Learnit Training
« Terug naar alle thema's

Trainingen Persoonlijke ontwikkeling

Persoonlijke ontwikkeling legt de basis voor geluk en succes: het beter benutten van je talenten, steviger in je schoenen staan, effectiever met je tijd omgaan en jezelf versterken zorgen ervoor dat je (beter) in staat bent om doelen te stellen en daarna te bereiken. Door de alledaagse drukte vergeten we wel eens om kritisch naar onszelf te kijken. In onze persoonlijke ontwikkelingstrainingen sta jíj daarom centraal.

[link]

Met assertiviteit kom je verder

Volgens de Dikke Van Dale betekent assertief 'zelfverzekerd en zelfbewust' zijn. Assertiviteit is het jezelf durven zijn. Assertieve personen zijn niet per definitie de mensen die het hardst roepen. Of mensen die altijd maar alleen voor zichzelf opkomen. Assertiviteit gaat namelijk om meer dan één persoon. Het gaat om de connectie en relatie tussen twee mensen. Assertiviteit is een manier om te communiceren en geen eigenschap die iemand al dan niet bezit. Wie assertief is komt op voor zichzelf, zonder daarbij de gevoelens van de ander tekort te doen. Assertieve mensen durven nee te zeggen, geven hun grenzen duidelijk aan en kunnen kritiek geven én ontvangen. Ze laten andere mensen altijd in hun waarde en respecteren de meningen en gevoelens van de ander.

Bij assertiviteit draait het om het sluiten van compromissen: in het midden uitkomen en win-win situaties. Assertieve mensen gaan niet altijd voor hun eigen winst, maar zorgen er wel voor dat hun visie voor iedereen duidelijk is. Wanneer je dus te agressief bent is dat nadelig voor je relatie met anderen. Als je te passief of subassertief bent, doe je jezelf tekort.

Wanneer je assertiever wilt worden, zul je je eerst bewust moeten worden van je eigen gedrag. Hoe ga je op dit moment om met anderen? Ben jij degene die altijd stuurt of luister je ook naar de mening van anderen? Naar je collega's of werknemers luisteren is zeer belangrijk. Daarbij is het belangrijk dat je niet alleen autobiografisch communiceert. Bij autobiografisch communiceren ben je alleen maar bezig met de reactie die jij dadelijk op het verhaal van de ander gaat geven. Het is juist belangrijk dat je luistert en ook echt doorvraagt.

Let daarom op jezelf wanneer je een gesprek aangaat. Doe dit op de werkvloer, maar ook vooral wanneer je met vrienden bent. Wat is jouw rol in de vriendengroep? Ben jij degene die altijd met alle ideeën komt en geen 'nee' accepteert? Of ben jij degene die altijd alles prima vindt en daardoor vaak niet doet wat je zelf wilt?

Wanneer je bewust bent van je eigen gedrag, kun je het gaan veranderen. Stap uit je normale patroon en kom eens iets meer voor jezelf op. Als je moeite hebt om assertief te zijn op je werk is het wellicht slim om eerst wat te proberen in je vriendengroep.

Vraag anderen ook vooral om tips en vraag ze hoe ze jou zien. Anderen kijken misschien net anders tegen jouw gedrag aan en laten je weer dingen zien die je eerst niet zag. Tot slot hoef je niet de meest assertieve persoon ter wereld te worden!

In onze training leer je zelfbewuster op te treden, mét respect voor anderen. Er wordt aandacht besteed aan het duidelijk kenbaar maken van je mening, er wordt geoefend met het niet uit de weg gaan van problemen en conflicten en je leert een pro-actieve houding aan te nemen. Na de training ben je beter in staat om jezelf te profileren, wat je zelfvertrouwen een boost geeft!

[link]

Haal het beste uit jouw beïnvloedingsvaardigheden

Anderen beïnvloeden heeft jammer genoeg vaak een slechte reputatie gekregen. Hoewel veel mensen bij beïnvloeden denken aan het misbruiken van iemands naïviteit, gaat het eigenlijk om een ware kunst die enkel positieve gevolgen heeft op het privé- en bedrijfsleven - zolang er juist mee wordt omgesprongen.

Als je overtuigender wil zijn, beter wil kunnen argumenteren en sterker in je schoenen wil staan, dan kan een Learnit training daarbij helpen. Learnit onderscheidt zich vooral door de manier waarop beïnvloeden wordt benaderd. Zo gaat de training eerder om het begrijpen van de ander, alvorens die kennis te gebruiken om een argumentatie te voeren. Een vreemde aanpak? Eigenlijk niet, en dit is waarom.

Kennis is macht - ook bij het beïnvloeden van anderen

Iedereen weet dat, om mensen te kunnen beïnvloeden, je over bepaalde kennis moet beschikken. Enkel door een stapje voor te hebben op de andere partij kun je deze immers doen veranderen van gedachte, of beïnvloeden. Onze training is vooral gericht op het begrijpen van die andere partij, aangezien dit een beter inzicht geeft op de motieven, waarden en overtuiging die gehanteerd worden. Stel jezelf de volgende vraag: Hoe kun je goed inspelen op de behoeftes van de ander, als je niet eens goed weet wat die zijn of waar ze vandaan komen?

Koekje van eigen deeg

Natuurlijk gaat het er niet om dat je andere mensen 'misbruikt', maar waarom zou je de argumenten van de andere persoon niet tegen hem of haar kunnen gebruiken? Iemand die daar al erg bedreven in was, was de Griekse filosoof Socrates. Hij probeerde zijn 'patiënten' tot inzicht te doen komen door hen vragen te stellen over hun behoeftes. Op die manier kwam hij stapsgewijs meer te weten over hun overtuigingen en problemen, waardoor hij deze bij een volgende vraag tegen hen kon gebruiken. Ongepast? Niet echt, want de mensen kwamen natuurlijk zelf naar hem met hun problemen.

Het voordeel van de ander begrijpen om die te overtuigen is dat je erg doelgericht kan argumenteren. Dat wil zeggen, in plaats van het ene argument achter het andere aan te halen in de hoop dat je een gevoelige snaar raakt, heb je genoeg aan één of twee argumenten om de ander aan het denken te zetten en zijn of haar eigen overtuigingen in twijfel te doen trekken. En dat is precies waar beïnvloeden om gaat.

Beïnvloeden: een tactische sport

Iemand beïnvloeden draait dus niet zozeer om de kwantiteit van argumenten, maar eerder om de kwaliteit. Niet de hoeveelheid aangehaalde argumenten is belangrijk, waar wel de mate van onderbouwing van die argumenten. Beïnvloeden vraagt dus eigenlijk meer dan alleen maar overtuigingskracht en de vaardigheid om duidelijk en overtuigend te spreken. Het vereist een zekere mate van onderzoek, kennis van de andere en de vaardigheid om die zo goed mogelijk in een éénduidig argument te gieten om de andere partij te overtuigen.

Beïnvloeden in de praktijk

Wij beseffen het belang van beïnvloedingsvaardigheden in de huidige maatschappij. Of het nu gaat om een buur die je absoluut op je tuinfeest wil hebben, of een klant die je wil overtuigen van de kwaliteit van jouw dienst, beïnvloeden is een integraal onderdeel van onze wereld. Beïnvloeden is ook essentieel bij het samenwerken met anderen: als je meningen van anderen goed kunt analyseren en weet wat hun belangen zijn, kun je doelgerichter en inspirerender optreden.

De cursus van Learnit bestaat uit twee dagen training, waarbij beïnvloedingsvaardigheden en overtuigingskracht ontwikkeld worden. Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen manier van overtuigen en daar wordt dan ook rekening mee gehouden. Onderhandelen, motiveren, krachtig optreden en aansturen maken natuurlijk deel uit van een goede overtuigingskracht, en ook die aspecten worden dan ook behandeld tijdens de cursus. Zo is het creëren van een win-winsituatie een efficiënte manier om te beïnvloeden.

Er is geen betere manier om iets te leren dan door middel van praktische oefeningen, en dat is bij beïnvloeden niet anders. Maatwerk is bij ons troef, juist omdat elke deelnemer anders is. In een intakegesprek worden de leerdoelen van deelnemers bepaald, en die informatie wordt gebruikt om het programma vast te leggen. Een actieve inzet is dus vereist van elk lid - maar dat maakt de cursus des te efficiënter. Meer weten over onze training Beïnvloedingsvaardigheden en overtuigingskracht?

[link]

Verander de wereld, begin bij jezelf!

Nu de verkiezingsuitslag achter de rug is en we allemaal hebben nagedacht over wat "er" moet gebeuren in het land, is het tijd om in actie te komen. En kunnen we "er" vervangen door "ik".

Als je het in de politiek ergens niet mee eens bent, kun je makkelijk roepen wat er moet gebeuren. Wat we moeten doen en wat ons dat zou opleveren. Mooie woorden. Ik hoor ze ook vaak bij bedrijven en organisaties: dit is wat er moet gebeuren. Op de afdeling, bij het management, bij andere teams. De crux is natuurlijk: je hebt veruit de meeste invloed op jezelf. Maar dat hoor je mensen niet zo vaak zeggen. "Wat ik nog niet zo goed kan..", "Wat ik ga doen is...", "Mijn bijdrage hierin wordt...", "Zo ga ik dit van de grond trekken...", "Wat ik nou nog heb te leren..".

Het vraagt lef, kwetsbaarheid en pro-activiteit om de oorzaak van dingen die je niet prettig vindt bij jezelf te zoeken. En de oplossing dus ook. Al je plezier en al je problemen maak je zelf. Door de manier waarop je naar situaties kijkt ervaar je iets als probleem of niet. Daarmee ben je zelf verantwoordelijk voor je eigen emoties, gevoelens en dus ook voor je eigen geluk. Dus niet: door mijn baas voel ik me ellendig. Of: ik wil wel mijn bureau opruimen maar het is zo druk. Of: Mijn partner maakt me ongelukkig. In al deze gevallen leg je de oorzaak buiten jezelf en kom je met oplossingen die er moeten gebeuren. Net zoals in de politiek. Mooi voor op TV, maar niet voor in je eigen leven.

Je hebt maar weinig invloed op wat er gebeurt, maar je hebt wel altijd invloed op hoe je ermee omgaat. Daarmee wordt in principe elke verandering mogelijk. Doordat je anders met dingen om leert gaan, verandert ook je beleving daarvan. Minder stress, meer plezier, minder zorgen, meer succes: mensen ervaren dit vaak nadat ze NLP hebben gedaan.

Daarom de vraag: waar loop je allemaal tegenaan? Bijvoorbeeld: die lastige baas, dat vervelende conflict, die irritante buurman. En wat zou het je opleveren als zij hetzelfde blijven, maar jij jezelf ontwikkelt en geen last meer hebt van die baas, buurman en dat conflict? Verander de wereld, begin bij jezelf! ;)"

[link]

Zo overwin je je angst om voor een groep te staan

De meeste mensen vinden het spannend om te presenteren. Alle aandacht is op jouw gericht en het publiek verwacht iets van je. Hoe ga je daarmee om? We geven je enkele praktische tips die je helpen om spanning te verminderen.

1 | Bereid je goed voor

Door te weten waar je terecht komt en voor wie je je presentatie houdt, kun je je beter voorbereiden. Je kunt je inbeelden waar je terecht komt. En je kunt enkele vragen die je publiek mogelijk aan je stelt alvast bedenken. (Dan heb jij mooi je antwoord klaar straks!) Veel mensen hebben er baat bij om op deze manier met hun presentatie bezig te zijn: de voorbereiding geeft hen rust.

2 | Oefen!

Ga voor de spiegel staan. Zorg dat je goed geaard staat. Dus: voeten een beetje uit elkaar en stevig op de grond. Trek je schouders iets naar achter en sta rechtop. Nu oefen je je presentatie. Durf jezelf aan te kijken in de spiegel terwijl je praat. Zo oefen je een beetje met de blik van je publiek die straks op je gericht is.

3 | Focus op je ademhaling

De meeste spanning wordt veroorzaakt door gedachten die je onzeker maken. Door je op je ademhaling te focussen, kom je in het hier en nu. Je maakt een stap van je hoofd naar je lichaam. Dat helpt veel mensen om de spanning in aanloop naar een presentatie te verminderen.

4 | Ontdek je sterke punten

Maak voor je zelf eens een analyse van je eigenschappen. Welke eigenschappen zijn absoluut je meest sterke? Zet deze in tijdens je presentatie en vertrouw op de kracht ervan.

Gratis webinar

Wil je meer tips voor het geven van een presentatie zonder angst? Schrijf je in voor ons gratis webinarPresentatieangst overwinnen op donderdag 2 februari a.s. van 11:00 tot 11:30. Tijdens het webinar ga je op zoek naar de oorzaken van je angst voor een presentatie. En je krijgt handige adviezen waarmee je spanning onder controle kunt houden. Jouw volgende presentatie zal een stuk relaxter zijn!

[link]

5 tips om indruk te maken met je presentatie

Een goede presentatie valt of staat met je voorbereiding. Zorg ervoor dat je weet voor wie en waar je de presentatie houdt. Maar.. Je kunt nog veel meer doen om tot een knaller van een presentatie te komen. Check de onderstaande tips:

1. De allerbelangrijkste tip: denk dat het goed komt!

Geloof in jezelf en in je verhaal. Als je achter je verhaal staat, til je je presentatie onmiddellijk naar een hoger niveau. (Hoe kun je immers geloofwaardig overkomen als je zelf niet eens gelooft wat je vertelt?) Als je moeite hebt om je eigen sterke punten te zien en daarop te vertrouwen: vraag iemand anders om ze voor je te benoemen. Zeg daarna hardop tegen jezelf dat je die en die eigenschappen inzet bij deze presentatie; dat je het kunt; en dat je een goed verhaal hebt. Herhaal dit gewoon een paar keer in de dagen voor je presentatie. Heb vertrouwen!

2. Begin krachtig

Met een goede inleiding en een prikkelende start pak je direct de aandacht van je publiek. Vertel een mooie anekdote, een metafoor of een persoonlijk verhaal. Dat komt je presentatie absoluut ten goede. Hoe zorg je voor een goede inleiding? Wees je bewust van het waarom! Waarom geef je deze presentatie? Wat is er precies zo interessant aan wat je vertelt? Draai er niet omheen en geef je publiek direct een reden om te blijven zitten waar het zit en te luisteren naar je verhaal. (Heel belangrijk: breng direct je enthousiasme over! Daarmee geef je iedereen stante pede een goede reden om de aandacht erbij te houden.)

3. Manage de spanningen

Een beetje spanning is goed. Als het adrenalinelevel in je lichaam stijgt, word je alerter en meer gefocust. Het helpt je om een goede presentatie te geven. Maar te veel is nooit goed. Te veel spanning dus ook niet. Heb je moeite om door spanning te vertrouwen in je eigen kunnen? Probeer dan wat ademhalings- en ontspanningsoefeningen in aanloop naar je presentatie. Door terug te gaan naar het hier en nu en naar je lichaam, kom je een beetje los van je gedachten. (En ja, het zijn meestal je gedachten die de spanningen veroorzaken.)

4. Zorg voor een logisch verhaal

Heb jij ook bergen kennis? Heel goed! Het is belangrijk om al die kennis in een logische vorm te presenteren. Leg daarom verbanden tussen je verschillende stukjes kennis (die je uit diverse bronnen hebt) en geef veel voorbeelden. Maar let op: Less is more! Bedenk van tevoren wat écht belangrijk is om te vertellen. Een overload aan informatie blijft niet hangen bij je publiek. Je hoeft niet álles te verteollen wat je weet. Zorg er voor dat de informatie díe je geeft, aansluit bij het kennisniveau van je toehoorders. Stel hen bijvoorbeeld vragen – dan maak je je presentatie direct interactief! Door te vragen, krijg je een goed beeld van de voorkennis van je publiek. Op deze voorkennis kun je je presentatie opbouwen. Zo zorg je ervoor dat wat jij vertelt goed overkomt en dat iedereen je kan volgen.

5. Houd je presentatie afwisselend

Alleen maar luisteren is vaak saai. Interactie zorgt ervoor dat mensen de informatie veel beter opnemen. Prikkel je publiek met een filmpje, een quiz of een kleine designopdracht (afhankelijk van de aard van je verhaal). Wees creatief en durf je publiek (en jezelf!) uit te dagen.

Dit waren onze vijf tips. Laat het ons even weten of je nog aanvullingen hebt!

[link]

Afleiding en concentratie

Afgeleid worden is een keuze

Waarschijnlijk herken je de volgende situatie maar al te goed op je werk: Je bent druk bezig met een bepaalde activiteit die al je aandacht nodig heeft en je telefoon of een eimail haalt je uit je concentratie. Vervelend. En de tijd die je nodig hebt om weer geconcentreerd verder te werken mag dan per persoon verschillen, maar uiteindelijk blijkt dat als je zonder afgeleid te zijn door kan werken, je veel sneller klaar bent. Wat is toch de reden dat we zo snel afgeleid zijn en hebben we dit niet zelf in de hand? Vanuit dat oogpunt durven wij de stelling aan dat afgeleid worden een keuze is.

Concentratie vraagt aandacht.

Er zit een verschil tussen de werkzaamheden en de concentratie die je nodig hebt om deze werkzaamheden uit te voeren. Het schrijven van een rapportage met financiële invloeden vergt meer concentratie dan een memo over het opruimen van de koffiekopjes, om maar een voorbeeld te geven. Het is daarom goed als je de werkzaamheden waarbij concentratie vereist is een label kan meegeven. Door de werkzaamheden te classificeren, krijg je inzicht in hoe hoog de concentratie moet zijn en hoe vervelend het is om afgeleid te worden bij die specifieke taak.

Concentratie vraagt actie

Als je weet welke concentratie nodig is om op een efficiënte manier je werkzaamheden te doen, zul je ook begrijpen dat concentratie om actie vraagt. Soms kan het nodig zijn dat je je letterlijk afzondert door apart te gaan zitten. Soms is het voldoende om je telefoon en je e-mailprogramma uit te zetten. Maar wat altijd geldt is dat je zélf actie moet ondernemen om dit te realiseren. Nu denk je misschien dat het niet bereikbaar zijn of niet direct reageren op een e-mail niet klantvriendelijk overkomt, maar niets is minder waar. Als je de tijd neemt om op een vast moment de telefoon te beantwoorden of je e-mail te lezen, dan heb je ook de tijd om geconcentreerd te werken.

Concentratie en tijdswinst

Vaak hoor je dat de tijd die je hebt te kort is om alle werkzaamheden te doen die men zelf wil doen of die er van je gevraagd worden. Juist door de concentratie op de juiste manieren in te zetten win je tijd. Je bent minder afgeleid, je functioneert prettiger en als je de tijd neemt om met een goede planning te werken en op de juiste manier je tijd te managen dan zul je zien dat de keuze voor geconcentreerd werken afwisselen met andere werkzaamheden je productiviteit veel hoger ligt dan wanneer je het goed vindt dat je gestoord wordt.

De keuze om afgeleid te worden heb je dus zelf in de hand. De vraag is dan ook: wat ga je nu doen? [link]

Zelfvertrouwen en zelfbeeld

Onder zelfbeeld verstaan we het beeld dat je van jezelf hebt; de manier waarop je over jezelf oordeelt of de wijze waarop je jezelf ziet. Dit beeld wordt mede gevormd door de informatie die je van anderen krijgt over jezelf. Zij kijken immers ook naar je, gaan met je om en vormen een beeld van jou. Ze laten je merken hoe ze over je denken of geven hun oordeel over jouw gedrag. Het beeld dat jij van jezelf hebt komt niet altijd overeen met het beeld dat anderen van je hebben. Dit kan je soms onzeker maken. En de manier waarop je jezelf ziet, bepaalt voor een groot deel welke positieve of negatieve gevoelens je ten opzichte van jezelf koestert.

Het komt regelmatig voor dat mensen een verkeerd beeld van zichzelf hebben. Wanneer het beeld dat je van jezelf hebt grotendeels overeenkomt met het beeld dat anderen van je hebben, blijkt hieruit dat je jezelf meestal laat zien zoals je bent of wilt zijn. Zit er verschil tussen het beeld dat je van jezelf hebt en het beeld dat anderen van je hebben? Dan hoeft dit zeker niet te betekenen dat je jezelf niet goed kent of dat anderen je niet kennen. Je laat in verschillende situaties met verschillende personen namelijk ook verschillende kanten van jezelf zien.

Onzeker zijn over jezelf, hoe je overkomt op anderen of over je positie in een bepaalde situatie is heel normaal. Maar deze onzekerheid kan ook te ver doorslaan. Een gebrek aan zelfvertrouwen leidt snel tot een negatieve spiraal: je durft geen uitdagingen meer aan te gaan, legt de lat steeds minder hoog, wat weer leidt tot een verslechtering van je zelfbeeld. Op die manier wordt het steeds moeilijker om uit deze vicieuze cirkel te ontsnappen.

Om je hierbij te helpen hebben we een tweedaagse training Zelfvertrouwen ontwikkeld. In de training leer je de oorzaken van je gebrek aan zelfvertrouwen herkennen en wordt het belang van verbale en non-verbale communicatie in relatie tot jouw zelfbeeld onderstreept. Daarnaast wordt er in de training geoefend door middel van realistische rollenspellen uit de praktijk. Onderlinge feedback en video-analyse zorgen ervoor dat je oude gedragspatronen worden doorbroken. In de training gaan we onder andere aan de slag met de volgende onderwerpen:

  • Werken aan een realistisch zelfbeeld
  • Je eigen kwaliteiten en capaciteiten
  • Het belang van verbale en non-verbale communicatie in relatie tot jezelfbeeld
  • Een positieve mentale instelling (creëren en vast houden)
  • Oorzaken van verlies aan zelfvertrouwen (h)erkennen
  • Ademhalings- en ontspanningsoefeningen
  • Realistische doelen stellen
  • Angsten en uitdagingen
  • Het labellen van negatieve en positieve etiketten
  • Assertiviteit: opkomen voor uw eigen belangen
  • Omgaan met negativiteit en kritiek

Wil je meer weten over onze aanpak en de trainingsmogelijkheden? Neem dan een kijkje op onze trainingspaginaof neem contact op met één van onze adviseurs via info@learnit.nl of 020 6369179.

[link]

Grip op je mailbox met 3 handige tips

Ben je erg veel tijd kwijt met het zoeken naar mailtjes? Idealiter moet je inbox, oftewel je digitale werkplek, zo leeg mogelijk zijn. In deze blog geven we je drie handige tips, waarbij we de instellingen in Gmail als voorbeeld nemen:

Tip 1: Maak gebruik van 3 hoofdlabels

Vrijwel alle e-mailprogramma's geven je de mogelijkheid om je inbox te personaliseren. Door binnenkomende e-mails op een gestructureerde manier te verwerken, kun je het overzicht goed bewaren. Hoe vaak komt het niet voor dat je eindeloos lang moet zoeken in je inbox om die ene e-mail te vinden? Maak gebruik van 3 hoofdlabels: wat je moet doen, waar je nog antwoord op moet krijgen en wat je hebt afgerond. In Gmail stel je dit als volgt in:

  1. Ga naar het tandwielpictogram en selecteer 'instellingen'
  2. Ga naar het tabblad 'Labels' en klik op 'nieuw label maken'
  3. Stel de labels in, bijvoorbeeld: 01 | To do, 02 | Wacht op antwoord en 03 | Afgerond
  4. Als je snel in één oogopslag onderscheid wilt maken tussen je mappen, kun je kleur geven aan de labels. Dit doe je door met je muis op het label te gaan staan (links in je inbox) en daar de kleur te selecteren. Geef bijvoorbeeld de kleur rood aan wat je nog moet doen (to do), geel aan lopende zaken (wacht op antwoord) en groen aan taken die klaar zijn (afgrond).

In de afbeelding hieronder zie je een voorbeeld van hoe je map "to do" er uit kan komen te zien:

Tip 2: Maak gebruik van sub-labels

Door 3 hoofdlabels aan te hebben gemaakt bij tip 1 heb je al gewerkt met labels, maar dit kun je uitbreiden door extra labels aan te maken van je verschillende werkzaamheden. Denk bijvoorbeeld aan klantcontact, promotiezaken of werkoverleggen. Je stelt de labels op dezelfde manier in als bij tip 1. Ook deze labels kun je weer een kleur geven.

In de afbeelding hieronder zie je een voorbeeld van hoe je label "klanten" er uit kan komen te zien. Je ziet op deze manier ook in één oogopslag wat de status is, omdat je bij tip 1 al drie mappen hebt gemaakt voor je binnenkomende e-mails:

Tip 3: Zet je zelf in de BCC bij verzoekjes

Je kent het wel: je stuurt een e-mail naar iemand met een verzoek of vraag, maar hebt (nog) geen goede manier gevonden om bij te houden of je hier wel een reactie op hebt gekregen. Dit kan als gevolg hebben dat het je soms te laat binnenschiet dat je nog iets moest weten van iemand.

Je kunt dit voorkomen door jezelf in de BCC te zetten van e-mails waarin je wacht op een reactie van iemand anders. Je kunt een filter instellen in Gmail dat alle e-mail die afkomstig is van jouw e-mailadres én waarbij je jezelf in de BCC hebt gezet, direct doorgestuurd wordt naar je in tip 1 aangemaakte map 02 | Wacht op antwoord:

  1. Ga naar het tandwielpictogram en selecteer 'instellingen'
  2. Ga naar het tabblad 'Filters en geblokkeerde adressen' en klik op 'nieuw filter maken'
  3. Vul bij "van" én "aan" je eigen e-mailadres in, en klik op "Filter maken met deze zoekopdracht".
  4. Selecteer "inbox overslaan" en selecteer "Het label toepassen". Kies voor (bijvoorbeeld) het label "02| Wacht op antwoord" en klik op "Filter maken". Alle berichten die je hebt verzonden met vragen of verzoekjes vind je nu in deze map. Zodra je een reactie hebt kun je de e-mail verplaatsen naar bijvoorbeeld "03| Afgerond".

In onze tweedaagse training Timemanagement leer je efficiënt met je tijd omgaan en ga je een stuk minder gestrest naar huis aan het einde van de dag. Je leert niet alleen praktische tips zoals in deze blog, maar leert ook te reflecteren op je eigen denken en handelen. Wist je bijvoorbeeld dat assertiviteit en delegatievaardigheden ook een grote rol spelen? Ontdek het in onze training.

Sharon Faber, afdeling Communicatie & Management

[link]

10 timemanagement-tips

Life is what happens to you, while you're busy making other plans. - John Lennon

De tijd slipt maar wat vaak door onze vingers. Toch hoeven we doorgaans niet per se méér tijd te krijgen, want er zitten nu eenmaal altijd 24 uren in één dag. We willen echter wel graag meer grip op onze tijd. Met deze praktische en direct uitvoerbare tips gaat dat je zeker lukken!

Tip 1. Neem pauze!

Door even weg te zijn van je werkzaamheden, kun je energie opdoen en neemt je concentratievermogen toe. Ga even naar buiten of haal koffie voor jezelf of je collega's. Maak een praatje met iemand over het weekend. Kortom: haal je hoofd even leeg van werk en ontspan, zodat je weer nieuwe energie hebt om door te gaan.

Tip 2. Maak iedere dag een planning voor 75% van je tijd

Schrijf aan het begin van iedere dag alles op wat je die dag moet doen. Maak vervolgens een planning, waarbij je 25% van je tijd niet inplant. Op die manier heb je met die 25% een buffer voor onvoorziene werkzaamheden of spoedklussen die tussendoor komen. Aan het einde van de dag check je of alles is gelukt en kijk je wat er naar morgen verschoven moet worden. Nog beter is om 's avonds gelijk de planning voor de volgende dag te maken, zodat je de volgende dag fris aan de slag kunt.

Tip 3. Plan je dag in met blokken van Doen - Denken - Doen - Denken

Het lukt ons niet om de hele dag hetzelfde te doen, met dezelfde mate van concentratie en bevlogenheid. Bij werkzaamheden waarbij je veel moet nadenken is dat al helemaal lastig. Om je energie beter te richten, kun je het beste werkzaamheden die veel denkwerk vereisen afwisselen met meer praktische taken. Dus beginnen met doe-taken, dan denk-taken, dan lunch, dan weer doe-taken en eindigen met denk-taken.

De grootste concentratiepiek ligt bij de meeste mensen rond 11.00. Plan op dat moment (of op een moment dat voor jou het beste werkt) dus die lastige hersenkraker: een brainstorm, functioneringsgesprek of het schrijven van een stuk. Voorafgaand aan je concentratiepiek kun je beter meer praktische werkzaamheden verrichten, zoals je mailbox wegwerken of andere administratieve zaken. Na de lunch komt de energiedip. Het is dan het beste om geen denkwerkzaamheden te plannen. Doe dan wat meer praktische zaken. Aan het einde van de dag kun je weer wat denkwerkzaamheden plannen, want dan gaat je energiecurve weer omhoog.

Tip 4. Prioriteren en effectiever werken aan de hand van het Eisenhower-diagram

Bij het indelen van je werkzaamheden en tevens maken van je planning, bepaal je eerst wat belangrijk is en wat niet. Vervolgens bepaal je wat urgent is en wat niet. Dat klinkt vaak makkelijker dan het lijkt.

Belangrijk VS niet belangrijk

Bij belangrijke taken zijn veel mensen betrokken of heeft het niet of slecht verrichten van de taken verstrekkende gevolgen. Het zijn de zogenaamde hoofdtaken die bijvoorbeeld in je functie- of taakomschrijving staan. Vraag jezelf dus per taak af of deze tot je kernwerkzaamheden behoren of niet. Minder belangrijke taken zijn bijvoorbeeld je administratie bijhouden of een bestelling doen.

Urgent VS niet urgent

Wat moet echt nú gebeuren en kan niet wachten? Taken en klussen met een deadline of bepaalde afspraken zijn eerst niet urgent. Maar na verloop van tijd worden ze dat wel. Je wil voorkomen dat taken 'vanzelf', na verloop van tijd, urgent worden. Je wil namelijk zo min mogelijk taken bij urgent hebben staan. Door deze tweedeling te maken, kom je op de volgende diagram:

Eisenhower, opperbevelhebber en later president van Amerika, heeft dit prioriteitenmodel bedacht en zei hierover het volgende: Urgente zaken zijn zelden belangrijk en belangrijke zaken zijn zelden urgent.

Tip 5. Maak een lijst met tijdverslinders

Een overzicht van wat je afleidt, geeft inzicht in wat je werk verstoort. Door een overzicht te maken van tijdverslinders en er vervolgens een actie aan te koppelen, ben je proactief bezig met timemanagement. Wat veel mensen bijvoorbeeld afleidt, zijn collega's die even langskomen voor een 'praatje', maar vervolgens een half uur blijven kletsen. De desbetreffende collega heeft er vaak helemaal geen erg in dat het je op dat moment niet uitkomt. Dat kan diegene ook niet weten als dat hem of haar niet wordt verteld. Probeer in dat geval op een vriendelijke manier te zeggen dat het je nu niet uitkomt, bijvoorbeeld: "Ik hoor straks graag meer over je weekend naar Rome, maar ik moet nu echt even verder met deze mail." Of je kunt zeggen: "Ik heb het ontzettend druk, dus ik ben bang dat ik weer door moet." Wanneer je dit respectvol brengt, mag je verwachten van deze collega dat deze het begrijpt. Hij of zij heeft het zelf vast ook weleens meegemaakt.

Tip 6. Stel SMART-doelen

Wat je wil bereiken in de tijd die je hebt moet realiseerbeer zijn. Het helpt daarbij om je doelen (ook van projecten, vergaderingen en andere gesprekken) SMART en daarbij concreet te maken. Een doel dat SMART is voldoet aan de volgende kenmerken:

  • Specifiek - Wat is het doel? En ook: Wat is niet het doel?
  • Meetbaar - Is het meetbaar en zo ja, hoe?
  • Acceptabel - Wie is erbij betrokken? Is er draagvlak voor?
  • Realistisch - Is het mogelijk en haalbaar?
  • Tijdsgebonden - Wanneer is het af? Wat is de deadline?

Ook wanneer een collega je vraagt iets te doen of vice versa, kan het helpen dit zo concreet mogelijk te maken door deze uitkomsten SMART te maken. Dan weet je zeker dat de verwachtingen over de taak hetzelfde zijn.

Tip 7. Maak een langetermijnplanning: de glazen pot en de grote stenen

Als je alleen maar van dag tot dag werkt, dan krijgen de langetermijnprojecten- of plannen geen ruimte. Denk daarbij maar eens aan een grote glazen pot. Als je deze wilt vullen met grote stenen, lijkt de glazen pot al snel vol. Vervolgens blijkt er nog ruimte te zijn voor kiezels: de pot was dus niet vol! Nadat de kiezels erin zitten, lijkt de glazen pot weer vol, tot je er zand in probeert te doen. Is de pot nú dan eindelijk vol? Nee, want er kan nog water bij! En dan zit de glazen pot pas vol.

De grote stenen kun je zien als langetermijnprojecten, de kiezels voor de middellangetermijnklussen en het zand als kortetermijnwerkzaamheden. Het water staat voor de ad-hoc tussendoorwerkzaamheden, waar vaak teveel tijd in gaat zitten. Als je de glazen pot eerst had gevuld met alleen maar zand of water, dan hadden de grote stenen nooit gepast. Het is dus van belang om bij het maken van een langetermijnplanning rekening te houden met de grootte van de klussen en projecten. Op die manier lukt het je beter om alles binnen de beschikbare tijd in te plannen.

Tip 8. Hanteer de kaasschaafmethode

Er zijn klussen en projecten waar je als een berg tegenop kunt zien, gewoonweg omdat ze zo groot en onoverkoombaar lijken. Dan biedt de kaasschaafmethode uitkomst. Probeer op verschillende momenten een klein stukje van de klus of het project te doen. Dan hoe je niet alles in één keer te doen.

Door iets op te delen in meer overzichtelijke stukken en porties, wordt de berg of het project ook kleiner. Zorg er daarbij wel voor dat je ook voor die kleinere stukken en porties tijd inruimt en dit inplant. Als je dat namelijk niet doet, zul je deze berg niet overwinnen en wordt deze ook nooit kleiner.

Tip 9. Houd gedurende een week een logboek bij

Door een logboek bij te houden waarin je een onderscheid maakt tussen verschillende soorten werkzaamheden (zoals administratie, klantcontact, contact collega's, werken aan projec(en), etc.), krijg je inzicht in waar je jezelf kunt verbeteren. Bekijk dit logboek kritisch en maak keuzes waar je meer of minder tijd aan wilt besteden. Neem dit vervolgens ook op in je planning.

Tip 10. Communiceer met anderen!

Je hebt wel degelijk invloed op je tijd en de hoeveelheid werk die je in die gegeven tijd moet doen. Nee zeggen is vaak lastig als iemand met een dringende klus aan je bureau staat - je wil diegene toch helpen. Je kunt jezelf alleen afvragen ten koste waarvan? Komt het je nu echt uit, of is een later moment toch stukken beter? Geef dat dan ook aan. De ander weet dan waar hij of zij aan toe is.

Verder is het belangrijk je te realiseren dat je niet alles zelf hoeft te doen. Anderen zijn ook goed in staat om je uit de brand te helpen. De kunst bij delegeren is het loslaten. Geef de ander heldere uitleg en geef de ander ook vertrouwen. De eerste keren zal het wat onwennig voelen wanneer je iets delegeert, maar het levert je op lange termijn een hoop op, waaronder grip op je tijd. Kijk voor meer informatie op de trainingspagina van onze tweedaagse training Delegeren.

Vergeet niet: Timemanagement is zelfmanagement. Dus jíj staat aan het roer en niet de klok.

Meer leren over timemanagement?

Volg nu een training Timemagement bij Learnit Training of haal inspiratie uit onderstaande boeken, welke tevens inspiratie waren voor deze blog:

Timemanagement volgens Covey - Stephen R. Covey, Rebecca R. Merrill & Rebecca Merrill

Effectief tijdbeheer - Ineke E. Kievit- Broeze


Leah Kolkman, trainer, coach en adviseur op de afdeling Communicatie & Management

[link]

Maak kennis met trainer Rob

Learnit Training bestaat uit een aantal bevlogen trainers. Maak kennis met Rob, onze NLP- en salestrainer. Wat vindt hij belangrijk? En wat drijft hem om trainingen te ontwikkelen en geven?

Het heeft even geduurd voordat ik de stap naar trainer definitief zette, maar ik weet al lang dat dit is wat ik het beste kan en waar ik gelukkig van word. Ik merk het iedere training weer. Het gaat voor mij om tot de kern te komen. Waar ben je nou al zo goed in? En waar loop je tegenaan? Zodra we de ditjes en datjes voorbij zijn vind ik het te gek om met elkaar te onderzoeken, ontdekken, leren en lachen. Wat zijn we toch mooie wezens, wat zitten we onszelf soms in de weg en wat zijn er een hoop mogelijkheden om te groeien als we daarmee aan de slag gaan. Er wacht altijd een mooie beloning. Mensen hebben bij mij snel succeservaringen, zetten eerst kleine en dan grote stappen. Ze gaan vol vertrouwen de training weer uit!

Hoe ervaren deelnemers Rob als trainer?

"Rob is een uitstekende trainer die zich verdiept in zijn cursist. Hij heeft vooraf goed verkend wat mijn wensen waren en daarop een prima programma gebouwd. Zijn manier van werken biedt veel ruimte om te vragen. Hij creëert maximale veiligheid waardoor de cursist vrij is om persoonlijke zaken te delen en maximaal te leren. Rob heeft goed aandacht voor de energie van mensen en van zijn training. Daardoor is de training inspirerend en energiegevend. Aan het einde van de training ging ik opgeladen de deur uit. Door de inzet van oefeningen en het creëren van veiligheid daar omheen, kreeg ik persoonlijke inzichten die voor mij van meerwaarde zijn voor mijn eigen toekomst. Bedankt Rob!"

"Vond Rob een zeer prettige trainer die goed in staat is mijn proces te begeleiden. Hij weet goed in te schatten wat ik nodig heb, weet op het juiste moment over te gaan op het volgende onderwerp. Ik heb ruim voldoende ondersteuning gekregen in de vorm van voorbeelden en modellen. Rob, nogmaals dank!"

"Rob is erg goed en heeft veel ervaring, op deze manier kon hij vaak in de stoel van de klant plaatsnemen, waardoor er elke keer weer punten naar voren kwamen waar wij tegen aan liepen. Hij is erg enthousiast en makkelijk in de omgang."

Wil jij ook getraind worden door Rob? Dat kan onder andere door je aan te melden voor één van onderstaande trainingen of contact op te nemen via info@learnit.nl / 020 6369179.

[link]

Gratis cursus Solliciteren

Goed nieuws! Je bent van plan te beginnen aan een nieuwe baan. Een nieuwe uitdaging is leuk, maar voordat je ook echt aan de slag kan, moet je eerst die sollicitatieprocedure door. Dit kan een zenuwslopend proces zijn met de nodige teleurstellingen. Aan de andere kant kan het ook een tijd zijn van zelfontdekking en een stoomcursus in het beter leren presenteren van jezelf. Met de online cursus Solliciteren van Learnit Training leer je met meer succes te solliciteren.

De volgende onderwerpen komen aan bod in de gratis cursus:

  • De STAR-methode
  • Jij bent de ster in je eigen leven
  • Per asperada ad astra: via moeilijkheden naar de sterren

Deze gratis online cursus is gevormd om het symbool van de ster met als doel je te herinneren aan de drie belangrijkste punten van deze sollicitatiecursus. Het theoretische principe is de STAR methode: Situatie - Taak - Actie - Resultaat. De ster staat ook voor de nadruk op jou als sollicitant. Jij bent in jouw leven de ster: de cursus gaat over hoe je jezelf het best kunt laten schitteren en hoe je een rising star kunt worden in een baan die bij je past. De laatste connotatie bij de ster: geef niet op, denk aan het spreekwoord per aspera ad astra: door moeilijkheden naar de sterren!

Klik hier om de gratis online cursus Solliciteren te volgen.

Liever een training met andere deelnemers volgen? Ga dan naar de trainingspagina van Solliciteren: succesvol gesprekken voeren. Indien u een groepstraining wilt organiseren, kun je altijd vrijblijvend een offerte aanvragen of contact opnemen met één van onze adviseurs. We denken graag met jou mee en wensen je veel succes in het sollicitatieproces!

[link]

De vervlogen goede voornemens

Goede voornemens: eind december kunnen we er geen genoeg van krijgen. Iedereen weet zeker dat ze 'het' dit komende jaar écht gaan bereiken. Die tien kilo afvallen, stoppen met roken, sparen voor die ene mooi reis, beter met tijd leren omgaan, een nieuwe taal of vaardigheid onder de knie krijgen en ga zo nog maar even door. Maar waarom sterven veel van deze voornemens ergens half januari een stille dood? Want de meeste voornemens worden niet langer volgehouden dan tot 2 januari, áls ze nieuwjaarsnacht al doorkomen. En dit leidt dan weer tot teleurstelling of zelfs schaamte. Maar is dit zelfverwijt terecht? Bij Learnit Training vinden we dat goede voornemens niet alleen op 1 januari van start hoeven te gaan, maar het hele jaar door kunnen worden nagestreefd. Om je een handje te helpen met het daadwerkelijk bereiken van je doelen, bieden we je de volgende zeven tips.

1. Wees realistisch, stop met fantaseren!

Een eerste stap tot succes in de vorm van het behalen van je voornemens of doelen, is het stellen van realistische en haalbare 'tussendoelen'. Iedereen kan fantaseren over die ene perfecte droomreis of dat legendarische optreden, maar vaak moet je met kleinere stappen beginnen om bij deze Grote Dromen te komen. Dwing jezelf dus je financiën op orde te maken en per maand geld opzij te leggen, of musiceer minimaal tien minuten per dag. Het behalen van deze relatief gemakkelijke tussendoelen maakt namelijk dat je gemotiveerd blijft om je daadwerkelijke doel te bereiken.

2. Schrijf je voornemens op en hang ze op een zichtbare plaats

Goede voornemens zijn niets meer dan doelen die leiden tot een situatie die jouw wenselijk lijkt. Maar het interne conflict dat ontstaat door het willen bereiken van de doelen enerzijds en er de eigenlijke moeite niet voor willen doen anderzijds, maakt dat de doelen in de vergetelheid raken. Zorg er daarom voor dat je jezelf blijft confronteren met die gewenste eindsituatie. Door je doelen op te schrijven en ze op plaatsen te hangen waar je ze dagelijks tegenkomt, blijf je ermee in contact en vergeet je ze niet.

3. Maak een plan

Om het overzicht te bewaken van je huidige situatie, wat je wilt bereiken en hoe je daar wilt komen, heb je een plan nodig. Verwerk je tussen- en einddoelen in een realistisch tijdsplan en hou je hieraan. Hang dit plan zichtbaar op naast de einddoelen en schrijf je vorderingen op, want elke stap vooruit motiveert. Op deze manier houd je overzicht en controle over je planning en komt het einddoel zichtbaar dichterbij. Moet je niet alleen doelen voor jezelf bereiken, maar ook in een groter professioneel geheel? Dan kan de training Projectmanagement je hierbij helpen. Tijdens deze training leer je namelijk stap voor stap hoe je een project kunt opzetten en tot een succesvol einde kunt brengen.

4. Vertrouw in jezelf

Een gebrek aan zelfvertrouwen leidt snel tot een negatieve spiraal: mensen durven geen uitdagingen meer aan te gaan en leggen de lat steeds minder hoog, wat weer leidt tot het niet behalen van je goede (want ambitieuze) voornemens of einddoelen. Als je merkt dat een gebrek aan zelfvertrouwen je zowel in het dagelijks leven als bij het nastreven van ambities in de weg zit, kun je veel baat hebben bij een (persoonlijke) training of coaching. Hierin krijg je inzicht in de onderliggende oorzaken van je gebrek aan zelfvertrouwen en gebruik je deze kennis om een positief zelfbeeld te creëren. Want geloven in jezelf is een belangrijke voorwaarde voor succes!

5. Vervang je gewoontes

Om goede voornemens te behalen die te maken hebben met het verbreken van slechte gewoontes als roken en obsessief eten, is het zaak deze gewoontes te vervangen in plaats van ze te elimineren. Weet in welke situaties je bepaalde gewoontes vertoont, zoals het grijpen naar een sigaret bij verveling. Wanneer je ze niet vervangt, ben je snel geneigd om in die situaties terug te grijpen naar je oude, slechte gewoontes. Zorg er daarom voor dat je iets positiefs hebt om de slechte gewoonte mee te vervangen, zoals bijvoorbeeld het eten van je lievelingsfruit of het spelen van een kort spelletje.

6. Doe het samen (met een coach)

Deel je goede voornemens met vrienden, kennissen en collega's. De mensen om je heen hebben de grootste invloed op je en iedereen laat graag succes zien aan deze groep. Daarnaast bieden ze gezonde sociale druk en kun je met vrienden die zichzelf gelijke doelen hebben gesteld gemakkelijk een groep vormen voor dat extra steuntje in de rug. Heb je (voor je gevoel) in je directe omgeving niet iemand die je (voldoende) kan motiveren of ben je op zoek naar professionele ondersteuning, dan staan de coaches van Learnit voor je klaar. Deze gaan samen met jou in op je drijfveren, dromen, wensen, motieven en ideeën en helpen je een blijvende en waardevolle verandering in je gedrag, situatie of denkpatronen te realiseren.

7. Gun jezelf kleine beloningen

Motiveer jezelf door kleine beloningen te geven bij het behalen van je tussendoelen en een grote beloning bij het behalen van het einddoel, als dat al geen beloning op zichzelf is natuurlijk. Ga eindelijk eens naar die musical waar je al jaren heen wilt (en die dus zo goed is dat-ie nog steeds draait!) of verwen jezelf met een heerlijk dagje naar de sauna. Want wees nou eerlijk, succes motiveert en alle kleine successen in het leven verdienen het gevierd worden!

Is één van jouw goede voornemens voor 2014 jezelf een nieuwe vaardigheid eigen maken of over een bepaald onderwerp een flinke dosis nieuwe kennis opdoen? Kijk dan eens wat Learnit Training, met een aanbod van meer dan 800 hoogwaardige trainingen, voor jou kan betekenen in dit mooie jaar!

[link]

Keuzes maken voor de toekomst

Nederland begeeft zich in een roerige periode. Met de verkiezingen net achter de rug is het nu de grote vraag welke partijen tot een compromis komen om ons land zo goed mogelijk te vertegenwoordigen. De keuze die hierin wordt gemaakt, bepaalt tot op zekere hoogte hoe de toekomst van Nederland eruit komt te zien. Lukt het de nieuwe regering om sterker uit de crisis te komen? Zal ons land zich, met de huidige toekomstplannen, de komende tijd verder doorontwikkelen als een vooraanstaande kenniseconomie?

In persoonlijke ontwikkeling werkt het net zo. In ons leven worden er voortdurend, bewust en onbewust, keuzes gemaakt die je toekomst bepalen. We zijn continue op zoek naar uitbreiding van huidige kennis en competenties. Soms omdat we deze nodig hebben om bepaalde taken te kunnen verrichten, soms omdat we op zoek zijn naar zelfontplooiing. Het volgen van een training is een prima hulpmiddel om deze kennis en competenties te vergaren.

Onze ervaren trainingsadviseurs helpen je graag de juiste keuze voor een training te bepalen, zodat het maximale uit jouw persoonlijke ontwikkeling wordt gehaald. Wanneer je contact met ons opneemt, nemen wij jouw wensen en leerdoelen met je door, of het nou om een ICT- of communicatietraining gaat. Op die manier wordt de training altijd voor jou op maat gemaakt, zodat je het maximale uit jouw investering haalt. Na afloop van de training volgt een evaluatie.

Kies voor jouw persoonlijke ontwikkeling door contact met Learnit Training op te nemen via info@learnit.nl / 020-6369179. We zien je graag op één van onze trainingen!

[link]

Solliciteren tijdens de crisis doe je zo!

Ben je, net als zoveel Nederlanders, op zoek naar werk en wil het maar niet vlotten? Krijg je de ene na de andere afwijzing of je hebt nog wel een baan, maar dreig je die door aankomende bezuinigingen kwijt te raken? Een 'lichtpuntje': je bent niet de enige. In geen zes jaar tijd is de werkloosheid in Nederland zo hoog geweest als op dit moment. In april werden 24.000 personen werkloos, wat neerkomt op een totaal van 489.000 werklozen. In mei bleef dat cijfer onveranderd. Blijf niet te lang treuren, maar pak met optimisme deze uitdaging aan. Wie werk wil vinden moet nu extra zijn best doen om op te vallen in de massa.

Overtuigend solliciteren

Natuurlijk, je kunt je als een dolle op alle mogelijke vacatures storten en er vanuit gaan dat het toch een keertje raak moet zijn. Overtuigend solliciteren op een baan waar je eigenlijk maar weinig mee hebt, is echter een zware taak. Veel effectiever is het om je enthousiasme en kwaliteiten het werk te laten doen en alleen op die functies te solliciteren die echt bij je passen. Zo is het makkelijker om tijdens het sollicitatiegesprek je enthousiasme kenbaar te maken. Of de baan je nou op het lijf geschreven is of niet: veel mensen blijven opzien tegen een sollicitatiegesprek. Niet vreemd, want er hangt veel vanaf. Dit maakt het gesprek extra beladen. Door je goed voor te bereiden en door de juiste, overtuigende houding aan te nemen, kun je je zenuwen inperken. Hoe? Hieronder geven we je 7 tips om je sollicitatiegesprek tot een succes te maken.

Zeven tips om succesvol te solliciteren

  1. Bereid je goed voor op het gesprek. Ga na welke eigenschappen belangrijk zijn voor de baan en kijk in hoeverre jij hierover beschikt. Toon dit aan met concrete voorbeelden, bijvoorbeeld via de STAR-methode.
  2. Oefen het sollicitatiegesprek met een goede bekende. Geef tijdens het gesprek jouw sterke en zwakke punten aan en probeer je duidelijk en concreet te antwoorden op de vragen die gesteld worden. Evalueer naderhand wat beter kan.
  3. Besteed aandacht aan je uiterlijk. Pas je kleding aan aan de heersende bedrijfscultuur. Twijfel je? Je kunt je beter te netjes kleden dan te informeel. Besteed ook aandacht aan nette schoenen, tas en zorg dat je niet te veel sieraden of make up draagt. Zorg dat je fris ruikt, maar spuit ook niet teveel parfum op.
  4. Blijf rustig tijdens het gesprek en laat je niet uit de tent lokken. Bijvoorbeeld: de interviewer zegt tegen je dat je weinig ervaring hebt met werken met computers. Zeg dan niet plompverloren: "Nee, dat klopt niet." Als je wel computer ervaring hebt kun je zeggen: "Het blijkt misschien niet voldoende uit mijn CV, maar ik heb wel degelijk computer ervaring (voorbeeld)." Als het klopt dat je weinig ervaring met computers hebt, is het verstandig om dit eerlijk toe te geven. "Het klopt, maar ik ben wel bezig met een computer cursus."
  5. Bijna iedereen is zenuwachtig tijdens een sollicitatie. Accepteer het feit dat je gespannen bent! Werkgevers vinden het vaak juist een goed teken dat je enigszins gespannen bent: zo laat je zien dat de baan belangrijk voor je is.
  6. Stel zelf ook vragen. Zo kun je laten zien dat je geïnteresseerd bent en dat je je bovendien goed hebt voorbereid. Stel geen vragen waarop je het antwoord zelf had kunnen weten. Zo is het verstandig om niet te vragen naar het aantal werknemers. Er wordt vanuit gegaan dat je dit van te voren hebt opgezocht. Begin bij het eerste gesprek ook niet over het salaris of arbeidsvoorwaarden. Dit komt tijdens het tweede gesprek aan bod.
  7. Spreid je kansen! Werkgevers kijken vaak verder dan de stapel sollicitatiebrieven op hun bureau. Maak een LinkedIn profiel aan, zet je CV op verschillende netwerk websites of stuur eens een open sollicitatie.

Deze tips geven je al een goed uitgangspunt die je helpen tijdens een sollicitatiegesprek. In de tweedaagse training Succesvol solliciteren kun je de puntjes op de i zetten. Van het schrijven van een goede sollicitatiebrief en een adequate gespreksvoorbereiding tot aan een overtuigende presentatie, alles komt aan bod. De trainingen van Learnit zijn afgestemd op jouw wensen, zowel inhoudelijk als wat betreft locatie, tijdstip en groepsgrootte. Tijdens de training worden rollenspellen, feedback en discussies afgewisseld met theorie. Zo ben je ervan verzekerd dat de training aansluit bij jouw praktijksituatie.

[link]

Anderen overtuigen van jouw ideeën - werken aan je beïnvloedingsvaardigheden

De bedragen voor noodhulp vliegen ons tegenwoordig om de oren. Noodfonds Griekenland: 130 miljard. Portugal 78 miljard en Spanje krijgt 'maximaal' 100 miljard euro. En ja, ook Nederland betaalt daar aan mee. Als politici moet je van goeden huize komen om de kiezers van de noodzaak van deze maatregelen te overtuigen. Of juist het tegenovergestelde: hoe overtuig je je kiezers ervan dat het allemaal weggegooid geld is? Of dat Europa zelfs beter af is zonder de euro? Wat je mening hierover ook is, dat je goede beïnvloedingsvaardigheden nodig hebt om anderen van je mening te overtuigen staat buiten kijf.

Hoe overtuig je nou iemand? De één moet meer moeite doen om iemand te overtuigen dan de ander. Een deskundige wordt vaak snel serieus genomen, zoals een arts of advocaat. Ook zijn er mensen met zoveel charisma dat er altijd wel naar hen geluisterd wordt. Voor de meesten is het overtuigen van anderen niet zo gemakkelijk. Gelukkig kun je leren overtuigen of beïnvloeden, er zijn zelfs speciale technieken voor. Wil je dit succesvol doen, dan moet je zelf overtuigd zijn van je boodschap. Hoe je je boodschap overbrengt is bijna net zo belangrijk als de boodschap zelf. Wil jij op je werk af en toe ook overtuigender overkomen?

Hier 6 tips van Learnit om andere mensen te overtuigen van jouw ideeën:

  1. Geloof in wat je te vertellen hebt en straal zelfvertrouwen uit! Dit doe je door goed voorbereid te zijn. Alleen als jij precies weet wat je wilt vertellen, kun je dit ook overdragen op anderen. Vermijd afzwakkende woorden als 'misschien, ik denk, soms, lastig te zeggen en eventueel'. En gebruik overtuigende woorden zoals: "Dat klopt, uiteraard en natuurlijk, vanzelfsprekend."
  2. Hoe denken je collega's over het onderwerp? Wat zijn hun voor- en tegenargumenten? Als je dit weet kun je van te voren inspelen op deze argumenten en ze tijdens je betoog aan bod laten komen en weerleggen.
  3. Gebruik humor en maak eventueel gebruik van aansprekende voorbeelden. Zo maak je je verhaal levendig en zullen mensen eerder iets van je aannemen.
  4. Praat rustig en spreek je belangrijkste argumenten krachtig uit. Op deze manier leg je nadruk op je woorden.
  5. Door rechtop te staan of te zitten straal je rust uit. Met handgebaren kom je overtuigender over. Probeer niet te gaan friemelen of fröbelen aan dingen, dat komt zenuwachtig over.
  6. Welke stijl sluit aan bij degene die je wilt overtuigen? Je baas spreek je anders aan dan een groep studenten. Leeftijd, opleidingsniveau en rang of stand zijn hierbij van belang. Pas je manier van spreken hier op aan!

Wil jij ook beter leren overtuigen? Dan is de training Beïnvloedingsvaardigheden een aanrader. In deze training leer je je stijl van overtuigen aan te passen aan je gesprekspartner. En ontwikkel je die skills die je nodig hebt om andere te overtuigen.

[link]

Agressie op het werk: 6 tips om de situatie naar rustiger vaarwater te leiden

Bedreigd met een mes tijdens het uitvoeren van hun werk, dat overkwam ambulancepersoneel vorige week in Delft. De situatie was zo bedreigend dat een politieagent de man heeft moeten neerschieten. Gelukkig loopt het in de meeste situaties niet zo uit de hand en valt er nog wel iets te beginnen met de agressor. Heb jij (hopelijk in mindere mate) ook wel eens te maken met boosheid of agressie van een ander tijdens je werk? Dan is het verstandig om hier goed mee om te leren gaan.

Veel mensen weten niet goed hoe ze effectief kunnen reageren op agressie en dat is ook niet vreemd. Men handelt vanuit een biologisch verdedigingsmechanisme dat wordt geactiveerd tijdens een bedreigende of stressvolle situaties. Iedereen herkent wel reacties voortkomend uit stress, zoals hartkloppingen, klamme handen, een droge mond en spanning. Dit noem je ook wel de 'flight-or-fight' respons. Wanneer er in onze omgeving sprake is van een bedreiging, willen we vluchten of vechten. Deze oeroude respons is voor onze jagende voorouders zeer effectief gebleken, maar kan er tegenwoordig juist voor zorgen dat een situatie escaleert.

Hoe je het beste kunt reageren op agressie hangt af van de situatie en het soort agressie. Hieronder 6 tips die je kunnen helpen wanneer je te maken krijgt met agressie.

  • Agressie lokt agressie uit. Probeer dus niet al te impulsief te reageren op een agressief persoon en probeer je eigen kwaadheid te beheersen. Als ook jij je laat gaan, kan de ander nog agressiever en kwader worden. En dat wil je juist voorkomen!
  • Leef tot op zekere hoogte mee met de agressieve persoon. Je hoeft niet te zeggen dat hij/zij gelijk heeft, maar je kunt wel begrip tonen. In veel gevallen voelt de agressor zich gehoord en begrepen. Dit kan ervoor zorgen dat hij of zij enigszins afkoelt.
  • Blijf rustig en beleefd en behandel de ander met respect.
  • Ga niet in discussie, dat lokt vaak alleen meer kwaadheid uit. Beter is het om samen te vatten wat de ander zegt. Dus: "U bent ergens niet tevreden over en ik zie dat u boos bent."
  • Je hoeft niet alles te pikken. Stel grenzen aan het gedrag van persoon, maar wijs de persoon zelf niet af. Als de situatie echt escaleert, roep dan de hulp van een leidinggevende of de bewaking in.
  • Neem geen risico. Vooral als er drank of drugs in het spel is, kun je beter niets doen. De reactie van de agressor kan dan zo onvoorspelbaar zijn dat het verstandiger is om niets te doen.
[link]

Passie vinden in je werk

Ga jij met plezier naar je werk en geeft datgene wat je doet voldoening? Veel werknemers hebben uitdaging nodig in hun werk om gemotiveerd te blijven. En dat is nou net waar het nog wel eens aan ontbreekt op de werkvloer. Uit onderzoek van Effectory blijkt dat 57% van de werknemers de doorgroeimogelijkheden op het werk matig tot onvoldoende vindt. Het grootste deel wil zich, ondanks het gebrek aan kansen, toch graag ontwikkelen op zijn of haar vakgebied. Helaas zijn hier niet altijd de middelen voor, zeker niet nu veel bedrijven moeten letten op hun uitgaven. Hoe kun je toch uitdaging in je werk vinden, ondanks het gebrek aan mogelijkheden?

Hier 5 tips om met passie aan het werk te blijven:

  1. Zoek uit waar jouw talenten liggen en benut ze bij het verrichten van je werkzaamheden. Veel mensen weten niet precies waar ze goed in zijn, omdat het vaak om kleine dingen gaat die voor jezelf heel vanzelfsprekend zijn. Vraag je collega's, vrienden of familie wat jouw sterke punten zijn.
  2. Houd vakbladen bij, ga naar netwerkbijeenkomsten en word lid van werkgerelateerde groepen op Facebook en LinkedIn. Volg discussies en praat mee!
  3. Stop met het benoemen van zaken die niet goed gaan en die je niet leuk vindt, maar richt je op wat wel goed gaat en op mogelijke oplossingen voor problemen. Richt bijvoorbeeld een intervisiegroepje op en denk met vakgenoten na over doelgerichte oplossingen.
  4. Ga na op welke zaken je invloed kunt uitoefenen en welke mogelijkheden tot verandering binnen je macht liggen. Wees aan de andere kant ook flexibel als je een situatie niet kunt veranderen en blijf niet zitten met gevoelens van frustatie: jij hebt gedaan wat in je macht ligt. Accepteer het, dat scheelt een hoop energie!
  5. Sta open voor de mogelijkheden die op je pad komen en handel proactief.

Heb je niet genoeg aan deze tips en wil je je werk met nog meer plezier doen? Volg dan de Learnit training Passie vinden in je werk. Je moet immers je hele leven nog.

[link]

Leer onderhandelen mét resultaat

Wat CDA, VVD en PVV in 7 weken niet gelukt is, lukte de Jager met behulp van de oppositiepartijen in 2 dagen. Hoe heeft ie dat voor elkaar gekregen? Door goed te onderhandelen! Met de verkiezingen voor de boeg is er ook de komende tijd nog genoeg om over te twisten: welke partijen gaan samen regeren en welke belangrijke hervormingen gaan zij doorvoeren? Onderwerpen als de hypotheekrenteaftrek en de pensioenhervormingen zijn ondertussen echte 'hoofdpijndossiers' geworden. Om deze moeilijke onderwerpen tot een goed einde te brengen zijn goede onderhandelingsvaardigheden onmisbaar.

Hier 5 tips van Learnit om onderhandelingen tot een goed einde te brengen:

  1. Wees flexibel in de positie die je inneemt: als je het gewilde resultaat star hanteert, is er weinig ruimte om te onderhandelen.
  2. Maak onderscheid tussen de relatie (mensen) en het probleem (de taak) en vermeng deze twee niet met elkaar. Speel dus niet op de man!
  3. Zoek naar het wederzijds belang van beide partijen en streef naar een win-winsituatie. Vermijd dus dat je enkel je eigen belang najaagt, dat kan averechts werken.
  4. Probeer met zo objectief mogelijke criteria te onderhandelen en niet met uit het verband getrokken argumenten. Laat ook het ego niet een te grote rol spelen (zoals per se willen winnen).
  5. Houd in je achterhoofd dat een onderhandeling de relatie tussen de partijen dient te verbeteren en zeker niet te schaden.

Deze tips zijn afgeleid van Fisher, Ury en Patton, uit hun boek Excellent onderhandelen. Dit is hèt boek op gebied van onderhandelen.

Meer tips nodig? In onze tweedaagse training Onderhandelen zullen we oefeningen doen om te achterhalen welke technieken het beste passen bij jouw persoonlijke onderhandelingsstijl. Je krijgt inzicht in het onderhandelingsproces en leert onderhandelingsdoelen te stellen. We gaan aan de slag met vraagtechnieken en het overtuigend aandragen van argumenten. Na afloop van de training ga je stevig de onderhandeling in en weet je de belangen van jezelf of je organisatie beter te vertegenwoordigen.
[link]

Conflicten in organisaties (2011)

Y.H. Gramsbergen-Hoogland, H. Blom en H.T. van der Molen

Conflicten ontstaan binnen elke organisatie wel: ze worden vaak als lastig en ongemakkelijk ervaren, terwijl conflicten ook kansen kunnen bieden. Het oplossen van een conflict kan leiden tot een situatie waarin beide partijen uiteindelijk beter af zijn dan daarvoor. In het boek ‘Conflicten in organisaties’ worden theoretische kaders afgewisseld met praktische adviezen en specifieke toepassingen. In de training Conflicthantering maken wij onder andere gebruik van dit boek.

[link]

Interviewen (2005)

M. van Waveren

Hoe krijgt u tijdens een interview interessante en relevante informatie op tafel en doorbreekt u het algemene praatje van uw interviewkandidaat? Met behulp van het boek ‘Interviewen’ leert u hoe u op een kritische, maar respectvolle manier informatie naar boven kunt halen. In de bijlage van dit boek vindt u daarnaast uitgewerkte interviews met Maartje van Weegen, Paul Witteman en Frènk van der Linden. In de training Interviewtechnieken maken wij onder andere gebruik van dit boek.

[link]

Presenteren met overtuiging op de vakbeurs

Charlie Verhoeven

Voor één van de afdelingen van een overheidsorganisatie hebben we een training Presenteren met overtuiging verzorgd. In twee sessies hebben we hen klaargestoomd voor een presentatie op de beuers. Het was spannend, maar na veel oefenen zijn ze goed voorbereid naar de beurs gegaan met succes!

Wie & Wat

Een overheidsorganisatie maakt zich klaar voor de Vakbeurs waar zij tijdens het symposium drie presentaties verzorgen. Het doel is zichzelf introduceren bij potentiële leveranciers en andere samenwerkingspartners. De sprekers willen hun organisatie met een vernieuwd en fris imago laten zien. Het is niet alleen belangrijk om vakinhoudelijk helder neer te zetten wat de organisatie doet, maar vooral om het publiek te inspireren en enthousiast te maken met de organisatie te gaan samenwerken.

De training

Maar.. hoe doe je dat nu? In twee sessies Presenteren met overtuiging is er veel gezegd, bedacht en geleerd ter voorbereiding op dat ene moment. Met dank aan hun eigen kennis en ontwikkeling gaan zij tijdens de vakbeurs met vertrouwen het podium op én ben ik er als trainer van overtuigd dat zij hun publiek weten te prikkelen en enthousiasmeren.

De eerste sessie stond vooral in het teken van wat presenteren met overtuiging nu eigenlijk is en wat ervoor nodig is écht overtuigend over te komen. Nadat hierop het antwoord spelenderwijs werd gevonden werd de focus verlegd naar het aanleren en verfijnen van vaardigheden. Het belangrijkste instrument dat je in handen hebt ben je zelf. Daarom is meteen de eerste sessie geoefend met presenteren.

De eerste dag bood tevens een moment waarop de groep met elkaar de intenties en het doel voor de presentaties op de vakbeurs hebben kunnen formuleren (een grote meerwaarde omdat in de waan van de dag hier de tijd niet voor is en de training die tijd, ruimte en creativiteit wel bood).

In de tussentijd..

Tussen de sessies hebben de deelnemers de opnames van hun presentatie ontvangen. Dit is een unieke manier om eens te zien hoe je op anderen overkomt en dat zorgt voor leerzame en verrassende inzichten. Feedback over wat hen als presentator kenmerkt en wat zij tijdens het presenteren doen waardoor ze authentiek en overtuigend overkomen heeft ervoor gezorgd dat alle deelnemers deze kwaliteiten kunnen versterken en zelfzekerder worden als presentator. De deelnemers hebben met de vers geleerde tools en nieuwe inzichten gewerkt aan de voorbereidingen voor de presentatie.

De laatste trainingsdag

De tweede sessie was een moment van finetuning. De ‘generale repetitie’ voor de presentaties op de vakbeurs. De laatste hand werd gelegd aan het omgaan met spanning en hoe je op een simpele manier krachtiger kunt overkomen.

Resultaat

Dat de deelnemers een stijgende leercurve hebben doorlopen was de tweede sessie duidelijk zichtbaar. Met veel inzet en de juiste leeromgeving kun je in korte tijd heel veel bereiken, daar is deze case een duidelijk voorbeeld van!

Wat vinden de deelnemers zelf van de training?

''Na deze training sta ik met meer vertrouwen voor een grote groep mensen om mijn organisatie en mijzelf te verkopen. Klasse!'' - Beoordeling: 9.6

''Een korte training met praktische tips en trucs die direct toepasbaar zijn, om een goede presentatie neer te zetten.'' - Beoordeling: 8.2