Learnit Training
Cursus Omgaan met agressie
  • Sta sterker in je schoenen bij agressie op het werk
  • De-escaleer dreigende situaties met de juiste gesprekstechnieken
  • Ontdek je valkuilen en leer kalm blijven in moeilijke situaties
  • Krijg inzicht in verschillende soorten agressie
  • Leer je eigen emoties loskoppelen van de situatie en de ander

Agressie meemaken tijdens het werk is vaak beangstigend omdat je gevoel van veiligheid wordt aangetast. Door professioneel handelen kun je conflictsituaties de-escaleren: wel mét maar niet beheerst door emoties. In de tweedaagse cursus Omgaan met Agressie van Learnit leer je sterker in je schoenen staan bij dreigende situaties.

Ja, ik wil meer weten

“Intensieve training maar zeer leerzaam. Duidelijke uitleg en ruimte om je eigen obstakels te bespreken en te oefenen. Hierdoor begrijp je waarom je welke techniek moet toepassen om met de verschillende soorten agressie om te gaan. Je eigen conflictstijl wordt belicht en dit is heel belangrijk in je communicatie naar anderen. Je wordt je bewust van je verbeterpunten en krijgt handvatten om deze te oefenen.” - Be­oor­de­ling: 9.8

learnit Omgaan met agressie

Cursus Omgaan met agressie

Sta sterker in je schoenen bij agressie op het werk

Boze klanten. Demonstranten. Agressieve omstanders die hulpverleners belemmeren hun werk te doen. Mensen die menen recht te hebben op bepaalde privileges en dit op agressieve wijze laten merken. Of je nou in de zorg werkt, bij de politie, als deurwaarder, in de rechtbank, bij een overheidsinstelling zoals RIVM, UWV en SVB, of ergens anders; in elk beroep kun je met agressie te maken krijgen. Dit is vaak beangstigend omdat je gevoel van veiligheid wordt aangetast. Het is zeer begrijpelijk als je geraakt wordt door (verbale en fysieke) agressie bij conflicten; bij veel mensen roept dit emoties op.

Met jouw reactie kun je bepalen of een dreigende situatie escaleert of niet. Hierin kun jij zelf het verschil maken door emoties in goede banen te leiden, goed te timen en te verwerken in plaats van op te kroppen en te onderdrukken. In de tweedaagse cursus Omgaan met Agressie van Learnit leer je een professionele grondhouding aannemen bij verbale of fysieke agressie. Door training, oefening en ervaring word je steeds vaardiger in het de-escaleren van een moeilijke situatie.

De-escaleer dreigende situaties door professioneel handelen

Professioneel handelen is altijd bewust handelen, berustend op jouw eigen keuzes. Misschien wel mét emoties, maar niet beheerst door emoties. Tijdens onze tweedaagse training Omgaan met Agressie leren we jou hoe je sterker in je schoenen staat in dreigende situaties. Wat heb je daarvoor nodig?

1. Inzicht in je eigen gedrag: zelfkennis en een zekere mate van zelfcontrole.
2. Een goede inschatting van de situatie, afhankelijk van drie factoren:
het beroep dat je uitoefent
de concrete situatie waarin je je bevindt
je persoonlijkheid.
3. Vaardigheid in verschillende de-escalerende gesprekstechnieken.

De focus van onze agressietraining ligt op deze drie aspecten: situaties uit jouw dagelijkse praktijk, inzicht en zelfkennis.

Onderwerpen cursus Omgaan met Agressie

Tijdens de training Omgaan met Agressie komen onder meer de volgende onderwerpen aan bod:

Over agressie en conflicten

  • Verschillende typen conflicten
  • Verschillende soorten agressie
  • De lichamelijke en geestelijke effecten van agressie
  • De effecten van drugs en alcohol

Omgaan met agressief gedrag

  • Een probleemanalyse maken
  • Verschillende visies op hetzelfde conflict: feiten of interpretaties?
  • Gespreksvaardigheden: luisteren, samenvatten, doorvragen (en doorpakken)
  • Assertief zijn en timing
  • Frustratie voorkomen
  • Problemen oplossen
  • Grenzen stellen
  • Omgaan met kritiek en kalm blijven
  • Confrontaties aangaan

De organisatorische kant van agressie

  • Bewustzijn vergroten en een open cultuur creëren
  • Collegiale steun geven en ontvangen (buddy-support, lees meer bij Borging)
  • Nut en noodzaak van het melden van incidenten (protocol opstellen, lees meer bij Borging)

Borging: buddy-support en protocol opstellen

Aan het eind van de cursus Omgaan met Agressie stellen we een plan van aanpak voor het geven en ontvangen van collegiale steun (buddy-support). Hierdoor wordt de drempel om elkaar om hulp te vragen op de werkvloer lager. Naderhand evalueren we de training mondeling en schriftelijk. Enige tijd na de training nemen we weer contact op met je om te kijken hoe het gaat in de praktijk. Heb je behoefte aan extra ondersteuning? Dan plannen we een moment om uit jouw dagelijkse praktijk cases te behandelen en jouw kennis en ervaring te verdiepen. Ook kunnen we je verder helpen  met het opstellen van een protocol.

Lesmethodiek

In de training Omgaan met Agressie wisselen we af tussen ervaren, experimenteren met gedrag en technieken, reflecteren en theorie verkennen. Door deze dynamiek ervaar je direct wat het effect is van nieuw gedrag. Tijdens de agressietraining nodigen we jou voortdurend uit te reflecteren en verbanden te leggen met jouw dagelijkse praktijk. Daardoor krijg je steeds meer inzicht. En je herkent steeds beter welke technieken succesvol zijn voor jou. Dit vergroot de kans op daadwerkelijke gedragsverandering. Zo stimuleren we jou het eigenaarschap te nemen over je eigen groeiproces.

Maatwerk

De omschrijving hierboven geeft je een goede indicatie van hoe de agressietraining er globaal uitziet. De exacte inhoud van de cursus Omgaan met Agressie hangt af van de voorkennis, praktijkervaring en leerdoelen van de deelnemers. Je begint met een individueel intakegesprek waarin je jouw persoonlijke leerdoelen formuleert. Op basis daarvan wordt het definitieve programma van de training bepaald.

Doelgroep training Omgaan met Agressie

De cursus Omgaan met Agressie is bedoeld voor iedereen die dreigende situaties – verbaal én fysiek - wil leren de-escaleren door een professionele grondhouding aan te nemen als er sprake is van agressie. Bijvoorbeeld zorgmedewerkers, hulpverleners, gemeenteambtenaren en andere overheidsmedewerkers. Maar ook onder meer deurwaarders, medewerkers in een winkel, op een helpdesk of bij een klantenservice hebben baat bij deze agressietraining.

Resultaten cursus Omgaan met Agressie

Na afloop van de training Omgaan met Agressie:

  • kun je verschillende typen conflicten onderscheiden.
  • kun je verschillende soorten agressie onderscheiden.
  • weet je waarom verschillende visies op hetzelfde conflict tot agressie kunnen leiden.
  • kun je de oorzaken van agressie benoemen.
  • weet je hoe verslavingsproblematiek kan leiden tot agressie.
  • kun je een probleemanalyse maken en de juiste aanpak bepalen.
  • ben je in staat om oplossingsgericht te werken in conflictsituaties.
  • ken je meerdere de-escalatietechnieken en gesprekstechnieken en kun je ze bewust toepassen.
  • weet je hoe je frustraties voorkomt en grenzen stelt.
  • weet je hoe je een open en positieve grondhouding aanneemt in dreigende situaties.
  • ken je je eigen valkuilen en weet je hoe je jezelf daartegen wapent, waardoor je minder kwetsbaar bent in moeilijke situaties.
  • heb je meer controle, doordat je je eigen emoties weet los te koppelen van de situatie of de ander.
  • weet je wanneer andere middelen ingezet moeten worden in agressieve situaties.
  • weet je waarom collega’s opvangen en spanningsverlichting (buddy support) belangrijk is.

Voorkennis

Om deel te nemen aan de cursus Omgaan met Agressie heb je geen specifieke voorkennis nodig. 

Opmerking


Taal

De training wordt standaard verzorgd in het Nederlands. De trainer beheerst de Engelse taal. Er kan gebruik gemaakt worden van Engelstalig cursusmateriaal. Bij inschrijving van minimaal 3 deelnemers kan de training ook geheel in het Engels verzorgd worden.

Investering

Vermelde prijzen zijn per persoon, inclusief cursusmateriaal. Bij de trainingen op locatie is een lunch inbegrepen.

Op locatie Online
Duur 2 dagen 4 sessies van drie uur
Prijs per dag, excl. btw € 475,- € 390,-
Totaal, incl. btw € 1149,50 € 943,80

Certificaat

Na afronding van de training wordt een Learnit-certificaat uitgereikt als bewijs van deelname.


Online

We organiseren deze training ook online. Hiervoor maken we gebruik van Webbex of Zoom. Inloggen met Skype is ook mogelijk. Op verzoek kan deze training ook met Microsoft Teams worden georganiseerd.

De training duurt 4 sessies van 3 uur, verspreid over 4 weken.

  • Tot een jaar na de training mag je gratis nóg een keer deelnemen.
  • Tegen bijbetaling van de cateringkosten mag je ook nog aan een klassikale training meedoen.

Referenties

De cursus Omgaan met agressie is beoordeeld met een gemiddelde van 8.5.

“Intensieve training maar zeer leerzaam. Duidelijke uitleg en ruimte om je eigen obstakels te bespreken en te oefenen. Hierdoor begrijp je waarom je welke techniek moet toepassen om met de verschillende soorten agressie om te gaan. Je eigen conflictstijl wordt belicht en dit is heel belangrijk in je communicatie naar anderen. Je wordt je bewust van je verbeterpunten en krijgt handvatten om deze te oefenen.” - Be­oor­de­ling: 9.8

N. van den Esschert, CAI Harderwijk - Omgaan met agressie

“De training was op maat, vraaggericht en boeiend.” - Be­oor­de­ling: 7.8

J. Teuben, Trema - Omgaan met agressie

“Deze training heeft mij geleerd om mijn persoonlijke belemmeringen steeds beter te hanteren en te leren (h)erkennen. Met heel veel bruikbare tips. Een aanrader!” - Be­oor­de­ling: 8.2

K. Vangermeersch, ATMP Services B.V. - Omgaan met agressie

“Een zeer praktijkgerichte training met veel aandacht voor persoonlijke situaties. Ik ben uiterst tevreden over de inhoud qua niveau en professionaliteit van de trainer, duur van de training, lestempo en variatie tussen theorie en praktijk. De trainer is zeer professioneel en weet waar zij het over heeft. Ze is gepast informeel en zeer klantgericht en klantvriendelijk. Een goede inspirator en kan goed cursisten motiveren en info uitleggen. Goede bereikbaarheid locatie, mooie uitstraling entree en ruimte, vriendelijke receptie medewerkers, prettige sfeer en heerlijke lunch. Daarnaast heb ik plezierig en professioneel klantcontact gehad met de organisatie.” - Be­oor­de­ling: 9.2

S.D.J. Wien - Omgaan met agressie

“De training is voor mij erg zinvol en leerzaam geweest. Er wordt gebruik gemaakt van rollenspellen, waardoor je goed kunt reflecteren op je eigen handelen. Ook duidelijk inzicht wordt er gegeven in welke gedrag ander gedrag uitlokt. Het is voor mij goed geweest mezelf bewust te worden van verschillende soorten gedragingen en vooral hoe je een gesprek zo kunt keren dat het niet uitloopt op verbale agressie (of zo min mogelijk). Daarnaast is de trainer erg leuk, en de organisatie goed te bereiken. Erg interessante en leerzame training dus!” - Be­oor­de­ling: 8.0

P.S. Kempen, GGD Hollands Midden - Omgaan met agressie

“ik vond het een leerzame traing, waar ik zelf heel veel van heb meegekregen.” - Be­oor­de­ling: 10.0

G. Palas, SU International Zorg - Omgaan met agressie

“Leerzaame training waar je iets mee kan in mijn werk.” - Be­oor­de­ling: 8.9

P. Prins, Fides Wonen - Omgaan met agressie

“Zeer praktische en prettige cursus waarbij theorie en praktijk elkaar goed aanvullen.” - Be­oor­de­ling: 8.9

Joey Wiegman, Versluisgroep B.V. - Omgaan met agressie

“Ik ben erg tevreden over de inhoud van de training. Er was veel interactie. De theorie werd met behulp van voorbeelden (uit de praktijk) toegelicht. Alles was duidelijk. Er was veel variatie in uitleg en opdrachten, waardoor je alert bleef en de dag snel voorbij ging. Tijdens de training is mij duidelijk geworden wat agressie precies inhoudt en hoe ik hier in mijn functie het beste mee om kan gaan. Op een correcte manier word je met jezelf geconfronteerd, zodat je weet hoe jij zelf reageert in bepaalde situaties waarbij agressie de hoofdrol speelt. Door goede tips van collega's en de docent kreeg je de mogelijkheid jezelf te verbeteren. Ik kwam erachter dat ik al redelijk goed weet te handelen m.b.t. agressie, maar ook dat is fijn om te horen/zien. Ik ben nu zekerder van mijzelf en ik kan mij voorstellen dat sommige mensen echt baat hebben bij deze training. In sommige functies is het heel belangrijk (met name voor de veiligheid) om te weten hoe je met agressie en (verbaal) geweld om moet gaan! Het was ook erg leuk en leerzaam om met een acteur te werken.” - Be­oor­de­ling: 8.4

H.J. Brinks, Mijande - Omgaan met agressie

“De training "omgaan met agressie" is een uitstekende training om inzicht te krijgen in jezelf en je collega's.” - Be­oor­de­ling: 8.3

S. Kievit, Ad Hoc - Omgaan met agressie

“Ik vond het inhoudelijk een goede training. De trainer was goed ingelezen en goed voorbereid. De dag was goed verzorgd; al met al een leuke ervaring.” - Be­oor­de­ling: 7.0

M. Anink, APM Terminals Rotterdam B.V. - Omgaan met agressie

“Het is een heel praktische training, meteen goed toe te passen. Ook de theoretische kant was interessant en versterkte het praktische gedeelte. Het oefenen met een acteur was spannend maar ontzettend leerzaam. Ik denk dat ik nu beter met agressie om kan gaan.” - Be­oor­de­ling: 8.5

Andrea Dijkman-Stam, INOVA - Omgaan met agressie

“Een leerzame training waar je in de praktijk veel nut van kunt hebben.” - Be­oor­de­ling: 8.6

P.J. Bakelaar, Fides Wonen - Omgaan met agressie

“Een waardevolle training voor hen die op een juiste wijze hun klanten willen benaderen en daar nog onvoldoende ervaring in hebben.” - Be­oor­de­ling: 7.6

J.G. Maliepaard, Fides Wonen - Omgaan met agressie

“Interessante cursus met herkenbare onderdelen. Erg fijn om de eigen casus te kunnen oefenen met een geweldige acteur.” - Be­oor­de­ling: 8.4

H.L. Morel van Mourik, Provincie Fryslân - Omgaan met agressie

“Ik vond het een zeer leerzame en ook leuke training. Goede oefeningen waar je zeker wat mee kan! De agressietraining vond ik erg interessant. Voor het leren omgaan met bepaalde omstandigheden, maar ook het leren kennen van een stukje van jezelf! Ik heb de cursus met veel plezier gedaan!” - Be­oor­de­ling: 8.9

A. Tauran, Ad Hoc - Omgaan met agressie

“Als je een goed begin van inzicht wilt krijgen in het herkennen en omgaan met agressie, dan is deze training aan te bevelen.” - Be­oor­de­ling: 7.1

Gerda Kan, INOVA - Omgaan met agressie

“Goede training met een perfecte balans tussen theorie en praktijk, waarbij het geleerde ook goed toe te passen is in het dagelijkse werk.” - Be­oor­de­ling: 9.0

P.C. Klink, Fides Wonen - Omgaan met agressie

“We hebben goed diverse situaties met klanten kunnen oefenen.” - Be­oor­de­ling: 7.0

P. Vijfhuizen, Fides Wonen - Omgaan met agressie

“Je begint met het idee: ik zie wel wat het wordt. Dan ga je merken dat je er wel eens wat aan kan hebben. Maar dan, als je echt bezig bent weet je pas goed hoe je bepaalde vormen van agressie kunt filteren. Echt een aanbeveling van mijn kant.” - Be­oor­de­ling: 9.6

G. Scholten, Mijande Wonen - Omgaan met agressie

“Goede cursus prettige lerares en zeker aan te bevelen als de cursus bij je werk past” - Be­oor­de­ling: 8.3

H.T. de Vries, Provincie Fryslân - Omgaan met agressie

“Een aanrader! Leer effectief omgaan met agressie/gedrag.” - Be­oor­de­ling: 8.8

B. Kutuk, SU International Zorg - Omgaan met agressie

“De training was erg praktijkgericht, je kan direct aan de slag met het geleerde.” - Be­oor­de­ling: 8.4

R. Mulder, Mijande - Omgaan met agressie

“Leuke training die in de dagelijkse praktijk goed te gebruiken is.” - Be­oor­de­ling: 8.0

M.I. Slui, Fides Wonen - Omgaan met agressie

“Zeer leerzame training, waar je veel uit kan putten in dagelijkse werksituaties.” - Be­oor­de­ling: 8.7

D. van den Berg, Ad Hoc - Omgaan met agressie