Learnit Training
« Terug naar alle thema's

Trainingen Webdesign & webontwikkeling

De wereld van websites is een wereld van oneindige mogelijkheden en uitdagingen op het gebied van techniek en creativiteit. Van een eenvoudige, lichte basiswebsite tot een groots, kleurrijk ontwerp met flash: de keuze is aan jezelf. Of het nu gaat om het ontwikkelen van websites met Dreamweaver, het in orde maken van online beeldcontent met Photoshop of het schrijven van commerciële teksten: Learnit Training biedt webdesigntrainingen maatgericht aan, zowel individueel als voor grote groepen.

Cursusnaam Duur













































[link]

Dynamische websites maken met JavaScript

JavaScript is een veel gebruikte scripttaal die vooral toegepast wordt om dynamische webpagina's te maken. Het is, met andere woorden, een taal die interactie met bezoekers en gebruikers van een website mogelijk maakt. JavaScript wordt gebruikt via een browser en wordt ook op die manier gelezen (net zoals CSS en HTML). De code die in Javascript aanwezig is wordt uitgevoerd door de browser en eigenlijk gaat het hier om gewone platte tekst. Een tekstverwerker zoals Word kun je in dit geval dus niet gebruiken! Editors zoals Adobe Dreamweaver, Gedit of Notepad++ kunnen deze unieke code echter wel lezen.

De vele mogelijkheden van JavaScript

Elke webpagina die je interactief kunt gebruiken, waar bijvoorbeeld een menu uitrolt, maakt gebruik van JavaScript. Pagina's die zichzelf aanpassen zonder dat je er zelf iets voor moet doen of Instant Search op Google, waarbij alle mogelijke zoekresultaten al verschijnen nog voor je op zoeken hebt gedrukt: allemaal zijn het voorbeelden van toepassingen waar JavaScript gebruikt wordt. Het gaat dus om een scripttaal die wijdverspreid van toepassing is.

Met deze taal kan alles, zelfs heuse 3D games maken (hoewel dit natuurlijk een erg ingewikkeld proces is)! Kleinere opdrachten zoals het bouwen van een Mario-spel, een automatisch controlerende website of aanpassende advertenties zijn echter veel eenvoudiger te maken met JavaScript.

Enkele belangrijke tips bij het gebruik van JavaScript

Bij het beheren, schrijven en aanpassen van JavaScript worden tal van elementen gebruikt om de codetaal te schrijven. Het volgende overzicht geeft een aantal tips om nog méér uit JavaScript kunnen te halen:

1. Gebruik ===, niet ==

In Javascript zijn twee ´gelijkheidsoperatoren´ beschikbaar, die beide opgebouwd zijn uit gelijkheidstekens, uitroeptekens en dashes. Het is aan te raden om de driedubbele te gebruiken aangezien je dan geen problemen krijgt wanneer je met verschillende soorten werkt. Als je == en != gebruikt zal je wel problemen krijgen, omdat de JavaScript engine die waarden automatisch converteert.

2. Vermijd 'eval'

De 'eval' functie in JavaScript geeft je als gebruiker toegang tot de JavaScript compiler. Als je dus een string als parameter hiervan invoert, zal de compiler deze uitvoeren als JavaScript taal, waardoor de uitvoering ervan veel trager (en gevaarlijker) wordt!

3. Je script onderaan de pagina plaatsen

Als je een webpagina ontwikkelt wil je dat deze zo snel mogelijk laadt voor elke bezoeker. Als je een extern script toevoegt kan de browser echter niet verder laden voordat het complete bestand is geladen. Het gevolg? De gebruiker moet langer wachten op zijn pagina!

Als je gebruik maakt van JS-bestanden met extra functionaliteit (bijvoorbeeld event handlers voor bepaalde knoppen) dan laad je die het best onderaan de pagina, voor het einde van de body tag.

Méér over JavaScript

JavaScript is een onmisbare en belangrijk taal bij het ontwikkelen van webpagina's waar bezoekers iets aan hebben. De wereld van scripttalen is er echter geen eenvoudige, juist omdat er zoveel verschillende manieren zijn om de bezoekerservaring van een website uniek te maken. Hoe meer je hier als beginner dus over weet, hoe beter je die kennis kan toepassen om het beste uit je website te halen!

In onze driedaagse training maak je kennis met JavaScript. De training vormt een solide basis voor vervolgtrainingen over op JavaScript gebaseerde technieken en toolkits, zoals jQuery. Onder leiding van professionele trainers ga je zelf met JavaScript aan de slag, zodat het geen theoretisch concept blijft, maar je in de praktijk leert welke unieke resultaten je met deze script taal kunt bereiken.

[link]

De kracht van Adobe Illustrator

Designers en professionele illustratoren gebruiken het constant: Adobe Illustrator. Of je nu een cartoon wil maken of een professionele achtergrond illustratie. Met Adobe Illustrator kan het allemaal. Het is niet voor niets dat het programma in de top 3 staat van meest gebruikte ontwerpsoftware. Het programma leent zich uitstekend voor het maken van vakkundige illustraties, logo's, en iconen en zorgt ervoor dat er geen kwaliteit verloren gaat wanneer je het formaat aanpast. Met een beetje basiskennis kan iedereen aan de slag met Adobe Illustrator omdat het programma erg gebruiksvriendelijk is. Maar wat is precies de kracht van deze geavanceerde software? We zetten de belangrijkste kenmerken en tips voor je op een rij.

De beste kleuren voor jouw ontwerp

Voordat je begint aan een ontwerp is het belangrijk om te bekijken waarvoor het uiteindelijk wordt gebruikt. Wordt de afbeelding weergegeven op beeld, kies dan bij de documentinstellingen voor de RGB-kleurmodus. Dit voorkomt dat de door jou gekozen kleuren op een andere manier weergegeven worden dan door jou bedoelt is. Wanneer je afbeeldingen heb gemaakt die worden afgedrukt, zoals bijvoorbeeld een poster of een flyer, zorg dan dat de kleurmodus op CYMK staat. Waar je dit kunt vinden? Wanneer je Illustrator hebt geopend ga je naar 'Bestand' en daarna naar de 'Documentkleurmodus'. Hier kun je kiezen uit RGB of CYMK. Gegarandeerd de juiste kleurmodus met Adobe Illustrator!

Simpel maar effectief

Adobe Illustrator is sinds 1987 op de softwaremarkt verkrijgbaar en zorgt tot de dag van vandaag voor pixel perfecte illustraties. Het programma werkt met vectorafbeeldingen: simpele basisvormen, zoals punten, lijnen en geometrische vormen, die uiteindelijk samengevoegd worden tot een complex eindproduct. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het maken in Adobe Illustrator. Een voordeel van de ontwerpsoftware is dat je de illustratie kan opdelen in lagen. Deze lagen zorgen ervoor dat je op het door jou uitgekozen deel van de afbeelding kan werken en dat de rest onbewerkt blijft. Maak je per ongeluk een fout? Geen nood! Druk op CTRL + Z (voor Windows) of Cmd + Z (Voor Mac) en je kunt weer verder waar je gebleven was.

Perfecte lijnen en 3D

Je kunt vrij eenvoudig strakke lijnen maken met Adobe Illustrator. Maar wat als je een 3D tekening wil maken? Ook daar heeft het programma een handig hulpmiddel voor, namelijk het perspectiefraster. Met dit raster kun je zelf kiezen vanuit welk perspectief je wilt tekenen en kun je de lijnen over het raster heen trekken, zodat deze kaarsrecht en volledig naar jouw wensen zijn gezet. Je kunt het perspectiefraster vinden onder 'Weergave' waar je 'Perspectiefraster' ziet staan. Wanneer je hierop klikt zie je dat je kunt kiezen uit een een-, twee- en zelfs driepuntraster. Als je hierop hebt geklikt kun je ten alle tijden kiezen om het raster te vergrendelen of te draaien. Gebruiksvriendelijkheid ten top!

Cursus Illustrator CC Basis

Wil je leren wat er allemaal mogelijk is met Illustrator? In onze driedaagse training Illustrator CC Basis leer je de basistechnieken voor het tekenen in Illustrator en maak je kennis met de meest indrukwekkende mogelijkheden van de software. Omdat de training volgens de Open Leervorm wordt gegeven kan de inhoud en de diepgang van de onderwerpen altijd worden afgestemd op jouw persoonlijke leerdoelen en leertempo.

[link]

Contentmarketing: wat is jouw verhaal?

Bij contentmarketing zijn advertenties nog steeds aanwezig, maar er wordt niet meer gepusht om voor een bepaald product te kiezen. Door creatieve en waardevolle inhoud te bieden aan (potentiëe) klanten wordt er geprobeerd om een gedragsverandering teweeg te brengen. Met contentmarketing gaan we dus eigenlijk proberen om het natuurlijke afweersysteem van mensen tegen reclame te omzeilen door het commerciële aspect naar de achtergrond te verplaatsen. We draaien het hele marketing model om. Allereerst gaan we kijken waar mensen op zoeken om te achterhalen waar vraag naar is. Deze vragen worden beantwoord en op die manier probeer je ze naar je toe te trekken.

Waarom kiezen voor contentmarketing?

Op het huidige internet, het web 2.0, is een bijzondere verandering aan de gang. Er vindt steeds meer interactie plaats en mensen beoordelen gemakkelijk merken en organisaties. Tijdens het internetten zijn mensen niet op zoek naar advertenties, maar naar informatie. De kunst is dat jij degene moet worden die waardevolle informatie gaat verstrekken. Marketeers willen graag geloven dat mensen de hele dag over merken praten, maar dat is natuurlijk niet het geval. Traditionele marketing wordt over mensen uit gesproeid, terwijl niemand daarop zit te wachten. Contentmarketing werkt dus precies andersom. De doelgroep speelt een hele belangrijke rol.

Doelgroep staat centraal

Als de doelgroep te groot is gaat deze strategie niet werken. Je moet werken met een bepaald persoon voor ogen waarvoor je de campagne op gaat starten. Houd rekening met je publiek en ga de conversatie aan om in kaart te krijgen wat nu precies is waar ze naar ze op zoek zijn. Dat kan soms best wel ingewikkeld zijn, want vaak weet je van tevoren nog helemaal niet wie precies jouw doelgroep is. Bedenk dus goed voor wie je het schrijft. Dit wordt ook wel buyer personas genoemd: de specifieke beschrijving van de doelgroep. Het is als het ware een fictief persoon die voldoet aan verschillende kenmerken, die vervolgens representatief wordt voor jouw doelgroep.

Jouw verhaal

Vandaag de dag bepalen alle partijen samen wat een merk is. Als marketeer kun je jouw eigen verhaal maken, maar dat hoeft niet het uiteindelijke beeld te worden dat het publiek van jouw merk heeft. Consumenten vormen hun eigen ideeën en verhalen. Al deze factoren vallen samen als puzzelstukjes en bepalen samen hoe mensen jouw merk gaan zien. Soms wordt het zelfs nog gekker en gaan mensen hun eigen verhaal maken op basis van de verhalen van andere consumenten. Er wordt veel verschillende content gemaakt. Het geheel bepaald wat wij van een merk vinden en het imago van het merk. Het gaat dus niet meer om wat het merk zegt wat het is. Het merk wordt gemaakt door wat iedereen van het merk zegt. Tegenwoordig is het een soort flipperkast: je bent de bal en zodra je hem de wereld in schiet ben je de controle kwijt en weet je niet wat er gaat gebeuren. Dankzij content marketing kun jij (potentiële) klanten inhoud bieden waar ze ook écht op zitten wachten. Zo krijg jij een stukje controle terug in handen.

Training Contentmarketing

Wil jij meer leren over contentmarketing? In onze training leer je hoe je contentmarketing kunt inzetten om je bedrijfsdoelen te behalen. Je leert welke content door je doelgroep gezocht wordt en hoe je die kunt (laten) maken. Vervolgens leer je diverse methoden voor de promotie van de gemaakte content en hoe je de resultaten kunt meten en verbeteren. In de training wisselen we theorie, praktische oefeningen en reflectie op een prettige manier af. Deze trainings kan als losse eendaagse training gevolgd worden, maar is ook een onderdeel van ons zevendaagse traject Online marketing.

[link]

Is jouw website mobielvriendelijk?

Pak je smartphone erbij, start je internet op en ga naar jouw website. Wat zie je? Een website die qua inhoud goed past op je mobiel, zowel staand als liggend? Of niet? In het laatste geval heb je geen responsive website. Zonde! Het mobiele verkeer is de afgelopen jaren ongekend gestegen en zal blijven stijgen. 4 op de 5 Nederlanders heeft een smartphone en 90% gebruikt zijn of haar telefoon om te internetten. Bezoekers via een smartphone of tablet vormen een groot aandeel van het totale internetverkeer. Je mag ze dus absoluut niet uit het oog verliezen!

Betere gebruikerservaring

Veel internetverkeer loopt vandaag de dag via een smartphone of tablet. Heb je een website waarvan de content goed leesbaar is op alle verschillende elektronische apparaten? Met een responsive website is de bezoeker niet bezig met het in- en uitzoomen van afbeeldingen en teksten om ze goed te kunnen lezen en zien. Jouw website past zich automatisch aan aan het scherm van de bezoeker, waardoor de tekst altijd goed leesbaar is. Als je bezoeker via een smartphone niet kan vinden waar hij of zij naar zoekt, is de kans 61% groot dat de bezoeker de website direct verlaat. Moeten bezoekers wél pielen met de teksten en afbeeldingen? Bezoekers zullen sneller afhaken en jouw website verlaten. Een responsive website is dus een must!

Het belang van een snelle website

Google adviseert dat het laden van jouw website pagina maximaal twee seconden mag duren. Een laadtijd van meer dan vier seconden wordt als slecht gezien. Duurt het laden van een website te lang? De kans is groot dat de bezoeker alweer is verdwenen. De grote bottleneck bij het laden van een pagina zijn de afbeeldingen. Let bij het maken van je responsive design op de grootte van de afbeeldingen, zodat het de gebruikerservaring ten goede komt.

De bonuspunten van Google

Met een responsive website scoor je niet alleen bij je bezoekers, maar ook bij Google. Google houdt van responsive designs. Een goede online ervaring van de gebruiker is het uitgangspunt van de zoekmachine. Klikken bezoekers jouw website snel weg, dan blijft dat niet onbekend voor Google. Sterker nog, Google gebruikt deze informatie als indicator om te bepalen of jouw website relevant is of niet. Google geeft strafpunten wanneer jouw website slecht scoort op de technische aspecten. Deze strafpunten zorgen ervoor dat jouw website minder goed vindbaar wordt.

Wanneer is een responsive website interessant voor jou?

Het leveren van een goede mobiele ervaring is voor elk bedrijf interessant. Hoe je het ook wend of keert, het internetverkeer via smartphones en tablets heeft een groot aandeel in het totale internetverkeer. Is het voor jou een redelijk forse investering? Kijk dan naar waar jouw bezoekers vandaan komen. Heb je veel bezoekend verkeer via smartphones, maar klikt deze groep de website snel weg? Dan is het raadzaam om toch te gaan investeren in een responsive design.

Vergeet niet jouw website ontwerp te testen op zo veel mogelijk verschillende elektronische apparaten en schermformaten. Laat daarnaast jouw website beoordelen door Google, om erachter te komen of je huidige website wel geschikt is voor mobiele apparaten!

Hulp nodig?

Wil je jouw eigen website geschikt maken voor mobiel internet of wil je meer weten over het ontwikkelen van applicaties? In onze introductietraining Responsive design leer je alles wat je moet weten over mobiel internet en wat er komt kijken bij het ontwikkelen van mobiele websites.

[link]

Programmeren kun je leren!

Bezoek een willekeurige vacaturesite en je ziet het direct: er is een ongekend grote vraag naar programmeurs. Ben je op zoek naar een goedbetaalde baan met uitstekende toekomstperspectieven, dan is leren programmeren een must. Zelfs voor banen waarin je niet direct zelf programmeert is een programmeertaal een uitstekende toevoeging aan je CV. Er zijn echter talloze programmeertalen, dus waar kan je nu het best beginnen? En welke talen zijn interessant met het oog op de toekomst? We maakten een overzicht van de 10 belangrijkste programmeertalen. Talen waar je vervolgens ook direct een training in kan volgen: laat die banen maar komen!

Java

Java was jarenlang de meest-gevraagde programmeertaal voor werkgevers. Hoewel deze sinds kort voorbijgestreefd is door SQL, is het nog steeds erg populair. Java is de standaard voor veel enterprise software, wordt door meer dan 9 miljoen ontwikkelaars gebruikt en wordt gebruikt om meer dan 7 miljard (!) apparaten wereldwijd aan te sturen. Haar populariteit dankt de programmeertaal vooral aan de simpliciteit en leesbaarheid van de code, wat het een goed startpunt maakt voor beginnende programmeurs. Ook is een van de grondbeginselen van Java de compatibiliteit die ervoor zorgt dat oudere applicaties blijven werken.

SQL

Je treft SQL overal aan. Database technologieën als MySQL, PostgreSQL en MicrosoftSQL houden banken, universiteiten, ziekenhuizen, kleine en grote bedrijven draaiend. Het is niet overdreven om te stellen dat iedere computer en ieder persoon met toegang tot technologie op de een of andere manier met SQL in aanraking komt. Zo hebben iOS en Android apparaten toegang tot SQLite, een SQL database, en zijn er talloze mobiele applicaties die direct van SQL gebruik maken.

C

C stamt uit de vroege jaren 70, toen het werd ontwikkeld als een generieke, algemene programmeertaal. Als een van de oudste programmeertalen die er is, geeft C ons de bouwstenen voor andere populaire talen als C++, Java, Javascript en Python. C zelf wordt vooral gebruikt voor besturingssystemen en industriële applicaties.

C++

C is een object-oriented programmeertaal gebaseerd op C. Sinds de taal in de jaren 80 werd ontwikkeld is deze gebruikt voor het ontwikkelen van Adobe en Microsoft applicaties, MongoDB databases en grote delen van Mac OS/X besturingssysteem. Het wordt door velen gezien als de beste programmeertaal om te leren voor applicaties waarbij de prestaties van groot belang zijn, zoals games of audio-/videobewerking.

iOS / Objective C / Swift

Tot 2014 was Objective C de programmeertaal die door het Apple besturingssysteem werd gebruikt. Het speelt een rol in Apple’s OS X, iOS en zijn API’s. Lange tijd was het de taal waarin je als programmeur iPhone applicaties moest schrijven, tot Apple enkele jaren geleden met zijn eigen programmeertaal kwam: Swift. Swift lijkt in veel manieren erg op C++ en haar voorganger Objective C, maar is voor de meeste programmeurs iets makkelijker te leren.

Javascript

Javascript – niet te verwarren met Java – wordt veel gebruikt om interactiviteit aan websites toe te voegen en wordt ondersteund door alle grotere internetbrowsers. Niet alleen kan het gebruikt worden voor simpele functionaliteit als popups of simpele spellen, het vormt ook de basis voor Node.js – Een server technologie die veel in real-time communicatie wordt gebruikt.

PHP

PHP was in feite nooit bedoelt als programmeertaal. De Deens-Canadese programmeur Rasmus Lerdorf ontwikkelde PHP in 1994 als een serie tools die hem in staat stelden zijn persoonlijke website (Personal HomePage) te managen. Tegenwoordig hebben we de betekenis van de afkorting veranderd naar Hypertest Pre-Processor en wordt de taal op servers gebruikt om HTML-websites dynamisch te genereren. PHP is gemakkelijk te leren, maar bezit daarnaast veel geavanceerde functionaliteit die voor ervaren programmeurs van grote waarde is.

HTML / CSS

HTML vormt de basis voor webpagina’s. Dit doet de programmeertaal door in feite een structuur neer te zetten die door andere talen uitgebreid of aangepast kan worden. Zo kan Javascript worden gebruikt om geavanceerde interactiviteit toe te voegen en beïnvloedt CSS de presentatie, opmaak en lay-out van webpagina’s. Hoewel PHP vanaf een server HTML kan genereren, is kennis van HTML en CSS voor web-ontwikkelaars een absolute must.

Python

Python is een server-side programmeertaal voor websites en mobiele applicaties. Het is een relatief gemakkelijke taal om te leren, dankzij de leesbaarheid en bondigheid van de code. In Python is het veelal mogelijk om een concept in minder regels uit te drukken dan in vele andere talen. Python wordt gebruikt in applicaties als Instagram en Pinterest in de vorm van het web-framework Django. Google, Yahoo! en NASA maken allen gebruik van Python.

Ruby

Ruby is – net als Python – een programmeertaal die zeer gebruiksvriendelijk is voor beginnende programmeurs. Tegelijkertijd is de object-oriented taal zeer dynamisch en daarmee populair voor het ontwikkelen van websites en mobiele apps. Het is de basis van het Ruby on Rails framework dat door Groupon, Shopify, Scribd en GitHub wordt gebruikt.

Vul de lijst aan!

Natuurlijk zijn er nog veel meer programmeertalen. We hebben slechts een paar van de populairste voor je op een rijtje gezet. Heb jij toevoegingen? Mis je een taal die je zelf echt vaak gebruikt? Deel je kennis en ervaring met ons!

Zelf een (andere) programmeertaal leren?

Wil je zelf een (andere) programmeertaal leren? Ontdek dan snel onze workshops en cursussen. Je leert onder begeleiding van een ervaren trainer op efficiënte wijze de basis van programmeren. Ben je al wat verder? Dan is het mogelijk om je in te schrijven voor een training voor gevorderden. Je gaat dan dieper in de op de materie. Zo’n training is niet alleen leuk, maar ze sluit ook goed aan op de praktijk. Zo weet je zeker dat je met je nieuwe kennis en vaardigheden direct wat kunt doen!

[link]

3 tips om meer te verkopen in 2017!

2015 en 2016 werden voor veel organisaties een beter jaar dan 2014. Investeringen trekken aan, klanten trekken vaker en sneller hun portemonnee, de huizenmarkt loopt in de steden weer lekker, mooi! Het verschilt nog per branche, maar we zien veel investeringen en volop goede voornemens voor 2017. De vraag is dan ook: hoe ga je in 2017 zorgen voor meer verkoop? Hierbij drie verkooptips van Learnit Training voor een glansrijk jaar.

1. Verkoop voordelen en waarde, geen feiten en features

Veel verkopers kennen hun producten en oplossingen zo goed dat ze daar graag over vertellen. Oprecht enthousiasme en specialisme leidt al snel tot vertrouwen. De valkuil is om het teveel over die producten en oplossingen te hebben en te weinig over de voordelen en waarde die dat klanten biedt. Wat heb je bijvoorbeeld op je website staan? Wat zeg je als je met een klant spreekt? Gemiddeld moet ik als trainer twee- tot driemaal doorvragen voordat ik tot een voordeel kom. Zeg je bijvoorbeeld: we hebben 50 medewerkers? Of benoem je het voordeel daarvan: we kunnen u op elk moment te woord staan? Zodra je het gaat hebben over wat het de klant oplevert, word je oplossing een stuk interessanter!

2. Wat vind je klant belangrijk?

Verkopers praten doorgaans graag. Het liefst over voordelen en waarde natuurlijk. Maar voordat je begint te praten is het belangrijk om te weten wat je klant belangrijk vindt. Waar beslist hij op? Aan die vragen wordt doorgaans net te weinig tijd besteed. En het levert je als verkoper nou juist zoveel op! Door eerst te achterhalen wat de klant belangrijk vindt hoef je daarna alleen maar die zaken te noemen die relevant voor hem of haar zijn. En kun je andere dingen grotendeels achterwege laten. Zo bespaar je de klant ergernis, jezelf een hoop tijd en je zorgt voor meer verkoop.

3. Vertrouw op jezelf

Vooral beginnende verkopers hoor ik nog wel eens zeggen: ik heb nog maar zo weinig ervaring, ik weet weinig van verkoop af, ik voel me onzeker en daarna volgt het besluit: dus ik ben nog geen goede verkoper. Wij zien vaak dat juist die mensen het in zich hebben om een goede verkoper te zijn. De vraag is vaak meer: durf je dicht bij jezelf te blijven? Op je eigen kwaliteit te vertrouwen? Te delen wat je denkt en daarnaar te handelen? Heb je interesse in een ander? Dan komt het wel goed met verkopen. Klanten zien het liefst iemand met een lach, die met plezier zichzelf en zijn organisatie vertegenwoordigt. En als je dat kunt, is de rest heel goed te leren.

Om te helpen 2017 tot een glansrijk jaar te maken, organiseert Learnit Training verschillende verkooptrainingen. Daarin gaan we altijd in op je eigen bedrijfssituatie, je eigen leerdoel en je eigen persoonlijkheid, zodat je echt meer gaat verkopen.

[link]

Webdesign: vijf trends in 2017

Wat brengt 2017 als het om webdesign gaat? We werpen een kleine blik vooruit en gaan in op de trends en verwachtingen voor het nieuwe jaar.

1. Websites worden nog mobielvriendelijker

Websites worden mobieler. De designs groeien mee in die trend. In 2017 worden websites dan ook nog meer mobile friendly (echt goed responsive en geschikt voor mobiele telefoons). Daarnaast zul je in 2017 zien dat het aantal websites dat in beginsel voor mobiele telefoons wordt ontworpen (en dus zogenoemd ‘mobile first’ is), zal toenemen. Niet alleen het design zal meer en meer voor een klein scherm worden gemaakt: in de content zal flink worden gesneden. (En dat heeft uiteraard gevolgen voor het uiteindelijke design.) Veel webdesigners zullen op zoek gaan naar de balans: ‘mobile first’ is in de desktop-versie soms best een uitdaging.

2. Atomic design komt helemaal terug

Atomic design is een manier van designen waarbij je steeds dingetjes opnieuw gebruikt. (Atomen vormen moleculen en moleculen vormen op hun beurt stoffen.) Kijken we nu naar een website, dan zien we los van elkaar allemaal kleine elementjes: zoekknoppen, icoontjes, tekstvelden… Die losse elementen vormen samen één ander element, namelijk een zoekveld. Dat zoekveld vormt samen met het menu dan weer de header. En zo ga je door. Nieuw is het niet, atomic design. Maar in 2017 zullen veel webdesigners weer zo naar ontwerpen kijken. Het voordeel is dat je basiselementen in verschillende volgorden hergebruikt, hetgeen de huisstijl en de totale look and feel van het design ten goede komt. Daarnaast is het prettig om op deze manier te ontwerpen: de kleine brokjes bieden houvast. En ze zijn makkelijk te gebruiken door bijvoorbeeld een dtp’er of communicatiespecialist.

3. Hamburgermenu’s winnen terrein

Afgelopen jaar steeg het aantal hamburgermenu’s op desktop-websites al gestaag. De fullscreen-navigatie die eraan gekoppeld is, schrikt sommigen af. (Je klikt op een icoon en ineens is je hele scherm gevuld met linkjes…) Maar deze manier van navigeren heeft ook voordelen: de gebruiker kiest heel bewust om zijn navigatieroute te starten.

4. Het mag weer 3D

Het flat design zien we komend jaar steeds minder. Dankzij de populariteit van materiaal design zijn diepte, ronde corners en versieringen terug. Hoe uitbundig het design zal worden, wachten we af. We zijn benieuwd!

5. Meer gebruikersvriendelijke designs

Veel bedrijven nemen geen enkel risico als het gaat om gebruikerspaden: ze willen iets waarvan is bewezen dat het lekker navigeert en aansluit bij de wensen en vragen van de websitebezoeker. Gelukkig is er een groot aantal uitgebreid geteste UX-designs en frameworks, dat meer en meer de basis vormt van verschillende ontwerpen. (Overigens liggen deze frameworks ook aan de basis van veel populaire Wordpress-thema’s.) Natuurlijk is maatwerk altijd het best, maar toch geloven we dat de populariteit van de ‘bewezen’ frameworks een beetje bijdraagt aan het gebruiksvriendelijker maken van het world wide web.

Zelf aan de slag? Volg dan één van onze webdesign-trainingen.

[link]

Internetmarketing voor dienstverlenende MKB-bedrijven

De manier waarop dienstverlenende bedrijven met potentiële klanten in contact komen is aan het veranderen, en sneller dan ooit. Onderzoek in de VS heeft aangetoond dat in 2014 46% van de beslissers van B2B inkopen in de leeftijd van 18 tot 34 zat, de zogenaamde millenials. Dat was in 2012 nog 27%, een groei van bijna 70% dus! En die groep is opgegroeid met het internet. Zij gebruiken internet voor alles, en dus ook om zich te oriënteren bij de inkoop van diensten.

Voor MKB-bedrijven is het dus zaak zo snel mogelijk een online marketingstrategie te ontwikkelen. Zorgen dat je letterlijk in beeld komt, een goede indruk maakt en een conversatie opstart met de potentiële klant. Traditionele marktposities gelden online vaak niet. Online zijn het vaak andere bedrijven die goed vindbaar zijn en een goede indruk maken. Ze hoeven nog geen groot marktaandeel te hebben, maar ze hebben één ding gemeen; ze groeien snel! Maar hoe pak je dat aan, een online marketingstrategie ontwikkelen als MKB-bedrijf?

Ik heb gemerkt dat dit voor veel MKB-bedrijven een lastig proces is. Marketing is één van de kernen van een bedrijf. Zoals Peter Drucker al zei zijn marketing en innovatie de basisfuncties van een bedrijf. En binnen een bedrijf is er historisch een acquisitiewijze ontstaan die zijn waarde in het verleden bewezen heeft, en ingebed is geraakt in de organisatie. Het heeft zijn weerslag in de omschrijving van de diensten, de prijsstelling, de onderscheidende punten en voorwaarden waaronder de diensten worden aangeboden. Dit zal allemaal tegen het licht gehouden en heroverwogen moeten worden als je de diensten effectief online wilt promoten. Dat is een ander speelveld, met andere promotiekanalen, andere concurrenten en een andere relatie met potentiële klanten.

En het internet is niet alleen een verzameling van nieuwe promotiekanalen, het is een interactief medium waarmee een groep geïnteresseerden opgebouwd kan worden (een community) en waarmee laagdrempelig een (digitale) conversatie opgestart kan worden. Dat is zo anders dan hoe marketing vroeger ging dat het een volledige nieuwe visie van het MKB-bedrijf vergt. Om deze verandering door te gaan moet een MKB-bedrijf een aantal stappen doorlopen.

De eerste stap is dat er een probleemeigenaar in het bedrijf aangewezen wordt. Die gaat de kar trekken van deze omslag. Hij maakt de doelen helder, bepaalt de aanpak en bewaakt de voortgang. De tweede stap is het in huis halen van de kennis die nodig is om dit tot een goed eind te brengen. Ook als uiteindelijk besloten zou worden grote delen van de uitvoering uit te besteden, moet de basiskennis in eigen huis zijn. De internetmarketingtrainingen van Learnit Training vormen dan uiteraard een goede basis. Er zijn onder andere trainingen voor beginners en gevorderden op het gebied van Facebook advertising, Google Analytics, social media-marketing, e-commerce en contentmarketing.

De volgende stappen zijn in vogelvlucht:

  • Online klant helder krijgen
  • Propositie verbeteren
  • Trechter bouwen
  • Online promotie
  • Meten en verbeteren

Een uitwerking van deze stappen kun je lezen in onze gratis cursus Internetmarketing voor dienstverlenende bedrijven. Daarin worden duidelijk de stappen toegelicht die genomen moeten worden om succesvol internet marketing in een dienstverlenend bedrijf in te voeren. Tevens staan de grootste valkuilen bij dit proces beschreven en hoe die te vermijden.

[link]

10 goede redenen om WordPress te gebruiken

Volgens een recente schatting wordt WordPress inmiddels door meer dan een kwart van alle websites gebruikt, tientallen miljoenen in totaal. En niet alleen hobbyisten gebruiken dit CMS (contentmanagementsysteem), maar ook grote namen, waaronder nieuwswebsites zoals die van de New York Times, Fortune en NRC. Hoe komt dat eigenlijk? In deze blog geven we je 10 goede redenen om ook WordPress te gaan gebruiken.

1. Gebruiksgemak

Als je het zelf niet te ingewikkeld wilt maken, hoeft WordPress amper méér te zijn dan een Microsoft Word-achtig interface. In de basis is er voor gebruikers namelijk praktisch geen enkele kennis van programmeren vereist. Dat is ook precies waar dit Content Management System voor bedoeld is: de gebruiker regelt de inhoud, WordPress verzorgt de rest.

2. Het is open source

De programmeercode van WordPress is vrij beschikbaar en iedereen kan eraan sleutelen. En dat gebeurt dus ook, gratis en 24/7. Dat zorgt niet alleen voor een kwalitatief hoogwaardig en altijd actueel systeem, maar betekent ook dat je volledige vrijheid hebt om het aan te passen. Werkelijk alles kun je naar wens op maat maken (of laten maken).

3. De community

Omdat WordPress zo vaak wordt gebruikt, is vrijwel iedere denkbare uitdaging al eerder voorgekomen. Voor de meeste problemen die nieuwe gebruikers tegenkomen staat dus al een kant-en-klare oplossing online. En als dat niet het geval is, is de levendige en vrijgevige WordPress-gemeenschap vaak in staat die snel en gratis te bieden, bijvoorbeeld via de officiële fora.

4. Thema’s

WordPress wordt geïnstalleerd aan de hand van zogenaamde thema’s, die bepalen hoe je website er uitziet – zowel aan de achterkant als wat betreft het feitelijke webdesign. Er zijn duizenden thema’s beschikbaar, waarmee je een website op professionele wijze vorm kunt geven. Veel gebruikers hebben daarom helemaal geen webdesigner meer nodig.

5. Plugins

WordPress-installaties zijn uit te breiden met kleine programmaatjes, plugins genaamd. Voor bijna elke functionaliteit bestaat tegenwoordig wel een plugin. En ook hier doet de community haar werk: er bestaat namelijk een uitgebreid ratingsysteem waarmee je eenvoudig kunt inschatten of een plugin goed is of niet.

6. Betrouwbaar

WordPress is inmiddels meer dan tien jaar oud, en vele duizenden ervaren programmeurs hebben aan het project meegewerkt om het te verbeteren. Dat betekent dat WordPress de fase van kinderziektes ver voorbij is.

7. SEO-vriendelijk

Met enkele eenvoudige aanpassingen – al dan niet via een plugin – is WordPress zeer SEO-vriendelijk. Niet enkel gebruikers, maar ook zoekmachines houden dus van dit CMS.

8. Veilig

Een algemene misconceptie is dat WordPress onveilig zou zijn. Dat komt omdat het vaak wordt aangevallen. Maar dat is enkel het geval omdat het zoveel gebruikers kent: aanvallers gaan simpelweg voor maximale opbrengsten, en focussen op het grootste systeem is dan een logische stap. Gebruikers die keurig de voorgeschreven basale veiligheidsmaatregelen in acht nemen, zoals regelmatig updates uitvoeren, worden zelden getroffen.

9. Schaalbaar en krachtig

WordPress wordt vaak gezien als een systeem voor kleine gebruikers. Dat is echter geheel ten onrechte. Enkele van de grootste websites ter wereld maken gebruik van WordPress, met wellicht als meest sprekende voorbeeld Wordpress.com, de dienst die een gehoste versie aanbiedt. Hoewel geen enkele WordPress installatie zonder meer bestand is tegen een dergelijke hoeveelheid internetverkeer, kan het systeem het dus in principe wel degelijk aan. WordPress kan dus met je meegroeien.

10. Het is populair

Hoe groter WordPress wordt, hoe beter. Dat komt omdat het open source is, maar ook omdat steeds meer gebruikers elkaar steeds beter kunnen helpen. Het gaat beslist niet voor elk systeem op, maar in het geval van WordPress is populariteit echt een voordeel.

Wil je onder begeleiding van een trainer aan de slag? Schrijf je dan in voor onze training WordPress of vraag vrijblijvend een offerte aan.

[link]

Dag Flash. Hallo Animate CC!

Het is zover. Flash Professional CC krijgt een nieuwe naam: Adobe Animate CC. Uiteraard verandert niet alleen de naam, maar worden er ook nieuwe mogelijkheden toegevoegd. Het is de bedoeling dat Animate CC de nieuwe standaardtool wordt voor iedereen die webanimaties wil maken. SWF- en AIR-formats worden nog steeds ondersteund, evenals HTML5. Door samen te werken met Google en Facebook wil Adobe de bestaande Flash-content nog steeds beschikbaar houden. Adobe zegt Flash Professional CC helemaal vanaf het begin te hebben heropgebouwd om dit mogelijk te maken. Waarom veranderen ze van naam en wat zijn de nieuwe mogelijkheden waar je straks gebruik van kunt maken? Lees hier verder en ontdek alles wat je moet weten over Adobe Animate CC.

Waarom veranderen ze de naam?

Flash heeft een turbulent verleden en een slechte identiteit opgebouwd. Toen Apple stopte met het ondersteunen van Flash op de iPhone en IPad, leek het al einde verhaal te zijn. Veel marketeers bleven er echter nog steeds gebruik van maken. Nu onder andere advertentieblockers zo populair zijn geworden, lijkt dit pad voor hen inmiddels ook niet meer rendabel. En door verscheidene problemen met het programma en verschillende versies, is het slim van Adobe om het roer om te gooien met een volledig nieuwe naam. Wat verandert er?

Mogelijkheden

Omdat HTML5 voornamelijk gebruikt wordt, legt Adobe hier sterk de nadruk op door een nieuwe HTML5-videospeler die de oorspronkelijke Flash variant vervangt. Van welke mogelijkheden kun je straks nog meer gebruik maken?

Tekenen

  • Betere penselen die ervoor zorgen dat u gemakkelijk strakke vectorlijnen kunt maken en toegang krijgt tot live previews.
  • Bij elkaar liggende frames kunnen nu verschillende alfa- en kleurwaarden hebben, zodat het gemakkelijk wordt om ingewikkelde animaties te maken.
  • Met Vector art brushes kunt u het pad van een lijn aanpassen nadat deze getekend is en naar elk formaat schalen zonder dat de kwaliteit verloren gaat. Het is ook mogelijk om zelf penselen te maken of te importeren.
  • Het wordt gemakkelijker om audio-loops direct op de tijdlijn en zonder code te beheren.
  • Verander sneller van kleuren, doordat deze automatisch in de rest van het project kunnen worden aangepast.
  • Je kunt het canvas 360 graden draaien om echt elk puntje goed op de i te zetten.

Output

  • Het is nu mogelijk om video’s te exporteren voor de nieuwste Ultra HD en HI-HPI-displays.
  • Wil je verder werken in Adobe Muse, DPS, InDesign of Dreamweaver? Geen probleem, exporteer je project simpelweg als een .OAM bestand.
  • HTML5 Canvas, Flash (SWF), WebGL, Air en andere platformen zoals SVG worden door Adobe Animate CC gewoon ondersteund.
  • Hebt u nog oude content liggen? Wek ze opnieuw tot leven door ze te optimaliseren voor iedere resolutie.

Integratie

  • Met Creative Cloud Libraries krijgt u gemakkelijk toegang tot al uw afbeeldingen, kleuren, penselen en vector-illustraties.
  • In Adobe Stock krijt u direct toegang tot miljoenen illustraties waarmee u zelfs kunt animeren.

[link]

Vertrouw je op jezelf als verkoper?

Vooral beginnende verkopers hoor ik nog wel eens zeggen: ik heb nog maar zo weinig ervaring, ik weet weinig van verkoop af, ik voel me onzeker. Of: om verkoper te zijn moet je heel goed kunnen praten. Je moet mooie verhalen vertellen en mensen alles kunnen aanpraten. En dat kan ik niet zo goed. En daarna volgt het besluit: dus ik ben geen goede verkoper.

Wij zien vaak dat mensen die zichzelf bovenstaande afvragen het in zich hebben om een goede verkoper te zijn. De vraag is vaak meer: durf je dicht bij jezelf te blijven? Op je eigen kwaliteit te vertrouwen? Te delen wat je denkt en daarnaar te handelen? Heb je interesse in een ander? Dat zijn de kwaliteiten die je gaan helpen als verkoper!

Klanten zien het liefst iemand met een lach, die met plezier zichzelf en zijn organisatie vertegenwoordigt. Klanten willen graag gehoord en gezien worden, willen iemand die interesse toont, hun uitdagingen of wensen aanhoort en daarin meedenkt. En als je dat kunt, ben je heel al dichtbij een goede verkoper zijn.

Dat is voor mij als trainer het mooiste resultaat na een paar dagen training. Mensen die bij aanvang dachten dat ze niet goed konden verkopen besluiten na twee dagen training dat ze alles in zich hebben om succesvol en met veel plezier aan het werk te gaan. Niet omdat ze iets willen halen uit de markt, maar omdat ze beseffen dat ze zelf iets waardevols komen brengen. Niet omdat ze op jacht zijn om een target te halen, maar omdat ze iets relevants toevoegen en klanten echt helpen vooruit te komen.

Ook zin om beter, met meer zin, met meer resultaat, met meer vertrouwen de markt op te gaan? Doe dan mee aan een verkooptraining van Learnit Training. Daarin gaan we in op je eigen bedrijfssituatie, je eigen leerdoelen en je eigen persoonlijkheid zodat je maximaal resultaat behaalt en meer gaat verkopen.

Hoe interessant ben jij?

Afgelopen week had ik iemand in mijn verkooptraining. Hij zei: “ik wil graag mezelf interessanter maken zodat mensen meer van me kopen”. Er ligt een mooie vraag onder: hoe maak je jezelf interessanter? Hoe doe je dat nou? Uiteindelijk wordt het antwoord altijd gegeven door de klant: vindt hij je interessant? En zo ja, waardoor komt dat dan? Ons advies: je wordt interessanter als je de klanten iets interessants biedt. Als je je verdiept in wat ze nodig hebben en iets bijdraagt aan hun doelen. Waar loopt je klant nou tegenaan? Wat zit hem dwars? Wat staat zijn groei nog in de weg? Zodra je daar iets zinnigs aan kunt bijdragen, word je interessant. Dat gaat dus veel meer over de ander interessant maken dan jezelf interessant maken. Als je dat eerste doet, volgt dat tweede vanzelf.

[link]

SQL-database exporteren naar CSV

Met PHP kun je eenvoudig informatie uit je database aanbieden aan je bezoekers in een CSV bestand. CSV (Comma Separated Values) is een simpel formaat waarbij alle waarden gescheiden worden door een komma. Het is o.a. te openen met Excel, waarna je er data-analyses op los kunt laten of er grafieken van kunt maken.

We gaan hier een PHP script schrijven dat resultaten uit onze database haalt en deze in een CSV bestand zet. In ons geval de uitslagen van cursus examens.

De eerste stap is het ophalen van de gegevens uit de database. Daarbij maken we gebruik van PDO (5 redenen om PDO te gebruiken met SQL databases).

$db_user = 'learnit';
$db_pass = 'geheim';
$db_name = 'uitslagen';
$db_host = 'localhost';

try {
    $db = new PDO("mysql:host=$db_host;dbname=$db_name;charset=utf8", 
                  $db_user, 
                  $db_pass, 
                  // Als een error optreed moet PDO een exception gooien
                  array(PDO::ATTR_ERRMODE => PDO::ERRMODE_EXCEPTION));
	$query = "SELECT id, naam, email, resultaat FROM Uitslagen";
	$pds = $db->query($query); 
} catch(PDOException $ex) {
    echo "An Error occured: " . $ex->getMessage(); 
	exit();
}	

We maken hier gebruik van een try-catch om exceptions die bij een verbindingprobleem kunnen optreden af te vangen. Het resultaat van de query is een PDOStatement Object. Hier kunnen we de records uit halen, maar eerst moeten we nog voorbereidingen treffen:

header('Content-Type: text/csv' );
header('Content-Disposition: attachment; filename="resultaten.csv');

Met behulp van de header functie passen we de HTTP header aan. We willen dat de bezoeker het bestand direct kan downloaden. Dat doen we door in de header aan te geven dat het om een CSV bestand gaat en dat het "resultaten.csv" heet.

Nu het openen van de standard output kunnen we het CSV bestand zelf gaan schrijven:

$fp = fopen('php://output', 'w');
fputs($fp, chr(0xEF) . chr(0xBB) . chr(0xBF));

In het CSV bestand willen we gebruik maken van de UTF-8 encoding. Om er voor te zorgen dat Excel herkent dat het hier om een UTF-8 encoding gaat moeten het CSV betand beginnen met 0xEF,0xBB,0xBF.

Nu kunnen we de eerste regel aan het CSV bestand toevoegen. Deze bevat de kopjes van de gegevens:

fputs($fp, "id, naam, email, resultaat\r\n");

De \r\n aan het einde van de string geeft een regeleinde aan. Als we deze niet zouden toevoegen zouden volgende gegevens achter worden geplakt ipv op een nieuwe regel. Let op: dit werkt alleen in strings met dubbele quotes.

De volgende lus herhalen we zolang er records gefetched kunnen worden. Deze zet de gegevens in het CSV bestand.


while($uitslag = $pds->fetch(PDO::FETCH_ASSOC)) {
	fputcsv ($fp, $uitslag, ','); 
}

Bij het schrijven naar het bestand worden we geholpen door de fputcsv() functie. Deze schrijft het array naar het CSV bestand. Het derde argument van deze functie is het scheidingsteken. In plaats van de komma (,) zouden we ook een ander scheidings teken kunnen gebruiken, bijvoorbeeld de puntkomma (;). Om het geheel af te maken sluiten we netjes de file:

fclose($fp);

Het gehele script:

<?php
$db_user = 'learnit';
$db_pass = 'geheim';
$db_name = 'uitslagen';
$db_host = 'localhost';
			
try {
    $db = new PDO("mysql:host=$db_host;dbname=$db_name;charset=utf8", 
                  $db_user, 
                  $db_pass, 
                  array(PDO::ATTR_ERRMODE => PDO::ERRMODE_EXCEPTION)
                  );
	$query = "SELECT id, naam, email, resultaat FROM Uitslagen";
	$pds = $db->query($query); 
} catch(PDOException $ex) {
   	echo "An Error occured: " . $ex->getMessage(); 
	exit();
}	

header('Content-Type: text/csv' );
header('Content-Disposition: attachment; filename="uitslagen.csv"');

$fp = fopen('php://output', 'w');	
fputs($fp, chr(0xEF) . chr(0xBB) . chr(0xBF) );
fputs($fp, "id, naam, email, resultaat\r\n");
while($uitslag = $pds->fetch(PDO::FETCH_ASSOC)) {
	fputcsv ($fp, $uitslag, ','); 
}
fclose($fp);
?>
[link]

5 redenen om via PDO met je SQL-database te communiceren

Er zijn verschillende manieren om vanuit PHP met een database te communiceren. Sinds PHP 5.1 is daar een mooie extensie bijgekomen: PHP Database Objects (PDO). Gebruik je nog de ouderwetse mysql_connect() en mysql_query() functies? Hier vijf redenen om over te stappen:

  1. Parameter binding

    Het maken van een query met input van website-bezoekers brengt gevaren met zich mee. Input van bezoekers kan gevaarlijke SQL code bevatten. Als de code onderdeel wordt een query is er sprake van een SQL injectie, een veel voorkomend beveiligingslek.

    Met PDO kun je beter wapenen tegen SQL injecties dankzij 'parameter binding'. PDO biedt de mogelijkheid placeholders te gebruiken in je query. Daarmee voorkom je dat er ongewenste SQL code in de query terechtkomt.

  2. Exploits of a mom

    Randall Munroe, xkcd.com, CC BY-NC 2.5

  3. Transactions

    Wijzigingen in je database staan vaak niet op zichzelf. Vaak vraagt één aanvraag van de bezoeker om wijzigingen in meerdere tabellen. Bij het doen van een bestelling in een webshop moet niet alleen de order worden opgeslagen, maar ook de voorraad worden bijgewerkt.

    Mocht één van deze queries niet goed gaan, bijvoorbeeld omdat de voorraad niet toereikend is, komt de database in een inconsistente toestand. Met transacties kun je in zo'n geval een 'rollBack' doen, waarmee alle wijzigingen in de database sinds het begin van de transactie ongedaan worden gemaakt.

  4. 'Universele' interface

    Met PDO ben je niet gebonden aan één database. Maar liefst twaalf databasesystemen worden ondersteund, waaronder MySql, PostgreSQL, Microsoft SQL Server en Oracle. Dankzij PDO kan je programma er op dezelfde manier mee communiceren. Tijdens het verbinden geef je aan wat voor type database het gaat, daarna kun je ze met dezelfde methoden bevragen.

  5. Verdwijnen van oude functies

    De verouderde mysql_*() functies worden niet meer ondersteund vanaf PHP versie 5.5.0. In de nieuwste versies (vanaf PHP 7.0.0) zijn ze zelfs niet meer opgenomen en dus niet meer te gebruiken.

  6. Object georiënteerd

    PDO is geheel object georiënteerd. Je hebt dus alle voordelen van object georiënteerd programmeren, inclusief exceptions. Met exceptions kun je fouten, zoals verbindingsproblemen, op een elegante manier afhandelen.

Opmerking: Is de PDO Extensie niet beschikbaar op het systeem waar je website op draait, en gebruik je een MySQL database? Stap dan over op mysqli. Minder universeel en elegant dan PDO, maar biedt ook parameter binding, transactions en stored procedures.

[link]

Bezoekerswachtwoorden veilig opslaan met PHP? Gebruik Hashing!

Ook deze week was het weer flink raak: de wachtwoorden van miljoenen internet gebruikers liggen op straat. Terwijl de maker van de website dit eenvoudig hadden kunnen voorkomen.

Wat is het gevaar?

In tegenstelling tot computers zijn mensen niet echt goed in onthouden. Toch moet je overal wachtwoorden voor onthouden. Met als gevolg dat veel mensen één wachtwoord gebruiken voor meerdere websites. Dit brengt een groot beveiligingsrisico met zich mee. Als een wachtwoord uitlekt zijn gelijk alle accounts toegankelijk waar dit wachtwoord is hergebruikt.

Hoe voorkom je diefstal van bezoekerswachtwoorden?

De beste oplossing om wachtwoorden niet te laten stelen, is ze simpelweg niet te bewaren! In plaats daarvan gaan we de hash van het wachtwoord opslaan. Een hashfunctie maakt een wachtwoord onherkenbaar. Op basis van de hash is het onmogelijk de invoer te achterhalen. Een hashfunctie levert altijd hetzelfde resultaat op bij dezelfde invoer. Een sterke hashfunctie zorgt daarbij ook voor dat twee verschillende teksten niet in dezelfde hash resulteren (als dit wel gebeurt is er sprake van een collision). Zelfs als het hackers lukt om een database met hashes te bemachtigen hebben ze nog geen wachtwoorden in handen.

Hoe gebruik je de hash functies van PHP?

Sinds PHP 5.5 is het erg eenvoudig geworden om wachtwoorden te hashen met behulp van de functie password_hash(). Deze functie heeft één verplicht argument: het wachtwoord. Daarbij kan met het tweede argument aangegeven worden welk hashing algoritme er gebruikt moet worden. Als je dit niet opgeeft wordt er standaard gebruik gemaakt van het sterke BCrypt algoritme. Naast hashing voegt deze functie ook een Salt toe, die beschermt tegen Rainbow Tables. Het genereren van de hash gaat als volgt:

 
  $wachtwoord = 'Geheim-Wachtwoord';
  $hash = password_hash($wachtwoord, PASSWORD_BCRYPT);
  echo $hash;

De gegenereerde hash is een tekenreeks van 60 karakters en kan er als volgt uit zien: $2y$10$Se3mLsHueAYTM­3G4Wd9hTuyfzPCRYtafI­mcOSO2U0H4290jPU.SGO. Uit deze hash is het onmogelijk het wachtwoord te achterhalen. Deze hash kun je dus veilig in je database opslaan.

Om te controleren of iemand een correct wachtwoord heeft ingevoerd gebruiken we de functie password_verify(). Deze geven we twee argumenten mee, het wachtwoord dat is ingevoerd bij inloggen en de hash die we hadden opgeslagen.


  $hash = '$2y$10$Se3mLsHueAYTM3G4Wd9hTuyfzPCRYtafImcOSO2U0H4290jPU.SGO';
  $wachtwoord = 'Onzin';

  if (password_verify( $wachtwoord, $hash)){
      echo 'Correct wachtwoord';
  } else {
    echo 'Incorrect wachtwoord';
  }

In dit geval zal het gebruikerswachtwoord een andere hash opleveren dan in onze database stond opgeslagen. Zo kunnen we controleren of het ingevoerde wachtwoord correct is, zonder het originele wachtwoord op te hoeven slaan. Zelfs als een hacker toegang krijgt tot onze database is er geen wachtwoord te vinden.

[link]

15 onmisbare Photoshop-tips

tekening photoshop

Photoshop is een overweldigend programma met eindeloos veel functies. In het begin verdwalen veel mensen in de vele mogelijkheden. Herkenbaar?

Uiteraard is een goede cursus de echte oplossing. Maar voor iedereen die daar nu de tijd of het geld niet voor heeft hebben wij hieronder de 15 belangrijkste tips op een rij gezet.

Na honderden trainingen voor duizenden cursisten hebben wij een aardig idee welke opties de gemiddelde gebruiker nodig heeft, en hoe je snel deze leert te vinden en gebruiken. Geen eindeloze handleiding, geen complexe tutorial, maar meteen aan de slag en resultaat zien.

icon

Tip 1: Transformeren

Draai of verander een afbeelding
transformeren transformeren uit contextmenu

Wanneer je de maat van een foto wilt veranderen, de foto wilt draaien of wilt vervormen, kun je dat doen door te klikken op edit, vervolgens op transform te klikken en de gewenste actie te selecteren. Er is een eenvoudigere manier om dit te doen. Druk Ctrl + T in en er verschijnt een box om de afbeelding heen, die het vervormen aangeeft. Dit betekent dat je de afbeelding van maat kunt veranderen. De beste manier om dit te doen is door de muis op een van de hoeken te plaatsen en dan te slepen, terwijl je shift ingedrukt houdt, zo houden de hoogte en de breedte dezelfde verhouding. Druk op Enter wanneer je klaar bent.

icon

Tip 2: Wijzig de meeteenheid

Schakel tussen centimeters en pixels
meeteenheden in menu

Een korte en snelle manier om te wisselen tussen de meeteenheid is door de muis op één van de linialen te plaatsen (druk op Ctrl + R om de linialen te tonen of te verbergen), klik met je rechtermuisknop en kies vervolgens een eenheid uit het getoonde menu. Je hebt een grote keuze aan meeteenheden: centimeters, pixels, millimeters, punten, percentages, etc.

icon

Tip 3: Magnetic Lasso Tool

Haal een afbeelding los van zijn achtergrond
gebruik magnetic lasso

Dit is een gemakkelijke selectietool die je helpt een deel van de omlijning van de afbeelding te traceren. Zo kun je een voorwerp op de afbeelding makkelijk scheiden van de rest van de afbeelding en er bepaalde acties op uit te voeren. Zo kun je bijvoorbeeld een product loshalen van zijn achtergrond.

icon

Tip 4: Magic Wand Tool

Verwijder een consistente achtergrond
magic wand tool magic wand tool

De Magic Wand Tool is een andere achtergrond selectietool, ideaal wanneer je met een monotone en consistente achtergrond werkt. Wanneer je een duidelijke kleur in een afbeelding wilt kiezen, dan is dit de juiste tool voor je. De Magic Wand Tool is bijvoorbeeld geschikt bij een witte achtergrond of een heldere blauwe lucht.

Kies de Magic Wand Tool uit het tools panel en klik op het deel van de afbeelding die je wilt selecteren. Zorg ervoor dat je schakelt tussen de "add to selection" optie in de bovenste rij (icoon van twee vierkanten) zodat je kleuren en tinten aan je selectie kunt blijven toevoegen.

icon

Tip 5: Custom Shape Tool

Kies uit een enorm aantal vormen
custom shape tool custom shape tool

Het paneel met functies geeft je alle basisvormen die je nodig hebt, zoals een vierkant, een lijn, een cirkel, ovaal etc. Echter als je meer opties wilt hebben, gebruik dan de Custom Shape Tool. Het icoon hiervan lijkt op de eerste pannekoek (misschien was dit niet de bedoeling van adobe).

De Custom Shape Tool is eenvoudig te vinden in de Options bar. Nadat je de Custom Shape Tool geselecteerd hebt, verschijnen er een groot aantal vormen. Aan de rechterkant van het Custom Shape Tool icoon zie je een kleine miniatuurweergave. Je krijgt toegang tot meer vormen door te klikken op de kleine pijl aan de rechterkant van het paneel. Wanneer je op zoek bent naar spandoeken, praatbubbels of alle soorten pijlen dan is dit de juiste tool voor je.

icon

Tip 6: Adjustment Layers

Werk in een aparte laag
adjustment layers adjustment layers

Wanneer je Photoshop gebruikt, voor welk doel dan ook, voor het veranderen van kleuren van een afbeelding, voor het scherper of beter maken van contract, onthoud altijd om Adjustment Layers te gebruiken. Het grote voordeel van de Adjustment Layers is dat het geen verandering maakt op de afbeelding zelf, maar op een aparte laag. Zo kun je makkelijk de bewerkingen aanpassen om te zien wat het mooist uitpakt. De Adjustment Layers kun je onderin vinden bij the layers panel (een zwart en wit cirkel icoon).

icon

Tip 7: Layer Styles

Geef een effect aan je afbeelding
layer styles

Dit is een eenvoudige en simpele manier om wat pit aan een afbeelding te geven. Layer styles zijn een speciaal effect dat je eenvoudig kunt toevoegen aan individuele lagen. Het enige wat je hoeft te doen is dubbel te klikken op de laag en kies het effect dat je mooi vindt.

Je kunt kiezen uit een heel assortiment van functies; voeg een gloed toe, voeg schaduw toe en nog veel meer met een muisklik. Blijf voorzichtig en zorg dat je niet overdrijft. Deze effecten hebben de neiging om goedkoop te lijken als je er teveel van gebruikt.

icon

Tip 8: Healing Brush Tool

Verwijder imperfecties
healing brush tool

Dit is een zeer handige tool voor iets gevorderde photoshoppers. Je kunt het gebruiken om de afbeelding te repareren van imperfecties zoals krassen en vlekken. Kies de borstelgrootte, houd de Alt toets vast en selecteer een mooi en schoon gebied van de afbeelding. Laat de Alt knop los en verf over de slechte omgeving. In principe kopieert deze functie een stukje van de foto van de eerste naar de tweede positie.

icon

Tip 9: Spot Healing Brush

Verwijder smetjes en puistjes
spot healing brush

Ja - het is inderdaad precies hoe het klinkt, deze tool maakt alles een stuk mooier! Wanneer u een plek, smet of een moedervlek hebt, kan deze tool het meteen verwijderen. Het kan ook gebruikt worden om een puistje te verwijderen.

Plaats de borstel op het gebied dat je wilt 'fixen', zorg ervoor dat de borstel een beetje groter is dan de plek en klik op de plek. Photoshop zorgt ervoor dat de geretoucheerde plek automatisch mooi wordt, zodat je zelf echt niets anders hoeft te doen.

icon

Tip 10: Dodge Tool

Verwijder rode ogen
dodge tool

De Dodge Tool maakt pixels lichter van kleur waar je het gebruikt. Dit is een goede oplossing voor het bekende rode ogen probleem. Zet de Dodge Tool op een softe borstel, ga hiervoor naar Range settings in de menubar en kies hier highlights, zet de Exposure op ongeveer 20%. Ga dan voorzichtig met de borstel over het rode gedeelte.

Overdrijf niet, anders zal je model er onrealistisch uit gaan zien. Een aantal simpele strepen zou voldoende moeten zijn.

icon

Tip 11: Blur Tool

Vervaag kleine imperfecties
blur demo

Een eenvoudige en fijne manier om kleine rimpels te verwijderen is door ze een beetje te vervagen. Gebruik de Blur Tool om kleine imperfecties glad te strijken, zoals de rimpels rond de ogen of het mondgebied, je vervaagt ze eenvoudig in de achtergrond. Nogmaals, zorg ervoor dat je niet overdrijft want anders zal de afbeelding teveel vervagen.

De Blur Tool kan imperfecties herstellen, maar de Blur Tool wordt ook gebruikt voor meer artistieke doeleinden. Het is dus belangrijk om een beetje handigheid op te bouwen met de Blur Tool.

icon

Tip 12: Move Tool

Verplaatst selecties
move tool

Dit is een eenvoudige maar bruikbare tool. De Move Tool gebruik je om selecties of layers te verplaatsen, ook naar andere afbeeldingen. Meestal wordt het gebruikt om de layer te verplaatsen nadat de layer in de afbeelding is geplaatst. Houd de shift knop vast om alleen horizontaal of verticaal te verplaatsen.

icon

Tip 13: Clone Stamp Tool

Maak een exacte kopie
clone stamp

Deze tool lijkt op de Spot Healing Brush Tool (zie hierboven). Je gebruikt het namelijk op dezelfde manier, echter vermengt deze tool niet op het einde. Het is een exacte kopie van de informatie van de eerste geselecteerde ruimte tot de tweede geselecteerde ruimte. Je gebruikt het dus om kleine foutjes te corrigeren of om manipulaties te maken.

Selecteer de Clone Stamp Tool en stel de gewenste brush grootte in. Het is het beste om de flow op 50% te zetten. Houd Alt ingedrukt en selecteer het gebied dat je wilt klonen. Door te klikken en vervolgens te slepen, kun je de kloon verplaatsen.

icon

Tip 14: Crop Tool

Verwijder een deel van de afbeelding
crop tool

Met de Crop Tool (sneltoets C) kun je delen van een afbeelding verwijderen, om de focus op een bepaald deel van afbeelding te leggen. De Crop Tool kun je gebruiken door een deel van de afbeelding te selecteren en vervolgens op Enter te drukken. Je kunt de selectie verplaatsen door met de linkermuisknop de selectie te slepen.

icon

Tip 15: Gradient Tool

Vul een achtergrond met overgangskleuren
gradient tool

Met de Gradient Tool kun je een gebied vullen met overgangskleuren, bijvoorbeeld een afbeelding vanaf oranje in grijs laten overlopen. Er zijn daarnaast meer geavanceerde gradients beschikbaar met meerdere kleuren die bijvoorbeeld transparantie bevatten.

Andere functies van de gradient tool zijn bijvoorbeeld kleurige achtergronden achter objecten plaatsen, schaduw maken of meer diepte in een afbeelding aanbrengen. Dit zijn echter opties voor meer gevorderde photoshoppers.

icon

Extra: Opslaan voor het web

Sla de afbeelding op voor het web
gradient tool

Tot slot is het van belang de afbeelding in het juiste formaat op te slaan. Wanneer je de afbeelding op internet wilt gebruiken is het belangrijk dat het laden van de afbeelding niet te lang duurt. Hiervoor gebruik je de optie File > Save for Web & Devices. Bij de instellingen kun je het bestandsformaat en de kwaliteit kiezen, hoe hoger de kwaliteit hoe groter het bestand.

Binnen het Save for Web venster zijneen aantal tabs, waaronder 2up. 2up kun je gebruiken om het venster te splitsen, aan de linkerkant is het origineel te zien, terwijl het rechtergedeelte de nieuwe instellingen bevat.

Je kent nu de basistools van Photoshop, gefeliciteerd en veel succes!

Wil je nog handiger worden met Photoshop en op een professionele manier beeldmateriaal bewerken? Tijdens de Photoshopcursussen van Learnit leer je op een efficiënte manier te werken met Photoshop. Je leert de fijne kneepjes van Photoshop en krijgt actieve ondersteuning tijdens deze training. Lees meer over deze cursussen!

[link]

De webshop: kans of bedreiging?

Onlangs werd duidelijk dat Nederlanders in 2012 maar liefst 88 miljoen keer een online bestelling hebben geplaatst – een groei van 13 procent ten opzichte van 2011. Het werd ook het jaar waarin webgigant Amazon een robotsysteem aanschafte dat, eenvoudig gesteld, same day delivery mogelijk heeft gemaakt: je bestelt het product in de ochtend en ontvangt het in de namiddag.

Maar naast deze groei en technologische ontwikkeling van online activiteiten, werd het ook het jaar waarin de ‘offline’ detailhandel in Nederland zware klappen te voorduren kreeg en het consumentenvertrouwen lager dan ooit lag. Met het project Voor de goede zaak, geïnitieerd door Dagblad van het Noorden, worden expertise en middenstand bijelkaar gebracht om de plaatselijke detailhandel een hart onder de riem te steken. Ook Learnit denkt mee: wat kan de winkelier doen om het tij te keren?

Feitelijk zijn er twee opties. Allereerst kan de winkelier vol inzetten op het intensiveren van klantcontact en optimaal gebruik maken van die ene, belangrijke ‘offline-eigenschap’: persoonlijk contact maken met de klant. Een juiste inschatting maken van diens wensen en mogelijkheden. Klantenbinding realiseren. Maar ook een gastheer zijn – de winkel als gastvrije, aangename vestiging presenteren waar alle deskundigheid rondom een product of dienst samenkomt. Met trainingen als Klantgericht werken en Verkoopvaardigheden face-to-face voor winkelpersoneel is deze optie goeddeels te realiseren.

Ten tweede kan het motto ‘If you can’t beat them, join them’ voor de detailhandelaar opgaan: bouw zelf een webshop, wees optimaal online bereikbaar en geef de klant de mogelijkheid alles via internet te regelen. Het klantenpotentieel breidt hiermee natuurlijk enorm uit en door het aanbieden van verzendingen is de winkelier niet meer enkel afhankelijk van de plaatselijke economie. Ook hier komt Learnit tegemoet middels de training Webshop bouwen met Joomla! en VirtueMart, waarin mensen zonder kennis van programmeren in staat worden gesteld een eigen, op maat gemaakte webshop te ontwerpen.

Maar een combinatie van klantgericht werken en online activiteiten uitbreiden is natuurlijk het meest wenselijk. Wanneer de winkel zowel on- als offline goed bereikbaar is, deskundigheid uitstraalt en betrouwbare services zoals snelle verzending en klachtenafhandeling biedt, wordt het principe van een webshop meer en meer kans in plaats van bedreiging. Een kans die Learnit graag helpt grijpen!

[link]

Besparen met open source

GroenLinks meent dat de overheid miljarden kan besparen met opensourcesoftware. Dat zegt GL-Kamerlid Arjan El Fassed in een interview met nu.nl. Maar dat geldt niet alleen voor de overheid, ook bedrijven en organisaties die veel gebruik maken van computers kunnen enorm veel besparen door gebruik te maken van open source.

Wat is opensourcesoftware?

Opensourcesoftware wordt niet ontwikkeld door één groot bedrijf zoals Microsoft Office, maar komt vaak tot stand op publiekelijke en gemeenschappelijke wijze. Er wordt samengewerkt door verschillende programmeurs en bedrijven om de software te ontwikkelen en is geheel gratis. Kenmerkend voor deze computerprogrammatuur is dat de broncode wordt vrijgegeven. Hierdoor kunnen gebruikers de software zelfstandig bestuderen, aanpassen en eventueel verbeteren. Het aanbod van open-sourcesoftware is groot. Zo zijn er hele besturingssystemen die Windows kunnen vervangen zoals Ubuntu en Debian. Ook bestaan er opensource CMS systemen, zoals Drupal, Wordpress en Joomla! Hiermee kan relatief eenvoudig een professionele website worden gebouwd. Dan zijn er nog de OpenOffice.org software pakketten. Dit is de gratis tegenhanger van Microsoft's Office pakket en bevat programma's als Writer om in te typen, Calc om spreadsheets mee te maken en Draw om mee te tekenen.

Besparen

Terug naar de politiek. In het interview geeft El Fassed aan dat er diverse onderzoeken zijn uitgevoerd naar mogelijke besparingen op ICT gebied. De Algemene Rekenkamer meent dat er op jaarbasis 88 miljoen euro valt te besparen met de open-sourcesoftware. De interne raming van Binnenlandse zaken is nog gunstiger: zij menen dat er per jaar 3 tot 4 miljard euro bespaard kan worden. Geen kinderachtige cijfers dus. Ook in jouw organisatie zijn besparingen mogelijk. Behalve dat het zeer voordelig kan zijn om over te stappen op opensourcesoftware, is er nog een ander voordeel. Het gebruik van opensourcesoftware zou veiliger zijn dan de gebruikelijke systemen. Een vergelijking die gemaakt wordt is deze: iemand neemt geen medicijn zonder de bijsluiter te hebben gelezen, dat is te onbetrouwbaar. Dat geldt ook voor de computerprogrammatuur. Omdat de broncode bekend is, weet je hoe het programma in elkaar steekt. Een ander voordeel is dat veel virussen alleen schadelijk zijn voor Windows. Deze virussen kunnen geen schade aanrichten op opensourcesoftware.

Training

Learnit volgt de ontwikkelingen rond open source op de voet en maakt zelf ook slim gebruik van de software. Zo maken de eigen medewerkers al enige tijd gebruik van het besturingssysteem Ubuntu en worden er documenten opgesteld met het gratis LibreOffice. Learnit biedt verder verschillende open source trainingen aan, zoals Websites maken met Joomla! en verschillende OpenOffice trainingen. Het is ook mogelijk om een training WordPress en Drupal te volgen bij Learnit. Interesse of vragen? Neem gerust contact met ons op via 020-6369179 of stuur een mailtje naar info@learnit.nl.