« Terug naar alle thema's

Trainingen Excel

Je kunt bij Learnit Excel cursussen volgen op alle niveau's. Van de basis cursus Excel tot aan de cursus Excel Expert. In alle versies, van Excel 2010 tot en met Excel 2016 en Office 365. Daarnaast kun je de Excel cursussen ook als e-learning volgen.

Om vast te stellen welke cursus voor jou geschikt is, stellen wij een online cursuswijzer beschikbaar.

“Bij de cursus die ik heb gevolgd kon ik mijn eigen lestempo bepalen. Ook bestond daarmee de mogelijk om aan bepaalde hoofdstukken meer aandacht te geven dan aan andere delen van het lesmateriaal, die voor mij minder van toepassing waren. Ik heb deze wijze van cursus volgen als zeer plezierig ervaren.” Training: Excel Basis - Beoordeling: 7.9

P. Sleurink, Prorail

“Twee dagen training gehad in Excel Basic 2013. De leuke opdrachten uit het lesmateriaal hebben meer gebracht dan jaren zelf ploeteren en proberen. Zeker de moeite waard!” Training: Excel Basis - Beoordeling: 9.2

J. Spoelder, BOAL B.V.

“This training will save a lot of time in future because of all the tips and trix we learned.” Training: Excel 2010 Intermediate and Pivot tables - Beoordeling: 8.4

P. van Hulten, Crucell Holland B.V.

“Prima training - prettig om mijn eigen tempo te kunen bepalen - goede ondersteuning - heldere lesstof - direct toepasbaar in de praktijk.” Training: Excel Basis - Beoordeling: 9.3

G.J.E. Stomp, Rabobank

“De training Excel 2010 vervolg werd door een deskundige trainer gegeven. Het boek met opdrachten die je zelf moest doorlopen was afwisselend. De twee lesdagen vlogen voorbij. Lesboek met opdrachten niet geheel doorlopen dus verder thuis afmaken daar de trainer een link heeft doorgestuurd.” Training: Excel Vervolg - Beoordeling: 7.6

B.A.J. Bastiaansen, ENGIE services Nederland B.V.

“Was goed geregeld, en de les was duidelijk.” Training: Excel 2003 Basis - Beoordeling: 7.7

M. Kanis, Detailresult Services

[link]

De 4 belangrijkste redenen om Access met Excel te gebruiken

Binnen de Office-productenfamilie kun je programma’s combineren in het gebruik. Zowel Access als Excel heeft verschillende voordelen en een aantal verschillende functies. Maar waarom zou je voor één van de twee moeten kiezen? Het combineren van Access en Excel brengt namelijk een aantal voordelen met zich mee! Als je gegevens opslaat in Access en er verbinding mee maakt vanuit Excel kun je profiteren van de voordelen van beide programma’s. We hebben 4 redenen voor je op een rijtje gezet om deze twee programma’s samen te gebruiken.

1. Een Excel-werkblad naar Access kopiëren. Een goed begin is het kopiëren van gegevens van Excel naar Access. Je kunt een Access-tabel aanmaken en deze weergeven in de gegevensbladweergave, welke lijkt op een Excel werkblad. In de gegevensbladweergave kun je de algemene taken bij het maken van een tabel meteen uitvoeren. Veel eenvoudiger is als je gegevens uit Excel kopieert en plakt in Access. Op deze manier hoef je niet eerst een tabel aan te maken of een tabel te openen in de gegevensbladweergave, maar wordt automatisch gevraagd of de gegevens kopteksten bevatte, wordt het goede gegevenstype gebruikt en is de Access-tabel gemaakt.

2. Een koppeling maken naar Excel vanuit Access. Een andere eenvoudige manier om voordelen van Excel én Acces te gebruiken, is door een Excel-tabel te koppelen aan een Access-tabel. Met het gebruik van een Access-koppeling kun je de gegevens in Excel bewaren, maar ook regelmatig gebruik maken van Access-functies. Als je wijzigingen wilt toepassen, kun je deze aanbrengen in Excel en vervolgens in de Access-tabel vernieuwen. Je kunt de inhoud van de tabel niet bewerken in Access.

3. Access-rapporten maken met Excel gegevens. Als je alle gegevens vanuit Excel hebt verzameld in Access, kun je profiteren van een reeks hulpprogramma’s voor het maken van rapporten. Door gebruik van opties als ‘wizard Rapport’, ‘Indelingsweergave’ of één van de andere vele besturingselement wizards en -galerieën, kun je eenvoudige rapporten, groeps- en overzichtsrapporten, grafische rapporten en subrapporten maken.

4. Filteren, sorteren en query’s uitvoeren in Access. In Access kunnen gegevens vanuit Excel gefilterd en gesorteerd worden in een gegevensbladweergave, zonder dat opnieuw een nieuwe gebruikersinterface geleerd moet worden. De pictogrammen, opdracht menu’s, citeria en dialoogvensters lijken sterk op elkaar. Deze filters kun je vervolgens ook opslaan en sorteren. In Access kun je query’s aanmaken zonder überhaupt te weten waar SQL voor staat. Dit kun je doen met vier query wizards.

Cursus Access

Wil jij meer leren Access? Learnit biedt trainingen over Access aan op verschillende niveaus. Tijdens de 2-daagse training Acces Basis gaan we in op de structuur van databases en leer je hoe je deze kunt benaderen met Access. Tijdens de 2-daagse training Acces Vervolg ligt het accent op het ontwikkelen in Access en ga je aan de slag met relaties tussen tabellen, complexe formulieren en beveiliging. Klik hier voor alle trainingen op het gebied van Access..

[link]

Blijf up-to-date met de nieuwste functies van Excel!

Excel is een van de meest gebruikte softwareprogramma’s op de werkvloer. Het is dan ook niet geheel onverwacht dat het wereldwijd miljoenen gebruikers kent. Door de jaren heen zijn er veel updates geweest om Excel uit te breiden. Wil jij weten welke functies Excel recentelijk (in 2019 en 2020) heeft vrijgegeven? Lees dan deze blog en kom erachter of er interessante mogelijkheden voor jou tussen zitten!

1. Basisfuncties

Een aantal basisfuncties die de afgelopen twee jaar zijn geïntroduceerd zijn onder andere:

  • SAMENV. of Met deze functie kun je de tekst uit verschillende cellen samenvoegen. Deze functie lijkt veel op de functie TEKST.SAMENVOEGEN maar het verschil is dat SAMENV. naast celverwijzingen ook bereikverwijzingen ondersteunt. Dit werkt dus een stuk sneller!
  • COMBINEREN. Deze functie heeft veel weg van de join command in SQL. De functie laat je namelijk teksten van meerdere bereiken met elkaar combineren. Je kunt ieder item van elkaar scheiden door scheidingstekens te gebruiken. Met scheidingstekens bedoelen we één of meerdere tekens die tussen aanhalingstekens staan of een verwijzing naar een geldige tekstenreeks.
  • ALS.VOORWAARDEN. Met deze statement is Excel in staat om de grootste of kleinste waarde in een bereik aan te geven die aan een of meerdere criteria voldoet.

2. Draaitabel functies

Naast een aantal basisfuncties zijn er de afgelopen jaren ook een aantal handige draaitabel mogelijkheden bijgekomen:

  • Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om namen automatisch aan te passen in het werkblad;
  • De draaitabel geeft daarnaast automatische detectie van relaties aan;
  • Bovendien kan je de standaard indeling aanpassen naar je persoonlijke voorkeur;
  • Ook zijn er nu knoppen die ervoor zorgen dat je kunt inzoomen op je draaigrafieken;
  • En tot slot kun je namen automatisch aanpassen in bijvoorbeeld je werkblad.

3. Excel grafieken

Wist je dat Excel de laatste twee jaar ook twee nieuwe soorten grafieken heeft toegevoegd?

  • Trechterdiagram. Met een trechterdiagram kun je een grafiek maken die verschillende waardes aangeeft over verschillende periodes of fases. Denk bijvoorbeeld aan een trechter die de verschillende fases richting verkopen op je website aangeeft. Bovenin zou kunnen staan hoeveel consumenten je webpagina bezoeken, gevolgd door het aantal consumenten dat op een product klikken, gevolgd door het aantal consumenten dat producten in zijn of haar winkelmandje stoppen en tot slot het aantal consumenten dat daadwerkelijk producten kopen in jouw webwinkel.
  • Kaartgrafiek. Met deze grafiek ben je in staat om waarden met elkaar te vergelijken en categorieën weer te geven in verschillende geografische regio’s. Deze functie is vrij specifiek en vereist dan ook dat je gegevens geografische regio’s bevatten.

Trainingen Excel

Wist je dat Learnit negen verschillende Excel trainingen aanbiedt? Van de training Excel Basis tot aan Excel Expert en van Excel Draaitabellen, formules en functies tot aan Excel PowerPivot, Learnit heeft het allemaal in huis! Voor een compleet overzicht van onze Excel trainingen, klik hier voor meer informatie.

[link]

De verschillen tussen SQL en Excel

Veel mensen gebruiken Excel voor (relatief eenvoudige) data-analyses. Wanneer je gecompliceerdere analyses in Excel wil uitvoeren, loop je tegen een aantal problemen aan. Zo maak je snel een foutje wat vervolgens lastig is om op te sporen en is Excel erg traag wanneer je met grote datasets werkt. Bovendien is het ook lastig om een eerder gebruikte analyse te reproduceren, omdat het enige moeite kost om na te gaan welke stappen eerder zijn ondernomen. Deze problemen kun je gemakkelijk voorkomen door slim gebruik te maken van de programmeertaal SQL. Denk jij eraan om over te stappen van Excel naar SQL? Dan is het belangrijk om rekening te houden met de volgende verschillen en eigenschappen!

  • SQL is een programmeertaal, Excel is een programma. Voordat je overstapt van Excel naar SQL is het handig om je te realiseren dat SQL een programmeertaal is en dat het gebruik van SQL dus verschilt met Excel. Wanneer je Excel wil gebruiken, klik je op het groene icoontje op je computer. Bij SQL werkt dit echter wat anders. Wanneer je SQL wil gebruiken, zal je eerst een database programma moeten kiezen, die vervolgens kan communiceren met SQL. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld MySQL of Oracle. Wil jij leren hoe je SQL toe kan passen in dergelijke databases? Kijk dan eens naar onze training MySQL basis of Oracle Database: SQL Fundamenten deel I.
  • Data is opgeslagen in een database versus de data is opgeslagen op je computer. Een ander belangrijk verschil tussen SQL en Excel is de plek waar je je data opslaat. Als je data wil gebruiken in Excel is het van belang dat je data(file) is opgeslagen op je eigen computer. Kortom, je hebt de data die je wil gebruiken bij de hand. Voor SQL ligt dit iets ingewikkelder. Je schrijft en stuurt zogenaamde ‘queries’ in SQL naar een database. Deze database levert jou vervolgens de informatie waar je om vraagt in je queries. Vervolgens worden de gegevens opgeslagen in een database en georganiseerd in tabellen. Een groot voordeel hiervan is dat het goed te achterhalen is welke gegevens je opvraagt.
  • Waar kun je SQL het beste voor gebruiken versus waar kan je Excel het beste voor gebruiken? SQL kun je het beste gebruiken als je te maken hebt met grote datasets. Bovendien kun je SQL gemakkelijk gebruiken in verschillende databases. Het belangrijkste voordeel van SQL is misschien wel dat je fouten gemakkelijk kunt achterhalen en aanpassen waar nodig. Dit maakt je data-analyses een stuk betrouwbaarder. Excel kent zo zijn eigen sterke kanten. Het is bijvoorbeeld mogelijk om handmatig data in te voeren, waardoor het programma redelijk flexibel is. Bovendien is het programma in staat om bijvoorbeeld spell-checks uit te voeren, waardoor je fouten in namen of kolommen gemakkelijk opspoort. Het belangrijkste voordeel aan werken met Excel ten opzichte van SQL zijn de visualisatie mogelijkheden die het programma kent. Tabellen, grafieken, taartdiagrammen, het is allemaal mogelijk in Excel.

Trainingen SQL

Wist je dat Learnit diverse trainingen in SQL aanbiedt? Tijdens onze training SQL Basis leer je onder andere hoe je gemakkelijk relevant gegevens kunt ophalen uit je database. In de training SQL Vervolg komen niet alleen de basisbegrippen binnen SQL aan bod, maar spelen we ook in op diepere SQL commando’s, in de vorm van T(ransact)-SQL. Daarnaast bieden we ook een training SQL Report Builder aan. SQL Report builder biedt verschillende visualisatie mogelijkheden, waardoor je van je gegevens een professioneel rapport kunt creëren. Ideaal als je bijvoorbeeld een management rapportage wil maken! Klik op de onderstaande oranje knoppen voor meer informatie over een van de bovengenoemde SQL trainingen of klik hier voor het gehele overzicht in SQL trainingen van Learnit.