Learnit Training
Cursus Gesprekstechnieken
  • Leer de juiste technieken in te zetten om jouw gespreksdoel te bereiken
  • Krijg en behoud de regie in een gesprek en leer hoe je een gesprek kunt sturen
  • Word bewust van je eigen kwaliteiten en valkuilen en welk effect dit heeft op het verloop van een gesprek
  • Leer goed luisteren naar je gesprekspartner, met oog voor diens referentiekader
  • Herken weerstand van jezelf en anderen en leer hoe je hiermee omgaat

Jouw manier van communiceren zet je in om aan te kunnen sluiten bij je gesprekspartner. Het lijkt een paradox, maar door goed aan te sluiten bij de ander ben je beter in staat het gesprek te sturen in de door jou gewenste richting. In onze tweedaagse training leer je bewust je strategie en gesprekstechnieken te bepalen om je doelen te bereiken, waardoor gesprekken prettiger, effectiever en efficiënter verlopen.

Ja, ik wil meer weten

Cursus Gesprekstechnieken

Technieken verbeteren en vaardiger worden in het voeren (en sturen) van gesprekken. Daar waar het bij onze training Communicatieve vaardigheden veel meer om de eigen manier van communiceren en uitdrukken gaat, gaat het er bij gesprekstechnieken om dat je jouw manier van communiceren inzet om aan te kunnen sluiten bij je gesprekspartner. Het lijkt een paradox, maar juist door goed aan te sluiten bij de ander ben je beter in staat het gesprek te sturen in de door jou gewenste richting.

Als rode draad nemen we de ijsbergtheorie: onder en boven het wateroppervlak. Als we boven water effectief gedrag willen laten zien, is het zaak om te weten hoe dat gedrag onder water (wel of niet) tot stand komt. Wat is er onder water aan de hand, waardoor het ons niet lukt om boven water bepaald gedrag te laten zien?

In de training Gesprekstechnieken leer je je bewust te worden van je eigen kwaliteiten en valkuilen en welk effect dit heeft op het verloop van een gesprek. Je leert het doel van een gesprek helder voor ogen te krijgen, waardoor je bewust je strategie en gesprekstechnieken kunt bepalen om dit doel te bereiken. Door je vaardigheden aan te scherpen, zullen je gesprekken prettiger, effectiever en efficiënter verlopen.

Onderwerpen

Tijdens de training komen onder andere onderstaande onderwerpen aan bod:

  • Opfrisser over de manier waarop wij communiceren:

    Hoe werkt het communicatieproces en welke valkuilen liggen op de loer?

  • Verbale, non-verbale en paralinguale communicatie:

    Wat zeg je letterlijk, wat doe je met je lichaam, hoe klinkt je stem en welk effect heeft dit op een gesprek?

  • De IJsbergtheorie:

    Concreet waarneembaar gedrag (voor iedereen zichtbaar) ligt boven het wateroppervlak. Hoe dit gedrag tot stand komt en welke motieven en drijfveren hierbij een rol spelen liggen onder het wateroppervlak en zijn niet direct waarneembaar

  • Het sturen van een (doelgericht) gesprek: doel, techniek en strategie:

    Binnen elk gesprek streef je een doel na, bijvoorbeeld slecht nieuws brengen, feedback geven of je mening geven. Om dit doel te bereiken stippel je een strategie uit en zet je technieken in. Welke strategie en welke technieken zullen jou het beste helpen om dit doel te bereiken?

  • Luister- en gespreksvaardigheden:

    Bijvoorbeeld: aandachtgevende houding, samenvatten, doorvragen, vraagtechnieken, gevoel reflecteren

  • Van boodschap naar proces: interactie tijdens een gesprek:

    Inzicht in communicatie op inhoudelijk en relationeel niveau

  • Aansluiten op je gesprekspartner:

    Aandacht en oog hebben voor de belevingswereld, het referentiekader, van de ander

  • Omgaan met emoties en weerstanden:

    Herkennen van weerstand bij jezelf en de ander en hoe hiermee om te gaan

Resultaten

  • Je bent je bewust van je eigen kwaliteiten en valkuilen en welk effect dit heeft op het verloop van een gesprek;
  • Je kunt de juiste technieken inzetten om jouw doel te bereiken;
  • Je bent in staat om de regie in het gesprek (terug) te krijgen en te behouden en je weet hoe je een gesprek kunt sturen;
  • Je weet hoe je je eigen weerstand en de weerstand van anderen kunt herkennen en hoe je hier mee om kunt gaan en
  • Je luistert goed naar je gesprekspartner en hebt oog voor diens referentiekader, zodat misverstanden kunnen worden voorkomen.

Doelgroep

Deze training is bij uitstek geschikt als je veel gesprekken voert en graag je vaardigheden aanscherpt om deze gesprekken prettiger, effectiever en efficiënter te laten verlopen. Herken je jezelf in één of meer van onderstaande punten?

  • Je wilt je vraagtechnieken graag verbeteren om meer informatie uit een gesprek te halen
  • Je wilt in een gesprek graag de ruimte creëren om naar elkaars verwachtingen of belangen te luisteren
  • Je wilt graag meer inzicht in het proces van wederzijdse beïnvloeding tijdens een gesprek (communicatie op inhoudelijk en relationeel niveau)
  • Je wilt graag leren welke technieken je het beste kunt inzetten bij een specifiek gespreksdoel (slecht nieuws brengen, confronteren, een voorstel doen, feedback of kritiek geven etc.)
  • Je wilt voorkomen dat een gesprek ontspoort door hoog opgelopen emoties
  • Je wilt beter leren luisteren naar de ander

Deze lijst is natúúrlijk niet compleet: iedereen is immers anders. Waar wil jíj aandacht aan besteden binnen het thema gesprekstechnieken?

Werkwijze

  • Maatwerk staat bij ons centraal: door een telefonisch intakegesprek inventariseert de trainer jouw persoonlijke leerdoelen. Op basis daarvan wordt het definitieve programma van de training bepaald.
  • We vinden een veilige trainingssfeer belangrijk, omdat je je prettig moet voelen bij het experimenteren met nieuwe kennis en vaardigheden.
  • We geloven sterk in het doen en ervaren, in plaats van vertellen over de inhoud van trainingen, waardoor al onze trainingen actief van aard zijn.
  • Om de kwaliteit van de training te kunnen garanderen, hanteren wij voor de training een maximale groepsgrootte van acht deelnemers, zodat we het leereffect en rendement kunnen waarborgen.
  • Bij open inschrijvingen zorgen we voor de benodigde faciliteiten, zoals een comfortabele ruimte en koffie-, thee- en lunchvoorzieningen.

Investering

Open inschrijving, per persoon, inclusief cursusmateriaal en lunch:


Duur

2 dagen

Prijs per dag (excl. btw)

€ 475,-

Subtotaal

€ 950,-

btw 21%

€ 199,50

Totaal incl. btw

€ 1149,50

Certificaat

Na afronding van de training wordt een Learnit-certificaat uitgereikt als bewijs van deelname.


Referenties

De cursus Gesprekstechnieken is beoordeeld met een gemiddelde van 8.5.

“Goede, duidelijke training waarbij ik veel dingen heb geleerd die ik zeker kan toepassen in de praktijk!” - Be­oor­de­ling: 8.8

J. Wismans, Hendrik Pierson College - Gesprekstechnieken

“Prima training, goede combinatie van theorie en praktijk met leerzame praktijkopdrachten. De trainer deed het erg leuk.” - Be­oor­de­ling: 7.4

N. Lagerberg, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) FMHaaglanden - Gesprekstechnieken

“Het is een uitstekende training met veel praktijkopdrachten. Je krijgt veel handvatten mee hoe je een gesprek zo goed mogelijk kunt sturen.” - Be­oor­de­ling: 10.0

H. vom Hofe, PCBO - Gesprekstechnieken

“Leuke trainer. Rollenspellen waren erg leerzaam.” - Be­oor­de­ling: 7.8

N. Aghris, Woonstad Rotterdam - Gesprekstechnieken

“De training is absoluut aan te raden. Van te voren kun je jouw leerdoelen doorgeven tijdens kort telefonisch contact met de trainer. Al jouw doelen worden vervolgens behandeld. De trainer geeft op een hele leuke manier les, structuur zonder dat het op een bepaalde manier teveel wordt opgelegd. Inbreng van deelnemers wordt zeer gewaardeerd. Presenteren voor de camera lijkt in eerste instantie eng, maar het is erg leerzaam en uiteindelijk ook heel leuk. Naast zeer leerzaam en goed toepasbaar, heb ik de dagen ook heel gezellig gevonden. Jammer dat het voorbij is. Gelukkig heb ik mijn lesmateriaal met aantekeningen nog en zitten de belangrijke zaken nog goed in mijn hoofd.” - Be­oor­de­ling: 8.4

G.T. Huitema, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) - Gesprekstechnieken

“Een leuke en vooral educatieve training die jou helpt met het verbeteren van jouw communicatie. Het bewust maken van wat je zegt en het (op de juiste manier) verwerken van de communicatie die jij ontvangt. Absoluut een aanrader voor iedereen die zichzelf wilt ontwikkelen.” - Be­oor­de­ling: 9.0

J. Klaver, UwHuisveilig Advies B.V. - Gesprekstechnieken

“Een organisatiegerichte training waarin je van te voren zelf je wensen aan kan geven.” - Be­oor­de­ling: 8.0

I. van den Berg, Hoi Pippeloi - Gesprekstechnieken

“' Leerzame en interessante training, waarin je leert hoe je een gesprek kan aangaan met bv slecht nieuws gesprek.'” - Be­oor­de­ling: 8.2

H.J. Kroon. DZB Leiden - Gesprekstechnieken

“De training was praktijkgericht waardoor je het geleerde direct in de praktijn kon uitproberen. Terugkoppeling de tweede dag was ook zeer prettig.” - Be­oor­de­ling: 8.8

C. Cazier, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) FMHaaglanden - Gesprekstechnieken

“Door de training krijg je inzicht in je eigen stijl van communiceren. Door de groepsdynamiek leer je ook dingen van anderen wat erg prettig is. Door middel van rollenspellen oefen je situaties waar je eerder op vastliep. Met de kennis uit deze training ga je gesprekken zelfverzekerder in.” - Be­oor­de­ling: 8.8

S. Berswerda - Gesprekstechnieken

“Het is een training die op maat gesneden is en zeer toepasbaar op de praktijk!” - Be­oor­de­ling: 8.4

D. Kolstee, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) FMHaaglanden - Gesprekstechnieken

“Een organisatie die op een open en eerlijke manier zonder mensen te beschadigen een wijze van communiceren wil bijbrengen. Ik heb als heel prettig ervaren.” - Be­oor­de­ling: 8.0

A. van der Hilt, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) FMHaaglanden - Gesprekstechnieken

“Ik had mij in eerste instantie aangemeld voor een andere training (Interviewtechnieken). Tijdens een gesprek met Learnit Training bleek deze training ook goed aan te sluiten bij mijn wensen. Dat hadden ze goed ingeschat. We waren met een kleine groep en daardoor kon de training heel erg naar onze leerdoelen gemaakt worden. De trainer was heel flexibel, ze bewoog mee met onze antwoorden op vragen. Je voelde dat ze je wilde helpen om verder te komen. Naar mijn idee heeft ze heel veel kennis en deskundigheid. Ik heb van haar genoten, ze heeft me geïnspireerd.” - Be­oor­de­ling: 10.0

A. Wösten, Stichting Icare - Gesprekstechnieken

“Deze training was erg leerzaam. De communicatielijnen met Learnit zijn erg kort, prima.” - Be­oor­de­ling: 8.0

P. Wolf, ABN Amro Bank Verzekeringen - Gesprekstechnieken

“Goede voorbereiding, goede inhoud, wordt goed gebracht.” - Be­oor­de­ling: 8.2

R. Koops, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) FMHaaglanden - Gesprekstechnieken

“Een nuttige training waarbij de enthousiaste en deskundige trainer de theorie en praktijk goed weet te combineren.” - Be­oor­de­ling: 8.5

L.P. Hofstra, Universiteit Utrecht - Gesprekstechnieken

“De afgelopen maanden zijn wij binnen FMHaaglanden overstelpt met trainingen en cursussen. Kostte mij veel moeite om weer op te laden voor deze cursus. Eenmaal aanwezig werd ik meegenomen in het enthousiasme van de trainers, waardoor het een leerzame training werd en ook deze snel voorbij vloog!” - Be­oor­de­ling: 9.0

G. v/d Kamp, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) FMHaaglanden - Gesprekstechnieken

“Training op maat, passend bij jouw leerdoelen!” - Be­oor­de­ling: 8.0

D. Hanemaaijer, Regenboogschool - Gesprekstechnieken

“Professioneel en klantgericht!” - Be­oor­de­ling: 8.2

A. de Zwart, Hoi Pippeloi - Gesprekstechnieken

“Zeer praktische, op de deelnemers aangepaste training: goede trainer, kleine groep, goede sfeer. Goed kunnen communiceren is iets wat iedere dag, in ieder contact van belang is. Heel fijn dus om daar eens twee dagen echt de tijd voor te nemen onder professionele begeleiding.” - Be­oor­de­ling: 8.4

A. Flipse - Gesprekstechnieken

“Zeer nuttige training met goede toegepaste theorie in praktijk oefeningen!” - Be­oor­de­ling: 9.0

E. Roos, Pilar Games - Gesprekstechnieken

“Het is een leerzame training. De informatie die je krijgt past bij jou als persoon. Tijdens de les wordt dat nog aangescherpt naar wat jij nodig hebt. Na de training wordt je bewuster van waar je mee bezig bent en van datgene wat wordt gezegd tijdens een gesprek.” - Be­oor­de­ling: 8.4

A. Kool, Luba Personele Diensten - Gesprekstechnieken

“Zeer leerzaam!” - Be­oor­de­ling: 8.4

Christel Ockhuijsen, Eyescan oogzorgkliniek Visie - Gesprekstechnieken

“Prima training die niet alleen je persoonlijke vaardigheden vergroten, maar ook de teamgeest van jou en je collega's onderling.” - Be­oor­de­ling: 8.2

J. Beijersbergen, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) FMHaaglanden - Gesprekstechnieken

“Het oefenen van de groepsgesprekken geeft goed inzicht in wat werkt en wat praktische valkuilen zijn.” - Be­oor­de­ling: 8.8

D. van Haard, Gemeente Arnhem - Gesprekstechnieken

“Met veel plezier deze training gevolgd. De trainer had zich goed voorbereid door vooraf te bellen en goed door te vragen naar mijn persoonlijke leerdoelen. Die waren vervolgens op maat in het programma opgenomen. Veel geleerd en goed verzorgd cursusmateriaal gekregen. Echt een aanrader!” - Be­oor­de­ling: 9.0

M. van der Burght, Gemeente Arnhem - Gesprekstechnieken

“Training was gericht op de praktijk dit maakte de training erg goed. Verder was alles goed geregeld en kan ik deze training zeker aanraden!” - Be­oor­de­ling: 8.8

Ruud Tummers, T-Mobile Netherlands B.V. - Gesprekstechnieken

“Goede sfeer, goede prijs-kwaliteit verhouding, veel geleerd. Theorie is overzichtelijk, rollenspellen en oefeningen sluiten daar goed op aan. Spelenderwijs doe je veel nieuwe inzichten op. Ik ben me veel bewuster van communicatie en pas de technieken toe!” - Be­oor­de­ling: 8.4

N. Middelhoven - Gesprekstechnieken

“Een zeer interessante, leerzame en ook leuke training waar iedereen wat aan heeft. Daarnaast voldeed ook de trainer aan al mijn verwachtingen en wist ze de stof helder, duidelijk, interactief en op leuke, leerzame manier over te brengen. Een absolute aanrader voor iedereen die beter wil leren communiceren.”

Ronald Jacobs, Medicamus Facilitair B.V. - Gesprekstechnieken

“Ik vond de training er goed en vooral nuttig en leerzaam. Ondanks dat ik momenteel niet lekker in mijn vel zit en niet mijzelf ben heb ik er toch veel van opgestoken. Men kijkt meestal tegen rollenspellen op, maar als je eenmaal over de 'angst' heen bent, is het erg leuk en leerzaam om een rollenspel te doen.” - Be­oor­de­ling: 9.0

M. Mulder, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) FMHaaglanden - Gesprekstechnieken

“Een prima training gehad die aansloot bij de behoefte van mij als deelnemer. Op een rustige goed bereikbare plek is door een deskundige trainer de lesstof behandeld. Daarbij wordt op interactieve wijze geschakeld om aan de behoefte van de deelnemer te voldoen.” - Be­oor­de­ling: 8.6

R. van de Wal, Gemeente Den Haag Ambulancezorg GGD Haaglanden - Gesprekstechnieken

“De basisvaardigheden van gespreksvaardigheid. Op een compacte wijze uitgelegd. En meteen intensief geoefend in een kleine groep. Je komt echt aan de beurt. Van deze training neem je vaardigheden mee en je kunt ze meteen toepassen.” - Be­oor­de­ling: 8.6

H. Schoordijk, Provincie Noord-Holland - Gesprekstechnieken

“Zeer professioneel en praktijkgericht. Maatwerk sluit aan op je dagelijkse werkzaamheden.” - Be­oor­de­ling: 9.6

B. Görlitz, Woonstad Rotterdam - Gesprekstechnieken

“Levendige op de deelnemer en diens behoeften gerichte cursus met veel praktijk waardoor de dag omvliegt en je heel veel leert zonder het gevoel te hebben dat je aan het stampen ben.” - Be­oor­de­ling: 7.7

Birgitta Blank, Stichting Het Rijnlands Lyceum, Europese School Den Haag - Gesprekstechnieken

“Hele fijne praktische training, waarin veel ruimte was om onze eigen casus te kunnen oefenen. Saar luisterde heel goed, heeft een open houding, gaf hele goede feedback en waardevolle tips waarmee we direct aan de slag konden. Creeerde ook een fijne open sfeer. Top! Gebruik van video's ook heel waardevol.” - Be­oor­de­ling: 9.0

Marion Bekebrede, Cygnific B.V. - Gesprekstechnieken

“De training was goed en afwisselend opgebouwd. De afwisseling van theorie met praktische, realistische oefeningen was zo goed op elkaar afgestemd dat er geen saaie momenten plaatsvonden en het constant boeiend bleef. De training werd gegeven door een professionele kundige docent die toch niet belerend was en zichzelf ook kwetsbaar durfde opstellen, zonder de leiding te verliezen. Zij gaf zeer opbouwende kritiek waardoor de motivatie goed bleef. Erg goed is het gebruik van audio ondersteuning, modellen en spelsituaties. Al met al is de training erg goed om je bewust te worden van wat je precies doet in gesprekken en wat je hierin zou kunnen ontwikkelen of veranderen. Je wordt je snel bewust van je sterke en zwakke punten.” - Be­oor­de­ling: 8.4

L. Buitenhuis - Gesprekstechnieken

“Volop aandacht en ruimte om (van elkaar) te leren en nieuwe inzichten te krijgen. Heel fijn om met voldoende handvatten na afloop van de training weer naar huis te gaan.” - Be­oor­de­ling: 8.0

A. Nijboer, Gemeente Ooststellingwerf - Gesprekstechnieken

“Goede indruk van Trainer en organisatie. Tijdens de training krijg je goede tips mee om toe te passen in de praktijk.” - Be­oor­de­ling: 8.3

Friso Bakker, Carrefour Welzijnsgroep Noordoostpolder - Gesprekstechnieken

“De Roos van Leary, heel erg nuttig! Als je dat begrijpt, is communiceren een stuk makkelijker.” - Be­oor­de­ling: 9.2

S.J.G. Bieman, Gemeente Alkmaar - Gesprekstechnieken

“Zeer professionele organisatie en top trainers met goede ervaring en uitleg.” - Be­oor­de­ling: 9.4

D. Dekker, Woonstad Rotterdam - Gesprekstechnieken

“Deze training gaf ondanks de korte duur precies antwoord op mijn vraag. Er was voldoende ruimte voor oefening, relevante input en materialen van de trainer en werd in een bijzonder prettige sfeer gegeven. Er was veel aandacht voor afstemming op de wensen van de deelnemers, zonder daarmee aan richting te verliezen. Daarmee vind ik de training zelf een voorbeeld voor goede gesprekstechnieken/communicatie.” - Be­oor­de­ling: 9.8

G. de Boer, ORETC - Gesprekstechnieken

“Erg leuke training, zeer leerzaam. Ik had een geluk om in een leuke groep te komen, dat scheelt wel.” - Be­oor­de­ling: 7.8

E. Lammertink, Vestia - Gesprekstechnieken

“De Learni- training heeft mij vooral bewust gemaakt van de verschillen tussen goede en minder goede manieren van communicatie en hoe dit leidt tot gedragsverandering. Dit heeft een positieve invloed en gevolg op klantvriendelijkheid, service naar anderen en uiteindelijk tot algehele samenwerking en relatieverbetering.” - Be­oor­de­ling: 7.4

M.J.H. van de Wetering, Advaita Yogacentrum - Gesprekstechnieken

“In korte tijd krijg je een goed beeld van wat je zelf prima kunt toepassen in gesprekken met bewoners of instanties. De trainer wordt op een "speelse" manier gebracht en blijft boeiend. Werken met acteur(s) geeft een nog beter inzicht.” - Be­oor­de­ling: 8.8

L. Stokroos, Woonstad Rotterdam - Gesprekstechnieken

“De inhoud van de training heb ik als zeer goed ervaren. De docent heeft alle casussen aan de orde gesteld en is op iedere casus afzonderlijk ingegaan. De feedback die gegeven werd is als zeer positief ontvangen.” - Be­oor­de­ling: 8.1

J. Schuurman, FM Laaglanden - Gesprekstechnieken

“Inspirerende training met heel veel eigen inbreng zodat je het in de praktijk kunt gaan toepassen.” - Be­oor­de­ling: 7.5

S. Suir, Gemeente Amsterdam Stadsdeel Centrum - Gesprekstechnieken

“Goede training die goed passend word gemaakt bij je leerdoelen. Er hangt een ontspannen sfeer waardoor je mede door de kleine groepen snel open kan stellen!” - Be­oor­de­ling: 8.2

Silvia Vermeulen, Bartimeus - Gesprekstechnieken

“De training heeft een goede balans tussen theorie en praktische haalbaarheid van gestelde doelen. Belangrijk was de sfeer, waardoor de deelnemers een goede inzet toonden voor de gesprekstechnieken en prima resultaten uit elkaar wisten te halen. De cursustijd vloog dan ook om. Geslaagde training.” - Be­oor­de­ling: 7.4

A. Jager, Gemeente Kampen - Gesprekstechnieken

“Kwaliteit van de training was uitstekend, met veel aandacht voor je eigen leerdoelstellingen. De trainster is bijzonder deskundig. Door de vele praktische oefeningen en directe feedback aan de hand van video-opnames, heb ik in twee dagen tijd veel geleerd. Een aanrader voor iedereen die zijn gesprektechnieken wil verbeteren.” - Be­oor­de­ling: 9.0

P. Gerits, Rijkswaterstaat Grote Projecten en Onderhoud - Gesprekstechnieken

“Interessant om stil te staan bij situaties op het werk en te reflecteren over je gedrag en functioneren in een professionele omgeving.” - Be­oor­de­ling: 7.6

A.G. Weisz, Gemeente Amsterdam Stadsdeel Centrum - Gesprekstechnieken