Data zijn waardevol! En ze zijn belangrijk bij de besluitvorming binnen het bedrijf. Als we dat voor nu aannemen, kunnen we een stap verder zetten. Want waar moeten data aan voldoen als je ze waardevol wilt inzetten? Hoe maak je ze bruikbaar?

Voorwaarden voor waardevolle data

Je data zijn pas waardevol als je er iets mee kunt. Maar ook als je de basis in orde hebt. Een tweetal punten is daarbij heel belangrijk:

  • De verslaglegging moet juist zijn
  • De interpretatie moet juist zijn

Weet je je bedrijfsdata netjes vast te leggen en weet je hoe je deze data moet lezen, dan heb je zeer waardevolle informatie in handen. (We wilden hier eigenlijk zeggen dat je goud in handen hebt. Want echt, data kunnen je helpen bij belangrijke operationele en strategische beslissingen.)

Hoe maak je je bedrijfsdata bruikbaar?

Er zijn nog veel bedrijven die geen datadriven besluitvormingsproces hebben. Als we doorvragen bij de mensen in die bedrijven, blijkt vaak dat het gewoon niet lukt om de verzamelde data bruikbaar te maken. Toch is het bruikbaar maken van grote hoeveelheden data goed te doen. Jij kunt het ook! We zetten enkele tips op een rijtje:

  • Herzie je dataverzameling. Dataverwerkingsprogramma'shebben de laatste jaren ontzettend veel updates gehad. Neem alleen al Google Analytics, dat behoorlijk veranderd is. Er zijn functionaliteiten veranderd, de gebruikersinterface is anders en er zijn nog veel meer zaken omtrent dit veelgebruikte dataverwerkingsprogramma in een nieuw jasje gestoken. Het kan echt geen kwaad om je dataverzamelmethoden nog eens onder de loep te nemen. Is alles nog up-to- date? Doe je dingen verkeerd? Schakel eventueel de hulp van een expert in. Dat kan door iemand in te huren, maar ook door zelf te leren hoe je tegenwoordig je data het best verzamelt en analyseert. (LINK!) De verzameling van alle data is de basis!
  • Verzamel. Verzamel echt. Met deze tip bedoelen we: importeer data uit verschillende bronnen en voeg alle data samen. Je hebt data uit sociale media, Google Analytics, e-mailmarketingcampagnes, CRM's etc. Neem de tijd en moeite om al deze data naast elkaar te leggen. Je mag best een beetje streven naar een zo compleet mogelijk beeld. (Nee, dat krijg je nooit. Maar ernaar streven is goed!)
  • Combineer kwantitatief met kwalitatief Praat met je medewerkers! Zij hebben zoveel kennis in huis als het om dataverwerking gaat. Misschien weten ze dat zelf niet. Maar jij kunt expert worden in het filteren van bruikbare informatie. De bruikbaarheid van je gegevens hangt of staat met een juiste interpretatie. Door te weten wat er speelt (bij medewerkers, bij klanten en in de markt), kun je data veel waardevoller maken. Alleen als je de juiste conclusies trekt op basis van je kwantitatieve gegevens, kun je data gebruiken voor het (strategische en operationele) besluitvormingsproces.

Verder leren

Wil jij leren hoe je data het best inzet binnen je bedrijf? Neem deel aan één van onze trainingen. Je krijgt praktische tips om data straks op de juiste manier te kunnen verzamelen; en om alle gegevens bruikbaar en waardevol te maken.