De meeste mensen hebben wel eens gehoord van Google Analytics en sommigen hebben hun website hieraan gekoppeld. Toch weet niet iedereen hoe het precies werkt en wat voor voordelen ze eruit kunnen halen. Met Google Analytics kun je alle activiteiten naar, op en van je website meten en vorm je een duidelijk beeld over onder andere bezoekersstromen en -profielen. Deze informatie kan je helpen om gerichte marketing op te zetten, om zo meer bezoekersstromen te krijgen en daardoor meer winst te behalen. Google Analytics is dus een handig en effectief programma, de volgende vijf voordelen laten dit verder zien!

1. Inzicht in verkeersbronnen. Via verschillende wegen en kanalen komen bezoekers op een website terecht. Dit kan bijvoorbeeld via een zoekmachine, een advertentie of social media. Als je meer weet over waar bezoekers vandaan komen, heb je een beter idee van het effect van de marketingactiviteiten.

2. Keywords rapportage. Met de keywords rapportage kun je zien op welke keywords bezoekers op de website zijn gekomen. Op deze manier zie je welke keywords het meest gezocht worden en welke het meeste websiteverkeer bezorgen. Met deze informatie kun je de website optimaliseren door keywords te veranderen.

3. Beeld van bezoekers. Zoals eerder genoemd biedt Google Analytics inzicht in bezoekersprofielen, wat je informatie geeft over waar je bezoekers vandaan komen, hoe vaak ze je website bezoeken en hoeveel nieuwe en terugkerende bezoekers de website heeft. Ook is te zien op welk apparaat bezoekers jouw website bezochten. Al deze informatie geeft jou een beter beeld van de doelgroep, waardoor je gerichte marketing kunt toepassen.

4. Inzicht in bouncepercentage. Het bouncepercentage vertelt je meer over hoe je webpagina’s het doen. Op welke pagina’s blijven bezoekers hangen en welke pagina’s klikken bezoekers snel door? Van een bounce is sprake als een bezoeker meteen weggaat na één pagina op jouw website te hebben bezocht. Een hoog bouncepercentage houdt in dat een landingspagina minder relevant is voor bezoekers. Als je weet welke pagina’s een hoog bouncepercentage hebben kun je gerichte acties ondernemen.

5. Geen verplichte kosten. Google Analytics is een gratis programma van Google, maar ondanks dat heeft het evenveel functionaliteiten dan andere programma’s.

Training Google Analytics

Wist je dat Learnit een training over Google Analytics aanbiedt? Tijdens onze training Google Analytics Basis leer je de basisprincipes en hoe je dit op de juiste manier kan gebruiken om duidelijke inzichten te krijgen. Klik hier voor meer informatie over de training of om je direct in te schrijven.