Learnit Training

De 5 rapporten van Google Analytics uitgelegd

Big Data is de laatste jaren een veelgehoorde term in de marketing en IT wereld. Door handig gebruik te maken van Big Data kan je namelijk belangrijke informatie en inzichten verkrijgen die je bedrijf kunnen helpen de marketingstrategie te verbeteren. Een tool die veel bedrijven hiervoor gebruiken is Google Analytics. Altijd al willen weten hoe Google Analytics precies werkt en wat je ermee kan doen? Hieronder worden de 5 rapporten in hoofdlijnen uitgelegd!

De rapporten

De 5 (hoofd)rapporten die Google Analytics weergeeft:

  • Realtime: de naam van het rapport verklapt het al, want dit rapport geeft je de meest actuele data. Dus ben je benieuwd welke bezoekers op dit moment op je website te vinden zijn of wil je weten welk item op je website nu hot is? Pak het rapport realtime er dan maar bij!
  • Doelgroep: marketeers zullen de termen “doelgroep formuleren” of “segmenteren” bekend voorkomen. Met het doelgroep rapport ben je in staat om te bekijken uit welke plaats je bezoekers komen of welke leeftijd je bezoekers hebben. Lees alles over je doelgroep met behulp van dit rapport.
  • Acquisitie: welke campagnes op je website doen het goed en welke campagnes kun je beter stopzetten? Het acquisitie rapport geeft je direct inzicht in je eigen marketing- en campagne activiteiten. Ook als je geïnteresseerd bent in het vergelijken van je verschillende bezoekerskanalen, biedt dit rapport een uitkomst.
  • Gedrag: dit rapport kan je alle informatie geven over het gedrag van jouw unieke bezoekers. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan informatie over hoe lang bezoekers bijvoorbeeld op je website blijven of op welke specifieke pagina bezoekers het kortste kijken.
  • Conversies: het laatste rapport draait volledig om resultaten. Resultaten van alles waarin jij mogelijk geïnteresseerd bent. Denk bijvoorbeeld aan hoeveel bezoekers product X kopen of hoeveel bezoekers zich registreren op jouw website. Kortom, wil je bekijken of je doelstellingen zijn gehaald of welke je kan verbeteren? Het rapport conversies heeft het antwoord voor je!

De 5 hoofdrapporten die Google Analytics je geeft, bestaan uit vele kleine subrapporten waar je nog veel meer informatie kan vinden. Conclusie: door handig gebruik te maken van Google Analytics kan je je bedrijfsstrategie optimaliseren!

Cursus Google Analytics

Ben je na het lezen van deze blog nieuwsgierig geworden naar Google Analytics en zou je hier graag meer over willen leren? Klik dan hier voor meer informatie over onze eendaagse training Google Analytics Basis.