Learnit Training
« Terug naar alle thema's

Trainingen Webdesign & webontwikkeling

De wereld van websites is een wereld van oneindige mogelijkheden en uitdagingen op het gebied van techniek en creativiteit. Van een eenvoudige, lichte basiswebsite tot een groots, kleurrijk ontwerp met flash: de keuze is aan jezelf. Of het nu gaat om het ontwikkelen van websites met Dreamweaver, het in orde maken van online beeldcontent met Photoshop of het schrijven van commerciële teksten: Learnit Training biedt webdesigntrainingen maatgericht aan, zowel individueel als voor grote groepen.

Klassikaal

CursusnaamDuur






































E-Learning

CursusnaamDuur






[link]

Een blog schrijven met WordPress

Met WordPress kun je van alles maken op jouw website, waaronder blogs. Het maken van blogs was zelfs de allereerste functie van het systeem. Toch kan het schrijven van een blog in WordPress lastig zijn als je nog nooit met WordPress gewerkt hebt. Het systeem heeft zoveel functies, dat het voor veel mensen als overweldigend wordt ervaren. Wij vertellen je stap voor stap hoe je zelf een blog online kunt zetten op jouw WordPress website!

1. Dashboard. Als je bent ingelogd op je website, kom je op het dashboard terecht. Daar kun je algemene informatie vinden, waar je niks mee hoeft te doen. Links zie je het menu in de zwarte balk, waarbij achter iedere pagina instellingen van je WordPress site staan. Om een blog te schrijven, klik je op ‘Berichten’. Je bent nu op de berichten-pagina.

2. WordPress bericht maken. Op de berichten-pagina vind je alle berichten die op de WordPress site staan. Je kunt op twee manieren berichten toevoegen; door via het linkermenu op ‘Nieuw bericht’ te klikken, of door op de blauwe knop ‘Nieuw bericht’ bovenaan de pagina te drukken. Bij ‘Voeg titel toe’ kun je de titel invullen en onder de titel de inhoud van het bericht.

3. Tekst opmaken. Bij WordPress kun je eenvoudig de tekst opmaken. Selecteer het gedeelte dat je wilt opmaken, waardoor een balkje verschijnt. Hier kun je kiezen om de tekst bijvoorbeeld vet of cursief te maken. Je kunt hier ook een link toevoegen aan een woord, zodat lezers op het woord kunnen klikken om naar een bepaalde pagina te gaan.

4. Kop maken. Ook het maken van tussenkopjes is niet moeilijk. Dit doe je door op het zwarte vierkantje met het plusje te klikken, klik vervolgens op ‘Kop’ en schrijf de subtitel. Door de subtitels een kop-element (H2, H3, H4...) te geven, verdeel je de tekst overzichtelijk.

5. Afbeelding toevoegen. Je kunt ook een afbeelding toevoegen bij je blog door weer op het zwarte vierkantje te klikken en vervolgens voor ‘Afbeeldin’ te kiezen. In het blok dat tevoorschijn komt, kun je een afbeelding invoegen. Klik op ‘Uploaden’ om direct een nieuwe afbeelding toe te voegen aan je blog. Als je een afbeelding al eerder hebt gebruikt kun je kiezen voor ‘Mediabibliotheek’. Als de afbeelding al ergens anders online staat, kies je voor ‘Invoegen via URL’ en vul je de URL van de afbeelding in. Voeg een ondertitel toe door op de afbeelding te drukken.

6. Opsomming toevoegen. Via het zwarte vierkantje kun je ook voor ‘Video’ kiezen, waardoor je een video kan toevoegen aan de blog. Dit gaat op dezelfde manier als een afbeelding toevoegen.

7. Video toevoegen. Cultuurverschillen kunnen ook voor veel conflicten zorgen omdat je elkaars normen en waarden niet deelt en begrijpt. Bedenk dat er niet alleen verschil zit tussen de Marokkaanse cultuur en de Nederlandse cultuur, maar ook tussen mensen uit Drenthe en Groningen. In een conflict is het belangrijk je proberen te verplaatsen in iemands normen en waarden.

Training WordPress

Wist je dat Learnit een training over WordPress aanbiedt? Tijdens onze training WordPress leer je niet alleen de website vanaf het nulpunt te bouwen, maar ook de website tijdens het gebruik te onderhouden en up-to-date te houden. Klik hier voor meer informatie over de training of om je direct in te schrijven.

[link]

De 5 grootste voordelen van Google Analytics

De meeste mensen hebben wel eens gehoord van Google Analytics en sommigen hebben hun website hieraan gekoppeld. Toch weet niet iedereen hoe het precies werkt en wat voor voordelen ze eruit kunnen halen. Met Google Analytics kun je alle activiteiten naar, op en van je website meten en vorm je een duidelijk beeld over onder andere bezoekersstromen en -profielen. Deze informatie kan je helpen om gerichte marketing op te zetten, om zo meer bezoekersstromen te krijgen en daardoor meer winst te behalen. Google Analytics is dus een handig en effectief programma, de volgende vijf voordelen laten dit verder zien!

1. Inzicht in verkeersbronnen. Via verschillende wegen en kanalen komen bezoekers op een website terecht. Dit kan bijvoorbeeld via een zoekmachine, een advertentie of social media. Als je meer weet over waar bezoekers vandaan komen, heb je een beter idee van het effect van de marketingactiviteiten.

2. Keywords rapportage. Met de keywords rapportage kun je zien op welke keywords bezoekers op de website zijn gekomen. Op deze manier zie je welke keywords het meest gezocht worden en welke het meeste websiteverkeer bezorgen. Met deze informatie kun je de website optimaliseren door keywords te veranderen.

3. Beeld van bezoekers. Zoals eerder genoemd biedt Google Analytics inzicht in bezoekersprofielen, wat je informatie geeft over waar je bezoekers vandaan komen, hoe vaak ze je website bezoeken en hoeveel nieuwe en terugkerende bezoekers de website heeft. Ook is te zien op welk apparaat bezoekers jouw website bezochten. Al deze informatie geeft jou een beter beeld van de doelgroep, waardoor je gerichte marketing kunt toepassen.

4. Inzicht in bouncepercentage. Het bouncepercentage vertelt je meer over hoe je webpagina’s het doen. Op welke pagina’s blijven bezoekers hangen en welke pagina’s klikken bezoekers snel door? Van een bounce is sprake als een bezoeker meteen weggaat na één pagina op jouw website te hebben bezocht. Een hoog bouncepercentage houdt in dat een landingspagina minder relevant is voor bezoekers. Als je weet welke pagina’s een hoog bouncepercentage hebben kun je gerichte acties ondernemen.

5. Geen verplichte kosten. Google Analytics is een gratis programma van Google, maar ondanks dat heeft het evenveel functionaliteiten dan andere programma’s.

Training Google Analytics

Wist je dat Learnit een training over Google Analytics aanbiedt? Tijdens onze training Google Analytics Basis leer je de basisprincipes en hoe je dit op de juiste manier kan gebruiken om duidelijke inzichten te krijgen. Klik hier voor meer informatie over de training of om je direct in te schrijven.

[link]

Dynamische websites maken met JavaScript

JavaScript is een veel gebruikte scripttaal die vooral toegepast wordt om dynamische webpagina's te maken. Het is, met andere woorden, een taal die interactie met bezoekers en gebruikers van een website mogelijk maakt. JavaScript wordt gebruikt via een browser en wordt ook op die manier gelezen (net zoals CSS en HTML). De code die in Javascript aanwezig is wordt uitgevoerd door de browser en eigenlijk gaat het hier om gewone platte tekst. Een tekstverwerker zoals Word kun je in dit geval dus niet gebruiken! Editors zoals Adobe Dreamweaver, Gedit of Notepad++ kunnen deze unieke code echter wel lezen.

De vele mogelijkheden van JavaScript

Elke webpagina die je interactief kunt gebruiken, waar bijvoorbeeld een menu uitrolt, maakt gebruik van JavaScript. Pagina's die zichzelf aanpassen zonder dat je er zelf iets voor moet doen of Instant Search op Google, waarbij alle mogelijke zoekresultaten al verschijnen nog voor je op zoeken hebt gedrukt: allemaal zijn het voorbeelden van toepassingen waar JavaScript gebruikt wordt. Het gaat dus om een scripttaal die wijdverspreid van toepassing is.

Met deze taal kan alles, zelfs heuse 3D games maken (hoewel dit natuurlijk een erg ingewikkeld proces is)! Kleinere opdrachten zoals het bouwen van een Mario-spel, een automatisch controlerende website of aanpassende advertenties zijn echter veel eenvoudiger te maken met JavaScript.

Enkele belangrijke tips bij het gebruik van JavaScript

Bij het beheren, schrijven en aanpassen van JavaScript worden tal van elementen gebruikt om de codetaal te schrijven. Het volgende overzicht geeft een aantal tips om nog méér uit JavaScript kunnen te halen:

1. Gebruik ===, niet ==

In Javascript zijn twee ´gelijkheidsoperatoren´ beschikbaar, die beide opgebouwd zijn uit gelijkheidstekens, uitroeptekens en dashes. Het is aan te raden om de driedubbele te gebruiken aangezien je dan geen problemen krijgt wanneer je met verschillende soorten werkt. Als je == en != gebruikt zal je wel problemen krijgen, omdat de JavaScript engine die waarden automatisch converteert.

2. Vermijd 'eval'

De 'eval' functie in JavaScript geeft je als gebruiker toegang tot de JavaScript compiler. Als je dus een string als parameter hiervan invoert, zal de compiler deze uitvoeren als JavaScript taal, waardoor de uitvoering ervan veel trager (en gevaarlijker) wordt!

3. Je script onderaan de pagina plaatsen

Als je een webpagina ontwikkelt wil je dat deze zo snel mogelijk laadt voor elke bezoeker. Als je een extern script toevoegt kan de browser echter niet verder laden voordat het complete bestand is geladen. Het gevolg? De gebruiker moet langer wachten op zijn pagina!

Als je gebruik maakt van JS-bestanden met extra functionaliteit (bijvoorbeeld event handlers voor bepaalde knoppen) dan laad je die het best onderaan de pagina, voor het einde van de body tag.

Méér over JavaScript

JavaScript is een onmisbare en belangrijk taal bij het ontwikkelen van webpagina's waar bezoekers iets aan hebben. De wereld van scripttalen is er echter geen eenvoudige, juist omdat er zoveel verschillende manieren zijn om de bezoekerservaring van een website uniek te maken. Hoe meer je hier als beginner dus over weet, hoe beter je die kennis kan toepassen om het beste uit je website te halen!

In onze driedaagse training maak je kennis met JavaScript. De training vormt een solide basis voor vervolgtrainingen over op JavaScript gebaseerde technieken en toolkits, zoals jQuery. Onder leiding van professionele trainers ga je zelf met JavaScript aan de slag, zodat het geen theoretisch concept blijft, maar je in de praktijk leert welke unieke resultaten je met deze script taal kunt bereiken.

[link]

Wat is er nieuw in Adobe Dreamweaver 2021?

Adobe Dreamweaver gaat al een tijdje mee als webontwerpsoftware. Het wordt gebruikt om websites, platformen en systemen mee te ontwikkelen en kan kleine aanpassingen tot grote wijzigingen doen. De software heeft de laatste jaren grote stappen gemaakt in de behoefte van webontwikkelaars. Toch blijft Dreamweaver zich verbeteren. We bespreken hieronder welke veranderingen Adobe Dreamweaver 2021 heeft.

1. Ondersteuning en bug fixes

Adobe Dreamweaver 2021 is ook te gebruiken op nieuwe systemen van Apple en Windows. De problemen die er waren met de compitabelheid van het programma zijn opgelost. Het programma is up-to-date voor de nieuwste versies van Apple en Windows.

2. Afbeeldingoptimalisatie

Met Adobe Dreamweaver 2021 kun je nu nog sneller en beter gebruik maken van afbeeldingen, waardoor het werken aan applicaties, websites en systemen ook sneller gaat.

3. Verlopen API’s

Doordat Adobe Dreamweaver onderworpen is aan allerlei updates en beveiligingsupdates worden bepaalde API’s niet meer ondersteund. Dit zorgt ervoor dat bepaalde procedures ook vernieuwd waardoor u niet meer een onveilige manier kunt gebruiken. Hier vind je de lijst van Adobe waar de verlopen API’s staan.

4. Optimalisatie

In Adobe Dreamweaver 2021 zijn de updates van de afgelopen jaren binnen het programma en de werkwijze van de Adobe programma’s ook doorgetrokken naar jouw laptop of computer, waardoor je nog sneller websites kunt creëren.

Deze veranderingen in de nieuwste update zorgen ervoor dat Dreamweaver makkelijker is om mee te werken. Je kunt sneller een website maken en beter samenwerken met andere programma’s. Wil jij graag meer leren over Dreamweaver CC? Dat kan!

Training Dreamweaver CC

Wist je dat Learnit een training over Dreamweaver CC aanbiedt? Tijdens onze 3-daagse training ’Dreamweaver CC Basis’ leer jij de basisprincipes van webontwikkeling toe te passen binnen Dreamweaver CC en te beginnen met het creëren van jouw webcontent! Klik hier voor meer informatie over de training of om je direct in te schrijven.

[link]

Animaties maken: zes tips voor de beste video!

Animaties zijn niet meer weg te denken en worden gebruikt door vele organisaties als promotievideo’s of marketingboodschap. Iedereen zal herkennen hoe lastig het kan zijn om een boodschap op een pakkende, originele maar ook duidelijke manier over te brengen aan de doelgroep. Iets goed uitleggen via een tekstje op een website lijkt tegenwoordig bijna onmogelijk en daarom bieden animaties een uitkomst! Maar hoe zorg je er nou voor dat jouw animatie de aandacht trekt en bereikt wat jij wil? Daarvoor hebben wij een aantal tips voor je op een rijtje gezet!

1. Kies een goed ontwerp. Je kunt uit heel veel soorten ontwerpen kiezen voor je animatie, maar het is belangrijk om goed na te denken over welk ontwerp bij jouw bedrijf en doelgroep past. Het ontwerp van een animatie trekt de kijker en zorgt voor een eerste indruk. Kijkers bepalen vaak binnen 20 seconden of ze blijven kijken, dus het ontwerp is essentieel.

2. Gebruik storytelling. Met storytelling wordt de verhaalvorm van de boodschap bedoeld. Een verhaal brengt structuur en context voor de doelgroep zodat zij jouw boodschap beter kunnen begrijpen. Schets eerst de context en maak er een interessant verhaal van. Prikkel de kijker door vragen te stellen of situaties te schetsen waarin zij zich kunnen herkennen.

3. Houd het kort. Het is essentieel om de animatie kort te houden, omdat aandacht van kijkers schaars is. Belangrijk is om een balans te vinden tussen de volledige uitleg die je wil vertellen en de lengte van de video. Hoe langer de video wordt, hoe sneller mensen stoppen met kijken ondanks dat je de volledige uitleg geeft. Als leidraad is het handig om maximaal 90 seconden aan te houden.

4. Gebruik humor. Humor maakt een animatie interessanter voor de doelgroep en zullen meer mensen blijven kijken en luisteren. Zoek dus naar een goede combinatie van een duidelijke boodschap en een leuke dosis humor. Juist met animatie kun je veel met humor, omdat je dingen op een overdreven manier kan uitbeelden.

5. Gebruik audio. Niet alleen de visuele uitleg is belangrijk, ook de audio mag niet onderschat worden. Audio brengt de animatie namelijk echt tot leven en helpt specifieke onderdelen extra aandacht te geven. Daarnaast maakt audio de animatie ook interessanter om naar te kijken.

6. Kies een goede stemacteur. Een goede stemacteur kan het verschil maken voor de professionaliteit van jouw animatie. De kijkers zullen de video sneller serieus nemen als het professioneel overkomt en een duidelijke stem zal ervoor zorgen dat de boodschap helder verteld wordt.

Training Animate CC Basis

Wil je na het lezen van deze blog meer leren over het maken van animaties? Bekijk dan eens onze training Animate CC Basis. In deze training komt niet alleen kennis aan bod over Animate CC, maar leer je ook hoe jij op een eenvoudige manier professionele animaties en multimedia-content kan maken! Klik hier om meer te lezen over de training of om je direct in te schrijven.

[link]

HTML en CSS: hoe zit het precies?

Je zal de woorden HTML en CSS vast wel eens voorbij hebben horen komen en deze woorden misschien wel hebben geassocieerd met “Is dat niet iets voor programmeurs?”. Dat klopt! HTML en CSS worden namelijk gebruikt om websites te bouwen en vorm te geven. Waar je met HTML de inhoud en de indeling van een webpagina kan bepalen, wordt CSS gebruikt om de webpagina van vormgeving te voorzien. In deze blog lees je hoe HTML en CSS precies werken.

HTML staat voluit voor Hyper Text Markup Language en kan gezien worden als een taal om een pagina op te maken. Eigenlijk is HTML dus niet echt een programmeertaal, het is eerder een opmaaktaal. Met HTML kan je namelijk bepalen welk element waar op je webpagina verschijnt, voor een geordende pagina is HTML dus eigenlijk onmisbaar. Maar waarom is HTML eigenlijk in het leven geroepen? In de jaren ‘70 van de vorige eeuw liepen internetgebruikers tegen een probleem aan; een document dat was gemaakt op de ene computer was niet leesbaar en inzichtelijk op willekeurige andere computers. Er moest dus als het ware een oplossing gevonden worden om ervoor te zorgen dat documenten binnen elk computersysteem inzichtelijk zijn; de ontwikkeling van HTML was geboren. In die tijd was het internet nog volop in ontwikkeling en tegenwoordig wordt HTML zelfs voor iedere webpagina die je tegenkomt op het internet gebruikt.

CSS staat voor Cascading Style Sheets en is net als HTML eigenlijk ook niet echt een programmeertaal. CSS kan eerder gezien worden als een ‘stijlbladtaal’. Wat houdt een stijlbladtaal dan precies in? Dit betekent dat je door CSS te gebruiken toestaat dat bepaalde stijlelementen worden toegepast op geselecteerde delen van je html webpagina. CSS werd zo’n 20 jaar naar HTML geïntroduceerd, om webpagina’s er esthetisch uit te laten zien. Zo kun je met CSS bijvoorbeeld het lettertype of de kleur van je tekst aanpassen om een webpagina er voor het oog mooier uit te laten zien.

Training HTML/CSS

Ben je geïnteresseerd om in de toekomst je eigen webpagina’s te creëren? Learnit biedt een training HTML en CSS Basis aan, waarbij je alles basistechnieken leert om met beide talen aan de slag te gaan. Zo komt onder andere het opzetten van een website aan bod, net als het werken met hyperlinks, tekst en afbeeldingen en bijvoorbeeld een onderwerp als zoekmachine optimalisatie. Voor meer informatie over deze training, klik hier.

[link]

Welke soorten cloudopslag heeft Adobe Creative Cloud?

Adobe Creative Cloud wordt steeds populairder bij organisaties voor de grafische vormgeving, vanwege zijn vele toepassingen. Met Adobe CC kun je alle kanten op op het gebied van foto’s bewerken, video’s monteren, logo’s en illustraties ontwerpen en websites en apps maken. De hoeveelheid verschillende apps zorgt ervoor dat je altijd iets hebt wat aansluit bij de wensen en behoeften van jou en je organisatie. Bij Adobe Creative Cloud zijn er verschillende soorten cloudopslag: clouddocumenten, bibliotheken en Creative Cloud-bestanden. Alle drie hebben verschillende voordelen en toepassingen.

Clouddocumenten

Het werken met clouddocumenten heeft veel voordelen, het wordt op de achtergrond automatisch opgeslagen en is hierdoor altijd up-to-date. Het probleem van werk kwijtraken omdat je vergeten bent op te slaan is op deze manier verleden tijd! Ook eerdere versies kunnen altijd teruggezocht worden. Als je een bestand opent op je apparaat kun je er op een later moment ook offline aan werken en wordt het automatisch gesynchroniseerd wanneer je weer verbinding hebt. Daarnaast maakt clouddocumenten het mogelijk om zonder tussenstappen te schakelen tussen apparaten en verschillende apps.

Bibliotheken

Bibliotheken biedt de mogelijkheid om ontwerpelementen die voor een specifiek project of een specifieke klant zijn te verzamelen en te delen. Deze ontwerpelementen kunnen van alles zijn, van afbeeldingen tot illustraties en tekenstijlen tot kleurpaletten. Door het verzamelen en delen wordt het mogelijk om in een team allemaal dezelfde elementen te gebruiken voor documenten en projecten.

Creative Cloud-bestanden

Creative Cloud-bestanden zijn gesynchroniseerde bestanden. Net als cloudbestanden worden deze bestanden opgeslagen in een cloud en zijn ze te bewerken op elk verbonden apparaat. Wijzigingen worden automatisch opgeslagen, waardoor je niet meer zomaar stukken kwijt bent. De documenten zijn te beheren op de Creative Cloud-website, waar je ook andere bestanden kan uploaden voor het project. Op deze manier heb je alle middelen bij elkaar op één plek.

Trainingen Adobe

Wist je dat Learnit allerlei verschillende Adobe trainingen aanbiedt? Van de training Adobe Creative Cloud DTP tot aan Adobe After Effects en van InDesign CC Basis tot aan Illustrator CC Vervolg, Learnit heeft het allemaal in huis! Voor een compleet overzicht van onze Adobe trainingen, klik hier voor meer informatie.

[link]

15 onmisbare Photoshop tips

tekening photoshop

Photoshop is een overweldigend programma met eindeloos veel functies. In het begin verdwalen veel mensen in de vele mogelijkheden. Herkenbaar?

Uiteraard is een goede cursus de echte oplossing. Maar voor iedereen die daar nu de tijd of het geld niet voor heeft hebben wij hieronder de 15 belangrijkste tips op een rij gezet.

Na honderden trainingen voor duizenden cursisten hebben wij een aardig idee welke opties de gemiddelde gebruiker nodig heeft, en hoe je snel deze leert te vinden en gebruiken. Geen eindeloze handleiding, geen complexe tutorial, maar meteen aan de slag en resultaat zien.

icon

Tip 1: Transformeren

Draai of verander een afbeelding
transformeren transformeren uit contextmenu

Wanneer je de maat van een foto wilt veranderen, de foto wilt draaien of wilt vervormen, kun je dat doen door te klikken op edit, vervolgens op transform te klikken en de gewenste actie te selecteren. Er is een eenvoudigere manier om dit te doen. Druk Ctrl + T in en er verschijnt een box om de afbeelding heen, die het vervormen aangeeft. Dit betekent dat je de afbeelding van maat kunt veranderen. De beste manier om dit te doen is door de muis op een van de hoeken te plaatsen en dan te slepen, terwijl je shift ingedrukt houdt, zo houden de hoogte en de breedte dezelfde verhouding. Druk op Enter wanneer je klaar bent.

icon

Tip 2: Wijzig de meeteenheid

Schakel tussen centimeters en pixels
meeteenheden in menu

Een korte en snelle manier om te wisselen tussen de meeteenheid is door de muis op één van de linialen te plaatsen (druk op Ctrl + R om de linialen te tonen of te verbergen), klik met je rechtermuisknop en kies vervolgens een eenheid uit het getoonde menu. Je hebt een grote keuze aan meeteenheden: centimeters, pixels, millimeters, punten, percentages, etc.

icon

Tip 3: Magnetic Lasso Tool

Haal een afbeelding los van zijn achtergrond
gebruik magnetic lasso

Dit is een gemakkelijke selectietool die je helpt een deel van de omlijning van de afbeelding te traceren. Zo kun je een voorwerp op de afbeelding makkelijk scheiden van de rest van de afbeelding en er bepaalde acties op uit te voeren. Zo kun je bijvoorbeeld een product loshalen van zijn achtergrond.

icon

Tip 4: Magic Wand Tool

Verwijder een consistente achtergrond
magic wand tool magic wand tool

De Magic Wand Tool is een andere achtergrond selectietool, ideaal wanneer je met een monotone en consistente achtergrond werkt. Wanneer je een duidelijke kleur in een afbeelding wilt kiezen, dan is dit de juiste tool voor je. De Magic Wand Tool is bijvoorbeeld geschikt bij een witte achtergrond of een heldere blauwe lucht.

Kies de Magic Wand Tool uit het tools panel en klik op het deel van de afbeelding die je wilt selecteren. Zorg ervoor dat je schakelt tussen de "add to selection" optie in de bovenste rij (icoon van twee vierkanten) zodat je kleuren en tinten aan je selectie kunt blijven toevoegen.

icon

Tip 5: Custom Shape Tool

Kies uit een enorm aantal vormen
custom shape tool custom shape tool

Het paneel met functies geeft je alle basisvormen die je nodig hebt, zoals een vierkant, een lijn, een cirkel, ovaal etc. Echter als je meer opties wilt hebben, gebruik dan de Custom Shape Tool. Het icoon hiervan lijkt op de eerste pannekoek (misschien was dit niet de bedoeling van Adobe).

De Custom Shape Tool is eenvoudig te vinden in de Options bar. Nadat je de Custom Shape Tool geselecteerd hebt, verschijnen er een groot aantal vormen. Aan de rechterkant van het Custom Shape Tool icoon zie je een kleine miniatuurweergave. Je krijgt toegang tot meer vormen door te klikken op de kleine pijl aan de rechterkant van het paneel. Wanneer je op zoek bent naar spandoeken, praatbubbels of alle soorten pijlen dan is dit de juiste tool voor je.

icon

Tip 6: Adjustment Layers

Werk in een aparte laag
adjustment layers adjustment layers

Wanneer je Photoshop gebruikt, voor welk doel dan ook, voor het veranderen van kleuren van een afbeelding, voor het scherper of beter maken van contract, onthoud altijd om Adjustment Layers te gebruiken. Het grote voordeel van de Adjustment Layers is dat het geen verandering maakt op de afbeelding zelf, maar op een aparte laag. Zo kun je makkelijk de bewerkingen aanpassen om te zien wat het mooist uitpakt. De Adjustment Layers kun je onderin vinden bij the layers panel (een zwart en wit cirkel icoon).

icon

Tip 7: Layer Styles

Geef een effect aan je afbeelding
layer styles

Dit is een eenvoudige en simpele manier om wat pit aan een afbeelding te geven. Layer styles zijn een speciaal effect dat je eenvoudig kunt toevoegen aan individuele lagen. Het enige wat je hoeft te doen is dubbel te klikken op de laag en kies het effect dat je mooi vindt.

Je kunt kiezen uit een heel assortiment van functies; voeg een gloed toe, voeg schaduw toe en nog veel meer met een muisklik. Blijf voorzichtig en zorg dat je niet overdrijft. Deze effecten hebben de neiging om goedkoop te lijken als je er teveel van gebruikt.

icon

Tip 8: Healing Brush Tool

Verwijder imperfecties
healing brush tool

Dit is een zeer handige tool voor iets gevorderde photoshoppers. Je kunt het gebruiken om de afbeelding te repareren van imperfecties zoals krassen en vlekken. Kies de borstelgrootte, houd de Alt toets vast en selecteer een mooi en schoon gebied van de afbeelding. Laat de Alt knop los en verf over de slechte omgeving. In principe kopieert deze functie een stukje van de foto van de eerste naar de tweede positie.

icon

Tip 9: Spot Healing Brush

Verwijder smetjes en puistjes
spot healing brush

Ja - het is inderdaad precies hoe het klinkt, deze tool maakt alles een stuk mooier! Wanneer u een plek, smet of een moedervlek hebt, kan deze tool het meteen verwijderen. Het kan ook gebruikt worden om een puistje te verwijderen.

Plaats de borstel op het gebied dat je wilt 'fixen', zorg ervoor dat de borstel een beetje groter is dan de plek en klik op de plek. Photoshop zorgt ervoor dat de geretoucheerde plek automatisch mooi wordt, zodat je zelf echt niets anders hoeft te doen.

icon

Tip 10: Dodge Tool

Verwijder rode ogen
dodge tool

De Dodge Tool maakt pixels lichter van kleur waar je het gebruikt. Dit is een goede oplossing voor het bekende rode ogen probleem. Zet de Dodge Tool op een softe borstel, ga hiervoor naar Range settings in de menubar en kies hier highlights, zet de Exposure op ongeveer 20%. Ga dan voorzichtig met de borstel over het rode gedeelte.

Overdrijf niet, anders zal je model er onrealistisch uit gaan zien. Een aantal simpele strepen zou voldoende moeten zijn.

icon

Tip 11: Blur Tool

Vervaag kleine imperfecties
blur demo

Een eenvoudige en fijne manier om kleine rimpels te verwijderen is door ze een beetje te vervagen. Gebruik de Blur Tool om kleine imperfecties glad te strijken, zoals de rimpels rond de ogen of het mondgebied, je vervaagt ze eenvoudig in de achtergrond. Nogmaals, zorg ervoor dat je niet overdrijft want anders zal de afbeelding teveel vervagen.

De Blur Tool kan imperfecties herstellen, maar de Blur Tool wordt ook gebruikt voor meer artistieke doeleinden. Het is dus belangrijk om een beetje handigheid op te bouwen met de Blur Tool.

icon

Tip 12: Move Tool

Verplaatst selecties
move tool

Dit is een eenvoudige maar bruikbare tool. De Move Tool gebruik je om selecties of layers te verplaatsen, ook naar andere afbeeldingen. Meestal wordt het gebruikt om de layer te verplaatsen nadat de layer in de afbeelding is geplaatst. Houd de shift knop vast om alleen horizontaal of verticaal te verplaatsen.

icon

Tip 13: Clone Stamp Tool

Maak een exacte kopie
clone stamp

Deze tool lijkt op de Spot Healing Brush Tool (zie hierboven). Je gebruikt het namelijk op dezelfde manier, echter vermengt deze tool niet op het einde. Het is een exacte kopie van de informatie van de eerste geselecteerde ruimte tot de tweede geselecteerde ruimte. Je gebruikt het dus om kleine foutjes te corrigeren of om manipulaties te maken.

Selecteer de Clone Stamp Tool en stel de gewenste brush grootte in. Het is het beste om de flow op 50% te zetten. Houd Alt ingedrukt en selecteer het gebied dat je wilt klonen. Door te klikken en vervolgens te slepen, kun je de kloon verplaatsen.

icon

Tip 14: Crop Tool

Verwijder een deel van de afbeelding
crop tool

Met de Crop Tool (sneltoets C) kun je delen van een afbeelding verwijderen, om de focus op een bepaald deel van afbeelding te leggen. De Crop Tool kun je gebruiken door een deel van de afbeelding te selecteren en vervolgens op Enter te drukken. Je kunt de selectie verplaatsen door met de linkermuisknop de selectie te slepen.

icon

Tip 15: Gradient Tool

Vul een achtergrond met overgangskleuren
gradient tool

Met de Gradient Tool kun je een gebied vullen met overgangskleuren, bijvoorbeeld een afbeelding vanaf oranje in grijs laten overlopen. Er zijn daarnaast meer geavanceerde gradients beschikbaar met meerdere kleuren die bijvoorbeeld transparantie bevatten.

Andere functies van de gradient tool zijn bijvoorbeeld kleurige achtergronden achter objecten plaatsen, schaduw maken of meer diepte in een afbeelding aanbrengen. Dit zijn echter opties voor meer gevorderde photoshoppers.

icon

Extra: Opslaan voor het web

Sla de afbeelding op voor het web
gradient tool

Tot slot is het van belang de afbeelding in het juiste formaat op te slaan. Wanneer je de afbeelding op internet wilt gebruiken is het belangrijk dat het laden van de afbeelding niet te lang duurt. Hiervoor gebruik je de optie File > Save for Web & Devices. Bij de instellingen kun je het bestandsformaat en de kwaliteit kiezen, hoe hoger de kwaliteit hoe groter het bestand.

Binnen het Save for Web venster zijneen aantal tabs, waaronder 2up. 2up kun je gebruiken om het venster te splitsen, aan de linkerkant is het origineel te zien, terwijl het rechtergedeelte de nieuwe instellingen bevat.

Je kent nu de basistools van Photoshop, gefeliciteerd en veel succes!

Wil je nog handiger worden met Photoshop en op een professionele manier beeldmateriaal bewerken? Tijdens de Photoshopcursussen van Learnit leer je op een efficiënte manier te werken met Photoshop. Je leert de fijne kneepjes van Photoshop en krijgt actieve ondersteuning tijdens deze training. Lees meer over deze cursussen!

[link]

Top 10 populairste programmeertalen

Eind vorig jaar werd een lijst bekend gemaakt met de populairste programmeertalen van 2020. Niet geheel verrassend stond C als ultieme favoriet nog steeds bovenaan de lijst van de TIOBE’s index. Python wist dit jaar wel voor een verrassing te zorgen: voor het eerst in de geschiedenis heeft Python Java namelijk ingehaald en vinden we Python op plek 2 en Java op plek 3 in de top 10. Naast Python, winnen ook R, Perl en Go aan populariteit. R eindigde zelfs verrassend op plek 9 in de top 10 lijst; TIOBE heeft R daarom bestempeld als ‘programming language of the year 2020’.

Waarom wint Python aan populariteit?

De CEO van TIOBE’s INDEX Paul Jansen zei over de inhaalslag van Python op Java: “Some time ago I had a flat tire and called the road patrol to help me out. The mechanic asked about my living and when I used the word ‘software’ in my answer, he smiled and started talking very enthusiastically about his own passion: programming in Python. From that moment on, I knew Python would become ubiquitous.” Waren het tien jaar geleden vooral software engineers die zich bezighouden met de verschillende programmeertalen, tegenwoordig zie je dat steeds meer mensen op de werkvloer over programmeervaardigheden beschikken. Dit heeft alles te maken met het feit dat er een tekort is aan klassieke programmeurs. Bovendien is een programmeertaal als Python relatief gemakkelijk in gebruik als je met grote hoeveelheden data wil werken. Wil je zelf met data aan de slag maar heb je nog geen of weinig kennis van een programmeertaal? Bekijk dan eens onze cursussen Python programmeren basis of Python voor data-analyse. Kun je al aardig overweg met Python? Dan is de cursus Python programmeren vervolg echt wat voor jou!

Waarom wint 'R' aan populariteit?

Big data is een term die de meeste mensen ongetwijfeld vaker voorbij horen komen. Programma’s als R zijn uitermate geschikt om deze zogenoemde big data om te zetten in bruikbare informatie voor organisaties en daarnaast is R een stuk eenvoudiger in gebruik dan een taal als 'C'. Wist je bijvoorbeeld dat R één van de programmeertalen is die werd gebruikt voor het vinden van een COVID-19 vaccin? Daarnaast zie je steeds vaker dat universiteiten en hogescholen statische programma’s als Stata, SAS en SPSS inruilen voor statische programmeertalen als R. Beroepsgroepen waarin veel statische analyses voorkomen maken ook steeds vaker gebruik van R, denk bijvoorbeeld aan data-analisten, wiskundigen, econometristen maar ook marketeers. Het voordeel van een programma als R is dat het niets kost: het is een ‘open source’ project, dat iedereen kan gebruiken én verbeteren. Daarnaast staat R bekend om het feit dat je data gemakkelijk kan visualiseren met packages als 'ggplot2', waarmee je bijvoorbeeld een grafiek kan maken.

[link]

Waarom je vandaag nog moet overstappen naar Affinity!

Als je bekend bent met het bewerken van foto’s of het ontwerpen van beeldmateriaal, dan zullen de programma’s van Adobe je ongetwijfeld bekend voorkomen. Photoshop en InDesign (beide van Adobe) zijn namelijk de populairste programma’s als het gaat om foto- en videobewerking. Sinds een paar jaar heeft Adobe er echter een geduchte concurrent bij: Affinity.

De software van Affinity is op de markt gebracht door het Britse softwarebedrijf Serif Europe. Dit bedrijf kwam voor het eerst in de geschiedenis met een gelijkwaardig antwoord op de software van Adobe. Affinity Photo is namelijk te vergelijken met Adobe’s Photoshop, waar Affinity Designer het antwoord is op Adobe’s InDesign. Misschien denk je nu waarom zou ik op Affinity overstappen als ik al gewend bent aan de software van Adobe? Inmiddels kunnen we daar genoeg redenen voor geven. Bekijk hieronder alle voordelen van Affinity en wie weet kom je erachter of de software wat voor jou is!

  • De aanschaf van de Affinity software is een stuk voordeliger. Mensen die de software van Adobe gebruiken, zullen ongetwijfeld weten dat de prijzen van de verschillende programma’s van Adobe behoorlijk in de kosten kunnen lopen. Dit heeft er mee te maken dat je maandelijks een bedrag moet betalen om de software te kunnen blijven gebruiken en je documenten te kunnen openen. De software van Affinity daarentegen is een stuk voordeliger in aanschaf. Momenteel kun je Affinity Photo bijvoorbeeld aanschaffen voor het eenmalige bedrag van €27,99 (vanwege corona). Voor deze prijs heb je altijd toegang tot het programma, je hoeft dus geen abonnement of iets dergelijk aan te schaffen. Hetzelfde geldt voor Affinity Designer, dit programma kun je aanschaffen voor een vergelijkbare prijs.
  • De Affinity software is gebruiksvriendelijk. Wanneer je gewend bent om met Photoshop of InDesign te werken, dan zul je geen moeite hebben om over te stappen op de software van Affinity. Dit komt doordat de programma’s erg veel op elkaar lijken, waar Affinity zelfs nog een aantal functies heeft toegevoegd die het gebruik gemakkelijker maken. Zo is het bij Affinity mogelijk om snel de geschiedenis van je project terug te kijken, zelfs tot aan het begin van je project. Daarnaast kun je gemakkelijk met één knop in- of uitzoomen op een foto met de ‘move’ tool, waarbij je in Photoshop meerdere knoppen nodig hebt om tot hetzelfde resultaat te komen.
  • Affinity beschikt over nieuwe functies. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om raster- en vector lagen door elkaar te bewerken, pdf’s te bewerken of bestanden moeiteloos uit te wisselen tussen verschillende applicaties. Een andere handige functie waarover Affinity beschikt wordt ook wel persona’s genoemd. Dit zijn werkruimtes die gelinkt zijn aan specifieke taken. Binnen deze werkruimtes kun je gemakkelijk naar verschillende werkruimtes schakelen waardoor je voor jezelf gemakkelijker overzicht kunt houden. Adobe Photoshop beschikt ook over werkruimtes, alleen deze werken anders en zijn iets lastiger in het gebruik.

Gratis webinar over Affinity

Wist je dat Learnit binnenkort een gratis (introductie) webinar organiseert over Affinity? Onderwerpen die in ieder geval aan bod komen zijn: een korte introductie over de verschillende Affinity software, de verschillen tussen de Affinity- en Adobe software, uitwisseling van bestanden tussen Affinity en Adobe en redenen om wel of niet over te stappen op Affinity. Dus twijfel je nog of Affinity geschikt is voor jou? Schrijf je dan snel in voor het gratis webinar op 15 april tussen 11:00 - 11:30 en kom erachter! Klik hier om je in te schrijven.

[link]

Hoe bereid je je voor op een online 2021?

Inmiddels wordt het langzamerhand duidelijk dat we zeker tot halverwege 2021 veelal thuis zullen zitten en dus ook thuis zullen moeten werken. Dit betekent dat er ook voor komend jaar veel online werkactiviteiten op de planning zullen staan. Hoe kun jij jezelf en je organisatie het beste voorbereiden op een online 2021? In deze blog leggen we je uit welke trainingen perfect aansluiten op online werken!

1. Zoekmachine optimalisatie (SEO). Hoe zorg je ervoor dat je zoveel mogelijk bezoekers naar je website trekt? Zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO genoemd is hiervoor de oplossing! Learnit biedt een cursus aan waar niet alleen de basisprincipes rondom zoekmachine optimalisatie met je gedeeld worden, maar waarbij ook wordt gewerkt aan je praktijkvaardigheden. Leer bijvoorbeeld hoe je je eigen website kunt analyseren en optimaliseren. Op deze manier kun jij het maximale uit je website en webverkeer halen in 2021!

2. Online marketing. De ontwikkelingen op het internet verlopen in een razendsnel tempo. Online marketing is een thema dat het afgelopen jaar een belangrijke rol speelde voor veel organisaties, en de verwachting is dat online marketing mogelijk een nog grotere rol gaat spelen in 2021. Kan jouw organisatie nog wel wat leren op het gebied van online marketing? Bekijk dan eens onze nieuwe 7-daagse cursus online marketing. Tijdens deze allesomvattende cursus leer je alle vaardigheden die nodig zijn om jouw organisatie sterk op de (online) kaart te zetten. Onderwerpen die aan bod komen tijdens deze training zijn: zoekmachine optimalisatie, Google Ads, Google Analytics, Facebook advertising, e-commerce, social media marketing en contentmarketing.

3. Power BI Basis. Nu we elkaar (bijna) niet meer fysiek zien of spreken op de werkvloer, kan het soms lastig zijn om bepaalde informatie over te brengen naar collega’s. Denk bijvoorbeeld aan financiële rapportages. Voor dit soort informatie kan het handig zijn om een visualisatietool te gebruiken waardoor je op afstand gemakkelijk aan collega’s kunt laten zien wat er speelt. Een van de populairste visualisatie tools is Power BI. Learnit biedt een 2-daagse cursus Power BI aan, waarin je leert om effectieve managementrapportages te maken met behulp van jouw Excel gegevens. Op deze manier kun je met Power BI vervolgens een interactief management dashboard creëren, waarin je gemakkelijk gegevens kunt visualiseren en delen met je collega’s. Ideaal om informatie over te brengen dus!

4. Agile Scrum Basis. Scrum is niets anders dan een Agile raamwerk, dat symbool staat voor effectiever en flexibeler werken. De Agile manier van werken zorgt ervoor dat er in zelfsturende teams gewerkt kan worden, wat uitermate handig is voor de planning van complexere projecten. De focus van Scrum ligt op de communicatie binnen deze projecten, maar ook op de interactie tussen afdelingen en naar klanten toe. Nu online werken aan de orde van de dag is, zie je dat veel bedrijven gebruik maken van deze gestructureerde manier van (online) werken. Ben jij benieuwd of werken volgens deze stijl iets is voor jouw organisatie? Bekijk dan eens onze training Agile Scrum Basis. Tijdens deze training leer je niet alleen de theorie rondom deze methode, ook de vaardigheden die erbij komen kijken spelen een belangrijke rol. Wist je dat er de mogelijkheid is om na de training een officieel examen af te leggen, waarna je jezelf Scrum Master of Scrum Product Owner kan noemen? Klik op de training of informeer naar de mogelijkheden.

[link]

Black Friday: 4 tips voor online marketeers

Vrijdag 27 november is het weer zover, Black Friday staat voor de deur! De laatste jaren zie je dat mensen massaal inkopen doen op deze dag: bijna elke winkel biedt zijn producten deze vrijdag met korting aan. Weken van te voren zien we allerlei advertenties voorbij komen en maken we lijstjes met wat we dit keer gaan aanschaffen. Dat Black Friday voordelig is voor consumenten moge duidelijk zijn. Maar wat kan Black Friday opleveren voor bedrijven? En hoe kan jij je steentje bijdragen als online marketeer? Lees hieronder 4 tips die jou helpen om de Black Friday acties van jouw bedrijf tot een succes te maken:

1. Verzamel extra leads

Het aantal conversies neemt in de loop van Black Friday alleen maar toe. Als je het slim aanpakt, kun je ervoor zorgen dat potentiële nieuwe klanten hun gegevens achterlaten op jouw website en tegelijkertijd getriggerd worden om een product juist bij jou af te nemen. Adverteer bijvoorbeeld met ‘laat je mailadres achter en krijg alvast een sneak peek in ons Black Friday assortiment’ of ‘krijg gratis verzending als je je aanmeldt voor onze nieuwsbrief’. Dit zijn deals die het aantrekkelijk maken voor nieuwe klanten om hun klantgegevens op jouw website achter te laten. Deze kun jij bijvoorbeeld weer gebruiken voor email marketing.

2. Verhoog je klantloyaliteit met exclusieve deals voor bestaande klanten

Veel bedrijven zullen zich realiseren dat kortingsacties een goede manier zijn om nieuwe klanten aan te trekken. Lastiger is het om ervoor te zorgen dat bestaande klanten niet naar de concurrent gaan wanneer deze ook korting aanbiedt. Een manier om dit te voorkomen is door bestaande klanten in je systeem exclusieve deals aan te bieden, denk bijvoorbeeld aan extra korting bovenop de normale korting of een gratis product bij aankoop van een item op Black Friday. Hierdoor is de kans groter dat bestaande klanten hun producten gewoon bij jou kopen. Bestaande klanten zullen dergelijke acties waarderen, waardoor de klanttevredenheid omhoog zal gaan. Op den duur leidt dit tot loyalere klanten voor jouw bedrijf.

3. Gebruik hashtags

Het aantal conversies, oftewel het webverkeer neemt flink toe in de aanloop naar Black Friday. Niet zo gek als je bedenkt dat mensen vaak van te voren uitzoeken waar ze de beste deals kunnen krijgen. Als bedrijf kun je hier op inspelen door gebruik te maken van hashtags in je social media posts. #Hashtags zorgen er namelijk voor dat je posts tot een bepaalde categorie gerekend worden. Adverteer jij bijvoorbeeld met #BlackFriday en #sneakers, dan zal jouw feed sneller terecht komen bij mensen die aan het zoeken zijn naar nieuwe sneakers. Voor je bedrijf kan het handig zijn om te adverteren met meerdere hashtags om zo uit te zoeken welke hashtags de meeste conversies opleveren voor jouw bedrijf.

4. Analyseer je kortingsacties

Meedoen aan Black Friday lijkt belangrijk voor veel bedrijven, maar dat is het vooral als je inzicht krijgt/hebt in welke acties nou precies waardevol zijn. Vaak zie je namelijk dat klanten vlak voor Black Friday aankopen uitstellen, waardoor je je als bedrijf zou moeten afvragen of Black Friday hiervoor voldoende compenseert. Daarnaast zal een deel van de consumenten tijdens Black Friday alvast aankopen doen voor Sinterklaas of Kerst. Nu kunnen consumenten die producten immers met korting inkopen, maar het gaat voor jou als bedrijf misschien wel ten koste van je aankopen later in het jaar. Daarnaast is het ook belangrijk om te kijken wat nieuwe leads bijvoorbeeld opleveren. Lezen nieuwe klanten de week na Black Friday je nieuwsbrief nog of hebben ze zich direct afgemeld? Een manier om inzicht te krijgen in je (kortings)acties, is het analyseren van je conversies van de maand waarin Black Friday plaatsvindt maar ook van de maand ervoor en erna. Dit kan bijvoorbeeld met behulp van Google Analytics.

Training online marketing

Het opzetten van Black Friday acties, het adverteren voor deze acties en het analyseren van gegevens die uit deze acties voortkomen zijn voorbeelden van werkzaamheden waarmee een online marketeer te maken zou kunnen krijgen op de werkvloer. Andere werkzaamheden waar een online marketeer zich mee bezighoudt zijn onder andere: zoekmachine optimalisatie, Google Ads, Google Analytics, Facebook advertising, E-commerce, social media marketing en content marketing. Wist je dat Learnit een 7-daagse training online marketing aanbiedt die perfect aansluit op al deze onderwerpen? Wil jij je vaardigheden uitbreiden of jezelf ontwikkelen op het gebied van online marketing? Dan is deze training echt wat voor jou! Klik hier voor meer informatie over deze training.

[link]

Wat is Search Engine Optimization (SEO)?

Hoe zorg je ervoor dat je zo veel mogelijk verkeer naar je website trekt? Search Engine Optimization (SEO) is dé oplossing! SEO kan het best omschreven worden als de optelsom van alle activiteiten die je onderneemt om jouw website beter vindbaar te maken in online zoekmachines, zoals Google.

SEO uitgelegd

Vertaald naar het Nederlands betekent SEO: ‘zoekmachineoptimalisatie’. Deze term dekt SEO eigenlijk volledig. Door er bijvoorbeeld voor te zorgen dat jouw producten of diensten hoog verschijnen in de lijst met zoekresultaten van consumenten, kan je ervoor zorgen dat je meer verkeer naar je eigen website leidt. Het voordeel van dit soort consumenten aantrekken, is dat je eigenlijk al weet dat ze op zoek zijn naar jouw product of dienst, ze zoeken immers al doelgericht naar jouw product of dienst binnen een zoekmachine. Dat betekent ook dat de kans op conversies of misschien zelfs aankopen toeneemt, wanneer je dit type bezoekers aantrekt tot je website.

Hoe zorg je ervoor dat je ranking omhoog gaat?

Nu is de grote vraag: hoe zorg je ervoor dat je bovenaan in de zoekresultaten komt te staan? Drie aspecten spelen hierin een grote rol: content, techniek en autoriteit. Content gaat natuurlijk over de informatie die je op je website deelt, bijvoorbeeld informatie over de schoenen die je verkoopt. Heb je bijvoorbeeld de maat wel vermeld staan, of de kleur? Techniek gaat om de werking van je website en de gebruiksvriendelijkheid. Autoriteit heeft te maken met externe links die vanaf jouw eigen website te vinden zijn, ook wel linkbuilding genoemd. Als een partij zoals bol.com (die zelf ook hoog is gerankt) de link van jouw website op hun website hebben staan, is dit een enorm voordeel voor je eigen website. Als je veel van dit soort links hebt, stijgt als ware je eigen domeinwaarde.

Hieronder hebben we een paar belangrijke voordelen van SEO voor je op een rijtje gezet:

  • De naamsbekendheid van je bedrijf gaat omhoog. Een bijkomend voordeel van hoog in de zoekmachines verschijnen, is dat consumenten je bedrijfsnaam vaker tegenkomen. Hoe vaker je bedrijfsnaam opduikt, hoe groter je naamsbekendheid wordt. Een win-win situatie dus!
  • 24/7 promotie. Een ander voordeel van hoog in de ranking van zoekmachines staan, is dat mensen je letterlijk op elk moment gemakkelijker kunnen vinden. Zelfs als jij niet bezig bent met het promoten van een bepaald product of dienst, wordt dit als het ware voor je gedaan.
  • Relatief weinig kosten. Als je wel eens een advertentie hebt gepromoot via Facebook of Linkedin, weet je waarschijnlijk dat adverteren via social media hoog in de kosten kan oplopen. Het probleem met dit soort advertenties is dat je voor elke nieuwe advertentie opnieuw moet betalen. Het voordeel van SEO is dat het investeren hierin een stuk duurzamer is. Wanneer je eenmaal goede teksten op je website hebt staan, blijft dit voor langere tijd. Hier hoef je niet weer in te investeren.
  • Zichtbaar in meerdere zoekmachines. Wanneer je investeert in je zichtbaarheid in de ene zoekmachine is het wel zo fijn als je ook goed zichtbaar bent in de anderen. Het voordeel van SEO is dat de basis om te ranken in alle zoekmachine gelijk zijn. Lukt het je dus om hoog te ranken in Google, dan geldt dit ook automatisch voor Bing of Opera.
  • Inzicht in je conversies. Wist je dat je met behulp van Google Analytics exact kan zien hoeveel conversies je website verkeer oplevert? Als je je dus afvraagt of jouw SEO tactiek ook daadwerkelijk wat oplevert, is het handig om de statistieken van Google Analytics te bekijken.

Learnit cursus

Ben je geïnteresseerd in SEO en wil jij leren wat SEO voor jouw bedrijf kan betekenen? Bekijk dan eens onze cursus Zoekmachineoptimalisatie (SEO). Leer de basisprincipes van online zoekmachines kennen en leer hoe je je eigen website in de kijker speelt!

[link]

Photoshop: een lastig programma of juist een meevaller?

Is Photoshop nou echt zo’n lastig programma, of valt het mee als je eenmaal de basis kent? En wanneer kan het handig zijn om gebruik te maken van Photoshop? Na het lezen van deze blog weet je precies welke voordelen Photoshop te bieden heeft.

Korte geschiedenis van Photoshop

In 1987 werd de fundering voor het programma Photoshop gelegd op een Macintosh Plus door student Thomas Knoll. Drie jaar later maakte de eerste versie van Photoshop zijn intrede voor Mac gebruikers en sindsdien is het fotobewerkingsprogramma razendsnel populair geworden onder de professionele gebruikers. Vooral de functie die het mogelijk maakt om in verschillende transparante lagen te werken, is typerend voor het programma. Hierdoor kan je bijvoorbeeld teksten en kleuren over elkaar heen plaatsen, terwijl de originele afbeelding intact blijft.

Webinar Photoshop snel en makkelijker onder de knie

Ondanks het feit dat Photoshop in de loop der jaren toegankelijker is geworden voor de niet-professionele gebruiker, is het aan te raden om eerst een cursus te volgen of een lesboek aan te schaffen om aan de slag te kunnen met de basisfuncties. Ben jij geïnteresseerd in Photoshop en zou jij graag een kort introductie webinar willen volgen? Geef je dan hier op voor het gratis webinar Photoshop snel en makkelijker onder de knie, dat plaatsvindt op donderdag 27 augustus. Ben jij naast dit webinar ook geïnteresseerd in een cursus Photoshop? Schrijf je dan hier in voor onze 3-daagse cursus Photoshop CC Basis. Daarnaast bieden wij ook een versnelde basiscursus en een vervolgcursus aan. Tijdens onze cursus Photoshop CC Basis leer je hoe het programma werkt en na afloop ben je in staat om je eigen afbeeldingen te bewerken. Daarnaast zul je merken dat Photoshop helemaal niet zo’n lastig programma is als vaak wordt gedacht, met de juiste kennis en kunde is Photoshop ook voor jou toegankelijk!

Praktische redenen om Photoshop te gebruiken

Lees hier wat 4 belangrijke redenen zijn waarom mensen Photoshop gebruiken:

  • Het oppoetsen van foto’s: wellicht de meest voor de hand liggende reden. Je kan roodheid van gezichten wegpoetsen, objecten weghalen, toevoegen en vervormen, delen scherpstellen of juist vervagen en zo zijn er nog heel veel andere mogelijkheden.
  • Met Photoshop Lightroom, een speciaal onderdeel van Photoshop CC, behoud je een fijn overzicht van al jouw foto’s. Je kan ze makkelijk groeperen, taggen en archiveren.
  • In Photoshop kun je naast 2D afbeeldingen ook gemakkelijk met 3D beeldmateriaal aan de slag. Je kan in Photoshop naast 3D objecten ook 3D animaties creëren en bewerken.
  • Om het werken in Photoshop nét wat gemakkelijker te maken kun je jouw favoriete instellingen eenvoudig opslaan in een “workflow”; je hoeft het wiel dus niet weer met elke foto opnieuw uit te vinden.
  • Kortom: Photoshop is hét programma voor iedereen die anno 2020 creatief aan de slag wil gaan!

    [link]

    Voorkom problemen: zo maak je een backup van je WordPress website

    Oh nee, website kwijt of aangetast! Had dat niet voorkomen kunnen worden? Zeker weten. Het achter de hand hebben van een backup van WordPress websites is van belang in meerdere situaties. Bijvoorbeeld als je te maken krijgt met een hack en om te voorkomen dat je website zoekraakt. Of als er updates staan te wachten, maar de kans bestaat dat je tegen een error aanloopt. In dergelijke situaties is het handig en verstandig om een backup te hebben gemaakt. Dat kun je op meerdere manieren doen, zoals met een backup naar Installatron, Google Drive of naar Dropbox. Deze drie manieren lichten we hieronder voor je uit en ook vind je in de tekst verschillende links naar bruikbare pagina's met handleidingen en handige tips. Ook vertellen we wat je kan doen om je WordPress skills bij te schaven!

    Backup naar Installatron

    Bij het uittesten van bronbestanden of het updaten bestaat er altijd een kans dat er problemen ontstaan. Met het maken van een backup naar Installatron voorkom je deze problemen niet, maar zorg je er in ieder geval voor dat je website niet wordt aangetast. Deze optie is voor jou beschikbaar als je provider van webhosting ondersteuning biedt voor Installatron. Het backup proces is eenvoudig uit te voeren. Eenvoudiger een backup maken kan bijna niet: je hoeft alleen maar te klikken op 'Backup'. Er moet wel voldoende ruimte vrij zijn op de server, want het neemt enige tijd in beslag. Er wordt namelijk van alles een backup gemaakt.

    Backup naar Google Drive

    Een backup naar Google Drive is eveneens automatisch te maken als je gebruikmaakt van de gratis UpdraftPlus-plugin. Heb je al een Gmail-account? Dan heb je 15GB gratis opslagruimte tot je beschikking en dit is voor de doorsnee WordPress websites voldoende. Bij Google Drive kun je extra opslagruimte krijgen, maar daarvoor worden wel kosten berekend. Na het installeren van de gratis plugin is het mogelijk om een backup te maken. Het is overigens ook mogelijk om een gemaakte backup terug te zetten. De plugin installeer je via WordPress en daarna klik je via ´Instellingen´ de UpdraftPlus-plugin-backups aan. Je hebt dan de mogelijkheid om een schema vast te stellen met bijvoorbeeld een dagelijkse backup voor alle bestanden en de database. Het schema is ook per maand of per week vast te stellen.

    Backup naar Dropbox

    Last but not least: de backup naar Dropbox! Een andere eenvoudige en veelgebruikte manier om een backup te maken. Hiervoor kun je de WordPress Backup to Dropbox plugin gebruiken. Er is een gratis en betaalde versie beschikbaar. Het is ook mogelijk om een manageWP account te openen om van nog meer functies gebruik te maken. Na de installatie van de plugin en het selecteren van de gewenste instellingen vindt er periodiek een backup plaats van de MySQL database. Het handige is dat deze automatisch in je Dropbox terechtkomt.

    Meer WordPress

    Voor het bouwen en beheren van een WordPress website is natuurlijk meer nodig dan kennis over het maken van een backup. Oefening baart kunst, dus om een echte expert te worden is een training misschien geen slecht idee. Learnit biedt een driedaagse training WordPress aan, met hierin de meest uiteenlopende onderwerpen met betrekking op deze uitgebreide tool. Weet je nog niet zeker of dit iets voor jou is? In ons gratis webinar WordPress maak je kennis met WordPress en een deel van de trainingsonderwerpen. Meer lezen over dit webinar en hem terugkijken kan via deze link.

    [link]

    Een professionele website met slechts basiskennis van HTML: het kan!

    In deze moderne tijden, waarin je aanwezigheid online net zo belangrijk is als in de realiteit, is het van belang om ook online professioneel over te komen. Maar hoe doe je dat dan wanneer je niet genoeg kennis van HTML hebt om er een professionele website mee te kunnen bouwen. Een professionele website kun je natuurlijk prima laten bouwen door bijvoorbeeld een professionele webdesigner, maar daar hangt meestal een behoorlijk prijskaartje aan. Een investering die je wellicht op dit moment nog niet wilt of kunt doen. In dit geval is het verstandig om eens te kijken naar gratis alternatieven. Maar die zien er vaak toch redelijk amateuristisch uit en hebben weinig mogelijkheden om aanpassingen in te maken? Niet altijd...

    Gratis templates

    Er zijn online vele websites beschikbaar waarbij er gratis kant en klare templates worden aangeboden. Je kunt meestal kiezen uit ettelijke tientallen varianten en stijlen. Hierdoor kun je altijd wel een ontwerp vinden dat bij jouw product aansluit. Heb je bijvoorbeeld een bedrijf dat smartphones kan repareren, dan kies je bijvoorbeeld een template dat strak, overzichtelijk en zakelijk is opgezet. Heb je een kinderboek geschreven, dan kies je voor een kleurrijk ontwerp dat kinderen meer aanspreekt. Op deze manier heb in ieder geval de look voor je pagina al helemaal rond op basis van jouw doelgroep en stijl.

    Functies

    Deze kant en klare HTML websites hebben vaak de meeste functies die voorkomen op een typische websites. Zo kun je kinderlijk eenvoudig meerdere pagina's aanmaken of verwijderen voor je site. Daarnaast kun je kiezen voor verschillende lettertypen en groottes en zijn er eenvoudige manieren om foto's of video's in te voegen. Ook zaken zoals een contactformulier zijn makkelijk kant en klaar te plaatsen. Vaak kun je het design hiervan ook wijzigen, evenals de velden die kunnen worden gepersonaliseerd. Ook zijn er plugins te plaatsen die verwijzen naar al je sociale media.

    HTML-verbeteringen

    Zoals eerder aangehaald zijn er online vele varianten te vinden van makkelijk invulbare templates die je niets hoeven te kosten. Hier vind je een mooi voorbeeld van zo'n site, waarin een uitgebreid aanbod van templates wordt gepresenteerd. Daarnaast wordt ook geduid welk type ontwerp ze allemaal bieden en welke functies er beschikbaar zijn. Vaak kun je tegen een geringe bijbetaling ook een hosting pakket afnemen bij deze aanbieders. Dit wil zeggen dat je een domeinnaam kan krijgen, enkele e-mailadressen en een hostingpakket, bestaande uit alle diverse kant en klare sites die zij aanbieden. Op deze manier regel je alles in één keer.

    Leer het zelf

    Bovenstaande opties zijn natuurlijk erg handig en makkelijk, maar als je je website hemelaal wilt maken zoals jij hem wilt, kun je ook gewoon zelf de kennis over het bouwen en vormgeven ervan vergaren. Zo kun je de website nog vele malen specifieker vormgeven naar jouw eigen wensen. Dit kan bij Learnit in slechts drie dagen tijd. Met deze training HTML en CSS leer je van begin tot eind hoe je zelf een website kunt construeren. Misschien sluit een andere training wel beter aan bij jouw wensen. Kijk voor een overzicht van alle trainingen op het gebied van webdesgin en webontwikkeling hier.

    [link]

    De kracht van Adobe Illustrator

    Designers en professionele illustratoren gebruiken het constant: Adobe Illustrator. Of je nu een cartoon wil maken of een professionele achtergrond illustratie. Met Adobe Illustrator kan het allemaal. Het is niet voor niets dat het programma in de top 3 staat van meest gebruikte ontwerpsoftware. Het programma leent zich uitstekend voor het maken van vakkundige illustraties, logo's, en iconen en zorgt ervoor dat er geen kwaliteit verloren gaat wanneer je het formaat aanpast. Met een beetje basiskennis kan iedereen aan de slag met Adobe Illustrator omdat het programma erg gebruiksvriendelijk is. Maar wat is precies de kracht van deze geavanceerde software? We zetten de belangrijkste kenmerken en tips voor je op een rij.

    De beste kleuren voor jouw ontwerp

    Voordat je begint aan een ontwerp is het belangrijk om te bekijken waarvoor het uiteindelijk wordt gebruikt. Wordt de afbeelding weergegeven op beeld, kies dan bij de documentinstellingen voor de RGB-kleurmodus. Dit voorkomt dat de door jou gekozen kleuren op een andere manier weergegeven worden dan door jou bedoelt is. Wanneer je afbeeldingen heb gemaakt die worden afgedrukt, zoals bijvoorbeeld een poster of een flyer, zorg dan dat de kleurmodus op CYMK staat. Waar je dit kunt vinden? Wanneer je Illustrator hebt geopend ga je naar 'Bestand' en daarna naar de 'Documentkleurmodus'. Hier kun je kiezen uit RGB of CYMK. Gegarandeerd de juiste kleurmodus met Adobe Illustrator!

    Simpel maar effectief

    Adobe Illustrator is sinds 1987 op de softwaremarkt verkrijgbaar en zorgt tot de dag van vandaag voor pixel perfecte illustraties. Het programma werkt met vectorafbeeldingen: simpele basisvormen, zoals punten, lijnen en geometrische vormen, die uiteindelijk samengevoegd worden tot een complex eindproduct. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het maken in Adobe Illustrator. Een voordeel van de ontwerpsoftware is dat je de illustratie kan opdelen in lagen. Deze lagen zorgen ervoor dat je op het door jou uitgekozen deel van de afbeelding kan werken en dat de rest onbewerkt blijft. Maak je per ongeluk een fout? Geen nood! Druk op CTRL + Z (voor Windows) of Cmd + Z (Voor Mac) en je kunt weer verder waar je gebleven was.

    Perfecte lijnen en 3D

    Je kunt vrij eenvoudig strakke lijnen maken met Adobe Illustrator. Maar wat als je een 3D tekening wil maken? Ook daar heeft het programma een handig hulpmiddel voor, namelijk het perspectiefraster. Met dit raster kun je zelf kiezen vanuit welk perspectief je wilt tekenen en kun je de lijnen over het raster heen trekken, zodat deze kaarsrecht en volledig naar jouw wensen zijn gezet. Je kunt het perspectiefraster vinden onder 'Weergave' waar je 'Perspectiefraster' ziet staan. Wanneer je hierop klikt zie je dat je kunt kiezen uit een een-, twee- en zelfs driepuntraster. Als je hierop hebt geklikt kun je ten alle tijden kiezen om het raster te vergrendelen of te draaien. Gebruiksvriendelijkheid ten top!

    Cursus Illustrator CC Basis

    Wil je leren wat er allemaal mogelijk is met Illustrator? In onze driedaagse training Illustrator CC Basis leer je de basistechnieken voor het tekenen in Illustrator en maak je kennis met de meest indrukwekkende mogelijkheden van de software. Omdat de training volgens de Open Leervorm wordt gegeven kan de inhoud en de diepgang van de onderwerpen altijd worden afgestemd op jouw persoonlijke leerdoelen en leertempo.

    [link]

    Contentmarketing: wat is jouw verhaal?

    Bij contentmarketing zijn advertenties nog steeds aanwezig, maar er wordt niet meer gepusht om voor een bepaald product te kiezen. Door creatieve en waardevolle inhoud te bieden aan (potentiëe) klanten wordt er geprobeerd om een gedragsverandering teweeg te brengen. Met contentmarketing gaan we dus eigenlijk proberen om het natuurlijke afweersysteem van mensen tegen reclame te omzeilen door het commerciële aspect naar de achtergrond te verplaatsen. We draaien het hele marketing model om. Allereerst gaan we kijken waar mensen op zoeken om te achterhalen waar vraag naar is. Deze vragen worden beantwoord en op die manier probeer je ze naar je toe te trekken.

    Waarom kiezen voor contentmarketing?

    Op het huidige internet, het web 2.0, is een bijzondere verandering aan de gang. Er vindt steeds meer interactie plaats en mensen beoordelen gemakkelijk merken en organisaties. Tijdens het internetten zijn mensen niet op zoek naar advertenties, maar naar informatie. De kunst is dat jij degene moet worden die waardevolle informatie gaat verstrekken. Marketeers willen graag geloven dat mensen de hele dag over merken praten, maar dat is natuurlijk niet het geval. Traditionele marketing wordt over mensen uit gesproeid, terwijl niemand daarop zit te wachten. Contentmarketing werkt dus precies andersom. De doelgroep speelt een hele belangrijke rol.

    Doelgroep staat centraal

    Als de doelgroep te groot is gaat deze strategie niet werken. Je moet werken met een bepaald persoon voor ogen waarvoor je de campagne op gaat starten. Houd rekening met je publiek en ga de conversatie aan om in kaart te krijgen wat nu precies is waar ze naar ze op zoek zijn. Dat kan soms best wel ingewikkeld zijn, want vaak weet je van tevoren nog helemaal niet wie precies jouw doelgroep is. Bedenk dus goed voor wie je het schrijft. Dit wordt ook wel buyer personas genoemd: de specifieke beschrijving van de doelgroep. Het is als het ware een fictief persoon die voldoet aan verschillende kenmerken, die vervolgens representatief wordt voor jouw doelgroep.

    Jouw verhaal

    Vandaag de dag bepalen alle partijen samen wat een merk is. Als marketeer kun je jouw eigen verhaal maken, maar dat hoeft niet het uiteindelijke beeld te worden dat het publiek van jouw merk heeft. Consumenten vormen hun eigen ideeën en verhalen. Al deze factoren vallen samen als puzzelstukjes en bepalen samen hoe mensen jouw merk gaan zien. Soms wordt het zelfs nog gekker en gaan mensen hun eigen verhaal maken op basis van de verhalen van andere consumenten. Er wordt veel verschillende content gemaakt. Het geheel bepaald wat wij van een merk vinden en het imago van het merk. Het gaat dus niet meer om wat het merk zegt wat het is. Het merk wordt gemaakt door wat iedereen van het merk zegt. Tegenwoordig is het een soort flipperkast: je bent de bal en zodra je hem de wereld in schiet ben je de controle kwijt en weet je niet wat er gaat gebeuren. Dankzij content marketing kun jij (potentiële) klanten inhoud bieden waar ze ook écht op zitten wachten. Zo krijg jij een stukje controle terug in handen.

    Training Contentmarketing

    Wil jij meer leren over contentmarketing? In onze training leer je hoe je contentmarketing kunt inzetten om je bedrijfsdoelen te behalen. Je leert welke content door je doelgroep gezocht wordt en hoe je die kunt (laten) maken. Vervolgens leer je diverse methoden voor de promotie van de gemaakte content en hoe je de resultaten kunt meten en verbeteren. In de training wisselen we theorie, praktische oefeningen en reflectie op een prettige manier af. Deze trainings kan als losse eendaagse training gevolgd worden, maar is ook een onderdeel van ons zevendaagse traject Online marketing.

    [link]

    Programmeren kun je leren!

    Bezoek een willekeurige vacaturesite en je ziet het direct: er is een ongekend grote vraag naar programmeurs. Ben je op zoek naar een goedbetaalde baan met uitstekende toekomstperspectieven, dan is leren programmeren een must. Zelfs voor banen waarin je niet direct zelf programmeert is een programmeertaal een uitstekende toevoeging aan je CV. Er zijn echter talloze programmeertalen, dus waar kan je nu het best beginnen? En welke talen zijn interessant met het oog op de toekomst? We maakten een overzicht van de 10 belangrijkste programmeertalen. Talen waar je vervolgens ook direct een training in kan volgen: laat die banen maar komen!

    Java

    Java was jarenlang de meest-gevraagde programmeertaal voor werkgevers. Hoewel deze sinds kort voorbijgestreefd is door SQL, is het nog steeds erg populair. Java is de standaard voor veel enterprise software, wordt door meer dan 9 miljoen ontwikkelaars gebruikt en wordt gebruikt om meer dan 7 miljard (!) apparaten wereldwijd aan te sturen. Haar populariteit dankt de programmeertaal vooral aan de simpliciteit en leesbaarheid van de code, wat het een goed startpunt maakt voor beginnende programmeurs. Ook is een van de grondbeginselen van Java de compatibiliteit die ervoor zorgt dat oudere applicaties blijven werken.

    SQL

    Je treft SQL overal aan. Database technologieën als MySQL, PostgreSQL en MicrosoftSQL houden banken, universiteiten, ziekenhuizen, kleine en grote bedrijven draaiend. Het is niet overdreven om te stellen dat iedere computer en ieder persoon met toegang tot technologie op de een of andere manier met SQL in aanraking komt. Zo hebben iOS en Android apparaten toegang tot SQLite, een SQL database, en zijn er talloze mobiele applicaties die direct van SQL gebruik maken.

    C

    C stamt uit de vroege jaren 70, toen het werd ontwikkeld als een generieke, algemene programmeertaal. Als een van de oudste programmeertalen die er is, geeft C ons de bouwstenen voor andere populaire talen als C++, Java, Javascript en Python. C zelf wordt vooral gebruikt voor besturingssystemen en industriële applicaties.

    C++

    C is een object-oriented programmeertaal gebaseerd op C. Sinds de taal in de jaren 80 werd ontwikkeld is deze gebruikt voor het ontwikkelen van Adobe en Microsoft applicaties, MongoDB databases en grote delen van Mac OS/X besturingssysteem. Het wordt door velen gezien als de beste programmeertaal om te leren voor applicaties waarbij de prestaties van groot belang zijn, zoals games of audio-/videobewerking.

    iOS / Objective C / Swift

    Tot 2014 was Objective C de programmeertaal die door het Apple besturingssysteem werd gebruikt. Het speelt een rol in Apple’s OS X, iOS en zijn API’s. Lange tijd was het de taal waarin je als programmeur iPhone applicaties moest schrijven, tot Apple enkele jaren geleden met zijn eigen programmeertaal kwam: Swift. Swift lijkt in veel manieren erg op C++ en haar voorganger Objective C, maar is voor de meeste programmeurs iets makkelijker te leren.

    Javascript

    Javascript – niet te verwarren met Java – wordt veel gebruikt om interactiviteit aan websites toe te voegen en wordt ondersteund door alle grotere internetbrowsers. Niet alleen kan het gebruikt worden voor simpele functionaliteit als popups of simpele spellen, het vormt ook de basis voor Node.js – Een server technologie die veel in real-time communicatie wordt gebruikt.

    PHP

    PHP was in feite nooit bedoelt als programmeertaal. De Deens-Canadese programmeur Rasmus Lerdorf ontwikkelde PHP in 1994 als een serie tools die hem in staat stelden zijn persoonlijke website (Personal HomePage) te managen. Tegenwoordig hebben we de betekenis van de afkorting veranderd naar Hypertest Pre-Processor en wordt de taal op servers gebruikt om HTML-websites dynamisch te genereren. PHP is gemakkelijk te leren, maar bezit daarnaast veel geavanceerde functionaliteit die voor ervaren programmeurs van grote waarde is.

    HTML / CSS

    HTML vormt de basis voor webpagina’s. Dit doet de programmeertaal door in feite een structuur neer te zetten die door andere talen uitgebreid of aangepast kan worden. Zo kan Javascript worden gebruikt om geavanceerde interactiviteit toe te voegen en beïnvloedt CSS de presentatie, opmaak en lay-out van webpagina’s. Hoewel PHP vanaf een server HTML kan genereren, is kennis van HTML en CSS voor web-ontwikkelaars een absolute must.

    Python

    Python is een server-side programmeertaal voor websites en mobiele applicaties. Het is een relatief gemakkelijke taal om te leren, dankzij de leesbaarheid en bondigheid van de code. In Python is het veelal mogelijk om een concept in minder regels uit te drukken dan in vele andere talen. Python wordt gebruikt in applicaties als Instagram en Pinterest in de vorm van het web-framework Django. Google, Yahoo! en NASA maken allen gebruik van Python.

    Ruby

    Ruby is – net als Python – een programmeertaal die zeer gebruiksvriendelijk is voor beginnende programmeurs. Tegelijkertijd is de object-oriented taal zeer dynamisch en daarmee populair voor het ontwikkelen van websites en mobiele apps. Het is de basis van het Ruby on Rails framework dat door Groupon, Shopify, Scribd en GitHub wordt gebruikt.

    Vul de lijst aan!

    Natuurlijk zijn er nog veel meer programmeertalen. We hebben slechts een paar van de populairste voor je op een rijtje gezet. Heb jij toevoegingen? Mis je een taal die je zelf echt vaak gebruikt? Deel je kennis en ervaring met ons!

    Zelf een (andere) programmeertaal leren?

    Wil je zelf een (andere) programmeertaal leren? Ontdek dan snel onze workshops en cursussen. Je leert onder begeleiding van een ervaren trainer op efficiënte wijze de basis van programmeren. Ben je al wat verder? Dan is het mogelijk om je in te schrijven voor een training voor gevorderden. Je gaat dan dieper in de op de materie. Zo’n training is niet alleen leuk, maar ze sluit ook goed aan op de praktijk. Zo weet je zeker dat je met je nieuwe kennis en vaardigheden direct wat kunt doen!

    [link]

    10 goede redenen om WordPress te gebruiken

    Volgens een recente schatting wordt WordPress inmiddels door meer dan een kwart van alle websites gebruikt, tientallen miljoenen in totaal. En niet alleen hobbyisten gebruiken dit CMS (contentmanagementsysteem), maar ook grote namen, waaronder nieuwswebsites zoals die van de New York Times, Fortune en NRC. Hoe komt dat eigenlijk? In deze blog geven we je 10 goede redenen om ook WordPress te gaan gebruiken.

    1. Gebruiksgemak

    Als je het zelf niet te ingewikkeld wilt maken, hoeft WordPress amper méér te zijn dan een Microsoft Word-achtig interface. In de basis is er voor gebruikers namelijk praktisch geen enkele kennis van programmeren vereist. Dat is ook precies waar dit Content Management System voor bedoeld is: de gebruiker regelt de inhoud, WordPress verzorgt de rest.

    2. Het is open source

    De programmeercode van WordPress is vrij beschikbaar en iedereen kan eraan sleutelen. En dat gebeurt dus ook, gratis en 24/7. Dat zorgt niet alleen voor een kwalitatief hoogwaardig en altijd actueel systeem, maar betekent ook dat je volledige vrijheid hebt om het aan te passen. Werkelijk alles kun je naar wens op maat maken (of laten maken).

    3. De community

    Omdat WordPress zo vaak wordt gebruikt, is vrijwel iedere denkbare uitdaging al eerder voorgekomen. Voor de meeste problemen die nieuwe gebruikers tegenkomen staat dus al een kant-en-klare oplossing online. En als dat niet het geval is, is de levendige en vrijgevige WordPress-gemeenschap vaak in staat die snel en gratis te bieden, bijvoorbeeld via de officiële fora.

    4. Thema’s

    WordPress wordt geïnstalleerd aan de hand van zogenaamde thema’s, die bepalen hoe je website er uitziet – zowel aan de achterkant als wat betreft het feitelijke webdesign. Er zijn duizenden thema’s beschikbaar, waarmee je een website op professionele wijze vorm kunt geven. Veel gebruikers hebben daarom helemaal geen webdesigner meer nodig.

    5. Plugins

    WordPress-installaties zijn uit te breiden met kleine programmaatjes, plugins genaamd. Voor bijna elke functionaliteit bestaat tegenwoordig wel een plugin. En ook hier doet de community haar werk: er bestaat namelijk een uitgebreid ratingsysteem waarmee je eenvoudig kunt inschatten of een plugin goed is of niet.

    6. Betrouwbaar

    WordPress is inmiddels meer dan tien jaar oud, en vele duizenden ervaren programmeurs hebben aan het project meegewerkt om het te verbeteren. Dat betekent dat WordPress de fase van kinderziektes ver voorbij is.

    7. SEO-vriendelijk

    Met enkele eenvoudige aanpassingen – al dan niet via een plugin – is WordPress zeer SEO-vriendelijk. Niet enkel gebruikers, maar ook zoekmachines houden dus van dit CMS.

    8. Veilig

    Een algemene misconceptie is dat WordPress onveilig zou zijn. Dat komt omdat het vaak wordt aangevallen. Maar dat is enkel het geval omdat het zoveel gebruikers kent: aanvallers gaan simpelweg voor maximale opbrengsten, en focussen op het grootste systeem is dan een logische stap. Gebruikers die keurig de voorgeschreven basale veiligheidsmaatregelen in acht nemen, zoals regelmatig updates uitvoeren, worden zelden getroffen.

    9. Schaalbaar en krachtig

    WordPress wordt vaak gezien als een systeem voor kleine gebruikers. Dat is echter geheel ten onrechte. Enkele van de grootste websites ter wereld maken gebruik van WordPress, met wellicht als meest sprekende voorbeeld Wordpress.com, de dienst die een gehoste versie aanbiedt. Hoewel geen enkele WordPress installatie zonder meer bestand is tegen een dergelijke hoeveelheid internetverkeer, kan het systeem het dus in principe wel degelijk aan. WordPress kan dus met je meegroeien.

    10. Het is populair

    Hoe groter WordPress wordt, hoe beter. Dat komt omdat het open source is, maar ook omdat steeds meer gebruikers elkaar steeds beter kunnen helpen. Het gaat beslist niet voor elk systeem op, maar in het geval van WordPress is populariteit echt een voordeel.

    Wil je onder begeleiding van een trainer aan de slag? Schrijf je dan in voor onze training WordPress of vraag vrijblijvend een offerte aan.

    [link]

    SQL-database exporteren naar CSV

    Met PHP kun je eenvoudig informatie uit je database aanbieden aan je bezoekers in een CSV bestand. CSV (Comma Separated Values) is een simpel formaat waarbij alle waarden gescheiden worden door een komma. Het is o.a. te openen met Excel, waarna je er data-analyses op los kunt laten of er grafieken van kunt maken.

    We gaan hier een PHP script schrijven dat resultaten uit onze database haalt en deze in een CSV bestand zet. In ons geval de uitslagen van cursus examens.

    De eerste stap is het ophalen van de gegevens uit de database. Daarbij maken we gebruik van PDO (5 redenen om PDO te gebruiken met SQL databases).

    $db_user = 'learnit';
    $db_pass = 'geheim';
    $db_name = 'uitslagen';
    $db_host = 'localhost';
    
    try {
        $db = new PDO("mysql:host=$db_host;dbname=$db_name;charset=utf8", 
                      $db_user, 
                      $db_pass, 
                      // Als een error optreed moet PDO een exception gooien
                      array(PDO::ATTR_ERRMODE => PDO::ERRMODE_EXCEPTION));
    	$query = "SELECT id, naam, email, resultaat FROM Uitslagen";
    	$pds = $db->query($query); 
    } catch(PDOException $ex) {
        echo "An Error occured: " . $ex->getMessage(); 
    	exit();
    }	
    

    We maken hier gebruik van een try-catch om exceptions die bij een verbindingprobleem kunnen optreden af te vangen. Het resultaat van de query is een PDOStatement Object. Hier kunnen we de records uit halen, maar eerst moeten we nog voorbereidingen treffen:

    header('Content-Type: text/csv' );
    header('Content-Disposition: attachment; filename="resultaten.csv');
    

    Met behulp van de header functie passen we de HTTP header aan. We willen dat de bezoeker het bestand direct kan downloaden. Dat doen we door in de header aan te geven dat het om een CSV bestand gaat en dat het "resultaten.csv" heet.

    Nu het openen van de standard output kunnen we het CSV bestand zelf gaan schrijven:

    $fp = fopen('php://output', 'w');
    fputs($fp, chr(0xEF) . chr(0xBB) . chr(0xBF));
    

    In het CSV bestand willen we gebruik maken van de UTF-8 encoding. Om er voor te zorgen dat Excel herkent dat het hier om een UTF-8 encoding gaat moeten het CSV betand beginnen met 0xEF,0xBB,0xBF.

    Nu kunnen we de eerste regel aan het CSV bestand toevoegen. Deze bevat de kopjes van de gegevens:

    fputs($fp, "id, naam, email, resultaat\r\n");
    

    De \r\n aan het einde van de string geeft een regeleinde aan. Als we deze niet zouden toevoegen zouden volgende gegevens achter worden geplakt ipv op een nieuwe regel. Let op: dit werkt alleen in strings met dubbele quotes.

    De volgende lus herhalen we zolang er records gefetched kunnen worden. Deze zet de gegevens in het CSV bestand.

    
    while($uitslag = $pds->fetch(PDO::FETCH_ASSOC)) {
    	fputcsv ($fp, $uitslag, ','); 
    }
    

    Bij het schrijven naar het bestand worden we geholpen door de fputcsv() functie. Deze schrijft het array naar het CSV bestand. Het derde argument van deze functie is het scheidingsteken. In plaats van de komma (,) zouden we ook een ander scheidings teken kunnen gebruiken, bijvoorbeeld de puntkomma (;). Om het geheel af te maken sluiten we netjes de file:

    fclose($fp);
    

    Het gehele script:

    <?php
    $db_user = 'learnit';
    $db_pass = 'geheim';
    $db_name = 'uitslagen';
    $db_host = 'localhost';
    			
    try {
        $db = new PDO("mysql:host=$db_host;dbname=$db_name;charset=utf8", 
                      $db_user, 
                      $db_pass, 
                      array(PDO::ATTR_ERRMODE => PDO::ERRMODE_EXCEPTION)
                      );
    	$query = "SELECT id, naam, email, resultaat FROM Uitslagen";
    	$pds = $db->query($query); 
    } catch(PDOException $ex) {
       	echo "An Error occured: " . $ex->getMessage(); 
    	exit();
    }	
    
    header('Content-Type: text/csv' );
    header('Content-Disposition: attachment; filename="uitslagen.csv"');
    
    $fp = fopen('php://output', 'w');	
    fputs($fp, chr(0xEF) . chr(0xBB) . chr(0xBF) );
    fputs($fp, "id, naam, email, resultaat\r\n");
    while($uitslag = $pds->fetch(PDO::FETCH_ASSOC)) {
    	fputcsv ($fp, $uitslag, ','); 
    }
    fclose($fp);
    ?>
    

    Training SQL Basis

    Ben jij geïnteresseerd in het leren van deze programmeertaal? Ontdek met een SQL-training data die eerder verborgen voor je is gebleven. In onze tweedaagse training SQL Basis leer je alle belangrijke ins en outs van SQL!

    [link]

    Bezoekerswachtwoorden veilig opslaan met PHP? Gebruik Hashing!

    Regelmatig lees je in de krant of op het internet dat wachtwoorden van internet gebruikers op straat liggen, en dat terwijl makers van website dit op een eenvoudige manier kunnen voorkomen. Kom erachter hoe je diefstal van wachtwoorden kan voorkomen door deze blog te lezen!

    Wat is het gevaar?

    In tegenstelling tot computers zijn mensen niet echt goed in onthouden. Toch moet je overal wachtwoorden voor onthouden. Met als gevolg dat veel mensen één wachtwoord gebruiken voor meerdere websites. Dit brengt een groot beveiligingsrisico met zich mee. Als een wachtwoord uitlekt zijn gelijk alle accounts toegankelijk waar dit wachtwoord is hergebruikt.

    Hoe voorkom je diefstal van bezoekerswachtwoorden?

    De beste oplossing om wachtwoorden niet te laten stelen, is ze simpelweg niet te bewaren! In plaats daarvan gaan we de hash van het wachtwoord opslaan. Een hashfunctie maakt een wachtwoord onherkenbaar. Op basis van de hash is het onmogelijk de invoer te achterhalen. Een hashfunctie levert altijd hetzelfde resultaat op bij dezelfde invoer. Een sterke hashfunctie zorgt daarbij ook voor dat twee verschillende teksten niet in dezelfde hash resulteren (als dit wel gebeurt is er sprake van een collision). Zelfs als het hackers lukt om een database met hashes te bemachtigen hebben ze nog geen wachtwoorden in handen.

    Hoe gebruik je de hash functies van PHP?

    Sinds PHP 5.5 is het erg eenvoudig geworden om wachtwoorden te hashen met behulp van de functie password_hash(). Deze functie heeft één verplicht argument: het wachtwoord. Daarbij kan met het tweede argument aangegeven worden welk hashing algoritme er gebruikt moet worden. Als je dit niet opgeeft wordt er standaard gebruik gemaakt van het sterke BCrypt algoritme. Naast hashing voegt deze functie ook een Salt toe, die beschermt tegen Rainbow Tables. Het genereren van de hash gaat als volgt:

     
      $wachtwoord = 'Geheim-Wachtwoord';
      $hash = password_hash($wachtwoord, PASSWORD_BCRYPT);
      echo $hash;
    

    De gegenereerde hash is een tekenreeks van 60 karakters en kan er als volgt uit zien: $2y$10$Se3mLsHueAYTM­3G4Wd9hTuyfzPCRYtafI­mcOSO2U0H4290jPU.SGO. Uit deze hash is het onmogelijk het wachtwoord te achterhalen. Deze hash kun je dus veilig in je database opslaan.

    Om te controleren of iemand een correct wachtwoord heeft ingevoerd gebruiken we de functie password_verify(). Deze geven we twee argumenten mee, het wachtwoord dat is ingevoerd bij inloggen en de hash die we hadden opgeslagen.

    
      $hash = '$2y$10$Se3mLsHueAYTM3G4Wd9hTuyfzPCRYtafImcOSO2U0H4290jPU.SGO';
      $wachtwoord = 'Onzin';
    
      if (password_verify( $wachtwoord, $hash)){
          echo 'Correct wachtwoord';
      } else {
        echo 'Incorrect wachtwoord';
      }
    

    In dit geval zal het gebruikerswachtwoord een andere hash opleveren dan in onze database stond opgeslagen. Zo kunnen we controleren of het ingevoerde wachtwoord correct is, zonder het originele wachtwoord op te hoeven slaan. Zelfs als een hacker toegang krijgt tot onze database is er geen wachtwoord te vinden.

    Trainingen PHP

    Wist je dat Learnit diverse trainingen in PHP aanbiedt? Tijdens onze training PHP Programmeren Basis helpt jou een stuk vooruit in de wereld van PHP met behulp van praktische voorbeelden. In de training PHP Programmeren Vervolg brengen we jouw PHP programmeervaardigheden naar een hoger niveau waarbij je een professionele programmeerstijl krijgt en alle technieken die nodig zijn voor een volwassen webaplicatie leert. Klik hier voor het gehele overzicht in PHP trainingen van Learnit.