« Terug naar alle thema's

Trainingen Methodieken

"Prima training" Beoordeling: 0

“Een leerzame cursus waarbij de docent goed heeft ingespeeld om onze vragen/leerdoelen te beantwoorden. Goed interactief en met humor les gegeven.” Training: SharePoint: zelf een teamsite opzetten - Beoordeling: 8.2

Nancy Evans-Luthart, PGB Pensioendiensten

"Leuke, praktische training." Beoordeling: 0

“Een zeer interessante cursus waar ik zelf heel veel aan heb. Ik ga zeker dingen toepassen binnen ons bedrijf welke ik tijdens de cursus heb geleerd. Ik heb ook een hele andere kijk gekregen op het bedrijf waar ik werkzaam ben. Ik zie eigenlijk nu pas welke dingen bij ons verbeterd zouden kunnen worden. En daar ga ik ook zeker aan werken.” Training: Teamleiding en teambuilding - Beoordeling: 9.6

M. Aafjes, Hiltex Technische Weefsels B.V.

“Een leerzame cursus waarbij de docent goed heeft ingespeeld om onze vragen/leerdoelen te beantwoorden. Goed interactief en met humor les gegeven.” Training: SharePoint: zelf een teamsite opzetten - Beoordeling: 8.2

Nancy Evans-Luthart, PGB Pensioendiensten

“Learnit is een professionele organisatie, ik heb persoonlijk al meerdere malen op verschillende manieren gebruik mogen maken van de trainingen die mij geboden werden. Persoonlijk heb ik hier veel aan gehad, en breng een deel nog dagelijks terug in de praktijk, en belangrijk is dat Learnit niet stopt naar een dag training, maar ook in de tijden erna nog de nodige aandacht heeft voor de klant.” Training: Teambuilding - Beoordeling: 8.4

W. Pater, Brandweer Barneveld

[link]

Wat houdt de RET-methode precies in?

Vaak zijn het niet de gebeurtenissen zelf die ons van streek maken, maar de manier waarop we over deze gebeurtenissen nadenken en de manier waarop we daarmee omgaan. De RET-methodiek van psycholoog Albert Ellis is speciaal gericht op het leren omgaan met deze belemmerende gedachten over gebeurtenissen. De gedachte achter deze methodiek is dat iedereen met behulp van het zogenoemde ABC-schema en met een stappenplan, zelfverzekerder in zijn schoenen komt te staan, met als gevolg dat je flexibeler met gebeurtenissen om weet te gaan en dat je besluitvaardiger op weet te treden wanneer dit nodig is. Merk je zelf dat je vaak aan het piekeren bent of uren wakker kunt liggen als er een belangrijk besluit zit aan te komen? Lees dan deze blog en kom erachter of de RET-methode zinvol kan zijn voor jou!

Waar staat RET voor?

De afkorting RET staat voor Rationeel Emotieve Therapie. Centraal binnen de RET-methode staat de relatie tussen het denken en de emoties. Het uiteindelijke doel van het toepassen van deze methode is om mensen weerbaarder te maken tegen stressvolle situaties. Zo focust de methode zich bijvoorbeeld op het omzetten van ineffectieve gedachten en gevoelens naar gedachten en gevoelens die juist wel effectief werken in een situatie die normaliter stress op zou kunnen leveren. Om dit voor elkaar te krijgen is het belangrijk dat je inzicht krijgt in de werking van je lichaam en geest, zodat je je eigen gedrag beter kunt begrijpen. Dit klinkt natuurlijk hartstikke mooi, maar hoe krijg je zoiets voor elkaar?

Het ABC-schema van RET

Het ABC-schema van RET houdt in dat er een gebeurtenis of aanleiding voor een bepaalde situatie plaatsvindt (A) waar je gedachten over hebt (B) en deze gedachten hebben vervolgens consequenties voor je eigen gedrag (C). Let op: het is belangrijk om je te realiseren dat de RET-methode ervan uitgaat dat de gedachten (B) de oorzaak zijn van je gedag (C) en dus niet dat een bepaalde gebeurtenis (A) de oorzaak is van je uiteindelijke gedrag (C). Oftewel, C wordt verklaard door B. Aan de hand van het ABC-schema kun je je vervolgens met behulp van acht verschillende stappen focussen op het veranderen van je eigen gedrag. Ben je benieuwd naar deze stappen? Bekijk dan eens onze training RET: stoppen met piekeren, waarin deze stappen uitgebreid aan bod komen.

Voor wie is de RET methode nuttig?

Twijfel je of de RET-methode nuttig kan zijn voor jou? Bekijk dan de onderstaande karakterschetsen om erachter te komen of deze methode aan jou besteed is:

  • De perfectionist. Gedachten die vaak bij een perfectionist opkomen zijn: “Ik mag geen fouten maken”, of: “Ik faal want ik had het beter kunnen doen”.
  • De rampendenker. Rampendenkers zijn mensen die vaak het idee hebben en soms ook uitspreken dat iets niets lukt of dat ze iets niet op tijd af gaan krijgen.
  • De liefdesverslaafde. Dit type mensen wil altijd door alles en iedereen leuk gevonden worden en vindt het daarom lastig om bijvoorbeeld grenzen aan te geven.
  • Het verwende nest. Hiermee worden types bedoeld die gewend zijn dat alles goed gaat. Wanneer dit vervolgens niet het geval blijkt te zijn, schieten ze in de stress.

Herken je jezelf niet in bovenstaande karakterschetsen? Ook dan kan de RET-methode waardevol zijn voor jou! Bekijk de training hieronder om meer te weten te komen over deze methodiek.

Training RET

Denk je na het lezen van deze blog dat de RET-methode wel eens een uitkomst zou kunnen bieden voor je eigen stress en gepieker? Bekijk dan eens onze training RET: stoppen met piekeren. In deze training komt niet alleen kennis aan bod over de RET-methode, maar ga je ook direct aan de slag met het oefenen van casussen. Dit zorgt ervoor dat je na deze training in staat bent om zelfverzekerder, flexibeler en besluitvaardiger op te treden! Klik hier om meer te lezen over de training of om je direct in te schrijven. [link]

Zó geef je goed advies!

De mate waarin je advies wordt begrepen, geaccepteerd en gebruikt hangt voor een groot deel af van hoe je zelf het advies brengt. Als adviseur ben jij ongetwijfeld de specialist in jouw vakgebied, maar hoe overtuig je andere mensen van jouw kennis en kunde? Met de tips in deze blog til je jouw adviesvaardigheden naar een hoger niveau!

  • Timing. Probeer je in te leven in de persoon of personen voor wie je advies is bedoeld. Denk na over de plaats en het tijdstip waarop je het advies geeft. Weet je toevallig dat iemand een drukke week heeft en dat diegene gestrest is? Misschien is het dan een beter idee om even met je advies te wachten.

  • Organiserend vermogen. Vergeet vooral niet dat jij de specialist bent en probeer dit ook uit te stralen. Wil je professioneel overkomen dan doe je er goed aan om ervoor te zorgen dat je zaakjes altijd op orde hebt. Zorg er dus voor dat je niet te laat komt en vergeet ook geen belangrijke afspraken of documenten.
  • Analyserend vermogen. Goed advies kun je eigenlijk pas geven nadat je eerst alle benodigde informatie hebt verzameld en geanalyseerd. Ga daarom altijd eerst in gesprek met de klant. Luister naar de klant maar stel zelf ook gerichte vragen. Het is belangrijk om op de hoogte te zijn van de situatie zodat je gericht advies kan geven.
  • Vooruit denken. Advies is veranderlijk. Als je een goede adviseur wil worden of blijven dan is het belangrijk om je ogen en oren open te houden. Verandert er iets binnen jouw vakgebied? Zijn er dingen waarmee rekening gehouden moet worden in de toekomst? Als adviseur is het belangrijk dat je op de hoogte bent van de nieuwe trends en ontwikkelingen binnen jouw vakgebied.
  • Communiceren. De manier van communiceren speelt een grote rol als je wil dat jouw advies ter harte wordt genomen. Let er daarom goed op met wat voor personen of organisatie je te maken hebt, en probeer je manier van communiceren hierop af te stemmen. Zorg er daarnaast ook voor dat de klant voor wie het advies is bedoeld, zich op zijn gemak voelt bij jou. Vraag bijvoorbeeld of die persoon zelf nog wat wil aankaarten voor het adviesgesprek, of biedt wat te drinken aan tijdens het gesprek.
  • Wil jij je eigen skills verbeteren op het gebied van adviesvaardigheden? Bekijk dan eens onze driedaagse training Adviesvaardigheden en leer je advies zo overtuigend mogelijk over te brengen, met resultaat! Ontwikkel daarnaast je eigen persoonlijke adviesstijl met behulp van een Learnit trainer.