Verkrijg grip op bedrijfsprocessen en realiseer betere aansluiting met organisatiedoelstellingen in deze praktijkgerichte cursus.

  • Kleine groepen
  • Ervaren docent
  • Online mogelijk
  • Praktische training

Als leidinggevende of manager van een afdeling is het van belang dat je grip hebt op bedrijfsprocessen. Om een betere aansluiting te realiseren tussen organisatiedoelstellingen en de doelstellingen van jouw eigen afdeling, heb je inzicht nodig in het opstellen van goed geformuleerde doelstellingen. Hierdoor is het voor iedereen binnen jouw afdeling duidelijk wat ieders rol is om een effectieve bijdrage te leveren aan het realiseren van gestelde doelstellingen.

In de training Sturen op cijfers voor de operationele manager kijken we niet alleen naar de vaardigheden van de medewerkers zelf, maar ook naar jóúw vaardigheden, die worden samengevat in een competentieprofiel. Het is zeker een aanrader voor die managers die al werken met een instrument zoals POP en van plan zijn de komende tijd te gaan werken aan verbetering van de eigen managementvaardigheden. Inzicht in jouw eigen competenties en die van je medewerkers is daarbij van belang. We gaan in de training aan de slag met de volgende vragen:

  • Hoe stel je je doelstelling op een SMART-manier vast?
  • Welke focus breng je aan op de procesvoering binnen jouw afdeling?
  • Waarop baseer je besluiten over bijvoorbeeld het inzetten van capaciteiten?
  • Hoe stel je uitvoeringsplannen op?
  • Wat is het verband tussen HRM, finance, processen en innovatie?
  • Hoe leg je correct verantwoording af over het gevoerde afdelingsbeleid?

Onderwerpen

  • Inleiding op de training Sturen op cijfers
  • Praktijkcases bij de groep cursisten
  • Doelen formuleren
  • Kritische succesfactoren
  • Kritische prestatie-indicatoren
  • EFQM in relatie met de Balanced Score Card
  • Plannen van capaciteiten
  • Meten = Weten
  • Sturen op de uitvoeringsplannen
  • Het eigen leiderschap, bepalen van het competentieprofiel
  • Timemanagement
  • Doelstellingen realiseren met de eigen en competenties van de medewerkers
  • POP als ontwikkelinstrument
  • Do's and don'ts.

Lesmethodiek

Deze training is een optimale mix van theorie en vooral veel praktijkoefeningen. De docent zal steeds ieder onderwerp inleiden aan de hand van de meest actuele 'state of the art' wat betreft de internationaal geaccepteerde managementliteratuur. Bij de start van de training zal in gezamenlijk overleg met de cursisten worden bepaald wie van de aanwezigen een interessante case kan inbrengen, die tijdens de gehele training centraal zal( zullen) staan voor het uitdiepen van de stof. Al direct vanaf de start van de training leer je nieuwe vaardigheden ontwikkelen om de afdeling waar jij leiding aan geeft op een meer inzichtelijke manier in kaart te brengen. We gebruiken daarvoor instrumenten als EFQM en de Balanced Score Card, die het mogelijk maken als manager keuzes te maken op welke aspecten van de bedrijfsvoering jij binnen de eigen afdeling focus kunt aanbrengen.

Vervolgens staan we stil bij het meten van de aandachtspunten en de gegevens op een systematische manier te (doen) verzamelen, zodat doel en realisatie op een effectieve wijze aan elkaar kunnen worden gerelateerd. De trainer zal je vervolgens individuele opdrachten geven om in jouw eigen organisatie het geleerde te praktiseren en eventueel ervaren problemen hierbij met jou als cursist bespreken. Na het volgen van deze boeiende training heb je jouw managementvaardigheden in korte tijd met een groot arsenaal aan nieuwe technieken uitgebreid.

Doelgroep

Deze training is bij uitstek geschikt voor leidinggevenden en managers die een afdeling aansturen.

Voorkennis

Er is geen voorkennis vereist voor deze training.

Maatwerk

De cursusomschrijving hierboven geeft je een goede indicatie van hoe de training eruit zal komen te zien. Toch kan de inhoud iets verschillen per training, afhankelijk van de voorkennis, praktijkervaring en leerdoelen van de deelnemers. In individuele intakegesprekken voorafgaand aan de training worden de leerdoelen van de deelnemers geïnventariseerd. Op basis daarvan wordt het definitieve programma van de training bepaald.

Taal

De training wordt standaard verzorgd in het Nederlands. De trainer beheerst de Engelse taal. Er kan gebruik gemaakt worden van Engelstalig cursusmateriaal. Bij inschrijving van minimaal 3 deelnemers kan de training ook geheel in het Engels verzorgd worden.

Certificaat

Na afronding van de training wordt een Learnit-certificaat uitgereikt als bewijs van deelname.

De beste training voor jou

Bij Learnit vind je altijd een training waarmee je verder komt. Van (technische) IT skills tot communicatie of persoonlijk leiderschap. Daarbij kan je kiezen uit de trainingsvorm die jij het prettigst vindt: een klassikale training, een maatwerktraining bij jou op kantoor, een online cursus of een e-learning. Wij hebben voor iedereen de juiste training en trainingsvorm. Want leren op de manier die het best bij jou past, zorgt voor de beste resultaten.

Waarom kiezen voor een training bij Learnit?

  • Altijd en overal persoonlijk

    Persoonlijke aandacht en een prettige sfeer. Of je nou een cursus volgt bij ons, op kantoor of op je pc, wij zorgen dat je je genoeg thuisvoelt om je grenzen te verleggen.

  • Gewoon doen!

    Nieuwe mogelijkheden ontstaan als je in beweging komt. Scherp blijft. Steeds nieuwe stappen zet. Wij stimuleren je om de stap te wagen en er echt voor te gaan.

  • Groeien door kennis en inspiratie

    Ontdek iets nieuws. Versterk je kwaliteiten. En kies je eigen weg. Wij helpen je groeien met trainingen en leervormen die echt bij jou passen.

  • Skills voor de toekomst

    We denken altijd in mogelijkheden en win-win. En we werken elke dag aan nieuwe oplossingen voor morgen. Door opleidingen te bieden waarmee jij goed voorbereid bent op de toekomst.

  • Samen werken aan kwaliteit

    Aan loze beloftes doen wij niet. Maar wel aan kwaliteit, kennis en ervaring. Een breed cursusaanbod mogelijk gemaakt door onze geïnspireerde medewerkers en trainers.

  • Begrijpen en begrepen worden

    We luisteren naar wat er bij jou leeft. Waar jij behoefte aan hebt. Want daar begint onze oplossing, ons maatwerk. Elkaar goed begrijpen en helder communiceren, daar geloven wij in.

Bekijk meer over Learnit

Samen verder komen

Een training volgen bij Learnit betekent samen leren. Samen met jouw ervaren trainer, samen met je cursusgroep of samen met je collega’s. En of je de training nou thuis, op jouw kantoor of op één van onze trainingslocaties volgt, wij zijn altijd bereikbaar om je te helpen. Onze kennis met jou te delen op zo’n manier dat jij er echt wat aan hebt. Samen verder komen door persoonlijke aandacht en elkaar goed begrijpen; daar geloven wij in.

Direct toepassen in je werk

Theorie uit een boekje leren waar je vervolgens weinig mee kan in je werk? Niet bij Learnit! Welke training je ook volgt bij ons, je kan er direct mee aan de slag op je werkplek. Door jouw unieke leerdoelen die je aan het begin van de training samen met de trainer bepaalt. Door de afwisseling van theorie en (interactieve) praktijkopdrachten. En door de uitdagingen waar jij tegenaan loopt in je dagelijks werk mee te nemen naar de training.

Referenties

Wat anderen zeggen over deze training

Cursus Sturen op cijfers voor de operationele manager referenties - Gemiddeld cijfer 8.5

  • "Inhoud van de cursus is prima, je krijgt een duidelijk beeld over de toepasbaarheid van de stof binnen de eigen organisatie. Leuke oefeningen en prima docent die inspirerend weet les te geven."

  • "Zeer kundige trainer met brede kennis van zaken. Faciliteiten zijn dik in orde. lesdag (7 uren) is net lang genoeg om geconcentreerd te blijven"

  • "Prima, korte en toch complete basiuscursus."

  • "Interessante leerzame cursus toegevoegde waarde het lesboek zodat je op het werk of thuis nog eens kunt nakijken. Met vriendelijke groet Karel Pelzer."

  • "I have very good impression of the content of the training and specially of the trainer"

    Learnit referenties

    Bekijk alle trainingen