, productieve situatie voor beide partijen.

In de training Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren leer je op professionele wijze functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren. Je krijgt inzicht in het nut van de verschillende gespreksvormen en je leert wanneer je deze inzet. We trainen je uitgebreid in verschillende gesprekstechnieken, waardoor de gesprekken soepel en vooral ook vruchtbaar verlopen.

Onderwerpen

Tijdens de training komen onder andere onderstaande onderwerpen aan bod:

  • De verschillen en overeenkomsten van functionerings- en beoordelingsgesprekken
  • De Performance Management Cyclus (PMC)
  • Het communicatiemodel en de invloed van je eigen houding
  • Gespreksmodel bij beoordelen
  • Het gesprek voorbereiden
  • Het gesprek van de juiste opbouw en structuur voorzien
  • Bewust gesprekstechnieken inzetten: luisteren, doorvragen en samenvatten
  • Objectief evalueren
  • De STAR-methode als hulpmiddel
  • Feedback geven en ontvangen
  • Omgaan met emoties en weerstand
  • Conclusies trekken en afspraken maken
  • Concrete doelen stellen met SMART

Resultaten

  • Je bent je bewust van de verschillen en overeenkomsten tussen een functioneringsgesprek en beoordelingsgesprek;
  • Je weet hoe je je goed voorbereidt en hoe je de gesprekken moet opbouwen;
  • Je bent in staat om de regie in het gesprek te houden en weet hoe je het gesprek moet sturen;
  • Je kunt beter luisteren, doorvragen en samenvatten om tot de kern te komen;
  • Je bent in staat de kwaliteiten en valkuilen van je medewerkers in kaart te brengen en te analyseren;
  • Je weet om te gaan met emoties en mogelijke weerstand en
  • Je weet welke stappen je moet zetten om ervoor te zorgen dat de gesprekken doeltreffend zijn en motiverend werken.

Wil je getraind worden op één specifiek onderdeel uit de Performance Management Cyclus? Dat kan zeker in de vorm van een privé- of groepstraining op maat. Neem in dat geval contact op via info@learnit.nl of via 020 6369179.

Doelgroep

Deze training is bij uitstek geschikt voor (HR-)managers en leidinggevenden die zich (op bepaalde aspecten) willen bekwamen in het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken.

Werkwijze

  • Maatwerk staat bij ons centraal: door een telefonisch intakegesprek inventariseert de trainer jouw persoonlijke leerdoelen. Op basis daarvan wordt het definitieve programma van de training bepaald.
  • We vinden een veilige trainingssfeer belangrijk, omdat je je prettig moet voelen bij het experimenteren met nieuwe kennis en vaardigheden. We besteden hier dan ook ruimschoots aandacht aan.
  • We geloven sterk in het doen en ervaren, in plaats van vertellen over de inhoud van trainingen, waardoor al onze trainingen actief van aard zijn.
  • Om de kwaliteit van de training te kunnen garanderen, hanteren wij voor de training een maximale groepsgrootte van acht deelnemers, zodat we het leereffect en rendement kunnen waarborgen.

Taal

De training wordt standaard verzorgd in het Nederlands. De trainer beheerst de Engelse taal. Er kan gebruik gemaakt worden van Engelstalig cursusmateriaal. Bij inschrijving van minimaal 3 deelnemers kan de training ook geheel in het Engels verzorgd worden.

Investering

Vermelde prijzen zijn per persoon, inclusief cursusmateriaal. Bij de trainingen op locatie is een lunch inbegrepen.

Op locatie Online
Duur 2 dagen 4 sessies van drie uur
Prijs per dag, excl. btw € 475,- € 390,-
Totaal, incl. btw € 1149,50 € 943,80

Certificaat

Na afronding van de training wordt een Learnit-certificaat uitgereikt als bewijs van deelname.


Online

We organiseren deze training ook online. Hiervoor maken we gebruik van Webbex of Zoom. Inloggen met Skype is ook mogelijk. Op verzoek kan deze training ook met Microsoft Teams worden georganiseerd.

De training duurt 4 sessies van 3 uur, verspreid over 4 weken.

  • Tot een jaar na de training mag je gratis nóg een keer deelnemen.
  • Tegen bijbetaling van de cateringkosten mag je ook nog aan een klassikale training meedoen.

Referenties

De cursus Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren is beoordeeld met een gemiddelde van 8.5.

“Zeer netjes, goed voorbereid en leuk om te volgen en aan mee te werken. Goed lesmateriaal en extra informatie voor na de trainingen. Learnit Training is een professionele organisatie die veel tijd besteed aan een goede voorbereiding en ook de training zelf.” - Be­oor­de­ling: 9.0

M. Schut, ConnectingTheDots - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

“Een leerzame training, waarbij heel veel ruimte is voor feedback, vragen en brainstorm. De trainer bracht de onderwerpen duidelijk naar voren op een ongedwongen manier, wat erg prettig was. Zij liet ook veel ruimte voor het behandelen van vragen.” - Be­oor­de­ling: 10.0

A. Dincer, Politie Limburg-Zuid - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

“Nuttige training bij een organisatie waar zowel materiaal als trainerruim voldoende scoren!” - Be­oor­de­ling: 9.2

P. Stuifzand, Squiby Foods B.V. - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

“Een training met persoonlijke aandacht voor de deelnemers, in een prettige omgeving en een goede locatie.” - Be­oor­de­ling: 8.2

H. Bleeker, Gemeente Landsmeer - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

“Prima, met een goede focus op het doel van de training. Door het interactieve van de training was het niet moeilijk om de aandacht erbij te houden.” - Be­oor­de­ling: 9.2

S. Coenen, Metrohm Autolab - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

“De inhoud was zeer goed en goed toegespeeld op ons bedrijf. De trainer was zeer kundig en kon vele herkenbare voorbeelden noemen. Ook het intakegesprek vooraf was fijn.” - Be­oor­de­ling: 8.4

H. Korten, Hoopman Machines B.V. - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

“Het is een training waarbij er veel ruimte is voor praktijkproblemen. Door de opzet krijg je ook voldoende tijd om cases te oefenen.” - Be­oor­de­ling: 8.0

W. T. R. Jansen, Ministerie van Defensie - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

“Inhoud is perfect op de doelgroepafgestemd. Prettige training, veel geleerd. Bedankt!” - Be­oor­de­ling: 8.4

K. Kokke, Protempo - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

“Ik had een privétraining in plaats van een tweedaagse training. Het was intensief, maar ontzettend leerzaam. Ik merk dat het filmen veel inzicht geeft in de manier waarop je een gesprek voert. Vantevoren dacht ik dat het een lange dag zou worden, maar uiteindelijk ging de tijd heel snel. We hebben veel onderwerpen kunnen behandelen en door de afwisseling blijf je scherp. Ik ben heel erg tevreden over de trainer. Vooral de persoonlijke benadering en aansluiting op de vorige training waren erg fijn.” - Be­oor­de­ling: 9.4

C. Zanoni, Stg. Werkgever Sportclubs - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

“De training is leuk en leerzaam, waarbij het gebruik van videoanalyse bij de rollenspellen zeker een toegevoegde waarde is. De stof was deels nieuw en deels bekend voor mij, maar desondanks was het ook voor het reeds bekende deel goed om e.e.a. weer eens op te frissen.” - Be­oor­de­ling: 8.0

J. Bakker, Topa - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

“Zeer doordachte training. Theorie, zelf toepassen, rollenspel (welke elementen wel/niet), opnieuw rollenspel. Zodat alle facetten d.m.v. herhaling aan bod kwamen. Training is herhaling. De trainer was erg prettig in sfeer en had een perfecte deskundigheid.” - Be­oor­de­ling: 10.0

H. Hofland, P-Services HR Group - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

“Training zat goed in elkaar, veel van opgestoken. Je kon goed merken dat de trainer een expert is op dit vakgebied én daarbuiten. We hebben ook een aantal zaken (kort) behandeld wat niet direct met de eigenlijke training te maken had. Het (intake) gesprek vooraf vond ik verrassend. Ik heb gemerkt dat je hierdoor de training meteen goed kunt aanvangen.” - Be­oor­de­ling: 8.2

A. Goldewijk, Holanda B.V. - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

“Een training toegespitst op de praktische invulling van functionerings- en beoordelingsgesprekken. Hierbij leer je niet alleen de standaard acties, maar ook de redenen erachter. Hierdoor is het direct toepasbaar!” - Be­oor­de­ling: 9.0

R. van Dantzig, Cam IT Solutions - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

"I like this kind of trainings, so I consider it should be done more often"

- Plannings-, functionerings- en beoordelingsgesprekken

"Veel ruimte gekregen voor het behandelen van ieders persoonlijke vraagstukken. De trainer gaf heldere uitleg en goede voorbeelden. Hij heeft mij aan het denken gezet!"

- Motiverende gespreksvoering

"Leuke en praktisch ingestoken training, precies op maat. Het oefenen van gesprekken was erg zinvol. De prettige, betrokken trainer zorgde voor een persoonlijke sfeer, waardoor alle deelnemers zich vrij voelden om actief mee te doen en vragen te stellen. Verder zijn er genoeg tips en trucs aan bod gekomen die we meteen kunnen toepassen. Kortom, een leuke en leerzame dag!"

- Gesprekstechnieken

“De training is absoluut aan te raden. Van te voren kun je jouw leerdoelen doorgeven tijdens kort telefonisch contact met de trainer. Al jouw doelen worden vervolgens behandeld. De trainer geeft op een hele leuke manier les, structuur zonder dat het op een bepaalde manier teveel wordt opgelegd. Inbreng van deelnemers wordt zeer gewaardeerd. Presenteren voor de camera lijkt in eerste instantie eng, maar het is erg leerzaam en uiteindelijk ook heel leuk. Naast zeer leerzaam en goed toepasbaar, heb ik de dagen ook heel gezellig gevonden. Jammer dat het voorbij is. Gelukkig heb ik mijn lesmateriaal met aantekeningen nog en zitten de belangrijke zaken nog goed in mijn hoofd.” - Be­oor­de­ling: 8.4

G.T. Huitema, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) - Gesprekstechnieken

“Een leuke training waar ik veel van heb geleerd. De STAR methode is mij dankzij de training nu duidelijk. Kortom ik heb hier veel aan gehad.” - Be­oor­de­ling: 7.7

K.P.J.H. Rutte, PWC - Werving en selectie: sollicitatiegesprekken afnemen

“De trainer gaf de groep het nodige vertrouwen, waardoor er binnen afzienbare tijd een 'open' gesprek/discussie plaatsvond, iedereen kon zijn verhaal kwijt. Hierdoor ontstond er een training die de juiste snaar raakte.” - Be­oor­de­ling: 8.0

J. Mesu, Stet Holland B.V. - Relatiebeheer: lastige gesprekken voeren

“Zeer professioneel en praktijkgericht. Maatwerk sluit aan op je dagelijkse werkzaamheden.” - Be­oor­de­ling: 9.6

B. Görlitz, Woonstad Rotterdam - Gesprekstechnieken

“Vanuit een algemeen oogpunt is in deze training een uitstekende koppeling gelegd met de specifieke taken waarvoor wij deze cursus wilden volgen.” - Be­oor­de­ling: 9.0

H.J. van Tellegen, Gemeente Bunschoten - Gesprekstechnieken

“Je leert op een hele leuke ontspannen manier om te gaan met gespreksvormen. Er wordt behoorlijk veel geoefend met de vele soorten gesprekken die er zijn. Omdat de oefeningen gefilmd worden, krijg je een goed beeld van wat er goed gaat en wat er minder goed gaat wanneer het later weer in beeld gebracht wordt.” - Be­oor­de­ling: 7.6

C. Koorevaar, Du Pont de Nemours - Gesprekstechnieken

“Goede indruk van de training. Het is een training met voldoende praktische oefeningen.” - Be­oor­de­ling: 7.8

L. de Heer, UNET - Gesprekstechnieken

“Ik vond de training er goed en vooral nuttig en leerzaam. Ondanks dat ik momenteel niet lekker in mijn vel zit en niet mijzelf ben heb ik er toch veel van opgestoken. Men kijkt meestal tegen rollenspellen op, maar als je eenmaal over de 'angst' heen bent, is het erg leuk en leerzaam om een rollenspel te doen.” - Be­oor­de­ling: 9.0

M. Mulder, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) FMHaaglanden - Gesprekstechnieken

“Zeer leerzaam!” - Be­oor­de­ling: 8.4

Christel Ockhuijsen, Eyescan oogzorgkliniek Visie - Gesprekstechnieken

“Deze training paste uitstekend bij mij leerdoel om beter te communiceren.” - Be­oor­de­ling: 8.1

Erik Beckers, GEA Bakel - Gesprekstechnieken

“De afgelopen maanden zijn wij binnen FMHaaglanden overstelpt met trainingen en cursussen. Kostte mij veel moeite om weer op te laden voor deze cursus. Eenmaal aanwezig werd ik meegenomen in het enthousiasme van de trainers, waardoor het een leerzame training werd en ook deze snel voorbij vloog!” - Be­oor­de­ling: 9.0

G. v/d Kamp, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) FMHaaglanden - Gesprekstechnieken

“Zonder ervaring stapte ik in deze training. Binnen twee dagen had ik meerdere gesprekken gevoerd en leerde ik, net zo belangrijk, wat de achterliggende gedachte was achter de houding die ik aan nam en de vragen die ik stelde. Door de persoonlijke benadering heb ik mijn eigen leerdoelen kenbaar kunnen maken en kunnen behalen! Leerzaam, persoonlijk en leuk!” - Be­oor­de­ling: 8.6

B.P. van der Leij, Trius - Werving en selectie: gespreks- interviewtechnieken

“Training wordt zoveel mogelijk om maat gegeven en praktisch gemaakt met veel rollenspellen. Ik kon er direct mee aan de slag!” - Be­oor­de­ling: 7.8

E. van de Wijn, Hoteschool Amersfoort - Gesprekstechnieken

“De leerstof werd op een deskundige manier afgewisseld met praktijkoefeningen. De trainer brengt de leerstof op een professionele en enthousiaste wijze op de deelnemers over. Door het kleine aantal deelnemers kwam iedereen uitgebreid aan bod. Een training die aan te raden is.” - Be­oor­de­ling: 8.4

J. Roosenboom, Ministerie van Economische Zaken (EZ) - Gesprekstechnieken

“Zeer netjes, goed voorbereid en leuk om te volgen en aan mee te werken. Goed lesmateriaal en extra informatie voor na de trainingen. Learnit Training is een professionele organisatie die veel tijd besteed aan een goede voorbereiding en ook de training zelf.” - Be­oor­de­ling: 9.0

M. Schut, ConnectingTheDots - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

“Deze training paste uitstekend bij mij leerdoel om beter te communiceren.” - Be­oor­de­ling: 8.1

Erik Beckers, GEA Bakel - Gesprekstechnieken

“Super prive training gehad, veel nieuwe inzichten gekregen. Eindelijk structuur in mijn gesprekken en toch het gevoel dat het niet een kunstje worrdt, maar een goed zakelijk sollicitatie gesprek.” - Be­oor­de­ling: 9.2

H. Loos, ABN Amro Bank - Selectiegesprekken met STAR

“Het is een training waarbij er veel ruimte is voor praktijkproblemen. Door de opzet krijg je ook voldoende tijd om cases te oefenen.” - Be­oor­de­ling: 8.0

W. T. R. Jansen, Ministerie van Defensie - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

“Dit is echt een training op maat. Van tevoren spreek je direct met de trainer. Zo leer je de trainer van tevoren kennen en worden jouw doelen besproken. Deze doelen worden tijdens de training besproken. Het is een interactieve training. De stof wordt opgebouwd, zodat je aan het eind van de dag naar huis gaat met het gevoel dat je echt iets geleerd hebt. Zeker een aanrader.” - Be­oor­de­ling: 8.6

M. Luiten, Kinderopvang 't Goudvisje - Selectiegesprekken met STAR

“Het is een training die op maat gesneden is en zeer toepasbaar op de praktijk!” - Be­oor­de­ling: 8.4

D. Kolstee, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) FMHaaglanden - Gesprekstechnieken

“Kleinschalige training met veel persoonlijke aandacht, waardoor goed afgestemd op ieders leerbehoefte. Deze training biedt een mooie combinatie van theorie die direct in de praktijk kan worden gebracht en zodanig ook goed naderhand nog in de praktijk te brengen is.” - Be­oor­de­ling: 8.8

A. Haasjes, Babbage Company - Selectiegesprekken met STAR

“Prima, met een goede focus op het doel van de training. Door het interactieve van de training was het niet moeilijk om de aandacht erbij te houden.” - Be­oor­de­ling: 9.2

S. Coenen, Metrohm Autolab - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

"De training gesprekstechnieken was leerzaam vooral het oefenen met je eigen casus. Er wordt gelachen maar soms een traan gelaten omdat het heel dichtbij komt. Maar bovenal bracht onze trainer Michaela Ehud het heel boeiend elke les met een interessante opdracht Totaal niet saai."

- Gesprekstechnieken en beïnvloeden

“De training is leuk en leerzaam, waarbij het gebruik van videoanalyse bij de rollenspellen zeker een toegevoegde waarde is. De stof was deels nieuw en deels bekend voor mij, maar desondanks was het ook voor het reeds bekende deel goed om e.e.a. weer eens op te frissen.” - Be­oor­de­ling: 8.0

J. Bakker, Topa - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

“De Learni- training heeft mij vooral bewust gemaakt van de verschillen tussen goede en minder goede manieren van communicatie en hoe dit leidt tot gedragsverandering. Dit heeft een positieve invloed en gevolg op klantvriendelijkheid, service naar anderen en uiteindelijk tot algehele samenwerking en relatieverbetering.” - Be­oor­de­ling: 7.4

M.J.H. van de Wetering, Advaita Yogacentrum - Gesprekstechnieken

"Hele leuke training! Veel geleerd en zeker goede tips om in het dagelijks leven toe te passen."

- Gesprekstechnieken en beïnvloeden

“Training op maat, passend bij jouw leerdoelen!” - Be­oor­de­ling: 8.0

D. Hanemaaijer, Regenboogschool - Gesprekstechnieken

“De training behandelt een uitgebreide hoeveelheid theorie zonder dat het saai wordt! Praktische voorbeelden en ervaringen van anderen dagen je uit om het geleerde meteen in de praktijk te brengen. Na het volgen van deze training ben je een beter uitgeruste en meer bewuste gesprekspartner en zijn je adviesvaardigheden weer up to date.” - Be­oor­de­ling: 8.8

I. van Riet, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) FMHaaglanden - Advies- en gesprekstechnieken

“' Leerzame en interessante training, waarin je leert hoe je een gesprek kan aangaan met bv slecht nieuws gesprek.'” - Be­oor­de­ling: 8.2

H.J. Kroon. DZB Leiden - Gesprekstechnieken

“De training heeft een goede balans tussen theorie en praktische haalbaarheid van gestelde doelen. Belangrijk was de sfeer, waardoor de deelnemers een goede inzet toonden voor de gesprekstechnieken en prima resultaten uit elkaar wisten te halen. De cursustijd vloog dan ook om. Geslaagde training.” - Be­oor­de­ling: 7.4

A. Jager, Gemeente Kampen - Gesprekstechnieken

“Erg prettige webinar die goede tips geeft in gesprekstechnieken. Voor mij ook ideaal omdat ik het op een eigen gewenst tijdstip kon bekijken.” - Be­oor­de­ling: 7.4

H. van Hout, Fontys Hogeschool van de Kunsten - Gratis webinar Gesprekstechnieken

“Een interessante leerzame training, waarbij ik veel tips heb gekregen. Ik ga deze tips zeker proberen toe te passen.” - Be­oor­de­ling: 8.8

C.J. van der Tak, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) - Gesprekstechnieken

“Inspirerende en deskundige traine. De training was goed afgestemd op onze specifieke vraag, vanuit hun expertise. De trainer had zich verdiept in ons werkveld, dat was prettig.” - Be­oor­de­ling: 9.2

S. Rump, Pactum - Selectiegesprekken met STAR

"Een aanrader voor iedereen."

- Gesprekstechnieken