Learnit Training
Cursus Situationeel leidinggeven
  • Krijg praktische handvatten passend bij de vier stijlen van situationeel leidinggeven
  • Krijg inzicht in hoe je medewerkers motiveert en inspireert

Situationeel leidinggeven houdt in dat je afhankelijk van de taak én wie je tegenover je hebt kiest of je begeleidt, instrueert, coacht of delegeert. In onze tweedaagse training. leer je vaardigheden op het gebied van je durven uitspreken, op een juiste wijze feedback geven, doorpakken indien nodig, geduldig zijn, op je handen zitten, omgaan met conflicten, het eigenaarschap stimuleren, doorvragen en empathisch reageren. Op deze manier kun je met een goede dosis energie de bijzondere rol van teamleider vervullen.

Ja, ik wil meer weten

Cursus Situationeel leidinggeven

Als je zicht hebt op welke doelen prioriteit hebben en weet welke taken hiervoor opgepakt dienen te worden, kun je je medewerkers op een juiste wijze ondersteunen. Door aan te sluiten bij de motivatie en mate van taakvolwassenheid kies je je leiderschapsstijl. Je hebt de keuze uit begeleiden, instrueren, coachen of delegeren. Welke aanpak je kiest is afhankelijk van de taak én afhankelijk van wie je tegenover je hebt. Dit noemen we situationeel leidinggeven.

In onze tweedaagse training Situationeel leidinggeven leer je vaardigheden op het gebied van je durven uitspreken, op een juiste wijze feedback geven, doorpakken indien nodig, geduldig zijn, op je handen zitten, omgaan met conflicten, het eigenaarschap stimuleren, doorvragen en empathisch reageren. Op deze manier kun je met een goede dosis energie de bijzondere rol van teamleider vervullen. We zoomen ook in op je eigen rol, omdat je eigen stijl en manier van handelen altijd invloed heeft op hoe anderen op jou reageren. Je hier bewust van zijn vergroot je opties om effectief te reageren.

Onderwerpen

Tijdens de training komen onder andere onderstaande onderwerpen aan bod:

  • IJsbergtheorie:

    Hoe goed ken je je eigen ijsberg en hoe breng je dit mee in elke ontmoeting met andere IJsbergen (medewerkers, opdrachtgevers, manager, directie). "IJsberg ontmoet IJsberg" houdt in dat je zicht krijgt op eigen en andermans referentiekader.

  • Teameffectiviteitsmodel:

    Van visie naar doelen, werkafspraken en procedures, tot onderlinge verhoudingen en verborgen agenda's.

  • Situationeel leidinggeven:

    Wat is het en hoe gebruik ik het in mijn rol als teamleider?

  • Kiezen van een leiderschapsstijl:

    Het in kaart brengen van de taakvolwassenheid en motivatie van een medewerker om te bepalen welke leiderschapsstijl je hanteert bij welke taak.

  • De 3 petten van een leidinggevende:

    Als teamleider ben je leidinggevende, manager én coach. Goed onderscheid tussen deze rollen is cruciaal. Welke pet zet je wanneer op?

  • Coachend leidinggeven:

    Oefenen met communicatieve vaardigheden en gesprekstechnieken, zoals luisteren, samenvatten, doorvragen, confronteren, eigenaarschap stimuleren, feedback geven, reflecteren, stimuleren, spiegelen, misten en doorpakken.

  • Beïnvloedingsvaardigheden:

    Duw- en trek-energie gebruiken.

  • Conflicthantering:

    De verschillende conflicthanteringsstijlen komen voorbij en je krijgt meer zicht op je eigen hanteringsstijl als conflicten dreigen.

Resultaten

Na het volgen van de training:

  • heb je inzicht in hoe je medewerkers motiveert en inspireert en
  • heb je praktische handvatten passend bij de vier stijlen van situationeel leidinggeven.

Doelgroep

Deze training is bij uitstek geschikt voor (aankomend) leidinggevenden, teamleiders, managers of coördinatoren die behoefte hebben aan (meer) inzicht, achtergrondkennis en vaardigheden op het gebied van situationeel leidinggeven. Herken je jezelf in onderstaande punten?

  • Je wil weten hoe je situationeel leidinggeven kunt gebruiken in jouw rol
  • Je wil je communicatieve vaardigheden en gesprekstechnieken optimaliseren

Deze lijst is natúúrlijk niet compleet: iedereen is immers anders. Waar wil jíj aandacht aan besteden binnen het thema situationeel leidinggeven?

Werkwijze

  • Maatwerk staat bij ons centraal: door een telefonisch intakegesprek inventariseert de trainer jouw persoonlijke leerdoelen. Op basis daarvan wordt het definitieve programma van de training bepaald.
  • We vinden een veilige trainingssfeer belangrijk, omdat je je prettig moet voelen bij het experimenteren met nieuwe kennis en vaardigheden.
  • We geloven sterk in het doen en ervaren, in plaats van vertellen over de inhoud van trainingen, waardoor al onze trainingen actief van aard zijn.
  • Om de kwaliteit van de training te kunnen garanderen, hanteren wij voor de training een maximale groepsgrootte van acht deelnemers, zodat we het leereffect en rendement kunnen waarborgen.
  • Bij open inschrijvingen zorgen we voor de benodigde faciliteiten, zoals een comfortabele ruimte en koffie-, thee- en lunchvoorzieningen.

Investering

Open inschrijving, per persoon, inclusief cursusmateriaal en lunch:


Duur

2 dagen

Prijs per dag (excl. btw)

€ 475,-

Subtotaal

€ 950,-

btw 21%

€ 199,50

Totaal incl. btw

€ 1149,50

Certificaat

Na afronding van de training wordt een Learnit-certificaat uitgereikt als bewijs van deelname.


Referenties

De cursus Situationeel leidinggeven is beoordeeld met een gemiddelde van 8.4.

“Prima training waar de leerling ook zelf veel input heeft op de onderwerpen/leerdoelen. Ik heb regelmatig trainingen gehad bij Learnit Training en dit bevalt mij goed. Echt een aanrader.” - Be­oor­de­ling: 9.2

R. Landman, ECT Delta Terminal B.V. - Coachend leidinggeven

“De training van Learnit Training was goed afgestemd op onze werksituatie, waardoor de toepasbaarheid goed is. Ook plezierig (vorm) gegeven.” - Be­oor­de­ling: 7.4

E. Klaassen, Gevangenenzorg Nederland - Leidinggeven aan vrijwilligers

“De inhoud was heel goed en voldeed aan mijn verwachtingen. De professionaliteit was hoog en de trainer paste de training ook aan op onze wensen. Ook lestempo, pauzes e.d. werden in overleg met de cursisten bepaald. De trainer is zeer ervaren en beheerst de stof enorm goed. Ze stemde het programma geheel af op waar wij aan toe waren. Bij elk onderwerp dat we aan bod wilden laten komen had ze de theorie gelijk paraat. Ze heeft ons veel laten oefenen, wat erg fijn is. Daar leer je van!” - Be­oor­de­ling: 9.0

I. Borghans, Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) - Coachend leidinggeven

“De inhoud was heel goed en voldeed aan mijn verwachtingen. De professionaliteit was hoog en de trainer paste de training ook aan op onze wensen. Ook lestempo, pauzes e.d. werden in overleg met de cursisten bepaald. De trainer is zeer ervaren en beheerst de stof enorm goed. Ze stemde het programma geheel af op waar wij aan toe waren. Bij elk onderwerp dat we aan bod wilden laten komen had ze de theorie gelijk paraat. Ze heeft ons veel laten oefenen, wat erg fijn is. Daar leer je van!” - Be­oor­de­ling: 9.0

I. Borghans, Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) - Coachend leidinggeven

“Het is een introductie in het coachen. Op basis hiervan kun je verder gaan oefenen met deze vaardigheid of gericht meer verdieping gaan zoeken in het coachend leidinggeven.” - Be­oor­de­ling: 7.2

M. Klieverik, Waterschap Rijn en IJssel - Coachend leidinggeven

“Ik heb de training ervaren als een eye opener. Naast de theorie die erover bestaat heb ik vooral mezelf leren kennen. Ik kan situaties nu beter analyseren en daarop inspelen. Het is mij echt een top tijd geweest!” - Be­oor­de­ling: 8.4

H. de Groot, Van Wijk & Boerma Pompen B.V. - Leidinggeven

“De eerste kennismaking met Learnit Training doet naar meer smaken!. Ik kijk terug op een waardevolle training.” - Be­oor­de­ling: 8.2

G. van de Groep, Maatschappelijke Dienstverlening Flevoland - Leidinggeven aan vrijwilligers

“Leuke cursus en goede duidelijk verhaal.”

R. Kooiker - Gratis webinar Enthousiast leidinggeven

“Deze training geeft een breed scala aan inzichten en vaardigheden die inzetbaar zijn in het leidinggeven aan vrijwilligers. De ervaring en deskundigheid van de trainer in combinatie met het kleine aantal deelnemers gaf veel ruimte om eigen casuïstiek in te brengen wat het direct toepasbaar maakt in de praktijk.” - Be­oor­de­ling: 8.6

A. Andreae, Omgevingsdienst Regio Utrecht (ODRU) - Leidinggeven aan vrijwilligers

“Ik vond het een prettige training. Lesstof en oefeningen werden mooi afgewisseld. De trainer kon makkelijk schakelen in de vragen vanuit de praktijk. Dat vond ik super. Het lestempo was goed. De trainingsmiddagen vlogen om en dat is voor mij ook een teken dat het goed was.” - Be­oor­de­ling: 9.2

M. Goslinga, Welzijn Lelystad - Leidinggeven

“Goede inhoud, sloot aan bij mijn leerwensen. Het telefonische voorgesprek pakte goed uit van wat ik terug zag in de training. Goede combinatie tussen theorie en praktijk. Tempo goed bij te houden. Professioneel.” - Be­oor­de­ling: 9.0

B. Mulder, GGD Amsterdam - Leidinggeven aan vrijwilligers

“De trainer straalt in het begin van de training een gevoel van betrouwbaarheid uit, waardoor jij jezelf meer bloot kunt geven. Dit is bevoordelijk voor het verdere verloop van de training.” - Be­oor­de­ling: 8.2

J. Heim, De Haagse Hogeschool - Leidinggeven

“Na afloop van de training had ik voldoening en goed gevoel. Ik heb goede handvaten gekregen, die ik gelij in de praktijk kan toepassen.” - Be­oor­de­ling: 8.0

A. Yilan, Welzijn Lelystad - Leidinggeven

“Ik vond het een prettige training. Lesstof en oefeningen werden mooi afgewisseld. De trainer kon makkelijk schakelen in de vragen vanuit de praktijk. Dat vond ik super. Het lestempo was goed. De trainingsmiddagen vlogen om en dat is voor mij ook een teken dat het goed was.” - Be­oor­de­ling: 9.2

M. Goslinga, Welzijn Lelystad - Leidinggeven

“Tijdens deze training wisselden theorie en praktijkvoorbeelden elkaar goed af! De besproken theorie versterkte mijn overtuiging waarom je in bepaalde situaties juist op een bepaalde manier kunt handelen. Ik vond dat de trainer heel professioneel overkwam. Je merkt dat ze echt goed weet waar ze het over heeft en dat ze heel goed in kon spelen op waar wij op dat moment behoefte aan hadden. Soms hadden we het bijvoorbeeld over een bepaalde situatie die bij ons op het werk is voorgevallen: ze kwam dan gelijk met handvatten waar we iets aan hadden om de volgende keer in zo'n situatie toe te passen. Ook kon ze de theorie goed verbinden met de praktijk. Aan de hand van de praktijkvoorbeelden werd de theorie mij veel duidelijker.” - Be­oor­de­ling: 8.2

A. van Elten, P-services HR Group - Coachend leidinggeven

“Tijdens deze training wisselden theorie en praktijkvoorbeelden elkaar goed af! De besproken theorie versterkte mijn overtuiging waarom je in bepaalde situaties juist op een bepaalde manier kunt handelen. Ik vond dat de trainer heel professioneel overkwam. Je merkt dat ze echt goed weet waar ze het over heeft en dat ze heel goed in kon spelen op waar wij op dat moment behoefte aan hadden. Soms hadden we het bijvoorbeeld over een bepaalde situatie die bij ons op het werk is voorgevallen: ze kwam dan gelijk met handvatten waar we iets aan hadden om de volgende keer in zo'n situatie toe te passen. Ook kon ze de theorie goed verbinden met de praktijk. Aan de hand van de praktijkvoorbeelden werd de theorie mij veel duidelijker.” - Be­oor­de­ling: 8.2

A. van Elten, P-services HR Group - Coachend leidinggeven

“De inhoud sloot volledig aan bij de vragen die ik had. Wat ik heel goed vond, is dat er voor een soort intake heeft plaatsgevonden. Hierdoor kon de docent goed inspringen op wat ik nodig had.” - Be­oor­de­ling: 9.0

S. van Briemen, Altra College - Leidinggeven voor vrouwen

“Ik heb de training als zeer positief ervaren: een deskundige trainer, ruimte voor eigen inbreng en goede mogelijkheid om te oefenen met de behandelde gesprekstechnieken.” - Be­oor­de­ling: 8.8

A. Kruithof, Stichting Present Den Haag - Leidinggeven aan vrijwilligers

“Ik vond het een prettige training. Lesstof en oefeningen werden mooi afgewisseld. De trainer kon makkelijk schakelen in de vragen vanuit de praktijk. Dat vond ik super. Het lestempo was goed. De trainingsmiddagen vlogen om en dat is voor mij ook een teken dat het goed was.” - Be­oor­de­ling: 9.2

M. Goslinga, Welzijn Lelystad - Leidinggeven

“De eerste kennismaking met Learnit Training doet naar meer smaken!. Ik kijk terug op een waardevolle training.” - Be­oor­de­ling: 8.2

G. van de Groep, Maatschappelijke Dienstverlening Flevoland - Leidinggeven aan vrijwilligers

“Training bood relevante informatie over werken met / leidinggeven aan vrijwilligers. Goede inzichten in je eigen (leiderschaps- of andere) kwaliteiten, en er was voldoende ruimte voor casuïstiek / uitwisseling. Veel geleerd, van de training, de trainer, de andere cursisten, en ook weer veel geleerd over mezelf.” - Be­oor­de­ling: 8.8

A. Flim, Transvorm - Leidinggeven aan vrijwilligers

“Ik heb de training als zeer positief ervaren: een deskundige trainer, ruimte voor eigen inbreng en goede mogelijkheid om te oefenen met de behandelde gesprekstechnieken.” - Be­oor­de­ling: 8.8

A. Kruithof, Stichting Present Den Haag - Leidinggeven aan vrijwilligers

“Training bood relevante informatie over werken met / leidinggeven aan vrijwilligers. Goede inzichten in je eigen (leiderschaps- of andere) kwaliteiten, en er was voldoende ruimte voor casuïstiek / uitwisseling. Veel geleerd, van de training, de trainer, de andere cursisten, en ook weer veel geleerd over mezelf.” - Be­oor­de­ling: 8.8

A. Flim, Transvorm - Leidinggeven aan vrijwilligers

“De eerste kennismaking met Learnit Training doet naar meer smaken!. Ik kijk terug op een waardevolle training.” - Be­oor­de­ling: 8.2

G. van de Groep, Maatschappelijke Dienstverlening Flevoland - Leidinggeven aan vrijwilligers

“Zeer goede training die door de persoonlijke aanpak zeer goed aansluit op persoonlijke leerdoelen. Ik vond het echt fijn om op deze manier met medecursisten te sparren over een ieder zijn leerdoelen. Het geven en krijgen van feedback van de medecursisten en de trainer heb ik als zeer positief ervaren. Kortom echt een training die voor mij van toegevoegde waarde is!” - Be­oor­de­ling: 9.0

R. Stets, DZB leiden - Leidinggeven

“Ik vond het een prettige training. Lesstof en oefeningen werden mooi afgewisseld. De trainer kon makkelijk schakelen in de vragen vanuit de praktijk. Dat vond ik super. Het lestempo was goed. De trainingsmiddagen vlogen om en dat is voor mij ook een teken dat het goed was.” - Be­oor­de­ling: 9.2

M. Goslinga, Welzijn Lelystad - Leidinggeven

“Ik vond de inhoud van de training erg interessant. Ik heb erg veel geleerd. Met name de tweede en derde dag. Kwaliteit van het lesmateriaal was prima, tempo ook (werd aangepast indien nodig). De inhoud is afgestemd op de wensen vanuit de groep. Ik vond de trainer professioneel en prettig in de omgang.” - Be­oor­de­ling: 8.0

C. Fernandez, Science Center Nemo - Leidinggeven

“Zeer leerzame training, vooral nuttig als geen leidinggevende functie hebt maar toch veel leiding geeft indirect. zeer toepasbaar en nuttige hulpmiddelen hoe te communiceren met anderen/ondergeschikten” - Be­oor­de­ling: 7.7

J.G. Wessels, Waterschap Rijn en IJssel - Leidinggeven voor niet-leidinggevenden

“Zeer inspirerend” - Be­oor­de­ling: 8.0

Arjan van Rijn, Universiteit Leiden - Leidinggeven

“Zoals gebruikelijk zijn we ook nu weer uiterst tevreden over de inhoud van de training en de professionele wijze waarop deze door de trainer werd verzorgd. De trainer kent onze onderneming en onze mensen en maakt daar op een uitstekende manier gebruik van om het rendement van de trainingen optimaal te laten zijn.” - Be­oor­de­ling: 8.6

C. de Waal - Coachend leidinggeven

“Ik heb de training ervaren als een eye opener. Naast de theorie die erover bestaat heb ik vooral mezelf leren kennen. Ik kan situaties nu beter analyseren en daarop inspelen. Het is mij echt een top tijd geweest!” - Be­oor­de­ling: 8.4

H. de Groot, Van Wijk & Boerma Pompen B.V. - Leidinggeven

“Een gedegen training, recht vanuit de praktijk met veel ruimte voor persoonlijke inbreng met als resultaat een mooie 'tas' met kennis, tips en tricks” - Be­oor­de­ling: 8.4

Marten van Deel, SAMSON REGELTECHNIEK B.V. - Leidinggeven

“Zeer goede practisch direct toepasbare training.” - Be­oor­de­ling: 8.2

H. Berkhof, Waterschap Rijn en IJssel - Leidinggeven voor niet-leidinggevenden

“De trainer straalt in het begin van de training een gevoel van betrouwbaarheid uit, waardoor jij jezelf meer bloot kunt geven. Dit is bevoordelijk voor het verdere verloop van de training.” - Be­oor­de­ling: 8.2

J. Heim, De Haagse Hogeschool - Leidinggeven

“Met name de professionaliteit van de trainer sprak mij erg aan. Zij was erg flexibel met het aanreiken van de lesstof. Goede afwisseling van oefeningen en theorie.” - Be­oor­de­ling: 9.8

P. Bobbe, Veteraneninstituut - Leidinggeven aan vrijwilligers

“De eerste kennismaking met Learnit Training doet naar meer smaken!. Ik kijk terug op een waardevolle training.” - Be­oor­de­ling: 8.2

G. van de Groep, Maatschappelijke Dienstverlening Flevoland - Leidinggeven aan vrijwilligers

“Goede training die op een erg leuke manier wordt gegeven.” - Be­oor­de­ling: 8.0

M. Klein, Nickelson - Leidinggeven

“In de training wordt snel een herkenbaar beeld over veranderingen geschetst. Vervolgens gaan de cursisten aan de slag met hun eigen vragen. In 2 dagen tijd wordt de nodige verdieping aangebracht en toegewerkt naar een bruikbaar product waarmee je als cursist in staat bent om veranderingen met je team aan te kunnen.” - Be­oor­de­ling: 8.0

Jan Konings, Politie Hollands Midden - Leidinggeven aan veranderingen en reorganisaties

“Goede training die theorie omzet in praktijk met veel interessante onderwerpen en werkmodellen die men kan meenemen naar de dagelijkse werkvloer.” - Be­oor­de­ling: 8.4

E. Philips, Joico Europe - Leidinggeven

“De inhoud sloot volledig aan bij de vragen die ik had. Wat ik heel goed vond, is dat er voor een soort intake heeft plaatsgevonden. Hierdoor kon de docent goed inspringen op wat ik nodig had.” - Be­oor­de­ling: 9.0

S. van Briemen, Altra College - Leidinggeven voor vrouwen

“Deze training maakt je bewust hoe belangrijk communicatie is, maar ook wat voor een rol je hier zelf in speelt en dat je een gedragskeuze hebt om een situatie te veranderen, maar ook hoe je leert om meer te kijken waarom sommige situaties niet lopen en hoe je dit zou kunnen aanpassen.” - Be­oor­de­ling: 7.7

Ilse van den Einde, Bibliotheek Hengelo en Hof van Twente - Leidinggeven aan vrijwilligers

“Tijdens de training zijn wij als groep weer aan het denken gezet en hebben we handvatten en motivatie om hiermee verder te gaan. De training was door de trainers goed toegespitst op onze situatie en onze leerdoelen, zodat wij als team kwalitatief sterker kunnen werken.” - Be­oor­de­ling: 8.6

T. de Jong, Gevangenenzorg Nederland - Leidinggeven aan vrijwilligers

“Een gedegen training, recht vanuit de praktijk met veel ruimte voor persoonlijke inbreng met als resultaat een mooie 'tas' met kennis, tips en tricks” - Be­oor­de­ling: 8.4

Marten van Deel, SAMSON REGELTECHNIEK B.V. - Leidinggeven

“Ik vond de inhoud van de training erg interessant. Ik heb erg veel geleerd. Met name de tweede en derde dag. Kwaliteit van het lesmateriaal was prima, tempo ook (werd aangepast indien nodig). De inhoud is afgestemd op de wensen vanuit de groep. Ik vond de trainer professioneel en prettig in de omgang.” - Be­oor­de­ling: 8.0

C. Fernandez, Science Center Nemo - Leidinggeven

“Doordat de trainer voor de training telefonisch had geïnformeerd naar mijn wensen, sloot de inhoud van de training goed aan op mijn werksituatie en kon ik er optimaal gebruik van maken. Ik vond de trainer erg kundig en flexibel in de samenstelling van het programma: ze kon meteen inspelen op struikelblokken. Er was genoeg variatie, het tempo en niveau was goed en de rollenspellen, soms gefilmd, waren niet mijn favoriete onderdelen, maar wel erg nuttig. Je leert hier toch het meest van.” - Be­oor­de­ling: 8.6

M. Bulsink, Rijksmuseum van Oudheden - Leidinggeven aan vrijwilligers

“Wat je tijdens deze training leert, kun je goed toepassen in de praktijk.” - Be­oor­de­ling: 8.2

Tanja Calis, NKC - Leidinggeven aan vrijwilligers

“Leuke, leerzame training. Duidelijke uitleg en voldoende gelegenheid tot het stellen van vragen.” - Be­oor­de­ling: 9.0

I. Verkerk, NKC - Leidinggeven aan vrijwilligers

“De trainer straalt in het begin van de training een gevoel van betrouwbaarheid uit, waardoor jij jezelf meer bloot kunt geven. Dit is bevoordelijk voor het verdere verloop van de training.” - Be­oor­de­ling: 8.2

J. Heim, De Haagse Hogeschool - Leidinggeven

“Tijdens de training zijn wij als groep weer aan het denken gezet en hebben we handvatten en motivatie om hiermee verder te gaan. De training was door de trainers goed toegespitst op onze situatie en onze leerdoelen, zodat wij als team kwalitatief sterker kunnen werken.” - Be­oor­de­ling: 8.6

T. de Jong, Gevangenenzorg Nederland - Leidinggeven aan vrijwilligers

“De training 'leidinggeven aan veranderingen en reorganisaties' heb ik als leerzaam ervaren. De trainer heeft iedere cursist voor de training opgebeld en gevraagd welke onderwerpen voor deze cursist belangrijk waren. Met o.a.deze onderwerpen gaf ze de training vorm. Op deze manier werd de training doelgerichter. Daarnaast waren we in totaal met 4 cursisten, waardoor onze leerdoelen intensief aan bod kwamen. Absoluut een goede training!” - Be­oor­de­ling: 8.0

Aline de Meijer, Intratuin Amsterdam - Leidinggeven aan veranderingen en reorganisaties