Animaties zijn niet meer weg te denken en worden gebruikt door vele organisaties als promotievideo’s of marketingboodschap. Iedereen zal herkennen hoe lastig het kan zijn om een boodschap op een pakkende, originele maar ook duidelijke manier over te brengen aan de doelgroep. Iets goed uitleggen via een tekstje op een website lijkt tegenwoordig bijna onmogelijk en daarom bieden animaties een uitkomst! Maar hoe zorg je er nou voor dat jouw animatie de aandacht trekt en bereikt wat jij wil? Daarvoor hebben wij een aantal tips voor je op een rijtje gezet!

1. Kies een goed ontwerp. Je kunt uit heel veel soorten ontwerpen kiezen voor je animatie, maar het is belangrijk om goed na te denken over welk ontwerp bij jouw bedrijf en doelgroep past. Het ontwerp van een animatie trekt de kijker en zorgt voor een eerste indruk. Kijkers bepalen vaak binnen 20 seconden of ze blijven kijken, dus het ontwerp is essentieel.

2. Gebruik storytelling. Met storytelling wordt de verhaalvorm van de boodschap bedoeld. Een verhaal brengt structuur en context voor de doelgroep zodat zij jouw boodschap beter kunnen begrijpen. Schets eerst de context en maak er een interessant verhaal van. Prikkel de kijker door vragen te stellen of situaties te schetsen waarin zij zich kunnen herkennen.

3. Houd het kort. Het is essentieel om de animatie kort te houden, omdat aandacht van kijkers schaars is. Belangrijk is om een balans te vinden tussen de volledige uitleg die je wil vertellen en de lengte van de video. Hoe langer de video wordt, hoe sneller mensen stoppen met kijken ondanks dat je de volledige uitleg geeft. Als leidraad is het handig om maximaal 90 seconden aan te houden.

4. Gebruik humor. Humor maakt een animatie interessanter voor de doelgroep en zullen meer mensen blijven kijken en luisteren. Zoek dus naar een goede combinatie van een duidelijke boodschap en een leuke dosis humor. Juist met animatie kun je veel met humor, omdat je dingen op een overdreven manier kan uitbeelden.

5. Gebruik audio. Niet alleen de visuele uitleg is belangrijk, ook de audio mag niet onderschat worden. Audio brengt de animatie namelijk echt tot leven en helpt specifieke onderdelen extra aandacht te geven. Daarnaast maakt audio de animatie ook interessanter om naar te kijken.

6. Kies een goede stemacteur. Een goede stemacteur kan het verschil maken voor de professionaliteit van jouw animatie. De kijkers zullen de video sneller serieus nemen als het professioneel overkomt en een duidelijke stem zal ervoor zorgen dat de boodschap helder verteld wordt.

Training Animate CC Basis

Wil je na het lezen van deze blog meer leren over het maken van animaties? Bekijk dan eens onze training Animate CC Basis. In deze training komt niet alleen kennis aan bod over Animate CC, maar leer je ook hoe jij op een eenvoudige manier professionele animaties en multimedia-content kan maken! Klik hier om meer te lezen over de training of om je direct in te schrijven.